quote:Op maandag 31 december 2007 16:06 schreef Draz het volgende:
Officiële landstaal: Deens (Dansk)
Hoofdstad: Kopenhagen (København)
Regeringsvorm: Constitutionele monarchie
Religie: 83% van de Denen behoort tot de Folkekirken, de gevestigde Evangelisch-Lutherse kerk. Er zijn kleine minderheden van andere protestanten en rooms-Katholieken (zie Katholieke Kerk in Denemarken). 4 % zijn Moslims.
Oppervlakte: 43.094 km² (1,6% water)
Inwoners: 5.468.120 (2007)
lengte landgrenzen: 67 km (met Duitsland)
kustlijn: 7314 km
grootste rivieren: Gudenåen, 158 km
hoogste punt: Møllehøj bij Skanderborg 170,86 meter
Vorig jaar november ben ik mijn huidige vriendin tegen het lijf gelopen. Na veel heen en weer gereis heb ik besloten om in Denemarken werk te zoeken en zodra ik het gevonden heb, te gaan emigreren naar dit land. Zonder enige vorm van inkomen of eigen kapitaal mag je in dit land maximaal 3 maanden verblijven. Ondertussen is het me gelukt om werk te vinden, waarbij ik de taal ook nog eens geleerd krijg. Deens is een Germaanse taal, waaronder ook Engels, Duits en Nederlands horen. 1 Maart ga ik daar beginnen, dus de komende 2 maanden zal in het teken staan om de overgang verder te regelen.
Amsterdam Schiphol naar Kopenhagen is een uur vliegen met 4 vliegmaatschappijen als mogelijkheid.
Utrecht naar Kopenhagen met de auto is tussen de 8 en 9uur rijden, via Rødby (uitspraak: rudbuu) met de ferry vanuit Puttgarden, of via Storebæltsbroen (Great Belt Bridge).
Zijn er hier nog meer Nederlanders woonachtend in Denemarken, of hebben plannen?
quote:Op dinsdag 12 januari 2010 02:40 schreef Lotte. het volgende:
Eindelijk! Alles is voor elkaar. Ben inmiddels op de helft van mijn verblijf en heb eindelijk CPRnummer, bankrekening, pas EN code! Godzijdank.
Ja hoor 't bevalt me hier goed! Lekker aan 't werk en zo. Haha ze zijn wel aardig, maar ik heb vreemd genoeg het meest te maken met Zweden hier in Denemarken. Volgens mij is 9 van de 10 werknemers bij Wagamama Zweeds XD Maar die zijn ook reuze aardig hoor!quote:Op dinsdag 12 januari 2010 08:57 schreef Sejt het volgende:
Tillykke Lotte
Nu heb je toegang tot zo'n beetje alles in Denemarken. Bevalt het verder nog een beetje? Zijn de Denen niet al te gemeen tegen je?
Vooral als we straks het WK-duel van hen hebben gewonnen.quote:Op dinsdag 12 januari 2010 08:57 schreef Sejt het volgende:
Ik heb ondertussen een soort van bijnaam op m'n werk hier, met referentie naar al die Nederlanders die 'van der...' heten, heeft zij dat ook toegevoegd aan mijn achternaam, en dan natuurlijk plagerig met Duits accent, omdat ze denken dat alle uitspraken in het Nederlands net zo zijn als in het Duits (not).
Ach, laat ze maar hun pleziertje hebben, ik heb genoeg om ze op terug te pakken
Grappig dat je dat zegt over die slissende 's'. Dat was een van de zaken die mijn lerares het vaakst heeft moeten corrigeren in mijn Deense uitspraak. Elke keer als mijn concentratie weer verslapte en ik de 's' te 'nederlands' uitsprak, dan riep ze mij tot de orde door mijn 's'-geluid te imiteren... met een 'sh' dus. Blijkbaar zit er een subtiel verschil in de Deense en de Nederlandse 's', en is de Deense iets scherper.quote:Op dinsdag 12 januari 2010 14:24 schreef Sejt het volgende:
Als je Denen echter Nederlandse woorden probeert te leren, gaan ze heel overdreven de 'g' proberen uit te spreken, of een slissende 's' zoals je in het Duits hebt met 'sch...' woorden. Heel typisch
Takquote:Op maandag 1 februari 2010 10:38 schreef TallMan het volgende:
Weet niet wat die boot je kost en wat de storebælt je kost.Rijden zal lijkt me sneller zijn maar met vaartijden en routeplanner kun je er zo achterkomen.
Hier in Sønderjylland is het lekker aan het doorsneeuwen, weer dubbele reistijd naar werk waarbij ik deels binnendoor ben gereden om de file te vermijden. Ik had eigenlijk gisteren een basketball wedstrijd bij Århus, maar het is toch een beetje te tricky om te plannen daar op tijd te zijn, sowieso met de verwachte weersomstandigheden was het niet echt verstandig om 500km te gaan rijden dus heb ik maar afgemeld.
Edit: ff in google maps (die je zelf linkt) routebeschrijving gedaan, via e20-e45 2u49, via Odde 3u32 en via kalundborg 3u37. Mag je zelf de prijzen nog uitzoeken icm benzineverbruik van jou auto.
Naar Odden is bijna alleen maar landevej, dus dat schiet niet op.quote:Op maandag 1 februari 2010 13:35 schreef TallMan het volgende:
Volgens http://www.mols-linien.dk/index.dsp?area=60 ben je voor enkeltje kalundborg-århus 375 dkk kwijt, dus heb je bij 230 voor de storebælt nog 145 dkk, 15 liter pak em beet voor je extra benzine voor rijden. is voor jou dan zo'n 165 km, moet je even kijken hoever het rijden is naar kalundborg en hoeveel verder rijden naar århus.
Let wel, retourtje kost je slechte 650, moet je dat weer ff met de retourprijzen van de storebælt bekijken. Waarschijnlijk ook afhankelijk van de reisdagen (1 dag of meerdere). Maar dat laat ik dan weer aan jou over.
Aan de fartplaner te zien kun je in het weekend rustig de boot vergeten. Dan moet je weer via Odden gaan.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |