Je hoeft niet officieel erkend te zijn om een godsdienst te zijn, maar een religie is het wel... Wicca heeft stromingen die werken met goden en godinnen (pantheons), maar aangezien ik me daar verder niet mee bezig hou.. Het godendom is wel iets wat vaak terugkeert in religies.. dus.. ehh. Ja.quote:Op vrijdag 8 januari 2010 00:11 schreef Suusje-V het volgende:
[..]
Ja ik weet het ook wel ongeveer, ben er zelf een tijd in geinteresseerd geweest (je raakt net in de puberteit etc). Inmiddels allang uitgegroeid, ook nooit zo'n type geweest hoor
Maar een godsdienst is het sowieso niet, want ten 1e is het niet officieel erkend en ten 2e heeft dat wicca geen god, toch?
Ja, de 'natuur', maar in principe is dat de god van iedereen.
Moeder Natuur is gewoon de fucking baas, daar komt geen geloof bij om de hoek kijken
Uhh, ik zie geen Nederland ofzo staan hoor?quote:Op vrijdag 8 januari 2010 00:15 schreef laforest het volgende:
[..]
Dat is niet waar. Aquarian Tabernacle Church is een volledig erkende kerk door de overheid.
is considered "The first Wiccan church with full legal status and recognition by the governments of three nations," the United States, Canada and Australia.
En waar staat dan dat jij het over Nederland specifiek had?quote:Op vrijdag 8 januari 2010 00:21 schreef Suusje-V het volgende:
[..]
Uhh, ik zie geen Nederland ofzo staan hoor?
Bovendien is Aquarian Tabernacle Church niet bepaald een Nederlands woord ofzo.
Ik bedoelde meer dat het geen erkende godsdienst is als monotheïsmen such as Jodendom, Christendom en de Islam. Of polytheïsmen such as Budhisme, Hinduïsme en dat soort shit.
quote:Op vrijdag 8 januari 2010 00:11 schreef Suusje-V het volgende:
[..]
Ja ik weet het ook wel ongeveer, ben er zelf een tijd in geinteresseerd geweest (je raakt net in de puberteit etc). Inmiddels allang uitgegroeid, ook nooit zo'n type geweest hoor
Maar een godsdienst is het sowieso niet, want ten 1e is het niet officieel erkend en ten 2e heeft dat wicca geen god, toch?
Ja, de 'natuur', maar in principe is dat de god van iedereen.
Moeder Natuur is gewoon de fucking baas, daar komt geen geloof bij om de hoek kijken
Ja, ik zei dan ook geloof. Geloof is hetzelfde als religie.quote:Op vrijdag 8 januari 2010 00:16 schreef Pluis_Konijn het volgende:
[..]
Je hoeft niet officieel erkend te zijn om een godsdienst te zijn, maar een religie is het wel... Wicca heeft stromingen die werken met goden en godinnen (pantheons), maar aangezien ik me daar verder niet mee bezig hou.. Het godendom is wel iets wat vaak terugkeert in religies.. dus.. ehh. Ja.
Het wordt vaak een mysteriereligie genoemd..
Moeder natuur is inderdaad een baas, alleen maken de mensen er wel een puinhoop van.
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Hmz, da's waar. Maar aangezien we in Nederland wonen was ik er eigenlijk vanuit gegaan dat je die conclusie zelf wel kon trekkenquote:Op vrijdag 8 januari 2010 00:28 schreef laforest het volgende:
[..]
En waar staat dan dat jij het over Nederland specifiek had?
[..]
Idd. Soms denk ik serieus dat de wereld beter af zou zijn zonder mensenquote:Op vrijdag 8 januari 2010 00:16 schreef Pluis_Konijn het volgende:
Moeder natuur is inderdaad een baas, alleen maken de mensen er wel een puinhoop van.
Ik ben geen Wicca, ik ben meer traditioneel, middeleeuws. Maar daar hoef ik niet over uit te wijden.quote:Op vrijdag 8 januari 2010 00:30 schreef Suusje-V het volgende:
[..]
Hmz, da's waar. Maar aangezien we in Nederland wonen was ik er eigenlijk vanuit gegaan dat je die conclusie zelf wel kon trekken
Bovendien: Wat/wie is de god van de wiccans dan?
Het is wel gewoon echt een religie (dus geloof) enzo hoor. Maar geen godsdienst.
Daar zit dus wél een verschil tussen
OOK, niet alleen maar.quote:Op vrijdag 8 januari 2010 00:34 schreef NotYou het volgende:
[..]
Mensen die niet begrijpen dat heks in het Nederlands ook als scheldwoord geldt.
Het is een natuurreligie , bij godsdienst denken veel mensen aan Christendom of islam ofzo.. daar is het niet echt mee te vergelijken. Het zit meer in je dagelijks leven , en toch ben je ook veel vrijer in je doen en laten.quote:Op vrijdag 8 januari 2010 00:04 schreef Suusje-V het volgende:
[..]
Ik vind 'm cool
[ afbeelding ]
En wicca is toch geen godsdienst? Maar gewoon een soort geloof ofzo?
Niet echt hekserij maar wel sort-of-kinda like it?
Hmz. ik heb het ook eens opgezocht.quote:Op vrijdag 8 januari 2010 00:35 schreef laforest het volgende:
[..]
Ik ben geen Wicca, ik ben meer traditioneel, middeleeuws. Maar daar hoef ik niet over uit te wijden.
Dit is iets persoonslijks, niet zoiets als een kerkbeleving ofzo.
Anyways, godsdienst is vereren van een god, religie is een godsdienst.
re·li·gie (de ~ (v.), -giën/~s)
1 godsdienst
gods·dienst (de ~ (m.))
1 geheel van de leerstellingen en plechtigheden van een volk of kerkgenootschap => geloof, geloofsovertuiging, religie
2 verering, aanbidding van God
Dus ben ik het nog steeds niet met je eens omdat Wiccas wel zeker zich als genootschap met leerstelling en verenigen. Vooral in de UK en de VS is dat allemaal vrij groot. Met officieel erkende priesters, government funding.
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
quote:Op vrijdag 8 januari 2010 00:40 schreef Suusje-V het volgende:
[..]
Hmz. ik heb het ook eens opgezocht.
En toen was godsdienst zeker niet hetzelfde als religie.
Religie is namelijk geloof. Dus als ik een genootschap opzet dat gelooft in marsmannetjes, is dat ook een religie. Deze religie heeft dus geen god en is daarom geen godsdienst.
Religie wordt alleen idd wel snel genoemd als hetzelfde als godsdienst. Maar dat is meer omdat de meest bekende religies ook daadwerkelijk godsdiensten zijn.
Nu rest mij nog één vraag: Welke god heeft dat wicca dan?Waarom die vraag beantwoorden?SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.jij weet het toch zo goed?
Heks klinkt vrouwelijk.quote:Op vrijdag 8 januari 2010 00:39 schreef Raven_NL het volgende:
[..]
Het is een natuurreligie , bij godsdienst denken veel mensen aan Christendom of islam ofzo.. daar is het niet echt mee te vergelijken. Het zit meer in je dagelijks leven , en toch ben je ook veel vrijer in je doen en laten.
Heksen gaan niet op zondag naar een kerk ofzo
quote:Op vrijdag 8 januari 2010 00:40 schreef Suusje-V het volgende:
[..]
Hmz. ik heb het ook eens opgezocht.
En toen was godsdienst zeker niet hetzelfde als religie.
Religie is namelijk geloof. Dus als ik een genootschap opzet dat gelooft in marsmannetjes, is dat ook een religie. Deze religie heeft dus geen god en is daarom geen godsdienst.
Religie wordt alleen idd wel snel genoemd als hetzelfde als godsdienst. Maar dat is meer omdat de meest bekende religies ook daadwerkelijk godsdiensten zijn.
Nu rest mij nog één vraag: Welke god heeft dat wicca dan?Ik antwoord maar niet meer, het staat er in zwart en wit en toch probeer je te zeggen wat ik zeg fout is.SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Wiccas geloven bijvoorbeeld in de god Pan en de Godin Diana. Nou tevreden?
Jehovah=Power of God Lucifer=Light of God Satan=Love of God Jesus=Unity of God
Daar heb je het gedonder alquote:Op vrijdag 8 januari 2010 00:35 schreef laforest het volgende:
[..]
Met officieel erkende priesters, government funding.
Ja dat weet ik. Maar dat is omdat die religies daadwerkelijk godsdiensten met een God zijn (of godsdiensten met meerdere goden).quote:Op vrijdag 8 januari 2010 00:39 schreef Raven_NL het volgende:
[..]
Het is een natuurreligie , bij godsdienst denken veel mensen aan Christendom of islam ofzo.. daar is het niet echt mee te vergelijken. Het zit meer in je dagelijks leven , en toch ben je ook veel vrijer in je doen en laten.
Heksen gaan niet op zondag naar een kerk ofzo
Warlock, maar dan voelen wiccas zich beledigd. Dus de wicca kent wel een mannelijke heks. Dus dan is het niet raar. Dat een heks per definitie een vrouw is, is een opgelegd beeld door de kerk en hollywood films.quote:Op vrijdag 8 januari 2010 00:41 schreef Desunoto het volgende:
[..]
Heks klinkt vrouwelijk.
Een mannelijke heks klinkt... dom. Raar.
Is er geen mannelijke variant op "heks"?
Ik bedoel.. als jij zegt.. "ik ben heks" dan zullen anderen helemaal![]()
![]()
![]()
kijken zeg maar.
Ik weet het verschil tussen geloof/religie en godsdienst wel jaquote:Op vrijdag 8 januari 2010 00:41 schreef Pluis_Konijn het volgende:
[..]
Waarom die vraag beantwoorden?jij weet het toch zo goed?
Ah. Daar is mijn antwoord.quote:Op vrijdag 8 januari 2010 00:41 schreef laforest het volgende:
[..]
Ik antwoord maar niet meer, het staat er in zwart en wit en toch probeer je te zeggen wat ik zeg fout is.
Wiccas geloven bijvoorbeeld in de god Pan en de Godin Diana. Nou tevreden?
Meestal worden mannelijke 'heksen' tovenaar of magiër genoemdquote:Op vrijdag 8 januari 2010 00:41 schreef Desunoto het volgende:
[..]
Heks klinkt vrouwelijk.
Een mannelijke heks klinkt... dom. Raar.
Is er geen mannelijke variant op "heks"?
Ik bedoel.. als jij zegt.. "ik ben heks" dan zullen anderen helemaal![]()
![]()
![]()
kijken zeg maar.
Was niet mijn bedoeling om je aan te vallen of je dat gevoel te geven.quote:Op vrijdag 8 januari 2010 00:45 schreef Suusje-V het volgende:
[..]
Ah. Daar is mijn antwoord.
Nu ben ik overtuigd.
Heb je toch geantwoord he
Correctie: Wicca is dus wél een godsdienst
Maar ik voel me eigenlijk een beetje aangevallenAlsof ik jullie aanval.
Ik weet niet of je het al doorhad maar ik heb ook hier meerdere keren verteld dat ik respect heb voor wicca en dat soort dingen, en dat ik er ook een tijd in geïntereseerd ben geweest toen mijn vriendin zich met enkele dingen ging bezighouden (ik weet niet eens meer precies wat, is al een tijd geleden).
Dus ik val jullie absoluut niet aan. Ik had het alleen over godsdienst/religie
Dat is idd wat ik schreef, ja. Erg knap herhaald.quote:
En jij bent hoe oud precies?quote:Op vrijdag 8 januari 2010 00:37 schreef laforest het volgende:
Ik vind het de mooiste titel die een vrouw kan hebben, mits ze een echte is, geen poser.
Lekker stoer afzetten tegen de mainstream!quote:Op vrijdag 8 januari 2010 00:37 schreef laforest het volgende:
(en die lelijke heks uit Hollywood sprookjes, meh)
Het is maar goed dat ik me niet aangevallen voelde. Ik hou wel van een stevige discussiequote:Op vrijdag 8 januari 2010 00:45 schreef Suusje-V het volgende:
[..]
Ah. Daar is mijn antwoord.
Nu ben ik overtuigd.
Heb je toch geantwoord he
Correctie: Wicca is dus wél een godsdienst
Maar ik voel me eigenlijk een beetje aangevallenAlsof ik jullie aanval.
Ik weet niet of je het al doorhad maar ik heb ook hier meerdere keren verteld dat ik respect heb voor wicca en dat soort dingen, en dat ik er ook een tijd in geïntereseerd ben geweest toen mijn vriendin zich met enkele dingen ging bezighouden (ik weet niet eens meer precies wat, is al een tijd geleden).
Dus ik val jullie absoluut niet aan. Ik had het alleen over godsdienst/religie
Ja hij is echt geweldig he. Vind ik ook.quote:Op vrijdag 8 januari 2010 00:49 schreef NotYou het volgende:
[..]
Dat is idd wat ik schreef, ja. Erg knap herhaald.![]()
[..]
En jij bent hoe oud precies?
[..]
Lekker stoer afzetten tegen de mainstream!Het grappige is dat dit soort volk zich prima bewust is van de betekenis in de volksmond alsmede de normale associaties, maar oh wee toch als jij de betekenis die zij eraan gegeven hebben niet (er)kent.
You're so cool and different!
Bwehe, ik hou ook wel van een stevige discussie op z'n tijdquote:Op vrijdag 8 januari 2010 00:49 schreef Pluis_Konijn het volgende:
[..]
Het is maar goed dat ik me niet aangevallen voelde. Ik hou wel van een stevige discussie
No problem, je hebt iig de antwoorden die je wilde.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |