abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_84092037
Welkom! Maastricht, die heeft probleemgestuurd onderwijs, dat is wel interessant.
  donderdag 15 juli 2010 @ 17:51:17 #177
167185 Ziewoarut
Shitpoepfuck
pi_84099241
Ingeloot voor Maastricht
  donderdag 15 juli 2010 @ 18:32:05 #178
231574 automatic_
muppetinnetje.
pi_84100574
Allemaal welkom!
"It's good to be open-minded, but not so open that your brains fall out."
pi_84120746
Hallo allemaal,

OOk ik studeer psychologie maar dan aan de VU. Ik ga nu een profiel kiezen em twijfel tussen klinische neuro en neurosccience. Zijn er ms mensen die ook voor die richting hebben gekozen?

gr
pi_84120831
Ik weet dat Grumpy in beide richtingenis afgestudeerd dus ik heb hem maar even PBtje gstuurd
Maar ms zijn er nog andere mensen die ook bekend zijn met deze richtingen...
pi_84159602
Hoi allemaal,

Ik heb dit jaar mijn P voor Toegpaste Psychologie gehaald en wil verder studeren aan een universiteit (psychologie ). Alleen de probleem is ik weet niet aan welke, zelf woon ik in Maastricht. Dus Maastricht zou de meest logische keuze zijn aangezien het dichtbij is, maar ik heb wat dingen gehoord als dat je je eigen boeken moet zoeken, omdat je daar geen boekenlijst krijgt???

Verder wil ik vooral richting sociale psychologie.

Betreft inschrijvingen, dat heb ik nog niet gedaan en bij de meeste uni's moest dit voor 15 mei gedaan worden. Na 15 mei zou dit ook kunnen, maar dan is de kans kleiner dat je ingeloot wordt. Hoe groot is mijn kans denken jullie om ingeloot te worden?

Ten slotte wat kunnen jullie me nog vertellen over de uni's van Tilburg, Nijmegen en Utrecht.

Alvast bedankt voor jullie reacties ^_^
pi_84164957
1. In Maastricht werken ze met PGO, oftewel probleemgestuurd onderwijs. Tevens wordt dat systeem ook gebruikt in Rotterdam, dus ik kan er wel wat over vertellen. Je koopt geen eigen boeken, maar je zoekt zelf in een soort minibibliotheek. Daar staan allemaal boeken die relevant zijn voor je onderwerp. Omdat je niet alle boeken zelf hoeft te kopen, maar gewoon daar kunt vinden, is het een stuk goedkoper.

2. In Maastricht ligt de nadruk op cognitieve en op biologische psychologie. Voor sociale psychologie kun je dus beter ergens anders heen gaan.

3. Als je in het eerste jaar wilt instromen, dan heb je bij de meeste universiteiten al geen kans meer.
http://ib-groep.nl/partic(...)s_WO/Psychologie.asp
Alleen bij Leiden en de VU zijn er nog plaatsen over.
pi_84167491
Dat is balen zeg... Leiden en de VU zijn een beetje te ver weg voor mij. Welke uni's leggen meer nadruk op sociale psychologie?

Ik denk dat het dan beter is om met TP verder te gaan en misschien kan instromen in februari, wat denken jullie? Als ik geen andere optie heb dan moet het maar zo.
pi_84168901
Instromen in februari? Waar kan dat dan?

En uhm, mocht je echt sociale psychologie willen doen, dan kun je dat het beste pas doen in je master. De volgende universiteiten bieden een master sociale psychologie aan:

UU: http://www.uu.nl/NL/Infor(...)cho/Pages/study.aspx
UvT: http://www.uvt.nl/masterkiezers/opleidingen/sp/
VU: http://www.psy.vu.nl/nl/o(...)sychologie/index.asp
RUG: http://www.rug.nl/psy/ond(...)ternl/sptmasterroute
UvA: http://www.studeren.uva.n(...)695-AB6F16339CC87A2D

Misschien nog wel anderen, dan zou je even moeten googelen (of iemand anders moet het aanvullen). Maargoed, wat je dus ook kunt doen is informeren of er schakeljaarmogelijkheden zijn. Oftewel: je bachelor HBO halen en dan doorstromen naar een WO master sociale psychologie. Just a suggestion Ik weet ook daar niet echt van wat de mogelijkheden zijn bij elke universiteit, maar er zal vast wel iets zijn
  zaterdag 17 juli 2010 @ 15:42:10 #185
219590 oompaloompa
doompadeedee
pi_84170133
voor sociale psy zou ik naar nijmegen, tilburg of leiden gaan. Die hebben m.i. wat dat betreft toch het meeste / de betere onderzoekers rondlopen. Ik ben het niet met SH. eens dat dat pas relevant is voor je master. In je bachelor heb je genoeg tijd en mogelijkheden onderzoek met die onderzoekers in hun richting te doen, ik zou dus al meteen kiezen voor een uni met de (voor jouw) juiste richtingen.
Op dinsdag 1 november 2016 00:05 schreef JanCees het volgende:
De polls worden ook in 9 van de 10 gevallen gepeild met een meerderheid democraten. Soms zelf +10% _O-
pi_84170657
Hmm i see, bedankt voor jullie reacties. In Tilburg studeren zou fijn zijn, dat is teminste niet zo ver. Maar ik even naar dat site IB-groep ( http://ib-groep.nl/partic(...)s_WO/Psychologie.asp ) gekeken en in dat lijstje staat Tilburg er niet bij. Weet toevallig iemand of er nog plek is of is er ergens informatie te vinden op internet, en anders moet ik gaan bellen.

Pfff ik zie het echt niet zitten om met HBO TP door te gaan. Teveel werkgroepen e.d. bevalt gewoon echt niet, vooral als je in een klas komt dat gedemotiveerd is.
pi_84170822
quote:
Op zaterdag 17 juli 2010 15:42 schreef oompaloompa het volgende:
Ik ben het niet met SH. eens dat dat pas relevant is voor je master. In je bachelor heb je genoeg tijd en mogelijkheden onderzoek met die onderzoekers in hun richting te doen, ik zou dus al meteen kiezen voor een uni met de (voor jouw) juiste richtingen.
Zeker waar, mijn opmerking was dan ook vooral gedoeld op de mogelijkheid om via een schakelprogramma door te gaan Misschien had ik dat iets duidelijker neer moeten zetten
quote:
Op zaterdag 17 juli 2010 16:04 schreef broodmetwater het volgende:
Hmm i see, bedankt voor jullie reacties. In Tilburg studeren zou fijn zijn, dat is teminste niet zo ver. Maar ik even naar dat site IB-groep ( http://ib-groep.nl/partic(...)s_WO/Psychologie.asp ) gekeken en in dat lijstje staat Tilburg er niet bij. Weet toevallig iemand of er nog plek is of is er ergens informatie te vinden op internet, en anders moet ik gaan bellen.
Kijk anders even hier:
http://www.uvt.nl/bachelorkiezers/opleidingen/psy/eisen.html

Voor vorig jaar was er geen NF, dus misschien dit jaar dan ook niet
pi_84171244
Hopelijk

Trouwens ik lees net dat statistiek behoorlijk pittig is Tilburg, is dat ook echt zo? Zelf heb ik niet echt veel statistiek op het HBO gehad (eerste dan), en de statistiek dat ik daar heb gekregen noem ik niet echt statistiek. Hoe moeilijk ervaren jullie statistiek?

zaterdag 17 juli 2010 @ 16:59:36 #189
219590 oompaloompa
doompadeedee
pi_84171976
quote:
Op zaterdag 17 juli 2010 16:12 schreef SH. het volgende:

[..]

Zeker waar, mijn opmerking was dan ook vooral gedoeld op de mogelijkheid om via een schakelprogramma door te gaan Misschien had ik dat iets duidelijker neer moeten zetten
Voor vorig jaar was er geen NF, dus misschien dit jaar dan ook niet
Ah dan heb ik je verkeerd begrepen. Tilburg heeft lang een nf gehad die ze nooit haalden en het daarom een tijd geleden maar afgeschaft. Echter waren er vorig jaar opeens bijna 100 studenten meer. Het kan dus zijn dat ze besloten hebben weer een nf in te stellen. Het beste kun je denk ik even bellen.
quote:
Op zaterdag 17 juli 2010 16:29 schreef broodmetwater het volgende:
Hopelijk

Trouwens ik lees net dat statistiek behoorlijk pittig is Tilburg, is dat ook echt zo? Zelf heb ik niet echt veel statistiek op het HBO gehad (eerste dan), en de statistiek dat ik daar heb gekregen noem ik niet echt statistiek. Hoe moeilijk ervaren jullie statistiek?

Ik heb totaal geen problemen gehad met de reguliere statistiek. Ik heb alleen wel echt een beta vakkenpakket op de middelbare school gehad dus wel wat meer wiskunde dan normaal. Andere studenten hebben er juist wel veel problemen mee gehad. Ik denk dat je even bij jezelf na zult moeten gaan of wiskunde/logische puzzels etc. je goed liggen. Als je daar weinig moeite mee hebt zal de statistiek meevallen. Anders gewoon vanaf het begin goed bij houden.

Achteraf gezien ben ik blij dat we in Tilburg wat meer statistiek hebben gekregen. Een boek over een onderwerp dat je interessant vindt kun je zelf altijd redelijk succesvol doorlopen. Statistiek is echter iets dat je bijna niet in je eentje je jezelf aan kunt leren. Ik vond het dus niet echt heel erg leuk of zo, maar zo terugkijkend heb ik er wel veel aan gehad.
De polls worden ook in 9 van de 10 gevallen gepeild met een meerderheid democraten. Soms zelf +10% _O-
pi_84177087
Hallo,

Ik heb ook helemaal geen wiskunde of statistiek gehad en kwam op de opleiding door een propedeuse. Mij werd heel erg afgeraden om psychologie te gaan doen vanwege statistiek en andere achterstanden maar ook ik heb het kunnen halen.

Waar een wil is , is een weg en als je het wilt dan lukt het je gewoon.
Op zich is statistiek niet echt heel moeilijk. je moet alleen veel tijd in investeren omdat je de juiste statistische toets moet gebruiken. Als je het kunstje kent dan denk je; wat simpel...
Maar nogmaals dat kost tijd en met de juiste inzet lukt het gegarandeerd

veel succes met kiezen en laat je niet bang maken!
  zaterdag 17 juli 2010 @ 20:02:13 #191
231574 automatic_
muppetinnetje.
pi_84177446
quote:
Op zaterdag 17 juli 2010 16:29 schreef broodmetwater het volgende:
Hopelijk

Ik ben echt een statistiek ramp, maar ik loop op dit moment wel bij. Oké, ik heb wel wat herkansingen moeten doen (2 van de 4), maar het is mij wel gelukt. Je moet het gewoon goed bij houden (cliche) en er wel even iets voor doen. Hiervoor heb ik HBO gedaan en ik had wiskunde op HAVO niveau, dus ik moest wel een toets doen voor de UvT.
Ik vind, over het algemeen, dat de docenten het allemaal erg goed uitleggen & er zijn ook diverse werkgroepen waar je ook echt iets aan hebt.
"It's good to be open-minded, but not so open that your brains fall out."
pi_84190939
quote:
Hallo,

Ik heb ook helemaal geen wiskunde of statistiek gehad en kwam op de opleiding door een propedeuse. Mij werd heel erg afgeraden om psychologie te gaan doen vanwege statistiek en andere achterstanden maar ook ik heb het kunnen halen.

Waar een wil is , is een weg en als je het wilt dan lukt het je gewoon.
Op zich is statistiek niet echt heel moeilijk. je moet alleen veel tijd in investeren omdat je de juiste statistische toets moet gebruiken. Als je het kunstje kent dan denk je; wat simpel...
Maar nogmaals dat kost tijd en met de juiste inzet lukt het gegarandeerd

veel succes met kiezen en laat je niet bang maken!
Ik ben er ook niet bang voor, ik wil gewoon weten wat me te wachten staat zodat ik me daar op kan voorbereiden. Desnoods kan ik al in de vakantie beginnen met zelfstudie voor statistiek, tenminste als ik wordt aangenomen.
quote:
Ik ben echt een statistiek ramp, maar ik loop op dit moment wel bij. Oké, ik heb wel wat herkansingen moeten doen (2 van de 4), maar het is mij wel gelukt. Je moet het gewoon goed bij houden (cliche) en er wel even iets voor doen. Hiervoor heb ik HBO gedaan en ik had wiskunde op HAVO niveau, dus ik moest wel een toets doen voor de UvT.
Ik vind, over het algemeen, dat de docenten het allemaal erg goed uitleggen & er zijn ook diverse werkgroepen waar je ook echt iets aan hebt.
Ik kom zelf van het MBO, wat een verschrikkelijke niveau. Echt om ziek van te worden. Maar in ieder geval, ik heb alleen wat statistiek gehad op het HBO gehad en dat viel echt reuze mee.
pi_84226668
Hallo allemaal,

Yeah ik ben ingeloot voor Psychologie in Maastricht . Ook ik ben ingeloot op basis van mijn HBO propedeuse en ook mij hebben ze bang gemaakt voor statistiek.. Is het echt zo moeilijk? Of ligt het aan de studenten bijvoorbeeld doordat ze te weinig studeren of "stappen" missen? Hoeveel uur per week is de studiebelasting?

Tijdens mijn HBO opleiding heb ik 25 uur per week gewerkt en ik vraag me af of dit haalbaar is tijdens de opleiding Psy? Ondanks het feit dat ik 25 uur werk heb ik toch 80 EC's in 1 jaar gehaald..Ik voel me door alle horror verhalen toch onzeker wat statistiek betreft!

Ik ben benieuwd naar jullie reacties en zou het leuk vinden om in contact te komen met iemand die ook een HBO propedeuse achtergrond heeft en hoe jij statistiek hebt 'getackeld'..

maandag 19 juli 2010 @ 12:00:05 #194
219590 oompaloompa
doompadeedee
pi_84228499
quote:
Op maandag 19 juli 2010 11:09 schreef pluisje1986 het volgende:
Hallo allemaal,

Yeah ik ben ingeloot voor Psychologie in Maastricht . Ook ik ben ingeloot op basis van mijn HBO propedeuse en ook mij hebben ze bang gemaakt voor statistiek.. Is het echt zo moeilijk? Of ligt het aan de studenten bijvoorbeeld doordat ze te weinig studeren of "stappen" missen? Hoeveel uur per week is de studiebelasting?

Tijdens mijn HBO opleiding heb ik 25 uur per week gewerkt en ik vraag me af of dit haalbaar is tijdens de opleiding Psy? Ondanks het feit dat ik 25 uur werk heb ik toch 80 EC's in 1 jaar gehaald..Ik voel me door alle horror verhalen toch onzeker wat statistiek betreft!

Ik ben benieuwd naar jullie reacties en zou het leuk vinden om in contact te komen met iemand die ook een HBO propedeuse achtergrond heeft en hoe jij statistiek hebt 'getackeld'..

Mijn eerste studiejaar besteedde ik maximaal 6 uur per week aan de studie als niet minder. Ondertussen zit ik eerder tegen de 40 uur aan...

(geen hbo achtergrond, wel een aantal jaar niets gedaan voordat ik aan mn studie begon)
pi_84232945
quote:
Op maandag 19 juli 2010 11:09 schreef pluisje1986 het volgende:
Hallo allemaal,

Geen idee hoe het bij Maastricht zit, maar meer algemeen: Als je goed meedoet en veel oefent, dan zou je het gewoon moeten halen. Mocht je toch nog problemen hebben, dan kun je altijd een bijspijkercursus volgen.

In Rotterdam (waar ik dus zit) faalden veel mensen het eerste jaar met statistiek, maar dat kwam vaak doordat ze niet goed de stof bijhielden en oefenden. Het lag niet zozeer aan hun achtergrond (hbo of vwo).
pi_84243431
quote:
Op maandag 19 juli 2010 13:52 schreef SH. het volgende:

[..]

Geen idee hoe het bij Maastricht zit, maar meer algemeen: Als je goed meedoet en veel oefent, dan zou je het gewoon moeten halen. Mocht je toch nog problemen hebben, dan kun je altijd een bijspijkercursus volgen.

In Rotterdam (waar ik dus zit) faalden veel mensen het eerste jaar met statistiek, maar dat kwam vaak doordat ze niet goed de stof bijhielden en oefenden. Het lag niet zozeer aan hun achtergrond (hbo of vwo).
Kan je ook werken naast deze opleiding of is dat niet haalbaar?

pi_84243716
quote:
Op maandag 19 juli 2010 18:28 schreef pluisje1986 het volgende:

[..]

Kan je ook werken naast deze opleiding of is dat niet haalbaar?

Full-time of gewoon bijbaan? Want je hebt natuurlijk gewoon contacturen. In Rotterdam zit je aan de 7 verplichte contacturen per week (excl. colleges). Voor een bijbaan heb je in ieder geval tijd.
pi_84247319
quote:
Op maandag 19 juli 2010 18:38 schreef SH. het volgende:

[..]

Full-time of gewoon bijbaan? Want je hebt natuurlijk gewoon contacturen. In Rotterdam zit je aan de 7 verplichte contacturen per week (excl. colleges). Voor een bijbaan heb je in ieder geval tijd.
Ik werk nu 25 uur per week en dat is haalbaar naast een HBO opleiding.. Vraag me alleen af of dit ook haalbaar is op de uni? Hoeveel studeer jij per week?
pi_84247343
Hoi Pluisje,

ik heb sinds mijn twaalfde geen wiskunde meer gehad en was vroeger echt bang voor dat vak. maar ondanks dat heb ik het vak in het eerste jaar gehaald met een 9. ik kon het zelf ook niet geloven....
maar als je het vanaf het begin bij houdt en desnoods bijles neemt dan haal je het gewoon. Als jij op HBO 80 punten in een jaar hebt gehaald, betekent dat dat je hard kunt werken en dus haal je het gewoon.
en die vakken zijn er om gehaald te worden en deze vast ook. succes he
  maandag 19 juli 2010 @ 20:17:06 #200
219590 oompaloompa
doompadeedee
pi_84247394
quote:
Op maandag 19 juli 2010 20:15 schreef pluisje1986 het volgende:

[..]

Ik werk nu 25 uur per week en dat is haalbaar naast een HBO opleiding.. Vraag me alleen af of dit ook haalbaar is op de uni? Hoeveel studeer jij per week?
Beste kun je dan proberen een relevante baan te vinden. 2 vriendinnen van me werken 25 uur p/w bij het ggz. Ze hebben allebei een jaar vertraging in hun bachelor maar wel al superveel werkervaring in het veld.

Andere optie is een rustige baan te zoeken zoals bv. nachtbewaker / baliewerker etc.

Of wil je per se de baan die je nu hebt houden?

Wat doe je nu eigenlijk?
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')