En nu dan? Onder de studenten nog steeds veel linksen?quote:Op donderdag 14 januari 2010 01:17 schreef TheMagnificent het volgende:
En na de coup in 1980 heeft het communisme in Turkije nooit meer echt stevig voet aan grond gezet. Deze coup was trouwens met steun van de VS, omdat die wel baat hadden bij het uitschakelen van het oprukkende communisme in Turkije. De periode vóór de coup werd gekenmerkt door hevige gevechten tussen linkse en rechtse studenten.
Haha, misschien wel ja.quote:Op donderdag 14 januari 2010 01:11 schreef Bortecinem het volgende:
[..]
Wat een fucktard. Zal vast wel een 'echte' Azeri zijn geweest.
Bitch please.quote:Op donderdag 14 januari 2010 01:18 schreef Bortecinem het volgende:
[..]
Misschien is het familie van je.
quote:Op donderdag 14 januari 2010 01:20 schreef Bortecinem het volgende:
Dit is trouwens de Turkse Hitler als in Turkse racist. Geen nazi dus (hij lijkt er wel op).
[ afbeelding ]
En dit zijn broer, ook een Turkse racist.
[ afbeelding ]
Huseyin Nihal Atsiz en Nejdet Sancar.
Pan-Turkisten toch?quote:Op donderdag 14 januari 2010 01:20 schreef Bortecinem het volgende:
Dit is trouwens de Turkse Hitler als in Turkse racist. Geen nazi dus (hij lijkt er wel op).
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
Huseyin Nihal Atsiz en Nejdet Sancar.
Mij indruk is dat de linkse studenten in de meerderheid zijn in Turkije. De grootste vertegenwoordiger van links is de CHP, een sociaal-democratische partij, opgericht door Atatürk. De stemmen van de AKP komen vooral van het armere, minder hoog opgeleide gedeelte van de Turkse bevolking.quote:Op donderdag 14 januari 2010 01:18 schreef AryaMehr het volgende:
[..]
En nu dan? Onder de studenten nog steeds veel linksen?
Bruinhemden.quote:Op donderdag 14 januari 2010 01:20 schreef Bortecinem het volgende:
[ afbeelding ]
Ja, de huidige MHP ideologie is een afsplitsing van de oorspronkelijke Pan-Turkistische ideologie. Alparslan Turkes doopte de oorspronkelijk Turkistisch-Racistisch ideologie om tot een mildere niet racistische en islamitisch-nationalistische ideologie. De Turkisten van nu hebben dan ook een schijthekel aan de MHP'ers.quote:
Welbespraakt.quote:Op donderdag 14 januari 2010 01:24 schreef TheMagnificent het volgende:
[..]
Mij indruk is dat de linkse studenten in de meerderheid zijn in Turkije. De grootste vertegenwoordiger van links is de CHP, een sociaal-democratische partij, opgericht door Atatürk. De stemmen van de AKP komen vooral van het armere, minder hoog opgeleide gedeelte van de Turkse bevolking.
Aha, en die linkse studenten zijn dus (fel) tegen het beleid van de AKP'ers?quote:Op donderdag 14 januari 2010 01:24 schreef TheMagnificent het volgende:
[..]
Mij indruk is dat de linkse studenten in de meerderheid zijn in Turkije. De grootste vertegenwoordiger van links is de CHP, een sociaal-democratische partij, opgericht door Atatürk. De stemmen van de AKP komen vooral van het armere, minder hoog opgeleide gedeelte van de Turkse bevolking.
Rechts haat het beleid van de AKP net zo erg.quote:Op donderdag 14 januari 2010 01:27 schreef AryaMehr het volgende:
[..]
Aha, en die linkse studenten zijn dus (fel) tegen het beleid van de AKP'ers?
En vooral racistisch. De oprichters van de huidige MHP hebben zich destijds ook gedistantieerd van deze figuren, die nooit meer een rol van betekenis speelden in de politiek. De MHP van tegenwoordig wordt dan ook onterecht rechtsextremistisch genoemd (vooral door westerse media), want ze bedrijven een politiek in de richting van een Turks-islamitische synthese, waar racisme niet aan te pas komt.quote:
Is dat echt zo? Ik dacht de MHP'ers over het algemeen op redelijk wat steun van de Turkse bevolking konden rekenen? Niet dus.quote:Op donderdag 14 januari 2010 01:26 schreef Bortecinem het volgende:
[..]
Ja, de huidige MHP ideologie is een afsplitsing van de oorspronkelijke Pan-Turkistische ideologie. Alparslan Turkes doopte de oorspronkelijk Turkistisch-Racistisch ideologie om tot een mildere niet racistische en islamitisch-nationalistische ideologie. De Turkisten van nu hebben dan ook een schijthekel aan de MHP'ers.
Dus bij de MHP is geen sprake meer van het streven naar een Groot-Turks rijk, Turan?quote:Op donderdag 14 januari 2010 01:28 schreef TheMagnificent het volgende:
[..]
En vooral racistisch. De oprichters van de huidige MHP hebben zich destijds ook gedistantieerd van deze figuren, die nooit meer een rol van betekenis speelden in de politiek. De MHP van tegenwoordig wordt dan ook onterecht rechtsextremistisch genoemd (vooral door westerse media), want ze bedrijven een politiek in de richting van een Turks-islamitische synthese, waar racisme niet aan te pas komt.
Op dit moment hebben zo'n beetje alle partijen in Turkije een hekel aan de AKP, van links tot rechts.quote:Op donderdag 14 januari 2010 01:27 schreef AryaMehr het volgende:
[..]
Aha, en die linkse studenten zijn dus (fel) tegen het beleid van de AKP'ers?
Jawel. De Turkisten zijn wat extremer en hechten vaak maar heel weinig tot geen waarde aan de Islam. MHP is voor een groot deel van de bevolking de 'ideale' samenkomst van Islam en vaderlandsliefde.quote:Op donderdag 14 januari 2010 01:28 schreef AryaMehr het volgende:
[..]
Is dat echt zo? Ik dacht de MHP'ers over het algemeen op redelijk wat steun van de Turkse bevolking konden rekenen? Niet dus.
Kunnen ze ook.quote:Op donderdag 14 januari 2010 01:28 schreef AryaMehr het volgende:
[..]
Is dat echt zo? Ik dacht de MHP'ers over het algemeen op redelijk wat steun van de Turkse bevolking konden rekenen? Niet dus.
quote:Op donderdag 14 januari 2010 01:31 schreef GenusButeo het volgende:
[..]
Jawel. De Turkisten zijn wat extremer en hechten vaak maar heel weinig tot geen waarde aan de Islam. MHP is voor een groot deel van de bevolking de 'ideale' samenkomst van Islam en vaderlandsliefde.
Aha, op zich logisch natuurlijk.quote:Op donderdag 14 januari 2010 01:30 schreef TheMagnificent het volgende:
[..]
Op dit moment hebben zo'n beetje alle partijen in Turkije een hekel aan de AKP, van links tot rechts.
Ik geloof niet dat de MHP echt streeft naar een Turan. De Turkisten daarentegen wel.quote:Op donderdag 14 januari 2010 01:29 schreef AryaMehr het volgende:
[..]
Dus bij de MHP is geen sprake meer van het streven naar een Groot-Turks rijk, Turan?
Dat dacht ik al. Ik zie overigens ook veel hoofddoeken tijdens demonstraties van de MHP. In het begin snapte ik dat niet echt, maar nu wel.quote:Op donderdag 14 januari 2010 01:31 schreef GenusButeo het volgende:
[..]
Jawel. De Turkisten zijn wat extremer en hechten vaak maar heel weinig tot geen waarde aan de Islam. MHP is voor een groot deel van de bevolking de 'ideale' samenkomst van Islam en vaderlandsliefde.
Slaap lekker!quote:Op donderdag 14 januari 2010 01:32 schreef Rookert het volgende:
Ik ga tukken mensen, later en slaap lekker![]()
voor Bortecinem omdat ze een vrouw is.
Niet op de eerste plaats. Ze zijn wel voor een intensievere samenwerking tussen de Turkse staten op verschillende gebieden, maar hun eerste zorg is dat Turkije zichzelf staande houdt. Want door de mensen die geen AKP hebben gestemd, wordt de AKP serieus gezien als een partij vol landverraders, die het geloof misbruiken voor politiek gewin. De AKP heeft bijvoorbeeld een deel van de macht van het leger ingeperkt, wat velen nogal tegen de borst stuit omdat ze het zien als een stap tegen het secularisme.quote:Op donderdag 14 januari 2010 01:29 schreef AryaMehr het volgende:
[..]
Dus bij de MHP is geen sprake meer van het streven naar een Groot-Turks rijk, Turan?
Aha, dus de Turkisten hebben zich vervreemd van de MHP'ers, omdat zij door de jaren iets milder zijn geworden? Ik begrijp het nu.quote:Op donderdag 14 januari 2010 01:31 schreef Bortecinem het volgende:
[..]
Kunnen ze ook.
Maar de aanhangers van de oorspronkelijke ideologie haten de MHP omdat ze 'gedraaid' zijn zeg maar. De MHP'ers zijn geen Turkisten. Turkisten zijn racistisch terwijl de MHP alleen nationalistisch en tegen racisme is.
De Turkisten vormen maar een kleine groep vergeleken met de MHP grijze wolven.
Jep. De MHP heeft ook heel veel niet etnisch Turkse aanhangers. Ik ken bijvoorbeeld veel Koerden die op de MHP stemmen.quote:Op donderdag 14 januari 2010 01:34 schreef AryaMehr het volgende:
[..]
Dat dacht ik al. Ik zie overigens ook veel hoofddoeken tijdens demonstraties van de MHP. In het begin snapte ik dat niet echt, maar nu wel.
Jep. Eigenlijk verschillen de twee ideologen net zoveel van elkaar als zwart en wit.quote:Op donderdag 14 januari 2010 01:34 schreef AryaMehr het volgende:
[..]
Aha, dus de Turkisten hebben zich vervreemd van de MHP'ers, omdat zij door de jaren iets milder zijn geworden? Ik begrijp het nu.
Maar wat denk jij zelf? Misbruikt de AKP werkelijk het geloof voor politieke gewin? En zijn ze eropuit om de dingen die Ataturk verworven heeft terug te draaien?quote:Op donderdag 14 januari 2010 01:34 schreef TheMagnificent het volgende:
[..]
Niet op de eerste plaats. Ze zijn wel voor een intensievere samenwerking van de Turkse staten op verschillende gebieden, maar hun eerste zorgen is dat Turkije zichzelf staande houdt. Want door de mensen die geen AKP hebben gestemd, wordt de AKP serieus gezien als een partij van landverraders, die het geloof misbruiken voor politiek gewin. De AKP heeft bijvoorbeeld een deel van de macht van het leger ingeperkt.
Beide eigenlijk. Rechts en links hebben beide een voorliefde voor Ataturk.quote:Op donderdag 14 januari 2010 01:36 schreef AryaMehr het volgende:
Maar zijn de meeste Ataturk-aanhangers nou rechts of links? Ik dacht te begrijpen dat de partij van Ataturk, de CHP, redelijk links is, maar is het niet zo dat beide kampen een enorme voorliefde voor Ataturk hebben? En het legerleiding, voornamelijk rechts?
Oh ja.quote:Op donderdag 14 januari 2010 01:39 schreef GenusButeo het volgende:
Alle Turken houden van Atatürk.Behalve de Ottomanisten, maar die zijn niet belangrijk.
Atatürk is geliefd onder zowel links als rechts (behalve de AKP dus). De partij die door Atatürk is opgericht is dus de CHP, zoals je al zegt.quote:Op donderdag 14 januari 2010 01:36 schreef AryaMehr het volgende:
Maar zijn de meeste Ataturk-aanhangers nou rechts of links? Ik dacht te begrijpen dat de partij van Ataturk, de CHP, redelijk links is, maar is het niet zo dat beide kampen een enorme voorliefde voor Ataturk hebben? En het legerleiding, voornamelijk rechts?
Aha. Bedankt voor de info.quote:Op donderdag 14 januari 2010 01:38 schreef Bortecinem het volgende:
[..]
Beide eigenlijk. Rechts en links hebben beide een voorliefde voor Ataturk.
Trusten Rookert. En een kusje terug, omdat je lief bent.quote:Op donderdag 14 januari 2010 01:32 schreef Rookert het volgende:
Ik ga tukken mensen, later en slaap lekker![]()
voor Bortecinem omdat ze een vrouw is.
De AKP staat dus niet echt positief, of in ieder geval minder dan de andere partijen tegenover Ataturk, maar de AKP past waarschijnlijk ook wel op wat ze zeggen, aangezien Ataturk onder de Turken enorm geliefd is.quote:Op donderdag 14 januari 2010 01:40 schreef TheMagnificent het volgende:
[..]
Atatürk is geliefd onder zowel links als rechts (behalve de AKP dus). De partij die door Atatürk is opgericht is dus de CHP, zoals je al zegt.
Dus het gaat niet om pro-Atatürk of anti-Atatürk, maar om secularisme vs. religie.quote:
De AKP is hiervoor zelfs voor het gerecht gesleept. Misschien weet je het nog dat de AKP dreigde te worden gesloten. De beschuldiging was dat de partij het secularisme aan het ondermijnen was met haar politiek. Ze kregen uiteindelijk op het nippertje een geldboete en een waarschuwing dit niet meer te doen (quote:Op donderdag 14 januari 2010 01:38 schreef AryaMehr het volgende:
[..]
Maar wat denk jij zelf? Misbruikt de AKP werkelijk het geloof voor politieke gewin? En zijn ze eropuit om de dingen die Ataturk verworven heeft terug te draaien?
Waar religie op dit moment met 0-1 voorstaat?quote:Op donderdag 14 januari 2010 01:44 schreef GenusButeo het volgende:
[..]
Dus het gaat niet om pro-Atatürk of anti-Atatürk, maar om secularisme vs. religie.
Ja, dat herinner ik mij nog wel ja, maar dat het lot van AKP werkelijk van één rechter afhing wist ik niet. Maar goed, de AKP is dus gewaarschuwd begrijp ik.quote:Op donderdag 14 januari 2010 01:44 schreef TheMagnificent het volgende:
[..]
De AKP is hiervoor zelfs voor het gerecht gesleept. Misschien weet je het nog dat de AKP dreigde te worden gesloten. De beschuldiging was dat de partij het secularisme aan het ondermijnen was met haar politiek. Ze kregen uiteindelijk op het nippertje een geldboete en een waarschuwing dit niet meer te doen (). Als nog één rechter vóór had gestemd (tegen het sluiten van de AKP), was de partij gesloten geweest, maar dat gebeurde dus niet. Hierdoor zijn veel anti-AKP'ers ook hun vertrouwen in het gerecht verloren in Turkije.
De AKP werd in 2008 herkozen met 47 %. Ze weten de laagopgeleide en armere deel van de bevolking gewoon goed aan te spreken.quote:Op donderdag 14 januari 2010 01:43 schreef AryaMehr het volgende:
[..]
De AKP staat dus niet echt positief, of in ieder geval minder dan de andere partijen tegenover Ataturk, maar de AKP past waarschijnlijk ook wel op wat ze zeggen, aangezien Ataturk onder de Turken enorm geliefd is.
Correctie: om te kopen.quote:Op donderdag 14 januari 2010 01:47 schreef GenusButeo het volgende:
[..]
De AKP werd in 2008 herkozen met 47 %. Ze weten de laagopgeleide en armere deel van de bevolking gewoon goed aan te spreken.
Maar ik begrijp dat de AKP ook enorme vooruitgang in Turkije heeft bewerkstelligd? Economisch en sociaal gezien?quote:Op donderdag 14 januari 2010 01:47 schreef GenusButeo het volgende:
[..]
De AKP werd in 2008 herkozen met 47 %. Ze weten de laagopgeleide en armere deel van de bevolking gewoon goed aan te spreken.
Zeg maar 10-0 voor de AKP (en geestverwanten). Ze zijn al zo'n 8 jaar aan de macht. In die tijd hebben ze een hoop ambten met geestverwanten gevuld: van rectoren van universiteiten tot aan rechters aan het hooggerechtshof toe. Mocht een nieuwe partij aan de macht komen na de volgende verkiezingen (die kans schat ik op 0,0%), dan kan deze op behoorlijke tegenstand wachten.quote:Op donderdag 14 januari 2010 01:45 schreef AryaMehr het volgende:
[..]
Waar religie op dit moment met 0-1 voorstaat?
En om te kopen met koelkasten.quote:Op donderdag 14 januari 2010 01:47 schreef GenusButeo het volgende:
[..]
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |