Alleen door een klein groepje in nederland, hooguit... schizoaffective disorder gaat waarschijnlijk wel verdwijnenquote:Op zaterdag 13 februari 2010 11:13 schreef FokCrash het volgende:
De naam schizofrenie gaat trouwens verdwijnen, (in de toekomst) omdat het zo weinig zegt over de ziekte, (kijk maar naar al die misverstanden over dat gespleten geest getreuzel).
De nieuwe naam is DPS. Disfunctionele Perceptie Syndroom.
Wow respect dat je zo zelfstandig bent en ook werk hebt. Mag ik vragen wat voor werk?quote:Op woensdag 24 februari 2010 22:06 schreef Caesu het volgende:
ik heb ook nu zo'n half jaar de diagnose schizofrenie.
ik had me jaren afgesloten van de buitenwereld. kwam bijna m'n kamer niet af.
achteraf was dat omdat ik bang was voor teveel prikkels waarvan ik weer een psychose zou krijgen.
midden vorige jaar besloot ik om hulp te zoeken.
via de huisarts en een psychiater kwam ik op de dagbehandeling van de PAAZ terecht.
na een week kreeg ik door overprikkeling weer een psychose.
toen werd ik van de dagbehandeling afgehaald en kreeg ik medicatie (zyprexa).
sindsdien gaat het beter. ik heb nu werk en ga volgende week verhuizen.
die verhuizing is wel spannend. ik moet blijven oppassen voor overprikkeling want dan krijg ik weer wanen.
ik bezorg post.quote:Op donderdag 25 februari 2010 05:17 schreef BlueMage het volgende:
[..]
Wow respect dat je zo zelfstandig bent en ook werk hebt. Mag ik vragen wat voor werk?
Klinkt toch best goed, altijd goed als je zelf de kost kan verdienen.quote:Op donderdag 25 februari 2010 15:04 schreef Caesu het volgende:
[..]
ik bezorg post.
verder werk ik nog op een zorgboerderij.
de post is maar een klein gedeelte van m'n inkomen.quote:Op donderdag 25 februari 2010 20:06 schreef BlueMage het volgende:
[..]
Klinkt toch best goed, altijd goed als je zelf de kost kan verdienen.
of ze zeggen dat het niet klopt maar je had het wel bij het rechte eind! aaargh!!quote:Op zondag 10 januari 2010 09:18 schreef littledrummergirl het volgende:
dit lijkt me echt een van de meest irritante stoornissen die je kunt hebben. Je weet nooit of het echt klopt wat er om je geen gebeurd, of je bent ervan overtuigd dat het wel klopt, maar de rest van de wereld vind van niet.
Is het niet vooral een kwestiel van de juiste medicatie om de symptomen te onderdrukken + een bepaalde zelfkennis ontwikkelen waardoor je eerder weet te signaleren wanneer je eventueel een nieuwe psychose oid krijgt? Volgens mij is het iig niet geneesbaar. Gelukkig wel dragelijker te maken icm eventuele behandeling.quote:Op zaterdag 6 maart 2010 06:41 schreef Schenkstroop het volgende:
[..]
of ze zeggen dat het niet klopt maar je had het wel bij het rechte eind! aaargh!!
Ik ben schizofreen, helaas. sommige dingen die er jaren over hebben gedaan zich te ontwikkelen, kom je niet makkelijk meer vanaf. het kan alleen slijten. das mijn ervaring.
Ah, ok. Antipsychotica lijkt me in veel gevallen wel wenselijk. Je zou je kunnen afvragen of je het je wel kunt permitteren dat je een verhoogd risico loopt om eventueel weer psychotisch te worden. Brengt schizofrenie niet min of meer met zich mee dat je dat iig moet voorkomen? Eenmaal psychotisch ben je min of meer overgeleverd.quote:Op zaterdag 6 maart 2010 06:56 schreef Schenkstroop het volgende:
ik heb zelf nooit geloofd in medicatie voor schizofrenie. medicatie heeft mij nooit verder geholpen dan mij motorisch lam te maken. het gaf mij ook nooit de rust die ik zocht. naar mijn ervaring helpt medicatie bij velen wel. maar bij een enkeling (waarvan ik meerdere ken naast mij) ook niet.
Maar als voor een deel geldt dat het een biologische oorzaak heeft, dan lijkt het toch logisch dat bepaalde medicatie van toegevoegde waarde kan zijn? Op die manier hetzelfde als iemand met suikerziekte die insuline moet inspuiten etc.quote:Op zaterdag 6 maart 2010 07:15 schreef Schenkstroop het volgende:
ik zag ook bij medepatienten waar medicatie (naar eigen zeggen) wel bij hielp. dat zij ook echt wilden geloven zeg maar dat een pilletje hun angsten en waan-ideeen bij hen kon wegnemen. ik denk zelf dat de medicijnen schizofrenen enkelt kalmeert. maar dat vastgeroeste ideeen/wanen toch weer zullen bovendrijven. en dat deden ze ook. Het meerendeel wil zo erg graag dat een pilletje ze van hun lijden zal verlossen. en dan zeggen ze dat medicatie wel helpt. of toch niet helemaal?
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |