Ja dat is naïef en dom inderdaad, als je dan toch iets wil forceren bestorm dan met honderden bewapende mensen het paleis en onthoofd Khamenei en Ahmadinejad en gooi iedereen er uit, net als in Frankrijk gedaan is met de bourbons.quote:Op zondag 27 december 2009 14:26 schreef AryaMehr het volgende:
[..]
Waar zie jij dat er voornamelijk geweld wordt gebruikt? De mensen reageren enkel op geweld, maar over het algemeen reageren ze erg mild. Jij verwacht dat mensen zich zomaar laten afmaken? Wat naïef en dom.
Daar is het de tijd nog niet voor. Het is nog veel te vroeg om met geweld iets proberen te forceren. Je moet nog veel leren over Iran en haar bevolking. Verdiep je bijvoorbeeld eens in de islamitische revolutie 30 jaar geleden.quote:Op zondag 27 december 2009 14:31 schreef De_Ruyter het volgende:
[..]
Ja dat is naïef en dom inderdaad, als je dan toch iets wil forceren bestorm dan met honderden bewapende mensen het paleis en onthoofd Khamenei en Ahmadinejad en gooi iedereen er uit, net als in Frankrijk gedaan is met de bourbons.
Op de straat lopen en je af laten schieten en dan hopen op het westen op interventie, of sympathie van Khamenei lijkt me aardig nutteloos en dom inderdaad.
Want het wachten is op....?quote:Op zondag 27 december 2009 14:32 schreef AryaMehr het volgende:
[..]
Daar is het de tijd nog niet voor. Het is nog veel te vroeg om met geweld iets proberen te forceren. Je moet nog veel leren over Iran en haar bevolking.
Ja en in het verleden behaalde resultaten bieden geen garantie voor de toekomst. Tijden kunnen veranderen, of kan dat niet volgens jou? Ik geef Iran meer kans op een democratie dan Irak. Maar jij scheert liever de boel over een kam.quote:Op zondag 27 december 2009 14:30 schreef De_Ruyter het volgende:
[..]
En die zijn vreedzaam tot stand gekomen? Saddam was een moordende onderdrukker, Syrië duld geen tegenstand tegen de dynastie, Saudi Arabië onderdrukt iedereen met moordende religieuze standpunten, Mubarak is daar gekomen door moord en deceptie, en wil ook een dynastie starten.
Het Midden-Oosten is één grote anti-democratische puinzooi, dan mag Iran nog zo modern zijn maar als ze het basisprincipe van democratie niet begrijpen dan heb ik er weinig hoop op. Of denk je dat wanneer Mousavi op de "troon" zit dat alles koek en ei is?
Alle regime changes in het verleden hebben alleen maar meer van hetzelfde voortgebracht.
Voor zover ik weet en waar iedereen constant mee gooit, hebben de Iraniërs dat ook niet helemaal zelf gedaan.quote:Op zondag 27 december 2009 14:32 schreef AryaMehr het volgende:
[..]
Verdiep je bijvoorbeeld eens in de islamitische revolutie 30 jaar geleden.
De Iraanse regering heeft dan een excuus om de protesten hardhandig aan te pakken -voor zover ze dat nou nog niet doen. Bovendien proberen de Iraniers zo sympathiek te kweken tegenover de mensen die in de regering zitten en het Iraanse leger. Je hoort steeds meer geluiden binnen in het leger die zeggen het niet meer te pikken dat de Revolutionaire Garde de Iraniers vermoord, mishandeld en verkracht. Bovendien is de Revolutionaire Garde veel beter georganiseerd en bewapend, maar he, achter je computer wat opmerkingen strooien is natuurlijk makkelijker dan in een protest het gevaar lopen te worden opgepakt.quote:
Wat hebben ze niet zelf gedaan?quote:Op zondag 27 december 2009 14:34 schreef De_Ruyter het volgende:
[..]
Voor zover ik weet en waar iedereen constant mee gooit, hebben de Iraniërs dat ook niet helemaal zelf gedaan.
Nee, ik zeg alleen dat op de straat staan lopen schreeuwen en doodgeschoten worden geen oplossing is. Pak het dan goed aan, of helemaal niet aan. Kijk naar de regime changes in het verleden in omliggende landen, zijn die zonder bloedvergieten tot stand gekomen?quote:Op zondag 27 december 2009 14:34 schreef Lagrinta het volgende:
[..]
Ja en in het verleden behaalde resultaten bieden geen garantie voor de toekomst. Tijden kunnen veranderen, of kan dat niet volgens jou? Ik geef Iran meer kans op een democratie dan Irak. Maar jij scheert liever de boel over een kam.
We moeten eens ophouden om het probleem groter te maken dan het is. Een soort politiek als die van Turkije zou ook voor Iran mogelijk kunnen zijn. Ware democratie is ook niet alles waard. Alleen erger dan dit kan het niet. Ik begrijp niet dat je dat niet beseft.
Zo werkt een revolutie slimmerik. Een revolutie betekent niet het staatshoofd onthoofden. Dat gebeurt daarna. Een revolutie betekent dat het leger de kant van volk kiest en het staatshoofd laat vallen.quote:Op zondag 27 december 2009 14:31 schreef De_Ruyter het volgende:
[..]
Ja dat is naïef en dom inderdaad, als je dan toch iets wil forceren bestorm dan met honderden bewapende mensen het paleis en onthoofd Khamenei en Ahmadinejad en gooi iedereen er uit, net als in Frankrijk gedaan is met de bourbons.
Op de straat lopen en je af laten schieten en dan hopen op het westen op interventie, of sympathie van Khamenei lijkt me aardig nutteloos en dom inderdaad.
Het is geen persoonlijke aanval van mij uit op jou of Iran, maar ik ga maar weg want volgens mij raak ik hier persoonlijke gevoelige snaren zo onderhand.quote:Op zondag 27 december 2009 14:36 schreef AryaMehr het volgende:
[..]
De Iraanse regering heeft dan een excuus om de protesten hardhandig aan te pakken -voor zover ze dat nou nog niet doen. Bovendien proberen de Iraniers zo sympathiek te kweken tegenover de mensen die in de regering zitten en het Iraanse leger. Je hoort steeds meer geluiden binnen in het leger die zeggen het niet meer te pikken dat de Revolutionaire Garde de Iraniers vermoord, mishandeld en verkracht. Bovendien is de Revolutionaire Garde veel beter georganiseerd en bewapend, maar he, achter je computer wat opmerkingen strooien is natuurlijk makkelijker dan in een protest het gevaar lopen te worden opgepakt.
Je moeite met luisteren? Wat zei ik je? Lees je eens in.quote:Op zondag 27 december 2009 14:37 schreef De_Ruyter het volgende:
[..]
Nee, ik zeg alleen dat op de straat staan lopen schreeuwen en doodgeschoten worden geen oplossing is. Pak het dan goed aan, of helemaal niet aan. Kijk naar de regime changes in het verleden in omliggende landen, zijn die zonder bloedvergieten tot stand gekomen?
Er is geen enkel land daar die niet zonder oorlog, politieke moorden of revoluties tot stand is gekomen, het is naïef van de Iraniërs te denken dat het regime van Khamenei zou vallen doordat ze op straat leuzen staan te roepen.
Het zou het toppunt zijn van verbazing voor mij als het gebeurd, maar ik acht de kans zeer klein, uit praktische overwegingen uit het verleden.
Een revolutie vindt op straat plaats, zoiets heet een opstand. Een staatshoofd neerschieten is wel het domste wat je kan doen en is in dit geval ook helemaal niet mogelijk.quote:Op zondag 27 december 2009 14:37 schreef De_Ruyter het volgende:
[..]
Nee, ik zeg alleen dat op de straat staan lopen schreeuwen en doodgeschoten worden geen oplossing is. Pak het dan goed aan, of helemaal niet aan. Kijk naar de regime changes in het verleden in omliggende landen, zijn die zonder bloedvergieten tot stand gekomen?
Er is geen enkel land daar die niet zonder oorlog, politieke moorden of revoluties tot stand is gekomen, het is naïef van de Iraniërs te denken dat het regime van Khamenei zou vallen doordat ze op straat leuzen staan te roepen.
Het zou het toppunt zijn van verbazing voor mij als het gebeurd, maar ik acht de kans zeer klein, uit praktische overwegingen uit het verleden.
De Ruyter begrijpt er weinig van.quote:Op zondag 27 december 2009 14:39 schreef AryaMehr het volgende:
[..]
Je moeite met luisteren? Wat zei ik je? Lees je eens in.
De Islamitische Revolutie begon ook op een dergelijke manier, waar protesten over heel het land hardhandig werden aangepakt en de kop werden ingedrukt. De demonstraties begonnen toen ongeveer een jaar voordat de shah naar het buitenland vluchtte. Uiteindelijk waren de mensen niet meer bang en gingen dan ook massaal de straat op. Precies zoals hoe het er vandaag aan toegaat.
Ja, zoals je eerder al opmerkte zei ik dat dat de best way to go was als het er om ging een ware democratie te creëren zonder geweld. Ik voegde er aan toe echter dat in die regionen een fluwelen revolutie alles behalve de norm is, en ik er sceptisch over was.quote:Op zondag 27 december 2009 14:40 schreef Lagrinta het volgende:
PS Je kent het begrip fluwelen revolutie?
Ware democratie is sowieso een illusie op de korte termijn en ook niet belangrijk. Hoe minder geweld hoe beter, maar het is geen burgeroorlog. Een paar brandende politieauto's. dat zien we hier in NL ook wel. Verschil is echter dat je daar je leven niet zeker bent op dit moment. Alle mensen op straat zijn heel dapper.quote:Op zondag 27 december 2009 14:41 schreef De_Ruyter het volgende:
[..]
Ja, zoals je eerder al opmerkte zei ik dat dat de best way to go was als het er om ging een ware democratie te creëren zonder geweld. Ik voegde er aan toe echter dat in die regionen een fluwelen revolutie alles behalve de norm is, en ik er sceptisch over was.
Maar ik word al weggezet door Monikut als troll dus ik ga maar weer.
Voor iemand die mij negeert trap je vaak na, zielig.quote:Op zondag 27 december 2009 14:43 schreef Disana het volgende:
Iemand die Iran preventief wil platbombarderen en asfalteren om een nucleaire aanval op Israël voor te zijn, kan niet zuiver oordelen over de motieven van het volk dat nu in opstand is. Je moet compassie hebben om te begrijpen wat dit volk bezielt.
Ja ik heb ook respect voor degenen die de straat opgaan en daadwerkelijk zichzelf in de strijd werpen. Dat is nog es wat anders dan meedoen aan een krakersrelletje hier.quote:Op zondag 27 december 2009 14:36 schreef AryaMehr het volgende:
[..]
De Iraanse regering heeft dan een excuus om de protesten hardhandig aan te pakken -voor zover ze dat nou nog niet doen. Bovendien proberen de Iraniers zo sympathiek te kweken tegenover de mensen die in de regering zitten en het Iraanse leger. Je hoort steeds meer geluiden binnen in het leger die zeggen het niet meer te pikken dat de Revolutionaire Garde de Iraniers vermoord, mishandeld en verkracht. Bovendien is de Revolutionaire Garde veel beter georganiseerd en bewapend, maar he, achter je computer wat opmerkingen strooien is natuurlijk makkelijker dan in een protest het gevaar lopen te worden opgepakt.
Ik vind het wel belangrijk, maar als dat de insteek is van de Iraniërs hier dat het op z'n beloop moet gaan dan kan ik me er wel in vinden. Ik gaf enkel m'n mening zoals het gebruik is in een discussie forum, maar laat maar.quote:Op zondag 27 december 2009 14:43 schreef Lagrinta het volgende:
[..]
Ware democratie is sowieso een illusie op de korte termijn en ook niet belangrijk. Hoe minder geweld hoe beter, maar het is geen burgeroorlog. Een paar brandende politieauto's. dat zien we hier in NL ook wel.
Hier doet hij het ook niet, maar ik dacht dat het aan mij computer lag en wellicht bij de Fok!ers het wel doet. Niet dus.quote:Op zondag 27 december 2009 14:45 schreef Disana het volgende:
[..]
Ik krijg hem niet aan de praat maar begrijp dat er dingen in brand staan?
Ja en wat jij vindt doet niet ter zake. Waarom? Omdat de realiteit anders is. Stabiliteit is altijd lange termijn werk. Wat vind jij van het politiek systeem van Turkije bijvoorbeeld? Toch vele malen beter dan Iran. Besef je nu eens dat hoe vreedzaam het ook gaat een democratie naar Westers model op de korte termijn toch niet plaats gaat vinden.quote:Op zondag 27 december 2009 14:44 schreef De_Ruyter het volgende:
[..]
Ik vind het wel belangrijk, maar als dat de insteek is van de Iraniërs hier dat het op z'n beloop moet gaan dan kan ik me er wel in vinden. Ik gaf enkel m'n mening zoals het gebruik is in een discussie forum, maar laat maar.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |