Als je de vraag letterlijk leest, moet je het opgeven.quote:Op maandag 11 januari 2010 09:32 schreef Staartaap het volgende:
Ben gisteren ook al bezig geweest met het invullen van het programma. Ik heb echter een vraag. Aan het eind van 2009 zat ik qua banksaldo's boven de 20.014 euro. Aan het begin van 2009 echter niet. Ik weet dat het gaat om het gemiddelde vermogen.
Moet ik de saldo's nu toch opgeven of kan ik de vraag over het spaargeld (wanneer ik gemiddeld niet boven de 20.000 uitkom) gewoon overslaan?
Niet.quote:Op maandag 11 januari 2010 10:49 schreef kikoooooo het volgende:
Ik heb een gedeelte van het jaar mijn reiskosten zelf betaald en een gedeelte van het jaar mijn reiskosten volledig vergoed gekregen van mijn werkgever. Hoe moet ik dit opgeven?
Nee. Tenzij het met het OV is geweest.quote:En kan ik dit uberhaupt opgeven?
Bedoel je daarmee de vraag: Heeft u in 2009 voordelen uit sparen gehad?quote:Op maandag 11 januari 2010 10:11 schreef ManAtWork het volgende:
[..]
Als je de vraag letterlijk leest, moet je het opgeven.
Waar staat deze vraag?quote:Op maandag 11 januari 2010 11:23 schreef Staartaap het volgende:
[..]
Bedoel je daarmee de vraag: Heeft u in 2009 voordelen uit sparen gehad?
En als de rente lager is dan de inflatie, is het dan nog een voordeel?quote:Op maandag 11 januari 2010 11:34 schreef ManAtWork het volgende:
[..]
Waar staat deze vraag?
En dan nog: je hebt toch rente op je spaarrekening ontvangen? Dus is het antwoord 'ja'.
Ja, het zijn treinkaartjes. Ik heb ze (degenen die ik zelf heb betaald) ook nog allemaal.quote:Op maandag 11 januari 2010 11:06 schreef ManAtWork het volgende:
[..]
Niet.
[..]
Nee. Tenzij het met het OV is geweest.
Yup.quote:Op maandag 11 januari 2010 11:53 schreef PiRANiA het volgende:
[..]
En als de rente lager is dan de inflatie, is het dan nog een voordeel?
Volgens de BD wel gok ik zo
Die kun je verwerken bij 'Reisaftrek openbaar vervoer'.quote:Op maandag 11 januari 2010 11:57 schreef kikoooooo het volgende:
[..]
Ja, het zijn treinkaartjes. Ik heb ze (degenen die ik zelf heb betaald) ook nog allemaal.
Je moet aan bepaalde voorwaarden voldoen. Daarnaast mag je de gemaakte kosten (dus de treinkaartjes die je in 2009 hebt gekocht om naar je werk te gaan) niet aftrekken. Je mag een (vast) aftrekbedrag meenemen.quote:Op maandag 11 januari 2010 12:30 schreef kikoooooo het volgende:
Kun je een indicatie geven hoeveel je daarvan terug krijgt ongeveer? Heb zo'n 600 euro eigen reiskosten gehad..
Ohja, in welke periode is dat geweest (dus 5 maanden lang, 5 dagen in de week met OV?)? 1 aug. tot en met 31 dec.?quote:Op maandag 11 januari 2010 14:22 schreef kikoooooo het volgende:
Afstand woon werk enkele reis: +/- 110km
Dagen 3 maanden lang alle werkdagen, dus zo'n 60 dagen, daarna 2 maanden volledige vergoeding door mijn werkgever.
Waarom niet alleen de maanden welke je zelf hebt betaald opgeven?quote:Op maandag 11 januari 2010 15:15 schreef Eppie_NL het volgende:
Dan kan je het zo invullen.
Plaats werkgever: .........
Periode: 1-7 t/m 30-11
Km: 110
Dagen per week: 5
Dit levert een bedrag op van ¤ 818.
af: Ontvangen vergoedingen: 694 (= 2 *347)
Totaal aftrekpost: ¤ 124 (=818-694).
Dat kan kikoooooo wel doen, maar wel niet conform de regels van de belastingdienst. Bij controle hang je.quote:Op maandag 11 januari 2010 16:30 schreef ManAtWork het volgende:
[..]
Waarom niet alleen de maanden welke je zelf hebt betaald opgeven?
Levert een hogere aftrekpost op.
Ga er maar vanuit dat je aftrekpost studiekosten in 2009 nihil bedraagt. Dus invullen heeft volgens mij geen zin.quote:Op maandag 11 januari 2010 17:49 schreef KneiterS het volgende:
Toch nog een vraag over de aftrekbaarheid van studiekosten.
Ik heb tot en met augustus 2009 studiefinanciering gehad. Daarna ben ik nog wel doorgegaan met studeren, alleen had ik geen recht meer op studiefinanciering (reeds 4 jaar gehad). Wel heb ik nog steeds een OV. Hoe zit dit nu met de aftrekbaarheid van de studiekosten? Betekent dit dat vanaf augustus mijn werkelijke studiekosten aftrekbaar zijn? Of moet ik toch de normbedragen aanhouden omdat ik nog wel recht heb op die OV? (wat dus betekent dat wel meer aftrekbaar is omdat je de gift dan niet in aanmerking hoeft te nemen)
Bedankt voor de bevestiging, dat dacht ik inderdaad ook.quote:Op maandag 11 januari 2010 17:54 schreef JD-Matrix het volgende:
Ja, je moet gewoon de normbedragen blijven toepassen. Je hebt door het behoud van je OV in feite een 'nullening' en valt dus onder de IBG-regeling. Omdat je vanaf september geen studiefinanciering meer ontvangt, bedraagt je ontvangen 'tegemoetkoming' over deze vier maanden dus 'nul'. Hierdoor word je aftrekbaar bedrag dus hoger. Hier uiteraard wel op letten.
Deze snap ik niet. De afgelopen 2 jaar heb ik ieder jaar de normbedragen genomen en daar mijn ontvangen studiefinanciering van afgetrokken. Dat wat boven de drempel uitkwam was vervolgens aftrekbaar. Dit had ieder jaar een afrekbaar bedrag tot gevolg. Doe ik dan iets fout?quote:Op maandag 11 januari 2010 18:08 schreef Eppie_NL het volgende:
[..]
Ga er maar vanuit dat je aftrekpost studiekosten in 2009 nihil bedraagt. Dus invullen heeft volgens mij geen zin.
In 2010 kan je wel profiteren van de aftrekpost (omdat je wel recht hebt op studiefinanciering, maar geen (aanvullende) prestatiebeurs meer krijgt).
Ligt eraan hoeveel studiefinanciering je krijgt.quote:Op maandag 11 januari 2010 19:12 schreef KneiterS het volgende:
[..]
Bedankt voor de bevestiging, dat dacht ik inderdaad ook.
[..]
Deze snap ik niet. De afgelopen 2 jaar heb ik ieder jaar de normbedragen genomen en daar mijn ontvangen studiefinanciering van afgetrokken. Dat wat boven de drempel uitkwam was vervolgens aftrekbaar. Dit had ieder jaar een afrekbaar bedrag tot gevolg. Doe ik dan iets fout?
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |