De bekendste communist van Nederland, Marcus Bakker, is op 86-jarige leeftijd overleden. Hij zat van 1956 tot 1982 in de Tweede Kamer voor de Communistische Partij Nederland (CPN), een partij die in 1991 opging in GroenLinks.
![]()
Bakker werd in 1943 lid van de toen nog verboden CPN. Na de oorlog ging hij bij de communistische krant De Waarheid werken. In 1953 werd hij hoofdredacteur.
In 1956 werd Bakker Kamerlid. In 1963 werd hij fractieleider van de CPN, maar geen partijleider. Dat was tot 1977 de geharnaste stalinist Paul de Groot.
In de Tweede Kamer was Marcus Bakker een geestig en scherpzinnig redenaar, maar hij was ook omstreden door zijn onbuigzame opvattingen. Hij duldde geen kritiek op de Sovjet-Unie.
In 1956 juichte hij openlijk toe dat demonstraties in Oost-Europa werden neergeslagen." Hopelijk zal het snel lukken met dit gespuis korte metten te maken", schreef hij in De Waarheid.
In 1983 verschenen Bakkers memoires. Daarin was hij kritisch over zijn eigen aandeel in de geschiedenis van de Koude Oorlog, maar hij betuigde geen spijt. Later zei hij dat fouten moeten worden gezien in het licht van de tijd.
Hoewel ik het politiek oneens was met zijn starre standpunten herinner ik mij als een markante persoonlijkheid die scherpe debatten kon voeren met types als Joseph Luns.
There is no greater joy than be taken for an imbecile by an idiot. (Oscar Wilde)
Poef.....gone! ©golfer