Het ding is traag he? Zet hem eens 3/4 wielslag verder, en wacht dan eens een minuutje op wat het ding doetquote:Op maandag 18 januari 2010 16:37 schreef glasbak het volgende:
Ik heb het net even gemeten maar ik reed 4.5 meter voordat hij op rijden sprong. En ja mijn teller staat nu op 1 minuut rijden.
Niks. Doet helemaal niks.quote:Op maandag 18 januari 2010 17:04 schreef Bartholomeus het volgende:
[..]
Het ding is traag he? Zet hem eens 3/4 wielslag verder, en wacht dan eens een minuutje op wat het ding doet
Maar heb jij het dan nooit gemerkt dat hij na stilstand altijd een minuutje extra rijden telt?quote:Op maandag 18 januari 2010 17:54 schreef druppelkut het volgende:
[..]
Niks. Doet helemaal niks.
Behalve op pauze blijven staan
ander leesvoer : http://www.transport-onli(...)/index.php?news=6555quote:Dat probleem van die valse minuten heb ik ook. Afgelopen donderdag reed ik een parkeervak in, exact op het moment dat de tacho van 4.29 naar 4.30 sprong. Laten we zeggen dat ik dus 1 a 2 seconden gereden heb terwijl hij op 4.30 stond. 25 minuten later wilde ik de rusttijd controleren en gaf hij 4.31 rijtijd aan.
Later die dag heb ik het in de gaten gehouden en zelfs als ik langer als een minuut bij een stoplicht stilsta, met de tacho in de arbeidsstand (kruisje), telt hij bij stilstand vrolijk een minuut rijtijd op.
Wat mij ook opvalt is dat wanneer je met de tellers op 0 start, na een periode van rust dus, de teller met de rijtijd van chauffeur 1 altijd een paar minuten meer aangeeft dan de arbeidstijd van chauffeur 2 terwijl de klokken toch 100% gelijk zouden moeten lopen. Zie bijgaande foto.
Als ik met mijn containerauto aan het laden/lossen ben, dat wil zeggen dat ik ongeveer 15 a 20 minuten korte stukjes rij van maximaal 100 meter per keer, dan vliegt de rijtijd met sprongen vooruit. Zo is het wel een keer voorgekomen dat ik aankwam op het losadres met exact 4 uur rijdtijd op de klok. Na 10 minuten bezig te zijn geweest kreeg ik de 4.15 waarschuwing en na nog eens 7 minuten de 4.30.
Door deze constructie worden naar mijn mening de chauffeurs ten onrechte genaaid. Wat is de achterliggende gedachte om deze kostbare minuten zo te moeten verspelen?
Op de meeste sites lees ik het zo:quote:Op maandag 18 januari 2010 18:36 schreef boertie het volgende:
Voor zover ik weet moet je tijdens de keuring je reservebril bij je hebben. Kan veranderd zijn want ik heb 2,5 jaar geleden mijn laatste keuring gehad.
Als ik het zo lees kan je gewoon met je lenzen in daarheen. Ik zie niets over reserve brillen of reserve lenzen.quote:Op maandag 18 januari 2010 18:43 schreef ShizzleMyDizzle het volgende:
[..]
Op de meeste sites lees ik het zo:
Wat neemt u mee naar de keuring?
* Eigenverklaring CBR (te verkrijgen bij het gemeentehuis);
* Uw eventuele medicijnen;
* Een geldig legitimatiebewijs (rijbewijs of paspoort);
* Uw eventuele bril of contactlenzen.
Dus ja. Zal het morgen nog even navragen op de rijschool, woensdag al keuring. Zit morgen tot 16.30 op de rijschool en kan echt niet zo snel even een bril regelen, dus als ik die woensdag wel moet hebben is het dikke pech :S
Op weer een andere site lees ik dat ik een bril mee moet nemen of lenzen + vloeistof.quote:Op maandag 18 januari 2010 18:45 schreef glasbak het volgende:
[..]
Als ik het zo lees kan je gewoon met je lenzen in daarheen. Ik zie niets over reserve brillen of reserve lenzen.
Of heb ik nu mijn verkeerde bril op?
Laad- / lostijd als pauze gebruiken? Hoe doe je dat dan? Ik heb ook geleerd (quote:Op maandag 18 januari 2010 21:33 schreef Barcaconia het volgende:
Juist als je internationaal rijdt kun je maar beter de regels volgen. Straffen zijn niet mis als je gepakt wordt! En daarbij wil je ook niet veel langer rijden want als je dagelijks 9 uur achter het stuur zit op een rechte snelweg richting Spanje ben je het wel beu aan het einde van de dag.
Die rijtijdenwet wordt pas vervelend als je distributie doet. 45 minuten stilstaan is dan echt ontzettend kut. Gelukkig halen de meeste bazen geen uur van je dagsalaris af voor pauze dus kun je laad- en lostijd aan het dock vaak als pauze gebruiken.
Het verschil is dat de eerste digitale tacho's niet vanzelf op rust springen, maar op werken. De hamertjes dus. Dus als je niet op het knopje drukt komt er ook geen rust op te staan. De nieuwere tacho's springen wel vanzelf op rust overigens. Bij ons de auto's met een BX kenteken.quote:Op maandag 18 januari 2010 21:42 schreef Barcaconia het volgende:
Op een analoge tacho switch ik eigenlijk nooit. Je ziet op de schijf toch wel dat de wagen stilstaat. Bij een digitach komt dat schijnbaar iets nauwer maar daar heb ik nooit mee gewerkt.
Ja, die hebbik gelezen... wist er alleen even niets op te zeggen. Ik snap dat gevalletje van die ene minuut namelijk even nietquote:Op dinsdag 19 januari 2010 00:14 schreef druppelkut het volgende:
Ik zou het niet weten. Weet wel waar de magneet in mijn auto moet liggen. Heb het nooit uitgeprobeerd omdat ik te schijterig ben.
Glaasje, hebbie m'n post over verloren minuten gelezen?
en :quote:Verordening (EG) nr. 561/2006, Richtlijn 2006/22/EG, Verordening (EEG) nr. 3821/85
RICHTSNOER 4
Onderwerp: Registratie van de rijtijden aan de hand van digitale tachografen bij vervoersactiviteiten
met frequente stops en met veel afleverpunten
Artikel: 1 van Verordening (EEG) nr. 3821/85 onder verwijzing naar
Verordening (EG) nr. 1360/2002 (Bijlage 1 B)
Procedure:
Aangezien digitale tachografen nauwkeuriger kunnen registreren dan analoge tachografen, kunnen de
rijtijden van bestuurders die vaak moeten stoppen, langer zijn wanneer ze worden geregistreerd met
een digitale tachograaf dan met een analoge tachograaf. Deze situatie is tijdelijk en heeft vooral
invloed op lokale distributie vervoersactiviteiten. Deze situatie zal zich alleen in de overgangsperiode
voordoen waarin zowel analoge als digitale tachografen naast elkaar worden gebruikt.
Om een snelle overschakeling naar de digitale tachograaf aan te moedigen en de gelijke behandeling
van alle bestuurders te verzekeren – onafhankelijk van het controleapparaat dat ze gebruiken - moeten
nationale controle-instanties controlebeambten gedurende de overgangsperiode tolerant te werk
kunnen gaan. Deze overgangstolerantie moet worden toegepast op de voertuigen die gebruikt worden
voor vervoersactiviteiten met frequente stops en met veel afleverpunten en die uitgerust zijn met
digitale tachografen.
De controlebeambten tonen evenwel te allen tijde hun professionele deskundigheid. Wanneer een
bestuurder voorts achter het stuur van het voertuig zit en actief betrokken is bij een vervoersactiviteit
die binnen het toepassingsgebied van de verordening valt, worden ze geacht het voertuig te besturen,
ongeacht de omstandigheden waarin ze zich bevinden (bv. wanneer de bestuurders in een file of voor
verkeerslichten staan).
Bijgevolg:
• moeten lidstaten hun controlebeambten meedelen dat ze de mogelijkheid hebben om een
tolerantie toe te passen tot 15 minuten per rijtijd van vier en een half (4,5) uur voor voertuigen
die gebruikt worden voor vervoersactiviteiten met frequente stops, op voorwaarde dat dat kan
worden bewezen. Deze tolerantie kan bijvoorbeeld worden toegepast door aftrek van een
minuut per rijperiode, zonder stops, met een maximum van 15 minuten per rijtijd van vier en
een half (4,5);uur
• moeten de controlebeambten zich bij de deskundige uitoefening laten leiden door de
omstandigheden en gebruik maken van het bewijsmateriaal waarover zij op dat moment
beschikken (zoals toetsbaar bewijs dat de bestuurder betrokken was bij vervoersactiviteiten
met frequente stops en veel afleverpunten) en moeten ze nagaan of hun interpretatie niet
indruist tegen de voorschriften inzake de rijtijden en daardoor de veiligheid op de weg in het
gevaar brengt;
• kunnen lidstaten gebruik maken van analysesoftware die is geconfigureerd om een
tolerantieperiode in de berekening van de rijtijden op te nemen, maar ze moeten zich bewust
zijn van het feit dat dat in een later stadium problemen kan opleveren voor de bewijsvoering.
De tolerantie mag nooit meer dan 15 minuten per rijperiode van vier en een half uur (4,5)
bedragen;
• mag de tolerantie noch nationale, noch internationale bestuurders discrimineren of benadelen
en mag ze alleen worden toegepast voor vervoersactiviteiten waarin duidelijk frequente en
multi stops worden ingelast.
Het is lastig te lezen.. Hier kan je het ook lezen : http://www.tachoinfo.nl/page.php?id=23quote:»»SOCIALE WETGEVING MET BETREKKING TOT HET WEGVERVOER
Verordening (EG) nr. 561/2006, Richtlijn 2006/22/EG, Verordening (EEG) nr. 3821/85
RICHTSNOER 3
Onderwerp: De onderbreking van de dagelijkse of wekelijkse rusttijden of van
onderbrekingen, teneinde een voertuig op een terminal, op parkeerplaatsen of op
parkeerterreinen bij grensposten te verplaatsen.
Artikel: 4, onder d) en f), van Verordening (EG) nr. 561/2006
Procedure: Meestal moeten de bestuurders tijdens hun dagelijkse of wekelijkse rusttijden
vrij over hun tijd kunnen beschikken en mogen ze derhalve niet verplicht worden om in de
omgeving van hun voertuig te blijven.
De onderbreking van de dagelijkse of wekelijkse rusttijden of van onderbrekingen vormt over
het algemeen een inbreuk (tenzij de "veerbootregel" van toepassing is - artikel 9, lid 1). In een
terminal of op een parking kan evenwel plotseling een abnormale situatie of een noodgeval
optreden, waardoor het voertuig dient te worden verplaatst.
Op een terminal is er meestal een bestuurder (in dienst van de terminal) die voertuigen indien
nodig verplaatst. Als dat niet het geval is en het als gevolg van uitzonderlijke omstandigheden
onvermijdelijk wordt om het voertuig te verplaatsen , mogen bestuurders alleen op vordering
van een bevoegde instantie of terminalbeheerder, die bevoegd is om de verplaatsing van
voertuigen af te dwingen, hun rusttijden onderbreken.
Indien er op andere plaatsen (bv. op parkings, in grensgebieden en in noodgevallen)
objectieve en dringende redenen zijn om het voertuig te verplaatsen of als de politie of een
andere instantie (bv.brandweer, wegenadministratie, douaneambtenaren, enz. ) het bevel
geven om een voertuig te verplaatsen, moeten bestuurders hun onderbreking of rusttijd voor
enkele minuten onderbreken en mogen ze in dat geval niet worden vervolgd
Als zulke gevallen zich aandienen, moeten de bevoegde instanties van de lidstaten de nodige
tolerantie aan de dag leggen en elke situatie apart beoordelen.
Een dergelijke onderbreking van de rusttijd of van onderbrekingen van een bestuurder moet
op manuele wijze worden geregistreerd door de bestuurder en indien mogelijk door de
bevoegde instantie die de bestuurder verzocht om het voertuig te verplaatsen, worden
gewaarmerkt.
Ik ga het eens een keer bekijken... Maar ja.. als ik op de weegbrug sta, en na 10 seconden weer kan ga rijden krijg ik de weegmeester op mijn kop als ik daar een minuut blijf staanquote:Op dinsdag 19 januari 2010 00:31 schreef druppelkut het volgende:
Als jij net zoals ik containers afzet, zul je vaak de auto uit moeten. Dan staat de tach op werken. Als je binnen 1 minuut weer in de auto stapt en gaat rijden heb je de tijd die je stil hebt gestaan verloren aan rijden.
Als je net als ik wacht totdat de tach 1 minuut werken aangeeft, zul je zien dat je heeeel veel tijd bespaart.
Zo'n 5 à 10 minuten per wissel
Het is toch niet verboden om een magneet op je auto te hebben liggen? Ze zullen toch eerst moeten bewijzen dat ik hem voor fraude gebruikquote:Op dinsdag 19 januari 2010 00:32 schreef druppelkut het volgende:
Oh, en leg die magneet eens ergens anders neer. Als oom agent die ziet kun je mee naar de KLPD of RWS.
Moeten wij trouwens niet eens een keer gaan slapen?quote:
Dat bewijs gaan ze bij de KLPD, RWS, RDW, etc proberen te achterhalen. Je bent namelijk al verdacht van fraude met een magneet aan boord.quote:Op dinsdag 19 januari 2010 00:37 schreef glasbak het volgende:
[..]
Ik ga het eens een keer bekijken... Maar ja.. als ik op de weegbrug sta, en na 10 seconden weer kan ga rijden krijg ik de weegmeester op mijn kop als ik daar een minuut blijf staan![]()
[..]
Het is toch niet verboden om een magneet op je auto te hebben liggen? Ze zullen toch eerst moeten bewijzen dat ik hem voor fraude gebruik
Eigenlijk wel.quote:Op dinsdag 19 januari 2010 00:42 schreef glasbak het volgende:
[..]
Moeten wij trouwens niet eens een keer gaan slapen?
* glasbak wel!
Truste en slaap lekker![]()
Morgen om 5.30 beginnen we met een bakje![]()
Goed idee! Ik kan ook wel een bakje gebruikenquote:Op dinsdag 19 januari 2010 08:49 schreef druppelkut het volgende:
Hey!
Ik ben nu leeg hè!
Het is druk bij tweede adresje. Er zijn nog 3 wachtende combi's voor me
Vol gas, twee vingers in je neus en ondertussen een schietgebedje doenquote:Op dinsdag 19 januari 2010 09:11 schreef Bartholomeus het volgende:
Ook lache: met het rangeertrekkertje een geladen aanhanger wegzetten. Normaal wil dat wel, maar op dat moment lag er een grote ijsvlakte op de plaatsGang is alles, goed opletten, niet te veel sturen, en in éééééén keer
Voor de duidelijkheid: bultje op, en de loods in (en dus een drempeltje over)
Jaha, maar dat maffe ding heeft dus geen druk op de trekas, omdat het eigenlijk een trekker is. Dus op de ijsvlakte is het 1 grote glijboel. Ga je dan met je korte triangeltjequote:Op dinsdag 19 januari 2010 09:36 schreef glasbak het volgende:
[..]
Vol gas, twee vingers in je neus en ondertussen een schietgebedje doen
Zo gingen wij vroeger de stortplaats op
Hoeft niet. Ik kan je ook een code geven die je tijdelijk toegang geeft. Op dit moment is dat 9811. Hij staat al een tijdje aan dus je kan redelijk zien waar ik geweest ben vandaag.quote:Op dinsdag 19 januari 2010 12:33 schreef druppelkut het volgende:
Glaasje, moet ik nou registreren om jou te volgen?
Naja morgen in ieder geval die medische keuring. Over mijn ogen maak ik me niet zo'n zorgen. Op de rijschool zeiden ze vandaag dat als ik met mijn lenzen gewoon goed zie er geen probleem isquote:Op dinsdag 19 januari 2010 11:53 schreef blup het volgende:
Met magneet staat alles stil toch? Ook je boordmeter + boord km teller???
En Shizzle, die keuring moet je niet zo nauw nemen.. Ik heb vrijwel de zelfde afwijking aan me ogen als jij, zonder bril zie ik geen kloot. Die hele test bij mij stelde geen kloot voor.
Theorie zelfde, gewoon gaan met die banaan, zelfs IK had bij beide examens maar 3 fout.
ps
[ afbeelding ]
Vroegâh. Toen zat je voor techniek en voor administratie nog gewoon tegenover zo'n chagrijnige eigenwijze arrogante te lang niet geneukte CBR klootzak. Bij administratie zei ie: jah, rijtijdenwet. Van voor naar achter, van links naar rechts, en alle uitzonderingen. Oh enneh, maak geen fout want dan ben je gezakt. De lul de behangerquote:Op dinsdag 19 januari 2010 15:27 schreef ShizzleMyDizzle het volgende:
[..]
Naja morgen in ieder geval die medische keuring. Over mijn ogen maak ik me niet zo'n zorgen. Op de rijschool zeiden ze vandaag dat als ik met mijn lenzen gewoon goed zie er geen probleem is.
Verder zijn er tegenwoordig 3 theorie examens als je je code 95 (voorheen chauffeursdiploma) wilt halen. Namelijk Administratie, Verkeer&Techniek (was al zo) en dan nog de derde toets 'Case studies'. Die laatste gaat over milieu, veiligheid en administratie.
Vandaag in ieder geval geslaagd voor het eerste deel: administratie. 4 fout van de 50 vragen![]()
Mijn examinatoren waren heul vriendelijk anders.quote:Op dinsdag 19 januari 2010 15:34 schreef Bartholomeus het volgende:
[..]
Vroegâh. Toen zat je voor techniek en voor administratie nog gewoon tegenover zo'n chagrijnige eigenwijze arrogante te lang niet geneukte CBR klootzak. Bij administratie zei ie: jah, rijtijdenwet. Van voor naar achter, van links naar rechts, en alle uitzonderingen. Oh enneh, maak geen fout want dan ben je gezakt. De lul de behanger
Trouwens: feli![]()
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |