Wel. Energie verlaat het water waardoor het kouder wordtquote:Op zaterdag 9 januari 2010 10:32 schreef Klopkoek het volgende:
[..]
Omdat ijs helemaal geen warmte af geeft
Bert kijkt altijd naar P&W..quote:Op vrijdag 8 januari 2010 23:54 schreef borisz het volgende:
[..]
Het had geen inhoud. Het was alleen gezellig. Bertje vindt dat prettig op de vrijdagavond.
Wow, dat is meer dan de uitzending met Scheringa en de #3 best bekeken ooit!quote:Op zaterdag 9 januari 2010 12:23 schreef Haaibaaike het volgende:
Was een leuke uitzending ..Twitter van Bert van der Veer: Ijspretaflevering levert P&W 1,7 miljoen kijkers op!
1,7 miljoen kijkers.quote:Op zaterdag 9 januari 2010 10:26 schreef Jac0bus het volgende:
[..]
Dat zat ik me serieus ook af te vragen hoor? De wind zorgt ervoor dat warmte extra snel wordt onttrokken van een lichaam. Dus waarom niet bij ijs? Nou blijkbaar niet dus![]()
Ook weer heerlijk hoe Pauw de hele avond met een die typische nonchalante Pauw-kop zat te kijken
Jeroen Pauw bracht het alsof ijs iets levends is, dat zelfstandig kan voelen.quote:Op vrijdag 8 januari 2010 23:28 schreef One_of_the_few het volgende:
wel een blunder van die weervrouw.
Wind speelt een belangrijke rol bij de gevoelstemperatuur. (die term btw) Op de vraag of het water wat merkt van die gevoelstemperatuur zegt ze nee. Wat natuurlijk niet zo is.
De wind zorgt voor een snellere afvoer van warmte. Alsof je blaast over je soep.
Hij denkt daar leuk mee te doen en te scoren...quote:Op zaterdag 9 januari 2010 00:09 schreef Klopkoek het volgende:
Pauw was echt dom zeg. Die vraag over de gevoelstemperatuur sloeg alles. "Merkt het ijs daar ook wat van?"
Alsof hij zijn middelbare school niet heeft afgemaakt. Verklaart meteen waarom hij soms van die simplistische onzin uitkraamt.
Ja, kijkers worden steeds dommer. Ze kijken alleen nog maar naar crap. Moet je de vrijdagavond eens zien, wat een niveau.quote:Op zaterdag 9 januari 2010 13:36 schreef AryaMehr het volgende:
Wat sommige mensen hier schijnen te vergeten is dat de kijkers dom zijn. In ieder geval moet men daar van uit gaan. Er zijn genoeg mensen die bijvoorbeeld niet weten of dat werkelijk invloed heeft op het ijs.
Precies. Simpele thermodynamica stelt dat een windje wel degelijk het ijs sneller doet vriezen. Iemand in voor een experimentje?quote:Op zaterdag 9 januari 2010 13:27 schreef Peter6000 het volgende:
[..]
1,7 miljoen kijkers.![]()
Bij die vraag over waar de gevoelstemperatuur door wordt veroorzaakt riep ik hardop DE WI-HIND door de kamer, omdat ik me stoorde aan de simpelheid van de vraag.![]()
Dus het antwoord op de vraag over de invloed van de gevoelstemperatuur op het ijs miste ik, maar ik ging er eigenlijk ook vanuit dat het geen invloed heeft (omdat de feitelijke temperatuur gelijk blijft).
Ik heb het nagekeken:
http://www.natuurijswijzer.nl/ijsontwikkeling/ijsvorming/
http://www.schaats-en-skate.nl/cees/ijsvorming.htm
En als die bronnen juist zijn, klopt deze posting helemaal:
[..]
Jeroen Pauw bracht het alsof ijs iets levends is, dat zelfstandig kan voelen.
En ze waren erg geïnteresseerd.
[ afbeelding ]
Bij hogere windsnelheid neemt de thermische weerstand van het ijs naar de lucht af.quote:Op zaterdag 9 januari 2010 14:15 schreef Jac0bus het volgende:
[..]
Precies. Simpele thermodynamica stelt dat een windje wel degelijk het ijs sneller doet vriezen. Iemand in voor een experimentje?![]()
Tja die moet ook eerder een leuk koppie hebben voor de tv dan hersenen voor het weer. Het weer regelt Meteo Consult welquote:Op zaterdag 9 januari 2010 14:17 schreef EchtGaaf het volgende:
[..]
Bij hogere windsnelheid neemt de thermische weerstand van het ijs naar de lucht af.Er kan dan - bij hetzelfde temperatuurverschil tussen lucht en ijslaag - meer warmte worden afgevoerd.
Vraag was eigenlijk niet zo heel dom......weervrouwtje heeft een beetje ongelijk.
Ik stoor mij ook aan het feit dat een mooie kop voor TV allesbepalend is. Zo'n Arie Boomsma bijvoorbeeld. Ziet er ook overdreven uit, maar krijgt wel alles wat ie wilt. Blegh.quote:Op zaterdag 9 januari 2010 14:27 schreef Jac0bus het volgende:
[..]
Tja die moet ook eerder een leuk koppie hebben voor de tv dan hersenen voor het weer. Het weer regelt Meteo Consult wel![]()
Tja, ik zeg maar Lang Leve de VPROquote:Misschien goed als P&W er gewoon van uitgaan dat de Nederlander niet zo dom is. Jammer voor de mensen die het allemaal niet snappen maar ik wil niet dat een talkshow als P&W naar het niveau van Sesamstraat daalt.
Interne kinetische energie?quote:Op zaterdag 9 januari 2010 15:07 schreef Klopkoek het volgende:
Maar waar komt de warmte van het ijs dan vandaan? Van het water? Om warmte af te voeren moet je wel eerst warmte hebben denk ik.
Ja je hebt gelijk. Logisch ook. Ik liet me weer eens helemaal afleiden door de vraagstelling. Die weervrouw vast ook want ook zij vatte de vraag zo op alsof Pauw werkelijk dacht dat ijs een gevoel heeftquote:
Het water net onder het ijs is 0 graden Celsius. Als het buiten vriest dan is de lucht kouder dan 0 graden Celsius. Het water aan de onderkant van het ijs is dus warmer dan aan de bovenkant.....quote:Op zaterdag 9 januari 2010 15:07 schreef Klopkoek het volgende:
Maar waar komt de warmte van het ijs dan vandaan? Van het water? Om warmte af te voeren moet je wel eerst warmte hebben denk ik.
Simplisme doet het tegenwoordig erg goed, helaas. Het zoveelste voorbeeldje, na Joling, Jan Smit...quote:Op zondag 10 januari 2010 16:25 schreef Ringo het volgende:
Hulzebosch doet het bij mij altijd goed, eerlijke nuchtere kerel met veel humor.
Joling en Smit volg ik niet. Hulzebosch vind ik van een heel andere categorie, zeker als het over zijn vak gaat. Een echte Oosterling bovendien, ik heb een groot zwak voor die lui. Laten we het daar maar op houden.quote:Op zondag 10 januari 2010 16:27 schreef EchtGaaf het volgende:
[..]
Simplisme doet het tegenwoordig erg goed, helaas. Het zoveelste voorbeeldje, na Joling, Jan Smit...
Ja, ach je kan best soms lachen. Ik sta wel versteld van hoe die lui zo worden overgewaardeerd.quote:Op zondag 10 januari 2010 16:31 schreef Ringo het volgende:
[..]
Joling en Smit volg ik niet. Hulzebosch vind ik van een heel andere categorie, zeker als het over zijn vak gaat. Een echte Oosterling bovendien, ik heb een groot zwak voor die lui. Laten we het daar maar op houden.
quote:Op zondag 10 januari 2010 16:25 schreef Ringo het volgende:
Kijk hier, de twee grootste linkse zuurtjes van het forum toch nog aan het denken gezet door deze uitzending "zonder inhoud".
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |