Beide voorbeelden die je aanhaalt zijn ook gebaseerd op de waarheid, zowel het Verenigd Koninkrijk die overal een bittere strijd leverde tot de dood, of de Verenigde Staten die de war on terror voert als een levensopdracht.quote:Op donderdag 24 december 2009 19:30 schreef Kees22 het volgende:
[..]
Hoe zei Churchill het ook al weer? "We zullen vechten in de straten etc....."
En die kindertjes in de VSvA die hun vaders aanboden om te sneuvelen in de strijd tegen Al Qaeda?
Zonder context is dit gewoon oorlogsretoriek. Ophitserij van alle tijden en plaatsen.
Nou ja, hij zou zo maar in scene gezet kunnen zijn.quote:Op donderdag 24 december 2009 20:45 schreef De_Ruyter het volgende:
[..]
Beide voorbeelden die je aanhaalt zijn ook gebaseerd op de waarheid, zowel het Verenigd Koninkrijk die overal een bittere strijd leverde tot de dood, of de Verenigde Staten die de war on terror voert als een levensopdracht.
Waarom zou deze speech van Hamas dan niet waar zijn?
Dat kan, maar dat is het niet want Hamas is juist trots op dit soort retoriek, net zoals jouw andere voorbeelden uitgesproken werden door personen die trots waren op die uitspraken.quote:Op donderdag 24 december 2009 21:50 schreef Kees22 het volgende:
[..]
Nou ja, hij zou zo maar in scene gezet kunnen zijn.
Het was motiverend bedoeld voor het Britse volk, net zoals dat van Hamas is voor het Palestijnse volk, met als miniem verschil dat Churchill niet zei "We gijzelen het Britse volk en offeren ze op voor het goede doel en het leven na de dood", wat waarschijnlijk ook niet in goede smaak zou vallen, denk je niet?quote:Ja, ik heb mijn voorbeelden uit de geschiedenis, maar ik wil maar zeggen, dat oorlogsretoriek niet voorbehouden is aan Hamas. En Churchills speech wordt nog steeds aangehaald als erg moedig en motiverend.
Het verschil in waardering is afhankelijk van je eigen positie.
Ik heb ook niks tegen motiverende speeches, maar er zit een groot verschil tussen "We zullen tot de laatste man vechten" of "We zullen onze vrouwen en kinderen als schild gebruiken desnoods".quote:Er is nog een overeenkomst tussen Churchill en deze gast: ze werden allebei bedreigd door een grote aanvallende macht.
Alsof Churchill (of Bush of Rumsfeld) voorop liepen!quote:Op donderdag 24 december 2009 21:57 schreef De_Ruyter het volgende:
[..]
Dat kan, maar dat is het niet want Hamas is juist trots op dit soort retoriek, net zoals jouw andere voorbeelden uitgesproken werden door personen die trots waren op die uitspraken.
[..]
Het was motiverend bedoeld voor het Britse volk, net zoals dat van Hamas is voor het Palestijnse volk, met als miniem verschil dat Churchill niet zei "We gijzelen het Britse volk en offeren ze op voor het goede doel en het leven na de dood", wat waarschijnlijk ook niet in goede smaak zou vallen, denk je niet?
Ik vind het dus niet vergelijkbaar.
[..]
Ik heb ook niks tegen motiverende speeches, maar er zit een groot verschil tussen "We zullen tot de laatste man vechten" of "We zullen onze vrouwen en kinderen als schild gebruiken desnoods".
Ja dat deden ze, Engeland was de frontlinie en de Verenigde Staten namen het voortouw als het gaat om de inmenging in het Midden Oosten. Dat ze zelf niet met een geweer staan te schieten is een non-argument, dat ben je wel met me eens hoop ik.quote:Op vrijdag 25 december 2009 00:14 schreef Kees22 het volgende:
[..]
Alsof Churchill (of Bush of Rumsfeld) voorop liepen!
Goed, vrolijk/gezegend kerstfeest. Al naar je overtuiging.quote:Op vrijdag 25 december 2009 00:19 schreef De_Ruyter het volgende:
[..]
Ja dat deden ze, Engeland was de frontlinie en de Verenigde Staten namen het voortouw als het gaat om de inmenging in het Midden Oosten. Dat ze zelf niet met een geweer staan te schieten is een non-argument, dat ben je wel met me eens hoop ik.
Verder, vrolijk kerstfeest, we zijn nu in Vrijdag.
Hou het maar bij vrolijk, heb verder geen religieuze bindingen.quote:Op vrijdag 25 december 2009 00:33 schreef Kees22 het volgende:
[..]
Goed, vrolijk/gezegend kerstfeest. Al naar je overtuiging.
Nee, dat is in dit licht geen non-argument. Sterker nog: het was een algemeen gevoeld ressentiment tegen Bush jr c.s.. Makkelijk lullen als je je eigen zonen en dochters (of jezelf) buiten schot houdt.
Churchill had zelf nog gevochten in de Eerste Wereldoorlog, geloof ik.
Sterker nog: onze Middelkoop wordt tegengeworpen dat hij geen dienst heeft gedaan.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |