quote:Op zaterdag 9 januari 2010 16:18 schreef tho_Omas het volgende:
Ik gebruik zelf altijd biologisch racisme. Het is wel duurder, maar je weet dan dat het racisme een goed leven heeft gehad.
Eigenlijk heel logisch!quote:Op zaterdag 9 januari 2010 16:18 schreef tho_Omas het volgende:
Ik gebruik zelf altijd biologisch racisme. Het is wel duurder, maar je weet dan dat het racisme een goed leven heeft gehad.
Volgens mij ook, ik heb ook niet het idee dat als je 16 kleine kinderen van 4 verschillende rassen (vier van ieder) op een eiland zou zetten, dat ze dan automatisch vooral naar hun eigen ras zouden trekken of daar discriminatie zou ontstaan.quote:Op zaterdag 9 januari 2010 16:18 schreef Joy_Division het volgende:
Ergens moet het begonnen zijn, maar ik ga toch voor opvoeding als grote boosdoener in het algemeen.
Als ik jouw reactie lees, vraag ik me gelijk af... Waarom denk jij dat dit zo zou gaan gebeuren?quote:Op zaterdag 9 januari 2010 17:57 schreef Leandra het volgende:
[..]
Volgens mij ook, ik heb ook niet het idee dat als je 16 kleine kinderen van 4 verschillende rassen (vier van ieder) op een eiland zou zetten, dat ze dan automatisch vooral naar hun eigen ras zouden trekken of daar discriminatie zou ontstaan.
Eens.quote:Op zaterdag 9 januari 2010 17:57 schreef Leandra het volgende:
[..]
Volgens mij ook, ik heb ook niet het idee dat als je 16 kleine kinderen van 4 verschillende rassen (vier van ieder) op een eiland zou zetten, dat ze dan automatisch vooral naar hun eigen ras zouden trekken of daar discriminatie zou ontstaan.
Omdat kleine kinderen weinig last hebben van het feit dat een ander kind een ander kleurtje heeft, daar krijgen ze vooral last van als ouderen ze gaan vertellen dat het andere kind anders is vanwege dat andere kleurtje.... kinderen maken zich daar niet zo druk om.quote:Op zaterdag 9 januari 2010 18:01 schreef Integrity het volgende:
[..]
Als ik jouw reactie lees, vraag ik me gelijk af... Waarom denk jij dat dit zo zou gaan gebeuren?
Ik las m ook verkeerd trouwens. Ik dacht dat je zei dat je wel het idee had dat kinderen dan naar elkaar toegroeien vanwege ras.quote:Op zaterdag 9 januari 2010 18:17 schreef Leandra het volgende:
[..]
Omdat kleine kinderen weinig last hebben van het feit dat een ander kind een ander kleurtje heeft, daar krijgen ze vooral last van als ouderen ze gaan vertellen dat het andere kind anders is vanwege dat andere kleurtje.... kinderen maken zich daar niet zo druk om.
En discriminatie is vooral gebaseerd op "beter voelen dan de ander" en kinderen zullen dat zonder coaching niet zo snel doen op basis van huidskleur.
en overlevingsdrang.quote:Op zaterdag 9 januari 2010 18:30 schreef Integrity het volgende:
Ik denk dat discriminatie vooral te maken heeft met vooroordelen. Eigen onzekerheden, angst voor het onbekende.
Alles in dit universum is natuurlijk. Ook wij en alles wat we doen.quote:Op zaterdag 9 januari 2010 16:16 schreef Keep_Walking het volgende:
Ik zat net te denken over racisme en of het natuurlijk is of niet.
Onzin om racisme slechts toe te kennen aan een select groepje volkeren. Racisme is juist van alle tijden en alle mensen.quote:Mensen hebben altijd een "Ons en Hun" mentaliteit gehad. Deze scheiding kan je zien in de voetbal clubs, bijvoorbeeld Ajax tegen Feyenoord. Mensen willen altijd dat HUN team winnen, en dat de andere team verliezen. Wat mensen verstaan onder "hun team" is verschillend. Het kan hun familie zijn, het kan hun dorp of stad zijn, het kan hun land zijn.
Maar nu is mijn vraag of mensen zich ook natuurlijk scheiden in verband met ras en fenotype. in de laatste honderden jaren is ras zeker een belangrijk spel gaan spelen in onze maatschappij. Mensen gebruikten rassen theorien om de zwarten te onderdrukken door te zeggen dat ze inferieur waren, ze gebruikten deze theorien tegen de Indianen en andere culturen, eigenlijk werden ze tegen alle niet blanken gebruikt.
Maar racisme was nooit alleen iets dat blanke mensen deden. De Arabieren hebben het ook gedaan vroeger, de Saracens waren ook racistisch tegenover blanken en tegenover de negers die niet Moslim waren. Ook de negers hebben laten zien dat ze racistisch kunnen zijn, als je luistert naar Malcolm X en Khalid Muhammad en die soort figuren.
Het begint al tijdens je kindertijd. Kinderen zijn supergoed in het herkennen van "andersheden". Daar wordt dan of positief of negatief op gereageerd afhangende van de karakter van de kinderen en het kind dat anders is. De aard zit in het beestje.quote:Maar waarom zijn mensen racisten? Is het omdat mensen zich gewoon uit nature onderscheiden van mensen die er niet uitzien zoals zichzelf? Dus stel eens voor dat in een paar honderd jaren waar verschillende rassen samenwonen. Zullen de rassen en vrede leven en misschien zelf met elkaar gaan mengen, of zullen er altijd problemen tussen mensen met een verschillende fenotype zitten? Of is Racisme gewoon iets cultureels dat voorlopig een probleem is en in de toekomst geen probleem meer zal zijn?
Zou je echter 4000 kinderen op dat eiland zetten, 1000 van elk ras, dan denk ik dat zoiets wel zou gebeuren.quote:Op zaterdag 9 januari 2010 17:57 schreef Leandra het volgende:
[..]
Aaaah, eindelijk kan ik deze vraag stellen: waarom denk je dat? Als ze al van meet af aan met elkaar leven heb je een andere situatie als dat je mensen van andere origen (ras is een ongepast woord, een mens is geen hond) tegenkomt, terwijl je die nog nooit eerder hebt gezien of van gehoord.quote:Op zondag 10 januari 2010 14:10 schreef thabit het volgende:
[..]
Zou je echter 4000 kinderen op dat eiland zetten, 1000 van elk ras, dan denk ik dat zoiets wel zou gebeuren.
4000 is een te groot aantal, je gaat groepen vormen van hooguit een paar honderd man. De rest loopt er toevallig ook rond, maar daar leef je niet mee samen.quote:Op zondag 10 januari 2010 15:07 schreef Integrity het volgende:
[..]
Aaaah, eindelijk kan ik deze vraag stellen: waarom denk je dat? Als ze al van meet af aan met elkaar leven heb je een andere situatie als dat je mensen van andere origen (ras is een ongepast woord, een mens is geen hond) tegenkomt, terwijl je die nog nooit eerder hebt gezien of van gehoord.
Dus.. waarom denk jij dat dit wel zou gebeuren?
Ik moest lachenquote:Op zaterdag 9 januari 2010 16:18 schreef tho_Omas het volgende:
Denk het ook, ik weet van de lagere school echt niet meer wie wat was, dat waren gewoon allemaal individuen die er anders uitzagen. De een was donkerder dan de ander, maar dat Davy op een andere manier donker was dan Jaap Hein is iets wat ik met terugwerkende kracht afleidt uit andere factoren. Tinten verschillen feitelijk maar heel weinig, als je er in je kinderlijke onschuld naar kijkt.quote:Op zaterdag 9 januari 2010 16:18 schreef Joy_Division het volgende:
Ergens moet het begonnen zijn, maar ik ga toch voor opvoeding als grote boosdoener in het algemeen.
Het lijkt me helemaal niet waarschijnlijk dat die kinderen bij groepsvorming "ras" als uitgangspunt zouden nemen. Waarom zouden ze, als verschillen in huidskleur daar, anders dan hier vaak het geval is, niet gekoppeld zijn aan cultuurverschillen?quote:Op zondag 10 januari 2010 15:27 schreef thabit het volgende:
[..]
4000 is een te groot aantal, je gaat groepen vormen van hooguit een paar honderd man. De rest loopt er toevallig ook rond, maar daar leef je niet mee samen.
Kijk naar gevangenissen.quote:Op zondag 10 januari 2010 17:00 schreef Iblardi het volgende:
[..]
Het lijkt me helemaal niet waarschijnlijk dat die kinderen bij groepsvorming "ras" als uitgangspunt zouden nemen. Waarom zouden ze, als verschillen in huidskleur daar, anders dan hier vaak het geval is, niet gekoppeld zijn aan cultuurverschillen?
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |