abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_76886096
Eeuwige student
Eeuwige student #2

In deze 2 topics kwam naar voren dat het vaak voorkomt dat mensen een flinke studieschuld hebben. Denk dan aan 20k+ euro. Dit hebben ze opgebouwd door niet of nauwelijks te werken en van de lening te leven.

Komen toch een aantal vragen naar voren ivm een serieuze relatie / huwelijk:
- Is het normaal dat de partner een punt maakt van zulke schulden?
- Wanneer moet degene met de schuld dit vertellen aan de partner?
- Is er hierin verschil tussen een man en een vrouw?
pi_76886154
quote:
Op zaterdag 16 januari 2010 12:21 schreef Ewelina het volgende:

[..]

Ik bedoelde eigenlijk dat als jij trouwt met iemand met een studieschuld in gemeenschap van goederen, dat jij dan een deel van die studieschuld overneemt. Als je scheidt wordt je schuld dan door 2 personen gedeeld- maakt niet uit dat maar 1 iemand die schuld heeft gemaakt.

Voorbeeld:

Ik heb 20k aan schuld. Ik trouw met lief die geen schuld heeft, in gemeenschap van goederen. Na een tijd gaan we toch scheiden. Schuld wordt dan 10k per persoon ondanks dat ik degene ben die de schuld heeft gemaakt.
Wel makkelijk van je schuld af komen zo.
  zaterdag 16 januari 2010 @ 12:31:26 #3
38396 mazaru
Geloof niet alles wat je denkt
pi_76886274
quote:
Op zaterdag 16 januari 2010 12:27 schreef Fortitude het volgende:

[..]

Trouwen in gemeenschap van goederen is dus een heel goed idee
Ik ben niet onhandelbaar, ik ben gewoon een uitdaging 💖
pi_76886292
quote:

[..]

Ja dat wel.

Overigens weet mijn lief van mijn studieschuld af. Als we trouwen dan niet in gemeenschap van goederen, vanwege meerdere redenen. Ik wil allereerst niet dat hij opdraait voor mijn schuld, maar ook vanwege andere financiële overwegingen.
[b]Op dinsdag 27 januari 2009 21:01 schreef MariaEtcetera het volgende:[/b]
We zijn gewoon een topic vol dysfunctional awesomeness! And proud of it!
  zaterdag 16 januari 2010 @ 12:36:39 #5
140414 Vandaag...
overwegend zonnig
pi_76886437
Ik heb ook een studieschuld van 20k+.

Om je vragen te beantwoorden:

Nee, het is mijn schuld, uit mijn verleden, opgelopen in mijn omstandigheden. Daar was hij niet bij en als hij door alleen het feit dat er een studieschuld is een karakterbeoordeling denkt te kunnen maken dan zit hij er bij mij heel ver naast. Bovendien zou ik niet vallen op iemand die zo oordeelt en zich bemoeit met zaken waar hij niks mee te maken heeft.

- Wanneer moet degene met de schuld dit vertellen aan zijn partner?

Dat komt altijd wel een keer tussen neus en lippen door naar voren in het begin. De ander heeft vaak ook een studieschuld, hoewel meestal veel kleiner

- Is er verschil hierin tussen een man en een vrouw?

Nee, waarom?

Eerlijk gezegd snap ik helemaal niet wat die partner er mee te maken heeft. Ik betaal braaf mijn schuld af en werk er hard voor. Dat doe ik toch gewoon ook zo in een relatie? Dat deel van de financiën is gewoon van mij, heeft hij niks geen last van. Je partner hóeft niet mee te betalen hoor, als je fiscaal partner bent.
En trouwen in gemeenschap van goederen zou ik sowieso nooit doen, schuld of geen schuld.
pi_76886493
Lijkt me niet. Als ik een relatie in ga met schulden is dat toch zeker mijn zaak, ik vind dat mijn partner daar niet zoveel mee te maken heeft of het moet echt uit de hand lopen qua schuld.
Gelijk denk ik, of zo snel mogelijk, of niet. Dat ligt aan je eigen moraal. Als jij het niet belangrijk vindt, waarom zou je het dan vertellen? Ik zou het wel vertellen, maar niet in het begin, ik bedoel, geld is toch een serieus en kwetsbaar onderwerp.
Lijkt me niet. We leven niet meer in 1700.
I wonder if the stars sign, the life that is to be mine. - Enya
  zaterdag 16 januari 2010 @ 12:39:12 #7
29444 RemcoDelft
4 8 15 16 23 42
pi_76886501
De overheid heeft toch gezorgd dat het hebben van een studieschuld (vanwege belangen van de overheid hierin, vroeger was het beurs, nu lening, etc.) volledig maatschappelijk geaccepeteerd is?
50000 euro studieschuld is prima, zegt de overheid, maar 10000 euro lenen voor een auto niet...
300000 euro schuld voor een huis mag trouwens ook weer. Krom...

Neemt niet weg dat een flink financieel verschil nooit een goed begin van een relatie is, het maakt de partners niet gelijkwaardig lijkt mij. En het zegt waarschijnlijk ook iets over hoe er in de toekomst met geld wordt omgegaan binnen de relatie.
censuur :O
pi_76886648
quote:
Op zaterdag 16 januari 2010 12:36 schreef Vandaag... het volgende:
Eerlijk gezegd snap ik helemaal niet wat die partner er mee te maken heeft. Ik betaal braaf mijn schuld af en werk er hard voor. Dat doe ik toch gewoon ook zo in een relatie? Dat deel van de financiën is gewoon van mij, heeft hij niks geen last van. Je partner hóeft niet mee te betalen hoor, als je fiscaal partner bent.
En trouwen in gemeenschap van goederen zou ik sowieso nooit doen, schuld of geen schuld.
Ligt er aan. Wanneer beide werken en genoeg verdienen om die extra lasten te dragen is er niks aan de hand nee. Lang niet altijd het geval lijkt me. Geld maakt niet gelukkig maar je hebt het wel nodig om comfortabel te kunnen leven.
  zaterdag 16 januari 2010 @ 12:43:42 #9
41885 kless
morgen? waarom niet overmorgen
pi_76886650
quote:
Op zaterdag 16 januari 2010 12:25 schreef Fortitude het volgende:
Eeuwige student
Eeuwige student #2

In deze 2 topics kwam naar voren dat het vaak voorkomt dat mensen een flinke studieschuld hebben. Denk dan aan 20k+ euro. Dit hebben ze opgebouwd door niet of nauwelijks te werken en van de lening te leven.

-Ja *En er is niks meer aan te veranderen, dus daarna punt afgehandeld.
-Ongeveer gelijk met medische geschiedenis.
-Geen idee.
Vrouwen moeten niet zeiken over hun uiterlijk. Met hun innerlijk is veel meer mis.
iGEM
pi_76886745
Dit is trouwens niet een beantwoord de vragen topic. Dat waren alleen de kern vragen die in me opkwamen.

Edit:
Maar de vragen beantwoorden mag natuurlijk wel!

[ Bericht 21% gewijzigd door Fortitude op 16-01-2010 12:52:08 ]
  zaterdag 16 januari 2010 @ 12:54:49 #11
140414 Vandaag...
overwegend zonnig
pi_76887016
quote:
Op zaterdag 16 januari 2010 12:43 schreef Fortitude het volgende:

[..]

Ligt er aan. Wanneer beide werken en genoeg verdienen om die extra lasten te dragen is er niks aan de hand nee. Lang niet altijd het geval lijkt me. Geld maakt niet gelukkig maar je hebt het wel nodig om comfortabel te kunnen leven.
Dat beiden werken is in mijn belevingswereld en omgeving zo normaal. Als 1 van beiden niet zou werken dan is daar een (medische) reden voor in mijn ogen. En dan is het pech, dan kan de ander inderdaad de schuld aflossen. Maar goed, je kiest voor elkaar dus dat neem je er dan bij.

En dat de schuldenaar netto minder overhoudt per maand is zo. Maar voor hetzelfde geld had hij/zij sowieso een andere baan gehad waar ie minder mee verdiende. Daar maak je normaal gesproken ook geen punt van.
pi_76887139
Yesterday is history,
Tomorrow is mystery,
Today is a gift,
Thats why they call it the present.
pi_76887174
Een ibg schuld zou ik toch het minst serieus nemen van alle mogelijke schulden die iemand kan hebben, al is die nog zo hoog.
pi_76887201
Tuurlijk is het terecht dat een partner een probleem maakt van schulden, ik zou me wel even bedenken om met iemand in zee te gaan die schulden heeft. Het is dan wel afhanklijk van de vooruitzichten, hoe snel kan ze eruit komen, goede carriere in vooruitzicht, etc.

Immers, hoeveel relaties gaan wel niet kapot door financiele problemen, het maakt dan echt niet meer uit of je nou wel of niet gek bent op elkaar.
pi_76887288
quote:
Op zaterdag 16 januari 2010 13:00 schreef BountyHunter340 het volgende:
Tuurlijk is her terecht dat een partner een probleem maakt van schulden.

Immers, hoeveel relaties gaan wel niet kapot door financiele problemen, het maakt dan echt niet meer uit of je nou wel of niet gek bent op elkaar.
Dat mag je wel vinden maar niet zeggen!
Ik vind het ook terecht! En zoals al eerder gepost er zijn veel ergere schulden dan de IBGroep.
Yesterday is history,
Tomorrow is mystery,
Today is a gift,
pi_76887462
quote:
Op zaterdag 16 januari 2010 13:02 schreef botterfly het volgende:

[..]

Dat mag je wel vinden maar niet zeggen!

Hoezo niet? Ik zeg het toch?
  zaterdag 16 januari 2010 @ 13:09:57 #17
189978 controlaltdelete
Ik reageer niet op trollen
pi_76887531
voor mij is iemand met een flinke schuld definately een no go.
Als je in discussie gaat met een trol, wint hij. Als je een trol beledigt, wint hij. Als je tekeer gaat tegen een trol, wint hij. Het enige waar trollen niet tegen kunnen, is te worden genegeerd.
pi_76887589
Ik vind een studieschuld iets heel anders dan bijvoorbeeld een creditcardschuld of een andere 'consumptieve' schuld, of huurschuld o.i.d. Studielening is een investering in je toekomst en de voorwaarden voor terugbetaling zijn heel soepel.

Overigens vervalt een studieschuld bij overlijden en heeft een eventuele echtgenoot hier dus geen last van.
pi_76887639
quote:
Op zaterdag 16 januari 2010 12:59 schreef JohnLocke het volgende:
Een ibg schuld zou ik toch het minst serieus nemen van alle mogelijke schulden die iemand kan hebben, al is die nog zo hoog.
Dit dus, het is een schuld welke zeer vrij terug te betalen is, heeft geen invloed op een mogelijke hypotheek en de meeste mensen met een hoge IBG schuld zullen ook wel een redelijk goed verdienende baan hebben
"Those unforgettable days, for them I live"
pi_76887698
quote:
Op zaterdag 16 januari 2010 13:11 schreef Isegrim het volgende:
Studielening is een investering in je toekomst en de voorwaarden voor terugbetaling zijn heel soepel.

Klopt, maar als je geen baan kunt vinden dan heb je er weinig aan.
Je kunt voor mij de hoogste opleiding hebben gedaan, maar als je een fikse schuld hebt en geen werk hebt en geen vooruitzichten dan geef ik je weinig kans.
  zaterdag 16 januari 2010 @ 13:21:47 #21
152215 ManAtWork
Maar nu even niet,...
pi_76887912
quote:
Op zaterdag 16 januari 2010 13:09 schreef controlaltdelete het volgende:
Dus liefde is te koop.
Als toeval niet bestaat, waarom hebben ze er dan een woord voor uitgevonden?
Niet storen, ik ben al gestoord genoeg,...
Vrouwen zijn om van te houden, niet om te begrijpen.
pi_76887968
quote:
Op zaterdag 16 januari 2010 12:54 schreef Vandaag... het volgende:

[..]

En dat de schuldenaar netto minder overhoudt per maand is zo. Maar voor hetzelfde geld had hij/zij sowieso een andere baan gehad waar ie minder mee verdiende. Daar maak je normaal gesproken ook geen punt van.
Dus jij ziet jezelf wel trouwen met een magazijnmedewerker? Er zijn belangrijkere dingen maar carrière maakt zeker wel uit lijkt me. Zeker voor een man.
quote:
Ik vind een studieschuld iets heel anders dan bijvoorbeeld een creditcardschuld of een andere 'consumptieve' schuld, of huurschuld o.i.d. Studielening is een investering in je toekomst en de voorwaarden voor terugbetaling zijn heel soepel.
Eens. Studieschuld is nog de minst negatieve vorm van schuld. Maar we hebben het hier wel over een dikke studieschuld he. Door te weinig te werken en teveel uit te geven. Investering in een relax studentenleven.
quote:
Op zaterdag 16 januari 2010 13:21 schreef ManAtWork het volgende:

[..]

Dus liefde is te koop.
Dit is de feiten omdraaien.
  zaterdag 16 januari 2010 @ 13:25:55 #23
93643 DumDaDum
We Have Unfinished Business
pi_76888043
quote:
Op zaterdag 16 januari 2010 12:39 schreef RemcoDelft het volgende:
De overheid heeft toch gezorgd dat het hebben van een studieschuld (vanwege belangen van de overheid hierin, vroeger was het beurs, nu lening, etc.) volledig maatschappelijk geaccepeteerd is?
50000 euro studieschuld is prima, zegt de overheid, maar 10000 euro lenen voor een auto niet...

Neemt niet weg dat een flink financieel verschil nooit een goed begin van een relatie is, het maakt de partners niet gelijkwaardig lijkt mij. En het zegt waarschijnlijk ook iets over hoe er in de toekomst met geld wordt omgegaan binnen de relatie.
Ik vind dat je twee dingen door elkaar haalt. Namelijk lenen om te consumeren of lenen om te investeren.

Een studieschuld wordt -ook door de overheid- gezien als een investering, die zich uit kan betalen door een betere opleiding en zodoende mogelijk betere inkomsten op termijn die opwegen tegen de opgelopen schuld.

Voor een huis geldt eig hetzelfde; een huis schrijf je normaal gesproken niet in één leven af. Lenen voor een huis kan je dus ook zien als investering.

En je mening over geld in relaties deel ik ook niet. Veel relaties zijn ongelijk, qua inkomsten en uitgaven, schulden en eigen vermogen. Dat zegt volgens mij weinig over het slagen van een relatie.

Het gedrag doet dat wel, maar een verband tussen het gedrag en de gevolgen is statistisch. Gaat lang niet in alle gevallen op. Dus gedrag kan voor schulden zorgen? Ja. Maar schulden zijn gevolg van gedrag? Lang niet altijd.
“I'm not touched but I'm aching to be”
— Heather Nova
| myHiFi | myMusic | Chuck Norris
  zaterdag 16 januari 2010 @ 13:30:42 #24
152215 ManAtWork
Maar nu even niet,...
pi_76888202
quote:
Op zaterdag 16 januari 2010 13:23 schreef Fortitude het volgende:

[..]

Dit is de feiten omdraaien.
Waarom? Er wordt gesteld dat er geen relatie mogelijk is met een flinke schuld.
Dus schuld = geen liefde. Geld = liefde. Dus liefde is met geld te koop.
pi_76888497
quote:
Op zaterdag 16 januari 2010 13:25 schreef DumDaDum het volgende:
Een studieschuld wordt -ook door de overheid- gezien als een investering,
Hoe de overheid het ziet boeit imo niet. Het gaat er om wat je met het geld doet. Je kan veel meer lenen dan dat de gemiddelde student nodig heeft. Het verschil is consumptie schuld.
quote:
Op zaterdag 16 januari 2010 13:25 schreef DumDaDum het volgende:

[..]

Het gedrag doet dat wel, maar een verband tussen het gedrag en de gevolgen is statistisch. Gaat lang niet in alle gevallen op. Dus gedrag kan voor schulden zorgen? Ja. Maar schulden zijn gevolg van gedrag? Lang niet altijd.
Eens.
quote:
Op zaterdag 16 januari 2010 13:30 schreef ManAtWork het volgende:

[..]

Waarom? Er wordt gesteld dat er geen relatie mogelijk is met een flinke schuld.
Dus schuld = geen liefde. Geld = liefde. Dus liefde is met geld te koop.
Schuld = geen kans op liefde wordt er inderdaad gesteld. Betekend niet dat je liefde kan kopen met geld.
  zaterdag 16 januari 2010 @ 13:41:18 #26
140414 Vandaag...
overwegend zonnig
pi_76888562
quote:

[..]

Dus jij ziet jezelf wel trouwen met een magazijnmedewerker? Er zijn belangrijkere dingen maar carrière maakt zeker wel uit lijkt me. Zeker voor een man.
Nee, want daar spreekt geen ambitie en intellectuele uitdaging uit. Iets wat ik weer wel belangrijk vind in een partner.

Maar carriere en salaris is niet altijd hetzelfde hè. Hangt nogal af van de sector. Als mijn partner Aio zou zijn of bijv. een lokaal loon zou verdienen bij een ontwikkelingsoranisatie om maar wat te noemen dan zou ik daar geen enkel probeem mee hebben nee. En dan verdiend hij minder dan de winterschilder.
quote:
[..]

Eens. Studieschuld is nog de minst negatieve vorm van schuld. Maar we hebben het hier wel over een dikke studieschuld he. Door te weinig te werken en teveel uit te geven. Investering in een relax studentenleven.
[..]

Hoe weet je dat het daar door komt? Er zijn er genoeg die door omstandigheden niet af konden studeren en waarbij dus de complete basisbeurs werd omgezet in een lening. Beetje raar om daar gelijk van uit te gaan.
  zaterdag 16 januari 2010 @ 13:43:53 #27
152215 ManAtWork
Maar nu even niet,...
pi_76888642
quote:
Op zaterdag 16 januari 2010 13:39 schreef Fortitude het volgende:

[..]

Schuld = geen kans op liefde wordt er inderdaad gesteld. Betekend niet dat je liefde kan kopen met geld.
Het betekent dat geld (lees: het ontbreken van schuld) een voorwaarde is voor liefde. M.i. 'koop' je de liefde dan met geld.

Voorbeeld: stel dat dezelfde persoon in een financiële situatie zit met ¤ 100.000,- schuld of met een positief banksaldo van ¤ 5.000,-. Er wordt gesteld dat het in dit geval niet om de persoon gaat maar om het geld. M.i. is dit bij liefde niet van toepassing. Volgens mij gaat het daarbij om de persoon.
pi_76888725
quote:
Op zaterdag 16 januari 2010 13:41 schreef Vandaag... het volgende:
Hoe weet je dat het daar door komt? Er zijn er genoeg die door omstandigheden niet af konden studeren en waarbij dus de complete basisbeurs werd omgezet in een lening. Beetje raar om daar gelijk van uit te gaan.
Doe ik toch niet.
quote:
Op zaterdag 16 januari 2010 13:43 schreef ManAtWork het volgende:

[..]

Voorbeeld: stel dat dezelfde persoon in een financiële situatie zit met ¤ 100.000,- schuld of met een positief banksaldo van ¤ 5.000,-. Er wordt gesteld dat het in dit geval niet om de persoon gaat maar om het geld. M.i. is dit bij liefde niet van toepassing. Volgens mij gaat het daarbij om de persoon.
Natuurlijk gaat het voornamelijk om het persoon. Maar je gaat niet snel met zijn 2e in een kort wonen omdat je partner domme keuzes heeft gemaakt. Schulden vanwege pech is inderdaad een heel ander verhaal.

[ Bericht 44% gewijzigd door Fortitude op 16-01-2010 13:55:34 ]
  zaterdag 16 januari 2010 @ 13:50:10 #29
140414 Vandaag...
overwegend zonnig
pi_76888823
quote:
Op zaterdag 16 januari 2010 13:46 schreef Fortitude het volgende:

[..]

Doe ik toch niet.
Dat heb je toch zelf neergetypt?
pi_76888826
quote:
Op zaterdag 16 januari 2010 13:14 schreef BountyHunter340 het volgende:

[..]

Klopt, maar als je geen baan kunt vinden dan heb je er weinig aan.
Je kunt voor mij de hoogste opleiding hebben gedaan, maar als je een fikse schuld hebt en geen werk hebt en geen vooruitzichten dan geef ik je weinig kans.
Al je geen baan hebt, hoef je je studieschuld niet terug te betalen.
pi_76888882
quote:
Mijn studieschuld is ook bijna 30k. Ik wilde me volledig concentreren op mijn studie en niet ernaast nog eens 20 uur per week werken. En ik had al een eigen woning toen ik begon met studeren, dus hypotheek e.d.
  zaterdag 16 januari 2010 @ 13:54:28 #32
152215 ManAtWork
Maar nu even niet,...
pi_76888961
quote:
Op zaterdag 16 januari 2010 13:50 schreef Vandaag... het volgende:

[..]

Dat las ik inderdaad ook.
quote:
Door te weinig te werken en teveel uit te geven. Investering in een relax studentenleven.
pi_76889024
quote:
Op zaterdag 16 januari 2010 13:50 schreef Isegrim het volgende:

[..]

Is dat niet in de uitzonderlijke gevallen? Heb eigenlijk nooit geweten wat de precieze omstandigheden zijn dat je studieschuld wordt kwijtgescholden.

Heb zelf trouwens nooit een studieschuld gehad. Had altijd ouders die bijsprongen en goedbetaalde universiteitsbaantjes. Ben eerder flink in de plus geëindigd

Als m'n partner een flinke studieschuld zou hebben zou ik dat geen groot probleem vinden, hoewel je dan inderdaad wel goed moet opletten wanneer je zou trouwen. Andere schulden zou ik wel moeilijk vinden. Persoonlijk vind ik eigenlijk alleen zaken als studie en hypotheek een normale reden om te lenen, omdat je daar echt iets mee opbouwt. Schulden wegens je eigen inkomen en uitgavepatroon niet kunnen combineren zou ik ook een enorme afknapper vinden; het is toch een vorm van verstand als je het mij vraagt.
pi_76889073
quote:
Op zaterdag 16 januari 2010 13:56 schreef Haushofer het volgende:

[..]

Is dat niet in de uitzonderlijke gevallen? Heb eigenlijk nooit geweten wat de precieze omstandigheden zijn dat je studieschuld wordt kwijtgescholden.

Heb zelf trouwens nooit een studieschuld gehad. Had altijd ouders die bijsprongen en goedbetaalde universiteitsbaantjes. Ben eerder flink in de plus geëindigd
Je kunt betalen naar draagkracht. En als je geen draagkracht hebt, hoef je dus niet te betalen. En na 15 jaar wordt het kwijtgescholden.
pi_76889079
quote:
Op zaterdag 16 januari 2010 13:50 schreef Isegrim het volgende:

[..]

Ja dus ga je maar op de bank liggen?
pi_76889115
quote:
Op zaterdag 16 januari 2010 13:50 schreef Vandaag... het volgende:

[..]

Investering in een relax studenten leven zei ik. Zoiets dus:
quote:
Op zaterdag 16 januari 2010 13:52 schreef Isegrim het volgende:

[..]

Ik wilde me volledig concentreren op mijn studie en niet ernaast nog eens 20 uur per week werken. En ik had al een eigen woning toen ik begon met studeren, dus hypotheek e.d.
Ik denk dan blijf dan thuis wonen of neem minimaal een goedkope studentenkamer. En er zijn weinig studies waar je niet minimaal 1 dag per week kan werken.
pi_76889138
quote:
Op zaterdag 16 januari 2010 13:57 schreef Isegrim het volgende:

[..]

Je kunt betalen naar draagkracht. En als je geen draagkracht hebt, hoef je dus niet te betalen. En na 15 jaar wordt het kwijtgescholden.
Dan zou je 15 jaar geen "draagkracht" moeten hebben oid? Zal es opzoeken wat de precieze regels zijn, ben wel benieuwd.
pi_76889191
quote:
Op zaterdag 16 januari 2010 13:59 schreef Fortitude het volgende:
En er zijn weinig studies waar je niet minimaal 1 dag per week kan werken.
Ja. De studies waarbij dat moeilijker gaat zijn vooral studies als farmacie, geneeskunde etc omdat je daar gebonden bent aan een strak tijdsschema. Heb zelf bijvoorbeeld natuurkunde gestudeerd en in de master eigenlijk amper meer college gevolgd. Het was vooral een kwestie van boek kopen, stof bespreken met studiegenoten en je eigen tentamens plannen. Daar paste prima meerdere baantjes bij.
pi_76889205
quote:
Op zaterdag 16 januari 2010 13:58 schreef BountyHunter340 het volgende:

[..]

Ja dus ga je maar op de bank liggen?
Nee hoor. Ik moet dit jaar gaan terugbetalen, 220,- per maand.
pi_76889333
quote:

Ik denk dan blijf dan thuis wonen of neem minimaal een goedkope studentenkamer. En er zijn weinig studies waar je niet minimaal 1 dag per week kan werken.
Dat was wmb geen optie. Eigen huis had ik al en daarnaast had ik huisdieren en een paard. En met één dag werken kon ik dat echt niet allemaal betalen. Is gewoon een persoonlijke keus.
  zaterdag 16 januari 2010 @ 14:07:21 #41
152215 ManAtWork
Maar nu even niet,...
pi_76889354
quote:

[..]

Waarom? Waarom mag iemand zelf niet bepalen hoe hij/zij met zijn tijd en geld omgaat?
Waarom mag iemand die naast een studie niet wil werken geen woning kopen en hypotheek aangaan?

Alsof er een 'norm' is waaraan iedereen moet voldoen. En dat die norm ook nog door anderen bepaald moet worden.
pi_76889401
quote:
Op zaterdag 16 januari 2010 14:07 schreef ManAtWork het volgende:

[..]

Waarom? Waarom mag iemand zelf niet bepalen hoe hij/zij met zijn tijd en geld omgaat?
Waarom mag iemand die naast een studie niet wil werken geen woning kopen en hypotheek aangaan?

Alsof er een 'norm' is waaraan iedereen moet voldoen. En dat die norm ook nog door anderen bepaald moet worden.
Ik had dat huis al. Ik denk niet dat ik tijdens mijn studie een huis zou hebben gekocht, da's niet zo handig.
pi_76889481
quote:
Op zaterdag 16 januari 2010 14:02 schreef Haushofer het volgende:

[..]

Ja. De studies waarbij dat moeilijker gaat zijn vooral studies als farmacie, geneeskunde etc omdat je daar gebonden bent aan een strak tijdsschema. Heb zelf bijvoorbeeld natuurkunde gestudeerd en in de master eigenlijk amper meer college gevolgd. Het was vooral een kwestie van boek kopen, stof bespreken met studiegenoten en je eigen tentamens plannen. Daar paste prima meerdere baantjes bij.
Meerdere bijbaantjes heb ik het dus nog geen eens over he. 1 dag per week + studiefinanciering kom je al heel ver mee. De resterende lening is wel weg te werken als je daarna nog 2 jaar werkt maar leeft als een student.
  zaterdag 16 januari 2010 @ 14:13:14 #44
8369 speknek
Another day another slay
pi_76889532
quote:
Moet je wel je studie afgemaakt hebben, degenen met de grootste studieschuld hebben dat niet gedaan, omdat ze anders in ieder geval de vier/vijf jaar van hun prestatiebeurs kwijtgescholden waren.
They told me all of my cages were mental, so I got wasted like all my potential.
pi_76889603
quote:
Op zaterdag 16 januari 2010 14:13 schreef speknek het volgende:

[..]

Moet je wel je studie afgemaakt hebben, degenen met de grootste studieschuld hebben dat niet gedaan, omdat ze anders in ieder geval de vier/vijf jaar van hun prestatiebeurs kwijtgescholden waren.
Ik heb alles afgemaakt en toch 30k. Maar ik heb ook ruim vier jaar max geleend.
  zaterdag 16 januari 2010 @ 14:16:38 #46
152215 ManAtWork
Maar nu even niet,...
pi_76889650
quote:
Op zaterdag 16 januari 2010 14:08 schreef Isegrim het volgende:

[..]

Ik had dat huis al. Ik denk niet dat ik tijdens mijn studie een huis zou hebben gekocht, da's niet zo handig.
Afgezien van het feit of je het huis wel of niet had toen je met je studie begon, wie bepaald dat jij tijdens je studie op een studentenkamer moet gaan zitten in plaats van een nieuwbouwwoning?
pi_76889685
quote:
Op zaterdag 16 januari 2010 14:07 schreef ManAtWork het volgende:

[..]

Mag best. Maar dit maakt het nog niet verstandig. Die norm is er niet voor niks.
pi_76889815
Een studieschuld zou ik me niet zo druk om maken, als iemand een enorme creditcardschuld of een schuld bij de wehkamp heeft dan gaan de alarmbellen wel af.
  zaterdag 16 januari 2010 @ 14:23:01 #49
152215 ManAtWork
Maar nu even niet,...
pi_76889849
quote:
Op zaterdag 16 januari 2010 14:17 schreef Fortitude het volgende:

[..]

Mag best. Maar dit maakt het nog niet verstandig. Die norm is er niet voor niks.
Welke norm??!!!??
En waarom moet ik mij daar aan houden?!?!
Sterker nog: wie zegt dat die norm voor mij wel verstandig is?

Er wordt hier wel erg voor over één kam geschoren.
- Zonder schuld geen relatie. Punt.
- Normen zijn er om (verstandig) naar te leven. Punt.
- Je kunt naast je studie best werken. Punt.
- Een studieschuld ontstaat door een lekker lui studentenleven. Punt.

En (bijna) nergens wordt er gekeken naar een individuele situatie.
(En nee, ik heb geen studieschuld.)
  zaterdag 16 januari 2010 @ 14:24:38 #50
152215 ManAtWork
Maar nu even niet,...
pi_76889905
quote:
Op zaterdag 16 januari 2010 14:22 schreef spoor4 het volgende:
Een studieschuld zou ik me niet zo druk om maken, als iemand een enorme creditcardschuld of een schuld bij de wehkamp heeft dan gaan de alarmbellen wel af.
Waarom wel bij een CC-schuld of consumptief krediet? Uiteraard omdat dit iets kan zeggen over het bestedingspatroon van iemand.
Maar wie zegt dat de studieschuld niet (voor een deel) is ontstaan door verkeerd gebruik of besteding van de stufi?
pi_76890177
quote:
Op zaterdag 16 januari 2010 14:24 schreef ManAtWork het volgende:

[..]

Waarom wel bij een CC-schuld of consumptief krediet? Uiteraard omdat dit iets kan zeggen over het bestedingspatroon van iemand.
Maar wie zegt dat de studieschuld niet (voor een deel) is ontstaan door verkeerd gebruik of besteding van de stufi?
Oké het doet er wel toe hoe de schuld is ontstaan. Als iemand niet in staat is gebleken om de studie af te ronden of vanwege persoonlijke redenen vertraging heeft opgelopen of verkeerde keuzes heeft gemaakt en daarom (meerdere keren) van studie gewisseld heeft dan vind ik het niet zo erg dat er sprake is van een schuld... Als je 7 jaar hebt gefeest en nog nooit ook maar een studiepunt hebt gehaald dan is het een ander verhaal.
pi_76890218
quote:
Op zaterdag 16 januari 2010 14:23 schreef ManAtWork het volgende:

[..]

Er wordt hier wel erg voor over één kam geschoren.
- Zonder schuld geen relatie. Punt.
- Normen zijn er om (verstandig) naar te leven. Punt.
- Je kunt naast je studie best werken. Punt.
- Een studieschuld ontstaat door een lekker lui studentenleven. Punt.

En (bijna) nergens wordt er gekeken naar een individuele situatie.
Dit maak jij er van of ik heb het verkeerd neergezet. Dat laatste betwijfel ik maar als dat zo was dan was dat niet mijn bedoeling.
quote:
Op zaterdag 16 januari 2010 14:23 schreef ManAtWork het volgende:

(En nee, ik heb geen studieschuld.)

Dacht inderdaad dat je jezelf persoonlijk aangevallen voelde.
  zaterdag 16 januari 2010 @ 14:36:24 #53
29444 RemcoDelft
4 8 15 16 23 42
pi_76890280
quote:
Op zaterdag 16 januari 2010 13:12 schreef zquing het volgende:

[..]

Dit dus, het is een schuld welke zeer vrij terug te betalen is, heeft geen invloed op een mogelijke hypotheek en de meeste mensen met een hoge IBG schuld zullen ook wel een redelijk goed verdienende baan hebben
Daarentegen heeft het wel degelijk invloed op je maandelijkse budget als je die hypotheek moet betalen.
censuur :O
  zaterdag 16 januari 2010 @ 14:36:59 #54
152215 ManAtWork
Maar nu even niet,...
pi_76890305
quote:
Op zaterdag 16 januari 2010 14:33 schreef spoor4 het volgende:

[..]

Oké het doet er wel toe hoe de schuld is ontstaan. Als iemand niet in staat is gebleken om de studie af te ronden of vanwege persoonlijke redenen vertraging heeft opgelopen of verkeerde keuzes heeft gemaakt en daarom (meerdere keren) van studie gewisseld heeft dan vind ik het niet zo erg dat er sprake is van een schuld... Als je 7 jaar hebt gefeest en nog nooit ook maar een studiepunt hebt gehaald dan is het een ander verhaal.
Kun je nagaan hoe generaliseren werkt. Als je vraagt naar de redenen, lijkt het toch opeens anders te werken. Vreemd,...
  zaterdag 16 januari 2010 @ 14:38:36 #55
152215 ManAtWork
Maar nu even niet,...
pi_76890361
quote:
Op zaterdag 16 januari 2010 14:34 schreef Fortitude het volgende:

[..]

Dit maak jij er van of ik heb het verkeerd neergezet. Dat laatste betwijfel ik maar als dat zo was dan was dat niet mijn bedoeling.
Laat ik het zo zeggen: zo komen de meeste reacties wel over. "Dit is het. Punt."
quote:
[..]

Dacht inderdaad dat je jezelf persoonlijk aangevallen voelde.
Echt niet. Heb nooit een studieschuld gehad. En de bedragen die ik hier als studieschuld voorbij zie komen, staan bij mij op een spaarrekening.

Dus een vrouw die met mij geen relatie aan wil gaan, kan niet als reden aanvoeren dat ik schulden heb.
  zaterdag 16 januari 2010 @ 14:40:41 #56
152215 ManAtWork
Maar nu even niet,...
pi_76890412
quote:
Op zaterdag 16 januari 2010 13:12 schreef zquing het volgende:

[..]

Dat is maar te hopen voor ze.
(Al twijfel ik of iemand die 10 jaar heeft lopen feesten en geen studie heeft afgemaakt, wel een geschikt persoon is voor de werkmaatschappij. )
pi_76890607
quote:
Op zaterdag 16 januari 2010 14:38 schreef ManAtWork het volgende:

[..]

Laat ik het zo zeggen: zo komen de meeste reacties wel over. "Dit is het. Punt."
Dat maak jij er van. Volgens mij heb ik niet genoeg gezegd om daar conclusies over te trekken. Trouwens bij 3 van de 4 punten heb ik wel aangegeven dat het niet per definitie fout is.

4e wil ik ook wel doen hoor. Nee per definitie is het niet verstandig om volgens de normen te leven.
  zaterdag 16 januari 2010 @ 14:51:32 #58
152215 ManAtWork
Maar nu even niet,...
pi_76890732
quote:
Op zaterdag 16 januari 2010 14:47 schreef Fortitude het volgende:

[..]

Dat maak jij er van. Volgens mij heb ik niet genoeg gezegd om daar conclusies over te trekken. Trouwens bij 3 van de 4 punten heb ik wel aangegeven dat het niet per definitie fout is.

4e wil ik ook wel doen hoor. Nee per definitie is het niet verstandig om volgens de normen te leven.
Niet per definitie, OK. Maar ze worden om te beginnen als stelling in de discussie gegooid.
Dat vind ik jammer: het wordt direct zo gegeneraliseerd zonder te kijken naar de achtergrond.

En ik maar denken dat het in een relatie speelt om de achtergrond,... Hoe naïef van mij.
pi_76891302
quote:
Op zaterdag 16 januari 2010 14:51 schreef ManAtWork het volgende:

[..]

Niet per definitie, OK. Maar ze worden om te beginnen als stelling in de discussie gegooid.
Dat vind ik jammer: het wordt direct zo gegeneraliseerd zonder te kijken naar de achtergrond.
Gast

Er wordt gegeneraliseerd omdat de onderliggende rede verschillen per persoon. Betekend niet dat we deze in het echt zouden negeren wanneer deze situatie zich voordoet.
pi_76891847
Ik heb ook een studieschuld van 20k. Heb destijds verkeerde keuzes gemaakt, meerdere keren van opleiding verandert en telkens niet verder gekomen dan het 1e jaar, ook door medische redenen. Uiteindelijk heb ik voor een totaal andere richting gekozen, ik volg nu een opleiding en krijg ook betaald. Moet vanaf deze maand 160 euro p/maand terugbetalen. Ik kan mijn toekomstige partner heel goed uitleggen waarom ik die studieschuld gemaakt heb, ik heb daar (voor mij) legitieme redenen voor. Bovendien ben ik op dit moment bezig aan een carriere, dus ik zit ook niet op mijn luie kont te roesten. Mocht mijn partner hier niet mee eens zijn, mag ze gelijk vertrekken. Ze was dan toch ongeschikt voor mij.
  zaterdag 16 januari 2010 @ 15:35:30 #61
152215 ManAtWork
Maar nu even niet,...
pi_76891971
quote:
Op zaterdag 16 januari 2010 15:10 schreef Fortitude het volgende:

[..]

Gast
Als je mijn nickname niet kunt vinden: ManAtWork.
quote:
Er wordt gegeneraliseerd omdat de onderliggende rede verschillen per persoon. Betekend niet dat we deze in het echt zouden negeren wanneer deze situatie zich voordoet.
Onderstaande reactie doet toch echt anders vermoeden.
quote:
En kijk naar dit voorbeeld:
quote:
Op zaterdag 16 januari 2010 14:22 schreef spoor4 het volgende:
quote:
Op zaterdag 16 januari 2010 14:33 schreef spoor4 het volgende:

[..]

Dit voorbeeld (en er zijn meer te vinden) zegt toch al genoeg hoe kortzichtig er gereageerd wordt op de vragen. Iedereen heeft direct de mening klaar maar (bijna) niemand denkt eerst na voordat ie reageert. Al moet ik eerlijk bekennen dat de inhoud van de OP daar wel aan bijdraagt. (No offence.)
pi_76892331
quote:
Op zaterdag 16 januari 2010 15:35 schreef ManAtWork het volgende:
Dit voorbeeld (en er zijn meer te vinden) zegt toch al genoeg hoe kortzichtig er gereageerd wordt op de vragen. Iedereen heeft direct de mening klaar maar (bijna) niemand denkt eerst na voordat ie reageert. Al moet ik eerlijk bekennen dat de inhoud van de OP daar wel aan bijdraagt. (No offence.)
Die no go reactie is inderdaad wel kortzichtig. Zal in het echte leven denk ook amper voorkomen. Meer iets wat mensen doen als ze er erg ver vanaf staan.

En waar heb je het over. De OP heeft helemaal geen inhoud. Ik schets een situatie die neigt naar slecht gebruik van de studenten lening en stel wat open vragen. Dat er ook situaties zijn waar iemand met een geldige reden een schuld heeft opgebouwd spreekt voor zich. Dit heb ik expres gedaan omdat deze stelling mij interessanter leek.
pi_76892589
Sneaky valkuiltjes, die leningen.

Ben blij dat ik niet zulke blokken aan mijn benen heb.
pi_76892598
quote:
Op zaterdag 16 januari 2010 13:00 schreef BountyHunter340 het volgende:
Tuurlijk is het terecht dat een partner een probleem maakt van schulden, ik zou me wel even bedenken om met iemand in zee te gaan die schulden heeft. Het is dan wel afhanklijk van de vooruitzichten, hoe snel kan ze eruit komen, goede carriere in vooruitzicht, etc.

Hangt toch af of de schuld is opgebouwd tijdens de relatie ? En dan nog, hangt ook af van de afspraken die je met elkaar maakt en of je daar dan van afgeweken bent.
It's no use crying over spilt milk... Unless that was Jack Bauer's milk. Oh you are so screwed.
  zaterdag 16 januari 2010 @ 16:04:56 #65
152215 ManAtWork
Maar nu even niet,...
pi_76892801
quote:
Op zaterdag 16 januari 2010 15:47 schreef Fortitude het volgende:

[..]

Die no go reactie is inderdaad wel kortzichtig. Zal in het echte leven denk ook amper voorkomen. Meer iets wat mensen doen als ze er erg ver vanaf staan.
Dat vind ik dan vreemd omdat er veel mensen hier met (studie)schulden posten en er ook genoeg in een relatie zitten/zaten. Dus lijkt het mij dat het dan niet zover van de mensen af staat. Of die mensen leven geen echt leven,...
quote:
En waar heb je het over. De OP heeft helemaal geen inhoud. Ik schets een situatie die neigt naar slecht gebruik van de studenten lening en stel wat open vragen. Dat er ook situaties zijn waar iemand met een geldige reden een schuld heeft opgebouwd spreekt voor zich. Dit heb ik expres gedaan omdat deze stelling mij interessanter leek.
Dat bedoel ik: de OP heeft bijna geen inhoud. Het enige dat is een stelling met een aantal vragen. Maar welke definitie jij (of degene die reageert) verstaat onder 'normaal', 'een punt' of welk verschil tussen mannen of vrouwen je bedoelt, is mij niet duidelijk. Vandaar dat de inhoud van de reacties waarschijnlijk ook zo wisselend en on-onderbouwd zijn, denk ik.
pi_76893171
de schuld zelf is geen probleem. Ik zou wel willen dat ze dit zelf afbetaalt het zijn immers haar schulden, als dat betekent dat ik meer van de huur op me moet nemen of andere kosten moet maken is dat niet erg. Maar ik betaal niet direct mee terug aan die schuld.
  zaterdag 16 januari 2010 @ 17:56:06 #67
207884 Heremeteit
alweer een poort
pi_76896142
Ik zou sowieso nooit mijn financien willen delen met een partner, of ze nou schulden heeft of veel rijkdom. In dit topic gaat het om schulden. Als ze het niet erg zou vinden dat ik wel op vakantie kan en zij niet zou ik het niet erg vinden.
pi_76896832
Ik ben getrouwd met iemand die een schuld had van 18K.
Helaas een jaar later ook weer gescheiden ...

Denk maar niet dat je ex dan zegt: ja het was mijn 18K schuld, je hoeft niks te betalen.

Moraal van het verhaal: TROUW NOOIT IN GEMEENSCHAP VAN GOEDEREN

zaterdag 16 januari 2010 @ 18:32:50 #69
152215 ManAtWork
Maar nu even niet,...
pi_76897060
quote:
Op zaterdag 16 januari 2010 18:23 schreef Bilderberger het volgende:

Denk maar niet dat je ex dan zegt: ja het was mijn 18K schuld, je hoeft niks te betalen.

Duur leergeld.
Dus eigenlijk heb jij nu ook een studieschuld.
pi_76898386
quote:
Op zaterdag 16 januari 2010 18:32 schreef ManAtWork het volgende:

[..]

Duur leergeld.
Dus eigenlijk heb jij nu ook een studieschuld.
Wat weer een voordeel is voor een volgende partner want een studieschuld staat op naam en gaat nooit over op de partner.

allaaaaaaaaaaaaaaaaaaaang getrouwd op huwelijkse voorwaarden
Yesterday is history,
Tomorrow is mystery,
Today is a gift,
pi_76901807
quote:

Goh je meent het, dat had ik je ook wel kunnen vertellen.
  zaterdag 16 januari 2010 @ 21:35:54 #72
207884 Heremeteit
alweer een poort
pi_76903175
quote:

Ook wel een smerige tyfushoer zeg. Maarja, zo zijn vrouwen, eerloos.
pi_76904564
quote:

Jij bent genaaid.
[b]Op dinsdag 27 januari 2009 21:01 schreef MariaEtcetera het volgende:[/b]
We zijn gewoon een topic vol dysfunctional awesomeness! And proud of it!
pi_76912827
quote:

It's no use crying over spilt milk... Unless that was Jack Bauer's milk. Oh you are so screwed.
pi_76912928
quote:
Op zaterdag 16 januari 2010 12:39 schreef RemcoDelft het volgende:

Dat is nog wel heel makkelijk te beantwoorden en had je zelf ook kunnen doen:

Een huis en studie brengt normaal gesproken (in de periode voor recessie, toen deze richtlijnen werden vast gelegd) geld op of de waarde blijft gelijk. Een huis kan je verkopen en met je studie kan je geld verdienen. Een auto van 10.000 euro is niet perse meer of minder dan 1 van de sloop voor 500, terwijl je gegarandeerd geld zal verliezen op de aanschaf van een auto. Het is het minst verstandige onderwerp waar je geld in kan stoppen.

[ Bericht 1% gewijzigd door #ANONIEM op 17-01-2010 02:04:53 ]
pi_76912966
quote:

[..]

Als je op basis daarvan in een huwelijk stapt dan spoort er iets niet in je bovenkamer.
pi_76913393
Ligt eraan hoe diegene aan die schuld komt...
pi_76916163
quote:
Op zaterdag 16 januari 2010 21:35 schreef Heremeteit het volgende:

[..]

Maarja, zo zijn vrouwen, eerloos.
Dat is wel erg kort door de bocht.

Ik ken genoeg kerels die schulden maken waarvoor de meid opdraaft.
pi_76920764
quote:

[..]

Die poster is volgens haar profiel een vrouw. Waarschijnlijk was het dus een man met schulden.
quote:
Op zondag 17 januari 2010 02:06 schreef Aneurism het volgende:

[..]

Als je op basis daarvan in een huwelijk stapt dan spoort er iets niet in je bovenkamer.
Niet echt nee. Aan de andere kant er zijn zoveel vrouwen waar geld een grote rol speelt voor een huwelijk.
  zondag 17 januari 2010 @ 13:56:03 #80
97934 ASroma
Flamboyant
pi_76921629
quote:

onzin, er is een beschermingsregel die stelt dat je minimaal 3 jaar bij elkaar moet zijn ivm dit soort gevallen. Ook bijvoorbeeld om huwelijken voor paspoorten te "voorkomen" enzo.
pi_76933819
Ik ben ook een relatie ingestapt met een man met schulden. Het probleem was eigenlijk dat hij niet met geld om kon gaan. Schuldsanering liep uit op niets, dus heb ik allerlei regelingen voor hem getroffen. Nu betalen we alles in termijnen en inmiddels is de helft al weg.
Wel kwam ik er in het begin achter dat er ineens dingen werden afgeschreven die wij niet besteld/gekocht hadden. Dit bleek zijn ex-vriendin te doen met acceptgiro's. Omdat door haar een groot aantal schulden zijn ontstaan is ze ons teruggerekend nog duizenden euro's schuldig. Jammer genoeg kunnen we van een kale kip niet plukken: zij heeft een uitkering en schulden vele malen hoger dan de onze.
De enige schuld die ik zelf ooit gemaakt heb is gelukkig die van mijn studie.
  zondag 17 januari 2010 @ 19:35:20 #82
152215 ManAtWork
Maar nu even niet,...
pi_76934850
quote:
Op zondag 17 januari 2010 19:11 schreef PinkCake het volgende:
Ik ben ook een relatie ingestapt met een man met schulden. Het probleem was eigenlijk dat hij niet met geld om kon gaan. Schuldsanering liep uit op niets, dus heb ik allerlei regelingen voor hem getroffen. Nu betalen we alles in termijnen en inmiddels is de helft al weg.
Wel kwam ik er in het begin achter dat er ineens dingen werden afgeschreven die wij niet besteld/gekocht hadden. Dit bleek zijn ex-vriendin te doen met acceptgiro's. Omdat door haar een groot aantal schulden zijn ontstaan is ze ons teruggerekend nog duizenden euro's schuldig. Jammer genoeg kunnen we van een kale kip niet plukken: zij heeft een uitkering en schulden vele malen hoger dan de onze.
Dit kan ik waarderen.
pi_76947933
quote:
Op zondag 17 januari 2010 19:11 schreef PinkCake het volgende:
Topvrouw die je bent.
pi_76950270
quote:
Dus een kerel met een eigen huis kan het bij jou al schudden dan?
pi_76956201
quote:

[..]

IK ben een vrouw.
Die tyfushoer is dus een MAN.
pi_76956257
quote:

Moet je hier niet een minimaal aantal jaar voor getrouwd zijn oid?
pi_76956275
quote:
Op zondag 17 januari 2010 13:56 schreef ASroma het volgende:

[..]

onzin, er is een beschermingsregel die stelt dat je minimaal 3 jaar bij elkaar moet zijn ivm dit soort gevallen. Ook bijvoorbeeld om huwelijken voor paspoorten te "voorkomen" enzo.
Ook als je die schuld laat opnemen in je hypotheek?

Ja ja... ik heb er wel van geleerd.
Dat is dan ook het enige dat ik overgehouden heb... een wijze levensles
pi_76956353
Ik zal het even toelichten.

Ex heeft 18K schuld. (geen studieschuld)
Wij helemaal in het begin...
Willen huis kopen en de enige manier waarop dat kon is die 18K in de hypotheek wegwerken.
Hypotheek staat op beide namen.

Dus gedaan.

4 jaar en een bruiloft later
pi_76960333
Een partner zou je moeten nemen zoals je bent, dus met of zonder schulde.
Maar ik vind wel dat je dit direct aan moet geven. (niet op de eerste date.. dat is een slechte eerste indruk). Maar je moet niet wachten totdat je wilt gaan samenwonen en je geen hypotheek blijkt te kunnen krijgen door je schulden.
  maandag 18 januari 2010 @ 12:56:00 #90
48288 Mikkie
Mastermind.
pi_76961209
Ik zou wel een verschil maken tussen 10k IBG of 10k consumptief krediet, aangezien zoiets wel wat kán zeggen over het karakter van een persoon.

Maar over schuld an sich zou ik niet te moeilijk doen, heb zelf ook nog het nodige open staan bij het IBG.
Zerg schreef:
1/1 is 1. 2/2 is 2. Basisschool breuken.
  maandag 18 januari 2010 @ 14:04:39 #91
65252 Bart
Slecht voor de gezondheid
pi_76964011
quote:
Op maandag 18 januari 2010 10:31 schreef Bilderberger het volgende:
Ik zal het even toelichten.

Ex heeft 18K schuld. (geen studieschuld)
Wij helemaal in het begin...
Willen huis kopen en de enige manier waarop dat kon is die 18K in de hypotheek wegwerken.
Hypotheek staat op beide namen.

Dus gedaan.

4 jaar en een bruiloft later
Welke debiele bank gaat akkoord met een hypotheek van 18.000 euro hoger dan de waarde van het huis, plus nog eens KK

Maar ontopic: ik heb studieschuld, vrouwlief ook, maar dan nog 2x zo hoog. Die van mij zijn we nu aan het afbetalen, die van haar lossen we alleen maar rente af. Over drie jaar is de mijne afbetaald, dan beginnen we aan die van haar. We wisten het van elkaar, en is ook nooit een probleem geweest.
I have the cape. I make the fucking Whoosh noise.
Op donderdag 12 juli 2012 19:56 schreef Lithia het volgende:
Ik durf hier niets over te zeggen. Bart is koning hier.
pi_76968120
quote:
Op maandag 18 januari 2010 14:04 schreef Bart het volgende:

[..]

Welke debiele bank gaat akkoord met een hypotheek van 18.000 euro hoger dan de waarde van het huis, plus nog eens KK

Maar ontopic: ik heb studieschuld, vrouwlief ook, maar dan nog 2x zo hoog. Die van mij zijn we nu aan het afbetalen, die van haar lossen we alleen maar rente af. Over drie jaar is de mijne afbetaald, dan beginnen we aan die van haar. We wisten het van elkaar, en is ook nooit een probleem geweest.
En wanneer jullie huwelijk op de klippen loopt over 2 jaar? Of is dat onmogelijk.

Moet je overigens niet naar 2 jaar beginnen met betalen?
  maandag 18 januari 2010 @ 16:49:09 #93
65252 Bart
pi_76971777
quote:
Op maandag 18 januari 2010 15:41 schreef Fortitude het volgende:

[..]

En wanneer jullie huwelijk op de klippen loopt over 2 jaar? Of is dat onmogelijk.

Moet je overigens niet naar 2 jaar beginnen met betalen?
Dat is onmogelijk. En onze studies zijn ook meer dan twee jaar geleden afgerond. Trouwens, je kan gewoon onder huwelijkse voorwaarden trouwen, en daarin laten zetten dat bij scheiding ieder verantwoordelijk is voor zijn eigen schuld.
pi_76972101
quote:
Op maandag 18 januari 2010 14:04 schreef Bart het volgende:

[..]

Sterker nog, er zit zelfs met die 18k schuld nog een overwaarde aan van 5K.
Kwestie van verbouwen
  maandag 18 januari 2010 @ 16:57:00 #95
65252 Bart
pi_76972177
quote:
Op maandag 18 januari 2010 16:55 schreef Bilderberger het volgende:

[..]

Kwestie van verbouwen
Als je een overwaarde had, dan hoefde je toch ook niets meer te betalen aan die schuld van je ex
pi_76977570
Zonder schuld zou ik dus 14k overwaarde hebben.
En nee ik krijg zijn helft niet.

Plus hij heeft niks aan de verbouwing gedaan, is door mijn familie gedaan.
Hij heeft geen poot uitgestoken.

Beetje jammer.
pi_76983800
quote:

[..]

niet als je niks afdraagt. pas op!
Your mind don't know how you're taking all the shit you see
Dont believe anyone but most of all dont believe me
God damn right it's a beautiful day Uh-huh
pi_76985470
quote:
Op maandag 18 januari 2010 20:51 schreef simmu het volgende:

[..]

niet als je niks afdraagt. pas op!
Is dat zo?
  maandag 18 januari 2010 @ 21:31:48 #99
220609 Nouk84
Have you ever been Nouked?
pi_76985908
Ik vind een studieschuld een totaal andere schuld om een relatie met aan te gaan dan een andere schuld. En tja, schuld wordt soms door omstandigheden gemaakt, waar je verder niks aan kan doen. Er wordt heel makkelijk gedacht erover; 'dat het standaard de schuld van degene die schuld heeft', maar dat is lang niet altijd zo.

Ik zou het op prijs stellen (en andersom ook doen) dat een partner luistert naar de redenen waarom iemand een schuld heeft, en waarom daar niet zo makkelijk vanaf te komen is.

Tegen de tijd dat het stel gaat trouwen, zou ik ervoor zorgen dat de schuld weg is en daarbij, een partner niet opzadelen met de lasten.
How much wood would a wood chop chop if a wood chop would chop wood?
How many cans can a cannibal can if a cannibal can can cans?
  maandag 18 januari 2010 @ 21:32:48 #100
220609 Nouk84
pi_76985963
En wanneer je het moet melden? Dat doet er niet zoveel toe, als iemand beoordeeld wordt op schulden, dan is er sowieso al iets aan de hand, lijkt mij.
pi_76986133
quote:
Op maandag 18 januari 2010 21:32 schreef Nouk84 het volgende:
En wanneer je het moet melden? Dat doet er niet zoveel toe, als iemand beoordeeld wordt op schulden, dan is er sowieso al iets aan de hand, lijkt mij.
Nah, waarom zouden dan zoveel relaties kapotgaan juist door financiele problemen ?
pi_76986173
Ik schakel net in maar er is atm iets op NL 3 met een jonge vrouw met een schuld van 65k.
  maandag 18 januari 2010 @ 21:42:41 #103
220609 Nouk84
pi_76986573
quote:
Op maandag 18 januari 2010 21:35 schreef BountyHunter340 het volgende:
Nah, waarom zouden dan zoveel relaties kapotgaan juist door financiele problemen ?
Dat zijn schulden die SAMEN gemaakt zijn, neem ik aan. Dat brengt stress met zich mee Schulden die door één persoon gemaakt zijn, voor een dergelijke relatie of schulden als een studieschuld lijkt me niet dat die daarin meegaan.
  maandag 18 januari 2010 @ 21:43:49 #104
220609 Nouk84
pi_76986638
quote:
Op maandag 18 januari 2010 21:36 schreef Fortitude het volgende:
Ik schakel net in maar er is atm iets op NL 3 met een jonge vrouw met een schuld van 65k.
Ik heb even gemist waaraan zij schulden heeft gemaakt?
pi_76986789
quote:
Op maandag 18 januari 2010 21:32 schreef Nouk84 het volgende:
Natuurlijk moet het uiteindelijk niet uitmaken. Maar binnen een relatie zitten ook financieel voordelen. Als je partner flinke maandlasten heeft aan een lening dan lijkt me dat wel relevant als je gaat samenwonen / trouwen.
pi_76986855
quote:
Op maandag 18 januari 2010 21:43 schreef Nouk84 het volgende:

[..]

Ik heb even gemist waaraan zij schulden heeft gemaakt?
Mja ik ook maar half. Iets met haar vriend die in de bak zat en zij heeft geld geleend om hem er uit te krijgen. Maar nu hebben ze het opeens weer over een studie.
  maandag 18 januari 2010 @ 21:51:54 #107
220609 Nouk84
pi_76987115
quote:
Op maandag 18 januari 2010 21:46 schreef Fortitude het volgende:
Natuurlijk moet het uiteindelijk niet uitmaken. Maar binnen een relatie zitten ook financieel voordelen. Als je partner flinke maandlasten heeft aan een lening dan lijkt me dat wel relevant als je gaat samenwonen / trouwen.
Maar dan lijkt het me niet meer dan logisch dat iemand zijn/haar stinkende best gaat doen om voordat je gaat samenwonen/trouwen uit de schulden te komen?
quote:
Op maandag 18 januari 2010 21:47 schreef Fortitude het volgende:
Mja ik ook maar half. Iets met haar vriend die in de bak zat en zij heeft geld geleend om hem er uit te krijgen. Maar nu hebben ze het opeens weer over een studie.
Ja, ik zag het ook inderdaad. Werkloos ook nog.
pi_76987124
quote:
Op maandag 18 januari 2010 21:42 schreef Nouk84 het volgende:

[..]

Dat zijn schulden die SAMEN gemaakt zijn, neem ik aan. Dat brengt stress met zich mee Schulden die door één persoon gemaakt zijn, voor een dergelijke relatie of schulden als een studieschuld lijkt me niet dat die daarin meegaan.
Vaak niet, de gokverslaafde echtgenoot, de wehkamp bestellende echtgenote...
  maandag 18 januari 2010 @ 21:54:33 #109
220609 Nouk84
pi_76987269
quote:
Op maandag 18 januari 2010 21:52 schreef BountyHunter340 het volgende:
Vaak niet, de gokverslaafde echtgenoot, de wehkamp bestellende echtgenote...
Ja, dat zie je ook wel bij 'dubbeltje op zijn kant' ofzo. Althans, aan de voorstukjes die ik ervan zie. Maar goed, dat vind ik een ander verhaal dan waar het hier over ging. 'Met flinke schulden een relatie in gaan'
pi_76987482
quote:
Op maandag 18 januari 2010 21:51 schreef Nouk84 het volgende:

Maar dan lijkt het me niet meer dan logisch dat iemand zijn/haar stinkende best gaat doen om voordat je gaat samenwonen/trouwen uit de schulden te komen?
Weet niet hoor, persoonlijk ken ik ook niet echt mensen die dit niet zouden doen. Maar je heb ook tokkies en nog steeds vrouwen die verwachten dat een man alles voor hun doen. En ook mensen die heel vroeg gaan samenwonen / trouwen.
  maandag 18 januari 2010 @ 22:00:02 #111
220609 Nouk84
pi_76987634
quote:
Op maandag 18 januari 2010 21:57 schreef Fortitude het volgende:
Weet niet hoor, persoonlijk ken ik ook niet echt mensen die dit niet zouden doen. Maar je heb ook tokkies en nog steeds vrouwen die verwachten dat een man alles voor hun doen. En ook mensen die heel vroeg gaan samenwonen / trouwen.
Ja klopt inderdaad.. Ik baseer wat ik zeg ook puur op wat ik zou doen hoor Geen idee hoe anderen dat aanpakken verder. Maar die mensen die jij noemt bestaan. Maar die mensen ken ik dus niet.

[ Bericht 0% gewijzigd door Nouk84 op 18-01-2010 22:14:06 ]
pi_76988913
lol
Ik zwaai naar dieren.
pi_76989034
quote:
Op maandag 18 januari 2010 22:22 schreef Geerd het volgende:
lol
Zit je ons een beetje uit te lachen ofzo?
pi_76989706
quote:
Op maandag 18 januari 2010 22:23 schreef Fortitude het volgende:

[..]

Zit je ons een beetje uit te lachen ofzo?
Neu ik had zelf ook schuld, met dom geluk leuke baan gekregen afbetaald en nu een huis gekocht.
Ik zwaai naar dieren.
pi_77000412
quote:

Overigens vervalt een studieschuld bij overlijden en heeft een eventuele echtgenoot hier dus geen last van.
Het enige verschil is de rente...
La derecha oprime, la izquierda libera
pi_77000498
quote:
Op maandag 18 januari 2010 21:24 schreef Isegrim het volgende:

[..]

Is dat zo?
jup. als je een hele tijd een heel minimaal inkomen hebt, waardoor je niks af hoeft te betalen onder draagkrachtmeting en na zeg, 10 jaar begin je wel te verdienen, dan gaat de 15 jaar om af te kunnen betalen dan pas in! daarom is het altijd hendig om iig een beetje af te betalen, zelfs als dat onder de dragkrachtmeting niet hoeft zoek het maar op bij ibg (als je door de wollige taal heenkomt that is)
  dinsdag 19 januari 2010 @ 10:01:30 #117
34775 Metro2005
Mind explorer
pi_77000541
quote:
Op zaterdag 16 januari 2010 12:36 schreef Vandaag... het volgende:
Ik heb ook een studieschuld van 20k+.

Om je vragen te beantwoorden:

Nee, het is mijn schuld, uit mijn verleden, opgelopen in mijn omstandigheden. Daar was hij niet bij en als hij door alleen het feit dat er een studieschuld is een karakterbeoordeling denkt te kunnen maken dan zit hij er bij mij heel ver naast. Bovendien zou ik niet vallen op iemand die zo oordeelt en zich bemoeit met zaken waar hij niks mee te maken heeft.
Als je relatie wat serieuzer wordt dan heeft hij er wel degelijk mee te maken natuurlijk.(denk aan trouwen, een huis kopen etc)
Childhood is over the moment you know you're going to die.
'Snelwegen verbreden om files op te lossen? Dat is zoals de broeksriem losser maken tegen obesitas'
pi_77000544
btw; ik mis even de constatering dat als je schulden, wat voor schulden dan ook, geheim houdt binnen een relatie waarin je gehuwd of samenwonend bent, er wel heel wat meer mis is binnen die relatie dan de schulden....
pi_77000747
quote:
Op dinsdag 19 januari 2010 10:01 schreef simmu het volgende:
btw; ik mis even de constatering dat als je schulden, wat voor schulden dan ook, geheim houdt binnen een relatie waarin je gehuwd of samenwonend bent, er wel heel wat meer mis is binnen die relatie dan de schulden....
Toch al minimaal 5x aanbod gekomen.
pi_77000857
quote:
Op dinsdag 19 januari 2010 10:08 schreef Fortitude het volgende:

[..]

Toch al minimaal 5x aanbod gekomen.
mwach. niet zo duidelijk benoemd. ik begrijp niet zo hoe je zoiets trouwens om te beginnen verborgen kan houden. maar da's misschien omdat wij niet zo leven. manlief weet alles van mij en andersom. we gebruiken geregeld elkaars mobiel en weten elkaars wachtwoorden enzo. ik weet trouwens ook dat hij andersom niet zomaar gaat snuffelen, net zomin als ik. raar maar waar; ik verwacht dat andere mensen ook zo zijn en handel daar dan dus naar. die brak me laatst op met mijn moeder die hier alles mee gaat zitten lezen via de MaT en bij god niet snapt dat ik dat vervelend vind.
pi_77001457
quote:
Op dinsdag 19 januari 2010 09:55 schreef LeeHarveyOswald het volgende:

[..]

Het enige verschil is de rente...
Nee. Ik heb een totaal ander oordeel over iemand met een doorlopend krediet van 30k dan iemand met een studieschuld van 30k.
pi_77001505
Veel mensen hebben hier de mening dat hun studieschuld hun pakkie aan is en dat hun het daarom zelf wel aflossen. Goede instelling natuurlijk maar wel lichtelijk naïeve. Naast dat jullie gezamelijke koopkracht achteruit gaan kan je ook niet met zekerheid zeggen dat je de kans krijgt om je schuld af te lossen. Je weet nooit hoe je over 5 jaar in het leven staat.
pi_77001536
quote:
Op dinsdag 19 januari 2010 09:59 schreef simmu het volgende:

[..]

jup. als je een hele tijd een heel minimaal inkomen hebt, waardoor je niks af hoeft te betalen onder draagkrachtmeting en na zeg, 10 jaar begin je wel te verdienen, dan gaat de 15 jaar om af te kunnen betalen dan pas in! daarom is het altijd hendig om iig een beetje af te betalen, zelfs als dat onder de dragkrachtmeting niet hoeft zoek het maar op bij ibg (als je door de wollige taal heenkomt that is)
Er zijn maar heel weinig mensen die echt helemaal niets aflossen, lijkt me. Wel aflossen is dus altijd beter, al is het tien euro per maand.
pi_77001567
quote:
Op dinsdag 19 januari 2010 10:33 schreef Fortitude het volgende:
Veel mensen hebben hier de mening dat hun studieschuld hun pakkie aan is en dat hun het daarom zelf wel aflossen. Goede instelling natuurlijk maar wel lichtelijk naïeve. Naast dat jullie gezamelijke koopkracht achteruit gaan kan je ook niet met zekerheid zeggen dat je de kans krijgt om je schuld af te lossen. Je weet nooit hoe je over 5 jaar in het leven staat.
Gelukkig houdt de IBG daar rekening mee. Dat hoef je bij een doorlopend krediet niet te verwachten.
pi_77001586
quote:
Op dinsdag 19 januari 2010 10:32 schreef Isegrim het volgende:

[..]

Nee. Ik heb een totaal ander oordeel over iemand met een doorlopend krediet van 30k dan iemand met een studieschuld van 30k.
Depends, als de studieschuld ongeveer gelijk is aan wat de studiekost, en de studie een forse meerwaarde in salaris heeft wel. Anders is het net zo goed om van te leven als welke andere lening dan ook
La derecha oprime, la izquierda libera
pi_77002577
quote:
Op dinsdag 19 januari 2010 10:35 schreef Isegrim het volgende:

[..]

Gelukkig houdt de IBG daar rekening mee. Dat hoef je bij een doorlopend krediet niet te verwachten.
Ok nu loop ik te lullen want ik weet niet precies hoe dit bij IBG zit.

Stel je voor je stopt 6 jaar met werken zodat je 2 kinderen kan opvoeden tot ze naar de basisschool gaan. Wat gebeurd er dan met de studieschuld?
pi_77002687
quote:
Op dinsdag 19 januari 2010 11:01 schreef Fortitude het volgende:

[..]

Stel je voor je stopt 6 jaar met werken zodat je 2 kinderen kan opvoeden tot ze naar de basisschool gaan. Wat gebeurd er dan met de studieschuld?
Je kunt een draagkrachtmeting laten doen. Dan wordt er gekeken naar jouw inkomen en dat van je partner (dat laatste kun je zelf voor kiezen, is niet verplicht, mag ook alleen op jouw inkomen) en aan de hand daarvan wordt berekend wat je per maand zou moeten kunnen aflossen.

Als je een partner hebt maar je laat diens inkomen niet meetellen, wordt wel de aflosperiode verlengd. Dus als je er vijf jaar lang voor kiest om het inkomen van je partner niet te laten meetellen, wordt je aflosperiode 20 ipv 15 jaar.
pi_77002708
quote:
Op dinsdag 19 januari 2010 11:01 schreef Fortitude het volgende:

[..]

dat ligt er helemaal aan of je dat alleen doet of dat je een partner/fiscaal partner hebt en of je dan de keuze maakt om wel of niet af te lossen en of je de keuze maakt om de ibg schuld van jou en je partner op een hoop te gooien (ja, dat kan ook nog)
pi_77002721
duh! wat isegrim zegt idd
pi_77003217
quote:

[..]

Best bizar eigenlijk, als je er over nadenkt. En dan denken sommige mensen dat studeren straks "alleen voor de elite is". Je kunt altijd voordelig lenen, en als je niet in staat bent om het af te lossen wordt het ook nog es kwijtgescholden.
pi_77003268
quote:
Op dinsdag 19 januari 2010 11:18 schreef Haushofer het volgende:

[..]

Best bizar eigenlijk, als je er over nadenkt. En dan denken sommige mensen dat studeren straks "alleen voor de elite is". Je kunt altijd voordelig lenen, en als je niet in staat bent om het af te lossen wordt het ook nog es kwijtgescholden.
Ja. Ik vind het bijna jammer dat ik een goed inkomen heb.
pi_77003318
Thanks. Die regeling is wel gunstig inderdaad. Alhoewel het punt wel nog steeds staat. Je kan niet met zekerheid zeggen dat die schuld puur van het budget voor luxe spullen wordt afgelost. Zolang dit niet gebeurd krijgt de partner met de gevolgen te maken.

Maar eerlijk is eerlijk. Nu heb ik het wel over het niveau gezeik. Beetje persoon heeft dit wel over voor zijn / haar partner.
quote:
Op dinsdag 19 januari 2010 11:18 schreef Haushofer het volgende:

[..]

Best bizar eigenlijk, als je er over nadenkt.
Valt wel mee. Uiteindelijk hebben we er allemaal profijt van dat mensen goed opgeleid zijn in ons land. Studeren alleen voor de elite zou te gaar zijn.
pi_77003415
Ik kan gewoon twee keer minder per maand uit eten.
pi_77003455
quote:
Op dinsdag 19 januari 2010 11:22 schreef Isegrim het volgende:
Ik kan gewoon twee keer minder per maand uit eten.
Ja dag ik hou van eten.
pi_77003481
quote:
Op dinsdag 19 januari 2010 11:23 schreef Fortitude het volgende:

[..]

Ja dag ik hou van eten.
Ik ook. Ik ga dan ook nog steeds 4x per maand uit eten. Maar anders was het 6x.
pi_77003833
quote:
Op dinsdag 19 januari 2010 11:20 schreef Fortitude het volgende:
Valt wel mee. Uiteindelijk hebben we er allemaal profijt van dat mensen goed opgeleid zijn in ons land. Studeren alleen voor de elite zou te gaar zijn.
Natuurlijk, ik bedoelde "bizar" ook meer in het licht van klachten van sommige mensen dat het je financieel bijna onmogelijk wordt gemaakt om te studeren.
pi_77004026
quote:
Op dinsdag 19 januari 2010 11:33 schreef Haushofer het volgende:

[..]

Natuurlijk, ik bedoelde "bizar" ook meer in het licht van klachten van sommige mensen dat het je financieel bijna onmogelijk wordt gemaakt om te studeren.

Dat heb ik nooit gehoord eerlijk gezegd. Goed dom ook gezien je jaren kan feesten en nog goed op je pootjes kan komen. Bizar inderdaad.
  maandag 26 juli 2010 @ 00:38:48 #138
206937 Rubber_Johnny
Groter is altijd beter!!
pi_84490632
quote:
Op dinsdag 19 januari 2010 11:04 schreef Isegrim het volgende:

[..]

Je kunt een draagkrachtmeting laten doen.
Ik vind dat een eng woord. Het doet me denken aan zo'n inspecteur die dan door je huis loopt en zegt 'ik zie dat je een auto en een kat hebt, die kun je best weg doen dan kun je 150 euro meer aflossen'.

Maar misschien is dat meer iets voor schuldsaneringen.
pi_84539108
1. Is het normaal dat de partner een punt maakt van zulke schulden?
Hangt er vanaf waar de schuld door komt. Als het een studieschuld is of een andere schuld die netjes wordt afbetaald, absoluut geen probleem. Als het een schuld is door een verslaving of een andere onverantwoorde manier om met geld om te springen, ja, daar mag je als partner zijnde iets van zeggen. Voor je het weet trekt diegene met die schulden zijn/haar partner ook in het slop, niet bepaald netjes.

2. Wanneer moet degene met de schuld dit vertellen aan de partner?
Wanneer blijkt dat de relatie serieus is en al plannen zijn van samenwonen etc.

3. Is er hierin verschil tussen een man en een vrouw?
Ik denk het niet.
pi_84541559
Hier ook een 20.000 plus schuld. Mn inmiddels ex partner had er wel problemen mee. Telkens als het ter sprake kwam klapte ze dicht en zat niet al te vrolijk voor zich uit te kijken. Baalde er in het begin ook aardig van dat het zover was gekomen. Is gewoon lakshied van mijn kant geweest. Maarjah maandbedrag zit rond de 130 euro per maand daar is nog wel over heen te komen
pi_84541864
De lening bij IBG is in principe de goedkoopste lening die je je hele leven zal kunnen afsluiten.

Ken ook mensen die hebben vroeger maximaal geleend, maximaal gewerkt en leefde als een god in frankrijk. Nu gewoon een redelijk goede baan en kan je het makkelijk terugbetalen. Je bent in mijn ogen een prutser als je jezelf in de nesten werkt met een IBG lening.
"Ik heb nog nooit een zak geld een doelpunt zien maken"
  dinsdag 27 juli 2010 @ 11:56:44 #142
65252 Bart
pi_84542578
quote:
Op dinsdag 27 juli 2010 11:40 schreef Stiggie het volgende:
De lening bij IBG is in principe de goedkoopste lening die je je hele leven zal kunnen afsluiten.
Bullshit, mijn hypotheekrente is een stuk lager dan de rente van de IB-groep. Ze pretenderen zo goedkoop te zijn, en iedereen gelooft dat, maar dat valt vies tegen in de praktijk.
pi_84542796
in mijn ogen ben je vooral een prutser als je tijdens je studie maximaal leent + als een god in frankrijk gaat leven en dan vervolgens je studie NIET afmaakt :') Blijf je lekker zitten met 40K

Ik heb zelf 10K restschuld (na kwijtschelding overige) en mijn partner heeft veel meer. Maar ik zie ook dat ze stug en disciplinair alles netjes aan het terugbetalen is. Als ze belastingteruggaaf krijgt of vakantiegeld krijgt stort ze direct alles richting IBG en daarnaast lost ze natuurlijk elke maand een x bedrag af. Dan vormt het voor mij absoluut geen probleem.

Kijk heb ik nu een partner met bijvoorbeeld 40K schuld aan postorderbedrijven, kleding, tassen etc, dan zou dat een reden zijn om de relatie te verbreken. Je in de schulden steken voor zulke non-uitgaven, geeft een slecht signaal af voor de toekomst.
pi_84543154
Het scheelt ook of iemand daadwerkelijk probeert uit de schulden te komen en ook verder kijkt in de toekomst . Als de deurwaarders aan en uit lopen en degene ook belachelijke aankopen die die op dat moment ook niet kan permitteren dan zou ik toch echt wel stoppen met een relatie.

Dat betekent namelijk dat diegene geen verantwoordelijkheidsgevoel heeft en juist de boel uit de hand laat lopen.
Ikzelf heb een wahjong uitkering en het is geen vetpot maar ik kan toch redelijk rondkomen voor de dingen die ik echt wil spaar ik. Er zijn ook wel rekeningen die ik soms niet kan betalen op dat moment , maar meestal ben ik dan degene die contact zoekt en dan ook zeg op die tijd lukt het niet maar dan wel en dat scheelt een hoop.
Je wil uiteindelijk wel dat rekeningen niet steeds hoger worden en het een gebed zonder einde word.
Ik ben allang blij dat ik ondanks mijn minimum inkomen niet in de schuldsanering ben gekomen want dan is helemaal het einde zoek.
pi_84543218
quote:
Op dinsdag 27 juli 2010 12:01 schreef Leonidas82 het volgende:
in mijn ogen ben je vooral een prutser als je tijdens je studie maximaal leent + als een god in frankrijk gaat leven en dan vervolgens je studie NIET afmaakt :') Blijf je lekker zitten met 40K
^O^ Tenzij je net een jackpot van een paar miljoen hebt gewonnen dan
"Ik heb nog nooit een zak geld een doelpunt zien maken"
pi_84588910
ik dacht dat je minimaal ¤ 45,41 per maand moest aflossen aan je studieschuld?? :?
pi_84607952
Ik heb ook een studieschuld van net onder de 20k. Vriendlief weet dit (en heeft er geen problemen mee, al heeft hij zelf geen studieschuld) en als we gaan trouwen zou ik het niet prettig vinden als mijn vriend daardoor "mede schuldenaar" wordt. Mijn voorstel zou dan ook zijn om te trouwen op huwelijkse voorwaarden waarbij die schuld op mijn naam blijft staan. Wel zo eerlijk, dacht ik zo.
Overigens ben ik al een poosje aan het afbetalen.
pi_84610764
quote:
Op woensdag 28 juli 2010 22:43 schreef Locusta het volgende:
Ik heb ook een studieschuld van net onder de 20k. Vriendlief weet dit (en heeft er geen problemen mee, al heeft hij zelf geen studieschuld) en als we gaan trouwen zou ik het niet prettig vinden als mijn vriend daardoor "mede schuldenaar" wordt. Mijn voorstel zou dan ook zijn om te trouwen op huwelijkse voorwaarden waarbij die schuld op mijn naam blijft staan. Wel zo eerlijk, dacht ik zo.
Overigens ben ik al een poosje aan het afbetalen.
Waarom zou je dat gescheiden houden? Ik ga er vanuit dat wanneer je trouwt dat je bereid bent om samen je bezittingen (ook financieel) en dus ook eventuele schulden te delen. Misschien een ouderwetse gedachte.

Ga je dan ook zover dat jullie met gescheiden rekeningen blijven leven? Ik zou daar echt de kriebels van krijgen namelijk.
pi_84611236
quote:
Op woensdag 28 juli 2010 23:45 schreef Accordtje het volgende:
Waarom zou je dat gescheiden houden? Ik ga er vanuit dat wanneer je trouwt dat je bereid bent om samen je bezittingen (ook financieel) en dus ook eventuele schulden te delen. Misschien een ouderwetse gedachte.

Ga je dan ook zover dat jullie met gescheiden rekeningen blijven leven? Ik zou daar echt de kriebels van krijgen namelijk.
Hmmm, ik denk dat vriendlief het niet vervelend vindt als ik de "schuld" meeneem in het huwelijk. Maar het ligt meer aan mij. Ik vind dat ik zelf verantwoordelijk ben voor die schuld en wil er dus eigenlijk niemand anders mee opzadelen. Uiteraard krijgen we na ons huwelijk wel gezamenlijke rekeningen.
pi_84612568
Als iemand grote schulden maakt (ook als het IBG is) en deze niet snel aflost zegt dat (vaak) iets over die persoon. Een partner die dat accepteert heeft diezelfde gedachte, of kan er in meegaan.

Als je daar niet mee kunt leven (met iemand die jouw inziens niet verstandig met geld omgaat), wordt het waarschijnlijk ook geen relatie...
pi_84612684
quote:
Op woensdag 28 juli 2010 23:45 schreef Accordtje het volgende:

[..]

Whoa...kom even uit je ideale gedachte. Hoe je het ook wendt of keert... er zijn mensen met schulden die in gemeenschap van goederen trouwen, en na 2 jaar bij een scheiding is de aangetrouwde partner dus financieel ook de klos.
Liefde is heel mooi, maar gebruik je hersenen... de schulden willen delen, ok... maar laat ze staan bij degene die de schuld gemaakt heeft en los het anders op.
pi_84616768
quote:
Op zaterdag 16 januari 2010 12:25 schreef Fortitude het volgende:
Eeuwige student
Eeuwige student #2

Ja, ja, nee
"We moeten ons bewust zijn van de superioriteit van onze beschaving, met zijn normen en waarden, welvaart voor de mensen, respect voor mensenrechten en godsdienstvrijheid. Dat respect bestaat zeker niet in de Islamitische wereld".
pi_84619269
quote:
Op donderdag 29 juli 2010 00:38 schreef elkravo het volgende:
Als iemand grote schulden maakt (ook als het IBG is) en deze niet snel aflost zegt dat (vaak) iets over die persoon. Een partner die dat accepteert heeft diezelfde gedachte, of kan er in meegaan.

Als je daar niet mee kunt leven (met iemand die jouw inziens niet verstandig met geld omgaat), wordt het waarschijnlijk ook geen relatie...
Lekker kort door de bocht weer :{w
pi_84647710
quote:
Op donderdag 29 juli 2010 00:43 schreef elkravo het volgende:

[..]

Whoa...kom even uit je ideale gedachte. Hoe je het ook wendt of keert... er zijn mensen met schulden die in gemeenschap van goederen trouwen, en na 2 jaar bij een scheiding is de aangetrouwde partner dus financieel ook de klos.
Liefde is heel mooi, maar gebruik je hersenen... de schulden willen delen, ok... maar laat ze staan bij degene die de schuld gemaakt heeft en los het anders op.
Voor zover ik weet houdt trouwen in gemeenschap van goederen in dat je alles deelt, dus ook eventuele schulden van een van beiden. Dan zou het dus betekenen dat je niet in gemeenschap van goederen zou moeten trouwen vanwege het feit dat je partner een schuld heeft open staan. Als ik zover ben dat ik wil trouwen (en dat is echt niet van de een op de andere dag) dan wil ik met alle liefde ervoor zorgen dat we samen zsm die schuld wegwerken. Heb ik geen problemen mee. Ik gebruik m'n hersenen meer dan genoeg, maar ik zie echt niet in waarom ik een probleem zou moeten maken van iemand haar studieschuld bijvoorbeeld.
pi_84648069
quote:
Op woensdag 28 juli 2010 23:59 schreef Locusta het volgende:

[..]

Hmmm, ik denk dat vriendlief het niet vervelend vindt als ik de "schuld" meeneem in het huwelijk. Maar het ligt meer aan mij. Ik vind dat ik zelf verantwoordelijk ben voor die schuld en wil er dus eigenlijk niemand anders mee opzadelen. Uiteraard krijgen we na ons huwelijk wel gezamenlijke rekeningen.
Ik kan me je gedachte wel voorstellen, maar om daarom de keuze te maken om niet in gemeenschap van goederen te trouwen vind ik wel ver gaan. Ik zou een studieschuld van m'n vriendin in ieder geval niet als een reden willen om niet in gemeenschap van goederen te trouwen. Sterker nog, ik zou er juist samen zo snel mogelijk vanaf willen, tenslotte blijf je anders ook maar rente betalen. Sponsoren van banken of andere financiële instellingen is niet mijn favo hobby.
pi_84648228
quote:
Op donderdag 29 juli 2010 00:38 schreef elkravo het volgende:

Wat is snel volgens jou? Ik ben van mening dat het vaak helemaal niets zegt over die persoon. Zeker niet bij de mensen die een studieschuld hebben. Als die na hun studie een baan hebben (veelal nog niet heel dik betaald) en een hypotheek met bijbehorende lasten hebben lopen, dan heb je niet heel veel financiële speelruimte om zo'n studieschuld in rap tempo af te lossen. Vind het iets te makkelijk gedacht.
pi_84689456
quote:
Op donderdag 29 juli 2010 23:21 schreef Accordtje het volgende:
Ik kan me je gedachte wel voorstellen, maar om daarom de keuze te maken om niet in gemeenschap van goederen te trouwen vind ik wel ver gaan. Ik zou een studieschuld van m'n vriendin in ieder geval niet als een reden willen om niet in gemeenschap van goederen te trouwen. Sterker nog, ik zou er juist samen zo snel mogelijk vanaf willen, tenslotte blijf je anders ook maar rente betalen. Sponsoren van banken of andere financiële instellingen is niet mijn favo hobby.
Het trouwen op huwelijkse voorwaarden zoals ik het bedoel, is ook trouwen in gemeenschap van goederen met als uitzondering de studieschuld die op mijn naam blijft staan. Voor de rest stel ik helemaal geen voorwaarden aan ons huwelijk en wil ik ook alles delen ;)
pi_84696023
quote:
Op zaterdag 31 juli 2010 00:17 schreef Locusta het volgende:

[..]

Het trouwen op huwelijkse voorwaarden zoals ik het bedoel, is ook trouwen in gemeenschap van goederen met als uitzondering de studieschuld die op mijn naam blijft staan. Voor de rest stel ik helemaal geen voorwaarden aan ons huwelijk en wil ik ook alles delen ;)
Oh oke. Ik wist niet dat je zo'n studieschuld er buiten kon houden. Dan kan ik je standpunt wel begrijpen.
pi_84698498
Bij mij wordt het huwelijkse voorwaarden of geen huwelijk
"We moeten ons bewust zijn van de superioriteit van onze beschaving, met zijn normen en waarden, welvaart voor de mensen, respect voor mensenrechten en godsdienstvrijheid. Dat respect bestaat zeker niet in de Islamitische wereld".
pi_84699215
quote:
Op maandag 18 januari 2010 16:55 schreef Bilderberger het volgende:

[..]

Kwestie van verbouwen :')
Haha denken dat je overwaarde hebt in deze huizenmarkt :')

Als je je huis nu te koop zet, mag je in je handjes knijpen als je 'm verkoopt voor 50.000 Euro onder je vraagprijs....na 2 jaar.

Ik zou maar snel die 18K af gaan lossen als ik jou was. Je rekent je, zoals zoveel Nederlanders, ten onrechte rijk.
pi_84699357
quote:
Op zaterdag 31 juli 2010 12:40 schreef andlikethathesgone het volgende:

[..]

Haha denken dat je overwaarde hebt in deze huizenmarkt :')

Als je je huis nu te koop zet, mag je in je handjes knijpen als je 'm verkoopt voor 50.000 Euro onder je vraagprijs....na 2 jaar.

Ik zou maar snel die 18K af gaan lossen als ik jou was. Je rekent je, zoals zoveel Nederlanders, ten onrechte rijk.
:')
pi_84699625
quote:
Op zaterdag 31 juli 2010 12:44 schreef DiegoArmandoMaradona het volgende:

[..]

:')
Hey ik neem jou alleen in AEX in je kontje DAM ;)
zie je daar.
pi_84700783
quote:
Op zaterdag 31 juli 2010 12:14 schreef DiegoArmandoMaradona het volgende:
Bij mij wordt het huwelijkse voorwaarden of geen huwelijk
hier idem dito

In de huwelijkse voorwaarden wil ik de volgende zaken bedingen:

• Studieschulden worden apart gehouden (je bent verantwoordelijk voor je eigen gemaakte schuld).
• Naast een gezamenlijke rekening, ieder zijn eigen rekening (ik wil zeggenschap hebben over mijn eigen geld).
• Geen partneralimentatie in geval van een scheiding (grote flauwekul, tegenwoordig kunnen vrouwen prima voor zichzelf zorgen).

Voor de rest mag alles op één hoop :)
pi_84701193
quote:
Op zaterdag 31 juli 2010 13:34 schreef Leonidas82 het volgende:

[..]

hier idem dito

• Studieschulden worden apart gehouden (je bent verantwoordelijk voor je eigen gemaakte schuld).
• Naast een gezamenlijke rekening, ieder zijn eigen rekening (ik wil zeggenschap hebben over mijn eigen geld).
• Geen partneralimentatie in geval van een scheiding (grote flauwekul, tegenwoordig kunnen vrouwen prima voor zichzelf zorgen).

echte liefde: eerst bedingen. *ril*

ik kan me voorstellen dat je dingen zo wil. goddank mijn geregistreerd partner en ik niet. ik kan idd uitstekend voor mezelf zorgen. dat klopt. maar wij (en dus ook hij) hebben er voor gekozen dat ik thuisblijf met de kinderen. dat betekent dat ik thuis voor 2 kinderen onder de twee zorg plus een behoorlijke moot huishouden. dat *is* werk en daar wens ik voor betaald te worden. als we (en dus hij) ervoor gekozen zouden hebben dat ik wel zou werken, prima, dan werd het een ander verhaal. maar dat is niet het geval. tis allemaal maar net waar je voor kiest.
pi_84701586
quote:
Op zaterdag 31 juli 2010 13:48 schreef simmu het volgende:

[..]

echte liefde: eerst bedingen. *ril*

ik kan me voorstellen dat je dingen zo wil. goddank mijn geregistreerd partner en ik niet. ik kan idd uitstekend voor mezelf zorgen. dat klopt. maar wij (en dus ook hij) hebben er voor gekozen dat ik thuisblijf met de kinderen. dat betekent dat ik thuis voor 2 kinderen onder de twee zorg plus een behoorlijke moot huishouden. dat *is* werk en daar wens ik voor betaald te worden. als we (en dus hij) ervoor gekozen zouden hebben dat ik wel zou werken, prima, dan werd het een ander verhaal. maar dat is niet het geval. tis allemaal maar net waar je voor kiest.
heeft niks met liefde te maken maar met gezond verstand. Is een kwestie van risico's inschatten, incalculeren en juridisch aftimmeren, onder die randvoorwaarden kan er prima liefde geproduceerd worden en worden beide partijen niet benadeeld mocht het tot een scheiding komen.

Men doet veelal de moeite niet om ff langs de notaris te gaan en gelooft blindelings in de eeuwige gelofte en trouwt dan makkelijk in gemeenschap van goederen. Totdat het mis gaat, de liefde verdwijnt dan razendsnel en maakt dan plaats voor het verdedigen van zakelijke belangen bij beide partijen. Tja, heb je dan niets vooraf geregeld (financiën) dan zal er altijd een grote verliezer zijn, dat is meestal de man (schulden van de vrouw afbetalen, zijn ex 12 jaar onderhouden etc).
pi_84702106
quote:
Op zaterdag 31 juli 2010 14:02 schreef Leonidas82 het volgende:

[..]

heeft niks met liefde te maken maar met gezond verstand. Is een kwestie van risico's inschatten, incalculeren en juridisch aftimmeren, onder die randvoorwaarden kan er prima liefde geproduceerd worden en worden beide partijen niet benadeeld mocht het tot een scheiding komen.

Men doet veelal de moeite niet om ff langs de notaris te gaan en gelooft blindelings in de eeuwige gelofte en trouwt dan makkelijk in gemeenschap van goederen. Totdat het mis gaat, de liefde verdwijnt dan razendsnel en maakt dan plaats voor het verdedigen van zakelijke belangen bij beide partijen. Tja, heb je dan niets vooraf geregeld (financiën) dan zal er altijd een grote verliezer zijn, dat is meestal de man (schulden van de vrouw afbetalen, zijn ex 12 jaar onderhouden etc).
tuurlijk moet je er goed over nadenken en bewust kiezen. maar verder heb je denk ik wel een beetje vreemd beeld mbt mannen en vrouwen. maar goed; is je eigen ding. geld is niet het enige wat mensen in een partnerschap stoppen.
pi_84706035
quote:
Op zaterdag 31 juli 2010 13:34 schreef Leonidas82 het volgende:

[..]

hier idem dito

Er zijn nog veel meer redenen voor huwelijkse voorwaarden
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')