die conclusie had ik dan ook weggehaald, omdat ik besefte dat dit niet zo hoefde te zijnquote:Op vrijdag 25 december 2009 09:19 schreef xenobinol het volgende:
[..]
Ik post nooit via een kloon, dus wie deze persoon is? Ik weet het echt niet, jammer dat jij wel direct de conclusie trekt dat ik daar achter zou zitten
Kijk, dit is de spijker op de kop. Als je blijft wonen in je huis wat je nu in bezit hebt en waar je woont, dan maakt een prijsdaling niet zoveel uit, want prijzen kunnen de komende jaren best wel weer stijgen en je blijft gewoon de rente die je al had betalen voor je woongenot.quote:Persoonlijk zal het me een biet zijn wat de huizenprijzen doen: ik heb een dak boven mijn hoofd, en als ik dat dak voor een ander dak inwissel maakt het geen moer uit welke prijs er op het papiertje staat. Ik gebruik dat huis namelijk als woning, niet als speculatieobject. Het is een basisbehoefte van mijn leven, het is een prettige plek om mij terug te trekken, en dat het van mij is betekent voor mijn meer zekerheid dat dat zo blijft.
Ik geloof niet dat de discussie gaat over of het wat uitmaakt of de huizenprijzen dalen of niet. Voor de één maakt het wat uit en voor de ander niet. Dus wat dat betreft ligt er een heel pakje spijkers klaar, voor ieder eentje. Voor elk perspectief een spijkertje.quote:Op vrijdag 25 december 2009 09:29 schreef Halcon het volgende:
[..]
Kijk, dit is de spijker op de kop. Als je blijft wonen in je huis wat je nu in bezit hebt en waar je woont, dan maakt een prijsdaling niet zoveel uit, want prijzen kunnen de komende jaren best wel weer stijgen en je blijft gewoon de rente die je al had betalen voor je woongenot.
Het is wel een onderdeel van de discussie. Iedereen doet zo panisch over een prijzendaling, terwijl voor de meeste mensen een huis primair dient om te wonen en niet als beleggingsobject.quote:Op vrijdag 25 december 2009 10:30 schreef dramatiek het volgende:
[..]
Ik geloof niet dat de discussie gaat over of het wat uitmaakt of de huizenprijzen dalen of niet. Voor de één maakt het wat uit en voor de ander niet. Dus wat dat betreft ligt er een heel pakje spijkers klaar, voor ieder eentje. Voor elk perspectief een spijkertje.
De bakker hoopt ook dat er meer brood verkocht wordt.quote:Op donderdag 24 december 2009 18:09 schreef du_ke het volgende:
[..]
De prijsdaling in 2010 is minder hevig dan die in de afgelopen maanden en blijft waarschijnlijk beperkt tot ongeveer 1,5 procent. ING verwacht dat het grootste deel van de prijsdaling achter de rug is. De prijzen zullen volgens het Economisch Bureau van de bank halfverwege 2010 stabiliseren, om in 2011 weer geleidelijk te stijgen.
[..]
In dat kader verbaas ik me over dit bericht:quote:Op vrijdag 25 december 2009 11:04 schreef iehlaak het volgende:
[..]
De bakker hoopt ook dat er meer brood verkocht wordt.
Het klopt natuurlijk wel, maar WW is toch een blaadje dat artikelen publiceert op aanvraag? Wie heeft dit dan aangevraagd? Geen enkele zittende instantie, muv wellicht de makelaars, heeft hier voordeel bij.quote:Zowel aantal verkopen als prijs koopwoningen fors lager
Een jaar na grootste crash ooit; woningmarkt herstelt niet!
In november zijn er slechts 9.970 woningverkopen geregistreerd; ruim 12 procent minder dan de maand ervoor. Ten opzichte van vorig jaar is er een daling van maar liefst 14 procent. In november 2005 gingen zelfs nog 17.628 woningen over in andere handen. Al met al een flinke domper voor makelaars die in september het aantal woningverkopen zagen stijgen en hoopten op een herstel. Daarvan is nu echter nog geen sprake. Sterker nog, het is voor deze makelaars zorgwekkend dat het aantal woningverkopen in november zelfs lager ligt dan direct na het ontstaan van de crisis in oktober 2008. Het aantal te koop staande woningen is nog steeds groot. Het aantrekken van de woningmarkt is op korte termijn niet te verwachten.
Naast een forse daling van het aantal verkopen is in november ook de gemiddelde woningprijs gedaald. De gemiddelde verkoopprijs bedroeg in november 233.663 euro. Ruim 5.000 euro minder dan in oktober. Een dergelijke daling binnen de periode van één maand is zelden vertoond! In november 2008 kostte de gemiddelde woning overigens nog 245.292 euro.
Wanneer trekt de woningmarkt aan?
December is historisch gezien een maand waarin weinig woningverkopen plaatsvinden. Het aantrekken van de woningmarkt valt dan ook in de komende periode niet te verwachten. Over het exacte tijdstip van verbetering zijn de meningen verdeeld. ING zei te verwachten dat in de komende periode tot medio 2010 de prijzen gemiddeld 1,5 procent in prijs dalen. De bank verwacht dat de prijzen pas in 2015 weer het hoogste niveau uit 2008 bereiken. De Rabobank durft op dit moment zelfs geen mening te geven voor langere termijn. De Nederlandse Vereniging van Makelaars (NVM) verwacht in de komende tijd geen stijgende prijzen. Dit komt volgens de Vereniging door het grote aantal te koop staande woningen.
Wegwijs is op grond van de halfjaarlijks in het magazine gepresenteerde woningmarktbarometer van mening dat de prijs zeker nog 5 tot 10 procent verder zal moeten dalen voordat er ruimte is voor herstel.
Twee-onder-een-kapwoningen grootste dalers
De prijzen van alle typen woningen zijn in november gedaald. Met name verkopers van vrijstaande woningen en twee-onder-een-kapwoningen moesten genoegen nemen met een opbrengst die respectievelijk 11,72 en 7,35 procent lager lag dan in dezelfde maand vorig jaar. Afgelopen november leverden twee-onder-een-kapwoningen gemiddeld 260.107 euro op en vrijstaande woningen 375.830 euro.
Wat betreft provincies daalde de gemiddelde woningprijs het sterkst in Flevoland (5,9 procent). Woningen in Zeeland bleken het meest ‘waardevast’ met een daling van 3,4 procent.
De hoop onder makelaars(organisaties) op een herstel van de woningmarkt is door recente cijfers van het Kadaster de grond in geboord. Het gedaalde aantal woningverkopen is bepaald geen teken van herstel. Het is hopen op een zonnige lente waarin de Nederlander met frisse moed weer op zoek gaat naar een nieuwe woning.
Ik had zelfs een lekker warm bed ter beschikking in het huis waar ik sliep.quote:Op vrijdag 25 december 2009 11:18 schreef Prutzenberg het volgende:
Vrolijk kerstfeest allemaal!
Blij dat ik vannacht gewoon in een huis heb geslapen en niet in een stal.
Wat is de bron? WW? Wat is WW? Zegt me niks.quote:Op vrijdag 25 december 2009 11:13 schreef LXIV het volgende:
[..]
In dat kader verbaas ik me over dit bericht:
[..]
Het klopt natuurlijk wel, maar WW is toch een blaadje dat artikelen publiceert op aanvraag? Wie heeft dit dan aangevraagd? Geen enkele zittende instantie, muv wellicht de makelaars, heeft hier voordeel bij.
het blaadje moet natuurlijk ook vol en de gesel van de crisis is met name aan de wereld van infomercials niet voorbijgegaan. Misschien dat ze het zelf geschreven hebben als bladvulling. Het was in ieder geval geen schrjiftalent. De grootste crash ooit? Pardon?quote:Op vrijdag 25 december 2009 11:13 schreef LXIV het volgende:
[..]
In dat kader verbaas ik me over dit bericht:
[..]
Het klopt natuurlijk wel, maar WW is toch een blaadje dat artikelen publiceert op aanvraag? Wie heeft dit dan aangevraagd? Geen enkele zittende instantie, muv wellicht de makelaars, heeft hier voordeel bij.
We kunnen natuurlijk nooit weten of deze teller de werkelijke stand aangeeft, maar de teller lijkt al enkele maanden vrijwel stil te staan. Een schommelingen van een paar duizend op het totaal is niet zo groot. Ik kwam laatst ook een huis tegen die via twee makelaars te koop werd aangeboden, dus er staan misschien wel meerdere objecten dubbel genoteerd. Als dat het geval is zou de teller stand zelfs te hoog kunnen zijn, maar een eventuele daling zou dan weer verklaard kunnen worden uit het faillissement van enkele makelaars kantoren.quote:Op vrijdag 25 december 2009 13:55 schreef Dinosaur_Sr het volgende:
Iemand een idee of het dalen van de fundateller ook een seizoenskwestie is? Want die staat nu op 195k, waar het er een maand geleden zo'n 200k waren.
je spelt in ieder geval mijn naam goed, da's hoopvolquote:Op vrijdag 25 december 2009 14:00 schreef CrèmeBrûlée het volgende:
Sure. Dinosaur_Sr weet het allemaal veel beter en het blaadje moest vol.
of mensen die hun huis uit de verkoop halen, al dan niet tijdelijk.quote:Op vrijdag 25 december 2009 14:04 schreef xenobinol het volgende:
[..]
We kunnen natuurlijk nooit weten of deze teller de werkelijke stand aangeeft, maar de teller lijkt al enkele maanden vrijwel stil te staan. Een schommelingen van een paar duizend op het totaal is niet zo groot. Ik kwam laatst ook een huis tegen die via twee makelaars te koop werd aangeboden, dus er staan misschien wel meerdere objecten dubbel genoteerd. Als dat het geval is zou de teller stand zelfs te hoog kunnen zijn, maar een eventuele daling zou dan weer verklaard kunnen worden uit het faillissement van enkele makelaars kantoren.
grappig, dan varieert het nogal per regio, of wellicht per soort huis.quote:Op vrijdag 25 december 2009 14:44 schreef CrèmeBrûlée het volgende:
Ik houd de huizenmarkt in mijn directe omgeving goed in de gaten. Er worden wel huizen verkocht, maar allemaal onder de 2,5-3 ton. Het staat hier waar ik woon vol met huizen (en ook appartementen) van (ver) boven de 4 ton, maar daarvan is er de afgelopen anderhalf jaar niet één verkocht. Nogal wiedes ook, aangezien geen van de eigenaars al lijkt te hebben bedacht dat de vraagprijs omlaag moet. Dan vraag je er ook om dat je het ritje naar beneden helemaal zult moeten uitzitten.
Kan wezen. Mijn regio is de zuidrand van de Randstad. Daar waar er voorheen geen gebrek was aan geïnteresseerden, vanwege al die mensen die van moslimellende Rotterdam de rug toekeren (en terecht!).quote:Op vrijdag 25 december 2009 14:55 schreef Dinosaur_Sr het volgende:
[..]
grappig, dan varieert het nogal per regio, of wellicht per soort huis.
Of je in een geweldige regio woont kan ik niet zeggen, want ik zou er nog niet dood gevonden willen worden. Hoogeloon, ik weet niet eens waar dat ligt en ik wil het ook helemaal niet weten. Lijkt me zo'n dorpje waar je sowieso alleen wilt/kunt wonen als poen toch al niet meer uitmaakt en als je qua werk niet afhankelijk bent van de economische regio waar het eigenlijk allemaal gebeurt, de Randstad. Lijkt me ook een dorpje waar überhaupt nooit van een huizenbubble sprake is geweest, als ik die prijzen zo eens bekijk. De vraagprijs zegt me trouwens niks, ik wil weten waarvoor het daadwerkelijk verkocht is.quote:Dit pand bijvoorbeeld was binnen twee maanden verkocht http://www.jaap.nl/huis/H(...)/5266890/overzicht/_ vraagprijs 769k trouwens, en ik kan hier in het buitengebied zo nog een stuk of vijf panden opnoemen in deze prijsklasse en hoger welke de afgelopen maanden verkocht zijn. Sterker nog, in de prijsklasse onder een miljoen is zelfs bizar weinig courants te koop in het buitengebied.
Deze http://www.funda.nl/koop/hoogeloon/huis-56520630-hoogcasteren-18/ heeft zelfs een jaar of vijf te koop gestaan, en is nu ook verkocht (onder voorbehoud weliswaar, ik denk onder voorbehoud van verkoop van deze woning http://www.huizenzoeker.n(...)nweg-10/details.html ). Kijken of dat doorgaat, en tegen welke prijs. Ze zijn namelijk nooit een cent gezakt, dus kijken of ze dat uiteindelijk wel gedaan hebben. Ik vermoed van niet.
Woon ik nou in zo'n geweldige regio?
Volgens mij was je stelling dat er niks verkocht wordt boven de 250k. Ik denk bluf, of je woont op een waanzinnig slechte plek (ik zou inderaad niet in de regio Rotterdam gevonden willen worden, ik probeer er zo hard mogelijk voorbij te rijden, maar hey, zoveel mensen zoveel wensen, ieders vrijheidquote:Op vrijdag 25 december 2009 15:20 schreef CrèmeBrûlée het volgende:
[..]
Kan wezen. Mijn regio is de zuidrand van de Randstad. Daar waar er voorheen geen gebrek was aan geïnteresseerden, vanwege al die mensen die van moslimellende Rotterdam de rug toekeren (en terecht!).
[..]
Of je in een geweldige regio woont kan ik niet zeggen, want ik zou er nog niet dood gevonden willen worden. Hoogeloon, ik weet niet eens waar dat ligt en ik wil het ook helemaal niet weten. Lijkt me zo'n dorpje waar je sowieso alleen wilt/kunt wonen als poen toch al niet meer uitmaakt en als je qua werk niet afhankelijk bent van de economische regio waar het eigenlijk allemaal gebeurt, de Randstad. Lijkt me ook een dorpje waar überhaupt nooit van een huizenbubble sprake is geweest, als ik die prijzen zo eens bekijk. De vraagprijs zegt me trouwens niks, ik wil weten waarvoor het daadwerkelijk verkocht is.
Één ding weet ik wel zeker: Hoogeloon is absoluut niet waar het zwaartepunt van de Nederlandse huizenmarkt ligt. Als jij op grond van de ontwikkelingen in fucking Hoogeloon denkt een uitspraak te kunnen doen over de Nederlandse huizenmarkt als geheel, dan sla je de plank imho gruwelijk mis.
Oh allicht maar dat is bij veel van de negatieve berichten ook het geval natuurlijk.quote:Op vrijdag 25 december 2009 11:04 schreef iehlaak het volgende:
[..]
De bakker hoopt ook dat er meer brood verkocht wordt.
Nee, niks boven de 4 ton. En alles wat ik verkocht zie worden is onder de 3 ton (meestal zelfs onder de 2,5 ton), maar er kan een enkele tussen de 3 en 4 ton bijzitten die ik gemist heb.quote:Op vrijdag 25 december 2009 15:31 schreef Dinosaur_Sr het volgende:
[..]
Volgens mij was je stelling dat er niks verkocht wordt boven de 250k.
Nee, ik woon juist op één van de beste plekjes van Nederland die je nog wel tot de bewoonde wereld zou kunnen rekenen.quote:Ik denk bluf, of je woont op een waanzinnig slechte plek
Ik ook niet. Daarom woon ik ook hier.quote:ik zou inderaad niet in de regio Rotterdam gevonden willen worden
Nouja, heh, als je het zelf maar gelooft. Natuurlijk blijf je in Amsterdam altijd pandjes houden waar altijd wel een koper voor te vinden is, maar de grootste gemene deler bestaat toch uit kommer en kwel.quote:ik wil je ook best een stapeltje voorbeelden uit Amsterdam geven hoor, de andere markt die in de gaten hou, no worries. Daar is het soms al weer knokken om een bod te mogen uitbrengen. Pand afhankelijk.
Staat jouw huis te koop dan? Ook zo'n villa van een paar ton, waar je hier waar ik woon tot voor kort 2,5 miljoen voor zou kunnen vangen?quote:Mij maakt het niet uit aan wie ik verkoop.
Oh, je wilt weten waar ik precies woon?quote:Kortom, ik denk dat je waanzinnig overdrijft met je claim. Kom eens met wat controleerbare gegevens?
nou zeg, ik wil ook wel voor een habbekrats wonen op één van de beste plekjes van Nederland die je nog wel tot de bewoonde wereld zou kunnen rekenen wonenquote:Op vrijdag 25 december 2009 15:41 schreef CrèmeBrûlée het volgende:
Oh, je wilt weten waar ik precies woon?Jammer jongen, dat houd ik liever voor mezelf.
Jij wilt hier vast niet wonen, omdat jij niet economisch van Rotterdam afhankelijk bent. Als je dan ook nog eens van je rust houdt en de drukte van de Randstad je geen ruk interesseert, dan woon je natuurlijk veel beter in Hoogeloon. Ik zou misschien ook wel in Hoogeloon willen wonen, maar dan pas als ik gepensioneerd zou zijn (er ook even vanuit gaande dat ik tegen die tijd een dusdanig grote bak met geld verzameld heb dat ik zo'n landhuis cash kan afrekenen, hetgeen nu bij lange na nog niet het geval is).quote:Op vrijdag 25 december 2009 15:48 schreef Dinosaur_Sr het volgende:
[..]
nou zeg, ik wil ook wel voor een habbekrats wonen op één van de beste plekjes van Nederland die je nog wel tot de bewoonde wereld zou kunnen rekenen wonenDit lijkt me toch wel het moment om toe te slaan als iedereen zo omhoog zit.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |