abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  donderdag 31 december 2009 @ 20:16:37 #151
272309 Groofsken
De goeie ouwe zak.
pi_76276245
Claudia en Huup, dank voor jullie reacties. De tips kende ik al wel, maar altijd goed om ze weer even te zien . En onbewust hield ik me er eigenlijk ook al aan.

En het slapen is gelukkig niet het probleem. R gaat na een voeding steeds netjes weer slapen (S deed dat trouwens ook keurig), het gaat puur om het vele drinken. En wat je zegt Huup, bij S ontdekte ik inderdaad een duidelijk ritme met ongeveer 10 weken .
pi_76286018
Ik heb het ineens helemaal gehad met de borstvoeding.

Het gaat de laatste week niet lekker omdat ik te weinig rust krijg. Het voeden duurt lang (ongeveer 45 minuten per keer) en Ivan slaapt 's nachts moeilijk in. Tussen voedingen in krijg ik 30-60 minuten slaap. De zorg overdragen aan zijn vader werkt slecht, want dan begint hij vreselijk te huilen en krijgt mijn lief hem niet stil waardoor ik alsnog ga voeden en troosten.

Zojuist meldde hij zich 1,5 uur na de laatste voeding weer. Voor het eerst werd ik gewoon echt boos op hem. Ik schreeuwde een inwendig "goddomme, heb je nu alwéér honger?'. Allemachtig, wat voelt het kut om boos te zijn op je baby. Rond 12 uur heb ik hem 40 minuten gevoed, en daarna heeft hij gewoon weer een flinke fles afgekolfde melk gedronken, ditmaal 125cc. Ik moet daar heel veel moeite voor doen, want mijn kolfopbrengst is waardeloos. En toch is het nog niet genoeg, want hij heeft klaarblijkelijk alweer / nog steeds honger.

Het lijkt niet echt op regelen, het lijkt niet op clusteren... Krijgt hij gewoon te weinig melk van me? Zijn achterblijvende groei wijst daar misschien wel op. Ik weet het dus even niet meer.

En nu zit hij wéér te huilen. Ik ben 10 minuten de kamer uit om zelf iets te eten.

- Edit - Ik heb hem net een fles kunstvoeding gegeven (na zijn gewone voeding dus). Hij heeft 110cc op en is ineens zo vrolijk.

[ Bericht 1% gewijzigd door Claudia_x op 01-01-2010 07:24:18 ]
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
  vrijdag 1 januari 2010 @ 09:22:10 #153
35189 Troel
scherp en bot
pi_76286371
Claudia, heb je de spray voor de toeschietreflex als je kolft? Heeft hij misschien krampjes waardoor hij zoveel wil drinken?

Jochem komt nu ook vaker dan 1 keer in de 2 uur, maar heeft ook duidelijk wel een beetje last van zijn darmen (net zoals zijn moeder, iets met teveel ei en teveel koolzuur). Omdat hij geen speen blieft en ook vingers niet echt wil, leg ik hem dan aan, met dus groene poep tot gevolg want het volgens mij alleen maar erger maakt. Maarja, je wilt hem ook niet laten huilen
troel (de ~ (v.), ~en)
1 [inf.] vrouw of meisje
2 trut
  vrijdag 1 januari 2010 @ 09:48:10 #154
190221 Kersjes
zoet & zuur
pi_76286466
Oh Claudia, wat naar dat je je zo rot voelt. Begrijpelijk hoor, het is ook niet makkelijk allemaal als je kleintje niet tevreden is
Kan er verder helaas weinig zinnigs over zeggen op het moment, sorry
.... met gevoel voor drama....
  vrijdag 1 januari 2010 @ 10:06:53 #155
28677 Beessie-Jen
Meisjesmama!!!
pi_76286534
he Claudia... wat waardeloos dat je je zo rot voelt.... en zo herkenbaar ook...
ik zag het echt als een tekortkoming dat Evie nog honger had na borstvoeding... maar weet inmiddels gelukkig beter..en als je zo enorm kapot bent...mijn advies: neem eens een uurtje of 6 rust... Geef Ivan maar eens een paar flesjes; dan kan jij er weer tegenaan en is het voor beide minder frustrerend.
dikke van deze kant....

Evie is ook een beetje vreemd aan het doen:
22u: 115 ml
23:30 u: 110 ml
2:30: 110 ml
5:30: 115 ml
9:30: 110 ml (met een hoop drukte en gedoe)

jeetje hoe kan ze zoveel honger hebben?? of zal het van de drukte van oud en nieuw komen? geknal etc? waardoor ze onrustig is?
05-12-2009 is ons lieve meisje geboren! Evie (L)
17-08-2011 Onze 2e prachtige meid maakt het gezinnetje compleet: Liene (L)
pi_76286574
Och Claudia meid wat naar
Als je echt denkt dat Ivan te weinig groeit en dat jouw voeding daar misschien debet aan is dan zou ik een lactatiekundige bellen, die mee laten kijken en haar om advies vragen. Niet te lang mee door tobben haar want het is niet leuk zoiets.
En natuurlijk als je het écht helemaal gehad hebt zou je kunnen overwegen om af te bouwen, dat hang een beetje af van hoe graag je de bv door wilt zetten of niet.

Krijgt Ivan een speentje? En hoeveel weken is hij nu inmiddels? Het zou kunnen dat hij misschien tegen zo'n sprongetje aanhangt?

Sterkte meid
Zomerkind <3 & Winterkind <3
Polkadotflying
Want zo is het ook!
初戀的香味就這樣被我們尋回
  Moderator vrijdag 1 januari 2010 @ 10:20:09 #157
5428 crew  miss_sly
pi_76286623
claudia, wat naar dat je je zo rot voelt

Ik weet niet hoor, ik heb niet echt advies ofzo, want ik ben geen bv-expert. Toch is iets als 'niet genoeg melk hebben' iets wat niet hel veel voorkomt. Heb je al gezocht en gelezen op borstvoeding.com? Dat is en was mijn leidraad als ik een vraag og en probleem heb.
En verder, tja...ik zou juist eerder zeggen: parkeer jezelf met Ivan eens een dag (en indien nodig nacht) op bed. TV, boek, lekker eten en drinken erbij, en voeden maar. Stel je er op in, probeer zo te gaan zitten of liggen dat je zelf je ogen dicht kunt doen tijdens het voeden of zelfs kunt slapen en geef hem waar hij om vraagt. Misschien zijn het toch wel regeldagen en komt hij daar misschien net niet helemaal uit, juist omdat hij tussendoor wat uit de fles krijgt?

Ik weet dat ik in het begin ook wel eens gedacht heb dat die bv me teveel werd en dat ik per direct wilde overstappen op fv, maar ik kan me nu niet eens meer precies herinneren welke problemen ik dan tegenkwam die me dat ingeven. Waarschijnlijk zoals bij veel moeders de vermoeidheid, de onzekerheid en het idee dat je je kindje niet genoeg te geven hebt. En Senna doet het nog steeds prima op bv alleen
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
pi_76286706
Claudia, wat rot voor je dat je je zo naar voelt

Ik ben de laatste tijd niet meer zo veel aanwezig hier dus ik heb geen idee wat er precies bij jullie speelt qua borstvoeding, dus als ik iets heel raars zeg: sorry

Maar ik denk echt dat je hulp moet inschakelen in de vorm van een lactatiekundige of vrijwilligster van een van de organisaties.
Als je echt denkt dat je te weinig melk aanmaakt dan is het zaak dat daar naar gekeken gaat worden. Het komt namelijk niet vaak voor, maar het kán wel.

De kans is echter groter dat er iets scheef loopt in het vraag-aanbod principe en als ik lees dat je kindje ook flessen bij krijgt (of krijgt hij alles uit de fles?) dan kan ik me heel goed voorstellen dat daar het "probleem" ligt.

Hoe meer je gaat rommelen met vraag en aanbod, hoe harder het scheef kan gaan lopen. Alweer, het hoeft helemaal niet zo te zijn dat dit bij jullie speelt.

Maar de combinatie van jouw zorgen, achterblijvende groei plus het feit dat een gedeelte van de voeding met de fles wordt gegeven geeft mij het idee dat het echt echt echt verstandig is om professionele hulp in te roepen.

En dat hoeft maar één telefoontje naar een BV-organisatie te zijn
pi_76286814
Claudia ik sluit me aan bij Miss Sly en owlet Heel veel sterkte meid Ik kan me goed voorstellen dat je boos werd hoor, je bent zo moe en je doet zo je best.
quote:
Op vrijdag 1 januari 2010 09:22 schreef Troel het volgende:
Jochem komt nu ook vaker dan 1 keer in de 2 uur, maar heeft ook duidelijk wel een beetje last van zijn darmen (net zoals zijn moeder, iets met teveel ei en teveel koolzuur). Omdat hij geen speen blieft en ook vingers niet echt wil, leg ik hem dan aan, met dus groene poep tot gevolg want het volgens mij alleen maar erger maakt. Maarja, je wilt hem ook niet laten huilen
Groene poep kan inderdaad duiden op teveel voormelk. Als je denkt dat hij niet aan het regelen is maar het echt mamahonger en zuigbehoefte is, dan kun je misschien beter steeds dezelfde "lege" borst aanbieden gedurende de 2 uur die hij er normaal tussen laat zodat je productie niet extra gestimuleerd wordt en hij niet steeds alleen de voormelk binnenkrijgt.

Correct me if I'm wrong owlet!
<a href="http://lb4m.lilypie.com/IMTfp1.png" rel="nofollow" target="_blank">Niels</a> en <a href="http://lb1m.lilypie.com/Aonnp2.png" rel="nofollow" target="_blank">Sam</a>
  vrijdag 1 januari 2010 @ 10:57:07 #160
190853 RockabeIIa
Embracing my inner trailerpark
pi_76286906
Twinkly, als je kind genoeg aankomt is groene ontlasting eigenlijk helemaal niet erg kreeg ik onlangs te horen. Het zet zich vanzelf weer recht na een paar dagen en dat is hier ook zo gegaan.
I'm so glamourous I piss glitter!
pi_76286928
Ik kom me ook eens langzaam "melden"...

Hier loopt het eindelijk een beetje beter. We zijn nu op dag 11.
Borstvoeding na een keizersnede vergt veel meer van me. Ik heb nog steeds veel pijn (verdikking/ontsteking rechts onder litteken) en dat bemoeilijkt mijn bewegingsvrijheid.
Ik ben de afgelopen dagen alleen maar bezig geweest met voeden.

Regelmaat zit er (nog) totaal niet in maar de stuwing is voorbij en Leah is een tevreden baby tussen de voedingen door.

Ik dacht echt na 2 kinderen wel genoeg ervaring te hebben in het borstvoeden maar deze keer was weer totaal anders.
Dit ligt niet aan Leah trouwens, zij drinkt al vanaf het begin goed, maar aan mijn pijn en frustratie hierdoor (die zij natuurlijk voelt en dan ook moeilijk gaat doen).

Maar goed; het loopt, de kop is eraf en ik heb vannacht 6 uur achtereen mogen slapen (en dat is al weken niet meer voorgekomen).
De nacht ervoor (dag 10) lag ik trouwens zo'n beetje voortdurend te voeden
  Moderator vrijdag 1 januari 2010 @ 11:06:29 #162
5428 crew  miss_sly
pi_76286977
lily
dag 10 is een regeldagje, dus dat heeft Leah toch maar heel netjes volgens schema gedaan
wat naar dat het zo pijnlijk is door de keizersnede. nooit bij stil gestaan dat dat ook invloed op de bv kon hebben. fijn dat je vannacht een paar uur geslapen hebt en succes
pi_76287263
Bedankt voor het meeleven allemaal. Ivan slaapt al vanaf 7:15 uur. Ik ben net maar even gaan kijken of hij nog leeft. (Ik ben op de bank gaan slapen i.v.m. een snurkende vader, wat het ook allemaal niet makkelijker maakt. )

Om jullie vragen te beantwoorden:
- Ik gebruik de neusspray en die verhoogt mijn kolfproductie niet.
- Ivan krijgt een speen omdat die hem helpt bij z'n krampen. Ik weet dat dingen als inbakeren en een speen geven hongersignalen kunnen verdoezelen, dus ik ga er erg voorzichtig mee om.
- Ik heb 2x een flesje afgekolfde melk gegeven, gisteravond en die avond ervoor. Ik ben dat gaan doen bij wijze van experiment. Ik was benieuwd of hij wel verzadigd is na een voeding. Hij geeft die signalen wel af, ik leg hem ook weg, en hij slaapt wel even (al slaapt hij moeilijk in). Omdat hij nog zoveel drinkt heb ik ernstige twijfels over dat verzadigd zijn.
- Omdat Ivan al minstens sinds 2e kerstdag zit te 'rommelen' met zijn voedingen (toen dronk hij ineens heel lang) heb ik al een tijdje het idee dat hij misschien zit te regelen. De laatste regeldagen gingen uitstekend toen ik me erbij neergelegd had, dus ik sta al dagenlang in de 'ik voed je wanneer je maar wilt'-modus en ben erg alert op het verschil tussen hongerhuiltjes en kramphuiltjes. Dat verschil is bij hem vrij duidelijk, want hij huilt wat spastisch als hij krampen heeft en ik voel zijn krampen ook. Ik denk dat het geen regeldagen zijn omdat Ivan overdag niet heel vaak of heel veel drinkt. Ik moet hem zelfs elke 3 uur wakker maken als hij bij me slaapt. Het is vooral 's avonds en 's nachts 'rommelen', waardoor ik was gaan denken dat het om clusteren ging (waar ik me ook bij neer had gelegd). Ik denk dus niet dat ik hongersignalen over het hoofd zie.

Als hij nou zelf vaker zou drinken om mijn productie te verhogen, dan zou ik daar dolbij mee zijn. Maar dat doet hij niet echt, en dus probeer ik mijn productie op te krikken m.b.v. kolven. Ik voel me nu echt een melkkoe en kan eigenlijk niet eens de deur meer uit. (Het advies van het borstvoedingenscentrum was: liever vaak en kort dan niet zo vaak en lang afkolven.)

Ik vraag me af of hij zelf wel genoeg doet om zijn honger duidelijk te maken en te stillen. Als hij na de avondvoeding nog zoveel kán drinken, waarom doét hij dat dan niet? Misschien is het afkolven wel het probleem, en moet ik daarmee stoppen of juist stug doorzetten tot mijn productie hoog genoeg is. Het zijn inderdaad vragen voor een lactatiekundige. Ik zal morgen bellen.

-Edit- Hij is inmiddels wakker, dus ik leg hem maar weer aan. Vandaag kolf ik nog even af, maar ik laat het flesje vanavond achterwege. Ik wil trouwens nog even duidelijk maken dat dit de eerste keer was dat ik hem kunstvoeding heb gegeven.
  vrijdag 1 januari 2010 @ 12:59:15 #164
12913 GreatWhiteSilence
Bite me! (Not you, Annicka!)
pi_76288668
Claudia: ik zou vandaag nog proberen te bellen, je merkt vanzelf wel of de lk tijd heeft of niet. Het is toch vaak liefdewerk wat ze doen.

Over kunstvoeding gesproken: ik las op het borstvoedingsforum een reactie van een dame die bij de geboorte van haar kind, haar kind van de kinderarts niet te zien kreeg tot het kunstvoeding had gehad. Het lijkt mijn dat dit wettelijk gezien niet mag? Ik denk aan onttrekking ouderlijk gezag en/of gijzeling? Maar ik weet niet van de hoed en de rand, dus wie weet wél het antwoord?

[ Bericht 0% gewijzigd door GreatWhiteSilence op 01-01-2010 13:12:51 ]
Man, unlike the animals, has never learned that the sole purpose of life is to enjoy it. (Samuel Butler)
  Moderator vrijdag 1 januari 2010 @ 13:10:28 #165
5428 crew  miss_sly
pi_76288933
claudia, wat lastig. Wat GWS zegt, probeer vandaag vast te bellen. Misschien heeft ze even tijd, en anders kan ze morgen misschien eerste werk even bellen.

GWS, ik vind het ook maar raar klinken en idd lijkt het me wettelijk niet echt mogelijk. Was dat in Nederland?
  vrijdag 1 januari 2010 @ 13:14:41 #166
12913 GreatWhiteSilence
pi_76289022
Ze heeft niet gezegd waar het was, maar ik neem aan van wel?
Man, unlike the animals, has never learned that the sole purpose of life is to enjoy it. (Samuel Butler)
pi_76289139
Tjee Claudia wat een rotsituatie zo. Ik hoop echt dat de lk je kan helpen en dat je je snel weer beter zult voelen.

