abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_76509172
'Nieuwe oorlog dreigt in Sudan'
Uitgegeven: 7 januari 2010 00:09
Laatst gewijzigd: 7 januari 2010 00:09

KHARTOEM - Vijf jaar na de oorlog tussen het islamitisch en Arabische noorden en het christelijke en animistische zuiden van Sudan dreigt de situatie opnieuw uit de hand te lopen.

Politieke spanningen tussen de noordelijke regeringspartij van president Omar al-Bashir en het zuidelijke bevrijdingsfront SPLM zijn opnieuw opgelopen, het geweld neemt toe en er is sprake van chronische armoede.

De internationale gemeenschap moet snel ingrijpen om het vredesakkoord uit 2005 te redden. Daartoe hebben tien internationale hulporganisaties woensdag opgeroepen, waaronder Oxfam Novib, ICCO en Cordaid.

Ze hebben woensdag een rapport over de situatie naar buiten gebracht, getiteld 'Red de Vrede in Zuid-Sudan'.

Afgelopen jaar kostte het geweld aan 2500 mensen het leven. Nog eens 350.000 personen sloegen op de vlucht.

Bemiddelen
De hulporganisaties roepen de internationale gemeenschap op te bemiddelen tussen beide kampen. Ook zouden ze graag zien dat de VN-vredesmacht UNMIS burgers beter beschermt.

Verder waarschuwen de organisaties voor het gebrek aan ontwikkeling in het straatarme Zuid-Sudan.

Slachtoffers
Het noorden heeft Sudan gedomineerd. Het was al sinds 1955 bijna continu in strijd verwikkeld met het zuiden. Miljoenen mensen verloren door de strijd of de gevolgen van de oorlog het leven.

Pas in 2005 sloten noord en zuid een vredesakkoord dat onder meer bepaalt dat het zuiden zich met een referendum zou kunnen afscheiden. Dit referendum vindt volgend jaar plaats, net als de parlementsverkiezingen.

Koenders
De Nederlandse minister Bert Koenders (Ontwikkelingssamenwerking) brengt eind deze maand een bezoek aan het Noord-Afrikaanse land.

''Hij dient goed te onderzoeken hoe Nederland de regering in Zuid-Sudan het beste kan helpen'', verklaarde algemeen directeur Oxfam Novib, Farah Karimi.

http://www.nu.nl/buitenla(...)dreigt-in-sudan.html

=======

Kut.
The only limit is your own imagination
Ik ben niet gelovig aangelegd en maak daarin geen onderscheid tussen dominees, imams, scharenslieps, autohandelaren, politici en massamedia

Waarom er geen vliegtuig in het WTC vloog
  donderdag 7 januari 2010 @ 00:42:23 #2
211118 klaasdj
Juice by Tappy!
pi_76509212
Het is daar toch constant ruzie? Of heb ik met mijn Afrika neger ende kutkop dat mis.
Canada, the promised land!!! Places 2 be: West Michigan, New York State/Long Island (en city),
Washington, DC, Chicago.
American Studies, RuG met minor journalistiek.
pi_76509224
quote:
Op donderdag 7 januari 2010 00:42 schreef klaasdj het volgende:
Het is daar toch constant ruzie? Of heb ik met mijn Afrika neger ende kutkop dat mis.
Nee dat heb je niet.

Maar over 2 weken zit ik daar.
Ik ben niet gelovig aangelegd en maak daarin geen onderscheid tussen dominees, imams, scharenslieps, autohandelaren, politici en massamedia

pi_76509270
Nou, kan de wereld weer lekker doorgaan alsof er niets aan de hand is.
  donderdag 7 januari 2010 @ 00:45:25 #5
211118 klaasdj
Juice by Tappy!
pi_76509272
Wom?
Canada, the promised land!!! Places 2 be: West Michigan, New York State/Long Island (en city),
Washington, DC, Chicago.
American Studies, RuG met minor journalistiek.
pi_76510272
quote:
Op donderdag 7 januari 2010 00:43 schreef El_Matador het volgende:

[..]

Nee dat heb je niet.

El_Matador = Bert Koenders!!!!! !!!!
The problem is not the occupation, but how people deal with it.
pi_76510280
quote:
Op donderdag 7 januari 2010 01:58 schreef waht het volgende:

[..]

El_Matador = Bert Koenders!!!!! !!!!
Ja, de NSdaP is echt mijn partij!

pi_76510364
quote:
Op donderdag 7 januari 2010 01:59 schreef El_Matador het volgende:

[..]

Ja, de NSdaP is echt mijn partij!
Het is inderdaad merkwaardig dat jouw posts niet altijd stroken met de PvdA-visie.

Maar goed... Bert Koenders of niet, ik wens je een behouden vaart en veilige terugkomst.
The problem is not the occupation, but how people deal with it.
pi_76510460
quote:
Op donderdag 7 januari 2010 02:09 schreef waht het volgende:

[..]

Het is inderdaad merkwaardig dat jouw posts niet altijd stroken met de PvdA-visie.

Maar goed... Bert Koenders of niet, ik wens je een behouden vaart en veilige terugkomst.
Ik hoop dat ik de 31 haal. Ben of daar of net na terugkomst jarig (afhankelijk van planning).

† In Memoriam † donderdag 7 januari 2010 @ 02:33:30 #10
220133 De_Kardinaal
sapiens sine operibus
pi_76510506
quote:
Op donderdag 7 januari 2010 02:24 schreef El_Matador het volgende:

[..]

Ik hoop dat ik de 31 haal. Ben of daar of net na terugkomst jarig (afhankelijk van planning).
2500 doden stelt geen flikker voor. In Mexico worden jaarlijks veel meer mensen vermoord dan dat en daar zou ik ook gewoon naar toe gaan.
pi_76510513
quote:
Op donderdag 7 januari 2010 02:33 schreef De_Kardinaal het volgende:

[..]

2500 doden stelt geen flikker voor. In Mexico worden jaarlijks veel meer mensen vermoord dan dat en daar zou ik ook gewoon naar toe gaan.
Mexico was superveilig. Iran en Colombia ook. Dallas 3:00 ook. Soedan wordt een eitje.

† In Memoriam † donderdag 7 januari 2010 @ 02:37:45 #12
220133 De_Kardinaal
sapiens sine operibus
pi_76510530
quote:
Op donderdag 7 januari 2010 02:34 schreef El_Matador het volgende:

[..]

Mexico was superveilig. Iran en Colombia ook. Dallas 3:00 ook. Soedan wordt een eitje.
En wat moet je doen in die landen dan? De natuurlijke grondstoffen van paupers stelen?
pi_76510538
quote:
Op donderdag 7 januari 2010 02:37 schreef De_Kardinaal het volgende:

[..]

En wat moet je doen in die landen dan? De natuurlijke grondstoffen van paupers stelen?
Die domme rukkers daar vertellen waar ze het zwarte goud kunnen vinden uiteraard.

† In Memoriam † donderdag 7 januari 2010 @ 02:43:05 #14
220133 De_Kardinaal
sapiens sine operibus
pi_76510556
quote:
Op donderdag 7 januari 2010 02:39 schreef El_Matador het volgende:

[..]

Die domme rukkers daar vertellen waar ze het zwarte goud kunnen vinden uiteraard.
Koffie
pi_76510568
quote:
Op donderdag 7 januari 2010 02:43 schreef De_Kardinaal het volgende:

[..]

Koffie
Dat groeit volgens mij niet in Soedan. Maar het drinkt een stuk lekkerder weg, heb jij gelijk in.

† In Memoriam † donderdag 7 januari 2010 @ 02:48:02 #16
220133 De_Kardinaal
sapiens sine operibus
pi_76510577
quote:
Op donderdag 7 januari 2010 02:44 schreef El_Matador het volgende:

[..]

Dat groeit volgens mij niet in Soedan. Maar het drinkt een stuk lekkerder weg, heb jij gelijk in.
Bestel daar maar eens een kopje jebena
pi_76510596
quote:
Op donderdag 7 januari 2010 02:48 schreef De_Kardinaal het volgende:

[..]

Bestel daar maar eens een kopje jebena
Doe ik. En nu slapen.

pi_76511095
quote:
Op donderdag 7 januari 2010 02:39 schreef El_Matador het volgende:

[..]

Het land in totaal zal er niet heul veul op vooruit gaan
  donderdag 7 januari 2010 @ 07:29:12 #19
89730 Drugshond
De Euro. Mislukt vanaf dag 1.
pi_76511368
Gewoon een 80-jarige oorlog. Het is ff wachten totdat daar een beetje realiteitsbesef gaat doordringen.
En voor de rest.... ze zoeken het maar uit.
Stammenoorlog en zo.....verwacht vanaf mijn zijde geen donatie en zo.
pi_76511522
Ik stel voor dat wel allemaal de andere kant op kijken en met een Serious Request actie 3 miljoen die kant op sturen aan het eind van dit jaar.

Zoals we altijd doen, dus!
"I'm interested in anything about revolt, disorder, chaos, especially activity that appears to have no meaning.
It seems to me to be the road toward freedom. - Jim Morrison"
  Moderator donderdag 7 januari 2010 @ 14:55:25 #21
8781 crew  Frutsel
pi_76523495
quote:
Cattle raid: 140 killed
At least 140 people have been killed in ethnic clashes in Southern Sudan, officials say, as aid agencies warn that the country faces a return to war.

Deputy governor of Warrap state Sabino Makana said members of the Nuer group attacked Dinka cattle herders and seized thousands of animals.

Most of the violence happened over the weekend in the city of Tonj, he said.

The UN says more than 2,000 people have been killed in ethnic violence in the south since last January.

More people died in Southern Sudan than in Darfur last year.

'Lethal cocktail'

The north and south fought a 22-year civil war that left some 1.5 million people dead.

A 2005 peace deal ended the conflict and created a power-sharing government.

But 10 international aid agencies warned on Wednesday that a "lethal cocktail" of rising violence, chronic poverty and political tensions was pushing the accord towards collapse.

Southern politicians accuse President Omar al-Bashir's allies of arming rival groups in the south to stoke up trouble.

They say Mr Bashir wants to destabilise the region to sabotage a national election planned for April, and a referendum on southern independence the following year.

The Warrap state deputy governor told Reuters news agency that the Nuer attackers killed 139 Dinka herders and wounded dozens more on Saturday.

He said many of the Nuers also died, but he did not have reliable figures.

The clashes came to light only after a UN security team visited the remote area by aircraft two days ago, AFP news agency reported.

"Local sources on the ground said that at least 140 people had been killed, 90 wounded and 30,000 head of cattle had been stolen," said senior UN official Lise Grande.

Southern Sudan remains one of the poorest areas of the world and clashes over resources are common.
pi_77184411
Is hierover al meer bekend? Ben nu Wat is de Wat aan het lezen, wat gaat over het levensverhaal van een zuid Soedanese vluchteling die naar Amerika is gevlucht. Best wel heftig. Vind het schrijnend dat hierover zo weinig aaandacht is geweest, in totaal zijn er iets van 2 miljoen doden gevallen in Zuid-Soedan, 1/5 van de bevolking. Hopelijk loopt het nu niet weer uit de hand.
You don't need a weatherman to know which way the wind blows.
---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Album top 100 2024
  zaterdag 23 januari 2010 @ 19:27:59 #23
179598 Deprater
werken fijn, niks doen beter
pi_77184942
quote:
Op donderdag 7 januari 2010 07:50 schreef Jarno het volgende:
Ik stel voor dat wel allemaal de andere kant op kijken en met een Serious Request actie 3 miljoen die kant op sturen aan het eind van dit jaar.

Zoals we altijd doen, dus!
Ja stuur maar geld , daar los je alles mee op , kan de lokale dictator tenminste nieuwe AK47 van kopen
  † In Memoriam † zaterdag 23 januari 2010 @ 19:30:53 #24
230491 Zith
pls tip
pi_77185029
quote:
Op donderdag 7 januari 2010 00:43 schreef El_Matador het volgende:

[..]

Nee dat heb je niet.

Mijn vader heeft een tijd in Sudan gezeten als diplomaat, tot hij eruit werd gezet omdat de regering hem niet meer welkom achtte Hij werd altijd rondgereden met een AK naast hem ter bescherming
I am a Chinese college students, I have a loving father, but I can not help him, he needs to do heart bypass surgery, I can not help him, because the cost of 100,000 or so needed, please help me, lifelong You pray Thank you!
pi_77185035
quote:
Op zaterdag 23 januari 2010 19:08 schreef Felagund het volgende:
Is hierover al meer bekend? Ben nu Wat is de Wat aan het lezen, wat gaat over het levensverhaal van een zuid Soedanese vluchteling die naar Amerika is gevlucht. Best wel heftig. Vind het schrijnend dat hierover zo weinig aaandacht is geweest, in totaal zijn er iets van 2 miljoen doden gevallen in Zuid-Soedan, 1/5 van de bevolking. Hopelijk loopt het nu niet weer uit de hand.
D'r valt niks te halen hè, anders had de VN of de VS daar allang "democratie" gebracht.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')