abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_76472046
quote:
AMSTERDAM - Een van de boten waarmee de actiegroep Sea Shepherd Japanse walvisvaarders dwars zit in de wateren bij Antarctica is woensdag bij een aanvaring zwaar beschadigd.

De boeg van de boot Ady Gil brak af, waarna de speedboot water begon te maken. De zes opvarenden zijn in veiligheid gebracht, heeft een woordvoerder in het gebied aan de Australische radiozender ABC gemeld.

Het Japanse ministerie van visserij bevestigt dat zich een aanvaring heeft voorgedaan, maar heeft geen details. Op het bij de aanvaring betrokken schip, de Shonan Maru, zijn in elk geval geen gewonden gevallen.

Walvisjagers

De Ady Gil was pal voor het moederschip van de Japanse walvisjagers, de Nisshin Maru, gaan varen om stukken touw in het water te vieren, met de bedoeling dat die het roer en de schroef van het schip onklaar zouden maken. Een ander schip van Sea Shepherd, de Bob Barker, was in de buurt.

Kat-en-muisspel

Japanse walvisvaarders en actievoerders van Sea Shepherd voeren elk jaar een gevaarlijk kat-en-muisspel in de afgelegen wateren bij Antarctica. Australië en Nieuw-Zeeland dringen er bij beide partijen op aan zich te beheersen, omdat redding ver weg is als er iets misgaat.
bron

Eerder in het nieuws:
quote:
Walvisoorlog grimmiger: Japan zet militairen in

Japan toont zich agressiever in zijn onstuitbare jacht op walvissen. Het zet militairen in en de eerste waterkanonschoten zijn al gelost. Daarmee is een triest hoogtepunt bereikt in de afslachting van deze bedreigde dieren.
De Steve Irwin - uit de vloot van de Sea Shepherd - en een Japanse walvisjager hebben elkaar beschoten met krachtige waterkanonsalvo's, zo'n 1.200 zeemijl ten zuiden van West-Australië. De harpoenboot Shonan Maru #2 was de Sea Shepherd al op het spoor van het moment dat die Perth verliet op 9 december en gaf diens locatie door aan de Japanse moedervloot. Ook een Japans vliegtuigje hield de Sea Shepherd de hele tijd in het oog.

Militair gedrag
Volgens de kapitein van de Sea Shepherd, Paul Watson, heeft Japan militair personeel aan boord van de Shonan Maru #2 en mogelijks ook op andere schepen. "Hoe de bemanning zich op het schip beweegt, is helemaal anders dan de vorige jaren. Ze gedragen zich heel militair. Ze hebben ook vier geluidskanonnen dit jaar tegen slechts één vorig jaar. Hun schip heeft bovendien metalen pinnen aan de zijkant om het enteren te beletten."

Toch ook bultruggen
Het waterkanongevecht vond maandag plaats, tijdens een twee uur durende achtervolging van de Shonan Maru #2 door de Sea Shepherd. Watson zegt dat de Japanse vloot is uitgebreid tot vier harpoenboten en twee "beveiligingsboten". Hij beweert ook dat de bultruggen wel degelijk op de lijst van toegelaten slachtoffers van de walvisjagers staan, terwijl de Japanse regering had verzekerd dat dat níet het geval zou zijn. "Ik zag de lijst en die geeft toelating tot het doden van 935 dwergvinvissen, 20 vinvissen en 50 bultruggen."

"Australië niet daadkrachtig"
Watson is ook boos op de Australische regering, met name op premier Kevin Rudd en op milieuminister Peter Garrett. "Ze logen om verkozen te worden. Japan lacht Australië gewoon uit. Alleen woorden, geen daden", luidt de harde kritiek. De oppositie eiste al een ultimatum van Australië voor Japan om de walvisjacht stop te zetten. Rudd was gisteren overigens in Tokio maar had het met de Japanse premier, Yukio Hatoyama, niet over de walvisjacht. "Sushi en sake stonden op het menu, maar daadkrachtige actie helaas niet", zei oppositiewoordvoerder Greg Hunt. (jv)
bron

De boot die in aanvaring is gekomen, de Ady Gil, moeilijk te volgen op de radar:

De intentie is zeer lovenswaardig, maar ik vraag me af of het nog wel zin heeft. Ik bedoel, wat ik tot nu toe heb gezien op Planet is nogal amateuristisch. Een kabel voor de boot Japanners neerleggen die het vervolgens weer net zo makkelijk eruit vissen. Van de boterzuurbommen gegooid vanaf kleine boortjes die tegenwoordig in gedrapeerde netten terecht komen. De Japanners maken ook gebruik van waterkanonnen en geluidskanonnen in. Wat doen die lui van Sea Shepard dan? Die gaan dan ook met een los schoteltje in de hand richten alsof ze ook een geluidskanon hebben.

Ook nu wordt er weer gefilmd en zal het dit najaar te zien zijn op Planet en Discovery.

Wat vinden jullie?
pi_76472103
Jammer dat het zulke amateuristische prutsers zijn...
Op vrijdag 22 juli 2011 00:30 schreef yvonne het volgende:
Ja DE Ik houd nog heel veel van je
pi_76472209
Ik snap niet dat ze al hun energie stoppen in de uitvoering van de walvisjacht. Beter gaan ze gewoon wettelijk proberen de walvisjacht te laten verbieden.
  woensdag 6 januari 2010 @ 10:32:38 #4
71480 zoalshetis
eerlijk=eerlijk
pi_76472247
wordt door deze, in mijn optiek walgelijke vangst, de populatie ernstig bedreigd? en zo ja, dan zie ik daar graag een onafhankelijk onderzoek van.
hoofdletters kosten teveel tijd
don't avoid pain to gain pleasure
niet iedereen is iedereen
pi_76472497
quote:
Op woensdag 6 januari 2010 10:27 schreef Mylene het volgende:
De intentie is zeer lovenswaardig

Andere schepen tot zinken (proberen te) brengen en daarmee de bemanning in gevaar brengen is erg lovenswaardig inderdaad.

Beter richten ze hun energie, zoals Scorpie al zei, op het op een diplomatieke manier stoppen van de walvisjacht dan deze terroristische acties waarmee ze nu een keer krijgen wat ze verdienen.
pi_76472622
quote:
Op woensdag 6 januari 2010 10:38 schreef ruud.nl het volgende:

[..]

Andere schepen tot zinken (proberen te) brengen en daarmee de bemanning in gevaar brengen is erg lovenswaardig inderdaad.

Beter richten ze hun energie, zoals Scorpie al zei, op het op een diplomatieke manier stoppen van de walvisjacht dan deze terroristische acties waarmee ze nu een keer krijgen wat ze verdienen.
Dat is zo makkelijk gezegd, maar ga het maar eens doen.. Japan dwingen om walvisvaart te stoppen.
Juist goed dat dit nu in het nieuws komt, zodat bij het grote publiek bekend wordt wat voor schoften die Japanners zijn.
Komt keesje bij de leraar: "Meester, ik word gepest, iedereen noemt me schele keesje"
Waarop de leraar antwoordt: "Wat kan jou dat nou schelen keesje ?"
_o_
pi_76472660
quote:
Op woensdag 6 januari 2010 10:41 schreef DaDude1987 het volgende:

[..]

Dat is zo makkelijk gezegd, maar ga het maar eens doen.. Japan dwingen om walvisvaart te stoppen.
Juist goed dat dit nu in het nieuws komt, zodat bij het grote publiek bekend wordt wat voor schoften die Japanners zijn.
Want? Ze voeren geheel volgens hun eigen beleid een jacht uit op dieren waar wij in de Westerse wereld van gruwelen, dus moeten we ze maar stoppen, desnoods met geweld?

Lekkere redenatie weer.
pi_76472766
quote:
Op woensdag 6 januari 2010 10:28 schreef DutchErrorist het volgende:
Jammer dat het zulke amateuristische prutsers zijn...
Ik vind het juist prachtig. Heerlijk vermaak zo op de woensdagavond.

While we're living, the dreams we have as children fade away
AFC Ajax | Borussia Mönchengladbach] | Kansas City Chiefs | Alabama Crimson Tide
  Moderator woensdag 6 januari 2010 @ 10:46:44 #9
45833 crew  Fogel
pi_76472804
quote:
Op woensdag 6 januari 2010 10:41 schreef DaDude1987 het volgende:

[..]

Juist goed dat dit nu in het nieuws komt, zodat bij het grote publiek bekend wordt wat voor schoften die Japanners Sea Shepherds zijn.
Correctie.
I'm surrounded by morons!
TRV plannen/geboekt 2025:Zuid-Amerika, Nederland, Chicago, Washington, Nederland, Kroatië, Slovenië, Parijs/Brussel/Nijmegen/Kopenhagen
TRV 2024:Nederland, UK, Nederland, Denemarken, UK, Nederland, Noord-Noorwegen, Nederland, Atlanta
TRV 2023: Bangkok, Los Angeles, Nederland/Belgie, Denemarken, Noord-Noorwegen, Londen, Thailand, Nederland, Gdansk, Nederland, Japan
pi_76472807
quote:
Op woensdag 6 januari 2010 10:43 schreef Scorpie het volgende:

[..]

Want? Ze voeren geheel volgens hun eigen beleid een jacht uit op dieren waar wij in de Westerse wereld van gruwelen, dus moeten we ze maar stoppen, desnoods met geweld?

Lekkere redenatie weer.
De manier waarop ze het doen. En daarnaast wilden ze het schip niet laten zinken, slechts onklaar maken... Oh en zoveel geweld is het niet.... Vooral veel stinkbommen volgens mij
pi_76472883
quote:
Op woensdag 6 januari 2010 10:45 schreef zjroentje het volgende:

[..]

Ik vind het juist prachtig. Heerlijk vermaak zo op de woensdagavond.

[ afbeelding ]
Ja okay maar als ze nog eens goed hun vak verstonden was het nog veel leuker geweest
pi_76472904
quote:
Op woensdag 6 januari 2010 10:46 schreef DutchErrorist het volgende:

[..]

De manier waarop ze het doen. En daarnaast wilden ze het schip niet laten zinken, slechts onklaar maken... Oh en zoveel geweld is het niet.... Vooral veel stinkbommen volgens mij
Dan nog hebben ze natuurlijk geen ene kloot te maken met het beleid van een ander land. Het zou wat zijn, als elke jandoedel zijn/haar mening over een onderwerp kan opdringen aan een ander land.
pi_76473000
quote:
Op woensdag 6 januari 2010 10:49 schreef Scorpie het volgende:

[..]

Dan nog hebben ze natuurlijk geen ene kloot te maken met het beleid van een ander land. Het zou wat zijn, als elke jandoedel zijn/haar mening over een onderwerp kan opdringen aan een ander land.
Hoezo hebben ze geen kloot te maken met het beleid van een bepaald land, ze varen toch op oceanen rond, en die zijn toch van niemand?
  woensdag 6 januari 2010 @ 10:57:36 #14
8252 mvdejong
Home is where the cat is.
pi_76473216
Greenpeace wil van de Sea Shepards af omdat die het onmogelijk maken in de Japanse publieke opinie een verandering te weeg te brengen. Voor de Japanners zijn het - volgens mij ook terecht - piraten, en dat ligt gevoelig.

Daarnaast, als je de Whale Wars op Discovery en Animal Planet volgt :
- De kapitein gelooft zelf niet meer in de zaak, en trekt zich regelmatig "moe" terug in zijn cabine. Vertaling : hij is zwaar aan de drank (aan zijn gezicht ook wel af te lezen).
- De vervanging is een psychopaat die vrij actief probeert om dodelijke ongevallen te veroorzaken in de hoop dat dat in de Westerse publieke opinie effect heeft.
- De meeste vrijwilligers doen maar 1 reis mee omdat het een ongeorganiseerde puinhoop is.
- Hun taalgebruik is wat apart : iemand die ongevraagd aan boord een schip van een andere land gaat (een misdrijf in elke maritieme omgeving) wordt een "gijzelaar" genoemd.
- Ze gooien met glazen flessen naar de walvisvaarders, en vinden dat niet gevaarlijk, gooien de walvisvaarders wat metalen bouten en moeren terug, is dat misdadig.
Sam the American Eagle : You, sir, are a demented, sick, degenerate, barbaric, naughty freako!
Alice Cooper : Why, thank you!
Sam the American Eagle : Freakos: One. Civilization: Zero.
  woensdag 6 januari 2010 @ 10:59:24 #15
285174 Evienne
never odd or even
pi_76473280
Japanners jagen enkel op walvissen en walvisachtigen (dolfijnen) omdat ze daarmee een dikke middelvinger naar het Westen op kunnen steken. Gewoon, omdat het kán, dus.

Wetenschappelijk onderzoek doe je namelijk beter op lévende dieren.

De meeste Japanners houden ook al niet van walvisvlees en hebben geen enkel idee dat er ook tienduizenden dolfijnen in de schappen van supermarkten liggen.

Ik vind het bijzonder lovenswaardig dat Greenpeace hier aandacht voor blijft vragen, er is namelijk geen enkel land of andere stichting die Japan tot de orde durft te roepen. Greenpeace mag hierbij geen geweld gebruiken dus komen hun acties nogal klungelig over, maar dit is helaas de enige optie.

Mensen die vinden dat Greenpeace moet ophouden hiermee vinden dus éigenlijk dat Japan gewoon de vrije hand moet krijgen, en zonder toezicht deze majestueuze, op de rand van uitsterven balancerende, dieren af mag slachten.

Kijktip: The Cove.
think for yourself, question authority
while it is always possible to wake a person who's sleeping, no amount of noise will wake a person who is pretending to be asleep
  woensdag 6 januari 2010 @ 11:00:42 #16
71480 zoalshetis
eerlijk=eerlijk
pi_76473322
quote:
Op woensdag 6 januari 2010 10:59 schreef Evienne het volgende:
Japanners jagen enkel op walvissen en walvisachtigen (dolfijnen) omdat ze daarmee een dikke middelvinger naar het Westen op kunnen steken. Gewoon, omdat het kán, dus.
het is toch iets traditioneels van japan om walvis te jagen en te eten? kan me nauwelijks voorstellen dat ze het doen om de door jouw genoemde reden.
pi_76473350
De Sea Shepherd wat een sukkels zijn dat ook. Ze wouden eens een keer die schroef onklaar maken met heel duur en sterk touw. Alsof je een enorme schroef, die duizenden rpm maakt, kan stopen met een stuk touw
  woensdag 6 januari 2010 @ 11:17:03 #18
285174 Evienne
never odd or even
pi_76473941
quote:
Op woensdag 6 januari 2010 11:00 schreef zoalshetis het volgende:

[..]

het is toch iets traditioneels van japan om walvis te jagen en te eten? kan me nauwelijks voorstellen dat ze het doen om de door jouw genoemde reden.
quote:
Japanse logica: walvis bedreigt mens
De Japanners beroepen zich hoofdzakelijk op twee argumenten om de jacht op walvissen goed te praten. Een eerste is economisch van inslag en komt hier op neer: walvissen bedreigen de mens en niet omgekeerd. Want, beweren de Japanners, de walvissen voeden zich met vis en zijn verantwoordelijk voor de dalende visbestanden. En, hoe meer walvissen in de zee, hoe erger dat gaat worden.
quote:
Verzonnen traditie
Wat ons meteen doet aansluiten bij het tweede argument van de Japanners om walvissen te doden: de walvisjacht is een culturele traditie die al eeuwen in het land wordt beoefend.

Ook dat is onzin. Want amper één procent van de Japanners hield er zich voor de 20ste eeuw mee bezig. En die één procent waren dan nog eilandbewoners die hun levenswijze onder dwang hebben moeten veranderen wegens te barbaars voor de rest van de Japanners. De 'moderne' Japanse walvisjacht is een praktijk afgekeken van de Noren, opgezet door een meedogenloze zakenman genaamd Jura Oka die Noren inhuurde en Noorse uitrustingen kocht.
bron

Er ís geen traditie en er ís geen bedreiging voor de mens. Walvissen eten doorgaans plankton of kleine zilvervisjes die ook niet voor menselijke consumptie geschikt zijn.
while it is always possible to wake a person who's sleeping, no amount of noise will wake a person who is pretending to be asleep
pi_76473982
Die foto van die boot. Tis net een incoming Butter Knife (botermes/0
"Whose eyes are those eyes?"
pi_76474102
quote:
Sea Shepherd botst met walvisjagers
quote:
Een van de boten waarmee de actiegroep Sea Shepherd Japanse walvisvaarders dwars zit in de wateren bij Antarctica is woensdag bij een aanvaring zwaar beschadigd.
pi_76474224
quote:
Op woensdag 6 januari 2010 11:17 schreef Evienne het volgende:

[..]

[..]

[..]

bron

Er ís geen traditie en er ís geen bedreiging voor de mens. Walvissen eten doorgaans plankton of kleine zilvervisjes die ook niet voor menselijke consumptie geschikt zijn.
Dat lijkt me stug.
  woensdag 6 januari 2010 @ 11:32:01 #22
285174 Evienne
never odd or even
pi_76474487
quote:
Op woensdag 6 januari 2010 11:24 schreef ruud.nl het volgende:

[..]

Dat lijkt me stug.
Vinvis:
quote:
Wonderlijk genoeg voedt dit reusachtige dier zich met minuscule diertjes die als verzamelnaam plankton hebben en een maximale grootte hebben van 1 à 2 centimeter. Per dag eet een volwassen dier zo'n 3500 kg krill. bron.
Dwergvinvis:
quote:
De dwergvinvissen in de Antarctische wateren eten vrijwel alleen krill (een klein garnaalachtig diertje). Zeer zelden voeden dwergvinvissen in de Ross Zee (maar nergens anders in het Antarctisch gebied) zich met kleine zilvervisjes terwijl ze krill ophappen. bron.
  woensdag 6 januari 2010 @ 11:35:35 #23
8252 mvdejong
Home is where the cat is.
pi_76474625
quote:
Op woensdag 6 januari 2010 11:17 schreef Evienne het volgende:
Er ís geen traditie ...
Een paar eeuwen is geen traditie ? 1% van de bevolking is aardig wat, en walvis staat voor veel mensen op de menukaart. Dat de methode veranderd is, doet er volgens mij niet toe.
quote:
Walvissen eten doorgaans plankton of kleine zilvervisjes die ook niet voor menselijke consumptie geschikt zijn.
Er zijn walvissen die plankton eten.
Er zijn walvissen die vissen eten.
So-wie-so zijn de plankton en de zilvervisjes voedsel voor andere, wel voor menselijke consumptie geschikte vissen.

Overigens, ik ben tegen de walvis-vangst, maar als ik dit zooitje randdebielen bezigzie, hoop ik dat de Japanners nog heel lang doorgaan.
Sam the American Eagle : You, sir, are a demented, sick, degenerate, barbaric, naughty freako!
Alice Cooper : Why, thank you!
Sam the American Eagle : Freakos: One. Civilization: Zero.
  woensdag 6 januari 2010 @ 11:35:58 #24
17137 Sander
Nerds do it rarely
pi_76474639
Hoe denk je dat vissen beginnen? Volwassen?

Also, ze jagen alleen op niet-bedreigde soorten.
pi_76474675
Zilvervisje:

Het zilvervisje is een klein insect, behorend tot de orde van de Zygentoma, een orde van primitieve insecten die volgens sommige taxonomen niet echt tot de insecten moet worden gerekend. De naam verwijst naar de zilverachtige glans van de schubben die het lichaam bedekken en misschien ook naar zijn vermogen watervlug weg te glippen. Zilvervisjes worden ongeveer twee centimeter lang en worden in Nederland en België vooral gevonden in vochtige hoeken in badkamers of keukenkastjes.
pi_76474682
quote:
Op woensdag 6 januari 2010 10:51 schreef DutchErrorist het volgende:

[..]

Hoezo hebben ze geen kloot te maken met het beleid van een bepaald land, ze varen toch op oceanen rond, en die zijn toch van niemand?
Dat zijn ze wel en te vaak zijn het beschermde wateren waar toch gejaagd wordt, wat niet mag, maar waar geen klote aan gedaan wordt.
Politiek laat het weereens afweten, neemt geen maatregelen om dit te stoppen waar dat niet mag en de organisatie's die dan ingrijpen zijn de gebeten hond, net als greenpeace met die rotsblokken(dat dat stukje zee al meer dan 10 jaar beschermd had moeten zijn vergeten we dan snel).

Walvissenjacht opzich, ik vind het walgelijk, maar dat vind ik ook van onze bio-industrie, dat alleen is geen reden om het algemeen te verbieden.
Dat er in beschermde wateren gejaagd wordt is van een heel ander kaliber, die wateren zijn beschermt om de verschillende populatie's op peil te houden, door niet overal te jagen blijft het veel beter in stand allemaal.
Maar er wordt gewoon gejaagd, door vissers, door walvisvaarders, het is gewoon illegaal maar gedoogd omdat er poen mee verdient wordt.
Als je altijd doet wat je altijd deed zul je altijd krijgen wat je altijd kreeg.
  woensdag 6 januari 2010 @ 11:37:20 #27
17137 Sander
Nerds do it rarely
pi_76474695
Also, er zijn ongeveer 900.000 dwergvinvissen. Dat de Japanners er 1000 per jaar uit de zee sleuren. Poeh hee
  Moderator woensdag 6 januari 2010 @ 11:38:50 #28
45833 crew  Fogel
pi_76474759
Hier is een video te vinden van de botsing: http://www.vg.no/nyheter/utenriks/artikkel.php?artid=592919 (gefilmd door Sea Shepherd) en http://www.vgtv.no/?id=27841 (gefilmd door de Jappanners)
TRV plannen/geboekt 2025:Zuid-Amerika, Nederland, Chicago, Washington, Nederland, Kroatië, Slovenië, Parijs/Brussel/Nijmegen/Kopenhagen
TRV 2024:Nederland, UK, Nederland, Denemarken, UK, Nederland, Noord-Noorwegen, Nederland, Atlanta
TRV 2023: Bangkok, Los Angeles, Nederland/Belgie, Denemarken, Noord-Noorwegen, Londen, Thailand, Nederland, Gdansk, Nederland, Japan
  woensdag 6 januari 2010 @ 11:39:21 #29
71480 zoalshetis
eerlijk=eerlijk
pi_76474781
ik denk dat de wereld een beetje moe wordt van mensen die op agressieve manier het heft in handen nemen. dit soort optreden doet teveel mensen denken aan het opgegraven lijk van de moeder van een boer in engeland.
pi_76474785
quote:

[..]

En achterbakse propaganda met onderhandse trucs zoals ontvoeringen door de walvisvaarders en vuurwapengeweld in scene zetten.

De toon die het bericht uit de OP zet is ook tekenend.
quote:
Militair gedrag
Volgens de kapitein van de Sea Shepherd, Paul Watson, heeft Japan militair personeel aan boord van de Shonan Maru #2 en mogelijks ook op andere schepen. "Hoe de bemanning zich op het schip beweegt, is helemaal anders dan de vorige jaren. Ze gedragen zich heel militair. Ze hebben ook vier geluidskanonnen dit jaar tegen slechts één vorig jaar. Hun schip heeft bovendien metalen pinnen aan de zijkant om het enteren te beletten."

OOOOOOOOOOOORLY mister Watson?
Lijkt mij anders een logische staaltje actie reactie.
Jullie vallen van tijd tot tijd met zeer agressieve tactieken de walvisvaarders aan en de Jappen reageren met naar mijn idee zeer milde maatregelen.
De Fransen wisten wel raad met de Rainbow Warrior van Greenpeace.

woensdag 6 januari 2010 @ 11:40:05 #31
17137 Sander
Nerds do it rarely
pi_76474816
quote:
Op woensdag 6 januari 2010 11:37 schreef erodome het volgende:

[..]

Dat zijn ze wel en te vaak zijn het beschermde wateren waar toch gejaagd wordt, wat niet mag, maar waar geen klote aan gedaan wordt.
Politiek laat het weereens afweten, neemt geen maatregelen om dit te stoppen waar dat niet mag en de organisatie's die dan ingrijpen zijn de gebeten hond, net als greenpeace met die rotsblokken(dat dat stukje zee al meer dan 10 jaar beschermd had moeten zijn vergeten we dan snel).

Walvissenjacht opzich, ik vind het walgelijk, maar dat vind ik ook van onze bio-industrie, dat alleen is geen reden om het algemeen te verbieden.
Dat er in beschermde wateren gejaagd wordt is van een heel ander kaliber, die wateren zijn beschermt om de verschillende populatie's op peil te houden, door niet overal te jagen blijft het veel beter in stand allemaal.
Maar er wordt gewoon gejaagd, door vissers, door walvisvaarders, het is gewoon illegaal maar gedoogd omdat er poen mee verdient wordt.
Er wordt geen klote mee verdiend.
quote:
Dit levert de IJslandse bevolking zo’n 25 miljoen euro per jaar op. Met het doden van walvissen is jaarlijks vier miljoen euro te verdienen, aldus Krista van Velzen.
http://www.journalism.fcj.hvu.nl/index.php?id=5076
pi_76474836
quote:
Op woensdag 6 januari 2010 10:57 schreef mvdejong het volgende:
Greenpeace wil van de Sea Shepards af omdat die het onmogelijk maken in de Japanse publieke opinie een verandering te weeg te brengen. Voor de Japanners zijn het - volgens mij ook terecht - piraten, en dat ligt gevoelig.

Daarnaast, als je de Whale Wars op Discovery en Animal Planet volgt :
- De kapitein gelooft zelf niet meer in de zaak, en trekt zich regelmatig "moe" terug in zijn cabine. Vertaling : hij is zwaar aan de drank (aan zijn gezicht ook wel af te lezen).
- De vervanging is een psychopaat die vrij actief probeert om dodelijke ongevallen te veroorzaken in de hoop dat dat in de Westerse publieke opinie effect heeft.
- De meeste vrijwilligers doen maar 1 reis mee omdat het een ongeorganiseerde puinhoop is.
- Hun taalgebruik is wat apart : iemand die ongevraagd aan boord een schip van een andere land gaat (een misdrijf in elke maritieme omgeving) wordt een "gijzelaar" genoemd.
- Ze gooien met glazen flessen naar de walvisvaarders, en vinden dat niet gevaarlijk, gooien de walvisvaarders wat metalen bouten en moeren terug, is dat misdadig.
Het is wel een zooitje idd, dat viel me vies tegen toen ik het zag, dat moet beter kunnen!!!
Als je altijd doet wat je altijd deed zul je altijd krijgen wat je altijd kreeg.
pi_76474965
quote:
Op woensdag 6 januari 2010 11:40 schreef erodome het volgende:

[..]

Het is wel een zooitje idd, dat viel me vies tegen toen ik het zag, dat moet beter kunnen!!!
Dat had ik ook maarja, dat zei ik ook al in de OP
pi_76474985
quote:
Op woensdag 6 januari 2010 11:37 schreef ruud.nl het volgende:
Zilvervisje:

[ afbeelding ]

Het zilvervisje is een klein insect, behorend tot de orde van de Zygentoma, een orde van primitieve insecten die volgens sommige taxonomen niet echt tot de insecten moet worden gerekend. De naam verwijst naar de zilverachtige glans van de schubben die het lichaam bedekken en misschien ook naar zijn vermogen watervlug weg te glippen. Zilvervisjes worden ongeveer twee centimeter lang en worden in Nederland en België vooral gevonden in vochtige hoeken in badkamers of keukenkastjes.
Snel ingrijpen dus als je ze ziet want de walvissen volgen niet veel later.
Als je eenmaal walvissen achter en onder je koelkast hebt ben je pas echt zuur.
  woensdag 6 januari 2010 @ 11:45:55 #35
269262 PalmRoyale
Life's a bitch.
pi_76475056
Waar het op neer komt is dit. Walvissen zijn intelligente zelfbewuste dieren en staan al jaren op de rand van uitsterven. Als je vindt dat het goed is om intelligente, zelfbewuste, onschuldige dieren die zichzelf op geen enkele wijze kunnen verdedigen op brute wijze af te slachten dan zegt dat heel wat over wat voor persoon je bent.
"Our rights are not granted by governments. They are inherent to our nature. But it's entirely the opposite for governments: their privileges are precisely equal to only that which we suffer them to enjoy." - Edward Snowden
  Moderator woensdag 6 januari 2010 @ 11:47:50 #36
45833 crew  Fogel
pi_76475153
quote:
Op woensdag 6 januari 2010 11:45 schreef PalmRoyale het volgende:
Waar het op neer komt is dit. Walvissen zijn intelligente zelfbewuste dieren en staan al jaren op de rand van uitsterven. Als je vindt dat het goed is om intelligente, zelfbewuste, onschuldige dieren die zichzelf op geen enkele wijze kunnen verdedigen op brute wijze af te slachten dan zegt dat heel wat over wat voor persoon je bent.
En hier heb je vast een objectieve bron van...
pi_76475156
quote:
Op woensdag 6 januari 2010 10:31 schreef Scorpie het volgende:
Ik snap niet dat ze al hun energie stoppen in de uitvoering van de walvisjacht. Beter gaan ze gewoon wettelijk proberen de walvisjacht te laten verbieden.
Op woensdag 9 juni 2010 @ 09:07 schreef lezzer: Verder legt fruityloop uitstekend uit hoe het in het echte leven gaat.
pi_76475239
quote:
Zo zelfbewust over hun gewicht dat ze vaak met tientallen tegelijk het strand op zwemmen en collectief zelfmoord plegen.
Net zo kansloos geëvolueerd als die frigide reuzenpanda's die maar 1 soort bamboe eten terwijl ze een carnivorengebit hebben.
  woensdag 6 januari 2010 @ 11:53:27 #39
71480 zoalshetis
eerlijk=eerlijk
pi_76475440
quote:
heb jij een echt goede bron waar staat dat ze met uitsterven zijn bedreigd? en dan niet graag iets met www.greenpeace.bull.org.
  woensdag 6 januari 2010 @ 11:57:36 #40
269262 PalmRoyale
Life's a bitch.
pi_76475676
quote:
Op woensdag 6 januari 2010 11:37 schreef Sander het volgende:
Also, er zijn ongeveer 900.000 dwergvinvissen. Dat de Japanners er 1000 per jaar uit de zee sleuren. Poeh hee
Het leven van een dier heeft voor jou dus geen enkele waarde? Je zou eens de documentaire Earthlings moeten kijken, dan zie je op wat voor brute onmenselijke wijze deze majesteuze dieren zonder enige genade worden afgeslacht. Dergelijke praktijken en de onwillendheid van der rest van de wereld om er iets tegen te doen zeggen heel veel over hoe ver het menselijk ras zich nou echt ontwikkeld heeft....niet zo heel ver. Je kent vast wel het gezegde dat je een maatschappij kunt afmeten aan hoe het zijn zwakste leden behandeld, dat gaat ook op voor de wereld in z'n geheel.
"Our rights are not granted by governments. They are inherent to our nature. But it's entirely the opposite for governments: their privileges are precisely equal to only that which we suffer them to enjoy." - Edward Snowden
pi_76475814
Het is vrij simpel, er is een internationaal verdrag over, het ICRW. Echter Noorwegen en Japan erkennen dit niet, en doen tot op een zekere hoogte wat ze willen, Japan onder het mom van wetenschappelijk onderzoek, en Noorwegen doet niet zo krampachtig en komt er gewoon voor uit.

Beide landen staan in hun recht daar ze dat verdrag nooit hebben erkend, dus vissen ze legaal gezien legitiem op die beesten, en staan ze op gelijke voet met Sea Shepherd en Greenpeace qua rechten in de internationale wateren. Beiden moeten zich houden aan de geldende maritieme regels qua het voeren van lichten op een boot (rood en groen, en een wit licht in de mast als ik het goed heb), en zo nog een hele rits aan bepalingen. Je boot pal voor een varende boot manoevreren zal daar niet in staan lijkt me, en ik ken de details niet, maar als het mis gaat zal het de eigen schuld van de actievoerders zijn gok ik, alhoewel de publieke opinie een wat andere mening zal hebben, en daar proberen ze gebruik van te maken.
Op woensdag 9 juni 2010 @ 09:07 schreef lezzer: Verder legt fruityloop uitstekend uit hoe het in het echte leven gaat.
  woensdag 6 januari 2010 @ 12:02:39 #42
285174 Evienne
never odd or even
pi_76475929
quote:
Op woensdag 6 januari 2010 11:35 schreef mvdejong het volgende:

[..]

Een paar eeuwen is geen traditie ? 1% van de bevolking is aardig wat, en walvis staat voor veel mensen op de menukaart. Dat de methode veranderd is, doet er volgens mij niet toe.
[..]
1% van de bevolking is niet veel. Deze walvissen werden bovendien gevangen om te overleven, en álles werd gebruikt, van baleinen tot levertraan en vlees.
Pas in 1908 is in Japan de Nihon Hogeigyo Suisan Kumiai opgericht, ofwel de Japanse Walvisjacht Associatie. Toen is de jacht pas werkelijk begonnen: In 1915 was de Grijze Vinvis al uitgestorven. Tegen 1930 werden 38.000 blauwe vinvissen per jaar gevangen en geslacht. Vervolgens naar Antarctica om ook dáár 20.000 walvissen per jaar te slachten, teneinde WOII te kunnen financieren...

Is dát traditie?

Jouw opmerking dat de methode veranderd is, maar het toch traditie blijft? Dan zou men stieren inmiddels ook met machinegeweren moeten bevechten in Spanje.

71% van de Japanners keurt de walvisvangst af. Buiten Japan is dit percentage nog hoger.
Op basisscholen wordt walvisvlees als lunch gepromoot en walvisvlees wordt in honden- en kattenvoer verwerkt omdat er een gigantisch overschot is aan blubber.
pi_76476014
Overigens schijnt men op 1 schip van de Sea Shepherd organisatie een soort erelijst/score bij te houden van de door hen tot zinken gebrachte schepen, ik meende de Farley Mowat oid.
  woensdag 6 januari 2010 @ 12:09:02 #44
136 V.
Fuck you and your eyebrows
pi_76476220
De Sea Sheperds hebben mijn bijzondere sympathie en de manier waarop de Japanners over de Ady Gil heenvoeren was bewust en levensgevaarlijk voor de bemanningsleden.

V.
Ja inderdaad, V. ja.
pi_76476240
quote:
Op woensdag 6 januari 2010 12:04 schreef fruityloop het volgende:
Overigens schijnt men op 1 schip van de Sea Shepherd organisatie een soort erelijst/score bij te houden van de door hen tot zinken gebrachte schepen, ik meende de Farley Mowat oid.

Ze zijn er nog trots op ook inderdaad.
pi_76476276
quote:
Op woensdag 6 januari 2010 12:09 schreef Verbal het volgende:
De Sea Sheperds hebben mijn bijzondere sympathie en de manier waarop de Japanners over de Ady Gil heenvoeren was bewust en levensgevaarlijk voor de bemanningsleden.

V.
Met andere woorden: een koekje van eigen deeg.
  woensdag 6 januari 2010 @ 12:11:32 #47
276646 -Kadesh-
The Protectors of the Garden
pi_76476343
quote:
Op woensdag 6 januari 2010 11:38 schreef Fogel het volgende:
Hier is een video te vinden van de botsing: http://www.vg.no/nyheter/utenriks/artikkel.php?artid=592919 (gefilmd door Sea Shepherd) en http://www.vgtv.no/?id=27841 (gefilmd door de Jappanners)
Haha!! Daaaag bootje
For thirteen generations we have protected it from the unclean
  woensdag 6 januari 2010 @ 12:11:48 #48
285174 Evienne
never odd or even
pi_76476352
quote:
Op woensdag 6 januari 2010 11:37 schreef Sander het volgende:
Lijkt me heel gevaarlijk om uit te gaan van dit aantal.
quote:
Tot 2000 ging het IWC (International Whaling Committee) uit van een schatting van 760.000, maar uit verschillende onderzoeken bleek dat in de onderzochte gebieden slechts de helft van dit aantal voorkwam. De schatting werd ingetrokken en het wetenschappelijk commitee van het IWC moet het nog eens worden over een nieuwe schatting. De meeste wetenschappers denken dat de populatie afneemt.
Laat men eerst eens onderzoeken hoeveel er nou werkelijk van over zijn, alvorens vangstquota te baseren op onbetrouwbare aantallen.
  woensdag 6 januari 2010 @ 12:12:17 #49
136 V.
pi_76476368
quote:
Op woensdag 6 januari 2010 12:10 schreef ruud.nl het volgende:

[..]

Met andere woorden: een koekje van eigen deeg.
Tijd om een paar harpoenen in Jappen te jagen dus

Hiroshima FTW

V.
Ja inderdaad, V. ja.
  † In Memoriam † woensdag 6 januari 2010 @ 12:12:29 #50
159335 Boze_Appel
Vrij Fruit
pi_76476377
quote:

[..]

Geef even je adres door en een beschrijving van je fiets/auto, dan kom ik even stelselmatig je banden lekprikken aangezien het toch niet zo erg is. Doe ik, om jou een plezier te doen meteen stinkbommen door je brievenbus.
Carpe Libertatem
  woensdag 6 januari 2010 @ 12:15:37 #51
285174 Evienne
never odd or even
pi_76476513
quote:
Op woensdag 6 januari 2010 12:12 schreef Boze_Appel het volgende:

[..]

Geef even je adres door en een beschrijving van je fiets/auto, dan kom ik even stelselmatig je banden lekprikken aangezien het toch niet zo erg is. Doe ik, om jou een plezier te doen meteen stinkbommen door je brievenbus.
Geen probleem toch, als die user een harpoen met explosieven op zijn fiets heeft en hier dagelijks bedreigde dieren mee martelt en doodt, mag je hem van mij met stinkbommen onschadelijk maken hoor.
pi_76476539
quote:
Op woensdag 6 januari 2010 12:09 schreef Verbal het volgende:

V.
Als je de film even goed bekijkt, zie je zo rond de 20 seconden dat men gas geeft in die boot, en dus zichzelf recht voor de boeg van die boot plaatst. Wie zijn schuld is dat dan precies volgens jou?
  woensdag 6 januari 2010 @ 12:18:43 #53
136 V.
pi_76476659
quote:
Op woensdag 6 januari 2010 12:16 schreef fruityloop het volgende:

[..]

Als je de film even goed bekijkt, zie je zo rond de 20 seconden dat men gas geeft in die boot, en dus zichzelf recht voor de boeg van die boot plaatst. Wie zijn schuld is dat dan precies volgens jou?
Als je echt goed kijkt zie je vooral dat de Jappen een scherpe bocht maken om ze te kunnen rammen.

V.
Ja inderdaad, V. ja.
pi_76477074
quote:
Op woensdag 6 januari 2010 12:18 schreef Verbal het volgende:

[..]

Als je echt goed kijkt zie je vooral dat de Jappen een scherpe bocht maken om ze te kunnen rammen.

V.
De zeeschapen probeerden de boeg van de walvisvaarders te rammen maar dreigden daar jammerlijk in te falen door een gebrek aan leiderschap en het totaal ontbreken van kennis mbt zeemanschap veroorzaakt door hun luie en rebelse hippie aard.
Gelukkig konden de Jappen door snel en kundig ingrijpen het kamikaze vaartuigje voor een beschamende afgang behoeden.
pi_76477158
elk land rooft de oceaan leeg, maar als er een walvis wordt geharpoeneerd dan zijn Japanners in eens schoften?

ik snap helemaal niets van deze ophef
pi_76477165
quote:
Op woensdag 6 januari 2010 12:18 schreef Verbal het volgende:

[..]

V.
Dan zie je meer dan ik, en sowieso is dat knap om vast te stellen als je het kielzog niet eens kan zien op het moment van de aanvaring. Kan net zo goed de zoom van de camera zijn, toch? Wat je wel ziet in het kielzog van die walvisvaarder, aan het einde van het filmpje, is dat ze een flauwe bocht naar links hadden ingezet, wat je redelijkerwijs kan interpreteren als een actie om dus een crash te voorkomen. De shea sheperd boot daarentegen laat een kielzog zien wat rechtdoor gaat, je ziet duidelijk aan het toenemen ervan dat ze gas geven naar voren. Dit terwijl met de pumpjet aandrijving van die boot je vanuit nagenoeg stilstand prima en snel achteruit kan gaan, dus uit de baan van die walvisvaarder..
  † In Memoriam † woensdag 6 januari 2010 @ 12:32:42 #57
159335 Boze_Appel
Vrij Fruit
pi_76477256
quote:
Op woensdag 6 januari 2010 12:15 schreef Evienne het volgende:
Geen probleem toch, als die user een harpoen met explosieven op zijn fiets heeft en hier dagelijks bedreigde dieren mee martelt en doodt, mag je hem van mij met stinkbommen onschadelijk maken hoor.
Als het alleen stinkbommetjes waren dan waren hun netten genoeg, maar het gaat niet op stinkbommetjes alleen heh.

Sowieso is Greenpeacevolk echt debiel, past bij andere mongolen als die van PETA.
Carpe Libertatem
pi_76477946
Volgens nieuwsberichten waren ze bezig om touwen etc in het water te laten (drijven) om zo de propeller en het roer van die walvisvaarder onklaar te maken. Sorry hoor, dan kan ik er geen medelijden mee hebben, ondanks dat ik het wel met ze eens ben voor wat betreft de commerciële jacht op walvissen.
pi_76478066
Hebben die kneuzen ook weer hun pleziertje.

The problem is not the occupation, but how people deal with it.
  woensdag 6 januari 2010 @ 12:55:10 #60
136 V.
pi_76478146
quote:
Op woensdag 6 januari 2010 12:28 schreef Rafelbaard het volgende:

[..]

De zeeschapen probeerden de boeg van de walvisvaarders te rammen
Ja. Met een balsahouten bootje zeker

V.
Ja inderdaad, V. ja.
  woensdag 6 januari 2010 @ 12:55:32 #61
17137 Sander
Nerds do it rarely
pi_76478164
quote:
Op woensdag 6 januari 2010 11:57 schreef PalmRoyale het volgende:

[..]

Het leven van een dier heeft voor jou dus geen enkele waarde? Je zou eens de documentaire Earthlings moeten kijken, dan zie je op wat voor brute onmenselijke wijze deze majesteuze dieren zonder enige genade worden afgeslacht. Dergelijke praktijken en de onwillendheid van der rest van de wereld om er iets tegen te doen zeggen heel veel over hoe ver het menselijk ras zich nou echt ontwikkeld heeft....niet zo heel ver. Je kent vast wel het gezegde dat je een maatschappij kunt afmeten aan hoe het zijn zwakste leden behandeld, dat gaat ook op voor de wereld in z'n geheel.
Zo. Jij kent me goed na één opmerking. Eet je toevallig vlees?
  woensdag 6 januari 2010 @ 12:55:40 #62
136 V.
pi_76478170
quote:
Op woensdag 6 januari 2010 12:50 schreef fruityloop het volgende:
Volgens nieuwsberichten waren ze bezig om touwen etc in het water te laten (drijven) om zo de propeller en het roer van die walvisvaarder onklaar te maken.
Doen de walvisjagers ook.

V.
Ja inderdaad, V. ja.
  woensdag 6 januari 2010 @ 12:56:27 #63
17137 Sander
Nerds do it rarely
pi_76478197
quote:
Op woensdag 6 januari 2010 12:11 schreef Evienne het volgende:

[..]

Lijkt me heel gevaarlijk om uit te gaan van dit aantal.
[..]

Laat men eerst eens onderzoeken hoeveel er nou werkelijk van over zijn, alvorens vangstquota te baseren op onbetrouwbare aantallen.
Dan zijn het er de helft. Dan is het nog steeds 0,2%.
pi_76478203
quote:
Op woensdag 6 januari 2010 12:12 schreef Boze_Appel het volgende:

[..]

Ik ga niet constant katten overrijden voor 'onderzoek'.... Kortom kutvergelijking.
pi_76478248
quote:
Op woensdag 6 januari 2010 12:00 schreef fruityloop het volgende:
Het is vrij simpel, er is een internationaal verdrag over, het ICRW. Echter Noorwegen en Japan erkennen dit niet, en doen tot op een zekere hoogte wat ze willen, Japan onder het mom van wetenschappelijk onderzoek, en Noorwegen doet niet zo krampachtig en komt er gewoon voor uit.
Dat is onzin. Het verdrag, het IRW, is een verdrag ter bevordering van de duurzame walvisvaart. Dat is ingesteld om de walvissenpopulatie op peil te houden zodat er tot in het einde der tijden op walvissen kan worden gejaagd. In tijden van onderpopulatie is er een voorziening getroffen om de walvisindustrie overeind te houden met een beperkt aantal, en dat is als 'voor wetenschappelijk onderzoek' benoemd. Het feitelijk verkennen van de populatie.

Alleen kent het verdrag vrije toetreding door staten. Dat bracht de walvisknuffellobby op het idee om staten zonder walvisvaart en zelfs zonder kust of enige visvangst in de binnenwateren als Oostenrijk en Mongolië te bewegen zich aan te sluiten bij de verdragsorganisatie. Sterker nog, daar worden die landen vanuit de knuffelaars voor vergoed. Inmiddels wordt die gedomineerd door landen die geen vloot hebben, die nooit aan walvisvaart hebben gedaan en die nooit aan walvisvaart willen doen. Landen wiens belang bij uitsluiting is het paaien van de tere kinderziel, al dan niet bij volwassen kiezers. Ze willen zelfs dat niemand nog aan walvisvaart doet: Rechtstreeks tegen het doel van het verdrag in.

De commissie van de verdragsorganisatie heeft besloten tot een moratorium, zonder dat de populatie daartoe noodt. Noorwegen heeft terecht betoogd dat dit tegen het verdrag ingaat, Japan heeft er inmiddels gewoon schijt aan. Terecht natuurlijk. Toetreders tot een verdrag ter verduurzaming van de walvisvaart kunnen daar niet een verdrag ter beeindiging van de walvisvaart van maken.
Wees gehoorzaam. Alleen samen krijgen we de vrijheid eronder.
  woensdag 6 januari 2010 @ 12:57:47 #66
136 V.
pi_76478257
quote:
Op woensdag 6 januari 2010 12:30 schreef fruityloop het volgende:

[..]

Dan zie je meer dan ik, en sowieso is dat knap om vast te stellen als je het kielzog niet eens kan zien op het moment van de aanvaring. Kan net zo goed de zoom van de camera zijn, toch? Wat je wel ziet in het kielzog van die walvisvaarder, aan het einde van het filmpje, is dat ze een flauwe bocht naar links hadden ingezet
O ja joh?

V.
Ja inderdaad, V. ja.
  woensdag 6 januari 2010 @ 13:00:22 #67
269262 PalmRoyale
Life's a bitch.
pi_76478357
quote:
Op woensdag 6 januari 2010 12:55 schreef Sander het volgende:
Eet je toevallig vlees?
Ja. En ik weet precies hoe en door wie de dieren gedood en geslacht worden. Ik zal nooit vlees in een supermarkt kopen.
  woensdag 6 januari 2010 @ 13:02:10 #68
17137 Sander
Nerds do it rarely
pi_76478433
quote:
Op woensdag 6 januari 2010 13:00 schreef PalmRoyale het volgende:

[..]

Ja. En ik weet precies hoe en door wie de dieren gedood en geslacht worden. Ik zal nooit vlees in een supermarkt kopen.
Wat fijn voor je.
pi_76478556
quote:
Op woensdag 6 januari 2010 12:57 schreef Verbal het volgende:

[..]

O ja joh?

V.
Ja dat zie ik op het youtube filmpje wel. En sowieso, op hun site zeggen die zeeherdertjes dat beide boten stil in het water lagen, nou volgens mij vaart die walvisvaarder echt wel...
pi_76478625
Trouwens, dat gooien van boterzuurbommen vanaf bootjes mocht ook niet meer van Nederland. Ik geloof dat ze toen een telefoontje kregen van de Nederlandse marine om dat niet meer te doen. Dit alles omdat de Sea Shepherd onder de Nederlandse vlag vaart.
pi_76478651
video is verwijderd?
pi_76478675
voor de walvisvaarders
  woensdag 6 januari 2010 @ 13:08:55 #73
136 V.
pi_76478711
quote:
Op woensdag 6 januari 2010 13:05 schreef fruityloop het volgende:

[..]

Ja dat zie ik op het youtube filmpje wel.
Het Jijbuisfilmpje waar jij naar linkte was niet meer beschikbaar. Maar op mijn linkje zie je dat de 'bocht naar links' pas wordt ingezet rond de aanvaring. Daarvóór stuurt de Japanner zo duidelijk naar rechts dat 'ie compleet overhelt. Sterker nog, eerst zie je een stuk van zijn stuurboordzijde, en daarna van de bakboordzijde. Dus hoe jij erbij komt dat de walvisjager duidelijke een poging deed de Ady Gil te ontwijken is mij een volkomen raadsel.
quote:
En sowieso, op hun site zeggen die zeeherdertjes dat beide boten stil in het water lagen, nou volgens mij vaart die walvisvaarder echt wel...
Lijkt mij ook, anders overvaar je een ander schip niet.

V.
Ja inderdaad, V. ja.
pi_76478736
quote:
Op woensdag 6 januari 2010 13:07 schreef opgebaarde het volgende:
video is verwijderd?
http://www.vg.no/nyheter/utenriks/artikkel.php?artid=592919
  woensdag 6 januari 2010 @ 13:17:16 #75
156145 Lucifer_Doosje
Licht ontvlambaar
pi_76479093
Whehehe, moeten die milieufreaken hun batmanbootje maar niet voor die jap gooien. Nu nog even die andere boot van die idioten tot zinken brengen.
Op zaterdag 26 juli 2008 11:43 schreef Kali-Mist1 het volgende:
lucifer FTW!!!!
pi_76479656
+1 voor de jappen,
<hr>
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')