GWS volgens mij ben je als ouder/voogd bij machte om een medisch ingrijpen te weigeren danwel toe te staan, dus dan lijkt me dat dit inderdaad onwettelijk is geweest. Vreemde actie van die kinderarts
  Moderator vrijdag 1 januari 2010 @ 13:21:18 #168
5428 crew  miss_sly
pi_76289185
quote:
Op vrijdag 1 januari 2010 13:14 schreef GreatWhiteSilence het volgende:
Ze heeft niet gezegd waar het was, maar ik neem aan van wel?
Was er misschien een medische reden voor? Senna kreeg bijvoorbeeld in het eerste uur (wel nadat ze al aangelegd was geweest, volgens mij) ook wat kunstvoeding ivm mijn zwangerschapssuiker.
  vrijdag 1 januari 2010 @ 13:35:17 #169
12913 GreatWhiteSilence
pi_76289494
quote:
Ik kreeg mijn dochtertje sowieso pas na 1,5 uur te zien, maar dat was een ander geval. Ze moest verplicht kunstvoeding hebben van de kinderarts, anders mocht ze niet naar mij toe hebben ze letterlijk tegen mijn man gezegd. Als je dit wilt zou ik dat van tevoren heel duidelijk aangeven en zelfs op papier laten zetten. Mijn ervaring met ks is wat betreft bv niet zo positief. 2 keer in een gecertificeerd ziekenhuis bevallen maar met bv werd maar weinig rekening gehouden.
Dat is het enige wat er staat.

Het is hetzelfde waar ik soms een discussie over heb met anderen: Annicka heeft kennelijk ook een beetje kv gehad vlak nadat ze geboren was. Dit zonder dat mijn man en ik daarvan af wisten. Het lijkt mij dat dit ook niet mag? Of hadden we het dan uitdrukkelijk moeten verbieden? Veel mensen vinden dat de vk dit zonder toestemming van de ouders mag doen, maar het lijkt me niet mogen? Het is lastig daar antwoorden op te vinden.
  Moderator vrijdag 1 januari 2010 @ 13:40:29 #170
5428 crew  miss_sly
pi_76289620
quote:
Op vrijdag 1 januari 2010 13:35 schreef GreatWhiteSilence het volgende:

[..]

Dat is het enige wat er staat.

Het is hetzelfde waar ik soms een discussie over heb met anderen: Annicka heeft kennelijk ook een beetje kv gehad vlak nadat ze geboren was. Dit zonder dat mijn man en ik daarvan af wisten. Het lijkt mij dat dit ook niet mag? Of hadden we het dan uitdrukkelijk moeten verbieden? Veel mensen vinden dat de vk dit zonder toestemming van de ouders mag doen, maar het lijkt me niet mogen? Het is lastig daar antwoorden op te vinden.
Het is natuurlijk ook een lastige kwestie. Het is geen medicatie ofzo, en het is ook niet iets dat daadwerkelijk schadelijk is voor je kind. Het is wel iets dat sommige ouders nadrukkelijk niet willen ivm de bv, maar misschien is het helaas nog steeds iets wat je duidelijk moet maken omdat ze er anders vanuit gaan dat het geen probleem is? Ik denk dat het voor veel mensen ook geen probleem is, dat ze er niet eens bij stilstaan, zelfs als ze al bv gaan geven.

Ik vond het in eerste instantie wel moeilijk te verkroppen dat ze kv zou krijgen, maar er was wel goed uitgelegd waarom, dus ik begreep het wel. En zoals ik al zei, volgens mij was het nadat ze voor het eerst bij mij aangelegd was, dat ze een beetje kv kreeg. En dat hebben ze nog 2 keer gedaan, geloof ik, en toen bleek dat haar bloedsuikerspiegel keurig op peil bleef, zijn ze daar ook meteen mee gekapt.

En wat betreft die quote: er is letterlijk gezegd dat ze eerst kv moest hebben, maar is ook gezegd waarom? Bij Senna moest dat dus binnen een uur na de bevalling ivm haar bloedsuikerspiegel. Als dat bij deze baby ook zo was, en zij misschien door de ks niet in staat was om zelf binnen een uur aan te leggen, is dat misschien de reden?

Ik zeg ook maar wat, hoor, waarmee ik niet wil zeggen dat ik het prima vind wat het ziekenhuis heeft gedaan, maar op basis van alleen haar info zo, is het wel wat gemakkelijk om naar het ziekenhuis te wijzen, terwijl er misschien wel een reden voor was?
pi_76289863
Ik weet niet in hoeverre je hier een sluitend antwoord op kunt vinden. Wat miss al aankaart, is denk ik ook belangrijk hierin: is het als medicatie te beschouwen? Op zich kun je daar ook over discussieren.
Of een verloskundige of wie dan ook kv mag toedienen zonder toestemming (zonder medeweten of tegen de wens in?) is volgens mij, behalve een juridische vraag ook een ethische. Gevoelsmatig zeg ik absoluut nee, maar ik denk dat er over te twisten valt.
pi_76289930
Het is trouwens een medische handeling bedenk ik me nu. Dus of het medicatie is, maakt dan eigenlijk weer niet zoveel uit. Maar misschien is het label wel weer nodig als je de juridische kant gaat benaderen. Lastig lastig
  vrijdag 1 januari 2010 @ 13:54:05 #173
12913 GreatWhiteSilence
pi_76289943
Geen idee of er een reden voor was die ze niet noemt. Maar de vraag blijft staan: als het zonder medische reden was en het gewoon een eigenwijze kinderarts was, welke wetten breekt die kinderarts (als ie sowieoso wetten breekt dan)?
pi_76289977
Misschien kunnen ze wat met deze vraag in WGR?
pi_76290021
Ik denk dat als het kindje gewoon kv nodig heeft, als in bv suiker gehalte, dat een arts best kan bepalen dat er gewoon voeding wordt gegeven.

Als je prupje een hele lage suikerspiegel heeft is het gewoon gevaarlijk om geen voeding te geven.
I am unconditionally and irrevocably in love with him.
I'm 97% sure you don't like me, I'm 100% sure I don't care.
  vrijdag 1 januari 2010 @ 14:03:55 #176
12734 amaranta
Alles Dasty!
pi_76290165
quote:
Op vrijdag 1 januari 2010 10:20 schreef miss_sly het volgende:

Ik weet dat ik in het begin ook wel eens gedacht heb dat die bv me teveel werd en dat ik per direct wilde overstappen op fv, maar ik kan me nu niet eens meer precies herinneren welke problemen ik dan tegenkwam die me dat ingeven. Waarschijnlijk zoals bij veel moeders de vermoeidheid, de onzekerheid en het idee dat je je kindje niet genoeg te geven hebt. En Senna doet het nog steeds prima op bv alleen
ik voelde me zo k*t gisteren van de pijn in mn tepel, dat als de AH open was geweest ik op slag 'cold turkey' was gestopt, en ik kv was gaan kopen. Ik zat er volledig doorheen en heb denk ik 3 uur zitten huilen uit pijn/frustratie.

Vandaag kan ik weer relativeren, doet het minder pijn en wil ik niet meer stoppen.
  vrijdag 1 januari 2010 @ 14:04:01 #177
12913 GreatWhiteSilence
pi_76290168
quote:
Op vrijdag 1 januari 2010 13:57 schreef Ticootje het volgende:
Ik denk dat als het kindje gewoon kv nodig heeft, als in bv suiker gehalte, dat een arts best kan bepalen dat er gewoon voeding wordt gegeven.

Als je prupje een hele lage suikerspiegel heeft is het gewoon gevaarlijk om geen voeding te geven.
Dat is waar, maar je hebt bijvoorbeeld ook de Jehova's getuigen die categorisch bloed en bloedproducten weigeren. Als de ouders dat weigeren mag de arts het ook niet geven, dan moet hij al naar de rechter stappen om de ouders uit het ouderlijk gezag te ontheffen. Ik zie zelf weinig tot geen verschil met kunstvoeding.

En ik denk dat er in WGR eerder een discussie kv vs bv op gang komt, dan dat er een sluitend juridisch antwoord komt...
  Moderator vrijdag 1 januari 2010 @ 14:05:34 #178
5428 crew  miss_sly
pi_76290207
quote:
Op vrijdag 1 januari 2010 14:03 schreef amaranta het volgende:

[..]

ik voelde me zo k*t gisteren van de pijn in mn tepel, dat als de AH open was geweest ik op slag 'cold turkey' was gestopt, en ik kv was gaan kopen. Ik zat er volledig doorheen en heb denk ik 3 uur zitten huilen uit pijn/frustratie.

Vandaag kan ik weer relativeren, doet het minder pijn en wil ik niet meer stoppen.
Precies dat!

trouwens, hoe is het met je kapotte tepel?
Ik heb, een paar weken geleden pas, een hele grote, diepe kloof gehad in mijn rechtertepel. Roze melk kolfde ik Bepanthen erop en het was in no time dicht en geen pijn meer!
  vrijdag 1 januari 2010 @ 14:06:26 #179
12734 amaranta
Alles Dasty!
pi_76290231
tepel is herstellend, nog niet helemaal maar het is niet meer wat het was
  Moderator vrijdag 1 januari 2010 @ 14:09:14 #180
5428 crew  miss_sly
pi_76290303
quote:
Op vrijdag 1 januari 2010 14:04 schreef GreatWhiteSilence het volgende:

[..]

Dat is waar, maar je hebt bijvoorbeeld ook de Jehova's getuigen die categorisch bloed en bloedproducten weigeren. Als de ouders dat weigeren mag de arts het ook niet geven, dan moet hij al naar de rechter stappen om de ouders uit het ouderlijk gezag te ontheffen. Ik zie zelf weinig tot geen verschil met kunstvoeding.

En ik denk dat er in WGR eerder een discussie kv vs bv op gang komt, dan dat er een sluitend juridisch antwoord komt...
Is er niet een verschil op religieuze gronden iets al dan niet toe te staan? Jouw levensbeschouwing kan voor jou zeker zoveel waard zijn, maar houdt die juridisch net zoveel stand als een religieuze overtuiging? En zijn er bijvoorbeeld in eht geval van Jehova's getuigen meer dingen schriftelijk vastgelegd, zoals hun religie, en zijn artsen dan wellicht daarmee beter bekend en dus ook met wat wel of niet kan en mag?

Ik speel even mee met wat vragen, hoor, het is niet dat ik de ka in kwestie vrij wil pleiten, maar even om de andere kant te belichten.
  vrijdag 1 januari 2010 @ 14:13:00 #181
12913 GreatWhiteSilence
pi_76290394
quote:
Op vrijdag 1 januari 2010 14:03 schreef amaranta het volgende:

[..]

* GreatWhiteSilence geeft amaranta een knuffel

Bel anders vandaag nog een lk, die kan misschien wel helpen met die pijn. We hebben allemaal wel een bv-dip of meerdere dippen gehad. Al was mijn dilemma live-voeden vs mm uit de fles. Die optie wordt zo vaak vergeten op een of andere manier?
pi_76290426
Ik heb gebeld met een lactatiekundige van een borstvoedingslijn. Het goede nieuws is dat ik alles goed doe (wisselen van de borsten, wakker maken voor voeding, borstcompressie). Het slechte nieuws is dat ze ook niet zo goed weet wat er is. We hebben alleen dingen uit kunnen sluiten, zoals een teveel aan melk.

Het advies is nu enerzijds om een consult aan te vragen bij de lk van het borstvoedingscentrum in Amsterdam, zodat zij mee kan kijken of ik goed aanleg. Ik heb daar zelf eigenlijk geen twijfels over, dus ik weet niet of ik dat ga doen. In het begin is er goed meegekeken in het ziekenhuis, ik heb helemaal geen problemen gehad met mijn tepels (geen pijn, geen kloofjes) en Ivan drinkt in het begin van zijn voeding goed. Het advies is anderzijds om een paar dagen lang Ivan overdag elke 2 uur aan te leggen zodat mijn productie toeneemt. Ik ben al 6 dagen bezig om mijn productie m.b.v. kolven toe te laten nemen en ik zie nog geen verbetering, dus ik vraag me af of het wel zo zinvol is. Aangezien een baby aanleggen echt iets anders dan kolven is vind ik het wel het proberen waard.

Intussen ben ik me toch aan het inlezen over flesvoeding. Ik merk dat mensen in mijn omgeving er vrij makkelijk over denken en zeggen: "Je hebt de eerste 6 weken toch borstvoeding gegeven, dat is het belangrijkste." Ik vraag me af of dat zo is, dus ik wil meer weten over de bewezen voordelen van borstvoeding tot minstens 6 maanden. Ik weet ook niet of ik er emotioneel wel klaar voor ben om over te stappen, dus het lijkt me voor nu sowieso het beste om met Ivan op bed/de bank te blijven liggen/zitten en te zien of er verbetering in komt als ik hem nog vaker laat drinken.

Bah.
  vrijdag 1 januari 2010 @ 14:15:16 #183
12913 GreatWhiteSilence
pi_76290461
quote:
Op vrijdag 1 januari 2010 14:09 schreef miss_sly het volgende:

[..]

Is er niet een verschil op religieuze gronden iets al dan niet toe te staan? Jouw levensbeschouwing kan voor jou zeker zoveel waard zijn, maar houdt die juridisch net zoveel stand als een religieuze overtuiging? En zijn er bijvoorbeeld in het geval van Jehova's getuigen meer dingen schriftelijk vastgelegd, zoals hun religie, en zijn artsen dan wellicht daarmee beter bekend en dus ook met wat wel of niet kan en mag?

Ik speel even mee met wat vragen, hoor, het is niet dat ik de ka in kwestie vrij wil pleiten, maar even om de andere kant te belichten.
Dat zou dan weer discriminatie zijn, vermoed ik zo. Ik denk dat het verschil dan eerder in uitgesproken wensen ligt.
pi_76290518
quote:
Op vrijdag 1 januari 2010 14:04 schreef GreatWhiteSilence het volgende:

Mijn ervaring is dat er in WGR juist vaak heel zinvolle juridische adviezen/inzichten aangedragen worden. Zeker het proberen waard!

Ik heb zelf geen idee, dus ik kan er weinig zinvols over zeggen.
  vrijdag 1 januari 2010 @ 14:23:30 #185
272309 Groofsken
De goeie ouwe zak.
pi_76290686
Vanavond gaat R voor het eerst in de babykamer slapen. ben bang dat ik hem te vroeg pak, bij de eerste onrust al. Wil eens gaan kijken of hij wat langer slaapt als ik hem niet meteen pak en aanleg.

En hem dan ook wakkerder maken zodat hij hopelijk meer drinkt per keer.

Vannacht om de 1,5 uur, en volgens mij drinkt hij dan veel minder dan overdag tijdens een voeding.

Oh, en ik word wèl wakker van een in de lucht happend jongetje, maar niet van vuurwerk .
pi_76290806
Jee Claudia, het zit je niet mee. Ik heb nu even geen tijd om op zoek te gaan naar de ondersteundende literatuur, maar de zes maandengrens ben ik vaker tegengekomen dan de zes wekengrens als het gaat om de voordelen van borstvoeding. Dat die er zijn kan ik je alvast verzekeren! Ook nog na die zes maanden
Het is vaak echt een kwestie van doorbijten, zeker in het begin. Maar het is zo rot als je moe bent, ik kan het me helemaal voorstellen. Probeer het nog even, overstappen kan altijd nog.
  vrijdag 1 januari 2010 @ 14:27:47 #187
12734 amaranta
Alles Dasty!
pi_76290808
quote:
Op vrijdag 1 januari 2010 14:23 schreef Groofsken het volgende:
Vanavond gaat R voor het eerst in de babykamer slapen. ben bang dat ik hem te vroeg pak, bij de eerste onrust al. Wil eens gaan kijken of hij wat langer slaapt als ik hem niet meteen pak en aanleg.

En hem dan ook wakkerder maken zodat hij hopelijk meer drinkt per keer.

Vannacht om de 1,5 uur, en volgens mij drinkt hij dan veel minder dan overdag tijdens een voeding.

Oh, en ik word wèl wakker van een in de lucht happend jongetje, maar niet van vuurwerk .
Het feit dat je dan over een koude gang moet zal hem al wakkerder maken denk ik.
Hier is gebleken dat Faab een buikslaper is, vind het doodeng maar hij slaapt als een tierelier, een uurtje of 7 als ik me niet vergis vannacht
  vrijdag 1 januari 2010 @ 14:29:09 #188
272309 Groofsken
De goeie ouwe zak.
pi_76290848
quote:
Op vrijdag 1 januari 2010 14:27 schreef amaranta het volgende:

[..]

Het feit dat je dan over een koude gang moet zal hem al wakkerder maken denk ik.
Hier is gebleken dat Faab een buikslaper is, vind het doodeng maar hij slaapt als een tierelier, een uurtje of 7 als ik me niet vergis vannacht
Hoe ben je daar achter gekomen dan? Gewoon op z'n buik weggelegd? Ik zou dat nog niet durven inderdaad. S draaide vanaf 11,5 week zelf op haar buik, en dat vond ik toen al eng. Die slaapt nogsteeds (net als haar mama trouwens) op haar buik.
  vrijdag 1 januari 2010 @ 14:30:05 #189
12913 GreatWhiteSilence
pi_76290881
De vraag staat in WGR, ik ben benieuwd.
  vrijdag 1 januari 2010 @ 14:49:24 #190
12734 amaranta
Alles Dasty!
pi_76291421
quote:
Op vrijdag 1 januari 2010 14:29 schreef Groofsken het volgende:

[..]

Hoe ben je daar achter gekomen dan? Gewoon op z'n buik weggelegd? Ik zou dat nog niet durven inderdaad. S draaide vanaf 11,5 week zelf op haar buik, en dat vond ik toen al eng. Die slaapt nogsteeds (net als haar mama trouwens) op haar buik.
Hij sliep alleen op onze borst. En altijd als wij hem op zn rug weg legden was hij meteen wakker. Op gegeven moment legde Rob hem naast zich neer maar dan op zn buik, en hij sliep door.... en toen we hem in zn 'mandje' legden op zn buik sliep hij ook gewoon door. Terwijl hij op zn rug dus meteen begon te gillen.
Nu ligt hij ook op zn buik/zij in de box.

Ga even in WGR spieken..
  vrijdag 1 januari 2010 @ 15:08:53 #191
245866 Ca.ra
Nu met loslopend wild
pi_76292083
Claudia, in overleg met een lk kun je misschien domperidon gebruiken als je echt het idee hebt dat je productie te laag is.
Ik kolf op 1-2 voedingen na alles af voor Thomas ivm zijn reflux (hij accepteert geen dik papje johannesbroodpitmeel, alleen als het door de fles zit is het goed) en dat heeft ook duidelijk nadelen voor de productie. Door de domperidon houden we het nu goed op peil. Het is niet ideaal, maar als het niet gaat zoals je wiltt dan moet je het maar willen zoals het gaat zeggen ze dan bij ons thuis En stiekem hoop ik dat de osteopaat gelijk krijgt en dat Thomas bij de 90% hoort die hij van de reflux af krijgt.
Time is the quality of nature that keeps events from happening all at once. Lately, it doesn't seem to be working.
pi_76301442
Claudia, het zit je ff niet mee! Heel veel succes als je Ivan elke 2 uur gaat aanleggen, dat lijkt me slopend. En ook al zou je overstappen op kv, de eerste 6 weken heeft hij al gehad. Dat is beter dan niks. Ivan heeft meer aan een blije moeder, dan aan een moeder die onderdoor gaat aan de bv.

Ik kom nog even terug op het clusteren van Thomas (6,5 week oud). Hij begint dus in de namiddag en avond elke twee uur te vragen om een voeding. Ik leg hem dan telkens aan, maar daarnet gaf hij echt ongelooflijk veel melk terug. Dat is deze week dus ook al een paar keer eerder gebeurd. Het lijkt er dus op dat hij gewoon veel te veel aan het drinken is tijdens de cluster-uurtjes. Dat klopt ook wel, want de rest van de dag drinkt hij ongeveer even lang en even gulzig als tijdens die cluster-uurtjes en dan laat hij er wel 3-4 uur tussen.
Herkent iemand dit? Is dit typisch voor het clusteren? Of is er met Thomas iets anders aan de hand? Is hij misschien gewoon overstuur en interpreteer ik dit als honger ofzo? Als ik mijn pink aanbiedt, gaat hij daar altijd heel gulzig op zuigen, dus ik ga er vanuit dat hij honger heeft. Als ik hem dan niet aanleg, gaat hij heel hard huilen, een beetje driftig
  vrijdag 1 januari 2010 @ 20:27:31 #193
95408 Incantrix
0118 999 88199 9119 725....
pi_76301664
Amaranta, dikke , ik kan me verschrikkelijk goed voorstellen dat je er even doorheen zat. Knap van je dat je ondertussen toch weer wat moed bijeen hebt om verder te gaan! Ik wens je een zéér voorspoedig herstel!

Claudia, wat rottig om te lezen dat het niet loopt zoals je zou willen, ook jouw situatie vind ik érg begrijpelijk! Ik weet niet zo goed of het ook kan hoor, maar is het, voordat je zou overwegen om helemáál te stoppen met de bv (mede omdat je zelf zegt er niet zeker van te zijn dat je er emotioneel al klaar voor bent om te stoppen) om de bv gewoon aan te vullen met kv? Dan krijgt hij nog wel gewoon moedermelk, maar kun je hem misschien net die extra verzadiging geven die Ivan nu niet helemaal lijkt te krijgen? Na het opvolgen van de tip(s) van de lk natuurlijk, als het goed voelt zou ik zéker eerst aan de slag met die elke 2 uur aanleggen.. Heel veel sterkte joh, echt meid!

Hiero gaat het ondertussen steeds beter. Aanleggen doet nog steeds wel een beetje pijn, maar meestal minder erg als eerst en het trekt wat sneller weg. Tijdens het voeden bij tijd en wijle nog wel wat pijn, maar ook weer lang niet zo erg als eerst. Tussendoor voel ik mijn tepels meestal niet (vooruitgang!) en Bepanthen gebruik ik ook al niet meer. Jeuj!

Lily, fijn dat het wat beter lijkt te gaan, al zou het natuurlijk helemaal mooi zijn als jij minder pijn gaat krijgen! Rottig van die ontsteking zeg! Beterschap

Aoraki, ik weet eigenlijk niet wat clusteren is ( ) dus ik kan je niet echt helpen..
3!
  vrijdag 1 januari 2010 @ 20:33:52 #194
12913 GreatWhiteSilence
pi_76301857
Aoraki, je zou op zo'n moment dezelfde borst kunnen aanbieden, dan krijgt hij als het goed is wat minder melk binnen en zal hij minder vol raken. Bijvoorbeeld de ene dag de een, de andere dag de ander? De melk zal wel vetter zijn, dus je hoeft niet bang te zijn dat hij minder voeding binnen krijgt, als je begrijpt wat ik bedoel.
  Moderator vrijdag 1 januari 2010 @ 20:40:14 #195
5428 crew  miss_sly
pi_76302127
ow ja, blokvoeden, dat hielp hier echt wel. Goed van je GWS!
Ik doe het nog steeds, als ze te kort op elkaar komt. Als ze binnen 4 uur nog een keer komt, krijgt ze altijd dezelfde borst als die ze als laatste had. Bij clusteren zeker een goede tip Aoraki!
pi_76302271
quote:
Op vrijdag 1 januari 2010 20:33 schreef GreatWhiteSilence het volgende:
Aoraki, je zou op zo'n moment dezelfde borst kunnen aanbieden, dan krijgt hij als het goed is wat minder melk binnen en zal hij minder vol raken. Bijvoorbeeld de ene dag de een, de andere dag de ander? De melk zal wel vetter zijn, dus je hoeft niet bang te zijn dat hij minder voeding binnen krijgt, als je begrijpt wat ik bedoel.
mmm, maar ik vraag me dan toch af waarom hij dan ineens zo vaak komt, als hij het toch niet nodig blijkt te hebben...
Maar jij zou dus eerst borst 1 geven, 2 uur later weer borst 1, weer 2 uur later borst 2 en dan weer 2 uur later borst 2?

Incantrix, fijn dat het nu beter loopt
  Moderator vrijdag 1 januari 2010 @ 21:41:41 #197
5428 crew  miss_sly
pi_76304830
Dat is idd blokvoeden, Aoraki.
http://borstvoeding.com/zoek/?search=blokvoeden
hier kun je nog wat artikelen erover lezen, en anders nog even googlen voor wat meer info.

Succes
pi_76306058
quote:
Op vrijdag 1 januari 2010 20:20 schreef Aoraki het volgende:
Claudia, het zit je ff niet mee! Heel veel succes als je Ivan elke 2 uur gaat aanleggen, dat lijkt me slopend.
Nou ja, ik heb er geen leven meer naast, maar daar heb ik verlof voor. Voor nog een paar dagen valt het wel te overzien.

Ik heb vandaag elke 2 uur gevoed en ik ben nu helemaal het spoor bijster. Ivan drinkt per keer meestal minder (1 borst in plaats van 2), én hij drinkt minder goed (ik vraag me af of hij bij de achtermelk komt). Ik heb nu dus helemaal geen idee meer hoeveel hij binnenkrijgt. Hij is bovendien heel moe omdat ik hem voortdurend wakker maak. Het ritme eten - actief doen - slapen is volledig zoek en ik weet niet meer hoe ik zijn huiltjes moet interpreteren. Als hij ook maar een kik geeft, geef ik hem de borst. Het voelt zo onzeker en rot dat ik steeds serieuzer flesvoeding begin te overwegen.
pi_76307424
Dat voor-achtermelkgedoe mag je laten varen, dat is eigenlijk alleen een issue als je overproduceert.
Probeer het eerst een paar dagen, de situatie ziet er zo vaak na een hele korte tijd weer anders uit. Echt! Ik weet (bijna) zeker dat het kan lukken als je wil. En probeer ook een beetje je gevoel te volgen, je kunt eventueel ook overgaan op om de drie uur als dat volgens jou beter gaat. Ga alleen niet teveel rommelen in het vraag-aanbodprincipe, dus geen flesjes als dat lukt. En: het wordt echt echt écht makkelijker. Beloofd. Hand erop. Geniet ervan dat je nu nog verlof hebt en laat hem lekker bij je drinken. Ik hoop dat jullie het redden samen!
  vrijdag 1 januari 2010 @ 22:47:49 #200
28677 Beessie-Jen
Meisjesmama!!!
pi_76308013
hey dames, allereerst de beste wensen voor 2010 natuurlijk!!!!

en o Amaranta, wat heb ik met je te doen.... zo naar als je zo onwijs veel last hebt met voeden...Ik vind het echt enorm knap dat je toch doorzet!

@Claudia; ook al zo'n vervelend situatie. Ik kan me voorstellen dat je uiteindelijk besluit om toch over te stappen op FV (of zelfs KV) en die 6 weken heb je dan wel mooi voor mekaar gekregen... en als je niet genoeg bij mekaar kan kolven kan je altijd nog besluiten om alles wat je kolft te geven, en de rest aan te vullen met KV??

@Trix; wat fijn dat er bij jullie verbetering in zit! en dat de pijn steeds beter gaat..

Ik ben inmiddels 2,5 dag meer aan het kolven en dat gaat goed. Heb de afgelopen dag niets meer uit de vriezer gehaald. Ik kolf elke keer genoeg voor de voeding. En ik sla alleen snachts een kolfbeurt over. (en kolf vervolgens de volgende ronde 2 flessen). Kreeg ik eerst met moeite 90 ml per kolfsessie; inmiddels zit ik op minimaal 110 ml als ik om de 3-4 uur kolf...
(dus Evie zit nu op 110-120 ml per keer....en drinkt nog steeds haar flesje leeg....)
maar ik had begrepen dat je van borstvoeding nooit teveel kan geven? en mijn meisje geeft geen melk terug oid??
05-12-2009 is ons lieve meisje geboren! Evie (L)
17-08-2011 Onze 2e prachtige meid maakt het gezinnetje compleet: Liene (L)
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')