quote:Op zondag 17 januari 2010 11:38 schreef Prutzenberg het volgende:
Ik herinner me een interview op BNR enkele maanden geleden waar Charles Nenner (ex-Goldman Sachs) stelde dat rond 8 februari de goudkoers in zou storten.
Owkee, ik begin het een beetje te snappen.... Is jouw verhaal niet zoiets wat ze 'defaulting of the system' noemen?quote:Op zaterdag 16 januari 2010 19:15 schreef simmu het volgende:
[..]
als schuld ook meetelt als 'geld', wat denk je dat er gebeurt als die schulden niet meer afbetaald worden en (dmv dingen als faillisementen, defaults, etc..) vernietigd worden? die schulden 'verdwijnen' gewoon. eerst gaat het een tijdje in de rondte (leverancier 1 kan niet meer betalen aan 2. 2 krijgt geen geld en kan dus niet meer betalen aan 3, etc...) tot de laatste niet meer door kan schuiven (prince was dat geloof ik met zn stoelendans)en dan is het "poef! woeps!" en weg.
samenvatting: de mate/snelheid waarin geld ('echt' geld 'gemaakt' wordt kan niet op tegen de mate/snelheid waarin geld ('nep' geld, schulden) vernietigd wordt.
Lijkt me bepaald geen vrolijk boek (?) al ga ik het waarschijnlijk ooit nog wel eens lezen.quote:Op zondag 17 januari 2010 09:55 schreef SeLang het volgende:
Btw: aanrader om te lezen: The Great Crash - John Kenneth Galbraith
In al mijn optimisme zie ik hier toch ruimte voor nog een dalinkje. Maar het kan ook gaan stijgen.quote:De belangrijkste factor die het rendement op een aandelenbelegging bepaalt is het optreden van P/E expansie dan wel krimp. Dus hoewel het interessant is om de economische ontwikkelingen te volgen, het is niet de factor waar je naar moet kijken als je rendement wilt maken. Daarvoor kun je beter kijken naar de kans op P/E krimp of P/E expansie. Oordeel zelf aan de hand van onderstaande plaatje (blauwe diamantje, niet helemaal up to date) of het nu een goed moment is om in aandelen te stappen.
[ afbeelding ]
Konden we toch maar een maandje terug in de tijd...dat was ik samen met iedereen hier miljonair gewordenquote:Op zondag 17 januari 2010 17:49 schreef caroline88 het volgende:
[..]
Lijkt me bepaald geen vrolijk boek (?) al ga ik het waarschijnlijk ooit nog wel eens lezen.
[..]
In al mijn optimisme zie ik hier toch ruimte voor nog een dalinkje. Maar het kan ook gaan stijgen.
De markt heeft altijd gelijk. Jammer dat we de bodems alleen in hindsight feilloos kunnen aanwijzen
Je hoeft niet alleen optimistische boeken te lezen, af en toe een realistische is nooit misquote:Op zondag 17 januari 2010 17:49 schreef caroline88 het volgende:
[..]
Lijkt me bepaald geen vrolijk boek (?) al ga ik het waarschijnlijk ooit nog wel eens lezen.
[..]
hey, ik hoor een echoquote:Op zondag 17 januari 2010 17:52 schreef Vandergeld het volgende:
[..]
Je hoeft niet alleen optimistische boeken te lezen, af en toe een realistische is nooit mis
quote:Op zondag 17 januari 2010 17:52 schreef Vandergeld het volgende:
[..]
Je hoeft niet alleen optimistische boeken te lezen, af en toe een realistische is nooit mis
Hoe duidelijk moet het zijn, zelfs met een stijging van 53% voor de beurs hoeft een crisis niet over te zijn zoals nu overal word gezegd. Situatie op de beurs in de jaren 30 was niet veel anders als huidige situatie. De geschiedenis herhaalt zich, ook nuquote:Op zaterdag 16 januari 2010 20:23 schreef Arcee het volgende:
[..]
Heb je daar ook een duidelijker plaatje van?
quote:Op zondag 17 januari 2010 17:52 schreef Vandergeld het volgende:
bedoel je op dezelfde manier als die zich in de tweede wereldoorlog herhaalde, de eerste olilecrisis, de savings- en loanscrisis, de LTCB crisis, of de dot-com crisis. Ik zal er best een paar vergeten hebben, maar waarom in Hades naam zou een specifiek stukje geschiedenis zich juist NU herhalen?quote:Op zondag 17 januari 2010 17:57 schreef Vandergeld het volgende:
[..]
Hoe duidelijk moet het zijn, zelfs met een stijging van 53% voor de beurs hoeft een crisis niet over te zijn zoals nu overal word gezegd. Situatie op de beurs in de jaren 30 was niet veel anders als huidige situatie. De geschiedenis herhaalt zich, ook nu
Bepaalde delen van geschiedenis herhalen zich door de zwakte van de mens. Greed, mensen willen overheersen, etc.quote:Op zondag 17 januari 2010 18:12 schreef Dinosaur_Sr het volgende:
[..]
Waarom zou geschiedenis zich uberhaupt herhalen. Heeft het een fotografisch geheugen of zo? Zit het in haar genen? Heeft het geen inspiratie meer?
hoevaak hebben we inmiddels een great depression meegemaakt? Nou?quote:Op zondag 17 januari 2010 18:49 schreef sitting_elfling het volgende:
[..]
Bepaalde delen van geschiedenis herhalen zich door de zwakte van de mens. Greed, mensen willen overheersen, etc.![]()
Ik heb deze discussie al eens eerder moeten voeren met een professor over de waarde van historische modellen met beleggen. Dat ging op een gegeven moment nergens meer over. Er is wel degelijk bewijs dat geschiedenis zich heeft herhaalt maar dat is geen garantie dat dat het ook in de toekomst doet. Moet je er dan van uitgaan dat de geschiedenis zich niet herhaalt? (en we dus een continu een (nieuw) scenario kunnen verwachten wat we nog nooit eerder hebben meegemaakt?) Je kunt de factor geschiedenis herhaalt zich voor de toekomst wel degelijk goed gebruiken, mits de geschiedenis heeft aangetoond datgene frequent voorkwam.
Warren is niet de enige die dat zegt, en ik ben heel benieuwd. Ga het lezen als ik Mutual funds uit heb. Niet dat ik verwacht dat daar nog een hoop schokkends in staat maar aangezien ik nu een totaal nieuwe investment strategy ga toepassen is nog een boekje lezen een goede investering. Moet toch nog wachten op activeren van mijn account.quote:Op zondag 17 januari 2010 18:09 schreef Arcee het volgende:
[..]
* Arcee leest Benjamin Graham - The Intelligent Investor
Volgens Warren Buffett "by far the best book on investing ever written".
Geschiedenis herhaalt zich natuurlijk nooit 100%. Het kan zich alleen wel gedeeltelijk herhalen, zie de bank crisis van 1907 in Amerika, dan de Great Depression en de huidige Credit Crunch. Ze zijn allemaal soortgelijk en hebben (ongeveer!) dezelfde oorzaken.quote:Op zondag 17 januari 2010 18:56 schreef Dinosaur_Sr het volgende:
[..]
hoevaak hebben we inmiddels een great depression meegemaakt? Nou?
Heeft de geschiedenis aangetoond dat dit frequent voorkwam? Frequenter dan een dipje van een aantal jaren?
Maar, welk bewijs is er dan dat de geschiedenis zich herhaalt, in de zin van Vandergeld ?
daar zeg je wat. Het kan zich herhalen. Het wordt hier telkenmale gepresenteerd als een wetmatigheid.quote:Op zondag 17 januari 2010 19:06 schreef sitting_elfling het volgende:
[..]
Geschiedenis herhaalt zich natuurlijk nooit 100%. Het kan zich alleen wel gedeeltelijk herhalen, zie de bank crisis van 1907 in Amerika, dan de Great Depression en de huidige Credit Crunch. Ze zijn allemaal soortgelijk en hebben (ongeveer!) dezelfde oorzaken.
Het bewijs wat betreft vandergeld zie ik meer als statistische bewijs. Dat het zich op basis van percentage herhaald, maar dat zegt verder niks over de verdere gevolgen die je daar aan kunt vastplakken.
dat is bij ons ook zo. en wij zitten midden in het kweken en de tropenjarenquote:Op zondag 17 januari 2010 20:10 schreef Revolution-NL het volgende:
tvp
Ik ga wel zien wat de tijd mij brengen gaat. Van de huidige economische "crisis" merkt ik persoonlijk helemaal niks, sterker nog ik heb het nooit zo goed gehad.
quote:Op zondag 17 januari 2010 17:57 schreef caroline88 het volgende:
Lees thans: Common sense on mutual funds - John C. Bogle
Geef eens een review in het boekentopic jullie twee.quote:Op zondag 17 januari 2010 18:09 schreef Arcee het volgende:
* Arcee] leest Benjamin Graham - The Intelligent Investor[/url
Volgens [url=http://forum.fok.nl/topic/1395536]Warren Buffett "by far the best book on investing ever written".
Het punt van de 'marketing maatschappij' is m.i. flauwekul. Ja, er wordt veel aandacht aan besteed, maar ja, dat wordt aan een 'mogelijke Elfstedentocht' ook, net als de aardbeving in Haïti en de bijna-kabinetscrisis...quote:Op zondag 17 januari 2010 19:22 schreef Dinosaur_Sr het volgende:
[..]
daar zeg je wat. Het kan zich herhalen. Het wordt hier telkenmale gepresenteerd als een wetmatigheid.
Deze *ahum* crisissen (want deze crisis is eerder een uiting van onze hedendaagse marketing maatschappij, waarbij elk zuchtje tegenwind meteen als een groot drama wordt gepresenteerd, gegarandeerd goed voor 15 minutes of glory voor een groot aantal hoofden op tv en fora) vinden echter plaats in volstrekt andere werelden, met volstrekt andere uitgangsposities. Weinig soortgelijks aan, imho. Da's meer onze sensatiezucht, denk ik dan.
Waarom zijn zijn twee grafiekjes bewijs voor wat dan ook? Zijn we inmiddels zo gedegenereerd tot plaatjes, en guru's die we achterna kunnen lopen, dat elke vorm van kritisch nadenken verboden is ?
als je Argentinie, Rusland en vooral Zimbabwe gelijk stelt met de hele Westerse wereld, is relativeringsvermogen imho inderdaad verloren. Nog even afgezien dat, afgezien van Zimbabwe (en dat om goede redenenen) dat noch Argentinie, noch Rusland in een zwart gat verdwenen zijn.quote:Op zondag 17 januari 2010 21:30 schreef Goverman het volgende:
[..]
Het punt van de 'marketing maatschappij' is m.i. flauwekul. Ja, er wordt veel aandacht aan besteed, maar ja, dat wordt aan een 'mogelijke Elfstedentocht' ook, net als de aardbeving in Haïti en de bijna-kabinetscrisis...
De onderliggende problemen (hoge schulden die alleen maar hoger worden, omdat er op macro-economische schaal nog altijd veel meer geld wordt uitgegeven dan er wordt verdiend) hebben in het verleden en ook in het zeer recente verleden (Argentinië, Rusland, Zimbabwe) zich vaak voor gedaan. Het is dan op zich logisch om te veronderstellen dat als de oorzaken dezelfde zijn, de gevolgen ook ongeveer dezelfde zijn. Enige ding wat hier verandering in kan aanbrengen is een andere interventie, maar in de vele monetaire crises door de jaren heen zijn er vele smaakjes interventies geweest, deze is alleen ietsje groter. Resultaat was echter steeds hetzelfde: de schuldenlast leidt tot grote problemen die niet prettig zijn. OF een ineenstorting van het financiële stelsel of hoge inflatie (de facto hetzelfde, hoewel niet altijd).
De extra aandacht die er aan wordt gegeven is 'slechts' een van de consequenties van de grotere hoeveelheid media. Maar het is niet dat de oorzaken (of onderliggende problemen) ineens anders zijn.
Met dank aan het IMF. Als de hele wereld down gaat kan het IMF ook verdomd weinig doen.quote:Op zondag 17 januari 2010 21:53 schreef Dinosaur_Sr het volgende:
[..]
als je Argentinie, Rusland en vooral Zimbabwe gelijk stelt met de hele Westerse wereld, is relativeringsvermogen imho inderdaad verloren. Nog even afgezien dat, afgezien van Zimbabwe (en dat om goede redenenen) dat noch Argentinie, noch Rusland in een zwart gat verdwenen zijn.
Ik snap waar het op sloeg, maar niet de exacte getallen.quote:Op zondag 17 januari 2010 17:57 schreef Vandergeld het volgende:
Hoe duidelijk moet het zijn, zelfs met een stijging van 53% voor de beurs hoeft een crisis niet over te zijn zoals nu overal word gezegd. Situatie op de beurs in de jaren 30 was niet veel anders als huidige situatie. De geschiedenis herhaalt zich, ook nu
Als jij de westerse wereld zeer veel verheven voelt boven de rest van de wereld, dan is jóuw relativeringsvermogen zoekquote:Op zondag 17 januari 2010 21:53 schreef Dinosaur_Sr het volgende:
[..]
als je Argentinie, Rusland en vooral Zimbabwe gelijk stelt met de hele Westerse wereld, is relativeringsvermogen imho inderdaad verloren. Nog even afgezien dat, afgezien van Zimbabwe (en dat om goede redenenen) dat noch Argentinie, noch Rusland in een zwart gat verdwenen zijn.
neen, ik zeg dat de perceptie van deze 'crisis' mede bepaald wordt door de marketingmaatschappij. Elk hoofd zijn 15 minutes of fame, zowel in de media, maar hier zie je het ook. Er is helemaal geen ruimte voor een genuanceerd standpunt, Vandaar de superlatieven als jaren 30 en ZImbabwe, financiele stelsels die gaan ploffen, etc.quote:Op zondag 17 januari 2010 22:31 schreef Goverman het volgende:
[..]
Als jij de westerse wereld zeer veel verheven voelt boven de rest van de wereld, dan is jóuw relativeringsvermogen zoek.
Waar ik op doel, is dat als er een probleem is (te veel schulden, slecht monetair beleid), dat dan de gevolgen daarvan ongeveer gelijk zullen zijn. Als de Amerikaanse regering + centrale bank en masse geld bijdrukt om de lopende begroting te kunnen bekostigen dan is dat natuurlijk (vrijwel) gelijk aan de Zimbabwaanse toestanden, waar eigenlijk hetzelfde gebeurde... Maar, punt wat in eerste instantie werd gemaakt, was dat de crisis het gevolg was van de vele media-aandacht. Mijns insziens is dat dus niet waar.
Vanochtend bij Buitenhof zei minister Bos nog dat we vorig jaar aan de afgrond van ons financiele stelsel stonden. Dat is nogal een heftige uitspraak.quote:Op zondag 17 januari 2010 22:47 schreef Dinosaur_Sr het volgende:
[..]
neen, ik zeg dat de perceptie van deze 'crisis' mede bepaald wordt door de marketingmaatschappij. Elk hoofd zijn 15 minutes of fame, zowel in de media, maar hier zie je het ook. Er is helemaal geen ruimte voor een genuanceerd standpunt, Vandaar de superlatieven als jaren 30 en ZImbabwe, financiele stelsels die gaan ploffen, etc.
Een genuanceerd afgewogen standpunt verkoopt helemaal niet. Drama wel.
Ik denk dat Bos een populistische imcompetente oetlul is, die elke week wat anders roept wat hij denkt dat het wel goed doetquote:Op zondag 17 januari 2010 22:49 schreef capricia het volgende:
[..]
Vanochtend bij Buitenhof zei minister Bos nog dat we vorig jaar aan de afgrond van ons financiele stelsel stonden. Dat is nogal een heftige uitspraak.
Denk je dat dat echt zo was? Of denk je dat zo'n opmerking vooral bedoeld is om zijn acties te rechtvaardigen?
Ik ben er niet zo van overtuigd dat we aan die afgrond gestaan hebben. Of het moet allemaal nog komen?quote:Op zondag 17 januari 2010 22:53 schreef Dinosaur_Sr het volgende:
[..]
Ik denk dat Bos een populistische imcompetente oetlul is, die elke week wat anders roept wat hij denkt dat het wel goed doet
Maar wat bewijst het feit dat we aan de afgrond van ons financiele stelsel hebben gestaan, en we nog steeds leven?
Nee, ik denk niet dat Bos dat deed ter meerdere eer en glorie van zichzelf. Wat je ook van de man mag vinden, een goed (crisis)bestuurder is hij wel. Rust uitstralend, uitleggen wat er is gebeurd en beslissingen nemen die tóen nodig waren (ook al wordt er nu soms anders over gedacht). Als politicus vind ik Bos maar zozo (niet heel goed), maar hij stond er in het najaar van 2008 wel (meer dan Balkenende). Dat leidde bij mij tot het beeld dat Bos geen goed politicus is, maar wel een goed betuurder (zeker in crisistijd).quote:Op zondag 17 januari 2010 22:49 schreef capricia het volgende:
[..]
Vanochtend bij Buitenhof zei minister Bos nog dat we vorig jaar aan de afgrond van ons financiele stelsel stonden. Dat is nogal een heftige uitspraak.
Denk je dat dat echt zo was? Of denk je dat zo'n opmerking vooral bedoeld is om zijn acties te rechtvaardigen?
Ja, maar dus niet exact.quote:Op zondag 17 januari 2010 22:33 schreef dvr het volgende:
Arcee, in deze 110-jarige grafiek kun je ze allebei zien: http://stockcharts.com/charts/historical/djia1900.html
Data komt niet precies overeen met die ik heb:quote:Doordat de verticale schaal logaritmisch is, ziet de val van 2008 er niet zo dramatisch uit. Klik onderaan op "2000 - Present" om hem in zijn volle pracht te zien.
Dit:quote:Op zondag 17 januari 2010 22:53 schreef Dinosaur_Sr het volgende:
Maar wat bewijst het feit dat we aan de afgrond van ons financiele stelsel hebben gestaan, en we nog steeds leven?
Vertel!quote:Op zondag 17 januari 2010 23:03 schreef Goverman het volgende:
Ik heb mijn voorzorgsmaatregelen inmiddels getroffen![]()
Ik heb geen idee, ken ook niet de achtergronden van die grafieken. Al vind ik het patroon (klap - recovery - peilloze daling), wat overigens ook in diverse andere indexen te zien is, natuurlijk wel verontrustend. Hoe dan ook, bij Yahoo Finance kun je op kleine stukjes van de grafiek inzoomen, misschien kun je dat voor beide periodes proberen om de exacte cijfers te krijgen.quote:Op zondag 17 januari 2010 23:34 schreef Arcee het volgende:
Hoe kan dat? Het gaat in beide gevallen om de Close-standen, trouwens.
een wetmatige zekerheid? Hoor ik daar een mantra?quote:Op zondag 17 januari 2010 23:48 schreef dvr het volgende:
[..]
Dit:
[ afbeelding ]
(betreft alleen de Amerikaanse economie, maar wanneer die instort zijn wij ook de sigaar).
De economie is zo volgepompt en verzadigd met krediet, dat verdere toevoeging geen nut meer heeft; nieuwe investeringen leveren geen rendement meer op, nieuw krediet wordt alleen nog gebruikt om bestaande schulden te onderhouden en bubbels op te blazen. Rendementen en groei die je nu ziet zijn schijn; de feitelijke productieve output van de economie (waaruit uiteindelijk al die schulden zouden moeten worden afgelost) heeft zijn top allang bereikt.
Je lijkt oprecht te geloven dat het wel weer goed komt met de economie als men de positieve mantra's maar blijft herhalen; een soort gebedsgenezing. Maar het is wel degelijk een wetmatigheid, een wiskundige zekerheid, dat als de hoeveelheid schuld in een economie sneller toeneemt dan de output van die economie zelf (zoals de afgelopen decennia), de rente op die schulden op een gegeven moment niet meer opgebracht kan worden, er bezuinigd en geliquideerd moet worden; kortom dat het systeem tot stilstand komt en instort. Dat punt is in '07/'08 bereikt en dat die instorting nog niet gebeurd is, komt alleen doordat de overheden en centrale banken enorme kredietinjecties in het financiële stelsel hebben gedaan, in banken geaccumuleerde schulden hebben overgenomen en toegestaan hebben dat banken hun schulden boekhoudkundig onder het tapijt schuiven. Maar daarmee zijn ze alleen op papier even verdwenen. Alleen een feitelijke erkenning en afwikkeling van die schulden -d.w.z. massale faillissementen; een instorting van het systeem- kan op den duur een nieuwe periode van vooruitgang inluiden. Of er moet een wonder plaatsvinden waardoor de economie ineens minimaal zo'n 10% per jaar kan groeien zodat de schulden op normale wijze afgebouwd kunnen worden, maar wie daarin gelooft is wel heel optimistisch.
Oh leuk, we gaan de toekomst voorspellenquote:een wetmatige zekerheid? Hoor ik daar een mantra?
Ik geloof dat een verschil is dat Nederlanders over het algemeen spaarzame mensjes zijn. Daarom kun je hier ook geen goud geld verdienen in de real estate bijna omvallen business zoals (tot voor kort althans) in Amerika. Wij betalen gewoon onze hypotheek netjes elke maand en dat geeft een hoop stabiliteit en rust.quote:Ik vraag me trouwens wel af waarom Nederland nog niet superfalliet is. Of Belgie. Onze staatsschuld is stukken hoger dan de Amerikaanse (en die is circa 50%, niet 350% zoals de grafiek lijkt te suggeren) gemeten aan GDP. Hoe kan dat dan? Waarom is de financiele winter hier een tiental jaar geleden dan nog niet uitgebroken?
Dat had ik al gedaan (je kunt daar alles binnentrekken in een Excelsheetquote:Op maandag 18 januari 2010 00:20 schreef dvr het volgende:
Ik heb geen idee, ken ook niet de achtergronden van die grafieken. Al vind ik het patroon (klap - recovery - peilloze daling), wat overigens ook in diverse andere indexen te zien is, natuurlijk wel verontrustend. Hoe dan ook, bij Yahoo Finance kun je op kleine stukjes van de grafiek inzoomen, misschien kun je dat voor beide periodes proberen om de exacte cijfers te krijgen.
Een wiskundige zekerheid. Geen mantra, gewoon een natuurwet. Als jouw inkomen jaarlijks 2 á 3% stijgt maar je schulden groeien jaarlijks met 8,8% (zo lagen de cijfers voor de Amerikaanse economie tot voor kort), dan kun je na een aantal jaren de rente en zeker de aflossing niet meer opbrengen.quote:Op maandag 18 januari 2010 00:50 schreef Dinosaur_Sr het volgende:
een wetmatige zekerheid? Hoor ik daar een mantra?
De legenda staat eronder! Groen is het bruto nationaal product (gross domestic product) van de VS. Rood is de schuldenberg; het totaal aan kredieten in de VS (bij particulieren, bedrijven en overheid). Deze twee volgen de schaal links, in miljoenen dollars. Grijs is de verhouding van Krediet : Bruto Nationaal Product, nu zo'n 370% (schaal rechts).quote:Mooi grafriekje trouwens, maar misschien kun je ook uitleggen wat er in staat? Dat is namelijk een ander verschijnsel van de marketiingeconomie, smijt er maar een oplopende of juist aflopende grafiek tegen aan. Maar een grafiek is niks als je het niet ergens aan kan relateren. Ik heb 'm geprobeerd te begrijpen, maar zonder legenda kom ik niet zo ver. En wat betekenen de kleurtjes?
De staatsschuld is maar een klein deel van de schuldenberg. NL betaalt zo'n 4% rente over een staatsschuld die ik meen 60% van het bruto nationaal product is. Dat is dus 2,4% van het BNP aan rentelasten. Maar als je alle particuliere kredieten (hypotheken, studieschulden, persoonlijke leningen e.d.) en bedrijfskredieten meeneemt, kom je natuurlijk veel hoger uit. Helaas ken ik die cijfers niet, maar ik heb er ook niet hard naar gezocht.quote:Ik vraag me trouwens wel af waarom Nederland nog niet superfalliet is. Of Belgie. Onze staatsschuld is stukken hoger dan de Amerikaanse (en die is circa 50%, niet 350% zoals de grafiek lijkt te suggeren) gemeten aan GDP. Hoe kan dat dan? Waarom is de financiele winter hier een tiental jaar geleden dan nog niet uitgebroken?
Retracement is wat anders als de hoeveelheid herstel sinds de bodem, retracement heeft te maken met hoeveel procent iets word gecorrigeerd. 1929 werd er 52.3% van de daling goedgemaakt en deze keer 53%quote:Op zondag 17 januari 2010 22:04 schreef Arcee het volgende:
[..]
Ik snap waar het op sloeg, maar niet de exacte getallen.
Die heb ik even opgezocht.
Hier nog een keer de grafiek:
[ afbeelding ]
De eerste grafiek komt precies overeen met de Dow Jones van de top van 3 september 1929 tot de tijdelijke top van 17 april 1930, met daartussen de tijdelijke bodem van 13 november 1929:
Datum, slotstand Dow Jones:
1929-09-03 381.17
1929-11-13 198.69 (bodem linker grafiek)
1930-04-17 294.07 (top helemaal rechts in linker grafiek)
De 294.07 is een stijging van 48% ten opzichte van de 198.69.
De rechter grafiek kan ik niet precies matchen met data van 2007-2010. Welke datums horen er precies bij (tot wanneer loopt die)? Standen die daar bij zouden horen:
2007-10-09 14164.53
2009-03-09 06547.05
2010-01-15 10609.65
Stijging vanaf de bodem van 9 maart 2009 tot afgelopen vrijdag is 62%.
De crash van 1929 liep uiteindelijk door tot 8 juli 1932 op een stand van 41.22. Dat is een val van 89.2% vanaf de top van 3 septenber 1929.
Een zelfde val vanaf de top van 9 oktober 2007 zou leiden tot een ultieme bodem van 1530. Ruim hoger trouwens nog dan de 700-1000 uit je signature voor 2013.
De 52.3% en 53% retracement kan ik trouwens dus niet precies reproduceren. Wat voor de linker grafiek wel vreemd is, want die loopt dus tot 48%. Voor de rechter grafiek zou 53% stijging vanaf de bodem van 9 maart overeenkomen met een stand van 10023, welke werd bereikt op 6 november 2009, dus als die grafiek tot die datum loopt dan klopt die.
kijk ik nou scheef, of is de rente over 8,8% aangroei van schuld aanzienlijk minder dan 2 a 3% inkomensgroei?quote:Op maandag 18 januari 2010 02:26 schreef dvr het volgende:
[..]
Een wiskundige zekerheid. Geen mantra, gewoon een natuurwet. Als jouw inkomen jaarlijks 2 á 3% stijgt maar je schulden groeien jaarlijks met 8,8% (zo lagen de cijfers voor de Amerikaanse economie tot voor kort), dan kun je na een aantal jaren de rente en zeker de aflossing niet meer opbrengen.
Je geeft aan dat dit heel lang is (of was) vol te houden. Echter je moet die schuld ook ooit afbetalen of herfinancieren. Uiteindelijk is het niet te voorkomen dat de 'bubble' van schuld op schuld barst, dat dit slecht is en voor hoge inflatie moet leiden zoals sommige beweren, vind ik niet.quote:Op maandag 18 januari 2010 09:20 schreef Dinosaur_Sr het volgende:
[..]
kijk ik nou scheef, of is de rente over 8,8% aangroei van schuld aanzienlijk minder dan 2 a 3% inkomensgroei?
De ene is slotstanden per dag, de andere per maand, daarom verschillen de standen.quote:Op zondag 17 januari 2010 23:34 schreef Arcee het volgende:
[..]
Ja, maar dus niet exact.
Overigens, 1929-1930 kon ik dus wel matchen.
[..]
Data komt niet precies overeen met die ik heb:
2007-10-09 14164.53 (top)
2009-03-09 06547.05 (bodem)
Top en bodem uit hun grafiek komen wel voor in de lijst:
2007-10-31 13930.01
2009-02-27 07062.93
Maar zijn dus niet de daadwerkelijke top en bodem, want die liggen hoger resp. lager (zie boven).
Hoe kan dat? Het gaat in beide gevallen om de Close-standen, trouwens.
Overigens kan ik jouw grafiek ook niet precies matchen met die van Vandergeld.
Dat klinkt eigenlijk wel hetzelfde.quote:Op maandag 18 januari 2010 07:57 schreef Vandergeld het volgende:
Retracement is wat anders als de hoeveelheid herstel sinds de bodem, retracement heeft te maken met hoeveel procent iets word gecorrigeerd.
Is mij nog niet helemaal duidelijk, eigenlijk.quote:1929 werd er 52.3% van de daling goedgemaakt en deze keer 53%
[ afbeelding ]
quote:Op maandag 18 januari 2010 09:38 schreef Vandergeld het volgende:
De ene is slotstanden per dag, de andere per maand, daarom verschillen de standen.
Om het even wat te vergemakkelijken. Je hebt een aandeel dat zakt van 30 naar 10 euro, daarna stijgt hij terug naar de 20 euro wat dus een stijging is van 100% ten opzichte van de 10 euro. De daling is echter pas voor 50% te niet gedaan. Dat is dus het verschil tussen hoeveelheid retracement en de stijging in % vanaf de bodem.quote:Op maandag 18 januari 2010 10:41 schreef Arcee het volgende:
[..]
Dat klinkt eigenlijk wel hetzelfde.
[..]
Is mij nog niet helemaal duidelijk, eigenlijk.Wat is de concrete berekening dan?
Duidelijk.quote:Op maandag 18 januari 2010 11:07 schreef Vandergeld het volgende:
Om het even wat te vergemakkelijken. Je hebt een aandeel dat zakt van 30 naar 10 euro, daarna stijgt hij terug naar de 20 euro wat dus een stijging is van 100% ten opzichte van de 10 euro. De daling is echter pas voor 50% te niet gedaan. Dat is dus het verschil tussen hoeveelheid retracement en de stijging in % vanaf de bodem.
Het gaat helemaal niet over "rente over aangroei". Wat is hier zo moeilijk aan te begrijpen:quote:Op maandag 18 januari 2010 09:20 schreef Dinosaur_Sr het volgende:
kijk ik nou scheef, of is de rente over 8,8% aangroei van schuld aanzienlijk minder dan 2 a 3% inkomensgroei?
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |