abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  zaterdag 9 januari 2010 @ 16:16:59 #1
264429 Keep_Walking
N'ja... leven gaat door
pi_76602373
Ik zat net te denken over racisme en of het natuurlijk is of niet. Mensen hebben altijd een "Ons en Hun" mentaliteit gehad. Deze scheiding kan je zien in de voetbal clubs, bijvoorbeeld Ajax tegen Feyenoord. Mensen willen altijd dat HUN team winnen, en dat de andere team verliezen. Wat mensen verstaan onder "hun team" is verschillend. Het kan hun familie zijn, het kan hun dorp of stad zijn, het kan hun land zijn.

Maar nu is mijn vraag of mensen zich ook natuurlijk scheiden in verband met ras en fenotype. in de laatste honderden jaren is ras zeker een belangrijk spel gaan spelen in onze maatschappij. Mensen gebruikten rassen theorien om de zwarten te onderdrukken door te zeggen dat ze inferieur waren, ze gebruikten deze theorien tegen de Indianen en andere culturen, eigenlijk werden ze tegen alle niet blanken gebruikt.

Maar racisme was nooit alleen iets dat blanke mensen deden. De Arabieren hebben het ook gedaan vroeger, de Saracens waren ook racistisch tegenover blanken en tegenover de negers die niet Moslim waren. Ook de negers hebben laten zien dat ze racistisch kunnen zijn, als je luistert naar Malcolm X en Khalid Muhammad en die soort figuren.

Maar waarom zijn mensen racisten? Is het omdat mensen zich gewoon uit nature onderscheiden van mensen die er niet uitzien zoals zichzelf? Dus stel eens voor dat in een paar honderd jaren waar verschillende rassen samenwonen. Zullen de rassen en vrede leven en misschien zelf met elkaar gaan mengen, of zullen er altijd problemen tussen mensen met een verschillende fenotype zitten? Of is Racisme gewoon iets cultureels dat voorlopig een probleem is en in de toekomst geen probleem meer zal zijn?
To truly try means to accept God's love, his healing, to accept the world can be ugly, but your heart doesn't have to be."
pi_76602429
Ergens moet het begonnen zijn, maar ik ga toch voor opvoeding als grote boosdoener in het algemeen.
You make me come
You make me complete
You make me completely miserable
pi_76602433
Ik gebruik zelf altijd biologisch racisme. Het is wel duurder, maar je weet dan dat het racisme een goed leven heeft gehad.
  zaterdag 9 januari 2010 @ 16:18:59 #4
71480 zoalshetis
eerlijk=eerlijk
pi_76602437
omdat iedereen of iedere groep zich beter voelt dan de ander of de andere groep. waarom dat zo is zal zijn oorzaak wel in overleving hebben.
hoofdletters kosten teveel tijd
don't avoid pain to gain pleasure
niet iedereen is iedereen
  zaterdag 9 januari 2010 @ 16:25:10 #5
65434 Parafernalia
Leuker als je denkt
pi_76602626
quote:
Op zaterdag 9 januari 2010 16:18 schreef tho_Omas het volgende:
Ik gebruik zelf altijd biologisch racisme. Het is wel duurder, maar je weet dan dat het racisme een goed leven heeft gehad.
Eindelijk iemand die denkt wat iedereen zegt
  zaterdag 9 januari 2010 @ 16:28:55 #6
41885 kless
morgen? waarom niet overmorgen
pi_76602737
Tribalisme zou ik dat eerder willen noemen.
Vrouwen moeten niet zeiken over hun uiterlijk. Met hun innerlijk is veel meer mis.
iGEM
pi_76602876
Misschien dat de gestallt theorie je wel boeit. Dan begrijp je wat meer over hoe hersenen zaken 'afmaken' en met elkaar verbinden, zonder dat ze verbonden zijn. Voor de rest.. het is menselijk dat je geeft om je groep dichtbij. Dat je bescherming biedt is ook primair.

Ook de theorie over conditioneren kun je toepassen in jouw verhaal. Hoe assocaties en nare ervaringen aan elkaar gekoppeld kunnen zijn.

Voor de rest.. ik denk dat cultuur en culturele waarden wel een verschil kunnen duiden die realistisch is. Welke waarden jij naleeft dus. Maar om daadwerkellijk een scheiding te maken tussen huidskleur en persoonlijkheid... Nee, denk dat dat geen reeële gedachtengang is. Opvoeding wel.

Kijk maar op je werk of op school bijvoorbeeld. Zou jij nu anders doen tegen iemand die een andere kleur heeft of een andere achtergrond? Vroeger maakten ze in Nederland zelfs onderscheidt tussen katholiek en protestants. Het is maar net welke mindset jij gekregen hebt. Anno 2010 in een samenleving die complex is, als deze, lijkt het me totaal niet meer relevant.

Als laatste denk ik dat het denkvermogen van iemand, inclusief het voorstellingsvermogen en empathie en open staan voor jezelf belangrijke factoren zijn voor de beoordeling van wat jij aankaart.
pi_76605535
quote:
Eigenlijk heel logisch!
  zaterdag 9 januari 2010 @ 17:57:14 #9
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_76605697
quote:
Op zaterdag 9 januari 2010 16:18 schreef Joy_Division het volgende:
Ergens moet het begonnen zijn, maar ik ga toch voor opvoeding als grote boosdoener in het algemeen.
Volgens mij ook, ik heb ook niet het idee dat als je 16 kleine kinderen van 4 verschillende rassen (vier van ieder) op een eiland zou zetten, dat ze dan automatisch vooral naar hun eigen ras zouden trekken of daar discriminatie zou ontstaan.
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
pi_76605859
quote:
Op zaterdag 9 januari 2010 17:57 schreef Leandra het volgende:

[..]

Volgens mij ook, ik heb ook niet het idee dat als je 16 kleine kinderen van 4 verschillende rassen (vier van ieder) op een eiland zou zetten, dat ze dan automatisch vooral naar hun eigen ras zouden trekken of daar discriminatie zou ontstaan.
Als ik jouw reactie lees, vraag ik me gelijk af... Waarom denk jij dat dit zo zou gaan gebeuren?
pi_76606218
quote:

[..]

Eens.
  zaterdag 9 januari 2010 @ 18:17:30 #12
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_76606355
quote:
Op zaterdag 9 januari 2010 18:01 schreef Integrity het volgende:
[..]
Als ik jouw reactie lees, vraag ik me gelijk af... Waarom denk jij dat dit zo zou gaan gebeuren?
Omdat kleine kinderen weinig last hebben van het feit dat een ander kind een ander kleurtje heeft, daar krijgen ze vooral last van als ouderen ze gaan vertellen dat het andere kind anders is vanwege dat andere kleurtje.... kinderen maken zich daar niet zo druk om.

En discriminatie is vooral gebaseerd op "beter voelen dan de ander" en kinderen zullen dat zonder coaching niet zo snel doen op basis van huidskleur.
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
pi_76606700
TS vergeet dat een ras geen volk is.

Mensen verdedigen volkeren en stammen. Maar nooit enkel een ras, er is altijd meer aan de hand.
pi_76606726
quote:
Op zaterdag 9 januari 2010 18:17 schreef Leandra het volgende:

[..]

Omdat kleine kinderen weinig last hebben van het feit dat een ander kind een ander kleurtje heeft, daar krijgen ze vooral last van als ouderen ze gaan vertellen dat het andere kind anders is vanwege dat andere kleurtje.... kinderen maken zich daar niet zo druk om.

En discriminatie is vooral gebaseerd op "beter voelen dan de ander" en kinderen zullen dat zonder coaching niet zo snel doen op basis van huidskleur.
Ik las m ook verkeerd trouwens. Ik dacht dat je zei dat je wel het idee had dat kinderen dan naar elkaar toegroeien vanwege ras.

Ik denk dat discriminatie vooral te maken heeft met vooroordelen. Eigen onzekerheden, angst voor het onbekende.
  zaterdag 9 januari 2010 @ 18:33:23 #15
71480 zoalshetis
eerlijk=eerlijk
pi_76606821
quote:
Op zaterdag 9 januari 2010 18:30 schreef Integrity het volgende:

Ik denk dat discriminatie vooral te maken heeft met vooroordelen. Eigen onzekerheden, angst voor het onbekende.
en overlevingsdrang.
  zaterdag 9 januari 2010 @ 18:47:36 #16
150517 SpecialK
No hesitation, no delay.
pi_76607215
quote:
Op zaterdag 9 januari 2010 16:16 schreef Keep_Walking het volgende:
Ik zat net te denken over racisme en of het natuurlijk is of niet.
Alles in dit universum is natuurlijk. Ook wij en alles wat we doen.
quote:
Mensen hebben altijd een "Ons en Hun" mentaliteit gehad. Deze scheiding kan je zien in de voetbal clubs, bijvoorbeeld Ajax tegen Feyenoord. Mensen willen altijd dat HUN team winnen, en dat de andere team verliezen. Wat mensen verstaan onder "hun team" is verschillend. Het kan hun familie zijn, het kan hun dorp of stad zijn, het kan hun land zijn.

Maar nu is mijn vraag of mensen zich ook natuurlijk scheiden in verband met ras en fenotype. in de laatste honderden jaren is ras zeker een belangrijk spel gaan spelen in onze maatschappij. Mensen gebruikten rassen theorien om de zwarten te onderdrukken door te zeggen dat ze inferieur waren, ze gebruikten deze theorien tegen de Indianen en andere culturen, eigenlijk werden ze tegen alle niet blanken gebruikt.

Maar racisme was nooit alleen iets dat blanke mensen deden. De Arabieren hebben het ook gedaan vroeger, de Saracens waren ook racistisch tegenover blanken en tegenover de negers die niet Moslim waren. Ook de negers hebben laten zien dat ze racistisch kunnen zijn, als je luistert naar Malcolm X en Khalid Muhammad en die soort figuren.
Onzin om racisme slechts toe te kennen aan een select groepje volkeren. Racisme is juist van alle tijden en alle mensen.
quote:
Maar waarom zijn mensen racisten? Is het omdat mensen zich gewoon uit nature onderscheiden van mensen die er niet uitzien zoals zichzelf? Dus stel eens voor dat in een paar honderd jaren waar verschillende rassen samenwonen. Zullen de rassen en vrede leven en misschien zelf met elkaar gaan mengen, of zullen er altijd problemen tussen mensen met een verschillende fenotype zitten? Of is Racisme gewoon iets cultureels dat voorlopig een probleem is en in de toekomst geen probleem meer zal zijn?
Het begint al tijdens je kindertijd. Kinderen zijn supergoed in het herkennen van "andersheden". Daar wordt dan of positief of negatief op gereageerd afhangende van de karakter van de kinderen en het kind dat anders is. De aard zit in het beestje.

Je moet je realiseren dat er met racisme an sich niet zo gek veel mis is (kom maar jongens, kom maar ). Strict filosofisch gezien heeft een ieder het recht om persoonlijk te discrimineren in onze samenleving op elke eigenschap die je maar kunt bedenken. Racisme is een hele specifieke vorm van discriminatie. Je mag als blanke voor jezelf natuurlijk gewoon besluiten dat je heel erg geilt op negerinnen en dat de rest eigenlijk niet zo bar interessant is. Of als neger kan je besluiten dat je eigenlijk helemaal niks hebt met aziatische dames. Ook racisme.

Het is pas een probleem wanneer je racisme gaat toepassen buiten je persoonlijke zone (tijdens sollicitatiegesprekken of tijdens het opstellen van politiek beleid) dat het schadelijk kan zijn voor de samenleving.

Discriminatie aan de andere kant is juist heel vaak WEL geoorloofd tijdens het professionele/publieke leven. Tijdens een sollicitatie discrimineer je vaak op intelligentie of op andere kenmerken. Ook dingen waar de sollicitant juist helemaal niks aan kan doen. Een vorm van 'geoorloofd' racisme is wanneer je als filmmaker specifiek een neger nodig hebt voor een bepaalde rol en je dus blanke acteurs afwijst.

Racisme en daarboven discriminatie als container zijn dingen die heel situatiegebonden zijn. Ze zijn zeker niet altijd even verwerpelijk als wat een hoop mensen tegenwoordig willen claimen.
Health In Harmony is een non-profitorganisatie die regenwoudgemeenschappen helpt met gezondheidszorg en duurzame inkomens in ruil voor bosbescherming, en zo tegelijk klimaatverandering en armoede aanpakt. - https://www.healthinharmony.org/
  zaterdag 9 januari 2010 @ 18:54:44 #17
71480 zoalshetis
eerlijk=eerlijk
pi_76607461
als je het goed hebt moet je niet racistisch zijn. als het slecht gaat met je groep moet je juist racistisch kunnen zijn. anders ben je evolutionair ten dode opgeschreven.

dus ja, zuiver biologisch gezien is racisme een onderdeel van ons dierlijke wezen.
pi_76632000
quote:

[..]

Zou je echter 4000 kinderen op dat eiland zetten, 1000 van elk ras, dan denk ik dat zoiets wel zou gebeuren.
pi_76634745
quote:
Op zondag 10 januari 2010 14:10 schreef thabit het volgende:

[..]

Zou je echter 4000 kinderen op dat eiland zetten, 1000 van elk ras, dan denk ik dat zoiets wel zou gebeuren.
Aaaah, eindelijk kan ik deze vraag stellen: waarom denk je dat? Als ze al van meet af aan met elkaar leven heb je een andere situatie als dat je mensen van andere origen (ras is een ongepast woord, een mens is geen hond) tegenkomt, terwijl je die nog nooit eerder hebt gezien of van gehoord.

Dus.. waarom denk jij dat dit wel zou gebeuren?
pi_76635831
quote:
Op zondag 10 januari 2010 15:07 schreef Integrity het volgende:

[..]

Aaaah, eindelijk kan ik deze vraag stellen: waarom denk je dat? Als ze al van meet af aan met elkaar leven heb je een andere situatie als dat je mensen van andere origen (ras is een ongepast woord, een mens is geen hond) tegenkomt, terwijl je die nog nooit eerder hebt gezien of van gehoord.

Dus.. waarom denk jij dat dit wel zou gebeuren?
4000 is een te groot aantal, je gaat groepen vormen van hooguit een paar honderd man. De rest loopt er toevallig ook rond, maar daar leef je niet mee samen.
  zondag 10 januari 2010 @ 16:38:30 #21
258011 The_Chosen_1
Piemol in je oor.
pi_76638982
quote:
Ik moest lachen
pi_76639226
het categoriseren van mensen in groepen en het je eigen groep beter vinden dan andere groepen is in principe aangeboren, ook kinderen vertonen het (ook al vinden mensen in dit topic van niet), waarop mensen groepen onderscheiden, huidskleur of "de goeie schoenen hebben" is nogal context afhankelijk.

Dat zal dus waarschijnlijk ook niet verdwijnen en vanuit dat oogpunt zal racisme nooit weggaan, maar wat wel door cultuur beinvloed wordt is hoe dat racisme zich uit en waarop gefocussed wordt, dus wat dat betreft kan er nog heel veel verbeteren.

edit: ik kan die mensen die van niet vinden trouwens aanraden om the lord of the flies te lezen
Op maandag 24 augustus 2009 11:04 schreef Salvad0R het volgende:
Aan alle chicks; eet/drink geen light producten, krijg je tumoren van.
pi_76639417
quote:
Op zaterdag 9 januari 2010 16:18 schreef Joy_Division het volgende:
Denk het ook, ik weet van de lagere school echt niet meer wie wat was, dat waren gewoon allemaal individuen die er anders uitzagen. De een was donkerder dan de ander, maar dat Davy op een andere manier donker was dan Jaap Hein is iets wat ik met terugwerkende kracht afleidt uit andere factoren. Tinten verschillen feitelijk maar heel weinig, als je er in je kinderlijke onschuld naar kijkt.

Anderzijds, ik ben al 20 jaar bevriend met een Chinees, en ik heb nog steeds moeite hem op straat te herkennen. Niet dat ik hem niet herken, maar wel dat ik andere Chinezen ook als hem herken.

Ik doe niet zo moeilijk meer over vooroordelen. Iedereen doet aan vooroordelen, aldoor, het is een noodzakelijke manier van ordenen van de wereld. Je moet er alleen lenig in zijn, er even makkelijk op terugkomen als dat je ze hanteert. Racisme begint bij de onwil om op vooroordelen terug te komen denk ik.
Wees gehoorzaam. Alleen samen krijgen we de vrijheid eronder.
  zondag 10 januari 2010 @ 17:00:11 #24
137134 Iblardi
Non semper idem
pi_76639891
quote:
Op zondag 10 januari 2010 15:27 schreef thabit het volgende:

[..]

4000 is een te groot aantal, je gaat groepen vormen van hooguit een paar honderd man. De rest loopt er toevallig ook rond, maar daar leef je niet mee samen.
Het lijkt me helemaal niet waarschijnlijk dat die kinderen bij groepsvorming "ras" als uitgangspunt zouden nemen. Waarom zouden ze, als verschillen in huidskleur daar, anders dan hier vaak het geval is, niet gekoppeld zijn aan cultuurverschillen?
pi_76640458
quote:
Op zondag 10 januari 2010 17:00 schreef Iblardi het volgende:

[..]

Het lijkt me helemaal niet waarschijnlijk dat die kinderen bij groepsvorming "ras" als uitgangspunt zouden nemen. Waarom zouden ze, als verschillen in huidskleur daar, anders dan hier vaak het geval is, niet gekoppeld zijn aan cultuurverschillen?
Kijk naar gevangenissen.

Racisme is een natuurlijke eigenschap. Slechts opvoeding kan ervoor zorgen dat mensen raciale verschillen negeren.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')