abonnement Unibet Coolblue
pi_76409687
Zelfs met 2000 euro bruto per maand, kun je nog geen huis van 130.000 euro dokken. Kun je nagaan.
Maargoed, op een gegeven moment zag ik een advertentie uit 1994 (een foto dan) waarin een huis voor 180.000,- gulden te koop stond.
Open haard, dubbel glas, CV, keuken, hal, 2 wc's, 3 slaapkamers, vaste trap naar zolder...

Vervolgens heb ik datzelfde huis opgezocht op internet. Bleek dat diezelfde huis in 2008 wederom te koop stond. Voor 244.000 euro k.k. welteverstaan. Omgerekend zo'n 540k keiharde guldens.

Dat is zowaar een verdriedubbeling van de prijs in 14 jaar tijd, terwijl dat niet gold voor de salarissen/inflatie. .

Ik heb gekeken waar die extreme prijsstijgingen vandaan kwamen. En ik snap er nog steeds niks van. ..

Dan moet het waarschijnlijk overwaarde zijn. Is het dan niet logischer om een huis zelf te laten bouwen, om zo niks voor die belachelijke overwaarde te hoeven betalen?

Als ik een huis laat bouwen, zou de prijs dan ook hoog zijn?
Aan bakstenen/cement kan het niet liggen, want die zijn niet gekoppeld aan aardolie en evenwel niet significant gestegen.
Van de bouwvakkers heb ik niet het idee dat ze aanzienlijk duurder geworden zijn, zeker nu al die Polen hier ook aan de slag mogen.

Wat zie ik dan over het hoofd. Wat maakt het bouwen van een huis aanzienlijk duur .
pi_76409718
Grond.
pi_76409743
Hoe lang heb jij geslapen?
pi_76409776
Speculatie en graaien, dat maakt alles duur ^^
Dit bericht is goedgekeurd door de NSA en de NVD en andere opsporingsdiensten.
  maandag 4 januari 2010 @ 19:26:54 #5
260104 Unreal88
Wil ook een kleurtje
pi_76409939
Valt wel mee hoor, mijn oma had een huis gekocht voor 450k gulden en een jaar of 2 later verkocht voor 400k euro
Hoi
pi_76410326
Grond, en bovendien weet de aannemer heus wel wat ie kan vragen .
  maandag 4 januari 2010 @ 19:37:29 #7
131304 Game_Error
Vol verwachting...
pi_76410357
dit komt slechts neer op een rendement van 8%, niet heel spectaculair in vergelijking met de beurskoersen als je ook het onderhouden e.d. er bij moet rekenen,
ff wachten nog
pi_76410371
quote:
Op maandag 4 januari 2010 19:21 schreef Heurts het volgende:
Wat zie ik dan over het hoofd. Wat maakt het bouwen van een huis aanzienlijk duur .
Je ziet niks over 't hoofd, uiteindelijk is het grootste deel van de stijging van de huizenprijs gebakken lucht. In Duitsland zijn de prijzen een stuk lager, daar hebben ze dan ook geen hypotheekrenteaftrek (een deel van de oorzaak).

Zie ook Huizenmarkt #39: Waar aflossen weer de norm wordt?
Al 39 delen vol over wanneer de bom nou gaat barsten, en of ie gaat barsten .
Op maandag 30 november 2009 19:30 schreef Ian_Nick het volgende:
Pietje's hobby is puzzelen en misschien ben jij wel het laatste stukje O+
  maandag 4 januari 2010 @ 20:03:55 #9
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_76411466
De financieringsmogelijkheden zijn tot voor 2007 enorm gestegen. Ongeveer precies zoveel als dat de huizenprijzen gestegen zijn. Dat heeft een aantal redenen:
1) Inflatie
2) Toegenomen inkomens (boven inflatieniveau)
3) Financieren op 2 inkomens
4) Ruime kredietverstrekking door banken (tot 6 maal)
Punt 1 en 3 zijn sowieso blijvend.
Punt 2 is nog maar de vraag voor de toekomst
Punt 4 is afgelopen. De banken verstrekken nu 4x tot 4,5x. Dat zal de prijzen wel drukken.
Op maandag 15 mei 2023 18:39
Wellicht arrogant, maar ik weet 100% zeker dat ik meer weet van de Amerikaanse geschiedenis, vooral die van de Zuidelijke staten, dan alle fokkers bij elkaar. Durf ik mijn hand wel voor in het vuur te steken.
pi_76413389
Ligt ook eraan in welk deel van Nederland je kijkt.
pi_76413523
Zelfs met 2k bruto??!?! Met zo'n salaris moet het ook niet mogelijk zijn om iets te kopen. Eerst carriere maken en niet bij je 1e baantje een huis kopen
pi_76413702
100 000 max geloof ik zo ongeveer
pi_76414954
quote:
Op maandag 4 januari 2010 20:46 schreef draaijer het volgende:
Zelfs met 2k bruto??!?! Met zo'n salaris moet het ook niet mogelijk zijn om iets te kopen. Eerst carriere maken en niet bij je 1e baantje een huis kopen
, huren is onmogelijk duur en je studentenflatje word je uitgetrapt. Massaal terug naar mamma?
Op maandag 30 november 2009 19:30 schreef Ian_Nick het volgende:
Pietje's hobby is puzzelen en misschien ben jij wel het laatste stukje O+
  maandag 4 januari 2010 @ 21:51:24 #14
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_76416871
quote:
Op maandag 4 januari 2010 20:46 schreef draaijer het volgende:
Zelfs met 2k bruto??!?! Met zo'n salaris moet het ook niet mogelijk zijn om iets te kopen. Eerst carriere maken en niet bij je 1e baantje een huis kopen
Het is 24K bruto p.j. Voor iemand die net van school af is nog helemaal niet zo slecht. Modaal is maar 34K, dus TS komt daar nog echt wel aan.

Realiteit is dat de markt al deze mensen wel nodig heeft om te kunnen bestaan.
Op maandag 15 mei 2023 18:39
Wellicht arrogant, maar ik weet 100% zeker dat ik meer weet van de Amerikaanse geschiedenis, vooral die van de Zuidelijke staten, dan alle fokkers bij elkaar. Durf ik mijn hand wel voor in het vuur te steken.
pi_76417211
je kan tegenwoordig nog beter in een hotel gaan wonen dan een huis huren of kopen
:]
  maandag 4 januari 2010 @ 22:03:53 #16
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_76417588
quote:
Op maandag 4 januari 2010 21:57 schreef wootahH het volgende:
je kan tegenwoordig nog beter in een hotel gaan wonen dan een huis huren of kopen
Er zijn mogelijkheden genoeg hoor!
1) Voor iedereen die binnen 30 km van de grens woont (20% van de bevolking): In Duitsland of Belgie kopen
2) Gaan samenkosten. Deel je de totale woonlasten door 2. Kan ook met je broer, vriend of collega.
3) Naar een deel van Nederland gaan waar de huizen niks kosten en de wachtlijsten twee maanden zijn (Zeeuws-Vlaanderen, Groningen, Friesland, Noord-Holland Noord, Limburg, de Peel, de Achterhoek, etc.)
4) anti-kraak huren
5) Alternatieve woonwijze (schip, woonwagen, camping, etc)
6) Paar jaartjes naar het buitenland
7) Aanbouwen bij je ouders
8) Kopen en kamer verhuren (4400 netto belastingvrij!)
9) In dienst gaan (krijg je zeer goedkoop legering) of een andere baan met legering (cruiseship, interne opleiding)
10) Bijstand aanvragen, urgentie faken, 500 euro pm netto overhouden en prima wonen

Je moet gewoon creatief zijn!
Op maandag 15 mei 2023 18:39
Wellicht arrogant, maar ik weet 100% zeker dat ik meer weet van de Amerikaanse geschiedenis, vooral die van de Zuidelijke staten, dan alle fokkers bij elkaar. Durf ik mijn hand wel voor in het vuur te steken.
pi_76419173
Mijn vraag is eerder of het niet (zelfs de helft?!) goedkoper kan, wanneer je zelf een eigen huis bouwt? Dan neem je al die overwaarde niet in mee.
pi_76419384
Dat je met 2000 bruto nog niet eens een kleine hypotheek kan krijgen

Misschien dat er met het massale sterven van de babyboomers wel wat leuks vrijkomt. Nederland bouwt sowieso te weinig, en er wordt ook niet echt geluisterd naar wat men voor type woning wil.

nu zal de hypotheekrente er binnen 20 jaar aan gaan. kijk hoe je dan als starter nog een beetje fatsoenlijk kan wonen in Nederland. Hondenhokje doen dan maar?
  maandag 4 januari 2010 @ 22:39:15 #19
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_76419417
quote:
Op maandag 4 januari 2010 22:34 schreef Heurts het volgende:
Mijn vraag is eerder of het niet (zelfs de helft?!) goedkoper kan, wanneer je zelf een eigen huis bouwt? Dan neem je al die overwaarde niet in mee.
Nee. Het bouwen van een huis is misschien relatief nog wel goedkoper dan 25 jaar geleden. Maar je mag dus niet zomaar overal je huis bouwen. Dat mag alleen op bouwgrond.
Gewone landbouwgrond, die 5 euro per meter kost is "opeens" 1000 euro per meter (randstad) wanneer het bouwgrond wordt. Een klein kaveltje van 200m2 kost dan al 200.000 euro. Zet je er goedkoop voor 100.000 euro een huis op dan ben je nog altijd 300.000 euro kwijt. Dat verklaart dus de hoge prijs van huizen in Nederland: de prijs van de bouwgrond wordt (door de gemeente) aangepast aan de marktprijs van het huis dat je erop zou kunnen bouwen.

Door alles zelf te doen kun je misschien wel 40.000 euro aan bouwkosten besparen. Is wel heel veel werk. Dan kost dat huis je nog altijd 260.000 euro. Dat schiet dus niet op.
Op maandag 15 mei 2023 18:39
Wellicht arrogant, maar ik weet 100% zeker dat ik meer weet van de Amerikaanse geschiedenis, vooral die van de Zuidelijke staten, dan alle fokkers bij elkaar. Durf ik mijn hand wel voor in het vuur te steken.
pi_76419643
quote:
Op maandag 4 januari 2010 22:39 schreef LXIV het volgende:
Nee. Het bouwen van een huis is misschien relatief nog wel goedkoper dan 25 jaar geleden. Maar je mag dus niet zomaar overal je huis bouwen. Dat mag alleen op bouwgrond.
Gewone landbouwgrond, die 5 euro per meter kost is "opeens" 1000 euro per meter (randstad) wanneer het bouwgrond wordt. Een klein kaveltje van 200m2 kost dan al 200.000 euro. Zet je er goedkoop voor 100.000 euro een huis op dan ben je nog altijd 300.000 euro kwijt. Dat verklaart dus de hoge prijs van huizen in Nederland: de prijs van de bouwgrond wordt (door de gemeente) aangepast aan de marktprijs van het huis dat je erop zou kunnen bouwen.

Door alles zelf te doen kun je misschien wel 40.000 euro aan bouwkosten besparen. Is wel heel veel werk. Dan kost dat huis je nog altijd 260.000 euro. Dat schiet dus niet op.
Bedankt voor je antwoord. Dat had ik nodig, aangezien de materialen en het expertise door de jaren heen min of meer even duur gebleven zijn.

Zijn de gemeenten verplicht om de prijs van de bouwgrond aan de marktconforme prijs aan te passen? Anders valt er misschien nog wat te regelen...

Zoals je al zei: creatief zijn. Mag je overigens wel een boerderij op landbouwgrond bouwen?
  maandag 4 januari 2010 @ 22:51:04 #21
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_76419997
quote:
Op maandag 4 januari 2010 22:44 schreef Heurts het volgende:

[..]

Bedankt voor je antwoord. Dat had ik nodig, aangezien de materialen en het expertise door de jaren heen min of meer even duur gebleven zijn.

Zijn de gemeenten verplicht om de prijs van de bouwgrond aan de marktconforme prijs aan te passen? Anders valt er misschien nog wat te regelen...

Zoals je al zei: creatief zijn. Mag je overigens wel een boerderij op landbouwgrond bouwen?
Gemeenten passen die prijzen aan omdat ze het geld goed kunnen gebruiken. Ook projectontwikkelaars etc. verdienen er natuurlijk goed aan. Kijk maar eens hoeveel vastgoed-miljonairs de Quote-500 zijn binnengekomen de afgelopen 15 jaar! Gemeenten zullen de grondprijzen altijd zo stellen dat de huizen die erop gebouwd worden marktconform geprijsd zijn. En de vraag naar vrije kavels is nog altijd groter dan het aanbod, dus ook die prijzen blijven gewoon hoog!

Je mag een boerderij op landbouwgrond bouwen, maar dat moet je wel aannemelijk gemaakt hebben dat je daar ook een boerenbedrijf start. Dat kost nog wel iets meer dan die 260K die je nodig hebt voor een huis!

Beste opties; over de grens, goedkoop deel Nederland, samenwonen.
Op maandag 15 mei 2023 18:39
Wellicht arrogant, maar ik weet 100% zeker dat ik meer weet van de Amerikaanse geschiedenis, vooral die van de Zuidelijke staten, dan alle fokkers bij elkaar. Durf ik mijn hand wel voor in het vuur te steken.
  woensdag 6 januari 2010 @ 18:00:06 #22
97643 misteriks
finest in cool since 1977
pi_76491301
dat de gemiddelde Nederlander nog geen revolutie heeft gestart tegen zijn communistische woonvestigingsleiders heb ik nooit begrepen. Ze wonen piepklein en aan belachelijk hoge prijzen. Dit alles in het kader van "milieubescherming". Terwijl we het dan meestal hebben over vlakke weiden
misteriks' contribution is sponsored by Great Attitude Inc.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')