Waar ik altijd naar kijk is welke positie de Mol in een spel zou willen hebben. Da's de positie waarbij je de grootste invloed hebt om het te kunnen verprutsen, zonder dat het al te zeer opvalt.
Spel 1Bij spel 1 waren er drie opties: pijler, boot, heli. Als je in de 'pijler-groep' zat was er één mogelijkheid om het te verprutsen: zorgen dat de kandidaten op de verkeerde pijler gingen staan. Vervolgens was het een totaal passieve rol.
Vraag: weten we of de kandidaten op de juiste pijlers stonden?
Op de boot waren er mensen die vlaggen hezen en mensen die probeerden te zien wie er op de peilers stonden. Met de vlaggen kun je weinig fout doen zonder dat het opvalt. Met de verrekijker echter des te meer.
De mannen in de heli waren de laatste schakel en zouden nog alles kunnen verprutsen. Er zit echter wel iemand naast je die óók ziet welke kleuren gehezen worden en terug bij de kistjes staat zelfs de hele groep op je neus te kijken. Ik geloof dat Tim en Erik exact hebben gevolgd wat ze gezien hadden, zonder zelf fouten te maken? Je zou ook kunnen zeggen dat de Mol op dat moment niets meer hoefde te doen, omdat het toch al voor driekwart mis was gelopen.
Spel 2Twee opties: de mensen met vetorecht en de mensen die voorwerpen kochten. Als Mol heb je er weinig aan om het vetorecht te hebben. Je kunt dan maximaal twee fouten veroorzaken, terwijl bovendien de hele groep naar je staat te kijken. In de andere groep kon je veel meer invloed hebben. Ten eerste door een onduidelijk voorwerp, ten tweede had je acht kansen om redelijk subtiel een fout te maken bij het langs de voorwerpen lopen.
Conclusie: Hmmm, weet ik nog niet.