quote:Op maandag 22 maart 2010 23:26 schreef Ganesh_is_fresh het volgende:
alright, back for more
sinterklaaskapoentje :
jouw verhaal klinkt mij erg bekend in de oren. ik zit nu ook in een werkomgeving waarin complimentjes erg zeldzaam zijn en dat is erg slecht voor mijn zelfvertrouwen. wat eigenlijk natuurlijk nogal triest is; waarom zou mijn gevoel voor eigenwaarde moeten afhangen van wat andere mensen vinden/zeggen?
de truck is om jezelf niet te identificeren met jou gedachtes en jou gevoelens; deze borrelen op vanuit de ego en zeggen niet over wie jij echt bent (de 'observerende jij').
dankzij meditatie is het meestal wel te doen voor mij om een observerende houding aan te nemen. ik switch dan tussen het observeren van mijn gedachtes en deze gewoon hun gang te laten gaan als ik 'weet' dat het irrationele, angstige gedachtes zijn. als ik mij echter toch identificeer met een bepaalde gedachte, dan gebruik ik logica om deze te ontkrachten (de meeste angstige gedachtes zijn gebaseerd op dingen die eventueel in de toekomst mis zouden kunnen gaan, of op een negatieve karikatuur van de werkelijkheid.). en uiteindelijk is het natuurlijk een kwestie van geduld![]()
heeft iemand nog een goede aanrader qua boeken m.b.t. het opvijzelen van mijn zelfvertrouwen?
Denk je Sterkquote:Op maandag 22 maart 2010 23:26 schreef Ganesh_is_fresh het volgende:
heeft iemand nog een goede aanrader qua boeken m.b.t. het opvijzelen van mijn zelfvertrouwen?
Daar heb je ook een goed punt jaquote:Op maandag 22 maart 2010 22:01 schreef sinterklaaskapoentje het volgende:
[..]
Das duidelijkIk bedoelde eigenlijk, dat 'normaal' een concept/gedachtenbeeld is waarnaar je kunt streven.
Hoelang hou je dit vol voordat de prestatiedrang van je ego het overneemtquote:Op dinsdag 23 maart 2010 09:04 schreef Thrackan het volgende:
[..]
Wat ik een kunst vind, maar wel erg bevredigend, is om tijdens een bezigheid even mijn hoofd stil te zetten, en in dit geval alleen maar te letten op hoe het voelt om letters op het toetsenbord in te drukken.
Niet erg lang, een paar seconden tot een paar minuten. Neemt niet weg dat het een fijn gevoel isquote:Op dinsdag 23 maart 2010 13:35 schreef sinterklaaskapoentje het volgende:
[..]
Hoelang hou je dit vol voordat de prestatiedrang van je ego het overneemt?
Maar als je dus aan het letten bent op wat je doet, ben je dus niet met de volledige aandacht bij je werk.quote:Op dinsdag 23 maart 2010 14:22 schreef Thrackan het volgende:
[..]
Niet erg lang, een paar seconden tot een paar minuten. Neemt niet weg dat het een fijn gevoel is
Doen wat je doet, maar dan met volledige aandacht, is een goeie manier om bewust te worden van het moment
Hoezo niet?quote:Op dinsdag 23 maart 2010 14:23 schreef Metalfreak het volgende:
[..]
Maar als je dus aan het letten bent op wat je doet, ben je dus niet met de volledige aandacht bij je werk.
Je denkt namelijk steeds "ik moet nu opletten bij wat ik aan het doen ben" en "wat voel ik nu?", dat is een bewustwording en dat lijkt me geen onderdeel van je werk.quote:
Nee, wat je beschrijft is proberen op te letten.quote:Op dinsdag 23 maart 2010 14:38 schreef Metalfreak het volgende:
[..]
Je denkt namelijk steeds "ik moet nu opletten bij wat ik aan het doen ben" en "wat voel ik nu?", dat is een bewustwording en dat lijkt me geen onderdeel van je werk.
nee hoor; je doet gewoon wat je altijd al doet, alleen je concentreert je daar juist volledig op. ik merk b.v. zelf op dat ik tijdens mijn werk mij soms meer richt op het gewenste resultaat (dat nooit klopt met de werkelijkheid), in plaats van het proces waarmee je wel echt resultaat kunt behalen.quote:Op dinsdag 23 maart 2010 14:38 schreef Metalfreak het volgende:
[..]
Je denkt namelijk steeds "ik moet nu opletten bij wat ik aan het doen ben" en "wat voel ik nu?", dat is een bewustwording en dat lijkt me geen onderdeel van je werk.
Bij bewust zijn denk je juist niet 'ik moet dit en dat'quote:Op dinsdag 23 maart 2010 14:38 schreef Metalfreak het volgende:
[..]
Zijn het dan geen dingen die totaal niet belangrijk zijn? Ik merk dat ik belangrijke dingen nog wel onthoud, maar een hoop onzin, koetjes en kalfjes en geklaag vooral, heel even aanhoor en daarna weer van me af laat glijden.quote:Op woensdag 24 maart 2010 14:49 schreef NouMooiNiet het volgende:
<knip>
Waar ik nu wel 'last' van heb, is dat ik - nu ik niet meer zoveel de controle overal op hou - dat ik veel vergeet.
Iemand komt terug op een onderwerp waar we t in een vorig gesprek over hebben gehad, en ik weet niet meer waar ik het over heb gehad of wat er gezegd is...
Of ik ben boterhammen aan t smeren en ik zet de spullen verkeerdom terug in de kast / koelkast.
Als ik mezelf bewust wordt van deze dingen, schrik ik, omdat ik de controle dus niet meer heb over alles.
Is dit herkenbaar??
Hallo NouMooiNiet,quote:@ lookingforhappiness..
T lijkt wel of jij mijn levensverhaal hebt geschreven hier haha, zoveel lijkt het op elkaar.
Waar ik momenteel mee bezig ben is echt alleen op mezelf letten en niet op wat anderen vinden.
Ik heb de neiging me te laten meeslepen door mijn emoties en door wat anderen zeggen.
Een paar weken geleden liepen mijn emoties zo hoog op, dat ik totaal de controle over mezelf kwijt was, het is dan heel moeilijk om mezelf bij elkaar te pakken.
Nu de emoties weer gezakt zijn, kan ik weer helder nadenken en dan merk ik dat ik helemaal niet HOEF na te denken. Alles is nu weer ok.
Als er nu een tegenvaller op mijn pad komt, kan ik het ook makkelijker loslaten weer. Komt wel goed...
Ik heb ook een aantal therapieen gevolgd, en eraan begonnen toen t echt 'crisis'was. Als de crisis dan weer voorbij is, laat ik de handvaten van de therapie ook weer vallen. Tot dat er weer een nieuwe crisis volgt en ik weer met alle geweld therapie nodig heb omdat ik me zo depri voel.
Ik heb me weer aangemeld voor nu -ook- een therapie waarmee ik gewoon vooruit kan, en waar ook een stukje acceptatie in zit, en niet alleen wanneer t ff slecht gaat. Ben benieuwd, ik sta op de wachtlijst.
Waar ik nu wel 'last' van heb, is dat ik - nu ik niet meer zoveel de controle overal op hou - dat ik veel vergeet.
Iemand komt terug op een onderwerp waar we t in een vorig gesprek over hebben gehad, en ik weet niet meer waar ik het over heb gehad of wat er gezegd is...
Of ik ben boterhammen aan t smeren en ik zet de spullen verkeerdom terug in de kast / koelkast.
Als ik mezelf bewust wordt van deze dingen, schrik ik, omdat ik de controle dus niet meer heb over alles.
Is dit herkenbaar??
Hmm, als NouMooiNiet dat bedoelde, dan gaat mijn idee niet erg op.quote:Op woensdag 24 maart 2010 22:22 schreef lookingforhappiness het volgende:
[..]
Hallo NouMooiNiet,
<knip>
Jaaa, ook dit is voor mij herkenbaar. Op beide aspecten: gesprekken, spullen terugzetten. Ik denk dat ik dit in lichte mate volgens mij altijd wel al heb gehad. ik denk zelf dat dit komt omdat ik dan niet echt met de taak bezig ben, maar wegzak in mijn gedachten...... Zo kan ik bijv. soms geen programma op TV volgen. Dan ben ik maar wat aan het kijken maar ondertussen ben ik aan het peinzen over alles wat in mn hoofd omgaat. Of dan betrap ik me erop dat ik niet echt aan het luisteren ben naar de ander. En dit is niet omdat ik het onderwerp ofzo niet interessant vind, maar dan ben ik met heel andere dingen bezig (meer met non-verbaal gedrag lijkt het wel, of met hoe ik verwacht wordt te reageren in een bepaalde situatie). Heel vaak mijn sleutels, telefoon vergeten. Dan kom ik thuis en ligt de telefoon in mijn kledingkast (!)..... En zo heb ik nog wel meer voorbeelden.
In ieder geval blijkbaar herkenbaar voor ons beide (en wellicht nog wel voor meer mensen hier op dit topic). Geeft wel een beetje steun he?Maargoed, de oplossing........
Groetjes.
Ja dat wel, maar soms ook belangrijke dingen. Dan heb ik ondertussen zoveel andere dingen gedaan dat ik niet meer kan terughalen waar een gesprek met iemand over ging. Als die dat ff benoemt, dan weet ik t wel weer.quote:Op woensdag 24 maart 2010 16:13 schreef Thrackan het volgende:
[..]
Zijn het dan geen dingen die totaal niet belangrijk zijn? Ik merk dat ik belangrijke dingen nog wel onthoud, maar een hoop onzin, koetjes en kalfjes en geklaag vooral, heel even aanhoor en daarna weer van me af laat glijden.
Klopt, ik denk ook dat ik de -verkeerde- therapie heb gehad, en ben op de wachtlijst voor een andere, waar een heel stuk acceptatie in zit. zodat ik er voor de rest van mijn leven mee kan doen...quote:Op donderdag 25 maart 2010 09:39 schreef _evenstar_ het volgende:
( met alle respect ik ben soms wat bot in mijn bewoording dus vast excuus ) aan Nou MooiNiet en Lookingfor happiness denk ik ten eerste dat als jullie beiden die terugkerende momenten hebben, hebben jullie dan niet verkeerde therapie-en gehad? Of wellicht wel is jullei ego te groot geweest nog, zo van hah ik kan het allemaal zelf wel. t gaat nu toch goed, fuck therapie.
Dat je zodra het goed gaat je alles loslaat want je ( ego) weet het allemaal toch wel.
Maar je in essentie alleen de staat bereikt hebt, maar nog niet de controle beheerst over de handvaten?
Is het dan niet juist key om nu gewoon door te blijven gaan, ook op het moment dat het qua depressie goed gaat, maar je nog niet bij de kern bent.
Volledige acceptatie.
Zonder die volledige acceptatie blijf je nl. altijd ( wellicht wel onbewust en op den duur ook weer bewuster) in een verleden/toekomst hangen.
Dit is een heel belangrijke voor mij ook!!quote:Op woensdag 24 maart 2010 22:22 schreef lookingforhappiness het volgende:
[..]
Hallo NouMooiNiet,
...
[quote]Echter ben ik op dit moment die hoogte en diepte punten en de daarbij horende (continue) stress zó ontzettend moe dat ik er nu super open voor sta om aan mezelf te werken zodat ik me stabiel ga voelen en ermee leer om te gaan.
Dit patroon herkennen, inzien dat je niet voor andere mensen kunt denken, dat andere mensen niet in jouw hoofd kunnen kijken, en dat ik eigenlijk altijd naar de verwachtingen van anderen heb geleefd, noem ik één van mijn nieuwe inzichten.
Hier heb ik niet zoveel last van, ik denk dan wel ooit: dat had ik niet moeten zeggen, maar verder trek ik me terug en ga ik daar in mijn eentje mee zitten, ben niet goed in confrontaties..quote:Ook deze zin is heel herkenbaar voor mij:
"Een paar weken geleden liepen mijn emoties zo hoog op, dat ik totaal de controle over mezelf kwijt was, het is dan heel moeilijk om mezelf bij elkaar te pakken. Nu de emoties weer gezakt zijn, kan ik weer helder nadenken". Wat bij mij er dan bijv. bijkomt is dat ik achteraf schuldgevoelens heb als ik mijn emoties weer zo erg heb laten uiten in het bijzijn van mensen..... (mezelf bijv. onbewust 'klein' maken t.o.v. de ander, veel verantwoorden/verontschuldigen, of aan de andere kant soms fel overkomen).
Tja je kunt ervaringen uitwisselen, is wel prettig om te weten dat je niet alleen bent met dit soort dingen (ik zeg expres geen problemen hahaha), maar oplossingen zitten alleen in jezelf, heb ik gemerkt. Je leert pas iets als je zelf t inzicht hebt gekregen. Veel stoten dus (bij mij dan)....quote:In ieder geval blijkbaar herkenbaar voor ons beide (en wellicht nog wel voor meer mensen hier op dit topic). Geeft wel een beetje steun he?Maargoed, de oplossing........
Bedankt voor je reactie. Je schrijft "nu maakt het me echt geen zak meer uit. Het doet er allemaal niet toe". Dit gaat over het wel/geen 'etiket' labelen aan psychische toestand.quote:Op maandag 22 maart 2010 13:13 schreef sinterklaaskapoentje het volgende:
[..]
Ik denk dat dit verhaal voor veel mensen herkenbaar is, dit gebeurt namelijk heel vaak. Ik had altijd zelf behoefte aan een naam voor mijn ´psychische toestand´, totdat ik een keer de term ´disthyme stoornis´ kreeg. Maar dat was tussen neus en lippen door. Nu maakt het me echt geen zak meer uit. Het doet er allemaal niet toe.
Dit heb je mooi omschreven, zo ervaar ik het ook.......quote:Op donderdag 25 maart 2010 10:03 schreef NouMooiNiet het volgende:
[..]
Ja dat wel, maar soms ook belangrijke dingen. Dan heb ik ondertussen zoveel andere dingen gedaan dat ik niet meer kan terughalen waar een gesprek met iemand over ging. Als die dat ff benoemt, dan weet ik t wel weer.
Bij mij is t NU juist zo dat het komt omdat ik JUIST NIET aan t piekeren ben over andere dingen...
Ik loop gewoon te dromen denk ik, OMDAT ik me nu ff niet druk maak.
Evenstar, tnx voor reactie. Als antwoord op jouw vragen:quote:Op donderdag 25 maart 2010 09:39 schreef _evenstar_ het volgende:
( met alle respect ik ben soms wat bot in mijn bewoording dus vast excuus ) aan Nou MooiNiet en Lookingfor happiness denk ik ten eerste dat als jullie beiden die terugkerende momenten hebben, hebben jullie dan niet verkeerde therapie-en gehad? Of wellicht wel is jullei ego te groot geweest nog, zo van hah ik kan het allemaal zelf wel. t gaat nu toch goed, fuck therapie.
Dat je zodra het goed gaat je alles loslaat want je ( ego) weet het allemaal toch wel.
Maar je in essentie alleen de staat bereikt hebt, maar nog niet de controle beheerst over de handvaten?
Is het dan niet juist key om nu gewoon door te blijven gaan, ook op het moment dat het qua depressie goed gaat, maar je nog niet bij de kern bent.
Volledige acceptatie.
Zonder die volledige acceptatie blijf je nl. altijd ( wellicht wel onbewust en op den duur ook weer bewuster) in een verleden/toekomst hangen.
Dat is mooi gezegd, en zeker de kracht van het nuquote:Op woensdag 24 maart 2010 09:22 schreef Thrackan het volgende:
Tsja, als je een gejaagde levensstijl gewend bent is het maar moeilijk in te beelden dat je een dag ook best zonder mopperen door kunt komen, en dat dat eigenlijk helemaal zo vervelend niet is
Hetzelfde geldt niet alleen voor een dag, maar ook voor een uur, een minuut, een potje afwassen, de trap op lopen, een keer ademhalen.
Zo lang je niet bezig bent met wat je:
- erna moet doen
- op dit moment had willen doen
- hiervoor had moeten doen
- al af had moeten hebben
- had kunnen doen als je dit niet hoefde te doen
kortom, allerlei dingen die buiten je vermogen liggen, waar je niks aan kunt doen, en die dus de moeite van het ergeren niet waard zijn.
Als je niet met die dingen bezig bent, kun je bewust bezig zijn met je huidige bezigheid.
Ja, ik heb dit boek ook. Ongeveer 3 jaar geleden gekregen van de pscyholoog van het 'faalangst-groepje' waar ik toen in zat..... Grappig is dat ik nu pas begrijp wat erin staat. 3 jaar geleden las ik het omdat ik het MOEST lezen.... Ik snapte verstandelijk gezien toen ook al wat er stond, maar VOELDE het nog niet. Nu wel omdat ik dus tot bepaalde inzichten gekomen ben... Dat is wel mooit om te beseffen nu. Maar nog steeds moeilijk om in de praktijk toe te passen!! Je moet je hersenen echt trainen he........quote:Op dinsdag 23 maart 2010 07:56 schreef Metalfreak het volgende:
[..]
Denk je Sterk
[ afbeelding ]
Helder en duidelijk geschreven, absoluut niet zweverig
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |