Dat komt allemaal voort vanuit de corruptie in de top. Dit tekort aan vertrouwen.quote:Op zondag 10 januari 2010 13:50 schreef ToT het volgende:
Sowieso kent iedereen wel verhalen van grove blunders die artsen gemaakt zouden hebben, maar buiten dat heb ik de volgende dingen hier in BNW gezien:
- De huidige medische wetenschap zou niets genezen, maar zou aan symptoomonderdrukking doen, om mensen zo langslepend ziek te laten blijven en afhankelijk van de medische wereld zou laten met therapieën en medicijnen, waar grof geld mee verdiend wordt.
- Medicijnen hoeven geen bijwerking te hebben volgens sommigen, maar die zitten er bewust in, om mensen zwakker te maken (om ze zo op de lange termijn uit te roeien) of om weer medicijnen tegen die bijwerkingen te kunnen verkopen.
- Psychiaters zouden Hitleriaanse gedachtegangen hebben, aangezien veel van hun werk op onmenselijke onderzoeken uit W.O.II gebaseerd is.
- Artsen zouden domme schapen zijn die mak de desinformatie aanhangen die hen tijdens hun opleiding aangeleerd is, en ze denken zelf niet na, OF ze zijn zelf zo corrupt dat ze willens en wetens volgens die desinformatie aan de slag gaan i.p.v. dat ze mensen echt helpen.
De corruptie binnen de farmaceutische industrie misbruikt de medische wetenschap volgens mij. Daarbij heb je een erg goed punt. Geld verdienen heeft weinig met zorg te maken, en als dat zelfs zo ver gaat dat onderzoeken niet worden uitgevoerd, omdat het niet rendabel zou zijn, dan denk ik niet dat dit ten goede komt aan de naam van deze wetenschap. Eerder voor de portemonnee van de aandeelhouders.quote:Op zondag 10 januari 2010 13:53 schreef MarMar het volgende:
Dan de financiele kant van het verhaal.. imho zou de ernst van een ziekte moeten bepalen hoeveel onderzoek er naar wordt gedaan en niet alleen of het rendabel genoeg is, oftewel, of er genoeg patienten zijn met die bepaalde aandoening.
(voorbeeld hiervan http://www.stichtingjoris.nl/ te weinig patienten met dezelfde ziekte, dus geen subsidie voor onderzoeken)
Ik denk dat je ook onderscheid moet maken tussen "medische wetenschap" en de farmaceutische industrie, want het lijkt er op dat die laatste er inderdaad vaak alleen op uit is om winst te behalen.
Corruptie is inderdaad een lastige, waar de medische wetenschap natuurlijk niet het enige slachtoffer van is. Wat zou in jouw ogen dan moeten veranderen om het weer in orde te maken?quote:Op zondag 10 januari 2010 13:46 schreef mediaconsument het volgende:
Corruptie door commercie.
Met medische wetenschap an sich is niets verkeerd.
Met de mensen die dit misbruiken om geld te kloppen wel. Oftewel is er te spreken over corruptie, welke ook door de medische wetenschap zelf zou moeten worden veroordeeld daar dit anders erg veel schade kan doen aan de naam van deze medische wetenschap.
Dit is echter erg lastig, daar dit over een organisatie gaat zonder weerga. Daarbij hebben ze wel wat beters te doen dan het bestrijden van corruptie. Oftewel mogen ze wel eens gaan nadenken over hoe ze hun naam weer goed kunnen krijgen.
Het zou overigens al erg goed zijn om naar de mensen die kritisch zijn over deze wetenschap door zaken als corruptie te luisteren. Zij hebben het niet slecht voor met deze wetenschap, ze willen alleen niet genaaid worden en hebben ervaring met het genaaid worden.
Mjah, niet om het een of ander. Artsen die niet kritisch naar hun organisatie kijken, zijn dan ook niet erg slim bezig. Artsen verdienen dan ook vrij veel geld, en krijgen bonussen alom (8 euro per griepprik bv.). Oftewel die zullen ook niet snel hun mond opentrekken. Of het moet zijn dat hun loon in gevaar komt, dan staan ze meteen op straat. Artsen die dan wel kritisch kijken, of stoppen met hun werkzaamheden, worden dan raar aangekeken.quote:Op zondag 10 januari 2010 13:57 schreef ToT het volgende:
Mwah Lambiekje vond artsen wel dom of corrupt.Maar als je idd gelooft dat het allemaal één en al nepperij is, denk ik dat jouw gedachtegang daarover iets correcter is.
Simpel, de hele marktwerking buiten de zorg en de medische wereld houden.quote:Op zondag 10 januari 2010 14:00 schreef ATuin-hek het volgende:
[..]
Corruptie is inderdaad een lastige, waar de medische wetenschap natuurlijk niet het enige slachtoffer van is. Wat zou in jouw ogen dan moeten veranderen om het weer in orde te maken?
Onderzoekers zullen er ook zo over denken, er is juist veel aanzien te winnen door een behandeling voor een zeldzame, dodelijke ziekte te vinden. Maar er is simpelweg niet genoeg geld om ook voor deze ziekten onderzoek te plegen.quote:Op zondag 10 januari 2010 13:53 schreef MarMar het volgende:
Dan de financiele kant van het verhaal.. imho zou de ernst van een ziekte moeten bepalen hoeveel onderzoek er naar wordt gedaan en niet alleen of het rendabel genoeg is, oftewel, of er genoeg patienten zijn met die bepaalde aandoening.
(voorbeeld hiervan http://www.stichtingjoris.nl/ te weinig patienten met dezelfde ziekte, dus geen subsidie voor onderzoeken)
Eigenlijk is het best makkelijk. Oftewel maak alle medische instellingen stichtingen, oftewel ontneem ze het recht om winst te maken. Zoals ik in mijn vorige post zei is het dan ook goed om de lonen van de artsen omlaag te halen naar dat van de pastoor. Dan krijgen mensen ook meer het idee dat ze helpen om te helpen, en niet om zoveel mogelijk geld te verdienen.quote:Op zondag 10 januari 2010 14:00 schreef ATuin-hek het volgende:
[..]
Corruptie is inderdaad een lastige, waar de medische wetenschap natuurlijk niet het enige slachtoffer van is. Wat zou in jouw ogen dan moeten veranderen om het weer in orde te maken?
Ik hoop dat alleen lambiekje deze dingen heeft aangedragen, ik kan mij namelijk niet voorstellen dat andere mensen dit daadwerkelijk geloven.quote:Op zondag 10 januari 2010 13:50 schreef ToT het volgende:
Sowieso kent iedereen wel verhalen van grove blunders die artsen gemaakt zouden hebben, maar buiten dat heb ik de volgende dingen hier in BNW gezien:
- De huidige medische wetenschap zou niets genezen, maar zou aan symptoomonderdrukking doen, om mensen zo langslepend ziek te laten blijven en afhankelijk van de medische wereld zou laten met therapieën en medicijnen, waar grof geld mee verdiend wordt.
- Medicijnen hoeven geen bijwerking te hebben volgens sommigen, maar die zitten er bewust in, om mensen zwakker te maken (om ze zo op de lange termijn uit te roeien) of om weer medicijnen tegen die bijwerkingen te kunnen verkopen.
- Psychiaters zouden Hitleriaanse gedachtegangen hebben, aangezien veel van hun werk op onmenselijke onderzoeken uit W.O.II gebaseerd is.
- Artsen zouden domme schapen zijn die mak de desinformatie aanhangen die hen tijdens hun opleiding aangeleerd is, en ze denken zelf niet na, OF ze zijn zelf zo corrupt dat ze willens en wetens volgens die desinformatie aan de slag gaan i.p.v. dat ze mensen echt helpen.
In andere woorden is dit ook mijn mening.quote:Op zondag 10 januari 2010 14:02 schreef MarMar het volgende:
[..]
Simpel, de hele marktwerking buiten de zorg en de medische wereld houden.
Gezondheid hoort geen marketingproduct te zijn.
Dát snap ik, alleen dat er dan tonnen doorgaan voor vliegreisjes van de toch al niet onbemiddelde koninklijke familie kan ik er niet naast zetten..quote:Op zondag 10 januari 2010 14:03 schreef Cerbie het volgende:
[..]
Onderzoekers zullen er ook zo over denken, er is juist veel aanzien te winnen door een behandeling voor een zeldzame, dodelijke ziekte te vinden. Maar er is simpelweg niet genoeg geld om ook voor deze ziekten onderzoek te plegen.
En dan klinkt het heel hard, maar het geld wordt zo besteed dat de meeste mensen geholpen kunnen worden, oftewel vaker voorkomende ziektes.
Pikant detail is dan wel dat de groot-aandeelhouders in die bedrijven, en welke dus aansturen op die steeds hogere winsten, oa ook onze pensioenfondsen zijn.quote:Op zondag 10 januari 2010 13:46 schreef mediaconsument het volgende:
Corruptie door commercie.
Met medische wetenschap an sich is niets verkeerd.
Met de mensen die dit misbruiken om geld te kloppen wel. Oftewel is er te spreken over corruptie, welke ook door de medische wetenschap zelf zou moeten worden veroordeeld daar dit anders erg veel schade kan doen aan de naam van deze medische wetenschap.
Dit is echter erg lastig, daar dit over een organisatie gaat zonder weerga. Daarbij hebben ze wel wat beters te doen dan het bestrijden van corruptie. Oftewel mogen ze wel eens gaan nadenken over hoe ze hun naam weer goed kunnen krijgen.
Het zou overigens al erg goed zijn om naar de mensen die kritisch zijn over deze wetenschap door zaken als corruptie te luisteren. Zij hebben het niet slecht voor met deze wetenschap, ze willen alleen niet genaaid worden en hebben ervaring met het genaaid worden.
Hoe minder zij uit hoeven keren, hoe meer ze verdienen.quote:Op zondag 10 januari 2010 14:08 schreef fruityloop het volgende:
[..]
Pikant detail is dan wel dat de groot-aandeelhouders in die bedrijven, en welke dus aansturen op die steeds hogere winsten, oa ook onze pensioenfondsen zijn.
Je ziet inderdaad een patroon in de wetenschap, iig in de paar takken waar ik een beetje ervaring heb, dat toch een vorm van kuddegedrag ontstaat. Je ziet toch dat onderzoeksgroepen over de hele wereld eerst een tijdje in het veilige gebied werk publiceren, tot een aantal dapper genoeg zijn om nieuwe gronden op te zoekenquote:Op zondag 10 januari 2010 13:53 schreef MarMar het volgende:
An sich is er niets mis met de medische wetenschap, zolang de wetenschappers en de medici realistisch blijven en beseffen wat ze wel en niet kunnen.
Over de jaren zie je dat de medische wereld zich laat leiden door hypes.
Zo is er bijvoorbeeld een voortdurende golfbeweging in de reguliere én de geestelijke gezondheidswereld die heen en weer gaat tussen oorzaken zoeken in het lichamelijke en oorzaken in het geestelijke. Je krijgt dan situaties als ziektes massaal willen verklaren naar geestelijke gesteldheid en anderzijds in de psychiatrie juist de oplossing te zoeken in medicatie.
Het jammere hiervan is dat het steeds lijkt door te slaan naar slechts 1 aspect wat dan de invalshoek bepaalt, de nuance raakt zoek.
Over dit onderwerp kan je hele blokken ethiek vullen. Men heeft een beperkte bak geld. Wat ga je daar mee doen? Een behandeling ontwikkelen waar je 100 mensen mee helpt of 100.000? Het klinkt misschien hard, maar dan komt het toch al vrij snel op de nummertjes neer.quote:Dan de financiele kant van het verhaal.. imho zou de ernst van een ziekte moeten bepalen hoeveel onderzoek er naar wordt gedaan en niet alleen of het rendabel genoeg is, oftewel, of er genoeg patienten zijn met die bepaalde aandoening.
Ik denk dat je ook onderscheid moet maken tussen "medische wetenschap" en de farmaceutische industrie, want het lijkt er op dat die laatste er inderdaad vaak alleen op uit is om winst te behalen.
De kosten van die paar vliegreisjes worden door de extra belastingen voor de staat over de grote orders die ze met 1 handelsmissie waar ze op mee gaan, al goedgemaakt, er zijn wel slechtere investeringen voor de "BV Nederland" denkbaar hoor..quote:Op zondag 10 januari 2010 14:08 schreef MarMar het volgende:
[..]
Dát snap ik, alleen dat er dan tonnen doorgaan voor vliegreisjes van de toch al niet onbemiddelde koninklijke familie kan ik er niet naast zetten..
Kortom: er moeten betere prioriteiten gesteld worden wat uitgaven van belastinggeld en subsidies betreft en een ziek kind gaat bij mij toch echt voor vliegreisjes.
Nu heb ik het alleen niet meer direct over de medische wetenschap...
Dat eerste stukje, symptoombestrijding, snap ik wel, al ligt het wellicht iets genuanceerder.quote:Op zondag 10 januari 2010 14:05 schreef ssebass het volgende:
[..]
Ik hoop dat alleen lambiekje deze dingen heeft aangedragen, ik kan mij namelijk niet voorstellen dat andere mensen dit daadwerkelijk geloven.
Mwah sommige verhalen komen ook van andere mensen hoor. Zo hadden we hier een tijdje geleden iemand die een anti-psychiatrie-site had opgericht, en die had ook ideeën over dat het allemaal Hitleriaans was. Daarbij zijn hier nog wel een aantal vaste bezoekers die dit soort zaken vroeger ook uitlegden. Op zich zou er ook wel een kern van waarheid in kunnen zitten: er wordt sowieso vooral onderzoek gedaan naar medicijnen voor ziektes die veel voorkomen, waar men veel aan kan verdienen. Zeldzamere ziektes worden amper onderzocht, omdat daar amper wat mee te verdienen valt.quote:Op zondag 10 januari 2010 14:05 schreef ssebass het volgende:
[..]
Ik hoop dat alleen lambiekje deze dingen heeft aangedragen, ik kan mij namelijk niet voorstellen dat andere mensen dit daadwerkelijk geloven.
quote:Op zondag 10 januari 2010 14:11 schreef ATuin-hek het volgende:
[..]
Je ziet inderdaad een patroon in de wetenschap, iig in de paar takken waar ik een beetje ervaring heb, dat toch een vorm van kuddegedrag ontstaat. Je ziet toch dat onderzoeksgroepen over de hele wereld eerst een tijdje in het veilige gebied werk publiceren, tot een aantal dapper genoeg zijn om nieuwe gronden op te zoekenWaarna de hele kudde massaal volgt. Dat heeft natuurlijk het voordeel dat een, nog relatief breed, onderwerp redelijk grondig onderzocht wordt. Komt op mij iig over als een typisch voorbeeld van een dynamiek die ontstaat in een complex systeem dat interacties ondergaat. Het geeft zijn eigen feedback om eventueel uit een stagnatie te komen. Het is voor individuele onderzoekers namelijk weer interessant om als eerste in het nieuwe veld te publiceren.
Dit klopt natuurlijk, toch.. er gaat veel geld om in de medische wereld. Een deel daarvan zou imho beter besteed kunnen worden, maar mensen zijn mensen en steken graag een en ander in eigen zak, thats life.quote:Over dit onderwerp kan je hele blokken ethiek vullen. Men heeft een beperkte bak geld. Wat ga je daar mee doen? Een behandeling ontwikkelen waar je 100 mensen mee helpt of 100.000? Het klinkt misschien hard, maar dan komt het toch al vrij snel op de nummertjes neer.
Sommige mensen staren zich blind op het ontstaan van...quote:Op zondag 10 januari 2010 14:15 schreef ToT het volgende:
[..]
Mwah sommige verhalen komen ook van andere mensen hoor. Zo hadden we hier een tijdje geleden iemand die een anti-psychiatrie-site had opgericht, en die had ook ideeën over dat het allemaal Hitleriaans was. Daarbij zijn hier nog wel een aantal vaste bezoekers die dit soort zaken vroeger ook uitlegden.
Als je dat laatste doet hou je geen arts meer over. Die mensen hebben een zeer lange en dure studie achter de rug. Daar mag best wat tegenover staan.quote:Op zondag 10 januari 2010 14:02 schreef mediaconsument het volgende:
[..]
Mjah, niet om het een of ander. Artsen die niet kritisch naar hun organisatie kijken, zijn dan ook niet erg slim bezig. Artsen verdienen dan ook vrij veel geld, en krijgen bonussen alom (8 euro per griepprik bv.). Oftewel die zullen ook niet snel hun mond opentrekken. Of het moet zijn dat hun loon in gevaar komt, dan staan ze meteen op straat. Artsen die dan wel kritisch kijken, of stoppen met hun werkzaamheden, worden dan raar aangekeken.
Mijns inziens zou een arts dan ook niet meer mogen verdienen dan een pastoor, daar zij ervoor gekozen hebben om mensen te helpen. Dat feit geeft mijns inziens al genoeg voldoening.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |