Rouvoet is zonder twijfel heel eng bezig, vooral omdat hij qua achtergrond niet weet waar hij het over heeft, in de gemiddelde Rouvoet-omgeving zijn een hoop ouders nog bij elkaar zijn en is de moeder meestal thuis is om voor de kinderen te zorgen.quote:Op woensdag 23 december 2009 14:27 schreef yvonne het volgende:
[..]
Dat wordt vrijwel onmogelijk in Nederland, gevolgd wat voor beperkingen je allemaal als ouder opgelegd krijgt?
Rouvoet bezig gezien?
Je mag nieteens beslissen over doorbehandelen of niet ( 2 jaar geleden doodziek kind, wereldnieuws)
Bij sommige scholen worden alle hoogbegaafden, vervelende pubers en zittenblijvers preventief doorgestuurd naar Jeugdzorg.
Jeugdzorg is bijna standaard al aanwezig. En dat baart me best wel zorgen.
En nog meer zorgen baart het me dat in de extreme gevallen er nog steeds geen adequate hulp is.
Een meisje van Nulde gebeurt zo weer.
Een 14-jarige die onder toezicht staat realiseert zich niet dat jeugdzorg je gaat zoeken als je vermist bent? Of had ze de panische actie van haar ouders die haar als vermist hebben opgegeven ook niet kunnen voorzien?quote:Op woensdag 23 december 2009 14:27 schreef iteejer het volgende:
[..]
Daar heeft zij zelf niet om gevraagd hoor. Onnodig panische reacties van haar omgeving kunnen haar niet aangerekend worden toch?
Dat vonnis heeft m.i. iets heel dubbels. Want al die observaties en evaluaties die refereren aan ‘de gemiddelde 14-jarige’ en ‘hoe een normaal mens met vriendschappen omgaat’ enz. Het punt is nu juist dat deze Laura klaarblijkelijk niet dat keurslijf in wil. Maar toch wordt precies gemeten hoe goed ze in dat keurslijf past.quote:Op woensdag 23 december 2009 14:36 schreef voyeur het volgende:
Ik heb niet de indruk dat je het vonnis van de kinderrechter gelezen hebt. Daar is geen sprake van een verbod op een bijzondere prestatie; integendeel de rechter vindt het prima mits aan basale voorbereidingseisen voldaan wordt. Je praat met je onderbuik en dat is niets voor jou.
Natuurlijk is die leerplicht gemiddeld genomen ook goed voor een bevolking. En is het gemiddeld genomen ook normaal dat je naar school gaat, en is gemiddeld genomen enz. – maar als je met één specifiek individu van doen hebt, dan wordt het een ander verhaal. Die leerplicht, heel zinnig, voor waarschijnlijk 99,99% van de mensen. Maar dus ook voor Laura?quote:Op woensdag 23 december 2009 14:39 schreef Trommeldaris het volgende:
Wat ik trouwens wel grappig vind is dat veel mensen hier de leerplicht als een slecht iets zien. Ze zien het echt als een wet die alle kinderen afstompt en ze veranderd in één grote eenheidsworst.
Waar komt dat beeld toch vandaan? Begrijpen ze echt totaal niet dat die leerplichtwet juist goed is voor een land.
Ja, want anders past ze niet meer in dat keurslijf.quote:Op woensdag 23 december 2009 14:43 schreef Iblis het volgende:
[..]
Natuurlijk is die leerplicht gemiddeld genomen ook goed voor een bevolking. En is het gemiddeld genomen ook normaal dat je naar school gaat, en is gemiddeld genomen enz. – maar als je met één specifiek individu van doen hebt, dan wordt het een ander verhaal. Die leerplicht, heel zinnig, voor waarschijnlijk 99,99% van de mensen. Maar dus ook voor Laura?
Leerplicht is zeker goed. Maar niet alleen op een school kan je aan de leerplicht voldoen. Sterker nog, dat kan ook ik een bootje.quote:Op woensdag 23 december 2009 14:39 schreef Trommeldaris het volgende:
Wat ik trouwens wel grappig vind is dat veel mensen hier de leerplicht als een slecht iets zien. Ze zien het echt als een wet die alle kinderen afstompt en ze veranderd in één grote eenheidsworst.
Kenniseconomie?quote:Waar komt dat beeld toch vandaan? Begrijpen ze echt totaal niet dat die leerplichtwet juist goed is voor een land.
Ik weet niet of er geen enkele reden is om aan te nemen dat ze niet bij haar vader weggelopen is, de enige berichtgeving daarover komt vooralsnog van de kant van de familie van de vader.quote:Op woensdag 23 december 2009 14:31 schreef DS4 het volgende:
[..]
Dat staat dan wel haaks op het verwijt dat Laura met deze actie haar onvolwassenheid heeft aangetoond...
Cannot have your cake and eat it too.
[..]
Er is geen enkele aanleiding om te denken dat ze weg wilde bij haar vader. Dat staat ook haaks op alle berichtgeving. Dat wil niet zeggen dat het onmogelijk is, maar alles wijst in een andere richting. Dan is het niet zo gek dat we die mogelijkheid hier voorlopig maar eens niet bespreken.
Ik heb het vonnis niet op mijn netvlies staan, maar die voorbereidingseisen... laten we even niet doen alsof dat een wet van Meden en Perzen is. Er zijn meer voorbeelden van mensen die op een tocht gingen waarbij werd gezegd "dat kan zo niet". Soms ging dat goed, soms niet.quote:Op woensdag 23 december 2009 14:36 schreef voyeur het volgende:
Ik heb niet de indruk dat je het vonnis van de kinderrechter gelezen hebt. Daar is geen sprake van een verbod op een bijzondere prestatie; integendeel de rechter vindt het prima mits aan basale voorbereidingseisen voldaan wordt. Je praat met je onderbuik en dat is niets voor jou.
Ik vrees dat jij te makkelijk denkt. Ik ken een voorbeeld van een gezin dat bij mij in de buurt heeft gewoond die ook geregeld verkassen (jaartje hier, jaartje daar). Vader houdt er immers een lucratief, maar niet al te legaal handeltje op na. Die kinderen gingen ook enige tijd niet naar school en dat leverde geen vragen op omdat de leerplichtambtenaar helemaal niet wist dat ze in de buurt zaten.quote:Ze heeft verder een Nieuw-Zeelands paspoort en zou dus ook zo in Nieuw-Zeeland geregistreerd zijn. Heeft iemand jou account gekaapt?
De rechter wijst de eis van Jeugdzorg af en legt het overgrote deel van het psychologisch rapport juist naast zich neer.quote:Op woensdag 23 december 2009 14:42 schreef Iblis het volgende:
[..]
Dat vonnis heeft m.i. iets heel dubbels. Want al die observaties en evaluaties die refereren aan ‘de gemiddelde 14-jarige’ en ‘hoe een normaal mens met vriendschappen omgaat’ enz. Het punt is nu juist dat deze Laura klaarblijkelijk niet dat keurslijf in wil. Maar toch wordt precies gemeten hoe goed ze in dat keurslijf past.
En dan geeft de rechter uiteindelijk wel de bevoegdheid aan de instantie die dat keurslijf hanteert (op zich niet vreemd, want dat is in Nederland de instantie die erover gaat).
Waar talentvolle voetballers en gymnasten b.v. op een heel andere manier benaderd worden, wordt hier iemand die op z’n minst enig talent aan de dag legt – in een verder individuele sport – afgerekend op het feit dat ze voor een 14-jarige zo individueel is. Daar wringt toch iets ontzettend? Dat je langs de maat gelegd wordt die je juist niet wilt?
Ik heb dat echt niemand zien schrijven.quote:Op woensdag 23 december 2009 14:39 schreef Trommeldaris het volgende:
Maar ze staat nog steeds onder toezicht. Ze is in die zin afhankelijk van die instantie, niet van de rechter.quote:Op woensdag 23 december 2009 14:49 schreef voyeur het volgende:
[..]
De rechter wijst de eis van Jeugdzorg af en legt het overgrote deel van het psychologisch rapport juist naast zich neer.
Lees dat ding toch gewoon. Als ze gedaan had wat de rechter wil had ze kunnen uitzeilen.
Daarom is het een wet. Om te zorgen dat er straks geen Laura2 komt die 'graag' geisoleerd in een fabriek aan het werk gaat. Eerst doen ze hun basisopleiding, dan mogen ze doen wat ze leuk vinden.quote:Op woensdag 23 december 2009 14:43 schreef Iblis het volgende:
[..]
Natuurlijk is die leerplicht gemiddeld genomen ook goed voor een bevolking. En is het gemiddeld genomen ook normaal dat je naar school gaat, en is gemiddeld genomen enz. – maar als je met één specifiek individu van doen hebt, dan wordt het een ander verhaal. Die leerplicht, heel zinnig, voor waarschijnlijk 99,99% van de mensen. Maar dus ook voor Laura?
Klopt, maar daarom is het haar eigen schuld dat ze nu achter loopt op school, dat gaat niet toevoegen aan de beslissing om haar te laten gaan.quote:Op woensdag 23 december 2009 14:45 schreef Stupendous76 het volgende:
[..]
Leerplicht is zeker goed. Maar niet alleen op een school kan je aan de leerplicht voldoen. Sterker nog, dat kan ook ik een bootje.
En als Nederland slim was geweest, dan had de overheid gezorgd dat Laura op afgesproken plaatsen bij een marineschip komt aanmeren: bescherming tegen piraten, medische controle, controle op studie, reclame voor de marine, reclame voor Nederland en Laura ook blij.
[..]
Kenniseconomie?
Je schrijft het zelf al: het is goed voor een land, niet per se voor de mensen. De staat heeft baat bij een gedweee massa die niet of nauwelijks kritiek op haar heeft. Wat voor mooie woorden je er ook voor gebruikt, de leerplicht is slavernij en is een inbreuk op de individuele vrijheid.quote:Op woensdag 23 december 2009 14:39 schreef Trommeldaris het volgende:
Waar komt dat beeld toch vandaan? Begrijpen ze echt totaal niet dat die leerplichtwet juist goed is voor een land.
Exact.quote:Op woensdag 23 december 2009 14:42 schreef Iblis het volgende:
Waar talentvolle voetballers en gymnasten b.v. op een heel andere manier benaderd worden, wordt hier iemand die op z’n minst enig talent aan de dag legt – in een verder individuele sport – afgerekend op het feit dat ze voor een 14-jarige zo individueel is. Daar wringt toch iets ontzettend? Dat je langs de maat gelegd wordt die je juist niet wilt?
Ik ben leraar en heb heel veel gevoel bij die leerplichtwet. Ik weet echter ook het verbod op détournement de pouvoir te waarderen. En dat wordt hier met voeten getreden.quote:Op woensdag 23 december 2009 14:39 schreef Trommeldaris het volgende:
Ik heb ook van de kant van JZ zaken gelezen.quote:Op woensdag 23 december 2009 14:45 schreef Leandra het volgende:
Ik weet niet of er geen enkele reden is om aan te nemen dat ze niet bij haar vader weggelopen is, de enige berichtgeving daarover komt vooralsnog van de kant van de familie van de vader.
En ik vind het dus heel normaal. Zie boven.quote:Ik vind het alleen erg jammer dat het kennelijk niet eens bij mensen opkomt dat ze misschien bij haar vader weggelopen zou kunnen zijn.
Aangezien ik geen zin heb om te zoeken en gewoon lui wil zijn: wat waren de eisen dan exact?quote:Op woensdag 23 december 2009 14:49 schreef voyeur het volgende:
Lees dat ding toch gewoon. Als ze gedaan had wat de rechter wil had ze kunnen uitzeilen.
Ik zou mijn kind niet weg laten gaan zonder een fatsoenlijk radarsysteem en een EHBO cursus om maar eens wat te noemen. Overheden in andere landen denken daar net zo over, dus ze zou geen haven uitkomen.quote:Op woensdag 23 december 2009 14:47 schreef DS4 het volgende:
[..]
Ik heb het vonnis niet op mijn netvlies staan, maar die voorbereidingseisen... laten we even niet doen alsof dat een wet van Meden en Perzen is. Er zijn meer voorbeelden van mensen die op een tocht gingen waarbij werd gezegd "dat kan zo niet". Soms ging dat goed, soms niet.
Ik blijf bij mijn standpunt: tenzij de ouders er met de pet naar gooien/onkundig zijn en het gevolg hiervan levert concreet gevaar op... niet mee bemoeien.
Ik ben niet overtuigd van concreet gevaar, laat staan dat ik vind dat haar vader zich gedraagt als iemand die alles maar goed vindt (het varen naar het VK was immers een voorbereidingseis die hij stelde).
[..]
Ik vrees dat jij te makkelijk denkt. Ik ken een voorbeeld van een gezin dat bij mij in de buurt heeft gewoond die ook geregeld verkassen (jaartje hier, jaartje daar). Vader houdt er immers een lucratief, maar niet al te legaal handeltje op na. Die kinderen gingen ook enige tijd niet naar school en dat leverde geen vragen op omdat de leerplichtambtenaar helemaal niet wist dat ze in de buurt zaten.
Immers: inschrijven in het GBA moet je zelf regelen.
In die zin ben ik er dus heilig van overtuigd dat door te verhuizen men lang genoeg uit beeld zou zijn.
Dan kun je twee dingen doen:quote:Op woensdag 23 december 2009 14:54 schreef Trommeldaris het volgende:
Klopt, maar daarom is het haar eigen schuld dat ze nu achter loopt op school, dat gaat niet toevoegen aan de beslissing om haar te laten gaan.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |