Ik heb de eerste 2 afleveringen zitten bekijken, het is wel een bijzonder programma: goed dat er een publieke omroep is die dit soort dingen maakt.
De persoonlijke betrokkenheid en gedrevenheid van Prem vind ik goed, en oprecht.
Aflevering 2 was een mooie aflevering, die ik volledig verantwoord vond. Ester vertoonde agressief gedrag, en ipv dit gedrag te veroordelen, waardoor de negatieve spiraal alleen maar wordt versterkt, koos Prem voor een out of the box aanpak (want het is een out of the box meisje).
De agressie werd tijdens een therapeutische sportsessie blootgelegd, waardoor het duidelijk werd dat er onder de agressie een enorme onzekerheid schuilging, de moeder werd erop aangesproken dat ze haar dochter niet moet afwijzen om haar gedrag, maar juist onvoorwaardelijk moet steunen, ook door voor haar op te komen als ze de klas uitgestuurd wordt. En de school werd erop aangesproken dat ze op een verkeerde manier met Ester omgingen.
Dus ipv het gedrag van Ester te beantwoorden met agressie, werd er voor een beantwoording met steun gekozen, met als gevolg dat ze zienderogen opknapte.
Het was wel een erg perfect voorbeeld van hoe een groot probleem met out of the box denken en wat relatief kleine ingrepen rechtgezet kan worden.
Het verliep alleen allemaal wel erg snel en soepel. Na 1 therapiesessie was er al meteen een enorm resultaat, en Esters zelfinzicht was ook wel erg goed ontwikkeld.
In Aflevering 1 zat Prem in de Pieter Storm - Breekijzer rol. Alle instanties zijn logge incompetentie monsters, en Prem is de enige die dwars door alles en iedereen de oplossing kan bieden.
Ieteke zat met een moeder die het overwicht op haar dochter totaal verloren had (en het naar mijn indruk voorlopig nog niet terug zou kunnen winnen) schoolloos thuis, en Prems oplossing was haar door de weeks in een gastgezin op Vlieland te plaatsen, want ze had heimwee naar Vlieland. In die kleine voor haar overzichtelijke gemeenschap kon ze dan ook naar school.
Ik miste op de aftiteling, waarbij Prem op de boot terugvoer naar het vaste land nog net niet 'En ze leefden nog lang en gelukkig'.
Een follow up uitzending over hoe dit verder gaat lijkt me hier wel op zijn plaats.
Want ze neemt haar persoonlijkheid natuurlijk ook mee naar Vlieland.
En Prem, als je dit leest: Stop alsjeblieft met dat geforceerde dwingen van het knuffelen van elkaar.
Een kind die haar moeder een kuthoer noemt, is daar nog niet helemaal aan toe.