Als je griep hebt, dan wordt je eetlust ook minder. Dit terwijl je lichaam de energie keihard nodig heeft om te herstellen.quote:Op maandag 11 januari 2010 11:23 schreef MarMar het volgende:
Lichaam en geest zijn met elkaar verbonden, zodanig dat je mentaliteit net even een duwtje in de goede richting kan geven om net iets langer door te zetten.
Simpel voorbeeld: als je je sochtends min voelt, even een douche, nette kleren uit de kast en je voelt je een stuk beter. Besluit je in bed te blijven liggen, voel je je de hele dag min.
Daarentegen als het echt een fikse griep is wat je te pakken hebt, zet het echt wel door, of je nu doucht of niet.
@ Lambiekje, ben jij nooit ziek?
Je doet dan ook meer je best als je niet bij de pakken neerzit.quote:Op maandag 11 januari 2010 11:30 schreef ToT het volgende:
Mee eens, MarMar.
Sowieso werkt een goede instelling ook goed voor het genezingsproces: "Verdomme, en NU even de schouders er onder he!"
Of: "Ach, is ff klote, maar ik overleef het wel. Ik heb nog leuke plannen in de agenda staan!"
versus:
"Ohhhh ik voel me zo klote, ZO klote...."
Komt een beetje op het zelfde neer als wat jij zegt eigenlijk.
Het helpt je er mee om te gaan, het helpt je iets makkelijker door een genezingsproces, maar thats it.quote:Op maandag 11 januari 2010 11:30 schreef ToT het volgende:
Mee eens, MarMar.
Sowieso werkt een goede instelling ook goed voor het genezingsproces: "Verdomme, en NU even de schouders er onder he!"
Of: "Ach, is ff klote, maar ik overleef het wel. Ik heb nog leuke plannen in de agenda staan!"
versus:
"Ohhhh ik voel me zo klote, ZO klote...."
Komt een beetje op het zelfde neer als wat jij zegt eigenlijk.
Hoe kom je dáár nu toch bij.quote:Op maandag 11 januari 2010 11:34 schreef mediaconsument het volgende:
[..]
Als je griep hebt, dan wordt je eetlust ook minder. Dit terwijl je lichaam de energie keihard nodig heeft om te herstellen.
Ik denk overigens ook dat iemand die flinke griep heeft, tegelijkertijd ook heel wat psychologische afwijkingen heeft, en deze ook weer weggaan op het moment dat de griep weg is. Dit wederom door het tekort aan energie, waardoor de concentratie heel wat minder word, oftewel dat de irritatie sneller toeslaat.
Deze link tussen lichaam en geest wordt overigens in de medische wetenschap niet vaak gelegd volgens mij. Ik denk dan ook dat hier veel winst te behalen valt mbt. gezondheid. Dit zou bijvoorbeeld het uit de hand gelopen ADHD verhaal tot bedaren kunnen brengen.
En dat. Kan ik me ook zo kwaad om maken. De 'tussen de oren-maffia'. Mensen die al ernstig ziek zijn nog eens aanpraten dat het hun eigen schuld is. Bah.quote:Op maandag 11 januari 2010 11:37 schreef MarMar het volgende:
[..]
Het helpt je er mee om te gaan, het helpt je iets makkelijker door een genezingsproces, maar thats it.
En ja natuurlijk helpt een gezonde leefswijze je de risico´s op kanker te verminderen, maar thats it.
Zat mensen met én een gezonde leefswijze én een ontzettend positieve houding in het leven die tóch ziek worden, of invalide, of doodgaan aan een kloteziekte als kanker. Ik vind het ronduit respectloos als mensen gaan verkondingen dat mensen dat allemaal zelf in de hand hebben.
Daarom is het bewustzijn ook zo belangrijk, oftewel het weten wat er aan de hand is. Je lichaam heeft de mogelijkheid om tekenen te geven, en het is een belangrijke taak mijns inziens, om deze tekenen te leren begrijpen. Ik heb het dan over zaken als zweet, eczeem, adem, temperatuur in ledematen, koppijn, ontlasting, moeheid etc. Op die manier krijg je houvast, krijg je een idee van wat er speelt, en kun je actie ondernemen om de situatie te verbeteren. Actie kan dan zijn het eten van bepaalde waren, slapen of uiteraard bewegen. Een uitlaatklep is dan ook erg belangrijk, daar kun je immers een groot deel van je psychische stress kwijt.quote:Op maandag 11 januari 2010 11:44 schreef ToT het volgende:
Hmmm het is niet helemaal zo zwart-wit. Je hele hormoonhuishouding is anders als je positief of negatief bent, en die hormonen hebben wel daadwerkelijk effect op je genezingsproces, maar het is idd absoluut niet zaligmakend: positieve vechtlustige mensen kunnen idd ook gewoon ziek worden en dood gaan, terwijl chagrijnige of depressieve mensen relatief lang nog wel gezond blijven. Wel is het zo vrolijke mensen vaak langer gezond blijven en ook ouder lijken te worden dan zuurpruimen en depressievelingen.
Je gemoedstoestand heeft sowieso invloed op veel dingen. Zit je lekker in je vel, dan adem je bijvoorbeeld vaak ook beter en heb je ook gewoon meer zin om gezond te eten enzo. Iemand die zwaar depressief is, ademt vaak ook langzamer en lang niet zo diep. Lichaamsbeweging is ook een stuk minder, en gezond eten ook.
Die accent-tekens geven je opmerking dan ook geen kracht bij overigens, die geven me alleen aan dat je veel te snel reageert.quote:Op maandag 11 januari 2010 11:47 schreef Lavenderr het volgende:
[..]
Hoe kom je dáár nu toch bij.
Dat je je rot voelt omdát je griep hebt is logisch, maar dat kun je geen psychologische afwijking noemen. Veel te zware term.
Wat heb jij liever?quote:Op maandag 11 januari 2010 12:06 schreef Re het volgende:
zonder farma geen medicijnen, het is best simpel ja
Je beantwoord mijn vragen niet. Is dat nou zo moeilijk?quote:Op maandag 11 januari 2010 12:19 schreef Re het volgende:
je kan nou eenmaal niet verwachten dat de mens niet ziek wordt, dan kun je nog zoveel zelfkennis hebben de mens wordt nou eenmaal ziek omdat we zeer complexe organismen zijn waar veel in fout kan gaan.
De mens wil nou eenmaal leven, en op een voor die persoon zo gunstig mogelijk niveau, kwaliteit van leven staat nou eenmaal hoog in het vaandel dus ja daar mag best aan verdient worden, dat heet marktwerking
ik beantwoord ze wel, zelfkennis is niet beperkt tot onafhanklijkheid, dat het niet in jouw denkstraatje past maakt het nog niet onwaarquote:Op maandag 11 januari 2010 12:20 schreef mediaconsument het volgende:
[..]
Je beantwoord mijn vragen niet. Is dat nou zo moeilijk?
Heb ik het dan ergens gehad over het niet ziek kunnen worden?quote:Op maandag 11 januari 2010 12:21 schreef Re het volgende:
[..]
ik beantwoord ze wel, zelfkennis is niet beperkt tot onafhanklijkheid, dat het niet in jouw denkstraatje past maakt het nog niet onwaar
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |