http://www.refdag.nl/arti(...)+met+kerstfatwa.htmlquote:DOHA (ANP) – Een invloedrijke moslimgeleerde uit Egypte heeft een decreet (fatwa) uitgevaardigd tegen de viering van kerst. Dat meldde het Duitse opinieblad Der Spiegel woensdag in de online–editie.
„Arabieren en moslims moeten geen kerstvieringen meer toestaan", meent de aartsconservatieve 83–jarige sjeik Yusuf al–Qaradawi. Hij stelt dat het christelijke feest ’haram’ (onrein) is en dat er een eind moet komen aan bijvoorbeeld de verkoop van kerstbomen. Die vinden in de aanloop naar kerst in vrijwel de hele Arabische wereld gretig aftrek, ondanks het feit dat er slechts twintig miljoen christenen wonen.
De soenniet Qaradawi leidt het islamitische onderzoekscentrum in Doha en geniet populariteit bij veel mensen in de Arabische wereld en in andere islamitische landen. Hij staat bekend vanwege zijn rappe tong en boude uitspraken. Autoriteiten in veel Arabische en islamitische landen vrezen zijn controversiële stellingnames en proberen Qaradawi zo veel mogelijk te negeren.
Haram wordt gebruikt toch voor zaken die onrein zijn en daardoor door Allah voor de mens verboden zijn?quote:
Nee, haram betekent niets anders dan taboe / verboden. Het Arabische / Islamitische woord voor onrein is Najis.quote:Op woensdag 23 december 2009 20:34 schreef Halcon het volgende:
[..]
Haram wordt gebruikt toch voor zaken die onrein zijn en daardoor door Allah voor de mens verboden zijn?
Dit stukje zegt genoeg imho:quote:Op woensdag 23 december 2009 20:34 schreef De_Ruyter het volgende:
Vreemd, ik heb heerlijk kerst gevierd in Egypte twee jaar geleden, en al het Egyptische personeel deed vrolijk mee, gekleed als Kerstman en al.
Het zal me niet verbazen wanneer de man ook een Mozart-pruik draagt.quote:De soenniet Qaradawi leidt het islamitische onderzoekscentrum in Doha en geniet populariteit bij veel mensen in de Arabische wereld en in andere islamitische landen. Hij staat bekend vanwege zijn rappe tong en boude uitspraken. Autoriteiten in veel Arabische en islamitische landen vrezen zijn controversiële stellingnames en proberen Qaradawi zo veel mogelijk te negeren.
Het gaat om één persoon in de OP en jij weet er een meervoud van te maken?quote:Op woensdag 23 december 2009 20:36 schreef helldeskr het volgende:
-edit-
Die fijne tolerante moslims.
lezen mijn beste, lezen.quote:Autoriteiten in veel Arabische en islamitische landen vrezen zijn controversiële stellingnames en proberen Qaradawi zo veel mogelijk te negeren.
Ja inderdaad, ik heb ze daar in de "backwater" gebieden van Egypte gewoon kerstbomen zien verkopen aan de kant van de weg en bij de Basaar. Niet echt de plekken waar de toeristen allemaal komen in Zuid-Egypte, dus ik kan me wel voorstellen dat dit geblaat is en niet een weerspiegeling van de bevolking zelf.quote:Op woensdag 23 december 2009 20:36 schreef FIFA2010 het volgende:
[..]
Dit stukje zegt genoeg imho:
dat er een eind moet komen aan bijvoorbeeld de verkoop van kerstbomen. Die vinden in de aanloop naar kerst in vrijwel de hele Arabische wereld gretig aftrek, ondanks het feit dat er slechts twintig miljoen christenen wonen.
Ik vind het veel belangrijker hoe de massa zich gedraagt en niet wat de extremist Al-Qaradawi aka moslimbroederschap te zeggen heeft.
Een Syrische vriend vertelde mij dat Haraam leterlijk "verboden" betekend. Maar het heeft een negatieve klank en heeft wel degelijk betrekking op alles wat onrein of 'zondig' is. Het is in zijn land ook een uitspraak als zoiets als "wat zonde" of "wat jammer".quote:Op woensdag 23 december 2009 20:34 schreef Halcon het volgende:
[..]
Haram wordt gebruikt toch voor zaken die onrein zijn en daardoor door Allah voor de mens verboden zijn?
Als hij geen legitiem platform heeft, hoe kan hij dan prominent zijn ?quote:Op woensdag 23 december 2009 20:38 schreef Triggershot het volgende:
[..]
Het gaat om één persoon in de OP en jij weet er een meervoud van te maken?
Daarnaast geven autoriteiten hem geen legitiem platform
[..]
lezen mijn beste, lezen.
Maar men gebruikt haram toch ook als woord voor 'onrein' ? Heb ik altijd gedacht. Je hebt bijvoorbeeld halal en haram als tegenovergestelden van elkaar.quote:Op woensdag 23 december 2009 20:36 schreef Triggershot het volgende:
[..]
Nee, haram betekent niets anders dan taboe / verboden. Het Arabische / Islamitische woord voor onrein is Najis.
Datgene wat Marcouch en Fawaz onderscheidt is het antwoord.quote:Op woensdag 23 december 2009 20:41 schreef helldeskr het volgende:
[..]
Als hij geen legitiem platform heeft, hoe kan hij dan prominent zijn ?
Als ik me niet vergis betekend prominent dat hij iets in de melk te brokkelen heeft.
Prominent is geen synoniem voor alle moslims ("Die fijne tolerante moslims").quote:Op woensdag 23 december 2009 20:41 schreef helldeskr het volgende:
[..]
Als hij geen legitiem platform heeft, hoe kan hij dan prominent zijn ?
Als ik me niet vergis betekend prominent dat hij iets in de melk te brokkelen heeft.
quote:Op woensdag 23 december 2009 20:33 schreef Demophon het volgende:
Wie? Ken 'em niet en boeit me niet wat z'n uitspraken zijn
Iets kan haram genoemd worden omdat het najis is, maar dat betekent niet dat alles wat haram is verklaard onrein is. Anaal seks is bijvoorbeeld ten alle tijden haram en najis verklaard, seks voor het huwelijk is ook haram, maar niet najis. Seks na het huwelijk is geen van beiden meer.quote:Op woensdag 23 december 2009 20:42 schreef Halcon het volgende:
[..]
Maar men gebruikt haram toch ook als woord voor 'onrein' ? Heb ik altijd gedacht. Je hebt bijvoorbeeld halal en haram als tegenovergestelden van elkaar.
Ik ben het alleen met hem eens omdat vele users hier islam-verbod steeds toejuichen en moskeeen en minaretten verbod ook steeds toejuichen..quote:Op woensdag 23 december 2009 21:19 schreef Mutant01 het volgende:
Gelukkig bestaat de Islamitische wereld uit meer dan alleen Dr.Yusuf en troll Meki.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |