abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  vrijdag 8 januari 2010 @ 12:32:47 #1
3542 Gia
User under construction
pi_76558826
Kerken in Maleisië aangevallen door moslims
quote:
In de Maleisische hoofdstad Kuala Lumpur zijn vandaag drie kerken met brandbommen bestookt. De daders zijn moslims die het niet eens zijn met een uitspraak van een rechter die het katholieken toestaat God Allah te noemen.

Twee kerken raakten door de aanval beschadigd, waarvan er een zware schade opliep.

Verschillende moslimorganisaties in Maleisië hebben opgeroepen om vandaag van moskees naar kerken te lopen. Ze willen met de betoging hun ongenoegen uiten over het besluit van het hooggerechtshof in Kuala Lumpur. Drie jaar geleden werd het de katholieke krant de Herald verboden het woord Allah te gebruiken om God aan te duiden.
En waarom? Omdat Katholieken Allah zeggen tegen God.

Nu snap ik al niet waarom die Katholieken dat überhaupt willen, maar wat is daar nu weer op tegen.

[ Bericht 25% gewijzigd door paddy op 09-01-2010 01:54:49 ]
  vrijdag 8 januari 2010 @ 12:39:43 #2
245626 error_404
nee, toch niet...
pi_76559064
quote:
In januari verbood de regering christenen om God met Allah aan te duiden. Het gebruik van het woord zou naar haar mening moslims kunnen kwetsen. Ongeveer drie vijfde van de Maleisiërs hangt de islam aan. Sommige moslims zien het gebruik van het woord Allah in publicaties van christenen als een poging hen tot het christendom te bekeren
Eerst mocht het niet, nu weer wel en dat vinden de meer extremistische moslims niet leuk.
In a nutshell.
Op vrijdag 4 september 2009 schreef MarkyMarkx het volgende: Held _O_
hier schreef tong80 het volgende: _O_ :P
hier schreef stevenmac26 het volgende: :D
  vrijdag 8 januari 2010 @ 12:40:58 #3
285521 Sigma22
The Future Is Bright
pi_76559112
Ach de religie van de vrede grijpt elke reden aan om eens lekker te rellen.

Aard van het beest zullen we maar zeggen.
pi_76559116
quote:
Op vrijdag 8 januari 2010 12:32 schreef Gia het volgende:
Kerken in Maleisië aangevallen door moslims

En waarom? Omdat Katholieken Allah zeggen tegen God.

Nu snap ik al niet waarom die Katholieken dat überhaupt willen, maar wat is daar nu weer op tegen.
Allah is gewoon een ander woord voor god, geen reden om hem/haar niet zo te noemen.

Moslims zijn bang dat de katholieken proberen om mensen te bekeren, het gebruik van het woord allah zou het verschil verkleinen tussen de twee religies (ook al gaat het in feite om dezelfde god)
I killed. But I didn't just kill fifty, I didn't kill a hundred. I killed TEN thousand! And I was good at it. It wasn't for vengeance, it wasn't for greed. It was because...I liked it
Let us leave, no trace of tears upon our dead faces
pi_76559126
laag volk..
pi_76559176
Die mensen zoeken gewoon een excuus om hun haat te botvieren, lekker geloof is het ook.
  vrijdag 8 januari 2010 @ 12:44:36 #7
8369 speknek
Another day another slay
pi_76559240
Ach, hier wordt ook om niets molotovcocktails in/tegen moskeeen aangegooid. In Zoetermeer, Venlo, Edam.. Ben benieuwd of dat nieuws was in Maleisie.
They told me all of my cages were mental, so I got wasted like all my potential.
  vrijdag 8 januari 2010 @ 12:45:31 #8
3542 Gia
User under construction
pi_76559266
Feitelijk is Allah toch gewoon het Arabische woord voor God, toch?

Dus, stel je spreekt Arabisch en bent Katholiek, dan moet je iets zeggen in de trant van:

Chabele chibele God achaba. Net dat ene woordje in een andere taal. Slaat toch nergens op.
Als het nou een naam was! Maar het is gewoon een woord.

Overigens vind ik het in die zin eigenlijk ook wel vreemd dat de meeste moslims in Nederlandse zinnen het woord Allah gebruiken. Compleet Nederlandse zin, met één arabisch woordje.
  vrijdag 8 januari 2010 @ 12:46:43 #9
32597 ShaoliN
*BLiNg bLiNG*
pi_76559302
quote:
Op vrijdag 8 januari 2010 12:44 schreef speknek het volgende:
Ach, hier wordt ook om niets molotovcocktails in/tegen moskeeen aangegooid. In Zoetermeer, Venlo, Edam.. Ben benieuwd of dat nieuws was in Maleisie.
Waarschijnlijk niet nee.
Misschien moeten we uit naam van vrede maar alle kerken en moskeeen in de brand steken.
  vrijdag 8 januari 2010 @ 12:47:16 #10
32597 ShaoliN
*BLiNg bLiNG*
pi_76559320
quote:
Op vrijdag 8 januari 2010 12:45 schreef Gia het volgende:

Overigens vind ik het in die zin eigenlijk ook wel vreemd dat de meeste moslims in Nederlandse zinnen het woord Allah gebruiken. Compleet Nederlandse zin, met één arabisch woordje.
Boeit dat je echt joh?
pi_76559393
Apart.
  vrijdag 8 januari 2010 @ 12:55:18 #12
3542 Gia
User under construction
pi_76559602
quote:
Op vrijdag 8 januari 2010 12:47 schreef ShaoliN het volgende:

[..]

Boeit dat je echt joh?
Nee, maar naar aanleiding van dit bericht, als je daar dan over nadenkt, is dat eigenlijk vreemd. Je vertaalt alles behalve het woordje voor God.
pi_76559856
quote:
Op vrijdag 8 januari 2010 12:55 schreef Gia het volgende:

[..]

Nee, maar naar aanleiding van dit bericht, als je daar dan over nadenkt, is dat eigenlijk vreemd. Je vertaalt alles behalve het woordje voor God.
Beetje wel ja.

Ik vraag me sowieso af waarom Maleise katholieken God Allah noemen? Dat Arabische christenen God Allah noemen is logisch, dat niet Arabische moslims God Allah noemen eigenlijk ook wel, maar dat Christenen in Maleisië dan ook God Allah gaan noemen is een beetje frappant. Je zou dan idd denken dat ze dat doen om de afstand tussen beide geloven te verminderen om zo moslims te bekeren, zoals hierboven al werd gezegd dus.

Maar goed, alsnog geen reden om kerken aan te vallen natuurlijk.
  † In Memoriam † vrijdag 8 januari 2010 @ 13:08:53 #14
137949 Disana
pi_76560057
Ik hoor net dat het woord Allah al bestond voor de islam bestond. De moslims daar echter claimen het woord.
pi_76560200
quote:
Op vrijdag 8 januari 2010 13:08 schreef Disana het volgende:
Ik hoor net dat het woord Allah al bestond voor de islam bestond. De moslims daar echter claimen het woord.
Allah is gewoon God in het Arabisch. Logisch dat het al bestond voor de Islam.
  † In Memoriam † vrijdag 8 januari 2010 @ 13:15:52 #16
137949 Disana
pi_76560324
quote:
Op vrijdag 8 januari 2010 13:12 schreef Bortecinem het volgende:

[..]

Allah is gewoon God in het Arabisch. Logisch dat het al bestond voor de Islam.
Ik bedoel dus ook dat het onterecht is dat erover wordt geklaagd.
pi_76560366
quote:
Op vrijdag 8 januari 2010 12:42 schreef JohnLocke het volgende:
Die mensen zoeken gewoon een excuus om hun haat te botvieren, lekker geloof is het ook.
Ze grijpen alles aan inderdaad
"If you see someone without a smile, give them one of yours.”
  vrijdag 8 januari 2010 @ 13:19:57 #18
3542 Gia
User under construction
pi_76560461
quote:
Op vrijdag 8 januari 2010 13:03 schreef Bortecinem het volgende:

[..]

Beetje wel ja.

Ik vraag me sowieso af waarom Maleise katholieken God Allah noemen? Dat Arabische christenen God Allah noemen is logisch, dat niet Arabische moslims God Allah noemen eigenlijk ook wel, maar dat Christenen in Maleisië dan ook God Allah gaan noemen is een beetje frappant. Je zou dan idd denken dat ze dat doen om de afstand tussen beide geloven te verminderen om zo moslims te bekeren, zoals hierboven al werd gezegd dus.

Maar goed, alsnog geen reden om kerken aan te vallen natuurlijk.
Waarom is het wel normaal dat niet Arabische moslims in een land als het onze God Allah noemen?
Er zijn moslims die gewoon wel God zeggen. Moeten wij dat dan zien als een manier om Christenen te bekeren door de afstand te verkleinen. Dat is toch onzin!!

Ik vind het zelfs vreemd dat niet Arabische moslims in Maleisië God Allah noemen, als ze voor de rest Maleis spreken. Er zal toch ook wel een Maleis woord voor God zijn!!
Sowieso is het ook voor Maleisische Christenen raar om zowel God als Allah te gebruiken. Het woord in het Maleis is Tuhan.
  vrijdag 8 januari 2010 @ 13:23:21 #19
3542 Gia
User under construction
pi_76560600
quote:
Op vrijdag 8 januari 2010 13:15 schreef Disana het volgende:

[..]

Precies, vind ik ook. Het is een woord, geen naam.

Dat je woorden als djellaba, boerka, niqaab e.d. niet vertaalt, is logisch, daar is geen vertaling voor.
Zo is ook een keppel een keppel en een fez een fez. Maar voor God heeft elke taal een eigen woord.

Als moslims in het maleis God niet vertalen naar Tuhan, dan moet het ook niet uitmaken als Christenen het woord gebruiken dat de meeste Maleisiërs gebruiken, namelijk Allah.
pi_76560638
quote:
Op vrijdag 8 januari 2010 13:15 schreef Disana het volgende:

[..]

Klopt helemaal.
pi_76560757
quote:
Op vrijdag 8 januari 2010 13:19 schreef Gia het volgende:

[..]

Waarom is het wel normaal dat niet Arabische moslims in een land als het onze God Allah noemen?
Er zijn moslims die gewoon wel God zeggen. Moeten wij dat dan zien als een manier om Christenen te bekeren door de afstand te verkleinen. Dat is toch onzin!!

Ik vind het zelfs vreemd dat niet Arabische moslims in Maleisië God Allah noemen, als ze voor de rest Maleis spreken. Er zal toch ook wel een Maleis woord voor God zijn!!
Sowieso is het ook voor Maleisische Christenen raar om zowel God als Allah te gebruiken. Het woord in het Maleis is Tuhan.
Het Arabisch is de taal van de Koran, dus is het wel te verklaren waarom moslims God Allah noemen. Verder zijn de moslims die God zeggen vaak moslims die hier zijn opgegroeid of iig de Nederlandse taal (of Engelse, whatever) machtig zijn. Een Turkse of Marokkaanse moslim die in Turkije of Marokko God zegt ipv Allah of Tanri (Turks voor God), vind ik wel raar overkomen. Ik zie gewoon niet in waarom je dat zou zeggen als je verder helemaal geen link hebt met het Nederlands? Terwijl de Moslims wel een link hebben met het Arabisch, namelijk de taal waarin de Koran in is geopenbaard.
  vrijdag 8 januari 2010 @ 13:33:36 #22
3542 Gia
User under construction
pi_76561002
quote:
Op vrijdag 8 januari 2010 13:27 schreef Bortecinem het volgende:

[..]

Het Arabisch is de taal van de Koran, dus is het wel te verklaren waarom moslims God Allah noemen. Verder zijn de moslims die God zeggen vaak moslims die hier zijn opgegroeid of iig de Nederlandse taal (of Engelse, whatever) machtig zijn.
Latijn is de taal van de Katholieken. Deo is het woord voor God. Toch zeggen we in Nederland God, in Frankrijk Dieu, in Spanje Dio enz....
quote:
Een Turkse of Marokkaanse moslim die in Turkije of Marokko God zegt ipv Allah of Tanri (Turks voor God), vind ik wel raar overkomen.
Ik zie gewoon niet in waarom je dat zou zeggen als je verder helemaal geen link hebt met het Nederlands?
Wie heeft het over Turken die God zouden moeten zeggen in Turkije?
Beetje rare afdwaling. Het gaat hier over Maleisië. Daar is het woord voor God Tuhan. Als je verder Maleis spreekt waarom zou een Christen dan Deo moeten zeggen en een moslim Allah? Noem God gewoon zoals het in die taal hoort, zou ik dan zeggen.

Anyway, het meerendeel van de bevolking is dus moslim, die blijven dus star gewoon Allah zeggen, gewoon zomaar een woord. Waarom dan eisen dat de christenen God of Tuhan zeggen? Allah kan toch ook.
quote:
Terwijl de Moslims wel een link hebben met het Arabisch, namelijk de taal waarin de Koran in is geopenbaard.
Geschreven, bedoel je?
  vrijdag 8 januari 2010 @ 13:38:35 #23
188734 Revolution-NL
VOC Mentaliteit
pi_76561214
Whe are a religion of peace, when you disagree and whe kill you to prove it!
pi_76561219
quote:
Op vrijdag 8 januari 2010 13:33 schreef Gia het volgende:

[quote]Latijn is de taal van de Katholieken. Deo is het woord voor God. Toch zeggen we in Nederland God, in Frankrijk Dieu, in Spanje Dio enz....
Dus?
quote:
Wie heeft het over Turken die God zouden moeten zeggen in Turkije?
Beetje rare afdwaling. Het gaat hier over Maleisië. Daar is het woord voor God Tuhan. Als je verder Maleis spreekt waarom zou een Christen dan Deo moeten zeggen en een moslim Allah? Noem God gewoon zoals het in die taal hoort, zou ik dan zeggen.
Ik gaf een Turk uit Turkije als voorbeeld omdat die net zo min een link hebben met de Germaanse talen, en het daarom raar zou zijn als ze God zouden zeggen ipv Allah of Tanri. Net zoals ik het raar vind dat Maleise christenen Allah zeggen aangezien ze verder geen link hebben met het Arabisch.
quote:
Anyway, het meerendeel van de bevolking is dus moslim, die blijven dus star gewoon Allah zeggen, gewoon zomaar een woord. Waarom dan eisen dat de christenen God of Tuhan zeggen? Allah kan toch ook.
Eisen dat een bepaalde groep een ander woord voor God gebruikt is sowieso belachelijk. Ik heb nergens het gedrag van die moslims in Malesië goedgepraat.

Geschreven, bedoel je?
[/quote]
  vrijdag 8 januari 2010 @ 13:48:56 #25
3542 Gia
User under construction
pi_76561653
quote:
Op vrijdag 8 januari 2010 13:38 schreef Bortecinem het volgende:

[..]

Dus?
In het Maleis is het Tuhan.
quote:
Ik gaf een Turk uit Turkije als voorbeeld omdat die net zo min een link hebben met de Germaanse talen, en het daarom raar zou zijn als ze God zouden zeggen ipv Allah of Tanri. Net zoals ik het raar vind dat Maleise christenen Allah zeggen aangezien ze verder geen link hebben met het Arabisch.
Ze zeggen Allah, omdat de rest van de bevolking dat ook doet. Vrijwel iedereen in dat land zegt Allah of Tuhan, waarom zouden Christenen dan niet Allah mogen zeggen, zeker in tijdschriften waarmee ze een groot publiek willen bereiken. Ik denk zelfs dat het is uit respect. Waarom zou je een tijdschrift sturen naar moslims en het dan over God hebben? Dat spreekt ze toch niet aan.
En als het tijdschrift niet specifiek over het geloof gaat, maar over zaken die iedereen aan gaan, dan is daar toch niks mis mee!!
quote:
Eisen dat een bepaalde groep een ander woord voor God gebruikt is sowieso belachelijk. Ik heb nergens het gedrag van die moslims in Malesië goedgepraat.

Verbieden dat iemand een bepaald woord voor God gebruikt is net zo belachelijk. Ik zeg ook weleens 'mon Dieu', terwijl ik verder niks met de franse taal heb.

Op zich is het natuurlijk in eerste instantie vreemd om een tijdschrift uit te brengen in het Maleis en daar dan als Christen het woord Allah of God gebruiken, i.p.v. Tuhan. Maar het is net zo raar als moslims dat doen, eigenlijk. Maar dat moet wel mogen, maar christenen mogen dat niet.

En dan die reacties. Het moet weer met geweld!!
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')