Dat fanatieke herkende ik ook bij de clubmatch van de Langharen afgelopen maart.
Ik zag mensen hun hond zowat naar binnen tillen [een langhaar van 30+ kilo

], want anders werden z'n sokken misschien wel vies. Naast de hal waar de clubmatch was, waren ze een nieuwbouwwijk uit de grond aan het stampen en het had die nacht flink geregend, dus ja het was wel wat modderig.
Dan heel zenuwachtig de hele ochtend ieder plukje haar weer rechtborstelen en helemaal hyperdepieper doen als er een andere hond te dicht in de buurt kwam.
Lara was toen
10 13 maanden oud, die dacht alleen maar: "he leuk al die andere hondjes, daar ga ik eens vriendje mee maken!". En zo hoort het ook wel. Niets mis met een beetje snuffelen hoor. Het zijn en blijven honden toch, die trekken gewoon naar mekaar toe. Want de baasjes staan de hele dag druk te keuvelen met Jan en Alleman, maar hun hond mag niet aan de kont van een andere snuffelen.
Er zat een vrouw naast me die ook normaal deed met haar hond en die vond dat Lara er zo goed uitzag. Wat ik daar dan voor gedaan had allemaal. Ik zei dat ze 's ochtends nog gezwommen had en ik er gewoon even een borstel doorheen had gehaald. Lara was toen helemaal één bonk energie, maar nog te jong om te gaan fietsen. En ze moest toch even haar energie kwijt voordat we voor dag en douw zouden afreizen. Twee dames die nog steeds hun hond aan het borstelen waren, keken me aan alsof ik helemaal gek was dat mijn hond die ochtend nog gezwommen had. Eén van die dames viel in haar categorie later wel in de prijzen, dat dan weer wel.
De enige reden dat ik daar naartoe was gegaan, was voor de Langhaarvereniging. Die hebben er veel tijd en moeite ingestoken om een positief fokadvies te geven voor het nest waar mijn hond vandaan komt. Dan vind ik het heel normaal dat ze dan ook het resultaat van die inspanningen kunnen bekijken. Voor de rest zie ik mezelf niet showen, dat is echt zo niet mijn wereldje. Ik weet niet of gecastreerde teven daar eigenlijk nog aan mee mogen doen. Reuen volgens mij niet, toch?
Lara's bouw en uiterlijk werd wel herkend trouwens, dat was wel grappig. Er kwamen toch wel een man of 10 vragen of ze een 'van de Grensstreek' was. Haar stamboomnaam is 'van Rustenburg tot Espakker', maar haar papa Eppo is wel een 'van de Grensstreek'. Ik vond het toch wel knap dat mensen dat zagen. De andere 'van de Grensstreek'-jes die er waren, daar zag ik het niet zo in terug. Sowieso waren er ongeveer 100 honden en waren ze alle 100 verschillend.
Een collega van mijn werk die ook op dezelfde hondenschool traint heeft een
Bearded Collie. Die moest in november showen om z'n punten te halen om uiteindelijk op de dekreuenlijst te komen. Ik weet niet hoe vaak dat hij naar de trimster moest in de weken voorafgaand aan die show. Daar ging hij dan in bad en werd hij helemaal gefohnt, en in de tussentijd mocht hij amper buiten komen. Het liefst hadden ze gehad dat hij een week of 4 niet zo hoeven poepen en plassen. Het mooiste was nog dat mijn collega daar eigenlijk helemaal niets om geeft, maar hem wel graag een keer wil laten dekken, omdat het zo'n mooie hond is en uit dat nest ook zelf een pup zou willen hebben. En dan moet je dus naar de show. Hij had wel de eerste prijs gewonnen geloof ik, of anders hele hoge punten gehaald.
Gelukkig kan je in de jachthondenwereld ook gewoon je jachtdiploma's halen, dan krijg je een pup van 'bejaagde ouders'.
[ Bericht 0% gewijzigd door Sjeekie_Beekie op 31-01-2010 20:53:04 ]
Weltrusten... Tot morgen zonder zorgen.
Oudste,
Jongste en
LaraMijn
mietjesschema in de strijd naar een betere conditie.