weg_16042013_01 | zaterdag 26 december 2009 @ 12:02 |
Broeders en zusters, Zag gisteren opeens een lampje branden wanneer ik mn rem intrapte. In het boekje stond dat het tijd is voor nieuwe remblokken aan de voorkant. Kan ik er nog een kilometer of 300-400 mee rijden? Begin Januari heeft ie grote beurt, heb niet veel zin om tussendoor al naar de garage te gaan. Niet eens tijd voor trouwens. Dank alvast ![]() | |
mstr | zaterdag 26 december 2009 @ 12:05 |
Je eigen veiligheid is inderdaad minder belangrijk dan die 300-400 km en wat tijd vrijmaken. ![]() | |
-_Tommy_- | zaterdag 26 december 2009 @ 12:05 |
Ja hoor, waarschuwingslampjes zijn zeer overdreven! Nergens voor nodig eigenlijk, zeker met dit koude en gladde weer zijn remmen sowieso compleet overbodig! Ook als je lampje van de olie gaat branden, pure onzin! Kun je nog gewoon 20000 km rijden! Geen probleem. Allemaal overbodige accessoires die dingen... | |
Herkauwer | zaterdag 26 december 2009 @ 12:06 |
Doorijden moet wel lukken, remmen daarentegen..... Het is maar wat je zelf belangrijk vind, als je niet geeft om je eigen veiligheid en dat van anderen. Vertel je het wel tegen mogelijk passagiers dat je remmen zo goed als versleten zijn? | |
Herkauwer | zaterdag 26 december 2009 @ 12:07 |
Oh, en geen tijd is natuurlijk de grootste bullshit reden op aarde. Als je auto het niet meer zou doen zou je wel tijd hebben, man rij maandag even langs een garage. | |
TheFreshPrince | zaterdag 26 december 2009 @ 12:09 |
Die lampjes voor vervangen van remblokjes gaan altijd ruim op tijd branden. Vermoedelijk kan je er nog wel enkele duizenden kilometers op rijden. Zodra je een schurend geluid hoort (en voelt) zijn ze echt op. Mijn auto heeft geen waarschuwingslampjes voor de remmen, dus ik kom er pas achter bij een tussentijdse inspectie of als ze al schuren. Geen paniek dus... Je kan eventueel zelf even de krik onder de auto zetten en een voorwiel loshalen. Dan zie je vanzelf of je remblokjes nog wat dikte hebben. | |
mstr | zaterdag 26 december 2009 @ 12:11 |
quote:Met schuren ben je dus al te laat, want dan heb je ijzer op ijzer. ![]() | |
TheFreshPrince | zaterdag 26 december 2009 @ 12:12 |
quote:Klopt, maar dan weet je het wel zeker ![]() Naja, heb vaak genoeg remmen pas vervangen toen ze al schuurden. Aan remkracht nog niets te merken dan. Oud boven en nieuw beneden: ![]() Oh ja, die onderste voorkomen dat je blokjes gaan rammelen. Dat oude blokje had nog net wat profiel. Ander blokje zat al op metaal. [ Bericht 7% gewijzigd door TheFreshPrince op 26-12-2009 12:17:53 ] | |
mstr | zaterdag 26 december 2009 @ 12:15 |
quote:Maar toch vind het ergens een fijner idee dat ik weet dat de remblokken nog goed zijn ![]() | |
RemcoDelft | zaterdag 26 december 2009 @ 12:20 |
quote:Dan doe je die grote beurt toch alvast eind december? Realiseer je ook dat je verplicht bent je auto in goede conditie te houden! Je rijdt nu bewust met slechte remmen ==> niet verzekerd + strafbaar. Dus nee, geen risico nemen en gewoon laten fixen. | |
weg_16042013_01 | zaterdag 26 december 2009 @ 12:22 |
quote:Thanks ![]() Ik zeg....................SUPERGOED ![]() | |
TheFreshPrince | zaterdag 26 december 2009 @ 12:22 |
quote:Het oranje lampje geeft al aan dat je door kan rijden maar dat het aandacht nodig heeft, dus je verhaal met "strafbaar" en "niet verzekerd" is iets te ongenuanceerd. Daarnaast doet zo'n sensor niets anders dan bij een bepaalde dikte het lampje laten branden. Bij sommige taxi-bedrijven slopen ze die lampjes uit hun Mercedes omdat die dingen irritant vroeg gaan branden. Leuk voor de dealer... In de praktijk kan je er dan nog met gemak een paar duizend kilometer mee rijden. Sowieso is 1 van je remblokjes als eerste versleten en zal deze gaan schuren; dan is het sowieso tijd om te laten vervangen. Het valt niet zomaar uitelkaar... | |
weg_16042013_01 | zaterdag 26 december 2009 @ 12:25 |
quote:Lol, alsof je meteen je auto op de vlu7chtstrook moet zetten als er een waarschuwingslampje gaat branden. Dan wordt het druk langs de weg ![]() | |
mstr | zaterdag 26 december 2009 @ 12:25 |
quote: ![]() | |
mstr | zaterdag 26 december 2009 @ 12:25 |
quote:Maar het is wel verstandig om er mee naar de garage te zijn of er naar te laten kijken. ![]() | |
TheFreshPrince | zaterdag 26 december 2009 @ 12:27 |
quote:Naja, rode waarschuwingslampjes zijn een ander verhaal. Dan is het gewoon stoppen en kijken wat er aan de hand is. Denk je met je Kever, waarvan je dynamo-lampje brandt, nog wel het volgende tankstation te halen dan kan je op zoek gaan naar een nieuwe motor. | |
TheFreshPrince | zaterdag 26 december 2009 @ 12:29 |
quote:Zelfs zonder profiel remmen je remblokjes nog. Alleen dan maken ze wel lelijke groeven in je remschijven en wordt het allemaal wel veel warmer dan goed is. Maar remmen doen ze... Geloof me: zolang er niets geks te horen is zijn je remblokjes prima. Zo'n waarschuwingslampje is niet voor niets "oranje". | |
weg_16042013_01 | zaterdag 26 december 2009 @ 12:29 |
quote:Misschien doe ik dat morgen nog snel, moet maandagochtend naar Spanje en als ik terugkom heb ik 4 dagen later een afspraak bij de garage. M.a.w. ik rijd er hooguit nog 400 km mee, is misschien 30 keer remmen, op de snelweg rem ik namelijk nooit. | |
Eisoep | zaterdag 26 december 2009 @ 12:30 |
quote: | |
mstr | zaterdag 26 december 2009 @ 12:30 |
quote:Gewoon doen ![]() | |
mstr | zaterdag 26 december 2009 @ 12:30 |
quote:Ja, dat klopt. Maar het wordt een duur grapje als je je remschijven moet laten vervangen ![]() En dat terwijl remblokjes in verhouding geen reet kosten ![]() | |
TheFreshPrince | zaterdag 26 december 2009 @ 12:31 |
quote:Ik neem aan dat je niet met je auto naar Spanje gaat ![]() Vraag trouwens het slechtste remblokje terug van de garage en maak er een foto van! | |
weg_16042013_01 | zaterdag 26 december 2009 @ 12:34 |
Nu ik hier toch ben......................de pijlstok van mn olie schiet volgens mij spontaan omhoog ![]() Als ik em dan terugduw, is het oliepijl weer goed. Stok zit er best redelijk strak in, snap niet dat dat ding zomaar los kan schieten. Hoe kan dat? heb de ballen verstand van auto's. | |
mstr | zaterdag 26 december 2009 @ 12:34 |
Wat rij je voor een auto als ik vragen mag? | |
weg_16042013_01 | zaterdag 26 december 2009 @ 12:36 |
quote:Peu 406 hdi uit 2003 | |
TheFreshPrince | zaterdag 26 december 2009 @ 12:36 |
quote:Kan iets duurs zijn, zoals zuigerveren of koppakking. Maar ook iets goedkoops, zoals je carter-ontluchting. Ik zou eerst dat goedkope laten nakijken. | |
weg_16042013_01 | zaterdag 26 december 2009 @ 12:41 |
quote:Ik ga die mensen niet vertellen wat ze na moeten kijken. Ik heb er werkelijk de ballen verstand van. Ze gaan maar lekker hun gang, ik zeg wel wat ik voor gekke dingen heb gemerkt de laatste tijd ![]() Zo'n koppakking of zuigerveren kost toch ook geen 500 euros of wel? | |
TheFreshPrince | zaterdag 26 december 2009 @ 12:44 |
quote:Koppakking kost bijna niets, alleen is het een flinke klus om te vervangen en moet de kop meestal gevlakt worden om te voorkomen dat je nieuwe koppakking ook naar de noten gaat. Dus denk dat je eerder op 1000 tot 1500 euro zit. Ook voor zuigerveren moet het blok uitelkaar maar kan me nog niet voorstellen dat die nu al gaar zijn. Dus hoop dat het iets is als de carter-ontluchting. Kan losgehaald worden, schoongemaakt en je rijdt weer. Hoeft aan onderdelen niets te kosten en aan werk misschien een uurtje. . | |
mstr | zaterdag 26 december 2009 @ 12:44 |
quote:Onee? Kom je wel achter ![]() | |
TheFreshPrince | zaterdag 26 december 2009 @ 12:48 |
Karterontluchting komt trouwens 's winters wat vaker voor omdat dan de rommel in de ontluchting kan bevriezen zodat hij potdicht zit. De druk moet dan ergens heen en daardoor wordt je peilstok gelanceerd. Is het probleem ontstaan toen het begon te vriezen? | |
OxygeneFRL | zaterdag 26 december 2009 @ 12:59 |
Gewoon meer terugschakelen ![]() | |
weg_16042013_01 | zaterdag 26 december 2009 @ 13:00 |
Oooow oke, nou ik zie het volgend jaar wel. Voorlopig toeter ik nog vrolijk in de rondte | |
OxygeneFRL | zaterdag 26 december 2009 @ 13:17 |
Oh ja, als je toch te lang doorrijdt kan je je schijven ook vervangen. EN misschien je remklauwen. Weet niet wat voor auto je hebt maar vaak is ie dan financieel totall. Fijne kerst! | |
Sounddragon | zaterdag 26 december 2009 @ 14:18 |
quote:Of je leest het topic FF dufus ![]() Remblokken indicators zitten vaak redelijk ruim gemonteerd, dus 400 km erbij kan nog wel.. let wel op knarsende of schurende geluiden tijdens het remmen, want ijzer op ijzer is inderdaad te laat, en dan kan je aan de nieuwe schijven, en die zijn duurder als je leuk vindt. Die peilstok kan een hoop geld gaan kosten.. vraag op ze een compressie/koppakkingtest doen bij de garage.. er staat hier op het forum een topic met een vergelijkbaar geval, en daar zat een cartervent kleppie vast gedingest.. die gooide zelfs de olie eruit via de peilstok. Als de compressietest goed is, moeten ze dus ws op zoek naar zoiets ![]() | |
ooge | zaterdag 26 december 2009 @ 14:24 |
Paar duizend km kun je er nog makkelijk op rijden, zonder enkel gevaar en gewoon verzekert. Wat een bullshit verkondigen sommige toch. Als je niet weet wat je zegt hou dan gewoon je mond. | |
Sounddragon | zaterdag 26 december 2009 @ 14:30 |
quote:Je kan toch niet zien hoe dat verklkker systeem werkt?? hoe kun je dan op afstand zien en vertellen dat je nog mákkelijk een paar duizend km kunt rijden ?? die lampies zitten er niet voor Jan Lul toch ?? Blokken zijn (bijna) op, maar een paar honderd km kan nog wel, het kan trouwens net zo makkelijk het remvloeistof niveau zijn waar het lampie op brandt (met dezelfde oorzaak meestal) ![]() | |
ooge | zaterdag 26 december 2009 @ 14:38 |
quote:Ik weet wel hoe het werk, zit een metalen stripje in de blokken, zodra de blokken versleten zijn zodat deze nog maar 2-3mm dik zijn maakt dit metalen stripje contact met de remschijf. Er is dan een gesloten circuit zodat ze sensor weet dat de blokken vervangen moeten worden. Remvloeistof geeft meestal een ander waarschuwingslampje op het dashbord (STOP bijv.) en merk je ook direct ! maar als TS het 100% zeker wilt weten moet hij meteen naar de garage gaan en niet op en forum vragen want iedereen heeft zo zijn eigen idee erover blijkt maar weer. Of in het instructie boekje van de auto kijken, daar staat er vast wel iets over geschreven. Maar als jij dus zo'n lampje ziet ga je meteen de vluchtstrook op en laat je je auto wegslepen ? | |
Sounddragon | zaterdag 26 december 2009 @ 15:00 |
quote:Niet elke voiture heeft een uitgebreid dash met voor elke hiccup een apart lampje ![]() Hoe dat systeem werkt is voor jou duidelijk, voor mij ook, maar TS snapt er de ballen van (anders post hij het hier niet), en dus heb je helemaal gelijk dat hij naar de garaggie moet, en niet hier moet gaan bléren.. maar stiekum weet 'ie dat zelf natuurlijk ook wel. ![]() Op een forum als dit krijg je 100 adviezen, waarvan er vaak maar 5 steekhoudend of technisch onderlegd kunnen worden, en die moet je er als leek maar FF tussenuit zien te vissen ![]() Als ik zo'n lampie zie, rij ik lekker door, en kijk ik thuis watsgeburt.. ik zie alleen nooit remlampies, want ik kan uit mijn hoofd vertellen van alle 5 mijn voertuigen hoeveel voering er nog op de blokken/schoenen zit ![]() | |
GizartFRL | zaterdag 26 december 2009 @ 15:02 |
300-400 km met die blokjes zal nog wel lukken. ( mits het geen circuit kilometers zijn). Gewoon even de garage bellen dat het lampje brand en de blokjes waarschijnlijk versleten zijn. Dan kunnen ze daar alvast rekening mee houden. Als je schurende geluiden begint te horen tijdens het remmen zou ik zelf de afspraak wat naar voren proberen te halen. Wat de verhoogde peilstok betreft: waarschijnlijk heb je last van hoge carterdruk. Kan door versleten lagers of vastzittende zuigerveren komen, maar met de huidige temperaturen kan het waarschijnlijker zijn dat je carterontluchting verstopt zit met "sludge" ( soort van bruine mayonaise). Als dit bevriest stijgt de druk in het carter waardoor de peilstok de weg van de minste weerstand is. | |
rival | maandag 28 december 2009 @ 00:34 |
quote:het zal maar branden omdat je remvloeistof onder het minimum zit ![]() | |
Turquaz52 | maandag 28 december 2009 @ 01:42 |
Wat een onzin, natuurlijk kun je nog 400 km rijden, det ding (kabeltje) zit ongeveer zo'n mm of 1,5/2 van het einde af. Wanneer die geen contact meer maakt met de massa omdat ie afgesleten is (of juist andersom) dan gaat dat lampje aan. Ik ree er al een lange tijd mee (ik heb automaat dus extra vaak remmen), en nogsteeds zien mijn remmen er goed uit ![]() En oh ja, als ze echt op zijn (dus wanneer ze beginnen te piepen) zsm vervangen, verder doorrijden zorgen er voor dat je blokken zover afslijten dat er een ruimte onstaat tussen je remcilinder en klauw waardoor er remvloeistof er uit lekt EN DOOR DE REM HEEN TRAPT. Been there done that (en nee niet met mijn auto ![]() | |
ibaneX | maandag 28 december 2009 @ 01:49 |
quote:Hehe, die optie heeft mijn golf ook ![]() | |
bluuf | maandag 28 december 2009 @ 03:33 |
quote:Financieel total lijkt mij een beetje overdreven voor een setje blokjes, schijven en klauwen. Ik heb het zelf een keer gehad met een 406, te lang doorgereden met voorremmen die niet meer helemaal goed waren (alleen de rubbers moesten vervangen worden). Toen ik er eindelijk "tijd" voor had bleken rubbers, schijven en klauwen vervangen te moeten worden. Doordat de voorremmen niet meer goed remden is er schijnbaar ook meer druk op de achterremmen komen te staan (waren trommels) waardoor deze ook aan vervanging toewaren. Kosten hiervoor waren destijds 700 euro. | |
OxygeneFRL | maandag 28 december 2009 @ 07:35 |
quote:Daarom zei ik: ik weet niet wat voor auto je hebt, als mijn Colt dat overkomt is ie total. | |
rival | vrijdag 8 januari 2010 @ 01:30 |
quote:waarom je klauw? | |
oshiro | vrijdag 8 januari 2010 @ 11:51 |
quote:Verschillende mogelijkheden. Doorremmen op de zuigers, remmen die te heet worden, remmen die in brand vliegen, stofkappen die kapot gaan waardoor zuigers en boringen in remklauwen kapot gaan, etcetera. En oliepijlstok die opvliegers heeft kan idd goedkoop en duur zijn ![]() Truck in kwestie had een gebroken bladveer. Bladveer was gaan schuiven en had een gat geslagen in het carter. Daardoor kwamen metaalsplinters in de olie, waardoor de turbo vastliep en stuk ging. Olie van de keerringen samen met metaalsplinters kwamen vervolgens in de inlaat terecht waar ze een zuiger vast lieten lopen (die ook weer lossloeg maar toen was de cilinderbus al stuk, samen met de zuiger uiteraard). Dat was een duur geintje ![]() | |
OxygeneFRL | vrijdag 8 januari 2010 @ 11:51 |
quote:Ga je nou alles in twijfel trekken wat ik zeg ofzo? ![]() OT: Zie post Oshiro. | |
Metro2005 | vrijdag 8 januari 2010 @ 14:08 |
Ach in het ergste geval verziek je je remschijven en sta je straks voor een extra dure reparatie. Gewoon lekker mee doorrijden. Waarschuw je wel even als je de weg op gaat, dan zorg ik dat ik uit de buurt blijf. | |
#ANONIEM | vrijdag 8 januari 2010 @ 18:28 |
Remblokjes, sjemig dat doe je toch zelf, kost geen tijd en scheelt behoorlijk in uurloon van je garage. ![]() | |
Kleiduif | vrijdag 8 januari 2010 @ 21:32 |
meeste mensen willen het niet doen, bang voor ongelukken of hun eigen onhandigheid. zo duur is het ook weer niet bij een garage. een 406 heeft een oranje licht voor "versleten" remblokken. versleten met aanhalingstekens omdat het een signalering is die aandacht nodig heeft. ter plaatse de auto achterlaten is niet nodig, in het instructieboekje wordt aangegeven wat te doen → naar de garage binnen 2 weken of 1500km. Veilige aannames zoals alle fabrikanten dat kunnen. drukproblemen zal iets meer zoekwerk zijn. een goede garage zal je wel kunnen helpen. wel goed om even na te gaan wanneer het probleem ontstond en wat je hebt gezien. je zult nu wel terug zijn uit spanje, laat je even weten hoe het afloopt? Groeten, kleiduif | |
rival | vrijdag 8 januari 2010 @ 23:57 |
quote:doorremmen op de zuigers? 1000 keer ![]() en in de fik vliegen? zitten we op het circuit? ![]() | |
oshiro | zaterdag 9 januari 2010 @ 01:23 |
quote:Geloof me. Het gebeurt. Al diverse remklauwen de deur uit zien gaan die erdoor gesloopt zijn. | |
OxygeneFRL | zaterdag 9 januari 2010 @ 10:18 |
quote:Hij heeft nog nooit een remklauw van dichtbij gezien joh. Ik heb het ook zien gebeuren bij een kennis van me. | |
rival | zaterdag 9 januari 2010 @ 11:31 |
quote: ![]() je denkt dat ik reacties zet om je te gallen oid, maar ik geef gewoon mijn mening. | |
rival | zaterdag 9 januari 2010 @ 11:33 |
quote:kommop man, als je blokken echt goed versleten zijn.. je weet zelf ook wel hoe fuckt dat aanvoelt? we hebben het nu over de cilinder. dan zijn je blokken plus schoentjes dus weg? ![]() | |
OxygeneFRL | zaterdag 9 januari 2010 @ 12:02 |
quote:Heel goed! Het zal je verbazen hoelang mensen doorrijden ondanks dat er iets stuk is. | |
FransDeens | zaterdag 9 januari 2010 @ 12:08 |
Inderdaad, ik heb het ook al vaker gezien. Meestal is dan niet het hele remblok weggeremd, maar is de voering op en is er precies een gat in gesleten in de vorm van de zuiger, en de zuiger zelf is dan ook een stuk opgeremd. Ik snap ook niet hoe je een half jaar door kunt rijden als er een geluid uit je remmen komt wat door merg en been gaat, maar er zijn echt mensen die kennelijk niet na kunnen denken. | |
OxygeneFRL | zaterdag 9 januari 2010 @ 12:24 |
Ik bedoel maar. |