abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_76886096
Eeuwige student
Eeuwige student #2

In deze 2 topics kwam naar voren dat het vaak voorkomt dat mensen een flinke studieschuld hebben. Denk dan aan 20k+ euro. Dit hebben ze opgebouwd door niet of nauwelijks te werken en van de lening te leven.

Komen toch een aantal vragen naar voren ivm een serieuze relatie / huwelijk:
- Is het normaal dat de partner een punt maakt van zulke schulden?
- Wanneer moet degene met de schuld dit vertellen aan de partner?
- Is er hierin verschil tussen een man en een vrouw?
pi_76886154
quote:
Op zaterdag 16 januari 2010 12:21 schreef Ewelina het volgende:

[..]

Ik bedoelde eigenlijk dat als jij trouwt met iemand met een studieschuld in gemeenschap van goederen, dat jij dan een deel van die studieschuld overneemt. Als je scheidt wordt je schuld dan door 2 personen gedeeld- maakt niet uit dat maar 1 iemand die schuld heeft gemaakt.

Voorbeeld:

Ik heb 20k aan schuld. Ik trouw met lief die geen schuld heeft, in gemeenschap van goederen. Na een tijd gaan we toch scheiden. Schuld wordt dan 10k per persoon ondanks dat ik degene ben die de schuld heeft gemaakt.
Wel makkelijk van je schuld af komen zo.
  zaterdag 16 januari 2010 @ 12:31:26 #3
38396 mazaru
Geloof niet alles wat je denkt
pi_76886274
quote:
Op zaterdag 16 januari 2010 12:27 schreef Fortitude het volgende:

[..]

Trouwen in gemeenschap van goederen is dus een heel goed idee
Ik ben niet onhandelbaar, ik ben gewoon een uitdaging 💖
pi_76886292
quote:
Op zaterdag 16 januari 2010 12:27 schreef Fortitude het volgende:

[..]

Ja dat wel.

Overigens weet mijn lief van mijn studieschuld af. Als we trouwen dan niet in gemeenschap van goederen, vanwege meerdere redenen. Ik wil allereerst niet dat hij opdraait voor mijn schuld, maar ook vanwege andere financiële overwegingen.
[b]Op dinsdag 27 januari 2009 21:01 schreef MariaEtcetera het volgende:[/b]
We zijn gewoon een topic vol dysfunctional awesomeness! And proud of it!
  zaterdag 16 januari 2010 @ 12:36:39 #5
140414 Vandaag...
overwegend zonnig
pi_76886437
Ik heb ook een studieschuld van 20k+.

Om je vragen te beantwoorden:

Nee, het is mijn schuld, uit mijn verleden, opgelopen in mijn omstandigheden. Daar was hij niet bij en als hij door alleen het feit dat er een studieschuld is een karakterbeoordeling denkt te kunnen maken dan zit hij er bij mij heel ver naast. Bovendien zou ik niet vallen op iemand die zo oordeelt en zich bemoeit met zaken waar hij niks mee te maken heeft.

- Wanneer moet degene met de schuld dit vertellen aan zijn partner?

Dat komt altijd wel een keer tussen neus en lippen door naar voren in het begin. De ander heeft vaak ook een studieschuld, hoewel meestal veel kleiner

- Is er verschil hierin tussen een man en een vrouw?

Nee, waarom?

Eerlijk gezegd snap ik helemaal niet wat die partner er mee te maken heeft. Ik betaal braaf mijn schuld af en werk er hard voor. Dat doe ik toch gewoon ook zo in een relatie? Dat deel van de financiën is gewoon van mij, heeft hij niks geen last van. Je partner hóeft niet mee te betalen hoor, als je fiscaal partner bent.
En trouwen in gemeenschap van goederen zou ik sowieso nooit doen, schuld of geen schuld.
pi_76886493
Lijkt me niet. Als ik een relatie in ga met schulden is dat toch zeker mijn zaak, ik vind dat mijn partner daar niet zoveel mee te maken heeft of het moet echt uit de hand lopen qua schuld.
Gelijk denk ik, of zo snel mogelijk, of niet. Dat ligt aan je eigen moraal. Als jij het niet belangrijk vindt, waarom zou je het dan vertellen? Ik zou het wel vertellen, maar niet in het begin, ik bedoel, geld is toch een serieus en kwetsbaar onderwerp.
Lijkt me niet. We leven niet meer in 1700.
I wonder if the stars sign, the life that is to be mine. - Enya
  zaterdag 16 januari 2010 @ 12:39:12 #7
29444 RemcoDelft
4 8 15 16 23 42
pi_76886501
De overheid heeft toch gezorgd dat het hebben van een studieschuld (vanwege belangen van de overheid hierin, vroeger was het beurs, nu lening, etc.) volledig maatschappelijk geaccepeteerd is?
50000 euro studieschuld is prima, zegt de overheid, maar 10000 euro lenen voor een auto niet...
300000 euro schuld voor een huis mag trouwens ook weer. Krom...

Neemt niet weg dat een flink financieel verschil nooit een goed begin van een relatie is, het maakt de partners niet gelijkwaardig lijkt mij. En het zegt waarschijnlijk ook iets over hoe er in de toekomst met geld wordt omgegaan binnen de relatie.
censuur :O
pi_76886648
quote:
Op zaterdag 16 januari 2010 12:36 schreef Vandaag... het volgende:
Eerlijk gezegd snap ik helemaal niet wat die partner er mee te maken heeft. Ik betaal braaf mijn schuld af en werk er hard voor. Dat doe ik toch gewoon ook zo in een relatie? Dat deel van de financiën is gewoon van mij, heeft hij niks geen last van. Je partner hóeft niet mee te betalen hoor, als je fiscaal partner bent.
En trouwen in gemeenschap van goederen zou ik sowieso nooit doen, schuld of geen schuld.
Ligt er aan. Wanneer beide werken en genoeg verdienen om die extra lasten te dragen is er niks aan de hand nee. Lang niet altijd het geval lijkt me. Geld maakt niet gelukkig maar je hebt het wel nodig om comfortabel te kunnen leven.
  zaterdag 16 januari 2010 @ 12:43:42 #9
41885 kless
morgen? waarom niet overmorgen
pi_76886650
quote:
Op zaterdag 16 januari 2010 12:25 schreef Fortitude het volgende:
Eeuwige student
Eeuwige student #2

In deze 2 topics kwam naar voren dat het vaak voorkomt dat mensen een flinke studieschuld hebben. Denk dan aan 20k+ euro. Dit hebben ze opgebouwd door niet of nauwelijks te werken en van de lening te leven.

Komen toch een aantal vragen naar voren ivm een serieuze relatie / huwelijk:
-Ja *En er is niks meer aan te veranderen, dus daarna punt afgehandeld.
-Ongeveer gelijk met medische geschiedenis.
-Geen idee.
Vrouwen moeten niet zeiken over hun uiterlijk. Met hun innerlijk is veel meer mis.
iGEM
pi_76886745
Dit is trouwens niet een beantwoord de vragen topic. Dat waren alleen de kern vragen die in me opkwamen.

Edit:
Maar de vragen beantwoorden mag natuurlijk wel!

[ Bericht 21% gewijzigd door Fortitude op 16-01-2010 12:52:08 ]
  zaterdag 16 januari 2010 @ 12:54:49 #11
140414 Vandaag...
overwegend zonnig
pi_76887016
quote:
Op zaterdag 16 januari 2010 12:43 schreef Fortitude het volgende:

[..]

Ligt er aan. Wanneer beide werken en genoeg verdienen om die extra lasten te dragen is er niks aan de hand nee. Lang niet altijd het geval lijkt me. Geld maakt niet gelukkig maar je hebt het wel nodig om comfortabel te kunnen leven.
Dat beiden werken is in mijn belevingswereld en omgeving zo normaal. Als 1 van beiden niet zou werken dan is daar een (medische) reden voor in mijn ogen. En dan is het pech, dan kan de ander inderdaad de schuld aflossen. Maar goed, je kiest voor elkaar dus dat neem je er dan bij.

En dat de schuldenaar netto minder overhoudt per maand is zo. Maar voor hetzelfde geld had hij/zij sowieso een andere baan gehad waar ie minder mee verdiende. Daar maak je normaal gesproken ook geen punt van.
pi_76887139
Yesterday is history,
Tomorrow is mystery,
Today is a gift,
Thats why they call it the present.
pi_76887174
Een ibg schuld zou ik toch het minst serieus nemen van alle mogelijke schulden die iemand kan hebben, al is die nog zo hoog.
pi_76887201
Tuurlijk is het terecht dat een partner een probleem maakt van schulden, ik zou me wel even bedenken om met iemand in zee te gaan die schulden heeft. Het is dan wel afhanklijk van de vooruitzichten, hoe snel kan ze eruit komen, goede carriere in vooruitzicht, etc.

Immers, hoeveel relaties gaan wel niet kapot door financiele problemen, het maakt dan echt niet meer uit of je nou wel of niet gek bent op elkaar.
pi_76887288
quote:
Op zaterdag 16 januari 2010 13:00 schreef BountyHunter340 het volgende:
Tuurlijk is her terecht dat een partner een probleem maakt van schulden.

Immers, hoeveel relaties gaan wel niet kapot door financiele problemen, het maakt dan echt niet meer uit of je nou wel of niet gek bent op elkaar.
Dat mag je wel vinden maar niet zeggen!
Ik vind het ook terecht! En zoals al eerder gepost er zijn veel ergere schulden dan de IBGroep.
Yesterday is history,
Tomorrow is mystery,
Today is a gift,
Thats why they call it the present.
pi_76887462
quote:
Op zaterdag 16 januari 2010 13:02 schreef botterfly het volgende:

[..]

Dat mag je wel vinden maar niet zeggen!

Hoezo niet? Ik zeg het toch?
  zaterdag 16 januari 2010 @ 13:09:57 #17
189978 controlaltdelete
Ik reageer niet op trollen
pi_76887531
voor mij is iemand met een flinke schuld definately een no go.
Als je in discussie gaat met een trol, wint hij. Als je een trol beledigt, wint hij. Als je tekeer gaat tegen een trol, wint hij. Het enige waar trollen niet tegen kunnen, is te worden genegeerd.
pi_76887589
Ik vind een studieschuld iets heel anders dan bijvoorbeeld een creditcardschuld of een andere 'consumptieve' schuld, of huurschuld o.i.d. Studielening is een investering in je toekomst en de voorwaarden voor terugbetaling zijn heel soepel.

Overigens vervalt een studieschuld bij overlijden en heeft een eventuele echtgenoot hier dus geen last van.
pi_76887639
quote:
Op zaterdag 16 januari 2010 12:59 schreef JohnLocke het volgende:
Een ibg schuld zou ik toch het minst serieus nemen van alle mogelijke schulden die iemand kan hebben, al is die nog zo hoog.
Dit dus, het is een schuld welke zeer vrij terug te betalen is, heeft geen invloed op een mogelijke hypotheek en de meeste mensen met een hoge IBG schuld zullen ook wel een redelijk goed verdienende baan hebben
"Those unforgettable days, for them I live"
pi_76887698
quote:
Op zaterdag 16 januari 2010 13:11 schreef Isegrim het volgende:
Studielening is een investering in je toekomst en de voorwaarden voor terugbetaling zijn heel soepel.

Klopt, maar als je geen baan kunt vinden dan heb je er weinig aan.
Je kunt voor mij de hoogste opleiding hebben gedaan, maar als je een fikse schuld hebt en geen werk hebt en geen vooruitzichten dan geef ik je weinig kans.
  zaterdag 16 januari 2010 @ 13:21:47 #21
152215 ManAtWork
Maar nu even niet,...
pi_76887912
quote:
Op zaterdag 16 januari 2010 13:09 schreef controlaltdelete het volgende:
voor mij is iemand met een flinke schuld definately een no go.
Dus liefde is te koop.
Als toeval niet bestaat, waarom hebben ze er dan een woord voor uitgevonden?
Niet storen, ik ben al gestoord genoeg,...
Vrouwen zijn om van te houden, niet om te begrijpen.
pi_76887968
quote:
Op zaterdag 16 januari 2010 12:54 schreef Vandaag... het volgende:

[..]

En dat de schuldenaar netto minder overhoudt per maand is zo. Maar voor hetzelfde geld had hij/zij sowieso een andere baan gehad waar ie minder mee verdiende. Daar maak je normaal gesproken ook geen punt van.
Dus jij ziet jezelf wel trouwen met een magazijnmedewerker? Er zijn belangrijkere dingen maar carrière maakt zeker wel uit lijkt me. Zeker voor een man.
quote:
Op zaterdag 16 januari 2010 13:11 schreef Isegrim het volgende:
Ik vind een studieschuld iets heel anders dan bijvoorbeeld een creditcardschuld of een andere 'consumptieve' schuld, of huurschuld o.i.d. Studielening is een investering in je toekomst en de voorwaarden voor terugbetaling zijn heel soepel.
Eens. Studieschuld is nog de minst negatieve vorm van schuld. Maar we hebben het hier wel over een dikke studieschuld he. Door te weinig te werken en teveel uit te geven. Investering in een relax studentenleven.
quote:
Op zaterdag 16 januari 2010 13:21 schreef ManAtWork het volgende:

[..]

Dus liefde is te koop.
Dit is de feiten omdraaien.
  zaterdag 16 januari 2010 @ 13:25:55 #23
93643 DumDaDum
We Have Unfinished Business
pi_76888043
quote:
Op zaterdag 16 januari 2010 12:39 schreef RemcoDelft het volgende:
De overheid heeft toch gezorgd dat het hebben van een studieschuld (vanwege belangen van de overheid hierin, vroeger was het beurs, nu lening, etc.) volledig maatschappelijk geaccepeteerd is?
50000 euro studieschuld is prima, zegt de overheid, maar 10000 euro lenen voor een auto niet...
300000 euro schuld voor een huis mag trouwens ook weer. Krom...

Neemt niet weg dat een flink financieel verschil nooit een goed begin van een relatie is, het maakt de partners niet gelijkwaardig lijkt mij. En het zegt waarschijnlijk ook iets over hoe er in de toekomst met geld wordt omgegaan binnen de relatie.
Ik vind dat je twee dingen door elkaar haalt. Namelijk lenen om te consumeren of lenen om te investeren.

Een studieschuld wordt -ook door de overheid- gezien als een investering, die zich uit kan betalen door een betere opleiding en zodoende mogelijk betere inkomsten op termijn die opwegen tegen de opgelopen schuld.

Voor een huis geldt eig hetzelfde; een huis schrijf je normaal gesproken niet in één leven af. Lenen voor een huis kan je dus ook zien als investering.

En je mening over geld in relaties deel ik ook niet. Veel relaties zijn ongelijk, qua inkomsten en uitgaven, schulden en eigen vermogen. Dat zegt volgens mij weinig over het slagen van een relatie.

Het gedrag doet dat wel, maar een verband tussen het gedrag en de gevolgen is statistisch. Gaat lang niet in alle gevallen op. Dus gedrag kan voor schulden zorgen? Ja. Maar schulden zijn gevolg van gedrag? Lang niet altijd.
“I'm not touched but I'm aching to be”
— Heather Nova
| myHiFi | myMusic | Chuck Norris
  zaterdag 16 januari 2010 @ 13:30:42 #24
152215 ManAtWork
Maar nu even niet,...
pi_76888202
quote:
Op zaterdag 16 januari 2010 13:23 schreef Fortitude het volgende:

[..]

Dit is de feiten omdraaien.
Waarom? Er wordt gesteld dat er geen relatie mogelijk is met een flinke schuld.
Dus schuld = geen liefde. Geld = liefde. Dus liefde is met geld te koop.
Als toeval niet bestaat, waarom hebben ze er dan een woord voor uitgevonden?
Niet storen, ik ben al gestoord genoeg,...
Vrouwen zijn om van te houden, niet om te begrijpen.
pi_76888497
quote:
Op zaterdag 16 januari 2010 13:25 schreef DumDaDum het volgende:
Een studieschuld wordt -ook door de overheid- gezien als een investering,
Hoe de overheid het ziet boeit imo niet. Het gaat er om wat je met het geld doet. Je kan veel meer lenen dan dat de gemiddelde student nodig heeft. Het verschil is consumptie schuld.
quote:
Op zaterdag 16 januari 2010 13:25 schreef DumDaDum het volgende:

[..]

Het gedrag doet dat wel, maar een verband tussen het gedrag en de gevolgen is statistisch. Gaat lang niet in alle gevallen op. Dus gedrag kan voor schulden zorgen? Ja. Maar schulden zijn gevolg van gedrag? Lang niet altijd.
Eens.
quote:
Op zaterdag 16 januari 2010 13:30 schreef ManAtWork het volgende:

[..]

Waarom? Er wordt gesteld dat er geen relatie mogelijk is met een flinke schuld.
Dus schuld = geen liefde. Geld = liefde. Dus liefde is met geld te koop.
Schuld = geen kans op liefde wordt er inderdaad gesteld. Betekend niet dat je liefde kan kopen met geld.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')