De mensen die veel zeuren zijn vaak wel de mensen die chronisch ontevreden zijn. En meestal zeuren ze op anderen (niet op zichzelf), dus:quote:Op dinsdag 12 januari 2010 14:00 schreef Thomas B. het volgende:
Volgens mij ben je in de war met mensen die gewoon veel zeuren en overal kritiek op hebben. Dat hangt vaak wel samen met persoonlijk falen.
Er zit nogal een verschil tussen zeuren als in bijvoorbeeld ongesteld zijnquote:Op dinsdag 12 januari 2010 14:07 schreef Sm0keZ het volgende:
Klinkt het heel raar als ik zeg dat sommige mensen het gewoon leuk vinden om te zeuren? Daarmee bedoel ik dus, gewoon zoveel mogelijk zeuren, zonder dat er eigenlijk iets te zeuren valt
Lijkt me goed om dat verschil heel goed duidelijk te houden, om niet te vervallen in eenvoudig bashenquote:Op dinsdag 12 januari 2010 14:13 schreef JoepiePoepie het volgende:
Even voor de duidelijkheidheid:
De stelling is niet:
Mensen die zeuren en ontevreden zijn over hun eigen leven, zien overal complotten in.
maar wel:
Mensen die overal complotten in zien, zijn ontevreden over hun eigen leven.
Een stelling is over het algemeen zo zwart-wit ongenuanceerd mogelijk geformuleerd. Niet om mensen in hokjes te plaatsen, maar juist om een discussie te ontketenen. In de discussie die op daarop volgt kunnen de nuances aangebracht wordenquote:Op dinsdag 12 januari 2010 14:53 schreef Nee het volgende:
Wat hierdoor ook gebeurt is dat je iedereen in een hokje stopt die ook maar even ‘out of the box’ denkt.
Dat lijkt me niet.. de stelling komt uit het hoofd van iemand die graag antwoord wil over zijn mening.quote:Op dinsdag 12 januari 2010 15:03 schreef JoepiePoepie het volgende:
[..]
Een stelling is over het algemeen zo zwart-wit ongenuanceerd mogelijk geformuleerd. Niet om mensen in hokjes te plaatsen, maar juist om een discussie te ontketenen. In de discussie die op daarop volgt kunnen de nuances aangebracht worden.
Volgens mij ben je in de war over je neutraliteit.quote:Ze vinden bijvoorbeeld vaak dat ze te weinig verdienen en dat anderen (bijvoorbeeld artsen) te veel verdienen. Maar meestal hebben ze niet door dat zij zelf hun leven kunnen veranderen en verbeteren. In plaats daarvan blijven ze hangen in het van-alles-en-nog-wat de schuld geven aan de overheid, instanties, en andere mensen en doen er zelf weinig tot niks aan om een leuker leven te krijgen.
Als jij er zo over denkt lijkt het me handig als jij een topic opent met de stelling:quote:Op dinsdag 12 januari 2010 15:05 schreef Ticker het volgende:
Dat lijkt me niet.. de stelling komt uit het hoofd van iemand die graag antwoord wil over zijn mening.
Ik heb niet beweerd dat ik neutraal tegenover mijn eigen stelling sta.quote:Volgens mij ben je in de war over je neutraliteit.![]()
Waar is die reclame met Hallo... Letten we Eeeeven oop!quote:Op dinsdag 12 januari 2010 15:14 schreef JoepiePoepie het volgende:
Ik heb niet beweerd dat ik neutraal tegenover mijn eigen stelling sta.
Niks ongenuanceerd.quote:Op dinsdag 12 januari 2010 15:03 schreef JoepiePoepie het volgende:
[..]
Een stelling is over het algemeen zo zwart-wit ongenuanceerd mogelijk geformuleerd. Niet om mensen in hokjes te plaatsen, maar juist om een discussie te ontketenen. In de discussie die op daarop volgt kunnen de nuances aangebracht worden.
Dat is geen complot, dat is gewoon slachtofferdenken. Bij complotten gaat het om doelbewust gedrag. Zoals dat de regering Bush zelf expres 9/11 heeft bedachtquote:Op dinsdag 12 januari 2010 14:08 schreef JoepiePoepie het volgende:
[..]
De mensen die veel zeuren zijn vaak wel de mensen die chronisch ontevreden zijn. En meestal zeuren ze op anderen (niet op zichzelf), dus:
Anderen (bijvoorbeeld de overheid) hebben het gedaan.
Dat zie ik wel als complot: Bij de overheid verdienen ze te veel, ik verdien te weinig, dus de overheid is de schuldige.
En ondertussen blijven ze hangen in dat zeuren, en hebben ze niet door dat als ze de tijd en energie die ze in dat zeuren steken, besteden aan positieve dingen voor zichzelf dat ze dan een veel leuker leven krijgen.
Dat is iets heel anders waar ik me meer in kan vinden. Maar complot impliceert dat er doelbewust gehandeld wordt om één persoon of groep te benadelen. Kreten als 'de overheid houdt mij arm terwijl ze zelf rijk is' is gewoon een gevoel van onbehagen en het aanwijzen van een oorzaak die buiten jezelf ligt: slachtofferdenken.quote:Op dinsdag 12 januari 2010 15:14 schreef JoepiePoepie het volgende:
[..]
Stelling: Mensen die overal complotten in zien, zijn ontevreden over hun eigen leven.
Graag. Maar dan moet TS wel even duidelijk maken wat het topic is.quote:Op dinsdag 12 januari 2010 15:27 schreef ToT het volgende:
Proberen we ff on topic te blijven met z'n allen?
Het is inderdaad ook de slachtofferrol aannemen, maar als jij vindt dat je te weinig verdient en je vindt dat dat aan de overheid (en/of anderen) ligt (en dus nooit aan jezelf), dan vind ik het (naast het slachtoffer uithangen) ook complotdenken als in "'Ze' hebben het op mij gemunt" (en dat zou je inderdaad ook als slachtofferrol kunnen zien).quote:Op dinsdag 12 januari 2010 15:23 schreef Thomas B. het volgende:
Dat is geen complot, dat is gewoon slachtoffer denken.
Het topic is de stelling in de openingspost en topictitel, en de rest uit de openingspost is mijn persoonlijke mening en een voorbeeld.quote:Op dinsdag 12 januari 2010 15:28 schreef Thomas B. het volgende:
Graag. Maar dan moet TS wel even duidelijk maken wat het topic is.
Kan je niet een complot zien in iets wat niet direct te maken heeft met je eigen leven?quote:Op dinsdag 12 januari 2010 15:14 schreef JoepiePoepie het volgende:
Stelling: Mensen die overal complotten in zien, zijn ontevreden over hun eigen leven.
Jawel, de complotten hoeven niet direct met het eigen leven te maken te hebben en dat heeft het realistisch gezien meestal ook niet. Ik vind het ook een beetje hetzelfde als mensen die altijd maar over anderen roddelen:quote:Op dinsdag 12 januari 2010 16:14 schreef Sacrifixe het volgende:
Kan je niet een complot zien in iets wat niet direct te maken heeft met je eigen leven?
Hoe zit het dan met de mensen die maar blijven zeuren over andere mensen die overal complotten in zien? Dat is toch net zo goed gebruik maken van de slachtoffer-rol?quote:Op dinsdag 12 januari 2010 14:08 schreef JoepiePoepie het volgende:
[..]
De mensen die veel zeuren zijn vaak wel de mensen die chronisch ontevreden zijn. En meestal zeuren ze op anderen (niet op zichzelf), dus:
Anderen (bijvoorbeeld de overheid) hebben het gedaan.
Dat zie ik wel als complot: Bij de overheid verdienen ze te veel, ik verdien te weinig, dus de overheid is de schuldige.
En ondertussen blijven ze hangen in dat zeuren, en hebben ze niet door dat als ze de tijd en energie die ze in dat zeuren steken, besteden aan positieve dingen voor zichzelf dat ze dan een veel leuker leven krijgen.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |