Na al die tijd neem ik maar aan dat het wel goed is haha.
Anders hoor ik het nog wel maar bij deze een nieuwe.
![]()
1) Welk verdrag zien we hier, leg het inhoudelijk uit, en in welk jaar.
2) Tussen welke landen getekend.
3) Wat is de voorgeschiedenis van dit verdrag feitelijk geweest.
4) Wat waren de gevolgen.
5) Welk ander verdrag kwam er nadat
Fernão de Magalhães rond
Capo Hoorn was gevaren en leg ook dit inhoudelijk uit.
Hint 1: (voor de gehele vraag)
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn
ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis
Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Hint 2: (voor de vijfde vraag) de plaats waar dit verdrag is getekend mbt op deze vraag dus
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn
ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis
Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt..
Verdrag van Tordesillas van 1494. Na de eerste ontdekkingsreizen regelde Portugal en Castillie (uiteraard onder leiding van de paus) in dit verdrag de ' verdeling' van de wereld. Er werd een lijn getrokken door de Atlantische Oceaan. Castilie kreeg alles ten westen van die lijn en Portugal alles ten oosten. Brazilie was nog niet ontdekt maar bleek later voor een deel ten oosten van de lijn te liggen, daardoor werd dat Portugees bezit.
Nadat Ferdinand Magellaan rond de wereld was gevaren werd er in 1529 het verdrag van Zaragoza getekend, waardoor de lijn werd doorgetrokken door de Stille Oceaan zodat ook aan de andere kant van de wereld duidelijk was wie (nog steeds Portugal en Castilie) welk deel bezat.
Dat verdrag wordt alleen maar door papen erkend. Zie bijvoorbeeld Argentinie....
"Academics, people who know the word for coal in seventeen languages but gape and stammer when asked to lay a fire."
En Frankrijk, Engeland, en Nederland waren er ook niet helemaal mee eens haha.
De Franse koning zei ongeveer: Mag ik het testament van Adam zien waar hij ons niets geeft.
Donatio Constantini.
Constantijn de grote zou hierbij het wereldlijk gezag hebben overgedragen aan de paus.
De oorkonde die dit zou moeten bevestigen was echter fraude en dat werd vastgesteld Valla in de Renaissance. Het bleek dat het document veel later was gemaakt, dat kon hij opmaken uit bv woordgebruik,
en hij bleek gelijk
te hebben.
Valid +1
Om het iets interessanter te maken stel ik voor dat we deze ranglijst opnieuw proberen.
Per maand een nieuwe we lopen nu vast even vooruit als proef.
1 Valid