Ik denk ook dat er angst achter zit bij mensen die in complotten geloven.quote:Op woensdag 13 januari 2010 15:31 schreef ToT het volgende:
Mwah, de stelling is volgens mij meer in de richting: "Mijn leven is kut, 'ze' zijn allemaal tegen mij!" wat uitgegroeid is tot:"Moet je zien hoe erg we onderdrukt zijn, geen wonder dat mensen niet gelukkig kunnen zijn, en het wordt straks alleen nog maar erger!"
Volgens mij wil JoepiePoepie nu dus terug rederneren in die lijn: het feit dat iemand gelooft: "Moet je zien hoe erg we onderdrukt zijn, geen wonder dat mensen niet gelukkig kunnen zijn, en het wordt straks alleen nog maar erger!", is dat terug te herleiden tot: "Mijn leven is kut, 'ze' zijn allemaal tegen mij!" ?
Buiten dat kan het gewoon interessant zijn om verhalen vanaf een andere kant te bekijken. Ik heb dan ook het idee dat veel mensen dit ook doen omdat ze dit soort informatie toch op hun bord krijgen, om dan deze zaken te onderzoeken en hierover discussiëren, is een gezonde manier om hiermee om te gaan.quote:Op woensdag 13 januari 2010 15:27 schreef Bastard het volgende:
[..]
Ja ik vind ze lekker, altijd al gevonden ook.
Dus wat jij eigenlijk zegt, die mensen die in meer dan 1 complot geloven, zoeken een invulling aan hun leven?
Misschien zijn het wel argwanende mensen, of mensen die niet graag meelopen in een meute en zelf willen nadenken en dan tegen bepaalde vragen aanlopen. Vragen die niet zonder meer beantwoord worden, wat vervolgens het geloof in een comlpot weer versterkt.
Als Nasa foto's van een mogelijk object op mars verwijderd en er een wazige foto voor terug zet, is dat voeden ja, kun je geprikkeld door raken, maar dat kunnen mensen zijn die compleet gelukkig zijn met hun leven hoor.
Zoals ik al eerder zei, heb ik het idee dat het woord overal de stelling moeilijkheden bezorgd.quote:Op woensdag 13 januari 2010 15:31 schreef ToT het volgende:
Mwah, de stelling is volgens mij meer in de richting: "Mijn leven is kut, 'ze' zijn allemaal tegen mij!" wat uitgegroeid is tot:"Moet je zien hoe erg we onderdrukt zijn, geen wonder dat mensen niet gelukkig kunnen zijn, en het wordt straks alleen nog maar erger!"
Volgens mij wil JoepiePoepie nu dus terug rederneren in die lijn: het feit dat iemand gelooft: "Moet je zien hoe erg we onderdrukt zijn, geen wonder dat mensen niet gelukkig kunnen zijn, en het wordt straks alleen nog maar erger!", is dat terug te herleiden tot: "Mijn leven is kut, 'ze' zijn allemaal tegen mij!" ?
Hoe bedoel je?quote:Op woensdag 13 januari 2010 15:34 schreef mediaconsument het volgende:
[..]
Zoals ik al eerder zei, heb ik het idee dat het woord overal de stelling moeilijkheden bezorgd.
Dat is een erg brede term, misschien wel te breed om een discussie over te kunnen voeren. Wat is overal?quote:
Nou ja goed, ik lees de stelling zoals ze meerdere malen vetgedrukt staat en daar reageer ik op he. Natuurlijk zal er wel een bepaalde gedachtenkronkel aan ten grondslag liggen wat de stelling doet opkomen.quote:Op woensdag 13 januari 2010 15:31 schreef ToT het volgende:
Misschien als je erachter komt dat je geboorte ontstaan is door een complot.quote:Op woensdag 13 januari 2010 15:45 schreef Bastard het volgende:
Is er ook een bepaald complot waardoor je kan zeggen .. kijk als je daarin gelooft ben je ongelukkig met je eigen leven, of is het gewoon in de brede zin?
Dat geloof ik dan weer niet. Plannen van een baby kan wél, maar een complot kun je dat niet noemen. Maar dit Is zeker een grapje van je?quote:Op woensdag 13 januari 2010 15:46 schreef mediaconsument het volgende:
[..]
Misschien als je erachter komt dat je geboorte een complot is.
Wat zou het anders zijn? Al lijkt het me sowieso lastig voor je tevredenheid als je er plots achter zou komen dat je moeder hoer was om haar cokeverslaving te betalen, en jij daarvan het resultaat bent. Al is ook daar vrede mee te krijgen.quote:Op woensdag 13 januari 2010 15:49 schreef Lavenderr het volgende:
[..]
Dat geloof ik dan weer niet. Plannen van een baby kan wél, maar een complot kun je dat niet noemen. Maar dit Is zeker een grapje van je?
Dit voorbeeld vind ik dan weer erg vergezocht.quote:Op woensdag 13 januari 2010 15:51 schreef mediaconsument het volgende:
[..]
Wat zou het anders zijn? Al lijkt het me sowieso lastig voor je tevredenheid als je er plots achter zou komen dat je moeder hoer was om haar cokeverslaving te betalen, en jij daarvan het resultaat bent. Al is ook daar vrede mee te krijgen.
Het komt overigens wel gedeeltelijk overeen met de betekenis van samenzwering of complot, die weg naar je geboorte.
Ik zou een complot eerder zoeken buiten mijn eigen familiekring.quote:Op woensdag 13 januari 2010 15:46 schreef mediaconsument het volgende:
[..]
Misschien als je erachter komt dat je geboorte ontstaan is door een complot.
Het zijn meerdere mensen die samenwerken voor een doel dat ze voor ogen hebben, oftewel in dit geval een baby. Er ontstaan uiteraard ook onverwachte babies, en dat kan dan te maken hebben dat deze ouders samenwerkten mbt. hun sexuele behoefte.quote:Op woensdag 13 januari 2010 15:56 schreef Lavenderr het volgende:
[..]
Dit voorbeeld vind ik dan weer erg vergezocht.
Nee, een geboorte daar kan ik echt geen complot in zien, nogmaals, je kunt plannen wanneer het je het beste uitkomt een baby te krijgen, vervolgens hoop je dat het lukt, maar je kunt er nooit een complot van maken omdat je nooit zeker weet óf je wel zwanger wordt in de geplande periode.
Een groep rovers die samenwerken om een bank te beroven. Dat is dan ook een complot.quote:Op woensdag 13 januari 2010 15:58 schreef Bastard het volgende:
[..]
Ik zou een complot eerder zoeken buiten mijn eigen familiekring.
Maar je kan dus al beginnen met een complot zien in je vriendenkring tegen iemand.. nou als het daarin kan voorkomen, waarom zouden complotten niet bestaan in de grote mensenwereld?
Mjah, samenzweren in de zin van: we willen dolgraag een baby en gaan de sterren van de hemel neuken om die te krijgen. Zo simpel zie ik hetquote:Op woensdag 13 januari 2010 16:02 schreef mediaconsument het volgende:
[..]
Het zijn meerdere mensen die samenwerken voor een doel dat ze voor ogen hebben, oftewel in dit geval een baby. Er ontstaan uiteraard ook onverwachte babies, en dat kan dan te maken hebben dat deze ouders samenwerkten mbt. hun sexuele behoefte.
Dat samenwerken is dan het deel waar de betekenis gedeeltelijk overeen komt met samenzweren daar samenzweren een gedeeltelijk andere betekenis heeft. Dat heeft dan weer te maken met het doel, en welke mensen samenwerken.
Samenwerking is toch echt wat anders dan samenzwering hoorquote:Op woensdag 13 januari 2010 16:10 schreef mediaconsument het volgende:
Ik zie overigens wel bijna overal een samenwerking in.
Daarom is het belangrijk een duidelijk verschil te maken tussen samenwerken en zweren.quote:Op woensdag 13 januari 2010 16:11 schreef Lavenderr het volgende:
[..]
Samenwerking is toch echt wat anders dan samenzwering hoor
Je hebt niet overal controle op. Das een faal-idee van de typische Hollandsche geest dat liever napraat wat logisch klinkt dan zonder het zelf te ervaren. Wat dacht je van bijv. ziek worden dat je belemmert in je doen en laten? Per definitie is dat ook een "eigen falen" ja. Maar dat vind ik niet juist om dat zo te stellen. Dan ben je zelf nog nooit ernstig genoeg ziek geweest en weet je niet hoe dat is. Gebroken been en beugeltjes tellen niet.quote:Ik krijg ook de indruk dat de mensen die in veel dingen complotten zien; instanties, overheid, en andere mensen de schuld geven van hun eigen falen.
Mensen aan de onderkant van de samenleveing krijgen meer te verduren. Alles kost geld en zij hebben daarvan minder, zo kun je het ook bekijken. Waar andere lamlullen met voldoende inkomen de rekening gewoon betalen zonder het nategaan of het wel klopt. Wil een armoe-lijer zeker zijn van zijn zaak. En uit ervaring weet ik dat het tientjes tot een paar honderd euro kan schelen. Net wat de armoe-lijer goed kan gebruiken (op de frustraties na). En als je overal achterheen gaat krijg je gewoon te maken met de ware gezicht van de instanties/overheid/mensen etc. En die zijn allesbehalve hartelijk. Waar tevreden, lees degenen die meer verdienen, liever kiezen om wegtelopen en de rekening gewoon te betalen ipv een confrontatie aantegaan. Alles draait om macht en geld.quote:blijven ze hangen in het van-alles-en-nog-wat de schuld geven aan de overheid, instanties, en andere mensen en doen er zelf weinig tot niks aan om een leuker leven te krijgen.
alstu.quote:Ik ben benieuwd wat complotaanhangers en niet-complotaanhangers van deze stelling vinden.
Een samenzwering vind ik als mensen bij elkaar komen om samen iets te verzinnen om anderen aan te doen. Ik zie het dus als iets negatiefs.quote:Op woensdag 13 januari 2010 16:14 schreef mediaconsument het volgende:
[..]
Daarom is het belangrijk een duidelijk verschil te maken tussen samenwerken en zweren.
Wat is voor jou dan de betekenis van samenzwering?
Vandale is hier ook niet echt duidelijk over, een samenzwering is een complot en complotteren is samenzweren, en vice versa uiteraard.
Nou, als je dat al als een complot ziet op de manier waarover het gaat in het BNW-forum, dan ben je ernstig aan het doordraaien.quote:Op woensdag 13 januari 2010 16:15 schreef Schenkstroop het volgende:
Omdat er ook overal complotten zijn. het is normaal. De tabakszaak dat geld wil verdienen is ook een complot om iets meer uit jouw zakken te klopppen dan bij de tabakszaak een wijk verderop. Complotten zijn echt.
De stelling is dan ook niet:quote:Je hebt niet overal controle op. Das een faal-idee van de typische Hollandsche geest dat liever napraat wat logisch klinkt dan zonder het zelf te ervaren. Wat dacht je van bijv. ziek worden dat je belemmert in je doen en laten? Per definitie is dat ook een "eigen falen" ja. Maar dat vind ik niet juist om dat zo te stellen. Dan ben je zelf nog nooit ernstig genoeg ziek geweest en weet je niet hoe dat is. Gebroken been en beugeltjes tellen niet.
Ik heb zelf 23 jaar last van zware eczeem gehad. Je weet niet hoe dat is tot je het zelf ervaart. De jeuk de pijn..
School ging niet meer, geen energie meer voor.
Dank uquote:alstu.
Eens.quote:Op woensdag 13 januari 2010 16:31 schreef JoepiePoepie het volgende:
[..]
Nou, als je dat al als een complot ziet op de manier waarover het gaat in het BNW-forum, dan ben je ernstig aan het doordraaien.
[..]
De stelling is dan ook niet:
Mensen die ziek zijn is hun eigen schuld dikke bult en zien overal complotten in.
En ook niet:
Mensen die ontevreden zijn over hun eigen leven, zien overal complotten in.
Maar wel:
Mensen die overal complotten in zien, zijn ontevreden over hun eigen leven.
Nu kun je natuurlijk omdat je ziek bent, ontevreden zijn over je leven. Maar je kan bijvoorbeeld ook ontevreden zijn omdat je jezelf lelijk vindt, een rotjeugd hebt gehad, enzovoort. Het gaat er in de stelling dan ook niet om wat de achterliggende reden is van je ontevredenheid, want dat zou een compleet ander onderwerp zijn.
[..]
Dank u.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |