maar de mens heeft de macht om de kakkerlakken (en mieren) compleet uit te roeien, dat zie ik die insecten nog niet doen. ergo: de mens is superieur aan de kakkerlakken en mierenquote:Op donderdag 7 januari 2010 20:38 schreef griekjeee het volgende:
[..]
Dat er diersoorten zijn die wel overleven, je zou ze dus superieur kunnen noemen aan de mens in dat opzicht.
Dieren is zo algemeen, ik ga er even van uit dat je hiermee al het leven op aarde bedoelt, naast de mens. Dat is niet echt een eerlijke vergelijkging want bij de enige soorten die echt extreem kunnen overleven, bacterien en virussen, in hoeverre kan je hier van leven spreken?quote:Op donderdag 7 januari 2010 20:38 schreef griekjeee het volgende:
Dieren kunnen in veel extremere omstandigheden overleven. Daarbij zijn ze in zoveel opzichten superieur qua design, die wij alleen kunnen evenaren omdat we over meer kennis beschikken. Zij bezitten het al van nature.
De mens maakt daarbij gebruik van kennis en wetenschap. Dat is het enige dat wij in ons voordeel hebben. Er zijn veel diersoorten die qua kracht en design verder van nature boven ons staan. Het is maar net waar je waarde aan hecht bij de beoordeling wie superieur is.quote:Op donderdag 7 januari 2010 20:41 schreef FunkyHomosapien het volgende:
[..]
maar de mens heeft de macht om de kakkerlakken (en mieren) compleet uit te roeien, dat zie ik die insecten nog niet doen. ergo: de mens is superieur aan de kakkerlakken en mieren
Je wilt hiermee zeggen dat het nie de kennis en wetenschap is wat ons superieus maakt, iets anders kan ik er niet uit afleiden. Vertel mij eens, wat kunnen dieren wel wat wij met kennis en wetenschap niet kunnen?quote:Op donderdag 7 januari 2010 20:45 schreef griekjeee het volgende:
De mens maakt daarbij gebruik van kennis en wetenschap. Dat is het enige dat wij in ons voordeel hebben. Er zijn veel diersoorten die qua kracht en design verder van nature boven ons staan. Het is maar net waar je waarde aan hecht bij de beoordeling wie superieur is.
Alsof het arme jappen zijn die daarvan moeten leven, in de praktijk werkt dat net een beetje anders, die oude eilanddorpjes die heel vroeger van de walvisjacht leefde en alles van die walvis gebruikte die mogen al vele jaren niet meer jagen.quote:Op donderdag 7 januari 2010 13:32 schreef Penisbaard het volgende:
Rijke westerlingen die arme Jappen die moeten vissen om hun gezin te voeden dwarszitten voor de kijkcijfers
Met dieren doel ik op alle dieren, en dus ook alles wat niet knuffelbaar is. Maar ook de meer 'knuffelbare dieren' weten ook beter te overleven in extremere omstandigheden hoor.quote:Op donderdag 7 januari 2010 20:42 schreef Frag_adder het volgende:
[..]
Dieren is zo algemeen, ik ga er even van uit dat je hiermee al het leven op aarde bedoelt, naast de mens. Dat is niet echt een eerlijke vergelijkging want bij de enige soorten die echt extreem kunnen overleven, bacterien en virussen, in hoeverre kan je hier van leven spreken?
Als je het namelijk over de rest hebt, geen van die zullen overleven wanneer deze aardbol wordt verzwolgen door de zon. Daarintegen is de mens de enige soort hier die wel kans maakt.
Ik zeg je dat wij dáár in dat opzicht superieur zijn, maar ook op zoveel vlakken niet. Derhalve kun je niet spreken van de één is superieur aan de ander.quote:Op donderdag 7 januari 2010 20:48 schreef Frag_adder het volgende:
[..]
Je wilt hiermee zeggen dat het nie de kennis en wetenschap is wat ons superieus maakt, iets anders kan ik er niet uit afleiden. Vertel mij eens, wat kunnen dieren wel wat wij met kennis en wetenschap niet kunnen?
Wel als die ene vorm van superieuriteit alle andere vormen van superieuriteit overbodig maakt.quote:Op donderdag 7 januari 2010 20:50 schreef griekjeee het volgende:
[..]
Ik zeg je dat wij dáár in dat opzicht superieur zijn, maar ook op zoveel vlakken niet. Derhalve kun je niet spreken van de één is superieur aan de ander.
Maar stelt juist dat opzicht ons niet in staat in elk opzicth superieur te zijn ten opzichte van de dieren?quote:Op donderdag 7 januari 2010 20:50 schreef griekjeee het volgende:
Ik zeg je dat wij dáár in dat opzicht superieur zijn, maar ook op zoveel vlakken niet. Derhalve kun je niet spreken van de één is superieur aan de ander.
Rampen aan voelen komen, verdacht weinig dieren zijn omgekomen bij die tsunami bv, in tegenstelling tot mensen die pas wisten dat dat ding eraan kwam toen ze hem zagen.quote:Op donderdag 7 januari 2010 20:48 schreef Frag_adder het volgende:
[..]
Je wilt hiermee zeggen dat het nie de kennis en wetenschap is wat ons superieus maakt, iets anders kan ik er niet uit afleiden. Vertel mij eens, wat kunnen dieren wel wat wij met kennis en wetenschap niet kunnen?
Overbodig? Wie bepaalt dat?quote:Op donderdag 7 januari 2010 20:54 schreef padlarf het volgende:
[..]
Wel als die ene vorm van superieuriteit alle andere vormen van superieuriteit overbodig maakt.
Die ramp was wel degelijk aangevoeld door de mensheid, zowel door seismische apperatuur als door de scheepvaart die zich op de indische oceaan bevond. De mensen die daar woonden en het slachtoffer werden beschikten echter niet over de mogelijkheid hier iets mee te doen. En die dieren die vooral in die streken leven zijn veelal vogels. Wedden dat er meer insecten zijn gesneuveld dan mensen. Lekker appels met peren vergelijken.quote:Op donderdag 7 januari 2010 20:56 schreef erodome het volgende:
[..]
Rampen aan voelen komen, verdacht weinig dieren zijn omgekomen bij die tsunami bv, in tegenstelling tot mensen die pas wisten dat dat ding eraan kwam toen ze hem zagen.
Om 1 vb te noemen.
Het stelt ons in staat ons superieur te voelen aan dieren, ja.quote:Op donderdag 7 januari 2010 20:55 schreef Frag_adder het volgende:
[..]
Maar stelt juist dat opzicht ons niet in staat in elk opzicth superieur te zijn ten opzichte van de dieren?
Virussen dieren noemen is trouwens raar want dat is gewoon een eiwit en daarmee het enige op onze aarde wat in staat zal zijn alles te overleven.
Goed voorbeeld.quote:Op donderdag 7 januari 2010 20:56 schreef erodome het volgende:
[..]
Rampen aan voelen komen, verdacht weinig dieren zijn omgekomen bij die tsunami bv, in tegenstelling tot mensen die pas wisten dat dat ding eraan kwam toen ze hem zagen.
Om 1 vb te noemen.
Wederom, noem eens een omgekeerd voorbeeld, er zijn zat voorbeelden wat de mens wel kan en dieren niet, en er komen echt wel veel meer dieren om bij een natuur ramp dan mensen.quote:Op donderdag 7 januari 2010 20:58 schreef griekjeee het volgende:
Het stelt ons in staat ons superieur te voelen aan dieren, ja.
Ik heb nu al genoeg voorbeelden genoemd, denk je niet?quote:Op donderdag 7 januari 2010 21:12 schreef Frag_adder het volgende:
[..]
Wederom, noem eens een omgekeerd voorbeeld, er zijn zat voorbeelden wat de mens wel kan en dieren niet, en er komen echt wel veel meer dieren om bij een natuur ramp dan mensen.
Door wetenschap kunnen wij al hun vormen van superieuriteit overnemen en nabootsen.quote:
Ik heb twee uur terug gekeken in je reacties en het enige daadwerkelijke voorbeeld dat je gaf was dat er een ramp mogelijk is waar kakkerlakken wel overleven en wij niet. Nou ik kan andersom ook zeker een ramp bedenken, dus was er nie terg van onder de indruk. Verder zeg je vooral dat je voorbeelden kunt bedenken maar doe je het niet.quote:Op donderdag 7 januari 2010 21:13 schreef griekjeee het volgende:
Ik heb nu al genoeg voorbeelden genoemd, denk je niet?
Er zijn genoeg voorbeelden te verzinnen, ik zou niet weten waarom ik van alles een opsomming moet maken. Naast dat zijn dieren ook veel beter in heel hun design, ze hebben instincten die wij zelfs met wetenschap niet kunnen evenaren.quote:Op donderdag 7 januari 2010 21:22 schreef Frag_adder het volgende:
[..]
Ik heb twee uur terug gekeken in je reacties en het enige daadwerkelijke voorbeeld dat je gaf was dat er een ramp mogelijk is waar kakkerlakken wel overleven en wij niet. Nou ik kan andersom ook zeker een ramp bedenken, dus was er nie terg van onder de indruk. Verder zeg je vooral dat je voorbeelden kunt bedenken maar doe je het niet.
Maar om toch nog even ontopic te reageren, er is niets mis met zijn voor de rechten van dieren, maar als men gaat protesteren tegen het inhumaan behandelen van dieren, hou dan zowel de protesten als je eigen oplossingen ook humaan.
Ik vind het bekogelen van walvisvaarders met boterzuur zelf ook geen haar beter dan de mensen die vervolgens tegen zo een boot aanvaren, beide zijn ramfout, ga de ander niet verheerlijken.
Nee, dat is niet zo. Instinct boots je niet na, om maar eens wat te noemen.quote:Op donderdag 7 januari 2010 21:21 schreef padlarf het volgende:
[..]
Door wetenschap kunnen wij al hun vormen van superieuriteit overnemen en nabootsen.
We hebben onze kracht door middel van intelligentie weten te verbeteren. Dieren hebben klauwen, wij hebben wapens en machines. Dat voordeel hebben dieren dus ook niet meer.quote:Op donderdag 7 januari 2010 20:45 schreef griekjeee het volgende:
[..]
De mens maakt daarbij gebruik van kennis en wetenschap. Dat is het enige dat wij in ons voordeel hebben. Er zijn veel diersoorten die qua kracht en design verder van nature boven ons staan. Het is maar net waar je waarde aan hecht bij de beoordeling wie superieur is.
Instinct is geen teken van superieuriteit. Dat is het slaafs navolgen van programmering.quote:Op donderdag 7 januari 2010 21:25 schreef griekjeee het volgende:
[..]
Nee, dat is niet zo. Instinct boots je niet na, om maar eens wat te noemen.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |