bronquote:AMSTERDAM - Een van de boten waarmee de actiegroep Sea Shepherd Japanse walvisvaarders dwars zit in de wateren bij Antarctica is woensdag bij een aanvaring zwaar beschadigd.
De boeg van de boot Ady Gil brak af, waarna de speedboot water begon te maken. De zes opvarenden zijn in veiligheid gebracht, heeft een woordvoerder in het gebied aan de Australische radiozender ABC gemeld.
Het Japanse ministerie van visserij bevestigt dat zich een aanvaring heeft voorgedaan, maar heeft geen details. Op het bij de aanvaring betrokken schip, de Shonan Maru, zijn in elk geval geen gewonden gevallen.
Walvisjagers
De Ady Gil was pal voor het moederschip van de Japanse walvisjagers, de Nisshin Maru, gaan varen om stukken touw in het water te vieren, met de bedoeling dat die het roer en de schroef van het schip onklaar zouden maken. Een ander schip van Sea Shepherd, de Bob Barker, was in de buurt.
Kat-en-muisspel
Japanse walvisvaarders en actievoerders van Sea Shepherd voeren elk jaar een gevaarlijk kat-en-muisspel in de afgelegen wateren bij Antarctica. Australië en Nieuw-Zeeland dringen er bij beide partijen op aan zich te beheersen, omdat redding ver weg is als er iets misgaat.
bronquote:Walvisoorlog grimmiger: Japan zet militairen in
Japan toont zich agressiever in zijn onstuitbare jacht op walvissen. Het zet militairen in en de eerste waterkanonschoten zijn al gelost. Daarmee is een triest hoogtepunt bereikt in de afslachting van deze bedreigde dieren.
De Steve Irwin - uit de vloot van de Sea Shepherd - en een Japanse walvisjager hebben elkaar beschoten met krachtige waterkanonsalvo's, zo'n 1.200 zeemijl ten zuiden van West-Australië. De harpoenboot Shonan Maru #2 was de Sea Shepherd al op het spoor van het moment dat die Perth verliet op 9 december en gaf diens locatie door aan de Japanse moedervloot. Ook een Japans vliegtuigje hield de Sea Shepherd de hele tijd in het oog.
Militair gedrag
Volgens de kapitein van de Sea Shepherd, Paul Watson, heeft Japan militair personeel aan boord van de Shonan Maru #2 en mogelijks ook op andere schepen. "Hoe de bemanning zich op het schip beweegt, is helemaal anders dan de vorige jaren. Ze gedragen zich heel militair. Ze hebben ook vier geluidskanonnen dit jaar tegen slechts één vorig jaar. Hun schip heeft bovendien metalen pinnen aan de zijkant om het enteren te beletten."
Toch ook bultruggen
Het waterkanongevecht vond maandag plaats, tijdens een twee uur durende achtervolging van de Shonan Maru #2 door de Sea Shepherd. Watson zegt dat de Japanse vloot is uitgebreid tot vier harpoenboten en twee "beveiligingsboten". Hij beweert ook dat de bultruggen wel degelijk op de lijst van toegelaten slachtoffers van de walvisjagers staan, terwijl de Japanse regering had verzekerd dat dat níet het geval zou zijn. "Ik zag de lijst en die geeft toelating tot het doden van 935 dwergvinvissen, 20 vinvissen en 50 bultruggen."
"Australië niet daadkrachtig"
Watson is ook boos op de Australische regering, met name op premier Kevin Rudd en op milieuminister Peter Garrett. "Ze logen om verkozen te worden. Japan lacht Australië gewoon uit. Alleen woorden, geen daden", luidt de harde kritiek. De oppositie eiste al een ultimatum van Australië voor Japan om de walvisjacht stop te zetten. Rudd was gisteren overigens in Tokio maar had het met de Japanse premier, Yukio Hatoyama, niet over de walvisjacht. "Sushi en sake stonden op het menu, maar daadkrachtige actie helaas niet", zei oppositiewoordvoerder Greg Hunt. (jv)
quote:
Dat is zo makkelijk gezegd, maar ga het maar eens doen.. Japan dwingen om walvisvaart te stoppen.quote:Op woensdag 6 januari 2010 10:38 schreef ruud.nl het volgende:
[..]
![]()
Andere schepen tot zinken (proberen te) brengen en daarmee de bemanning in gevaar brengen is erg lovenswaardig inderdaad.
Beter richten ze hun energie, zoals Scorpie al zei, op het op een diplomatieke manier stoppen van de walvisjacht dan deze terroristische acties waarmee ze nu een keer krijgen wat ze verdienen.
Want? Ze voeren geheel volgens hun eigen beleid een jacht uit op dieren waar wij in de Westerse wereld van gruwelen, dus moeten we ze maar stoppen, desnoods met geweld?quote:Op woensdag 6 januari 2010 10:41 schreef DaDude1987 het volgende:
[..]
Dat is zo makkelijk gezegd, maar ga het maar eens doen.. Japan dwingen om walvisvaart te stoppen.
Juist goed dat dit nu in het nieuws komt, zodat bij het grote publiek bekend wordt wat voor schoften die Japanners zijn.
Ik vind het juist prachtig. Heerlijk vermaak zo op de woensdagavond.quote:Op woensdag 6 januari 2010 10:28 schreef DutchErrorist het volgende:
Jammer dat het zulke amateuristische prutsers zijn...
Correctie.quote:Op woensdag 6 januari 2010 10:41 schreef DaDude1987 het volgende:
[..]
Dat is zo makkelijk gezegd, maar ga het maar eens doen.. Japan dwingen om walvisvaart te stoppen.
Juist goed dat dit nu in het nieuws komt, zodat bij het grote publiek bekend wordt wat voor schoften die Japanners Sea Shepherds zijn.
De manier waarop ze het doen. En daarnaast wilden ze het schip niet laten zinken, slechts onklaar maken... Oh en zoveel geweld is het niet.... Vooral veel stinkbommen volgens mijquote:Op woensdag 6 januari 2010 10:43 schreef Scorpie het volgende:
[..]
Want? Ze voeren geheel volgens hun eigen beleid een jacht uit op dieren waar wij in de Westerse wereld van gruwelen, dus moeten we ze maar stoppen, desnoods met geweld?
Lekkere redenatie weer.
Ja okay maar als ze nog eens goed hun vak verstonden was het nog veel leuker geweestquote:Op woensdag 6 januari 2010 10:45 schreef zjroentje het volgende:
[..]
Ik vind het juist prachtig. Heerlijk vermaak zo op de woensdagavond.
[ afbeelding ]
Dan nog hebben ze natuurlijk geen ene kloot te maken met het beleid van een ander land. Het zou wat zijn, als elke jandoedel zijn/haar mening over een onderwerp kan opdringen aan een ander land.quote:Op woensdag 6 januari 2010 10:46 schreef DutchErrorist het volgende:
[..]
De manier waarop ze het doen. En daarnaast wilden ze het schip niet laten zinken, slechts onklaar maken... Oh en zoveel geweld is het niet.... Vooral veel stinkbommen volgens mij
Hoezo hebben ze geen kloot te maken met het beleid van een bepaald land, ze varen toch op oceanen rond, en die zijn toch van niemand?quote:Op woensdag 6 januari 2010 10:49 schreef Scorpie het volgende:
[..]
Dan nog hebben ze natuurlijk geen ene kloot te maken met het beleid van een ander land. Het zou wat zijn, als elke jandoedel zijn/haar mening over een onderwerp kan opdringen aan een ander land.
het is toch iets traditioneels van japan om walvis te jagen en te eten? kan me nauwelijks voorstellen dat ze het doen om de door jouw genoemde reden.quote:Op woensdag 6 januari 2010 10:59 schreef Evienne het volgende:
Japanners jagen enkel op walvissen en walvisachtigen (dolfijnen) omdat ze daarmee een dikke middelvinger naar het Westen op kunnen steken. Gewoon, omdat het kán, dus.
quote:Op woensdag 6 januari 2010 11:00 schreef zoalshetis het volgende:
[..]
het is toch iets traditioneels van japan om walvis te jagen en te eten? kan me nauwelijks voorstellen dat ze het doen om de door jouw genoemde reden.
quote:Japanse logica: walvis bedreigt mens
De Japanners beroepen zich hoofdzakelijk op twee argumenten om de jacht op walvissen goed te praten. Een eerste is economisch van inslag en komt hier op neer: walvissen bedreigen de mens en niet omgekeerd. Want, beweren de Japanners, de walvissen voeden zich met vis en zijn verantwoordelijk voor de dalende visbestanden. En, hoe meer walvissen in de zee, hoe erger dat gaat worden.
bronquote:Verzonnen traditie
Wat ons meteen doet aansluiten bij het tweede argument van de Japanners om walvissen te doden: de walvisjacht is een culturele traditie die al eeuwen in het land wordt beoefend.
Ook dat is onzin. Want amper één procent van de Japanners hield er zich voor de 20ste eeuw mee bezig. En die één procent waren dan nog eilandbewoners die hun levenswijze onder dwang hebben moeten veranderen wegens te barbaars voor de rest van de Japanners. De 'moderne' Japanse walvisjacht is een praktijk afgekeken van de Noren, opgezet door een meedogenloze zakenman genaamd Jura Oka die Noren inhuurde en Noorse uitrustingen kocht.
quote:Sea Shepherd botst met walvisjagers
quote:Een van de boten waarmee de actiegroep Sea Shepherd Japanse walvisvaarders dwars zit in de wateren bij Antarctica is woensdag bij een aanvaring zwaar beschadigd.
Dat lijkt me stug.quote:Op woensdag 6 januari 2010 11:17 schreef Evienne het volgende:
[..]
[..]
[..]
bron
Er ís geen traditie en er ís geen bedreiging voor de mens. Walvissen eten doorgaans plankton of kleine zilvervisjes die ook niet voor menselijke consumptie geschikt zijn.
Vinvis:quote:
Dwergvinvis:quote:Wonderlijk genoeg voedt dit reusachtige dier zich met minuscule diertjes die als verzamelnaam plankton hebben en een maximale grootte hebben van 1 à 2 centimeter. Per dag eet een volwassen dier zo'n 3500 kg krill. bron.
quote:De dwergvinvissen in de Antarctische wateren eten vrijwel alleen krill (een klein garnaalachtig diertje). Zeer zelden voeden dwergvinvissen in de Ross Zee (maar nergens anders in het Antarctisch gebied) zich met kleine zilvervisjes terwijl ze krill ophappen. bron.
Een paar eeuwen is geen traditie ? 1% van de bevolking is aardig wat, en walvis staat voor veel mensen op de menukaart. Dat de methode veranderd is, doet er volgens mij niet toe.quote:Op woensdag 6 januari 2010 11:17 schreef Evienne het volgende:
Er ís geen traditie ...
Er zijn walvissen die plankton eten.quote:Walvissen eten doorgaans plankton of kleine zilvervisjes die ook niet voor menselijke consumptie geschikt zijn.
Dat zijn ze wel en te vaak zijn het beschermde wateren waar toch gejaagd wordt, wat niet mag, maar waar geen klote aan gedaan wordt.quote:Op woensdag 6 januari 2010 10:51 schreef DutchErrorist het volgende:
[..]
Hoezo hebben ze geen kloot te maken met het beleid van een bepaald land, ze varen toch op oceanen rond, en die zijn toch van niemand?
En achterbakse propaganda met onderhandse trucs zoals ontvoeringen door de walvisvaarders en vuurwapengeweld in scene zetten.quote:Op woensdag 6 januari 2010 10:46 schreef DutchErrorist het volgende:
[..]
De manier waarop ze het doen. En daarnaast wilden ze het schip niet laten zinken, slechts onklaar maken... Oh en zoveel geweld is het niet.... Vooral veel stinkbommen volgens mij
quote:Militair gedrag
Volgens de kapitein van de Sea Shepherd, Paul Watson, heeft Japan militair personeel aan boord van de Shonan Maru #2 en mogelijks ook op andere schepen. "Hoe de bemanning zich op het schip beweegt, is helemaal anders dan de vorige jaren. Ze gedragen zich heel militair. Ze hebben ook vier geluidskanonnen dit jaar tegen slechts één vorig jaar. Hun schip heeft bovendien metalen pinnen aan de zijkant om het enteren te beletten."
Er wordt geen klote mee verdiend.quote:Op woensdag 6 januari 2010 11:37 schreef erodome het volgende:
[..]
Dat zijn ze wel en te vaak zijn het beschermde wateren waar toch gejaagd wordt, wat niet mag, maar waar geen klote aan gedaan wordt.
Politiek laat het weereens afweten, neemt geen maatregelen om dit te stoppen waar dat niet mag en de organisatie's die dan ingrijpen zijn de gebeten hond, net als greenpeace met die rotsblokken(dat dat stukje zee al meer dan 10 jaar beschermd had moeten zijn vergeten we dan snel).
Walvissenjacht opzich, ik vind het walgelijk, maar dat vind ik ook van onze bio-industrie, dat alleen is geen reden om het algemeen te verbieden.
Dat er in beschermde wateren gejaagd wordt is van een heel ander kaliber, die wateren zijn beschermt om de verschillende populatie's op peil te houden, door niet overal te jagen blijft het veel beter in stand allemaal.
Maar er wordt gewoon gejaagd, door vissers, door walvisvaarders, het is gewoon illegaal maar gedoogd omdat er poen mee verdient wordt.
http://www.journalism.fcj.hvu.nl/index.php?id=5076quote:Dit levert de IJslandse bevolking zo’n 25 miljoen euro per jaar op. Met het doden van walvissen is jaarlijks vier miljoen euro te verdienen, aldus Krista van Velzen.
Het is wel een zooitje idd, dat viel me vies tegen toen ik het zag, dat moet beter kunnen!!!quote:Op woensdag 6 januari 2010 10:57 schreef mvdejong het volgende:
Greenpeace wil van de Sea Shepards af omdat die het onmogelijk maken in de Japanse publieke opinie een verandering te weeg te brengen. Voor de Japanners zijn het - volgens mij ook terecht - piraten, en dat ligt gevoelig.
Daarnaast, als je de Whale Wars op Discovery en Animal Planet volgt :
- De kapitein gelooft zelf niet meer in de zaak, en trekt zich regelmatig "moe" terug in zijn cabine. Vertaling : hij is zwaar aan de drank (aan zijn gezicht ook wel af te lezen).
- De vervanging is een psychopaat die vrij actief probeert om dodelijke ongevallen te veroorzaken in de hoop dat dat in de Westerse publieke opinie effect heeft.
- De meeste vrijwilligers doen maar 1 reis mee omdat het een ongeorganiseerde puinhoop is.
- Hun taalgebruik is wat apart : iemand die ongevraagd aan boord een schip van een andere land gaat (een misdrijf in elke maritieme omgeving) wordt een "gijzelaar" genoemd.
- Ze gooien met glazen flessen naar de walvisvaarders, en vinden dat niet gevaarlijk, gooien de walvisvaarders wat metalen bouten en moeren terug, is dat misdadig.
Dat had ik ook maarja, dat zei ik ook al in de OPquote:Op woensdag 6 januari 2010 11:40 schreef erodome het volgende:
[..]
Het is wel een zooitje idd, dat viel me vies tegen toen ik het zag, dat moet beter kunnen!!!
Snel ingrijpen dus als je ze ziet want de walvissen volgen niet veel later.quote:Op woensdag 6 januari 2010 11:37 schreef ruud.nl het volgende:
Zilvervisje:
[ afbeelding ]
Het zilvervisje is een klein insect, behorend tot de orde van de Zygentoma, een orde van primitieve insecten die volgens sommige taxonomen niet echt tot de insecten moet worden gerekend. De naam verwijst naar de zilverachtige glans van de schubben die het lichaam bedekken en misschien ook naar zijn vermogen watervlug weg te glippen. Zilvervisjes worden ongeveer twee centimeter lang en worden in Nederland en België vooral gevonden in vochtige hoeken in badkamers of keukenkastjes.
En hier heb je vast een objectieve bron van...quote:Op woensdag 6 januari 2010 11:45 schreef PalmRoyale het volgende:
Waar het op neer komt is dit. Walvissen zijn intelligente zelfbewuste dieren en staan al jaren op de rand van uitsterven. Als je vindt dat het goed is om intelligente, zelfbewuste, onschuldige dieren die zichzelf op geen enkele wijze kunnen verdedigen op brute wijze af te slachten dan zegt dat heel wat over wat voor persoon je bent.
quote:Op woensdag 6 januari 2010 10:31 schreef Scorpie het volgende:
Ik snap niet dat ze al hun energie stoppen in de uitvoering van de walvisjacht. Beter gaan ze gewoon wettelijk proberen de walvisjacht te laten verbieden.
Zo zelfbewust over hun gewicht dat ze vaak met tientallen tegelijk het strand op zwemmen en collectief zelfmoord plegen.quote:Op woensdag 6 januari 2010 11:45 schreef PalmRoyale het volgende:
Waar het op neer komt is dit. Walvissen zijn intelligente zelfbewuste dieren en staan al jaren op de rand van uitsterven. Als je vindt dat het goed is om intelligente, zelfbewuste, onschuldige dieren die zichzelf op geen enkele wijze kunnen verdedigen op brute wijze af te slachten dan zegt dat heel wat over wat voor persoon je bent.
heb jij een echt goede bron waar staat dat ze met uitsterven zijn bedreigd? en dan niet graag iets met www.greenpeace.bull.org.quote:Op woensdag 6 januari 2010 11:45 schreef PalmRoyale het volgende:
Het leven van een dier heeft voor jou dus geen enkele waarde? Je zou eens de documentaire Earthlings moeten kijken, dan zie je op wat voor brute onmenselijke wijze deze majesteuze dieren zonder enige genade worden afgeslacht. Dergelijke praktijken en de onwillendheid van der rest van de wereld om er iets tegen te doen zeggen heel veel over hoe ver het menselijk ras zich nou echt ontwikkeld heeft....niet zo heel ver. Je kent vast wel het gezegde dat je een maatschappij kunt afmeten aan hoe het zijn zwakste leden behandeld, dat gaat ook op voor de wereld in z'n geheel.quote:Op woensdag 6 januari 2010 11:37 schreef Sander het volgende:
Also, er zijn ongeveer 900.000 dwergvinvissen. Dat de Japanners er 1000 per jaar uit de zee sleuren. Poeh hee
1% van de bevolking is niet veel. Deze walvissen werden bovendien gevangen om te overleven, en álles werd gebruikt, van baleinen tot levertraan en vlees.quote:Op woensdag 6 januari 2010 11:35 schreef mvdejong het volgende:
[..]
Een paar eeuwen is geen traditie ? 1% van de bevolking is aardig wat, en walvis staat voor veel mensen op de menukaart. Dat de methode veranderd is, doet er volgens mij niet toe.
[..]
quote:Op woensdag 6 januari 2010 12:04 schreef fruityloop het volgende:
Overigens schijnt men op 1 schip van de Sea Shepherd organisatie een soort erelijst/score bij te houden van de door hen tot zinken gebrachte schepen, ik meende de Farley Mowat oid.
Met andere woorden: een koekje van eigen deeg.quote:Op woensdag 6 januari 2010 12:09 schreef Verbal het volgende:
De Sea Sheperds hebben mijn bijzondere sympathie en de manier waarop de Japanners over de Ady Gil heenvoeren was bewust en levensgevaarlijk voor de bemanningsleden.
V.
Haha!! Daaaag bootjequote:Op woensdag 6 januari 2010 11:38 schreef Fogel het volgende:
Hier is een video te vinden van de botsing: http://www.vg.no/nyheter/utenriks/artikkel.php?artid=592919 (gefilmd door Sea Shepherd) en http://www.vgtv.no/?id=27841 (gefilmd door de Jappanners)
Lijkt me heel gevaarlijk om uit te gaan van dit aantal.quote:Op woensdag 6 januari 2010 11:37 schreef Sander het volgende:
Also, er zijn ongeveer 900.000 dwergvinvissen. Dat de Japanners er 1000 per jaar uit de zee sleuren. Poeh hee
Laat men eerst eens onderzoeken hoeveel er nou werkelijk van over zijn, alvorens vangstquota te baseren op onbetrouwbare aantallen.quote:Tot 2000 ging het IWC (International Whaling Committee) uit van een schatting van 760.000, maar uit verschillende onderzoeken bleek dat in de onderzochte gebieden slechts de helft van dit aantal voorkwam. De schatting werd ingetrokken en het wetenschappelijk commitee van het IWC moet het nog eens worden over een nieuwe schatting. De meeste wetenschappers denken dat de populatie afneemt.
Tijd om een paar harpoenen in Jappen te jagen dusquote:Op woensdag 6 januari 2010 12:10 schreef ruud.nl het volgende:
[..]
Met andere woorden: een koekje van eigen deeg.
Geef even je adres door en een beschrijving van je fiets/auto, dan kom ik even stelselmatig je banden lekprikken aangezien het toch niet zo erg is. Doe ik, om jou een plezier te doen meteen stinkbommen door je brievenbus.quote:Op woensdag 6 januari 2010 10:46 schreef DutchErrorist het volgende:
[..]
Geen probleem toch, als die user een harpoen met explosieven op zijn fiets heeft en hier dagelijks bedreigde dieren mee martelt en doodt, mag je hem van mij met stinkbommen onschadelijk maken hoor.quote:Op woensdag 6 januari 2010 12:12 schreef Boze_Appel het volgende:
[..]
Geef even je adres door en een beschrijving van je fiets/auto, dan kom ik even stelselmatig je banden lekprikken aangezien het toch niet zo erg is. Doe ik, om jou een plezier te doen meteen stinkbommen door je brievenbus.
Als je de film even goed bekijkt, zie je zo rond de 20 seconden dat men gas geeft in die boot, en dus zichzelf recht voor de boeg van die boot plaatst. Wie zijn schuld is dat dan precies volgens jou?quote:Op woensdag 6 januari 2010 12:09 schreef Verbal het volgende:
De Sea Sheperds hebben mijn bijzondere sympathie en de manier waarop de Japanners over de Ady Gil heenvoeren was bewust en levensgevaarlijk voor de bemanningsleden.
V.
Als je echt goed kijkt zie je vooral dat de Jappen een scherpe bocht maken om ze te kunnen rammen.quote:Op woensdag 6 januari 2010 12:16 schreef fruityloop het volgende:
[..]
Als je de film even goed bekijkt, zie je zo rond de 20 seconden dat men gas geeft in die boot, en dus zichzelf recht voor de boeg van die boot plaatst. Wie zijn schuld is dat dan precies volgens jou?
De zeeschapen probeerden de boeg van de walvisvaarders te rammen maar dreigden daar jammerlijk in te falen door een gebrek aan leiderschap en het totaal ontbreken van kennis mbt zeemanschap veroorzaakt door hun luie en rebelse hippie aard.quote:Op woensdag 6 januari 2010 12:18 schreef Verbal het volgende:
[..]
Als je echt goed kijkt zie je vooral dat de Jappen een scherpe bocht maken om ze te kunnen rammen.
V.
Dan zie je meer dan ik, en sowieso is dat knap om vast te stellen als je het kielzog niet eens kan zien op het moment van de aanvaring. Kan net zo goed de zoom van de camera zijn, toch? Wat je wel ziet in het kielzog van die walvisvaarder, aan het einde van het filmpje, is dat ze een flauwe bocht naar links hadden ingezet, wat je redelijkerwijs kan interpreteren als een actie om dus een crash te voorkomen. De shea sheperd boot daarentegen laat een kielzog zien wat rechtdoor gaat, je ziet duidelijk aan het toenemen ervan dat ze gas geven naar voren. Dit terwijl met de pumpjet aandrijving van die boot je vanuit nagenoeg stilstand prima en snel achteruit kan gaan, dus uit de baan van die walvisvaarder..quote:Op woensdag 6 januari 2010 12:18 schreef Verbal het volgende:
[..]
Als je echt goed kijkt zie je vooral dat de Jappen een scherpe bocht maken om ze te kunnen rammen.
V.
Als het alleen stinkbommetjes waren dan waren hun netten genoeg, maar het gaat niet op stinkbommetjes alleen heh.quote:Op woensdag 6 januari 2010 12:15 schreef Evienne het volgende:
Geen probleem toch, als die user een harpoen met explosieven op zijn fiets heeft en hier dagelijks bedreigde dieren mee martelt en doodt, mag je hem van mij met stinkbommen onschadelijk maken hoor.
Ja. Met een balsahouten bootje zekerquote:Op woensdag 6 januari 2010 12:28 schreef Rafelbaard het volgende:
[..]
De zeeschapen probeerden de boeg van de walvisvaarders te rammen
Zo. Jij kent me goed na één opmerking. Eet je toevallig vlees?quote:Op woensdag 6 januari 2010 11:57 schreef PalmRoyale het volgende:
[..]
Het leven van een dier heeft voor jou dus geen enkele waarde? Je zou eens de documentaire Earthlings moeten kijken, dan zie je op wat voor brute onmenselijke wijze deze majesteuze dieren zonder enige genade worden afgeslacht. Dergelijke praktijken en de onwillendheid van der rest van de wereld om er iets tegen te doen zeggen heel veel over hoe ver het menselijk ras zich nou echt ontwikkeld heeft....niet zo heel ver. Je kent vast wel het gezegde dat je een maatschappij kunt afmeten aan hoe het zijn zwakste leden behandeld, dat gaat ook op voor de wereld in z'n geheel.
Doen de walvisjagers ook.quote:Op woensdag 6 januari 2010 12:50 schreef fruityloop het volgende:
Volgens nieuwsberichten waren ze bezig om touwen etc in het water te laten (drijven) om zo de propeller en het roer van die walvisvaarder onklaar te maken.
Dan zijn het er de helft. Dan is het nog steeds 0,2%.quote:Op woensdag 6 januari 2010 12:11 schreef Evienne het volgende:
[..]
Lijkt me heel gevaarlijk om uit te gaan van dit aantal.
[..]
Laat men eerst eens onderzoeken hoeveel er nou werkelijk van over zijn, alvorens vangstquota te baseren op onbetrouwbare aantallen.
Ik ga niet constant katten overrijden voor 'onderzoek'.... Kortom kutvergelijking.quote:Op woensdag 6 januari 2010 12:12 schreef Boze_Appel het volgende:
[..]
Geef even je adres door en een beschrijving van je fiets/auto, dan kom ik even stelselmatig je banden lekprikken aangezien het toch niet zo erg is. Doe ik, om jou een plezier te doen meteen stinkbommen door je brievenbus.
Dat is onzin. Het verdrag, het IRW, is een verdrag ter bevordering van de duurzame walvisvaart. Dat is ingesteld om de walvissenpopulatie op peil te houden zodat er tot in het einde der tijden op walvissen kan worden gejaagd. In tijden van onderpopulatie is er een voorziening getroffen om de walvisindustrie overeind te houden met een beperkt aantal, en dat is als 'voor wetenschappelijk onderzoek' benoemd. Het feitelijk verkennen van de populatie.quote:Op woensdag 6 januari 2010 12:00 schreef fruityloop het volgende:
Het is vrij simpel, er is een internationaal verdrag over, het ICRW. Echter Noorwegen en Japan erkennen dit niet, en doen tot op een zekere hoogte wat ze willen, Japan onder het mom van wetenschappelijk onderzoek, en Noorwegen doet niet zo krampachtig en komt er gewoon voor uit.
O ja joh?quote:Op woensdag 6 januari 2010 12:30 schreef fruityloop het volgende:
[..]
Dan zie je meer dan ik, en sowieso is dat knap om vast te stellen als je het kielzog niet eens kan zien op het moment van de aanvaring. Kan net zo goed de zoom van de camera zijn, toch? Wat je wel ziet in het kielzog van die walvisvaarder, aan het einde van het filmpje, is dat ze een flauwe bocht naar links hadden ingezet
Ja. En ik weet precies hoe en door wie de dieren gedood en geslacht worden. Ik zal nooit vlees in een supermarkt kopen.quote:Op woensdag 6 januari 2010 12:55 schreef Sander het volgende:
Eet je toevallig vlees?
Wat fijn voor je.quote:Op woensdag 6 januari 2010 13:00 schreef PalmRoyale het volgende:
[..]
Ja. En ik weet precies hoe en door wie de dieren gedood en geslacht worden. Ik zal nooit vlees in een supermarkt kopen.
Ja dat zie ik op het youtube filmpje wel. En sowieso, op hun site zeggen die zeeherdertjes dat beide boten stil in het water lagen, nou volgens mij vaart die walvisvaarder echt wel...quote:
Het Jijbuisfilmpje waar jij naar linkte was niet meer beschikbaar. Maar op mijn linkje zie je dat de 'bocht naar links' pas wordt ingezet rond de aanvaring. Daarvóór stuurt de Japanner zo duidelijk naar rechts dat 'ie compleet overhelt. Sterker nog, eerst zie je een stuk van zijn stuurboordzijde, en daarna van de bakboordzijde. Dus hoe jij erbij komt dat de walvisjager duidelijke een poging deed de Ady Gil te ontwijken is mij een volkomen raadsel.quote:Op woensdag 6 januari 2010 13:05 schreef fruityloop het volgende:
[..]
Ja dat zie ik op het youtube filmpje wel.
Lijkt mij ook, anders overvaar je een ander schip niet.quote:En sowieso, op hun site zeggen die zeeherdertjes dat beide boten stil in het water lagen, nou volgens mij vaart die walvisvaarder echt wel...![]()
http://www.vg.no/nyheter/utenriks/artikkel.php?artid=592919quote:Op woensdag 6 januari 2010 13:07 schreef opgebaarde het volgende:
video is verwijderd?
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |