http://www.nu.nl/algemeen(...)egraven-varkens.htmlquote:Rel om levend begraven varkens
WENEN - In Oostenrijk is een rel ontstaan rond een experiment waarbij 29 varkens levend worden begraven in sneeuw. Wetenschappers hopen op die manier nieuwe kennis te vergaren over hoe het mensen vergaat die onder lawines bedolven raken.
Dierenbeschermers daarentegen reppen over een walgelijk en onethisch experiment.
De wetenschappers van de universiteit van Innsbruck verdoven de varkens voordat zij onder een kunstmatige lawine worden bedolven.
De zwijnen worden voor het experiment aangesloten aan medische apparatuur, zodat de onderzoekers het verloop van de langzame verstikkingsdood kunnen volgen.
Na hun dood worden de varkens weer opgegraven en opengesneden voor wetenschappelijk onderzoek.
Spoeddebat
De sociaaldemocratische SPÖ en de Groenen hebben een spoeddebat in het Oostenrijkse parlement over het varkensverstikkingsexperiment aangevraagd.
Leg mij eens uit wat het nut van die kennis is? Mensen stikken onder sneeuw, en dan?quote:Op donderdag 14 januari 2010 17:35 schreef F04 het volgende:
Hoe moeten ze anders nieuwe kennis vergaren?
Dan kun je tegen de familieleden zeggen dat varkens hetzelfde hebben ervaart. Is toch allemaal handig en effectief.quote:Op donderdag 14 januari 2010 17:36 schreef Disana het volgende:
[..]
Leg mij eens uit wat het nut van die kennis is? Mensen stikken onder sneeuw, en dan?
Je zou er bijvoorbeeld achter kunnen komen hoelang het duurt zodat je weet wanneer je kan stoppen met gehaast zoeken. Snelle en drastisch onderkoelde mensen houden het langer uit dan normaal, het is geen uitzondering dat ze bijvoorbeeld na een uur iemand onder het water vandaan halen en met succes reanimeren.quote:Op donderdag 14 januari 2010 17:36 schreef Disana het volgende:
[..]
Leg mij eens uit wat het nut van die kennis is? Mensen stikken onder sneeuw, en dan?
Daar zit wat in. Maar mij lijkt dat je daar ook een simulatie van kunt maken. Er zijn inmiddels hele magen en darmstelsels nagebouwd.quote:Op donderdag 14 januari 2010 17:40 schreef Dagonet het volgende:
[..]
Je zou er bijvoorbeeld achter kunnen komen hoelang het duurt zodat je weet wanneer je kan stoppen met gehaast zoeken. Snelle en drastisch onderkoelde mensen houden het langer uit dan normaal, het is geen uitzondering dat ze bijvoorbeeld na een uur iemand onder het water vandaan halen en met succes reanimeren.
Je zou na het onderzoek zelfs bijvoorbeeld het advies kunnen geven om wanneer je in een lawine raakt je van zoveel mogelijk kleding te ontdoen om jezelf zo snel mogelijk onderkoeld te laten worden.
Denk niet dat als je onder een lawine bedolven wordt je in een mooie holte zit en je je rustig om kunt kleden.quote:Op donderdag 14 januari 2010 17:40 schreef Dagonet het volgende:
...
Je zou na het onderzoek zelfs bijvoorbeeld het advies kunnen geven om wanneer je in een lawine raakt je van zoveel mogelijk kleding te ontdoen om jezelf zo snel mogelijk onderkoeld te laten worden.
Dat laatste hangt ervanaf of de dieren onder constante verdoving worden gehouden.quote:Op donderdag 14 januari 2010 17:41 schreef KoosVogels het volgende:
Zolang de dieren verdoofd worden is er niets aan de hand. Want laten we vooral niet schijnheilig gaan doen; vanavond flikker ik namelijk gewoon weer een karbonade in de pan. En het lijkt mij zeer sterk dat mijn lapje vlees een natuurlijke dood is gestorven.
Dus naar mijn mening is dit toegestaan, mits het experiment op humane wijze wordt uitgevoerd.
Ja want iedereen is het zelfde ... ?quote:Op donderdag 14 januari 2010 17:40 schreef Dagonet het volgende:
[..]
Je zou er bijvoorbeeld achter kunnen komen hoelang het duurt zodat je weet wanneer je kan stoppen met gehaast zoeken. Snelle en drastisch onderkoelde mensen houden het langer uit dan normaal, het is geen uitzondering dat ze bijvoorbeeld na een uur iemand onder het water vandaan halen en met succes reanimeren.
Een hartstilstand vind ik iets anders dan levend begraven en laten stikken.quote:Op donderdag 14 januari 2010 17:42 schreef Dagonet het volgende:
Zo hebben ze ook bij varkens een hartstilstand opgewekt om daarna het hoofd snel te koelen wat leidt tot een lagere kans op hersenletsel.
http://www.nzz.ch/nachric(...)einen_1.4510978.htmlquote:Weniger belastend als Schlachtung
Der Versuch sei vom Wissenschaftsministerium genehmigt worden, verteidigte sich die Universität Innsbruck am Donnerstag. Durch die Narkose bemerkten die Tiere nichts von ihrem Tod, die Belastung sei deutlich geringer als bei herkömmlichen Schlachtmethoden, sagte Studienmitarbeiter Volker Wenzel.
Dankjewel. Ik ben blij te lezen dat ze niets van hun dood merken. Dat verandert voor mij de zaak.quote:Op donderdag 14 januari 2010 17:48 schreef Hyperdude het volgende:
[..]
http://www.nzz.ch/nachric(...)einen_1.4510978.html
Ze zijn al met het experiment begonnen volgens bovenstaand artikel.
Ik vind 29 varkens een lage prijs om iets nuttigs te weten te komen. Maar kom je nou zoveel nuttigs te weten met zo'n experiment?
Lawines treffen natuurlijk ook mensen in de dalen.quote:Op donderdag 14 januari 2010 17:50 schreef HoneyPop het volgende:
Dus omdat er telkens weer een groepje idiootjes een berg wil beklimmmen
in de wetenschap dat de kans bestaat dat ze de top niet halen
moeten onschuldige wezens levend begraven worden?
ik ben ertegen.
(nee, bij mij ligt er 's avonds geen lap vlees op mn bord)
Wat denk je van wintersporters?quote:Op donderdag 14 januari 2010 17:50 schreef HoneyPop het volgende:
Dus omdat er telkens weer een groepje idiootjes een berg wil beklimmmen
in de wetenschap dat de kans bestaat dat ze de top niet halen
moeten onschuldige wezens levend begraven worden?
ik ben ertegen.
(nee, bij mij ligt er 's avonds geen lap vlees op mn bord)
Ja want een hartstilstand opwekken is wel diervriendelijk.quote:Op donderdag 14 januari 2010 17:45 schreef Disana het volgende:
[..]
Een hartstilstand vind ik iets anders dan levend begraven en laten stikken.
Geen infarct maar een stilstand, bij mijn weten merk je daar niets van.quote:Op donderdag 14 januari 2010 17:54 schreef Dagonet het volgende:
[..]
Ja want een hartstilstand opwekken is wel diervriendelijk.
quote:Op donderdag 14 januari 2010 18:00 schreef HoneyPop het volgende:
[..]
Hetzelfde verhaal, je bent toch op de hoogte van de risico's?
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |