Aha, prima. Het boek van Machiavelli moet ik ook nog altijd lezen ja. Ben erg benieuwd. Men zei vroeger wel dat een goede vorst sowieso twee boeken moet hebben gelezen: de vorst van Machiavelli en Cyropaedia van Xenophon. Waar men leert hoe hij/zij een volk onder de duim kan houden en aan de andere kant hoe hij de harten van het volk tegelijkertijd kan winnen.quote:Op vrijdag 15 januari 2010 00:54 schreef TheMagnificent het volgende:
[..]
Ik heb nog alleen het voorwoord gelezen en een beetje door de andere hoofdstukken gebladerd. Ik moet eerst nog Il Principe uitlezen, maar het ziet er naar uit dat ik het een goed boek ga vinden. Anders had ik 'm niet besteld.
Vrij vertaald 'De vorst', van Niccolò Machiavelli. Gaat over hoe een heerser dient te regeren om succesvol te zijn. Oorlogsvoering, etc. Is een klassieker.quote:Op vrijdag 15 januari 2010 00:56 schreef Burakius het volgende:
[..]
II principe gaat over? Klinkt als iets met het Romeinse Rijk.
Xenophon, 'vreemd geluid'? Wat is voor pseudoniemquote:Op vrijdag 15 januari 2010 00:57 schreef AryaMehr het volgende:
[..]
Aha, prima. Het boek van Machiavelli moet ik ook nog altijd lezen ja. Ben erg benieuwd. Men zei vroeger wel dat een goede vorst sowieso twee boeken moet hebben gelezen: de vorst van Machiavelli en Cyropaedia van Xenophon. Waar men leert hoe ze een volk onder de duim moet houden en aan de andere kant hoe hij de harten van het volk tegelijkertijd kan winnen.
Xenophon was een Griekse huursoldaat en schrijver.quote:Op vrijdag 15 januari 2010 00:58 schreef Rookert het volgende:
[..]
Xenophon, 'vreemd geluid'? Wat is voor pseudoniem
Hoewel het beschrevene natuurlijk niet echt meer van toepassing is op onze tijd. WOII misschien nog wel, maar niet veel verder denk ik.quote:Op vrijdag 15 januari 2010 00:57 schreef AryaMehr het volgende:
[..]
Aha, prima. Het boek van Machiavelli moet ik ook nog altijd lezen ja. Ben erg benieuwd. Men zei vroeger wel dat een goede vorst sowieso twee boeken moet hebben gelezen: de vorst van Machiavelli en Cyropaedia van Xenophon. Waar men leert hoe hij/zij een volk onder de duim kan houden en aan de andere kant hoe hij de harten van het volk tegelijkertijd kan winnen.
Ah okquote:Op vrijdag 15 januari 2010 01:00 schreef AryaMehr het volgende:
[..]
Xenophon was een Griekse huursoldaat en schrijver.
Klopt. Al is het natuurlijk ook de kunst om dergelijke dingen naar de moderne tijd te vertalen. Overigens nog een beroemde uitspraak van Einstein, die zei dat hij niet weet met welke wapens WO3 wordt uitgevochten, maar dat hij wel wist dat WO4 met stokken en stenen wordt uitgevochten. Dus wellicht ooit nog van toepassing.quote:Op vrijdag 15 januari 2010 01:01 schreef TheMagnificent het volgende:
[..]
Hoewel het beschreven natuurlijk niet echt meer van toepassing is op onze tijd. WOII misschien nog wel, maar niet veel verder denk ik.
quote:
quote:Many of the Founding Fathers of the United States of America sought inspiration from the Cyropaedia, and Thomas Jefferson had two personal copies of the book, "which was a mandatory read for statesmen alongside Machiavelli's The Prince.'' In modern times, its reputation has declined, together with the study of the classics; it has been described as "surely one of the most tedious books to have survived from the ancient world," a view countered by others, such as Potter, who found it "written in the most captivating, simple and elegant style imaginable.
Ja, dat citaat ken ik ook.quote:Op vrijdag 15 januari 2010 01:03 schreef AryaMehr het volgende:
[..]
Klopt. Al is het natuurlijk ook de kunst om dergelijke dingen naar de moderne tijd te vertalen. Overigens nog een beroemde uitspraak van Einstein, die zei dat hij niet weet met welke wapens WO3 wordt uitgevochten, maar dat hij wel wist dat WO4 met stokken en stenen wordt uitgevochten. Dus wellicht ooit nog van toepassing.
Truequote:Op vrijdag 15 januari 2010 01:03 schreef AryaMehr het volgende:
[..]
Klopt. Al is het natuurlijk ook de kunst om dergelijke dingen naar de moderne tijd te vertalen. Overigens nog een beroemde uitspraak van Einstein, die zei dat hij niet weet met welke wapens WO3 wordt uitgevochten, maar dat hij wel wist dat WO4 met stokken en stenen wordt uitgevochten. Dus wellicht ooit nog van toepassing.
Tof. Ik moet het boek ook nog eens lezen.quote:Op vrijdag 15 januari 2010 01:01 schreef TheMagnificent het volgende:
[..]
Maar ik noteer dat boek van Xenophon even, want ik heb altijd al wat uitgebreidere boeken over Perzische heersers willen lezen, zoals Cyrus in dit geval.![]()
Nee. Ik ben de hele nacht al wakker.quote:Op vrijdag 15 januari 2010 09:11 schreef nadiaschoonheid het volgende:
Slaapt iedereen hier nog..
Heyy..je hebt mij je naam nog steeds niet verteld..quote:Op vrijdag 15 januari 2010 09:16 schreef AryaMehr het volgende:
[..]
Nee. Ik ben de hele nacht al wakker.
Geeft niet.quote:Op vrijdag 15 januari 2010 09:25 schreef nadiaschoonheid het volgende:
[..]
Bilmi het spijt me van gister meen ik echt..
Klopt. En voorlopig gaat dat ook niet gebeuren.quote:Op vrijdag 15 januari 2010 09:25 schreef nadiaschoonheid het volgende:
[..]
Heyy..je hebt mij je naam nog steeds niet verteld..
Een dood ongelukkige Nadiaquote:Op vrijdag 15 januari 2010 09:26 schreef Bilmiyorem het volgende:
[..]
Geeft niet.![]()
Ik vraag me echt af wie jij bent..
Waarom niet??quote:Op vrijdag 15 januari 2010 09:28 schreef AryaMehr het volgende:
[..]
Klopt. En voorlopig gaat dat nog niet gebeuren.
quote:Op vrijdag 15 januari 2010 09:28 schreef nadiaschoonheid het volgende:
[..]
Een dood ongelukkige Nadia
Dan kan je mij toch leren kennen.quote:Op vrijdag 15 januari 2010 09:29 schreef AryaMehr het volgende:
[..]
Omdat ik je niet goed genoeg ken.
quote:Op vrijdag 15 januari 2010 09:33 schreef nadiaschoonheid het volgende:
[..]
Dan kan je mij toch leren kennen.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |