abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_80045360
Ondertussen kruipt de goudprijs lekker door. Nu al even boven de ¤27.500 per kilo geweest!
pi_80050034
quote:
Op woensdag 7 april 2010 10:32 schreef RdeV het volgende:

Dat lijkt de goedkoopste buillionbank, hoewel 1,2% + comissie toch nog aardig fors zijn.
Dat las je verkeerd. Het maximum dat je bij Bullionvault aan aankoopcommissie betaalt is 0.8%. Afhankelijk van hoeveel je koopt, loopt dat af naar 0.02%. Reguliere goudhandelaren rekenen veel meer.
quote:
Een ander alternatief is trouwens gewoon een safety deposit box. Kost ongeveer ¤75/jaar. Tikkie minder veilig, beperkte verzekering, maar wel een stuk dichter bij huis en een natuurlijk goedkoper.
Bij mij in de regio bieden banken al helemaal geen kluisjes meer. Maar met 'eigen' fysiek goud zit je ook met andere nadelen, zoals de hoge spread tussen aan- en verkoopprijs, de afhankelijkheid van een heel klein aantal handelaren, het vervoer en het wolfraamverhaal.
pi_80050067
quote:
Op woensdag 7 april 2010 15:33 schreef goudenregen het volgende:
Ondertussen kruipt de goudprijs lekker door. Nu al even boven de ¤27.500 per kilo geweest!
Toch zou ik 'm liever zien stijgen in een klimaat waarin de euro ook stijgt
pi_80050311
quote:
Op woensdag 7 april 2010 17:25 schreef dvr het volgende:
Bij mij in de regio bieden banken al helemaal geen kluisjes meer. Maar met 'eigen' fysiek goud zit je ook met andere nadelen, zoals de hoge spread tussen aan- en verkoopprijs, de afhankelijkheid van een heel klein aantal handelaren, het vervoer en het wolfraamverhaal.
Die spread is inderdaad wel vervelend, maar dan heb je het goud wel echt in handen. Dat kleine aantal handelaren valt reuze mee, zoek maar eens op internet. Alleen hier in de directe omgeving zitten er al een stuk of 5.

En dat wolfraamverhaal is imho gewoon een opgeklopt gebeuren. Ik zeg niet dat het een pure leugen is, er zal best via dubieuze kanalen weleens wat tungsten voor goud verkocht zijn aan halfies. Maar oplichters houd je altijd, in elke business. Je moet gewoon goed uitkijken als je zoveel geld uitgeeft, overal en altijd, vantevoren onderzoek doen en alleen met mensen met een goede reputatie in zee gaan.
pi_80050361
quote:
Op woensdag 7 april 2010 17:26 schreef dvr het volgende:

[..]

Ja, ik ook, maar dat komt nog. De euro daalt nu even ivm dat Griekenlandverhaal en zal wellicht nog wat verder dalen. Maar als de euro weer gaat stijgen zal dat geïnterpreteerd worden als een dalende dollar, met wederom een positief effect op de goudprijs.
  woensdag 7 april 2010 @ 18:54:58 #256
258335 Harde_Kip
Ga eens aan het werk
pi_80053387
quote:
Op woensdag 7 april 2010 17:26 schreef dvr het volgende:

[..]

Waarom dat?
pi_80053888
quote:
Op woensdag 7 april 2010 17:32 schreef goudenregen het volgende:

Die spread is inderdaad wel vervelend, maar dan heb je het goud wel echt in handen. Dat kleine aantal handelaren valt reuze mee, zoek maar eens op internet. Alleen hier in de directe omgeving zitten er al een stuk of 5.
Maar de vraag is voor mij tot wanneer die bereid zijn om goud te kopen. Bij stijgende prijzen schieten ze als paddestoelen uit de grond, maar als goud over een paar jaar zijn top lijkt te hebben bereikt of zelfs al 10-20% gedaald is, kun je dan nog bij ze terecht? Een van de redenen waarom ik voor Bullionvault koos, was dat ik daar zo'n 40.000 potentiële tegenpartijen heb en het bedrijf zelf de markt liquide houdt door actief mee te handelen. Bovendien hebben ze directe toegang tot de Londense markt, zodat het tijdverloop tussen inkoop van klanten en verkoop tegen spot nihil is. Een gewone inkoper moet grotere potentiële verliezen incalculeren.
quote:
En dat wolfraamverhaal is imho gewoon een opgeklopt gebeuren. Ik zeg niet dat het een pure leugen is, er zal best via dubieuze kanalen weleens wat tungsten voor goud verkocht zijn aan halfies. Maar oplichters houd je altijd, in elke business. Je moet gewoon goed uitkijken als je zoveel geld uitgeeft, overal en altijd, vantevoren onderzoek doen en alleen met mensen met een goede reputatie in zee gaan.
Ik denk inderdaad niet dat je bang hoeft te zijn dat je zelf nepgoud koopt (vooral zolang je geen munten koopt). Maar het werpt wel een schaduw over de hele markt, die het noodzakelijk kan gaan maken om bij iedere transactie uitvoerige testen te gaan doen. Bij 'good delivery' goud dat binnen het circuit van LBMA-leden blijft is er veel minder reden tot twijfel omdat daar regelmatig streng getest wordt.
pi_80054202
quote:
Op woensdag 7 april 2010 18:54 schreef Harde_Kip het volgende:

Waarom dat?
De goudprijs kan stijgen doordat goud meer waardevol wordt, maar ook doordat geld zijn waarde verliest. Ik zou het liefst zien dat de euro zijn waarde behoudt en dat goud daarbovenop nog een hoop stijgt.
pi_80054642
quote:
Op woensdag 7 april 2010 19:15 schreef dvr het volgende:

[..]

De goudprijs kan stijgen doordat goud meer waardevol wordt, maar ook doordat geld zijn waarde verliest. Ik zou het liefst zien dat de euro zijn waarde behoudt en dat goud daarbovenop nog een hoop stijgt.
Ik hoop eigenlijk helemaal niet dat goud gaat stijgen. Opblazen van bubbles gebeurt al voldoende en ik zie dit liever niet in goud gebeuren. (komt nog bovenop dat ik een hekel aan goud heb en dat het erg speculatief is) Daarbij vind ik het waarderen van een materiaal wat puur voor 'mooiheid' wordt gebruikt eigenlijk ronduit belachelijk.

En dan te bedenken dat de grootste vraag naar goud komt uit India vanwege de bruidsschatten.
People once tried to make Chuck Norris toilet paper. He said no because Chuck Norris takes crap from NOBODY!!!!
Megan Fox makes my balls look like vannilla ice cream.
pi_80055924
quote:
Op woensdag 7 april 2010 19:25 schreef sitting_elfling het volgende:
[..]
Hier is zoveel tegenin te brengen dat ik er niet eens aan begin

Hooguit wil ik je in overweging geven om eens te overdenken, of er misschien ook een bubble in geld zou kunnen zijn..
pi_80056444
quote:
Op woensdag 7 april 2010 19:54 schreef dvr het volgende:

[..]

Hier is zoveel tegenin te brengen dat ik er niet eens aan begin

Hooguit wil ik je in overweging geven om eens te overdenken, of er misschien ook een bubble in geld zou kunnen zijn..
Och. Dat weet ik ook wel. Er zijn zoveel bubbles op het moment. Laten we het houden op dat ik het niet op goud heb (ben er eens goed op mn bek mee gegaan) en heb zo'n idee dat je zelf wat goud hebt dus kan het beter niet naar beneden praten

Je moest eens weten hoe vaak ik gezeur over goud hoor van mensen bij ons die uit India en omstreken komen.
People once tried to make Chuck Norris toilet paper. He said no because Chuck Norris takes crap from NOBODY!!!!
Megan Fox makes my balls look like vannilla ice cream.
pi_80057552
quote:
Op woensdag 7 april 2010 20:05 schreef sitting_elfling het volgende:

Je moest eens weten hoe vaak ik gezeur over goud hoor van mensen bij ons die uit India en omstreken komen.
Die Indiase traditie in (of obsessie met) goud is ontstaan als gevolg van een notoir onbetrouwbaar geld- en bankenstelsel. Daarmee is het misschien wel de beste illustratie van goud's monetaire functie; veel mensen houden er hun vermogen liever in goud dan in geld aan. Het is ouderwets en tamelijk nutteloos, maar wanneer koopzieke overheden en medeburgers de waarde van je geld verkloten is het een van de weinige spullen waar je je geld in kunt steken met de zekerheid dat er in ieder geval nog iets van de waarde behouden zal blijven. Ik vind het zelf leuk dat zoiets bestaat en dat het al sinds mensenheugenis die functie vervult.
  woensdag 7 april 2010 @ 23:10:28 #263
56459 RdeV
Are you a paper fool?
pi_80066500
quote:
Op woensdag 7 april 2010 19:25 schreef sitting_elfling het volgende:

[..]
En dan te bedenken dat de grootste vraag naar goud komt uit India vanwege de bruidsschatten.
Ehm sinds vorig jaar is China de grootste afnemer van goud ter wereld, en niet langer India. Bron
There is a great deal of difference between affecting destiny and controlling it.
If you don’t know the difference, don’t worry. You will.
pi_80085189
We zijn de ¤ 27.750/Kg en $1150/oz gepasseerd, ik bespeur toch enige nervositeit in de financiële markten. En terecht!

Geniaal bankanalyst Reggie Middleton vindt ondertussen goud maar niets. Volgens zijn gegevens zijn appartementen, olie en emerging markets een betere hedge tegen inflatie dan goud. En bovendien komt er nauwelijks inflatie:
http://boombustblog.com/R(...)ou-Be-the-Judge.html
  zondag 11 april 2010 @ 19:50:37 #265
56459 RdeV
Are you a paper fool?
pi_80197687
Het nieuws bereikt uiteindelijk ook de main stream media.

Yew York Post: Metal$ are in the pits
Trader blows whistle on gold & silver price manipulation
There is a great deal of difference between affecting destiny and controlling it.
pi_80214073
LBMA Gold Manipulation Story Hits The Mainstream
Tyler Durden's picture
Submitted by Tyler Durden on 04/11/2010 22:42 -0500

First, the gold manipulation story that Zero Hedge and select others have been beating a drum over for months, had finally made inroads into the broader public, first via the Huffington Post, and earlier today via the NY Post. It has also gone global thanks to the Melbourne Herald Sun, the largest newspaper in Australia, whose column by John Beveridge "More bull than bullion" is reproduced below, courtesy of the GATA. Most importantly, Zero Hedge will soon disclose some very stirring details on the manipulated gold market courtesy of yet another whistleblower, and add a new twist in the greatest precious meals fraud saga of all time. Stay tuned.

http://www.zerohedge.com/(...)tory-hits-mainstream

Het lijkt erop dat er iets staat te gebeuren. Maar wat dit allemaal voor de goudprijs zal betekenen....
Op zondag 18 april 2010 18:56 schreef DiegoArmandoMaradona het volgende:
Waarom ga je zelf niet googlen om je punt te maken?
  maandag 12 april 2010 @ 10:02:33 #267
78918 SeLang
Black swans matter
pi_80216483
quote:
Op maandag 12 april 2010 06:04 schreef veterdiploma het volgende:

Het lijkt erop dat er iets staat te gebeuren. Maar wat dit allemaal voor de goudprijs zal betekenen....
Misschien gaat de goudprijs dan wel dalen. De goudprijs wordt momenteel vooral gedreven door speculatie en dat zit voor 99% in papieren goud. Als een groot goud ETF als fraude zou worden ontmaskerd dan kunnen speculanten weleens het vertrouwen verliezen en die dingen massaal gaan dumpen. Dat drukt de goudprijs want die fondsen moeten dant futures (en eventueel fysiek goud als ze dat hebben) verkopen.
"If you want to make God laugh, tell him about your plans"
Mijn reisverslagen
pi_80216590
quote:
Op maandag 12 april 2010 10:02 schreef SeLang het volgende:

[..]

Misschien gaat de goudprijs dan wel dalen. De goudprijs wordt momenteel vooral gedreven door speculatie en dat zit voor 99% in papieren goud. Als een groot goud ETF als fraude zou worden ontmaskerd dan kunnen speculanten weleens het vertrouwen verliezen en die dingen massaal gaan dumpen. Dat drukt de goudprijs want die fondsen moeten dant futures (en eventueel fysiek goud als ze dat hebben) verkopen.
Ja precies, daar dacht ik ook al aan. Het is moeilijk om vantevoren in te schatten welke kant het dan op gaat. In eerste instantie zal het wel omhoog schieten, maar wat er vlak daarna gebeurt... who knows.

Nu geniet goud nog een soort van magisch vertrouwen als officieuze "currency of last resort". Als dat vertrouwen geschaad wordt zou daar weleens abrupt een einde aan kunnen komen en droogt de vraag door beleggers en speculanten op.
  maandag 12 april 2010 @ 10:17:52 #269
78918 SeLang
Black swans matter
pi_80216878
Mijn reisverslagen
pi_80216935
Overigens heb ik nog steeds m'n twijfels of er wel echt sprake zou zijn van een systematische "manipulatie van de goudprijs". Wat is het verschil tussen allerlei derivaten op aandelen en hetzelfde soort derivaten op goud? Niets toch? Naked short gaan en maar van dat soort zaken gebeurt toch net zo goed op de aandelenmarkten? En wie garandeert mij dat al die ETF's op aandelen wel gedekt zijn door daadwerkelijk verkregen aandelenpakketten, of iets dat daaraan equivalent is?

De financiële wereld en haar produkten zijn tegenwoordig gewoon zo moeilijk te doorgronden dat je als buitenstaander maar moeilijk kunt bepalen of een constructie goed in elkaar zit of niet. En dus hoop je maar dat accountants hun werk goed doen en dat de overheid een oogje in het zeil houdt. IJdele hoop, vrees ik, maar je moet toch wat.
  maandag 12 april 2010 @ 10:36:07 #271
78918 SeLang
Black swans matter
pi_80217426
quote:
Op maandag 12 april 2010 10:20 schreef veterdiploma het volgende:
Overigens heb ik nog steeds m'n twijfels of er wel echt sprake zou zijn van een systematische "manipulatie van de goudprijs". Wat is het verschil tussen allerlei derivaten op aandelen en hetzelfde soort derivaten op goud? Niets toch? Naked short gaan en maar van dat soort zaken gebeurt toch net zo goed op de aandelenmarkten? En wie garandeert mij dat al die ETF's op aandelen wel gedekt zijn door daadwerkelijk verkregen aandelenpakketten, of iets dat daaraan equivalent is?

De financiële wereld en haar produkten zijn tegenwoordig gewoon zo moeilijk te doorgronden dat je als buitenstaander maar moeilijk kunt bepalen of een constructie goed in elkaar zit of niet. En dus hoop je maar dat accountants hun werk goed doen en dat de overheid een oogje in het zeil houdt. IJdele hoop, vrees ik, maar je moet toch wat.
Wat betreft de futures market snap ik ook niet waar iedereen zich druk om maakt. Wat natuurlijk wel fout is zijn ETFs e.d. die hun klanten vertellen dat ze 100% fysiek goud hebben terwijl dat niet zo is. Dat is gewoon fraude. Maar dat soort excessen zie je in elke bubble dus eigenlijk ligt dat wel in de verwachting.
Mijn reisverslagen
pi_80217550
quote:
Op maandag 12 april 2010 10:36 schreef SeLang het volgende:
Wat natuurlijk wel fout is zijn ETFs e.d. die hun klanten vertellen dat ze 100% fysiek goud hebben terwijl dat niet zo is. Dat is gewoon fraude.
Ja, maar dat moet eerst nog maar eens aangetoond worden. Ik neem aan dat er wel een vorm van controle hierop bestaat. Of ben ik nu te naïef?
pi_80217791
quote:
Op maandag 12 april 2010 10:40 schreef veterdiploma het volgende:

[..]

Ja, maar dat moet eerst nog maar eens aangetoond worden. Ik neem aan dat er wel een vorm van controle hierop bestaat. Of ben ik nu te naïef?
Antwoord op je laatste vraag is in elk geval, ja.
pi_80219105
quote:
Op maandag 12 april 2010 10:47 schreef lutser.com het volgende:

[..]

Antwoord op je laatste vraag is in elk geval, ja.
En die onafhankelijke accountant dan? Oh wacht, laat maar...
  maandag 12 april 2010 @ 11:23:39 #275
56459 RdeV
Are you a paper fool?
pi_80219109
quote:
Op maandag 12 april 2010 10:40 schreef veterdiploma het volgende:

[..]Ja, maar dat moet eerst nog maar eens aangetoond worden. Ik neem aan dat er wel een vorm van controle hierop bestaat. Of ben ik nu te naïef?
En het antwoord op de eerste vraag: de ligt aan de kleine lettertjes. Maar vrijwel altijd is er boekhoudkundige controle. En dat laat natuurlijk zien dat er altijd correcte backing is. Echter, deze backing is soms papier. En of dat is toegestaan, staat in de kleine lettertjes. In sommige gevallen wordt er een suggestie gegeven dat er fysieke backing is, bijvoorbeeld storage fees, insurance fees. En als dan blijkt dat er geen fysiek achter liggende waarde is, dan wordt dat meestal gekwalificeerd als fraude.

Maar ik denk dat er een disconnect tussen fysieke prijs, en papieren prijs ontstaat. Momenteel is de prijs papier, dus die kan inderdaad omlaag. Echter de goudmarkt is per definitie een wereldmarkt - dus een cash markt. Er komt een moment dat de papierprijs zich daarop zal aanpassen, als er voldoende vraag naar fysiek is.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')