Hey iedereen,
Ik heb zelf ook heel lang last gehad van een angststoornis. Het begon toen ik 11 jaar was en pas sinds anderhalf jaar, toen ik 18 was, gaat het weer wat beter.
Ik heb heel veel behandelingen gehad en allerlei soorten medicatie. Op m'n 12e een jaar school gemist, daarna het met veel moeite toch weer opgepakt, maar helaas ging het op mijn 15e (vlak voor mijn examen) weer zo slecht dat ik toch met school ben gestopt.
Het niet hebben van een daginvulling (Want ik durfde letterlijk NERGENS heen, alleen thuis te zitten) verergde alles. In die tijd computerde ik heel veel, omdat internet het enige middel was waarmee ik contact kon hebben met andere mensen. En ik speelde veel computergames, om zo even alles te vergeten. School en de leerplicht zaten in die tijd heel erg achter mn broek aan, want ik was een irritant spijbelend kind die niet goed nadacht over haar toekomst!! Volgens hun dan, want voor die tijd was ik altijd een heel braaf meisje die haar uiterste best deed op school en dan ook altijd goede cijfers haalde. Alle druk die van hen uit kwam werkte natuurlijk averrechts, ik werd er alleen maar banger van omdat zij mij als een slecht persoon zagen. Daardoor werd ik weer depressief, etc etc..
Afgelopen jaar heb ik eindelijk mijn VMBO diploma gehaald, het papiertje op zich stelt niet zo veel voor (Vooral omdat ik eigenlijk eerst op de HAVO zat, maar omdat ik telkens niet op kwam dagen ben ik teruggezet naar het VMBO), maar ik ben blij dat ik het eindelijk heb. Niemand die nu nog kan zeggen dat ik niet naar school ben geweest. Een vervolg opleiding zie ik zelf nu niet zo zitten. (ook al zeurt iedereen daar nu uiteraard ook weer om) Ik heb mijn hele pubertijd een onwijze rot tijd gehad en nu vind ik dat het tijd is om te doen wat ik leuk vind. Echt veel last van mijn angsten heb ik niet meer vergeleken bij voorheen. Ik durf de deur gewoon uit, zelfs alleen. Ik heb al bewezen dat ik alleen naar school durfde, alleen met het openbaar vervoer, alleen de boodschappen doen, ik heb voor een publiek gezongen op een bruiloft en ik ben zelfs al 3 keer alleen met het vliegtuig gegaan. (Vluchten van ieder 11 uur)
Op dit moment heb ik weer niet echt een dag invulling. Ik woon nu bij mijn vriend, maar heb op het moment geen baan (ben er wel naar op zoek uiteraard

) Eerst was ik bang, dat als het te lang zou duren ik weer helemaal af zou zakken naar zoals het was en weer een angstig hoopje mens zou worden. Maar eigenlijk valt het reuze mee. Ik doe wat ik moet doen, zoals de boodschappen en ook leuke dingen samen doen, zoals bijvoorbeeld naar de bioscoop of naar een pretpark gaat goed. Soms ben ik wel een beetje nerveus uiteraard, maar dat is te overleven.
Ik denk dat de hoofdreden dat het nu niet slecht met me gaat, is omdat ik nu niet het stempeltje krijg dat ik een slecht persoon ben die bijv. spijbelt. Niemand die het echt interesseert wat ik tegenwoordig doe en ook geen instanties meer die zich met mij bemoeien. Wat een fijn gevoel! Zonder al die bemoeienis is het leven een stuk makkelijker!
Wel slik ik nog iedere dag braaf anti-depressieve (Cipramil). Ik heb er de vloeibare vorm van, waar ik dagelijks 10 druppels van in moet nemen, dat is het minimum eigenlijk. Ik wil er ergens in de komende jaren wel mee gaan afbouwen, maar uit ervaring weet ik dat dat niet te haastig moet omdat alles dan weer fout kan gaan. Dus ik ga wachten tot ik in een goed ritme zit met een baan en weinig stress, en dan afbouwen!
Voor alle anderen mensen met angstklachten en depressies zou ik willen zeggen; Veel sterkte! Je kan er doorheen komen ook al lijkt het onmogelijk en laat je vooral niet op je kop zitten door mensen die dit soort dingen maar onzin vinden. Mensen die dat vinden weten namelijk zoooo weinig van de wereld, dat we hen eigenlijk maar zielig zouden moeten vinden.
Liefs, Dana.