bronquote:Extra zoutwinning om nood te lenigen
Minister Maria van der Hoeven (EZ) geeft Frisia Zout toestemming om maximaal 100.000 ton extra zout te winnen in het Friese Barradeel. Dat heeft de minister donderdag geschreven in een brief aan de Tweede Kamer.
Rijkswaterstaat ziet dat de zoutvoorraad flink wordt aangesproken... De minister doet dit op uitdrukkelijk verzoek van Rijkswaterstaat, dat kampt met tekorten aan strooizout. Volgens een woordvoerder van EZ is het zout „relatief snel” te leveren, maar hij kon niet zeggen wanneer precies. „De toestemming geldt met onmiddellijke ingang. Ik weet niet of het in het weekend al beschikbaar is, maar in ieder geval binnen een paar dagen.”
Volgens Van der Hoeven daalt de bodem door de extra zoutwinning met maximaal 5 millimeter. „Bij mijn besluit heb ik de belangen van de nationale verkeersveiligheid laten prevaleren”, aldus de minister.
Omdat de bodem daalt, is de minister „niet scheutig” met het toestaan van zoutwinning. „Maar nood breekt wet.” Behalve het veiligheidsbelang speelt ook het economisch belang een rol bij het verlenen van de toestemming, aldus de woordvoerder van EZ.
Bij Frisia Zout was donderdagavond niemand bereikbaar.
quote:Winterdepressie Daisy opkomst: Winterweer dreigt verkeer lam te leggen
ROTTERDAM - De kans bestaat dat door het winterweer snelwegen worden afgesloten. Hevige sneeuval in combinatie met harde wind en een tekort aan strooizout liggen hieraan ten grondslag. Hulpdiensten zijn al bezig met het maken van noodplannen.
Het ministerie van Binnenlandse Zaken heeft in een brandbrief gericht aan onder meer provinciebestuurders en politiechefs aangegeven dat zij zich moeten voorbereiden op een ernstige verstoring van het dagelijks leven. De oproep is gericht aan ziekenhuizen, brandweer- en poltiekorpsen.
Het dreigende tekort aan strooizout heeft gevolgen voor de verkeersveiligheid, de bereikbaarheid van vitale bedrijven, zorginstellingen, ziekenhuizen, de bevoorrading van winkels en de thuiszorg. Hulpdiensten worden beperkt in hun mobiliteit.
Minister Maria van der Hoeven heeft Frisia Zout toestemming gegeven om extra zout te winnen. Milieu-organisaties verzetten zich daar tegen.
Badzout strooien
Het winterweer houdt volgens het KNMI de komende dagen nog aan. Er wordt gezocht naar alternatieven voor strooizout. De Noord-Brabantse gemeente Etten-Leur staat op het punt om badzout te gaan strooien. Op de gemeentewerf staan strooiwagens klaar met geparfumeerd, geel, appeltjesgroen en paars zout. Zand strooien is een ander alternatief.
Steeds meer gemeenten zijn momenteel alleen nog in staat om de hoofdwegen te bestrooien.
Rijkswaterstaat heeft al aangegeven dat zij desnood snelwegen zal afsluiten in verband met de verkeersveiligheid.
Winteroffensief
Ook omliggende landen als België, Engeland en Duitsland kampen met zouttekorten. Een groot deel van Europa kreunt nu al weken onder een streng winteroffensief, maar het ergste moet nog komen. Weervoorspellers waarschuwen voor de winterdepressie Daisy, een sneeuwstorm die komend weekend hard zal toeslaan, ook bij ons. Vooral in Midden-Europa.
quote:Bomen niet blij met strooizout
ROTTERDAM - Automobilisten zijn tijdens deze winterse periode blij met zout op de wegen maar bij bomen en planten is het spul minder geliefd.
De 'zoutnevel' die ontstaat als auto's over het zoute, natte wegdek rijden doet de natuur geen goed, aldus het Nederlands Dagblad.
Volgens Frank Moens van de Bomenstichting kan de nevel de schors van twijgen aantasten en leidt het zout op knoppen tot vochtonttrekking. Bovendien krijgen de bomen in het voorjaar moeilijker bladeren omdat ze via hun wortels te zout grondwater opzuigen.
Ik vraag me af of zout uberhaupt de sneeuw in de Alpen kan tegen gaan. Daar valt zoveel sneeuw dat zout volgens mij niet meer helptquote:Op vrijdag 8 januari 2010 13:40 schreef AlmightyArjen het volgende:
Ik heb een paar jaar in de Italiaanse alpen gewoond en daar werd niet met zout gestrooid ivm bescherming van het milieu. Daar werd altijd gestrooid met fijn grind. Werkte perfect zolang je winterbanden hebt. Het nadeel is wel dat in het voorjaar als alle sneeuw gesmolten is een dikke laag grind naast de weg ligt, wat steenslag kan veroorzaken...
Daar zijn ze ook iets kundiger met sneeuwschuivers dan hier in NLquote:Op vrijdag 8 januari 2010 13:53 schreef Frutsel het volgende:
[..]
Ik vraag me af of zout uberhaupt de sneeuw in de Alpen kan tegen gaan. Daar valt zoveel sneeuw dat zout volgens mij niet meer helpt
quote:(08/01) Bericht gemeente over winterweer
In het weekeinde en begin volgende week wordt opnieuw aanzienlijke sneeuwval verwacht in Nederland. Omdat bij de verschillende gemeenten, waaronder Tholen, de voorraad strooizout is geslonken wordt hier zuinig mee omgesprongen. In Tholen is er nog zout voorradig om de 1e urgentiewegen drie keer te bestrooien. Naar verwachting is dat voldoende voor dit weekeinde, maar dat is vooral afhankelijk van het weer. Daarnaast zullen sommige op- en afritten, de komende tijd met zand bestrooid worden om deze begaanbaar te houden. Als het gaat sneeuwen, zullen als eerst de sneeuwschuivers gaan rijden. Het gemeentebestuur doet ook een dringend beroep op inwoners. Gladheid op stoepen kan voorkomen worden door de stoep in uw straat te vegen na een sneeuwbui. Volgens de gemeente zijn er geen problemen voor de inzet van hulpdiensten en liggen de bluswatervoorzieningen vorstvrij. Maandag wordt in verschillende kernen het huisvuil opgehaald. Het kan zijn dat vanwege weersomstandigheden het huisvuil niet overal opgehaald wordt, dit wordt dan via de media en de website van de gemeente kenbaar gemaakt. Ook roept het gemeentebestuur op extra voorzichtig te zijn als u het ijs op wilt gaan. Door de sneeuwval van afgelopen weken is het ijs op veel plaatsen niet dik en nog erg zwak.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |