abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_76799842


Vorige deel: [Bèta wiskunde] Huiswerk- en vragentopic

Post hier weer al je vragen, passies, trauma's en andere dingen die je uit je slaap houden met betrekking tot de wiskunde.

Van MBO tot WO, hier is het topic waar je een antwoord kunt krijgen op je vragen. Vragen over stochastiek in het algemeen en stochastische processen & analyse in het bijzonder worden door sommigen extra op prijs gesteld!

Links:

Opmaak:
  • http://betahw.mine.nu/index.php: site van GlowMouse om formules te kunnen gebruiken in je posts (op basis van Latexcode wordt een plaatje gegenereerd dat je vervolgens via het aangegeven linkje kunt opnemen).
    Een uitleg over LaTeX-code kun je hier vinden

    Wiskundig inhoudelijk:
  • http://integrals.wolfram.com/index.jsp: site van Wolfram, makers van Mathematica, om online symbolische integratie uit te voeren.
  • http://mathworld.wolfram.com/: site van Wolfram met een berg korte wiki-achtige artikelen over wiskundige concepten en onderwerpen, incl. search.
  • http://functions.wolfram.com/: site van Wolfram met een berg identiteiten, gerangschikt per soort functie.
  • http://scholar.google.com/: Google scholar, zoek naar trefwoorden specifiek in (wetenschappelijke) artikelen. Vaak worden er meerdere versies van hetzelfde artikel gevonden, waarvan één of meer van de website van een journaal en (dus) niet vrij toegankelijk, maar vaak ook een versie die wel vrij van de website van de auteur te halen is.

    OP

    [ Bericht 1% gewijzigd door Iblis op 14-01-2010 11:25:58 ]
  • pi_76799900
    Laatste post uit vorige topic:
    quote:
    Op donderdag 14 januari 2010 11:13 schreef BasementDweller het volgende:
    Ik probeerde de tangent plane uit te rekenen van de functie f(x,y)=e^x / (x²+y²) in het punt (x,y)=(1,2). Dat doe ik door de gradient van f uit te rekenen en het inproduct te nemen met (x-1,y-2) en dat gelijk te stellen aan nul.
    Ik krijg als vergelijking voor het vlak: 3x-4y+5=0. Maar als ik een 3D-plot maak dan zie ik dat vlak niet de functie raken. Dus, is mijn antwoord fout? Ik kan geen fout vinden
      donderdag 14 januari 2010 @ 11:26:16 #3
    147503 Iblis
    aequat omnis cinis
    pi_76800064
    tvp
    Daher iſt die Aufgabe nicht ſowohl, zu ſehn was noch Keiner geſehn hat, als, bei Dem, was Jeder ſieht, zu denken was noch Keiner gedacht hat.
      donderdag 14 januari 2010 @ 11:31:00 #4
    75592 GlowMouse
    l'état, c'est moi
    pi_76800201
    quote:
    Op donderdag 14 januari 2010 11:20 schreef BasementDweller het volgende:
    Laatste post uit vorige topic:
    [..]
    dat inproduct moet je niet doen; g(x) = f(c)+Df(c)(x-c). met g de functie voor het raakvlak en Df je gradient.
    eee7a201261dfdad9fdfe74277d27e68890cf0a220f41425870f2ca26e0521b0
    pi_76800523
    Je bedoelt Df als afgeleidematrix, en dan matrixvermenigvuldigen. Dat is precies hetzelfde als grad(f) (inproduct) (x-c).

    Trouwens, de reden om dat inproduct gelijk te stellen aan nul is omdat de grad(f) loodrecht staat op het raakvlak in dat punt.
      donderdag 14 januari 2010 @ 11:44:15 #6
    75592 GlowMouse
    l'état, c'est moi
    pi_76800669
    quote:
    Op donderdag 14 januari 2010 11:40 schreef BasementDweller het volgende:
    Je bedoelt Df als afgeleidematrix, en dan matrixvermenigvuldigen. Dat is precies hetzelfde als grad(f) (inproduct) (x-c).

    Trouwens, de reden om dat inproduct gelijk te stellen aan nul is omdat de grad(f) loodrecht staat op het raakvlak in dat punt.
    Dan moet je het gelijkstellen aan 0 niet doen Daarmee vind je het niveauvlak.
    eee7a201261dfdad9fdfe74277d27e68890cf0a220f41425870f2ca26e0521b0
    pi_76801149
    Ik zie inderdaad in het boek staan dat die methode met gradient alleen werkt als de functie gelijk is aan een constante. Ik snap alleen niet waarom... . Wat stelt een niveauvlak precies voor? Een vlak waarbij elk punt dat erop ligt ingevuld in de functie f(x,y) dezelfde 'z'-waarde heeft?
      donderdag 14 januari 2010 @ 12:00:50 #8
    75592 GlowMouse
    l'état, c'est moi
    pi_76801205
    quote:
    Op donderdag 14 januari 2010 11:59 schreef BasementDweller het volgende:
    Ik zie inderdaad in het boek staan dat die methode met gradient alleen werkt als de functie gelijk is aan een constante. Ik snap alleen niet waarom... . Wat stelt een niveauvlak precies voor? Een vlak waarbij elk punt dat erop ligt ingevuld in de functie f(x,y) dezelfde 'z'-waarde heeft?

    Bij een constante functie zal het niet moeilijk zijn om een vector te vinden die inproduct 0 met de gradient heeft
    eee7a201261dfdad9fdfe74277d27e68890cf0a220f41425870f2ca26e0521b0
    pi_76801386
    Ik bedoelde met een functie die gelijk is aan een constante bijvoorbeeld: f(x,y)=5x+3y²=2.
    Er moet ook gelden dat grad(f) is ongelijk aan 0.
      donderdag 14 januari 2010 @ 12:17:38 #10
    216586 Clesar03
    Let's go OILERS!
    pi_76801892
    quote:
    Op woensdag 13 januari 2010 20:35 schreef Clesar03 het volgende:
    2. Beschouw de volgende nutsfuncties van consumenten A en B:
    UA = (XA)1/3 (YA) 2/3 (XB)-2/3
    UB = (XB)2/3 (YB) 1/3

    Stel X0=100, Y0=100.

    Stel dat de volgende allocatie geldt: XA = 33⅓, YA = 66⅔, XB = 66⅔, YB = 33⅓.

    c) Bereken hoeveel consument A maximaal zou willen opgeven van goed Y (WTP) als hij/zij één eenheid meer van goed X zou ontvangen. Met andere woorden, bereken de marginale substitutieverhouding van consument A.

    Meer wiskunde dan economie dacht ik, dus vandaar in dit topic.

    Ik kom uit op 0,064 / 0,032 = 2, terwijl de uitwerking een uitkomst geeft van 5,0625
    iemand?
    "More than an end to war, we want an end to the beginning of all wars"
    pi_76801900
    Als je zo'n vraag hebt:
    Bepaal het raakvlak in het punt (1, 2, 1) aan het oppervlak x^3 + y^2 − 2yz = 1.

    Stel je dan wel het inproduct van grad(x^3 + y^2 − 2yz) en (x-1,y-2,z-1) gelijk aan nul om het raakvlak te vinden?

    Als ik het goed begrijp, wel.

    [ Bericht 21% gewijzigd door BasementDweller op 14-01-2010 12:43:13 ]
    pi_76808836
    Nieuw probleem:
    Find the points on the surface: z²-xy=1 nearest to the origin

    Poging met behulp van de Lagrange methode:
    grad(f)= lambda grad(g) (?)
    f(x,y,z)=z²-xy (?)
    g=(0,0,0) (?)
    grad(f)=(-y, -x, 2z)= lambda (0,0,0) = (0,0,0)
    -y=0 => y=0
    -x=0 => x=0
    2z=0 => z=0

    Maar (x,y,z)=(0,0,0) voldoet niet aan f(x,y,z)=1.

    Waar zit de fout
      donderdag 14 januari 2010 @ 15:25:00 #13
    75592 GlowMouse
    l'état, c'est moi
    pi_76809113
    quote:
    Op donderdag 14 januari 2010 12:17 schreef Clesar03 het volgende:

    [..]

    iemand?
    ik kom op heel andere dingen uit, laat maar een uitwerking zien
    quote:
    Op donderdag 14 januari 2010 15:18 schreef BasementDweller het volgende:
    Nieuw probleem:
    Find the points on the surface: z²-xy=1 nearest to the origin

    Poging met behulp van de Lagrange methode:
    grad(f)= lambda grad(g) (?)
    f(x,y,z)=z²-xy (?)
    g=(0,0,0) (?)
    grad(f)=(-y, -x, 2z)= lambda (0,0,0) = (0,0,0)
    -y=0 => y=0
    -x=0 => x=0
    2z=0 => z=0

    Maar (x,y,z)=(0,0,0) voldoet niet aan f(x,y,z)=1.

    Waar zit de fout
    merk op dat we wortel(x²+y²+z²) willen minimaliseren en dat gelijk is aan minimaliseren van het kwadraat ervan.
    merk op dat je constraint niet convex is en je dus ook lokale minima/maxima kunt vinden.
    L(x,y,z,l) = x²+y²+z²+l(z²-xy-1)
    FOC:
    2x-ly = 0
    2y-lx = 0
    z(2+2l) = 0
    z²-xy = 1
    en dan oplossen
    eee7a201261dfdad9fdfe74277d27e68890cf0a220f41425870f2ca26e0521b0
      donderdag 14 januari 2010 @ 15:30:49 #14
    216586 Clesar03
    Let's go OILERS!
    pi_76809390
    quote:
    Op donderdag 14 januari 2010 15:25 schreef GlowMouse het volgende:

    [..]

    ik kom op heel andere dingen uit, laat maar een uitwerking zien
    Ua = Xa1/3 Xb-2/3 Ya2/3 = Xa1/3 (100-Xa)-2/3 Ya2/3

    partieel naar X: 1/3 Xa-2/3 (100-Xa)-2/3 Ya2/3 + 2/3 Xa1/3 (100-Xa)-5/3 Ya2/3
    partieel naar Y: 2/3 Xa1/3 (100-Xa)-2/3 Ya-1/3
    Nu voor Xa 33 1/3 invullen en voor Ya 66 2/3

    Invullen geeft dan:
    0,064 / 0,032 = 2
    "More than an end to war, we want an end to the beginning of all wars"
      donderdag 14 januari 2010 @ 15:38:16 #15
    75592 GlowMouse
    l'état, c'est moi
    pi_76809726
    Xa+Xb=100 is een rare aanname, maar verder zie ik geen fouten.
    eee7a201261dfdad9fdfe74277d27e68890cf0a220f41425870f2ca26e0521b0
      donderdag 14 januari 2010 @ 15:41:39 #16
    216586 Clesar03
    Let's go OILERS!
    pi_76809873
    Ja dat kwam door de vraag (er zijn maar 2 consumenten). Ik heb maar even een mailtje gestuurd naar de docent, misschien is het wel gewoon een foutje in mijn uitwerking ofzo
    "More than an end to war, we want an end to the beginning of all wars"
    pi_76810895
    quote:
    Op donderdag 14 januari 2010 15:25 schreef GlowMouse het volgende:

    [..]

    ik kom op heel andere dingen uit, laat maar een uitwerking zien
    [..]

    merk op dat we wortel(x²+y²+z²) willen minimaliseren en dat gelijk is aan minimaliseren van het kwadraat ervan.
    merk op dat je constraint niet convex is en je dus ook lokale minima/maxima kunt vinden.
    L(x,y,z,l) = x²+y²+z²+l(z²-xy-1)
    FOC:
    2x-ly = 0
    2y-lx = 0
    z(2+2l) = 0
    z²-xy = 1
    en dan oplossen
    Wat bedoel je precies hiermee? L(x,y,z,l) = x²+y²+z²+l(z²-xy-1)
    En bedoel je met convex dat het gebied gesloten en begrensd is?

    Uit de eerste twee vgl volgt: x=y. Dan krijg je 2x-lx=0 dus l=2 of x=0. Als l=2 krijg je z(2+4)=6z=0 dus z=0. Dus heb je x=y=z=0, maar dat kan niet vanwege de constraint. Dus l=!2 en x=y=0. Dan wordt z²-xy=z²=1 dus z=+/- 1.
    Dus de dichtsbijzijnde punten zijn (x,y,z)=(0,0,+/-1).

    Bedankt
      donderdag 14 januari 2010 @ 16:09:27 #18
    75592 GlowMouse
    l'état, c'est moi
    pi_76810980
    quote:
    Op donderdag 14 januari 2010 16:07 schreef BasementDweller het volgende:

    [..]

    Wat bedoel je precies hiermee?
    L(x,y,z,l) = x²+y²+z²+l(z²-xy-1)
    http://en.wikipedia.org/wiki/Lagrange_multipliers
    quote:
    Uit de eerste twee vgl volgt: x=y.
    nietes
    eee7a201261dfdad9fdfe74277d27e68890cf0a220f41425870f2ca26e0521b0
    pi_76811134
    quote:
    Toch wel?
    2x-ly=0=2y-lx
    2(x-y)=l(y-x)=-l(x-y)
    Dus x-y=0 of l=-2.
    Maar als l=-2 dan voldoet ie niet aan de constraint, dus x=y.

    (ok, het volgt uit alle vergelijkingen, niet alleen de eerste twee )
      donderdag 14 januari 2010 @ 16:18:02 #20
    75592 GlowMouse
    l'état, c'est moi
    pi_76811358
    quote:
    Op donderdag 14 januari 2010 16:12 schreef BasementDweller het volgende:

    [..]

    (ok, het volgt uit alle vergelijkingen, niet alleen de eerste twee )
    Je leek de conclusie inderdaad te nemen op basis van symmetrie en snelheid ipv op logica.
    eee7a201261dfdad9fdfe74277d27e68890cf0a220f41425870f2ca26e0521b0
    pi_76813750
    quote:
    Op donderdag 14 januari 2010 11:26 schreef Iblis het volgende:
    tvp
    I asked God for a bike, but I know God doesn't work that way.
    So I stole a bike and asked for forgiveness.
    pi_76816988
    tvp
    pi_76846906
    tvp
    "Reality is an illusion created by a lack of alcohol."
    pi_76888715
    Weet iemand hoe je dit (rechtergedeelte) op je rekenmachine uitrekent?


    Als bijv:
    x = 10
    m = 2
    n = 4

    Zal wel easy zijn maar kom er niet uit
      zaterdag 16 januari 2010 @ 13:47:03 #25
    75592 GlowMouse
    l'état, c'est moi
    pi_76888738
    door het in te typen als het linkergedeelte.
    eee7a201261dfdad9fdfe74277d27e68890cf0a220f41425870f2ca26e0521b0
    abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
    Forum Opties
    Forumhop:
    Hop naar:
    (afkorting, bv 'KLB')