ja, ik slik die. sinds een half jaar ofzo.
als je nu zou instorten door die medicatie, dan zou je hoe dan ook wel een keer instorten. En als ik je post lees, gaat dat ook binnenkort wel gebeuren als je niks doet.
Als het goed werkt dan kan het je helpen om de dingen met wat minder emotie te bekijken, waardoor je minder tegen het voelen van de emoties opziet en ze dus ook minder gaat blokkeren (althans, zo heb ik het zelf ervaren met de AD). En als je je emoties wel voelt kan je er ook mee om leren gaan (ipv ze weg te drukken dus)
Maar hoe dan ook moet je zeer waarschijnlijk een paar weken eraan wennen en die weken kunnen zwaar zijn. Ik ben zelf een week echt heeeeel erg depressief geweest toen ik ermee begon (veel depressiever dan voor de medicijnen) Maar daarna hielp het wel.
Ik ben trouwens begonnen met citalopram en daarna overgestapt op lexapro, maar die 2 verschillen niet zoveel van elkaar, dus de ervaringen die ik in het begin heb gehad met citalopram kan jij net zogoed ook krijgen met lexapro.
Als je trouwens twijfels hebt, is het denk ik wel goed, om nog eens uitgebreid met de psychiater te spreken. Zijn er andere opties om wat aan je problemen te doen, en wat zijn de voor- en nadelen van de verschillende opties. Je zou bijv ook gesprekken kunnen hebben met een psycholoog die je leert met je problemen om te gaan. Wat is de reden dat de psychiater die optie niet aan je voorlegt? (daar zal hij zn redenen misschien voor hebben, maar lijkt me voor jou goed om die te kennen)
En een nadeel van AD is dat het afbouwen lang duurt (althans dat hoor ik iedereen vertellen)
en wbt de slaapproblemen: ook daarvoor zijn specilalisten, daar zou ik ook eens mee praten als dat op korte termijn kan.
En lexapro is trouwens niet echt een van de AD waar je lekker van gaat slapen. Op zich zou de stress er minder door moeten worden waardoor je beter kan slapen als je geluk hebt, maar ik ben slechter gaan slapen toen ik overstapte van citalopram naar lexapro. citalopram nam i ksavonds, dan sliep ik als een roosje, en dit moet ik echt smorgens nemen, anders slaap ik niet. Maargoed ik ben qua slapen hoe dan ook raar, want ik val in slaap van ritalin.
En verder kan je even lezen in het medicatietopic. dat staat ook ergens in R&P. het heet
[centraal] medicatie bij psychische klachten (ik heb maar even een link gemaakt, als het gelukt is tenminste)
EN veel sterkte, ik hoop echt voor je dat je een oplossing kan vinden om de stressfactoren die nog even blijven te kunnne verdragen. Lijkt me een naar vooruitzicht.