abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_76877670
quote:
AMSTERDAM - De NS wist vijf jaar geleden al dat sneeuwval voor enorme problemen op het spoor zou zorgen. Dat meldt RTL Nieuws op basis van een interne memo van NedTrain, dat het onderhoud van treinen regelt.

De problemen op het spoor zullen nog weken aanhouden, omdat er zoveel treinen stuk zijn dat niet volgens het normale spoorboekje gereden kan worden.

In de een notitie van de NS wordt volgens RTL gesproken van een onrustbarend niveau van kapotte treinen dat in de roulatie is.

Momenteel zouden er zo'n zevenhonderd treinstellen rondrijden met defecten. Deze treinstellen rijden dan in een combinatie met goede treinstellen, omdat ze niet los kunnen worden gebruikt.

Kortsluiting

De treinen krijgen problemen doordat sneeuw bij de hoogspanningsaansluiting komt. Dat veroorzaakt kortsluiting, waardoor de motor het niet meer doet. Volgens de NS zijn het geen defecten waar de reiziger last van heeft. Door de treinstellen te koppelen aan andere wagons waarvan de motor het wel doet, is er volgens de NS geen probleem.

De problemen zouden te voorkomen zijn geweest door een filter tegen de sneeuw te plaatsen. Volgens de NS is er inmiddels wel begonnen met het plaatsen van die zogeheten cycloonfilters. Dat moet voor volgende winter zijn voltooid.
© Novum
Is dit niet een beetje aan de late kant? Er moeten altijd eerst weer problemen komen voordat er echt iets aan wordt gedaan.

NS
  zaterdag 16 januari 2010 @ 01:06:27 #2
280358 donthate
Aandachtsgeilurt
pi_76877903
kut ns
pi_76878029
Lekker NS bashen weer. Ook al heb ik zelf erg veel last van de treinen die al twee weken niet fatsoenlijk rijden naar Rotterdam, maar de sneeuwsituaties van afgelopen tijd zijn uitzonderlijk daarom kan het economisch gezien wel eens voordelig zijn om er op te bezuinigen. Niet dat ik NS uit de wind wil houden, ik claim gewoon mijn schade door extra reistijd, maar er is geen reden om nu lekker opportunistisch moord en brand te schreeuwen.
pi_76878099
quote:
Op zaterdag 16 januari 2010 01:09 schreef Bolkesteijn het volgende:
Lekker NS bashen weer. Ook al heb ik zelf erg veel last van de treinen die al twee weken niet fatsoenlijk rijden naar Rotterdam, maar de sneeuwsituaties van afgelopen tijd zijn uitzonderlijk daarom kan het economisch gezien wel eens voordelig zijn om er op te bezuinigen.
kom op zeg, elke winter valt er wel sneeuw, nooit van het gezegde goedkoop is duurkoop gehoord zeker ?

In de Randstad viel het daarbij helemaal nog mee, een dag eigenlijk maar echte sneeuw gevallen, daarna niet veel meer
pi_76882619
quote:
Lekker NS bashen weer. Ook al heb ik zelf erg veel last van de treinen die al twee weken niet fatsoenlijk rijden naar Rotterdam, maar de sneeuwsituaties van afgelopen tijd zijn uitzonderlijk daarom kan het economisch gezien wel eens voordelig zijn om er op te bezuinigen. Niet dat ik NS uit de wind wil houden, ik claim gewoon mijn schade door extra reistijd, maar er is geen reden om nu lekker opportunistisch moord en brand te schreeuwen.
Ja natuurlijk, lekker NS bashen.. Het negativisme van het volk. Het ondankbare plebs wil niet zien welke zegeningen de privatisering van nutsvoorzieningen brengt.

Vroeger waren er ook wel strenge winters hoor. En toen waren dit soort problemen er veel minder. Waarom? Wissels werden verwarmd wanneer dat nodig was, treinstellen die manco waren werden gewoon gemaakt.. Dat soort dingen. Ja, kost wat geld. Maar in een klein land zou je goed openbaar vervoer moeten hebben. Scheelt tijd en geld. Hét middel tegen files, een efficient en betaalbaar alternatief voor de auto. Werkt tevens veel beter en het is goedkoper dan spionagekastjes en dat soort onzin.

Juist als de wegen slecht begaanbaar zijn zou je moeten kunnen vertrouwen op het openbaar vervoer, zodat iedereen toch op tijd overal kan zijn. Dat is op termijn veel goedkoper, of niet soms?
Ben ik nou zo naief, dat ik dat soort voor de hand liggende dingen als oplossing zie? Of zijn een heleboel anderen de weg kwijt?
pi_76882751
Volgens mij is het heel simpel: Als je doelstelling is om mensen altijd op hun bestemming te krijgen dan heeft sneeuwbestendigheid prioriteit. Als je doelstelling is om geld te verdienen aan het op hun bestemming krijgen van mensen niet. Het sneeuwt immers maar een paar dagen per jaar, dus dan verdien je in de overige dagen gewoon wat meer en hou je netto meer geld over.
Wees gehoorzaam. Alleen samen krijgen we de vrijheid eronder.
pi_76883008
quote:
Op zaterdag 16 januari 2010 09:33 schreef Weltschmerz het volgende:
Volgens mij is het heel simpel: Als je doelstelling is om mensen altijd op hun bestemming te krijgen dan heeft sneeuwbestendigheid prioriteit. Als je doelstelling is om geld te verdienen aan het op hun bestemming krijgen van mensen niet. Het sneeuwt immers maar een paar dagen per jaar, dus dan verdien je in de overige dagen gewoon wat meer en hou je netto meer geld over.
Precies en je bonus is weer hoger, schijt aan het volk
pi_76884167
quote:
.. maar de sneeuwsituaties van afgelopen tijd zijn uitzonderlijk ..
Omdat men er geen rekening meer mee wenst te houden maakt het nog niet uitzonderlijk.

Dan moet men gewoon hardop zeggen dat in het kader van hogere winsten de klant voor zwaar ongemak kan komen te staan.
Minister Cramer: "Milieuvervuiling mag zolang je maar betaalt."
Minister Cramer: "Mensheid in 2100 grotendeels verdwenen."
Minister Cramer: "In 2050 40% van alle dier- en plantensoorten uitgestorven."
pi_76884834
quote:
Op zaterdag 16 januari 2010 11:14 schreef kawotski het volgende:
Omdat men er geen rekening meer mee wenst te houden maakt het nog niet uitzonderlijk.
Jawel, meteorologisch gezien is de sneeuw uitzonderlijk. De laatste keer dat op zo'n uitgebreide schaal sneeuw viel in deze hoeveelheid (bij temperaturen die structureel onder nul liggen) was in de winter van 1991. Daarvoor in 1985 en daarvoor in 1979.
quote:
Dan moet men gewoon hardop zeggen dat in het kader van hogere winsten de klant voor zwaar ongemak kan komen te staan.
Ik denk niet dat de marketingafdeling heel enthousiast zou zijn over die communicatiestrategie. Wel is het natuurlijk het eerlijkst, dat ben ik helemaal met je eens.
quote:
Op zaterdag 16 januari 2010 09:08 schreef Enneacanthus_Obesus het volgende:
Ja natuurlijk, lekker NS bashen.. Het negativisme van het volk. Het ondankbare plebs wil niet zien welke zegeningen de privatisering van nutsvoorzieningen brengt.
Nutsvoorziening? Hoe kom je er bij dat het OV een nutsvoorziening is? Het woord is erg populair maar 79 % (bron: Transport Economics; Blauwens en de Baere) van de totale personenkilometers in Nederland vindt plaats met de auto, de rest vind plaats met het OV. Er wordt slechts weinig gebruik gemaakt van het OV, en dus is het niet te vergelijken met zaken zoals water, gas en voor mijn part bankieren.
quote:
Vroeger waren er ook wel strenge winters hoor.
Er is nu geen strenge winter, deze winter is net het predikaat 'zacht' ontstegen en valt nu onder de normale winters. Echter de sneeuwval is wel uitzonderlijk.
quote:
En toen waren dit soort problemen er veel minder.
Is dat zo? Iedereen neemt dat wel zo aan maar dat kan ook aan het korte termijn geheugen van de mens liggen.
quote:
Wissels werden verwarmd wanneer dat nodig was, treinstellen die manco waren werden gewoon gemaakt.. Dat soort dingen. Ja, kost wat geld.
Het kost geld, en geld is schaars. Binnen een commerciële onderneming (en dan is de NS nog niet eens echt commercieel) ben je constant op zoek naar het verbeteren van de efficiency, dat is noodzakelijk omdat je daarmee de business continuïteit kan geven. Het is goed voorstelbaar dat je daarmee oponthoud bij uitzonderlijke weerssituatie slechts in beperkte mate te lijf gaat met goede voorbereidingen omdat zij het geld eigenlijk niet waard zijn. Puntje van aandacht is verder dat het onderhoud van de wissels door Pro-Rail moet gebeuren, een niet commercieel staatsbedrijf.
quote:
Maar in een klein land zou je goed openbaar vervoer moeten hebben. Scheelt tijd en geld. Hét middel tegen files, een efficient en betaalbaar alternatief voor de auto. Werkt tevens veel beter en het is goedkoper dan spionagekastjes en dat soort onzin.
Wat betreft die spionagekastjes, in het OV heeft men tegenwoordig de spionagekaart. Verder kun je zeker niet zomaar aannemen dat kleine landen goed openbaar vervoer moeten hebben. Dat hangt af van de aard van de situatie waarin mensen vervoerd moeten worden, OV scoort alleen goed in dichtbevolkte gebieden zoals stadscentra en verbindingen tussen stadscentra. Indien de transportvraag vanuit minder dichtbevolkt komt is het veel beter om dat op te vangen met persoonlijk in individueel vervoer, zoals de auto en de fiets.
quote:
Juist als de wegen slecht begaanbaar zijn zou je moeten kunnen vertrouwen op het openbaar vervoer, zodat iedereen toch op tijd overal kan zijn. Dat is op termijn veel goedkoper, of niet soms?
Ben ik nou zo naief, dat ik dat soort voor de hand liggende dingen als oplossing zie?
Ja je bent naief, het transport vraagstuk is zo'n gecompliceerd omdat de middelen beperkt zijn (geld is schaars), omdat ieder vervoersmiddel wel zo zijn nadelen kent, omdat men niet te veel wil betalen voor vervoer en omdat het vrijwel onmogelijk is je rendabel tegen extreme weersituaties te beschermen.

[ Bericht 40% gewijzigd door Bolkesteijn op 16-01-2010 12:08:39 ]
pi_76889125
Dit is toch gewoon puur kosten / risico / winstverhouding. Ik ga er vanuit dat men heeft uitgerekend hoeveel zo'n systeem zal kosten om de wissels / treinstellen en al het andere materiaal te betalen. Als je dit niet kan opwegen tegen het aantal dagen waarin deze problemen zich kunnen voordoen schaf je dat niet aan en los je het op met een bepaald budget wat lager ligt dan het eigenlijk budget wat nodig zou zijn om alles wel goed te laten verlopen.

Zo heb je het voorbeeld dat vliegvelden in Scandinavië een 24 uur sneeuwploeg voor handen hebben in het winterseizoen dat van December tot Maart/April loopt. Dit zijn geen studenten, maar vaste krachten die training hiervoor hebben gehad. Als je kijkt naar Schiphol bestaat dit helemaal niet, omdat het teveel geld kost om zoiets elke dag te hebben staan in de maanden dec/jan ( bijv ). Men heeft gewoon berekend dat men het risico wel zal lopen en hoopt gewoon dat er geen sneeuw valt.

Gewoon puur een risico analyse en helaas voor de NS is dit jaar een afschuwelijk jaar voor ze met zo godsgruwelijk veel sneeuw/ijzel en whatever.
pi_76897811
quote:
Op zaterdag 16 januari 2010 11:44 schreef Bolkesteijn het volgende:

Nutsvoorziening? Hoe kom je er bij dat het OV een nutsvoorziening is? Het woord is erg populair maar 79 % (bron: Transport Economics; Blauwens en de Baere) van de totale personenkilometers in Nederland vindt plaats met de auto, de rest vind plaats met het OV. Er wordt slechts weinig gebruik gemaakt van het OV, en dus is het niet te vergelijken met zaken zoals water, gas en voor mijn part bankieren.
[..]
Dient het algemeen belang, in mijn ogen een nutsfunctie.
Oorzaak en gevolg? Je wordt zowat de auto ingejaagd..
quote:
Is dat zo? Iedereen neemt dat wel zo aan maar dat kan ook aan het korte termijn geheugen van de mens liggen.
[..]
Geen last van.
Mijn ouders maakten bovendien zeer veelvuldig gebruik van het open vervoer. En het was een heel stuk accurater dan nu.
In mijn studententijd had ik een baantje bij de spoorwegen. Net in die tijd moest er zonodig gprivatiseerd worden.
Onderhoudsmonteurs en spoorwegpersoneel klaagden over draconische bezuinigingen, snel verslechterende werkomstandigheden, de opsplitsing van de NS in verschillende BV's die langs elkaar heen werkten, maar wel met een wagonlading directeurs die veel geld kostten. Het was in die tijd niet denkbaar dat manco treinstellen gingen rijden, gewoon omdat er voldoende onderhoud was.
quote:
Het kost geld, en geld is schaars. Binnen een commerciële onderneming (en dan is de NS nog niet eens echt commercieel) ben je constant op zoek naar het verbeteren van de efficiency, dat is noodzakelijk omdat je daarmee de business continuïteit kan geven. Het is goed voorstelbaar dat je daarmee oponthoud bij uitzonderlijke weerssituatie slechts in beperkte mate te lijf gaat met goede voorbereidingen omdat zij het geld eigenlijk niet waard zijn. Puntje van aandacht is verder dat het onderhoud van de wissels door Pro-Rail moet gebeuren, een niet commercieel staatsbedrijf.
[..]
- Geld is niet schaars. Dit is een zeer rijk land.
- Efficiency? Winstoogmerk bedoel je. Zoals blijkt kun je alleen al daarom publieke voorzieningen niet aan de markt overlaten. Die kent geen moraal of lange termijndenken. Alleen eigenbelang.
quote:
Wat betreft die spionagekastjes, in het OV heeft men tegenwoordig de spionagekaart. Verder kun je zeker niet zomaar aannemen dat kleine landen goed openbaar vervoer moeten hebben. Dat hangt af van de aard van de situatie waarin mensen vervoerd moeten worden, OV scoort alleen goed in dichtbevolkte gebieden zoals stadscentra en verbindingen tussen stadscentra. Indien de transportvraag vanuit minder dichtbevolkt komt is het veel beter om dat op te vangen met persoonlijk in individueel vervoer, zoals de auto en de fiets.
[..]
- Non-argument. Als de ene voorziening een schandalige inbreuk maakt op de privacy, dan hoeft een andere voorziening dat zeker niet ook te doen. En dan heb ik het nog niet eens over de kosten. Geld was schaars, volgens jou?
- Nederland is dichtbevolkt en had tot vóór de privatisering uitstekend openbaar vervoer.
quote:
Ja je bent naief, het transport vraagstuk is zo'n gecompliceerd omdat de middelen beperkt zijn (geld is schaars), omdat ieder vervoersmiddel wel zo zijn nadelen kent, omdat men niet te veel wil betalen voor vervoer en omdat het vrijwel onmogelijk is je rendabel tegen extreme weersituaties te beschermen.
Ik meen dat de hele landelijke economie gebaat is bij betaalbare en goede vervoersmogelijkheden. Ik vind dat nuttiger dan een overbetaalde financiele elite.
Als ik daarom naïef ben, dan is dat maar zo.
pi_76899218
NS
pi_76903224
MENSEN OPEN JE OGEN!!!11!!!! DE NS HOUD JE VOOR DE GEK!!!11!!!
  zaterdag 16 januari 2010 @ 21:45:10 #14
244521 Schenkstroop
De Echte! sinds 1985
pi_76903505
Maar 2009-2010 is toch niet de enige periode dat NS bestaat. Hoe verging het de NS in het verleden dan met sneeuw en zulks? Volgens mij werden die NS-opperbazen te gierig, staken het geld in eigen zak ipv. onderhoud. Is dat een goede mogelijkheid?
heksehiel: Je hebt gelijk. Het gaat wel degelijk ook om het uiterlijk! Een mooi innerlijk word ik niet geil van namelijk.
P.F: Als ik 50+ ben doe ik het ook wel voor het innerlijk, maar nu het nog kan, ga ik ook voor uiterlijk
pi_76906012
quote:
Op zaterdag 16 januari 2010 21:45 schreef Schenkstroop het volgende:
Maar 2009-2010 is toch niet de enige periode dat NS bestaat. Hoe verging het de NS in het verleden dan met sneeuw en zulks? Volgens mij werden die NS-opperbazen te gierig, staken het geld in eigen zak ipv. onderhoud. Is dat een goede mogelijkheid?
Ehm HOEZO EPIC FAIL Problemen zijn vooral veroorzaakt door wisselproblemen en daarvoor zorgt Pro Rail/ Rijk.
  zondag 17 januari 2010 @ 09:31:02 #16
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_76915422
quote:
Op zaterdag 16 januari 2010 11:44 schreef Bolkesteijn het volgende:

[..]

Jawel, meteorologisch gezien is de sneeuw uitzonderlijk. De laatste keer dat op zo'n uitgebreide schaal sneeuw viel in deze hoeveelheid (bij temperaturen die structureel onder nul liggen) was in de winter van 1991. Daarvoor in 1985 en daarvoor in 1979.
Treinen worden gebouwd voor een economische levensduur van 30 jaar. Je moet er dus rekening mee houden. De gevolgschade (imago, reparaties) is nu veel groter dan als direct fatsoenlijk was geïnvesteerd.
Niet alles wat geen nut heeft
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
pi_76916205
quote:
Sorry hoor, maar dat er problemen ontstaan als het één dag zeer hard sneeuwt kan ik begrijpen. Dit moet echter na één dag wel opgelost zijn en niet na vier weken nog een probleem zijn.
  zondag 17 januari 2010 @ 11:30:17 #18
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_76916911
Treinreizigers zijn net Iphone gebruikers, ze willen niet inzien dat ze een inferieur product hebben gekocht en lijden aan stockholmsyndroom
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
pi_76917509
quote:
Op zondag 17 januari 2010 11:30 schreef Pietverdriet het volgende:
Treinreizigers zijn net Iphone gebruikers, ze willen niet inzien dat ze een inferieur product hebben gekocht en lijden aan stockholmsyndroom
Het verschil is dat de Iphone tenminste nog wordt gekopieerd..
Minister Cramer: "Milieuvervuiling mag zolang je maar betaalt."
Minister Cramer: "Mensheid in 2100 grotendeels verdwenen."
Minister Cramer: "In 2050 40% van alle dier- en plantensoorten uitgestorven."
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')