Als het echt waar zou zijn, dan zou het inderdaad allang wereldnieuws geweest zijn.quote:Op zaterdag 9 januari 2010 21:18 schreef Pulzzar het volgende:
Als dit echt is, zou dat het nieuws van de eeuw zijn.
Ach, weeswaakzaam.punt.nl en xandernieuws.punt.nl zijn allebei van het soort sites dat drijft op een hoop paranoia. Ze denken daar dat de echt belangrijke dingen bewust uit de mainstream media gehouden worden. Maar ja, als ik journaliste zou zijn en ik zou een artikel kunnen maken over bijvoorbeeld een zeer schokkend iets, dan zou ik dat zeker doen en het lijkt me logisch dat de meeste journalisten zo denken.quote:De site waarop het geplaatst is, lijkt me nogal godsvrezend. En met dit soort verhalen op een radicale manier. Maar wat is het punt? Willen ze ons doen geloven dat de duivel bestaat en dat zodoende God ook bestaat? Moeten we ons bepaalde dingen in het leven onthouden, omdat we anders bezeten kunnen worden?
Hmm nee hoor, dat zijn niet de mensen die helemaal niet geloven. Dat zijn dezelfde soort mensen die zeggen:quote:Op zaterdag 9 januari 2010 21:22 schreef Lundegaard het volgende:
Het frappante is dat veel mensen zullen zeggen dat ze niet in 'die onzin' geloven, dat het complete bullshit is. Vraag diezelfde mensen dan of ze het aandurven om een potje glaasje draaien/ geestenoproepen te doen, en dan haken ze toch af.
Ik denk wel dat glaasje draaien gevaarlijk zou kunnen zijn, al was het alleen dat mensen die angstig of psychotisch aangelegd zijn helemaal gek kunnen worden van angst. Niet omdat ze bezeten zijn, maar omdat ze dat denken.quote:Op zaterdag 9 januari 2010 21:22 schreef Lundegaard het volgende:
Het frappante is dat veel mensen zullen zeggen dat ze niet in 'die onzin' geloven, dat het complete bullshit is. Vraag diezelfde mensen dan of ze het aandurven om een potje glaasje draaien/ geestenoproepen te doen, en dan haken ze toch af.
Hij geeft dus godsdienstlessen in het hoger onderwijs, naast zijn psychiatrische achtergrond.quote:He is also on the faculties of the Columbia University Psychoanalytic Institute and a Roman Catholic seminary.
Ik heb een dvd over die zaak waar de exorcist is op gebaseerd, maar ik blijf sceptisch.quote:Op zaterdag 9 januari 2010 21:18 schreef Pulzzar het volgende:
artikel
Er zijn wel wat mensen die beweren dat bezetenheid door demonen zoals in The Exorcist echt bestaat, maar ik heb nog nooit gehoord dat een psychiater dat ook erkent.
In het artikel wordt beweerd dat de bezeten persoon dezelfde soort symptomen vertoont zoals dat in The Exorcist ook het geval is, zoals spreken in tongen en zweven boven de grond.
Als dit echt is, zou dat het nieuws van de eeuw zijn. Maar zoals gewoonlijk bij dit soort verhalen is er geen bewijs. Een broodje aap dus. Of het verhaal is wel gedeeltelijk waar, maar enorm verdraaid. Bijvoorbeeld dat er een patient is waarvan de psychiater heeft gezegd dat ze zich voordoet als een bezetene en dat boven de grond zweven is verzonnen om het verhaal spectaculairder te maken.
De site waarop het geplaatst is, lijkt me nogal godsvrezend. En met dit soort verhalen op een radicale manier. Maar wat is het punt? Willen ze ons doen geloven dat de duivel bestaat en dat zodoende God ook bestaat? Moeten we ons bepaalde dingen in het leven onthouden, omdat we anders bezeten kunnen worden?
http://nl.wikipedia.org/wiki/Gedeelde_psychotische_stoornisquote:Op zondag 10 januari 2010 15:12 schreef laforest het volgende:
[..]
Ik denk dat die psychiater zelf eens langs een dokter moet gaan.
Mensen uit een streng christelijke groepering gaan ervan uit dat zij zondig zijn. Het maakt niet hoe zij leven; zij zullen hoe dan ook regelmatig zondigen en ze zijn het zelf. Hoe goed je ook je best doet, het is nooit goed genoeg. Met die gedachte ligt het kwaad altijd op de loer. De duivel kan elke vorm aannemen om ze in de verleiding te brengen iets te doen tegen gods wil. God is nogal veeleisend en onthoud je van een hele reeks behoeftes. Tenminste, volgens die religie dan.quote:Op zondag 10 januari 2010 14:50 schreef poldergeist het volgende:
Waarom pakken de demonen niet een atheïstisch iemand in Nederland? Waarom altijd iemand met een christelijke (Annelies Michel bijvoorbeeld) of satanische achtergrond?
Drugs en waarnemeningsvermogen, tsja aan de ene kant denk ik dat het je kan kalmeren, rustig maken en daardoor meer open voor andere zaken zijn. Kijk naar de band The doors (letterlijk al de naam) die zongen over ervaringen.. maar aan de andere kant, hoe aanneembaar kan het zijn als iemand verkeerd onder invloed he? Sjamanen gebruiken ook vaak drugs om in de geestenwereld te komen, en daarna voorspellingen te kunnen doen. Niet dat sjamanen in het westen nou zo voor het oprapen liggen maar er zijn cultureren waar die mensen wel serieus worden genomen, en niet voor niks denk ik dan.quote:Op dinsdag 12 januari 2010 20:30 schreef R0N1N het volgende:
Die zwervers waar je het over had, praten overigens zelden tegen een voor hen (wel) zichtbaar persoon.
Dat ze 'opzij' praten komt juist doordat ook zij niets 'zien'. Het is alsof er iemand naast (of achter) ze loopt en tegen ze praat. Het is slechts een natuurlijke reflex om dan je hoofd opzij te draaien als je 'terug' praat.
Sowieso rijst dan ook de vraag, waarom zwerven die geesten hier ? Zwerven ALLE geesten hier ?
Zo ja, wordt dat dan niet heel erg druk zo onderhand met alle mensen die ooit zijn gestorven ?
Zo nee, waarom zij dan nou net weer wel ?
Trauma, zoals vaak beweerd ? Waarom STERFT het dan niet van de geesten op veel meer plaatsen, waar mensen op gruwelijke manier zijn gemarteld en vermoord (en erger dan de meeste 'spook verhalen') ?
etc.etc.
Uitsluiten doe ik het niet, maar ik vind het idee wel degelijk raar.
Mijn stelling is dat die mensen zich bezeten wanen, niet dat ze daadwerkelijk door geesten bezeten zijn. Als je wordt opgegroeid met het idee dat het kwaad overal op de loer ligt, kan je daar een obsessieve angst voor ontwikkelen. Daarbij, als je jezelf onthoudt van allemaal behoeftes, kan je ook andere psychische problemen krijgen. Alles bij elkaar opgeteld, kan zorgen voor een enorme escalatie.quote:Op dinsdag 12 januari 2010 19:16 schreef poldergeist het volgende:
@Pullzar. Een beetje vreemde stelling. Vanuit religieus perspectief stel jij dat die mensen zich zondig ervaren en zich mogelijk laten verleiden door de Duivel en dat ze daardoor uiteindelijk sneller vat hebben bezeten te worden. Alsof demonen deze mensen eerder selecteren. Je zou toch zeggen dat de Duivel en demonen een universele kracht zijn en daardoor ook mensen pakken die goddeloos zijn, dus ook gewoon atheïsten, als ze werkelijk bestaan.
Met mijn voorbeeld wilde ik gewoon aankaarten dat het aannemelijk is dat vanuit een bepaalde belevingswereld, geloofsovertuiging deze ervaringen getriggerd worden, in combinatie met een bepaald psychisch ziektebeeld.
Ik denk dat atheïsten bijvoorbeeld een andere uiting hebben met betrekking tot een psychologisch ziektebeeld.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |