abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_76708278
Link naar vorige deel: Denemarken #2

De (iets aangepaste) openingspost:
quote:
Op maandag 31 december 2007 16:06 schreef Draz het volgende:

Officiële landstaal: Deens (Dansk)
Hoofdstad: Kopenhagen (København)
Regeringsvorm: Constitutionele monarchie
Religie: 83% van de Denen behoort tot de Folkekirken, de gevestigde Evangelisch-Lutherse kerk. Er zijn kleine minderheden van andere protestanten en rooms-Katholieken (zie Katholieke Kerk in Denemarken). 4 % zijn Moslims.
Oppervlakte: 43.094 km² (1,6% water)
Inwoners: 5.468.120 (2007)
lengte landgrenzen: 67 km (met Duitsland)
kustlijn: 7314 km
grootste rivieren: Gudenåen, 158 km
hoogste punt: Møllehøj bij Skanderborg 170,86 meter

Vorig jaar november ben ik mijn huidige vriendin tegen het lijf gelopen. Na veel heen en weer gereis heb ik besloten om in Denemarken werk te zoeken en zodra ik het gevonden heb, te gaan emigreren naar dit land. Zonder enige vorm van inkomen of eigen kapitaal mag je in dit land maximaal 3 maanden verblijven. Ondertussen is het me gelukt om werk te vinden, waarbij ik de taal ook nog eens geleerd krijg. Deens is een Germaanse taal, waaronder ook Engels, Duits en Nederlands horen. 1 Maart ga ik daar beginnen, dus de komende 2 maanden zal in het teken staan om de overgang verder te regelen.

Amsterdam Schiphol naar Kopenhagen is een uur vliegen met 4 vliegmaatschappijen als mogelijkheid.
Utrecht naar Kopenhagen met de auto is tussen de 8 en 9uur rijden, via Rødby (uitspraak: rudbuu) met de ferry vanuit Puttgarden, of via Storebæltsbroen (Great Belt Bridge).

Zijn er hier nog meer Nederlanders woonachtend in Denemarken, of hebben plannen?

En de last post:
quote:
Op dinsdag 12 januari 2010 02:40 schreef Lotte. het volgende:
Eindelijk! Alles is voor elkaar. Ben inmiddels op de helft van mijn verblijf en heb eindelijk CPRnummer, bankrekening, pas EN code! Godzijdank.
pi_76710012
Tillykke Lotte

Nu heb je toegang tot zo'n beetje alles in Denemarken. Bevalt het verder nog een beetje? Zijn de Denen niet al te gemeen tegen je?

Ik heb ondertussen een soort van bijnaam op m'n werk hier, met referentie naar al die Nederlanders die 'van der...' heten, hebben zij dat ook toegevoegd aan mijn achternaam, en dan natuurlijk plagerig met Duits accent, omdat ze denken dat alle uitspraken in het Nederlands net zo zijn als in het Duits (not).
Ach, laat ze maar hun pleziertje hebben, ik heb genoeg om ze op terug te pakken

Vanochtend weer 5cm sneeuw op m'n auto (en de grond natuurlijk), terwijl er hier in de omgeving van m'n werk (Høje-Taastrup in Storkøbenhavn) misschien 1mm was gevallen.

[ Bericht 4% gewijzigd door Sejt op 12-01-2010 11:31:03 (Typfouten, taal is moeilijk :() ]
I love my mispoken words.
  dinsdag 12 januari 2010 @ 09:52:09 #3
44920 TallMan
Permanent brain failure
pi_76711239
Ik heb er vanmorgen weer eens 40 minuten over gedaan naar werk ipv de gebruikelijke 20 minuten.

Hier op werk is overigens ook iedereen ervan overtuigd dat omdat ze duits verstaan ze nederlands ook verstaan. Zeg ik dan iets in het nederlands dan snappen ze het niet en zeggen dat het geen nederlands is. Laatste dagen roept een collega ook klootzak tegen me, had ie van een vriend gehoord. Die krijgt dus allerhande scheldwoorden teruggesmeten. Overigens alles als lolletje.
geheelonthouder met geheugenverlies
Mensen die zeggen dat domme vragen niet bestaan stellen ze zelf.
pi_76720214
Haha lekker je Nederlandse vocabulaire even aanspreken

De nieuwe vriend van m'n vriendin d'r zus (volg je het nog) is ook Nederlander, en heeft een dochter die in Denemarken geboren is, maar tweetalig is opgevoed. Die sprak ik laatst. Ze spreekt natuurlijk liever Deens, maar als ze haar Nederlands even opzet, is dat echt puur en duidelijk met een on-overdreven 'g' enzo. Zo zei ze toch zuiver Nederlands 'achterlijke kip' tegen d'r vader (grapje natuurlijk) Komt er terug van hem: achterlijke trut.

Als je Denen echter Nederlandse woorden probeert te leren, gaan ze heel overdreven de 'g' proberen uit te spreken, of een slissende 's' zoals je in het Duits hebt met 'sch...' woorden. Heel typisch

Ik kan me nog herinneren, in dat jaar dat ik elk weekend heen en weer vloog, dat ik naast een vrouw zat in het vliegtuig en dat zij in het Nederlands wat te drinken bestelde. Ik vroeg d'r: "Ah, nog een Nederlandse op weg naar Denemarken?". Antwoordde ze: "Nee, ik ben Deense maar ik kan Nederlands". Dat klonk echt super, met zeer weinig accent. Toen dacht ik, dat kan ik ook, maar dan andersom!
pi_76721638
quote:
Op dinsdag 12 januari 2010 08:57 schreef Sejt het volgende:
Tillykke Lotte

Nu heb je toegang tot zo'n beetje alles in Denemarken. Bevalt het verder nog een beetje? Zijn de Denen niet al te gemeen tegen je?
Ja hoor 't bevalt me hier goed! Lekker aan 't werk en zo. Haha ze zijn wel aardig, maar ik heb vreemd genoeg het meest te maken met Zweden hier in Denemarken. Volgens mij is 9 van de 10 werknemers bij Wagamama Zweeds XD Maar die zijn ook reuze aardig hoor!

Haha op m'n werk zijn ik en een collega ook steeds in het Nederlands/Deens/Zweeds op elkaar aan het schelden. Hij behandelt het Nederlands alleen als een soort Italiaans, heel zangerig en met weinig harde klinkers. Probeer hem tevergeefs een goeie godverdomme! eruit te laten gooien, maar 't heeft nog geen zin gehad.
pi_76725467
quote:
Op dinsdag 12 januari 2010 08:57 schreef Sejt het volgende:
Ik heb ondertussen een soort van bijnaam op m'n werk hier, met referentie naar al die Nederlanders die 'van der...' heten, heeft zij dat ook toegevoegd aan mijn achternaam, en dan natuurlijk plagerig met Duits accent, omdat ze denken dat alle uitspraken in het Nederlands net zo zijn als in het Duits (not).
Ach, laat ze maar hun pleziertje hebben, ik heb genoeg om ze op terug te pakken
Vooral als we straks het WK-duel van hen hebben gewonnen.

Ik heb (nog) geen bijnaam op mijn werk; het voornaamste plagerijtje dat ze hier uithalen is mij in de ochtend begroeten met een Nederlands 'goedemorgen' met een overdreven harde 'g'. Of met alleen het geluid van die harde 'g' als ze het woord 'goedemorgen' niet kennen.

Het 'ergste' dat ik heb meegemaakt gebeurde toen ik een keer een praatje in het Nederlands maakte met een Duitse collega. Een Deense die naast haar zat hoorde het gesprek maar kon het uiteraard niet verstaan. Echter, nadat ik weg was vroeg ze aan mijn collega met welk Duits accent ik sprak, omdat ze dit nog nooit had gehoord! Uiteraard heb ik daarna wekenlang geen woord met de betreffende Deense gewisseld.
pi_76727352
quote:
Op dinsdag 12 januari 2010 14:24 schreef Sejt het volgende:
Als je Denen echter Nederlandse woorden probeert te leren, gaan ze heel overdreven de 'g' proberen uit te spreken, of een slissende 's' zoals je in het Duits hebt met 'sch...' woorden. Heel typisch
Grappig dat je dat zegt over die slissende 's'. Dat was een van de zaken die mijn lerares het vaakst heeft moeten corrigeren in mijn Deense uitspraak. Elke keer als mijn concentratie weer verslapte en ik de 's' te 'nederlands' uitsprak, dan riep ze mij tot de orde door mijn 's'-geluid te imiteren... met een 'sh' dus. Blijkbaar zit er een subtiel verschil in de Deense en de Nederlandse 's', en is de Deense iets scherper.
  woensdag 13 januari 2010 @ 00:02:22 #8
44920 TallMan
Permanent brain failure
pi_76747575
Vandaag vond een collega die thuiswerkte het wel leuk een grap door google translate te halen van Deens -> Nederlands. Nou, er worden dan wel wat woorden vertaald maar begrijpelijker wordt het er niet op. Wat doe je dan? Precies, in het Nederlands reageren en dat dan door google translate vertaald naar Deens terugmailen. Hij was er om een of andere reden van overtuigd dat wat hij stuurde wel goed was. Later belde hij nog op dus in het Nederlands opnemen, enige wat hij kon was lachen, even laten uitlachen en weer wat in het Nederlands zeggen, weer paar minuten lachen. Na een aantal minuten toch maar even in het Deens uitgelegd dat ik Deens beter begrijp dan 'Google translate Nederlands' en of hij aub niet wilde ophouden met die ongein.
pi_76751249
Hmm dat soort geintjes halen mijn collega's (nog) niet uit. Ik heb er wel 1, maar die zit niet in mijn groep, die soms wat in het Nederlands zegt tegen me (natuurlijk moeilijk te verstaan), maar het blijkt dat hij het leuk vind om in vele talen een paar woordjes te kennen. Zo zei hij een keer "dank je wel" of "tot ziens".

De harde 's' weet ik niet zeker of dat zo'n verschil is t.o.v. het Nederlands. Misschien is het een regionaal accent. Ik heb een vrouwelijke collega die uit Sønderjylland komt, en die heeft wel een hardere 's'. Zij gebruikt de Deense stød ook minder.
Waar ik naar refereerde, was meer de 'sjjj...' uitspraak, zoals in het Duitse 'sch...'. Aangezien er veel Nederlandse woorden ook 'sch...' bevatten, denken ze dat het op dezelfde manier uitgesproken wordt als in het Duits; maar in het Nederlands is het natuurlijk 'sgg...'.
Maar ja, elke Deen krijgt Duits op school als 2e taal, niet gek dat ze dan een Duitse uitspraak aannemen.

De harde 'g' lukt ze echter niet, behalve dan die dochter van de vriend van de zus van m'n vriendin (jaja!). Het is of heel overdreven 'ggggggggg', of de zachte 'k' als in het Deens.
  maandag 1 februari 2010 @ 09:25:21 #10
277865 Sejt
Ondertitel
pi_77503782
Damn, ligt bijna een meter sneeuw in m'n tuin

Over 2 weken ben ik een weekendje naar Århus. Wat is volgens jullie de snelste en/of goedkoopste manier om vanaf Haslev naar Århus te rijden? Met de auto over Storebælt of via Kalundborg/Sjællands Odde met de boot direct naar Århus?
  maandag 1 februari 2010 @ 10:38:23 #11
44920 TallMan
Permanent brain failure
pi_77505288
Weet niet wat die boot je kost en wat de storebælt je kost.Rijden zal lijkt me sneller zijn maar met vaartijden en routeplanner kun je er zo achterkomen.

Hier in Sønderjylland is het lekker aan het doorsneeuwen, weer dubbele reistijd naar werk waarbij ik deels binnendoor ben gereden om de file te vermijden. Ik had eigenlijk gisteren een basketball wedstrijd bij Århus, maar het is toch een beetje te tricky om te plannen daar op tijd te zijn, sowieso met de verwachte weersomstandigheden was het niet echt verstandig om 500km te gaan rijden dus heb ik maar afgemeld.

Edit: ff in google maps (die je zelf linkt) routebeschrijving gedaan, via e20-e45 2u49, via Odde 3u32 en via kalundborg 3u37. Mag je zelf de prijzen nog uitzoeken icm benzineverbruik van jou auto.
  maandag 1 februari 2010 @ 11:44:54 #12
277865 Sejt
Ondertitel
pi_77507027
quote:
Op maandag 1 februari 2010 10:38 schreef TallMan het volgende:
Weet niet wat die boot je kost en wat de storebælt je kost.Rijden zal lijkt me sneller zijn maar met vaartijden en routeplanner kun je er zo achterkomen.

Hier in Sønderjylland is het lekker aan het doorsneeuwen, weer dubbele reistijd naar werk waarbij ik deels binnendoor ben gereden om de file te vermijden. Ik had eigenlijk gisteren een basketball wedstrijd bij Århus, maar het is toch een beetje te tricky om te plannen daar op tijd te zijn, sowieso met de verwachte weersomstandigheden was het niet echt verstandig om 500km te gaan rijden dus heb ik maar afgemeld.

Edit: ff in google maps (die je zelf linkt) routebeschrijving gedaan, via e20-e45 2u49, via Odde 3u32 en via kalundborg 3u37. Mag je zelf de prijzen nog uitzoeken icm benzineverbruik van jou auto.
Tak

Ik kon maar weinig wijs uit de prijsen, tijden en regelingen, weet ik veel wat, op de websites voor de boten. Misschien had er iemand ervaring
Storebælt kost ongeveer 230kr, boten kosten vast wel meer (Rødby - Puttgarden kost al 400 nog wat). M'n auto rijdt niet goedkoop (1:11 benzine), maar denk dat Storebælt dan toch het goedkoopste en snelste wordt.
  maandag 1 februari 2010 @ 13:35:09 #13
44920 TallMan
Permanent brain failure
pi_77510615
Volgens http://www.mols-linien.dk/index.dsp?area=60 ben je voor enkeltje kalundborg-århus 375 dkk kwijt, dus heb je bij 230 voor de storebælt nog 145 dkk, 15 liter pak em beet voor je extra benzine voor rijden. is voor jou dan zo'n 165 km, moet je even kijken hoever het rijden is naar kalundborg en hoeveel verder rijden naar århus.

Let wel, retourtje kost je slechte 650, moet je dat weer ff met de retourprijzen van de storebælt bekijken. Waarschijnlijk ook afhankelijk van de reisdagen (1 dag of meerdere). Maar dat laat ik dan weer aan jou over.

Aan de fartplaner te zien kun je in het weekend rustig de boot vergeten. Dan moet je weer via Odden gaan.
  dinsdag 2 februari 2010 @ 08:57:37 #14
277865 Sejt
Ondertitel
pi_77540600
quote:
Op maandag 1 februari 2010 13:35 schreef TallMan het volgende:
Volgens http://www.mols-linien.dk/index.dsp?area=60 ben je voor enkeltje kalundborg-århus 375 dkk kwijt, dus heb je bij 230 voor de storebælt nog 145 dkk, 15 liter pak em beet voor je extra benzine voor rijden. is voor jou dan zo'n 165 km, moet je even kijken hoever het rijden is naar kalundborg en hoeveel verder rijden naar århus.

Let wel, retourtje kost je slechte 650, moet je dat weer ff met de retourprijzen van de storebælt bekijken. Waarschijnlijk ook afhankelijk van de reisdagen (1 dag of meerdere). Maar dat laat ik dan weer aan jou over.

Aan de fartplaner te zien kun je in het weekend rustig de boot vergeten. Dan moet je weer via Odden gaan.
Naar Odden is bijna alleen maar landevej, dus dat schiet niet op.
Ik pak lekker de auto. Cruise control aan en rollen maar bedankt voor het uitzoeken. 2uur40min is bijna even lang als de hele reis met de auto. En op de boot verveel ik me alleen maar. Enige voordeel van de boot zou de mogelijkheid tot eten zijn.
  dinsdag 2 februari 2010 @ 09:00:25 #15
44920 TallMan
Permanent brain failure
pi_77540636
ey Sejt,
Hoe gaat men op Djævleøen om met het weeralarm? Hier in Sønderjylland zijn er nogal wat scholen dicht en veel busroutes afgesloten (je kon bingo spelen op de afgesloten busroutes toen ze op de radio afgerateld werden). Maar de situatie is ook niet beter doordat er geen strooizout is, de wegen waar ik gisteren over naar huis reed waren gewoon echt schaatsbanen.
  dinsdag 2 februari 2010 @ 13:57:29 #16
277865 Sejt
Ondertitel
pi_77549619
Gisteren gleed ik ook naar huis op de landevej van de E47 naar Haslev.
Hier is men ook op de hoogte van de sneeuwstorm en op dit moment begint het echt wat meer te sneeuwen. Ik ga in ieder geval nu naar huis... ben het een beetje zat om met moeite thuis te komen, dan maar wat uren inleveren.
Scholen gaan hier volgens mij ook dicht. Ik heb met een klant gesproken, eerder op de dag, en die was ook al naar huis gegaan ter voorzorg
pi_77557270
Lekker weertje nu, hè? Ik was helaas net te laat om de sneeuwbui voor te zijn, maar het lijkt erop dat DSB deze keer redelijk goed voorbereid is. De treinen rijden op 'half schema', maar wel op tijd en tot nu toe lijkt het nog geen grote chaos te zijn.
  dinsdag 2 februari 2010 @ 21:39:40 #18
44920 TallMan
Permanent brain failure
pi_77569805
Hier in Sønderjylland is het me goed meegevallen (overigens nog niet de weg ijsbaan opgeweest) Maar ik ga er toch maar van uit dat die 20km naar werk morgen weer 45-50 minuten gaan duren. En dan ga ik binnendoor weggetjes rijden om niet 20km file te rijden. Beter 40 over een kleine weg dan 5-10 in de file denk ik maar.
  woensdag 3 februari 2010 @ 10:56:38 #19
277865 Sejt
Ondertitel
pi_77583535
Horizontale sneeuw'val' gisteren bij ons thuis Bij het keukenraam is het tot de vensterbank gekomen. Gisteren ben ik wel om 2uur van werk weggereden; was om 3uur thuis. Met sneeuw op de weg rijden vind ik niet zo'n probleem, maar terwijl het keihard sneeuwt en je niks kan zien, vind ik maar niks.
Collega, die in Næstved woont (20km van mij vandaan), zei dat ie een uur over 20km heeft gedaan vanaf de E47. Bijna dezelfde weg die ik elke dag rij.

De uitlaat van m'n auto was vol gesneeuwd (vanochtend even leeg gemaakt). Ik zat bijna vast bij het afrijden van m'n oprit. Gisteren is er de hele avond sneeuw geruimd, maar dan schuiven ze het dus doodleuk half m'n oprit op Ik had wel wat sneeuw geruimd, maar de sneeuw raakte toch de onderkant van m'n auto. Beetje vooruit, achteruit proberen en na ongeveer 20x kon ik de weg opkomen.
Daar was het een en al ijs op de weg. Tot de snelweg rustig gereden, maar daarop was het goed te doen. Verrassend genoeg stond er helemaal geen file op de E47 bij Ishøj, waar bijna elke dag iedereen langzaam rijdt.
  woensdag 3 februari 2010 @ 11:03:51 #20
44920 TallMan
Permanent brain failure
pi_77583726
Whehe, ik heb het al gehad dat na sneeuwruimen bij ons er een rand van 40cm hoog lag. En dan ook breed genoeg dat je het niet eens in je hoofd haalt er doorheen te rammen.

Het is hier in ieder geval goed te merken dat het zout op is, ik heb vanmorgen denk ik de volledige 20km naar werk over ijs gereden.
pi_77620156
Vanochtend kwamen ze weer met strooiwagens langs
  donderdag 4 februari 2010 @ 10:24:52 #22
44920 TallMan
Permanent brain failure
pi_77621599
Die heb ik hier nog niet gesignaleerd,wel uitgestrekte ijsvlaktes op de wegen. Ow, en de falck wagen die de overbuurman die de weg niet kon vinden en vast was gereden naast de weg, weer los kwam trekken,die heb ik ook gezien.

Gisteren nog de skibroek aan en de hond aan de lijn. Lekker door de diepe sneeuw sjouwen. De hond moest springen om vooruit te komen. Toch leuk om soms tot aan je knie in de sneeuw te zitten.
pi_77626995
Goed nieuws voor huiseigenaren

Verschilt wel van kommune tot kommune, maar we hebben er allemaal wat voordeel van.
pi_77852285
Ik moet dit topic vaker gaan volgen:

Samenvatting: Deens meisje leren kennen tijdens trektocht door de VS, klikt super, allebei vaak naar elkaar gevlogen, nu inmiddels al ruim half jaar langeafstand-relatie, bijna klaar met bachelor in Amsterdam en ben van plan om deze zomervakantie bij haar in te trekken en daar in september te beginnen met master Environmental Economics.

Even een vraagje:
Wat doen jullie voor werk?

Deens leren zal me op langer termijn wel lukken denk ik, maar ik ben toch beetje bang om later (en trouwens ook als student een bijbaan) een baan te vinden. Verder natuurlijk ontzettend zin om te verhuizen maar ik zal nog wel enkele obstakels moeten overwinnen

Ben overigens afgelopen kerst en nieuwjaar in Denemarken geweest, wat kunnen die Denen eten zeg
Maar zeker leuk al die tradities (Y) Een stuk meer dan in Nederland (maar dat kan ook aan mijn familie liggen?)
わたしはヤスパーです!
  woensdag 10 februari 2010 @ 21:01:15 #25
44920 TallMan
Permanent brain failure
pi_77859979
Ik ben programmeur. Voordeel is dat dat niet echt locatiegebonden is. Baan vinden was voor mij toen ik hierheen kwam geen probleem, maar toen lag de economie ook iets anders.

Waar in Denemarken woont je vriendin? Vanaf Amsterdam wordt er zowel op Billund als Kopenhagen gevlogen dus die hint beperkt de lokatie nog niet echt.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')