Wel makkelijk van je schuld af komen zo.quote:Op zaterdag 16 januari 2010 12:21 schreef Ewelina het volgende:
[..]
Ik bedoelde eigenlijk dat als jij trouwt met iemand met een studieschuld in gemeenschap van goederen, dat jij dan een deel van die studieschuld overneemt. Als je scheidt wordt je schuld dan door 2 personen gedeeld- maakt niet uit dat maar 1 iemand die schuld heeft gemaakt.
Voorbeeld:
Ik heb 20k aan schuld. Ik trouw met lief die geen schuld heeft, in gemeenschap van goederen. Na een tijd gaan we toch scheiden. Schuld wordt dan 10k per persoon ondanks dat ik degene ben die de schuld heeft gemaakt.
Trouwen in gemeenschap van goederen is dus een heel goed ideequote:Op zaterdag 16 januari 2010 12:27 schreef Fortitude het volgende:
[..]
Wel makkelijk van je schuld af komen zo.
Ja dat wel.quote:Op zaterdag 16 januari 2010 12:27 schreef Fortitude het volgende:
[..]
Wel makkelijk van je schuld af komen zo.
Ligt er aan. Wanneer beide werken en genoeg verdienen om die extra lasten te dragen is er niks aan de hand nee. Lang niet altijd het geval lijkt me. Geld maakt niet gelukkig maar je hebt het wel nodig om comfortabel te kunnen leven.quote:Op zaterdag 16 januari 2010 12:36 schreef Vandaag... het volgende:
Eerlijk gezegd snap ik helemaal niet wat die partner er mee te maken heeft. Ik betaal braaf mijn schuld af en werk er hard voor. Dat doe ik toch gewoon ook zo in een relatie? Dat deel van de financiën is gewoon van mij, heeft hij niks geen last van. Je partner hóeft niet mee te betalen hoor, als je fiscaal partner bent.
En trouwen in gemeenschap van goederen zou ik sowieso nooit doen, schuld of geen schuld.
-Ja *En er is niks meer aan te veranderen, dus daarna punt afgehandeld.quote:Op zaterdag 16 januari 2010 12:25 schreef Fortitude het volgende:
Eeuwige student
Eeuwige student #2
In deze 2 topics kwam naar voren dat het vaak voorkomt dat mensen een flinke studieschuld hebben. Denk dan aan 20k+ euro. Dit hebben ze opgebouwd door niet of nauwelijks te werken en van de lening te leven.
Komen toch een aantal vragen naar voren ivm een serieuze relatie / huwelijk:
- Is het normaal dat de partner een punt maakt van zulke schulden?
- Wanneer moet degene met de schuld dit vertellen aan de partner?
- Is er hierin verschil tussen een man en een vrouw?
Dat beiden werken is in mijn belevingswereld en omgeving zo normaal. Als 1 van beiden niet zou werken dan is daar een (medische) reden voor in mijn ogen. En dan is het pech, dan kan de ander inderdaad de schuld aflossen. Maar goed, je kiest voor elkaar dus dat neem je er dan bij.quote:Op zaterdag 16 januari 2010 12:43 schreef Fortitude het volgende:
[..]
Ligt er aan. Wanneer beide werken en genoeg verdienen om die extra lasten te dragen is er niks aan de hand nee. Lang niet altijd het geval lijkt me. Geld maakt niet gelukkig maar je hebt het wel nodig om comfortabel te kunnen leven.
Dat mag je wel vinden maar niet zeggen!quote:Op zaterdag 16 januari 2010 13:00 schreef BountyHunter340 het volgende:
Tuurlijk is her terecht dat een partner een probleem maakt van schulden.
Immers, hoeveel relaties gaan wel niet kapot door financiele problemen, het maakt dan echt niet meer uit of je nou wel of niet gek bent op elkaar.
Hoezo niet? Ik zeg het toch?quote:Op zaterdag 16 januari 2010 13:02 schreef botterfly het volgende:
[..]
Dat mag je wel vinden maar niet zeggen!
Dit dus, het is een schuld welke zeer vrij terug te betalen is, heeft geen invloed op een mogelijke hypotheek en de meeste mensen met een hoge IBG schuld zullen ook wel een redelijk goed verdienende baan hebbenquote:Op zaterdag 16 januari 2010 12:59 schreef JohnLocke het volgende:
Een ibg schuld zou ik toch het minst serieus nemen van alle mogelijke schulden die iemand kan hebben, al is die nog zo hoog.
Klopt, maar als je geen baan kunt vinden dan heb je er weinig aan.quote:Op zaterdag 16 januari 2010 13:11 schreef Isegrim het volgende:
Studielening is een investering in je toekomst en de voorwaarden voor terugbetaling zijn heel soepel.
Dus liefde is te koop.quote:Op zaterdag 16 januari 2010 13:09 schreef controlaltdelete het volgende:
voor mij is iemand met een flinke schuld definately een no go.
Dus jij ziet jezelf wel trouwen met een magazijnmedewerker? Er zijn belangrijkere dingen maar carrière maakt zeker wel uit lijkt me. Zeker voor een man.quote:Op zaterdag 16 januari 2010 12:54 schreef Vandaag... het volgende:
[..]
En dat de schuldenaar netto minder overhoudt per maand is zo. Maar voor hetzelfde geld had hij/zij sowieso een andere baan gehad waar ie minder mee verdiende. Daar maak je normaal gesproken ook geen punt van.
Eens. Studieschuld is nog de minst negatieve vorm van schuld. Maar we hebben het hier wel over een dikke studieschuld he. Door te weinig te werken en teveel uit te geven. Investering in een relax studentenleven.quote:Op zaterdag 16 januari 2010 13:11 schreef Isegrim het volgende:
Ik vind een studieschuld iets heel anders dan bijvoorbeeld een creditcardschuld of een andere 'consumptieve' schuld, of huurschuld o.i.d. Studielening is een investering in je toekomst en de voorwaarden voor terugbetaling zijn heel soepel.
Dit is de feiten omdraaien.quote:
Ik vind dat je twee dingen door elkaar haalt. Namelijk lenen om te consumeren of lenen om te investeren.quote:Op zaterdag 16 januari 2010 12:39 schreef RemcoDelft het volgende:
De overheid heeft toch gezorgd dat het hebben van een studieschuld (vanwege belangen van de overheid hierin, vroeger was het beurs, nu lening, etc.) volledig maatschappelijk geaccepeteerd is?
50000 euro studieschuld is prima, zegt de overheid, maar 10000 euro lenen voor een auto niet...
300000 euro schuld voor een huis mag trouwens ook weer. Krom...
Neemt niet weg dat een flink financieel verschil nooit een goed begin van een relatie is, het maakt de partners niet gelijkwaardig lijkt mij. En het zegt waarschijnlijk ook iets over hoe er in de toekomst met geld wordt omgegaan binnen de relatie.
Waarom? Er wordt gesteld dat er geen relatie mogelijk is met een flinke schuld.quote:
Hoe de overheid het ziet boeit imo niet. Het gaat er om wat je met het geld doet. Je kan veel meer lenen dan dat de gemiddelde student nodig heeft. Het verschil is consumptie schuld.quote:Op zaterdag 16 januari 2010 13:25 schreef DumDaDum het volgende:
Een studieschuld wordt -ook door de overheid- gezien als een investering,
Eens.quote:Op zaterdag 16 januari 2010 13:25 schreef DumDaDum het volgende:
[..]
Het gedrag doet dat wel, maar een verband tussen het gedrag en de gevolgen is statistisch. Gaat lang niet in alle gevallen op. Dus gedrag kan voor schulden zorgen? Ja. Maar schulden zijn gevolg van gedrag? Lang niet altijd.
Schuld = geen kans op liefde wordt er inderdaad gesteld. Betekend niet dat je liefde kan kopen met geld.quote:Op zaterdag 16 januari 2010 13:30 schreef ManAtWork het volgende:
[..]
Waarom? Er wordt gesteld dat er geen relatie mogelijk is met een flinke schuld.
Dus schuld = geen liefde. Geld = liefde. Dus liefde is met geld te koop.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |