abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  Milf vrijdag 25 december 2009 @ 12:08:25 #1
16000 nikky
Paars is het nieuwe rood!
pi_76045667
Een vriendin is getrouwd onder huwelijkse voorwaarden. Zij leven momenteel gescheiden van tafel en bed. Hij heeft op een 1 of andere manier haar auto weten te ontvreemden. Hij heeft haar autosleutels afgepakt en haar auto verstopt achter zijn huis. De politie is erbij geweest, maar geeft aan dat dit een civiele kwestie zou zijn aangezien men officieel niet is gescheiden. De overige sleutels heeft zij teruggekregen via de politie, maar de auto ho maar.

Kan er aangifte worden gedaan van diefstal van de auto? Hij staat op haar naam, zijn getrouwd onder huwelijkse voorwaarden ( de auto staat hierin vermeld als de hare ) , maar zijn officieel niet gescheiden. Ik heb hierover niets kunnen vinden op het internet. Misschien ook omdat ik niet weet waar ik moet zoeken.

Help?

Alvast bedankt!
👍Wanneer krijg ik de FA rechten terug?
Op maandag 11 juli 2011 17:38 schreef Bart het volgende:
Je bent echt een unieke verschijning, vind ik altijd wel grappig als ik jou ergens zie posten :D.
pi_76045733

[ Bericht 100% gewijzigd door Sjeen op 25-12-2009 12:12:40 (Flikker op...) ]
namaste
  Milf vrijdag 25 december 2009 @ 12:12:18 #3
16000 nikky
pi_76045760
quote:
Op vrijdag 25 december 2009 12:11 schreef Dulk het volgende:
-weg-
Ik ben niet getrouwd en mijn auto staat nog netjes op de oprit .

[ Bericht 3% gewijzigd door Sjeen op 25-12-2009 12:12:58 ]
Je bent echt een unieke verschijning, vind ik altijd wel grappig als ik jou ergens zie posten :D.
  vrijdag 25 december 2009 @ 12:29:11 #4
222927 Lurf
All you need is Lurf
pi_76046238
Ik stel ongetwijfeld een domme vraag, maar wat houdt haar tegen om de auto mee te nemen als ze weet waar hij staat en ze een sleutel heeft?
Never explain, never apologize.
pi_76046268
Als die auto op haar naam staat mag ik toch aannemen dat ze gewoon aangifte kan doen?
De oude oude layout was veel beter!!
vosss is de naam,
met dubbel s welteverstaan.
pi_76046311
Een getrouwd echtpaar kan niet stelen van elkaar.
  vrijdag 25 december 2009 @ 12:32:33 #7
116890 _evenstar_
Ba-dum-tisssschhh
pi_76046325
quote:
Op vrijdag 25 december 2009 12:29 schreef Lurf het volgende:
Ik stel ongetwijfeld een domme vraag, maar wat houdt haar tegen om de auto mee te nemen als ze weet waar hij staat en ze een sleutel heeft?
wellicht omdat het op prive erf staat van de man? en ook al is de auto haar eigendom, is het toch diefstal van een prive erf toch?
Engaging Infinite Improbability Drive..
  vrijdag 25 december 2009 @ 12:36:35 #8
222927 Lurf
All you need is Lurf
pi_76046430
quote:
Op vrijdag 25 december 2009 12:32 schreef _evenstar_ het volgende:

[..]

wellicht omdat het op prive erf staat van de man? en ook al is de auto haar eigendom, is het toch diefstal van een prive erf toch?
Gehuwd = gehuwd. Als haar echtgenoot om die reden de auto kan inpikken kan zij hem om dezelfde reden ook weer meenemen. Als het toch zo is dat de sleutel ontbreekt en de auto op haar naam staat zou ik de garage eens bellen wat je in zo'n geval (sleutel kwijt) kunt doen.
Never explain, never apologize.
pi_76046433
quote:
Op vrijdag 25 december 2009 12:32 schreef _evenstar_ het volgende:

[..]

Dan is er niets prive aan, dan is dat net zoveel van haar als van hem.
  vrijdag 25 december 2009 @ 13:53:51 #10
65960 sanger
|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|
pi_76048707
quote:
Op vrijdag 25 december 2009 12:32 schreef mrPanerai het volgende:
Een getrouwd echtpaar kan niet stelen van elkaar.
Ook niet als het haar eigendom is conform de huwelijkse voorwaarden? Dan kan het m.i. namelijk wel.
Everything you want is on the other side of fear.
Ik ben niet onhandelbaar, ik ben gewoon een grote uitdaging.
  vrijdag 25 december 2009 @ 13:54:38 #11
65960 sanger
pi_76048730
quote:
Op vrijdag 25 december 2009 12:30 schreef vosss het volgende:
Als die auto op haar naam staat mag ik toch aannemen dat ze gewoon aangifte kan doen?
Nee dat is dus niet waar. Ik ben getrouwd (in gemeenschap van goederen). De auto van mijn vrouw staat op haar naam. Als ik hem meeneem kan ze er niets tegen doen omdat het ook mijn eigendom is (immers getrouwd in gemeenschap van goederen).
  vrijdag 25 december 2009 @ 13:55:05 #12
65960 sanger
pi_76048743
quote:
Op vrijdag 25 december 2009 12:36 schreef Kajalevi het volgende:

[..]

Daar heb je een punt, maar wellicht staat er een hek voor
  vrijdag 25 december 2009 @ 13:55:09 #13
116890 _evenstar_
Ba-dum-tisssschhh
pi_76048744
quote:
Op vrijdag 25 december 2009 12:36 schreef Kajalevi het volgende:

[..]

huwelijkse voorwaarden zit dat anders toch?
  vrijdag 25 december 2009 @ 14:06:56 #14
65960 sanger
pi_76049150
quote:
Op vrijdag 25 december 2009 13:55 schreef _evenstar_ het volgende:

[..]

huwelijkse voorwaarden zit dat anders toch?
Ligt er aan of het expliciet in de voorwaarden is uitgesloten Alles wat niet in de voorwaarden staat is per definitie eigendom van beiden.
  vrijdag 25 december 2009 @ 14:08:23 #15
116890 _evenstar_
Ba-dum-tisssschhh
pi_76049198
true, maar die auto stata speciofiek op haar naam, en ik ga er ( geakshalve) vanuit dat het huis waar de man nu woont op zijn naam staat en ook in de voorwaarde wel een vermelding over staat ?
  vrijdag 25 december 2009 @ 14:13:39 #16
65960 sanger
pi_76049385
quote:
Op vrijdag 25 december 2009 14:08 schreef _evenstar_ het volgende:
true, maar die auto stata speciofiek op haar naam, en ik ga er ( geakshalve) vanuit dat het huis waar de man nu woont op zijn naam staat en ook in de voorwaarde wel een vermelding over staat ?
Misschien is dat huis er pas gekomen na de breuk? Dat lijkt me veel aannemelijker.
pi_76051720
Ik neem aan dat ze binnenkort gescheiden zijn. Lijkt mij dat je vriendin haar auto gewoon op kan eisen, toch?

Ik snap alleen niet waarom die vent zo kinderachtig moet doen.
Echte elektriciëns gebruiken geen jokari.
  Milf zaterdag 26 december 2009 @ 14:56:04 #18
16000 nikky
pi_76077615
Het huis staat op naam van zijn ouders en hij huurt dit ( en er staat idd een groot hek voor ) en de auto op die van haar. De auto is apart vermeld in de huwelijkse voorwaarden.
Ik hoorde ook zoiets dat je dus geen aangifte kunt doen van diefstal omdat dit civiel recht zou zijn. Ze zijn in afwachting van de scheiding (Ze zijn gescheiden van tafel en bed, ze heeft ook gewoon sinds begin 2009 een eigen woning ) en dan kan de man dus gewoon de auto " in beslag" nemen zonder dat zij hier iets aan kan doen? Behalve contact opnemen met de advocaat dan maandag,
  Milf zaterdag 26 december 2009 @ 14:59:23 #19
16000 nikky
pi_76077696
quote:
Op vrijdag 25 december 2009 14:13 schreef sanger het volgende:

[..]

Misschien is dat huis er pas gekomen na de breuk? Dat lijkt me veel aannemelijker.
Nee zij is verhuisd in dit geval.
pi_76079003
vind het toch gek als de auto op haar naam staat, dat ze die auto niet gewoon terug kan halen

of opgeven als diefstal
pi_76085636
Als ze daadwerkelijk onder huwelijkse voorwaarden is getrouwd en de auto buiten de gemeenschap valt (en dus van haar is), lijkt het me simpelweg diefstal.

De politie heeft natuurlijk liever dat zij dit zelf oplost zodat de politie zich met serieuzere dingen bezig kan houden, maar zij kan gewoon voet bij stuk houden en aangifte doen op grond van 161 Sv. Als besloten wordt de man niet te vervolgen kan ze hiertegen beklag doen bij het Gerechtshof (12 Sv).

Omdat zoiets een hele tijd kan duren en een uitgangspunt van strafrecht toch blijft dat het pas ingezet dient te worden wanneer andere middelen niet toereikend zijn, zou ik haar aanraden het toch civiel op te lossen, door 'm eerst nog eenmaal netjes te sommeren die auto terug te brengen, en als ie dat niet doet dan conservatoor afgiftebeslag (730 Rv) laten leggen (700 Rv). Alle kosten van dit beslag kunnen ook op de man verhaald worden (706 Rv).
"Patriotism is the last refuge of a scoundrel"
pi_76099501
Wat let haar om gewoon naar de politie te gaan om aangifte te doen? Dan komt ze er vanzelf achter of het daadwerkelijk kan of niet.
A mind with a heart of it's own
pi_76118575
scheiden dan aangifte doen?
An Amateur trains untill he does it right!
A Professional trains untill he can't do it wrong!
pi_76119893
Laat de rechter er maar over oordelen.
TVP voor de uitspraak. Maar als ik "in beslag" lees dan denk ik dat er over en weer wel wat dingen van waarde "veilig" zijn gesteld.
pi_76120099
Ik vind het een vreemd verhaal nikky en ik bookmark deze even om te zien hoe het af loopt.

Sterkte voor je vriendin
vosss is de naam,
pi_76120298
De politie heeft wel iets anders te doen dan als een pitbull andermans ruzies uit te vechten.

Wacht op een moment dat hij naar zijn werk is, knip dat hek open en rij de auto naar buiten.
Eventueel ga je naar binnen en gebruik je de trekhaak van de auto om het hek naar binnen toe te openen.
Of wellicht overleg je eerst met zijn ouders en geef je ze twee minuten om dat hek te openen voordat je het met de auto doet. Zoiets.
  zondag 27 december 2009 @ 22:27:55 #27
43784 Dr_Strangelove
We'll meet again
pi_76120622
Ik ben het met je eens dat de politie er niet is om andermans ruzies uit te vechten.

Van de andere kant is de overheid er juist voor om eigenrichting zoals jij die voorstaat tegen te gaan.

Er zijn in Nederland genoeg mogelijkheden om je recht te halen op een normale en wettige manier.
  Milf zondag 27 december 2009 @ 22:50:59 #28
16000 nikky
pi_76121976
quote:
Op zondag 27 december 2009 22:22 schreef mgerben het volgende:
De politie heeft wel iets anders te doen dan als een pitbull andermans ruzies uit te vechten.

Wacht op een moment dat hij naar zijn werk is, knip dat hek open en rij de auto naar buiten.
Eventueel ga je naar binnen en gebruik je de trekhaak van de auto om het hek naar binnen toe te openen.
Of wellicht overleg je eerst met zijn ouders en geef je ze twee minuten om dat hek te openen voordat je het met de auto doet. Zoiets.
Dus wanneer jij ruzie hebt met bijvoobeeld je neef, dan moet je het ook zelf maar uitzoeken wanneer deze je auto jat? Dan ga je andermans eigendommen maar vernielen om je bezit terug te krijgen? Ik ben dan bang dat zij in dat geval aan het kortste eind trekt.

Het is gewoon je reinste diefstal ( maar dat vind ik dan he ) Zij mogen officieel nog wel niet gescheiden zijn, zij zijn wel in afwachting van de scheiding.

Zodra meer bekend is, zal ik dit plaatsen voor de nieuwsgierigen.

[ Bericht 4% gewijzigd door nikky op 27-12-2009 23:11:22 ]
pi_76122633
Hoelang nog voordat de handtekeningen gezet worden?

Ik neem aan dat zij dan per direct haar auto terug kan eisen toch?
vosss is de naam,
pi_76124732
En op naam staan van een auto heeft niets met eigendom te maken. Kijk maar eens op jullie kentekenbewijs, daar staat zoiets als:

'De tenaamgestelde kan via dit kentekenbewijs niet geidentificeerd worden als eigenaar'.

Daarom heet het ook een tenaamstellingsbewijs, en geen eigendomsbewijs
  Milf zondag 27 december 2009 @ 23:42:13 #31
16000 nikky
pi_76124846
quote:
Op zondag 27 december 2009 23:40 schreef bijderechter het volgende:
En op naam staan van een auto heeft niets met eigendom te maken. Kijk maar eens op jullie kentekenbewijs, daar staat zoiets als:

'De tenaamgestelde kan via dit kentekenbewijs niet geidentificeerd worden als eigenaar'.

Daarom heet het ook een tenaamstellingsbewijs, en geen eigendomsbewijs
En als de koopakte van de auto op haar naam staat? Waarmee moet je aantonen dan dat de auto van jou is?
pi_76125225
quote:
Op zondag 27 december 2009 23:42 schreef nikky het volgende:

[..]

En als de koopakte van de auto op haar naam staat? Waarmee moet je aantonen dan dat de auto van jou is?
Dan is ie van haar (tenzij bewezen kan worden dat het niet zo is, denk aan een kado ofzo, maar das niet van toepassing hier). Als je kan aantonen dat je de auto gekocht hebt dan ben je eigenaar, koop maakt eigenaar (in de meeste gevallen )

Ging mij er enkel om dat een tenaamstellingsbewijs geen eigendom bepaald.
  Milf zondag 27 december 2009 @ 23:50:21 #33
16000 nikky
pi_76125304
quote:
Op zondag 27 december 2009 23:49 schreef bijderechter het volgende:

[..]

Dan is ie van haar (tenzij bewezen kan worden dat het niet zo is, denk aan een kado ofzo, maar das niet van toepassing hier). Als je kan aantonen dat je de auto gekocht hebt dan ben je eigenaar, koop maakt eigenaar (in de meeste gevallen )

Ik snap het.

* haar naam op het kenteken
* Haar naam op de koopakte

We blijven positief .
  zondag 27 december 2009 @ 23:50:37 #34
16266 MissHobje
Dat zou ik ook zeggen!
pi_76125316
Volgens mij kan het ook nog mee helpen als zij kan aantonen van het "van tafel en bed gescheiden leven" en volgens mij kan zij wel degelijk aangifte doen, advocaat bellen misschien ook erg handig.
[b]Hobbelicious is back!
[/b]
  Milf zondag 27 december 2009 @ 23:52:01 #35
16000 nikky
pi_76125403
quote:
Op zondag 27 december 2009 23:50 schreef MissHobje het volgende:
Volgens mij kan het ook nog mee helpen als zij kan aantonen van het "van tafel en bed gescheiden leven" en volgens mij kan zij wel degelijk aangifte doen, advocaat bellen misschien ook erg handig.
Uiteraard gaat zij bellen. Morgen om 9 uur .
  maandag 28 december 2009 @ 01:39:42 #36
174847 WallOfStars
Open Source Intelligence
pi_76128549
Advocaat.
Welcome Mr. President, How can we serve you,
pi_76132681
quote:
Op zondag 27 december 2009 23:50 schreef nikky het volgende:

[..]

Ik snap het.

* haar naam op het kenteken
* Haar naam op de koopakte

We blijven positief .
Deel 2 (het overschrijvingbewijs) is bepalend wat betreft eigendom van de auto. Die dit document kan overleggen is eigenaar. Deel 1B is alleen belangrijk voor de belastingdienst, want dan weten ze wie de wegenbelasting moet betalen.
Echte elektriciëns gebruiken geen jokari.
pi_76134275
quote:
Op maandag 28 december 2009 10:39 schreef Ridocar het volgende:

[..]

Deel 2 (het overschrijvingbewijs) is bepalend wat betreft eigendom van de auto. Die dit document kan overleggen is eigenaar. Deel 1B is alleen belangrijk voor de belastingdienst, want dan weten ze wie de wegenbelasting moet betalen.
Nee hoor, het overschrijvingsbewijs is niet bepalend wat betreft de eigendom van je auto, niet in de zin die jij noemt. Als ik met jou overeenkom (desnoods mondeling) om je auto over te kopen, en je overhandigt mij de sleutels, dan ben ik eigenaar geworden van die auto. Of we daarna keurig naar het postkantoor rijden in mijn nieuwe auto of niet.

Wel is het zo dat bij betwisting van eigendom het overschrijvingsbewijs een goede aanwijzing kan geven wie de eigenaar is, maar feitelijk bewijs in een andere richting is zeker mogelijk.
pi_76140810
quote:
Op zondag 27 december 2009 23:49 schreef bijderechter het volgende:

[..]

En de koopakte evenmin. De koopakte laat slechts zien wie de koper is en dat is een verbintenisrechtelijke hoedanigheid. Eigendom is een goederenrechtelijke kwestie. Overigens zou de auto net zo goed in eigendom overgaan als het een kado is. De schenkingsovereenkomst strekt net zo goed tot eigendomsoverdracht. Maar goed, de koper hoeft niet de eigenaar te zijn. Zeker niet op het moment van de ontvreemding.

Het beste bewijs voor eigendom is bezit (eigendomspretentie) (3:119 lid 1 BW).
When you're racing, it's life. Anything that happens before or after is just waiting.
pi_76141542
quote:
Op maandag 28 december 2009 14:35 schreef Argento het volgende:

[..]

En de koopakte evenmin. De koopakte laat slechts zien wie de koper is en dat is een verbintenisrechtelijke hoedanigheid. Eigendom is een goederenrechtelijke kwestie. Overigens zou de auto net zo goed in eigendom overgaan als het een kado is. De schenkingsovereenkomst strekt net zo goed tot eigendomsoverdracht. Maar goed, de koper hoeft niet de eigenaar te zijn. Zeker niet op het moment van de ontvreemding.

Het beste bewijs voor eigendom is bezit (eigendomspretentie) (3:119 lid 1 BW).
Volgens mij zeg ik enkel dat als je iets koopt je eigenaar bent, ik geloof niet dat dat te betwisten valt. Er zijn uitzonderingen, maar laten we dat voor de eenvoud even aanhouden, lijkt me niets mis mee?
pi_76142360
Theoretisch kan ze het als ze de papieren heeft gewoon verkopen voor 1 euro aan een familielid en de auto overschrijven.
pi_76142628
quote:
Op maandag 28 december 2009 15:14 schreef morpheus_at_work het volgende:
Theoretisch kan ze het als ze de papieren heeft gewoon verkopen voor 1 euro aan een familielid en de auto overschrijven.
En dan?
pi_76142783
quote:
Op maandag 28 december 2009 15:20 schreef bijderechter het volgende:

[..]

En dan?
als ze wil stangen, diegene aangifte laten doen van verduistering van de auto.
pi_76143041
quote:
Op maandag 28 december 2009 15:24 schreef morpheus_at_work het volgende:

[..]

Mja, daar schiet je dus niets mee op en het is ook nog eens een valse aangifte.
Zoals al gezegd, dat kentekenbewijs zegt niets, je moet kunnen tonen dat de auto je eigendom is.
pi_76143095
quote:
Op maandag 28 december 2009 14:53 schreef bijderechter het volgende:

[..]

Volgens mij zeg ik enkel dat als je iets koopt je eigenaar bent, ik geloof niet dat dat te betwisten valt.
en toch betwist ik het.
When you're racing, it's life. Anything that happens before or after is just waiting.
  Milf maandag 28 december 2009 @ 15:39:49 #46
16000 nikky
pi_76143495
quote:
Op maandag 28 december 2009 15:24 schreef morpheus_at_work het volgende:

[..]

Zij wil dit formeel oplossen. Fraude en liegen zijn praktijken waarin zij zich niet wil inlaten. Het duurt wel langer, maar hopelijk heeft zij hier meer profijt van dan hem.
pi_76147078
quote:
Op maandag 28 december 2009 15:31 schreef Argento het volgende:

[..]

en toch betwist ik het.
Ja dat er uitzonderingen zijn dat weet ik, dat gaf ik zelf ook aan.

Maar ik denk dat je met me eens zult zijn dat doorgaans degeen die koopt eigenaar is/wordt. Zo niet hoor ik graag wat voorbeelden van je die meer regel zijn dan uitzondering en die mijn stelling ontkrachten.
pi_76147584
Degene die koopt wordt in de meeste gevallen uiteindelijk ook eigenaar. Dat is wat anders dan dat koop je tot eigenaar maakt(, want dat gebeurt door de koop op zich niet.

Ik weet niet wat je precies bedoelde, maar ik denk dat daar de verwarring ligt/lag en dat het is wat Argento duidelijk probeerde te maken.
pi_76148173
quote:
Op maandag 28 december 2009 17:31 schreef Dr_Strangelove het volgende:
Degene die koopt wordt in de meeste gevallen uiteindelijk ook eigenaar. Dat is wat anders dan dat koop je tot eigenaar maakt(, want dat gebeurt door de koop op zich niet.

Ik weet niet wat je precies bedoelde, maar ik denk dat daar de verwarring ligt/lag en dat het is wat Argento duidelijk probeerde te maken.
Nou de levering ná de koop maakt dan eigenaar, anders mag het wel even wat duidelijker uitgelegd worden wmb Alhoewel dit enigzins offtopic is.
pi_76148678
Wanneer je dit via de officiële weg speelt kan het nog maanden duren eer je de auto terug hebt. Een auto mag je niet zomaar van een ander erf weghalen, maar als niemand ziet dat je dat doet, blijft nog slechts over dat de auto weg is en dat mag dan weer wel.
pi_76156251
quote:
Op maandag 28 december 2009 17:15 schreef bijderechter het volgende:

[..]

Ja dat er uitzonderingen zijn dat weet ik, dat gaf ik zelf ook aan.
Je suggereert dat de regel is dat de koper eigenaar wordt.

Dat is echter niet juist. Je wordt geen eigenaar door te kopen, je wordt eigenaar door geleverd te krijgen.

Het is misschien een beetje op de vierkante millimeter, maar waarom zouden we het niet zuiver houden?
pi_76156330
quote:
Op maandag 28 december 2009 18:04 schreef Alicey het volgende:
Wanneer je dit via de officiële weg speelt kan het nog maanden duren eer je de auto terug hebt. Een auto mag je niet zomaar van een ander erf weghalen, maar als niemand ziet dat je dat doet, blijft nog slechts over dat de auto weg is en dat mag dan weer wel.
Laat r eerst maar ns eigendom bewijzen. Daarna kan er gerevindiceerd worden.
  Milf maandag 28 december 2009 @ 21:23:17 #53
16000 nikky
pi_76157620
quote:
Op maandag 28 december 2009 20:53 schreef Argento het volgende:

[..]

1 het koopcontract staat op haar naam
2 de auto staat apart vermeld in de huwelijkse voorwaarden
3 het kenteken staat op haar naam

Wat moet je meer bewijzen dat de auto in dit geval van haar is?
pi_76158597
Als ze de papieren heeft dan kan ze de auto toch verkopen cq auto op naar zetten van een minder vriendelijk figuur zodat hij even langs kan gaan met wat vrienden om op te halen? En dan zal de politie wel actie moeten ondernemen toch? Als hij de auto niet wil afstaan?
pi_76158613
quote:
Op maandag 28 december 2009 21:23 schreef nikky het volgende:

[..]

3:119 lid 1 BW: de bezitter wordt geacht rechthebbende (lees: eigenaar te zijn).

Artikel 3:109 BW bepaalt dat wie een goed houdt, wordt vermoed dit goed voor zichzelf te houden (lees: bezitter te zijn, en dan ga je dus weer naar 3:119 lid 1).

Kortom, degene die de auto daadwerkelijk bij zich heeft (dus in de feitelijke macht heeft) wordt vermoed eigenaar te zijn. Haar echtgenoot heeft dus de luxe van het rechtsvermoeden van eigendom. Indien zij aanspraak wil maken op die eigendom, zal ze (A) dat rechtsvermoeden moeten weerleggen en (B) moeten aantonen dat niet hij, maar zij de eigenaar is. Of dat lukt met de onder de punten 1 tot en met 3 opgesomde middelen, zal moeten blijken. Afzonderlijk geef ik ze weinig kans, maar wellicht dat ze beschouwd in samenhang tot elkaar, voldoende zijn.

Je ziet, in zoverre ben ik het vooralsnog met de politie eens dat dit eerst en vooral een civielrechtelijke kwestie is. Zeker zolang hij eigendom pretendeert (en partijen het daar dus niet over eens zijn).
pi_76159165
quote:
Op maandag 28 december 2009 21:23 schreef nikky het volgende:

[..]

Waarschijnlijk niks. Maar dat betekent niet dat je je zomaar even daar op dat erf mag gaan begeven om die auto te revindiceren.

Ik ben toegegeven niet zo heel erg van het burgerlijk procesrecht, maar het meest logische lijkt me nog steeds het afgiftebeslag dat ik al genoemd had. Stel daarnaast direct een bodemvordering in. Dat moet sowieso binnen 10 dagen na beslaglegging, maar als hij niet in het geding verschijnt (en dat lijkt me vrij waarschijnlijk), dan verkrijg je eigenlijk direct een vonnis waarmee je die auto kunt revindiceren. Als hij wel in het geding verschijnt dan kun je die auto via het afgiftebeslag alvast uit zijn macht halen.
pi_76159343
Is de auto trouwens meer of minder dan 5000,- waard?
pi_76159418
Collega van me heeft ook zoiets aan de hand gehad en kon geen aangifte doen...
Zerg schreef:
1/1 is 1. 2/2 is 2. Basisschool breuken.
pi_76160028
quote:
Op maandag 28 december 2009 21:42 schreef Argento het volgende:

Je ziet, in zoverre ben ik het vooralsnog met de politie eens dat dit eerst en vooral een civielrechtelijke kwestie is. Zeker zolang hij eigendom pretendeert (en partijen het daar dus niet over eens zijn).
In principe ben ik het helemaal met je eens dat dit een civielrechtelijke kwestie is. Alleen je verhaal gaat bijvoorbeeld ook op voor de hypothetische dief die mijn telefoon gisteren gestolen heeft en die niet wil teruggeven omdat ie "pretendeert" eigenaar te zijn.

Ik wil maar zeggen: als je feiten en omstandigheden kunt aanvoeren waaruit blijkt dat iemand jouw spullen weggenomen heeft (en dit gebeurd is met het doel van wederrechtelijke toe-eigening), dan kun je er wel degelijk iets strafrechtelijks van brouwen.

Wanneer er voor de man, net als voor die dief die mijn foon gestolen heeft, geen twijfel over kon bestaan dat hij niet de eigenaar was, en hij de auto desondanks bij de vrouw weggenomen heeft, dan is de man in mijn ogen strafbaar.

Of we daar schaarse collectieve middelen voor moeten aanwenden terwijl terroristen complete lijnvluchten willen opblazen is vervolgens een tweede.
pi_76160518
quote:
Op zondag 27 december 2009 22:50 schreef nikky het volgende:
Het is gewoon je reinste diefstal ( maar dat vind ik dan he ) Zij mogen officieel nog wel niet gescheiden zijn, zij zijn wel in afwachting van de scheiding.
Dit is geen diefstal maar pesterij.
Dat lost de politie idd niet voor je op.
  Milf maandag 28 december 2009 @ 22:23:14 #61
16000 nikky
pi_76160634
quote:
Op maandag 28 december 2009 21:53 schreef Dr_Strangelove het volgende:

[..]

Waarschijnlijk niks. Maar dat betekent niet dat je je zomaar even daar op dat erf mag gaan begeven om die auto te revindiceren.

Ik ben toegegeven niet zo heel erg van het burgerlijk procesrecht, maar het meest logische lijkt me nog steeds het afgiftebeslag dat ik al genoemd had. Stel daarnaast direct een bodemvordering in. Dat moet sowieso binnen 10 dagen na beslaglegging, maar als hij niet in het geding verschijnt (en dat lijkt me vrij waarschijnlijk), dan verkrijg je eigenlijk direct een vonnis waarmee je die auto kunt revindiceren. Als hij wel in het geding verschijnt dan kun je die auto via het afgiftebeslag alvast uit zijn macht halen.
En waarom mag hij wel de sleutels uit haar handen pakken en zo de auto even in beslag nemen, maar zij niet het erf betreden om deze terug te halen? Ze zijn toch nog getrouwd? Dit betekent dan toch dat zij gewoon het erf opmag? ( niet dat ze het doet hoor )

Laten we het zo stellen. Ik vind het onbegrijpelijk dat hij de sleutels van haar afpakt en dat zij geen aangifte kan doen. Ik heb definitief het geloof in het Nederlands rechtssysteem verloren.
  Milf maandag 28 december 2009 @ 22:23:34 #62
16000 nikky
pi_76160646
quote:
Op maandag 28 december 2009 21:57 schreef Dr_Strangelove het volgende:
Is de auto trouwens meer of minder dan 5000,- waard?
Meer, de auto is misschien 2 jaar oud.
pi_76161070
quote:
Op maandag 28 december 2009 22:23 schreef nikky het volgende:

[..]

En waarom mag hij wel de sleutels uit haar handen pakken en zo de auto even in beslag nemen, maar zij niet het erf betreden om deze terug te halen? Ze zijn toch nog getrouwd? Dit betekent dan toch dat zij gewoon het erf opmag? ( niet dat ze het doet hoor )

Laten we het zo stellen. Ik vind het onbegrijpelijk dat hij de sleutels van haar afpakt en dat zij geen aangifte kan doen. Ik heb definitief het geloof in het Nederlands rechtssysteem verloren.
Mensen denken dat Nederland een uniek extreem links wetsovertreders-knuffelend luilekkerland is, maar het is bijna overal hetzelfde hoor. En niet voor niets.

Het idee dat je je tot de staat moet wenden bij geschillen en dat je geen eigenrichting mag toepassen, is een beschaafd idee, al mag je het daar natuurlijk niet mee eens zijn. Alleen op het moment zelf dat iemand iets wegneemt (een "onmiddellijke aanranding" van je eigendom), mag iedereen zijn eigendom verdedigen. Daarna ligt het geweldsmonopolie bij de staat, net zoals in elk land dat niet Somalië heet.
pi_76161879
Oh, en ik heb al gesteld dat ze wel gewoon aangifte kan doen. Het lijkt me alleen niet de slimste/beste optie.

Het is een natuurlijke reactie om je tegenstander "pijn" te willen doen wanneer die tegenstander jou moedwillig pijn probeert te doen, vooral wanneer je je al verraden voelt in de relatie tot diegene.

Maar is dit niet gewoon een uit de hand gelopen onderlinge ruzie? Een ruzie waarbij die kerel weliswaar als een hufter bezig is, maar toch zeker niet als een "echte" crimineel waarvoor de maatschappij beschermd dient te worden?
  Milf maandag 28 december 2009 @ 22:52:43 #65
16000 nikky
pi_76162100
quote:
Op maandag 28 december 2009 22:48 schreef Dr_Strangelove het volgende:
Oh, en ik heb al gesteld dat ze wel gewoon aangifte kan doen. Het lijkt me alleen niet de slimste/beste optie.

Het is een natuurlijke reactie om je tegenstander "pijn" te willen doen wanneer die tegenstander jou moedwillig pijn probeert te doen, vooral wanneer je je al verraden voelt in de relatie tot diegene.

Maar is dit niet gewoon een uit de hand gelopen onderlinge ruzie? Een ruzie waarbij die kerel weliswaar als een hufter bezig is, maar toch zeker niet als een "echte" crimineel waarvoor de maatschappij beschermd dient te worden?

Laten we zo zeggen, het is geen lieverdje. Daarbij wil hij haar onder controle houden. Hij is de macht over haar aan het verliezen en zo gaat hij steeds verder. Er zijn nog veel meer dingen gaande die ik niet hier wil vertellen. Geen zin om herleid te worden naar het een en ander
pi_76162896
Nou, nog een tipje: ik vroeg dat van die 5000,- omdat de grens is voor een verplichte advocaat.

Maar omdat zoiets best prijzig kan worden, kun je hem eventueel ook nog via een (liefst aangetekende) brief aanmanen om die auto terug te geven, en stellen dat ie anders aansprakelijk is voor de anders ontstane schade (dan zijn art. 74, 81 en 82 van boek 6 van het Burgerlijk Wetboek de toepasselijke wetsartikelen).

Nadeel is dat je uiteindelijk nog een advocaat moet inschakelen als ie niet thuisgeeft, maar het "voordeel" is dat je hem dan echt goed leeg kunt trekken omdat hij daadwerkelijk aansprakelijk zal zijn voor alle (redelijke) ontstane schade.

Dus geen Ferrari huren, maar een met je eigen auto vergelijkbaar vehikel.
pi_76165791
quote:
Op maandag 28 december 2009 20:51 schreef Argento het volgende:

[..]

Je suggereert dat de regel is dat de koper eigenaar wordt.

Dat is echter niet juist. Je wordt geen eigenaar door te kopen, je wordt eigenaar door geleverd te krijgen.

Het is misschien een beetje op de vierkante millimeter, maar waarom zouden we het niet zuiver houden?

Inderdaad op de vierkante millimeter en ik had het zelf ondertussen ook al aangegeven dat er wel levering moest plaatsvinden
  Milf dinsdag 29 december 2009 @ 01:25:22 #68
16000 nikky
pi_76167514
quote:
Op maandag 28 december 2009 23:07 schreef Dr_Strangelove het volgende:
Nou, nog een tipje: ik vroeg dat van die 5000,- omdat de grens is voor een verplichte advocaat.

Maar omdat zoiets best prijzig kan worden, kun je hem eventueel ook nog via een (liefst aangetekende) brief aanmanen om die auto terug te geven, en stellen dat ie anders aansprakelijk is voor de anders ontstane schade (dan zijn art. 74, 81 en 82 van boek 6 van het Burgerlijk Wetboek de toepasselijke wetsartikelen).

Nadeel is dat je uiteindelijk nog een advocaat moet inschakelen als ie niet thuisgeeft, maar het "voordeel" is dat je hem dan echt goed leeg kunt trekken omdat hij daadwerkelijk aansprakelijk zal zijn voor alle (redelijke) ontstane schade.

Dus geen Ferrari huren, maar een met je eigen auto vergelijkbaar vehikel.
Een advocaat heeft zij al. Scheiding
  dinsdag 29 december 2009 @ 06:43:33 #69
182666 Harajuku.
C'est magnifique.
pi_76169145
tvp voor afloop.
I liked it. I was good at it. It made me feel alive.
pi_76169182
Is die auto ophalen onder begeleiding van wat mensen geen optie? Of als meneer weg is? Hij kan onmogelijk 24u per dag in zn huis zitten en een slot van een evt. toegangsdeur van een hek is ook wel te forceren natuurlijk.
Hebben jullie me een beetje gemist?
pi_76169738
quote:
Op maandag 28 december 2009 22:12 schreef Dr_Strangelove het volgende:

[..]

In principe ben ik het helemaal met je eens dat dit een civielrechtelijke kwestie is. Alleen je verhaal gaat bijvoorbeeld ook op voor de hypothetische dief die mijn telefoon gisteren gestolen heeft en die niet wil teruggeven omdat ie "pretendeert" eigenaar te zijn.
Als hij pretendeert eigenaar te zijn, dan bestaat dus primair een geschil over de eigendom en dat is inderdaad civielrechtelijk. Indien niet duidelijk is dat de ´dief´ geen eigenaar is, zal het OM ook nooit kunnen bewijzen dat de ´dief´ de telefoon wederrechtelijk heeft weggenomen (in de zin van 310 Sr). Van vervolging wegens diefstal zal dan (nog) geen sprake zijn.
quote:
Ik wil maar zeggen: als je feiten en omstandigheden kunt aanvoeren waaruit blijkt dat iemand jouw spullen weggenomen heeft (en dit gebeurd is met het doel van wederrechtelijke toe-eigening), dan kun je er wel degelijk iets strafrechtelijks van brouwen.
Klopt en dat is hier niet anders. Daarom zeg ik ook dat ze eerst maar ns de eigendom moet aantonen. Pas dan kan met enig fatsoen worden verondersteld dat hij de auto wederrechtelijk heeft weggenomen en kunnen we gaan denken aan een mogelijk strafrechtelijk traject.
pi_76171590
quote:
Op maandag 28 december 2009 20:53 schreef Argento het volgende:

[..]

Als de auto bij haar voor de deur staat, zij de sleutel(s) heeft en bovendien alle papieren die ook nog eens op haar naam staan, zie ik geen reden om aan te nemen dat het niet haar eigendom is.
pi_76173602
quote:
Op dinsdag 29 december 2009 10:30 schreef Alicey het volgende:

[..]

Als de auto bij haar voor de deur staat, zij de sleutel(s) heeft en bovendien alle papieren die ook nog eens op haar naam staan, zie ik geen reden om aan te nemen dat het niet haar eigendom is.
Dat is nadat ze de auto heeft meegenomen, terwijl ik zei dat ze eerst maar ns de eigendom moest bewijzen.
pi_76173974
quote:
Op dinsdag 29 december 2009 11:37 schreef Argento het volgende:

Dat is nadat ze de auto heeft meegenomen, terwijl ik zei dat ze eerst maar ns de eigendom moest bewijzen.
Kwestie van een andere aanpak dus.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')