abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  zaterdag 8 mei 2010 @ 22:30:58 #251
167383 Molurus
ex-FOK!ker
pi_81194329
quote:
Op zaterdag 8 mei 2010 22:02 schreef Molurus het volgende:
Overigens betekent "natuur" niet veel meer dan "de aard van", het geheel van eigenschappen dat iets heeft. En als er een god bestaat dan heeft die onmiskenbaar eigenschappen. Een "natuur".
En wat betekent het dan, wanneer iets "niet natuurlijk" is? Precies. Dat het geen eigenschappen heeft!
Niet meer aanwezig in dit forum.
pi_81437553
Zal ik ook maar weer eens iets posten

Heb het artikel van Hart ondertussen ook gelezen en soms heeft hij wel een punt. Hart lijkt echter niet te begrijpen dat de meeste New Atheist-boeken niet voor filosofen of theologen zijn geschreven, maar voor het grote publiek. Zijn artikel komt op mij daarom over als een oproep om toch niet langer meer naar Discovery Channel te kijken, maar alleen wetenschappelijke artikelen in Nature te lezen, omdat dat toch zo veel meer 'sophisticated' is.

In het volgende commentaar op de blog kan ik me wel vinden:
quote:
Stephen Kennamer says:
All right, here's what Hart gets right: Nietzsche and Hume did the job so well that there is really nothing for Dawkins and Hitchens to add. But I might also say that Augustine and John Calvin did the job so well that there is nothing for Barth, Bonhoeffer, and Kung to add. Nonetheless, Christian apologists go on writing, and sometimes their writing sinks to the level of Robertson and Falwell and Hagee.

The New Atheists are popular journalists and their efforts resemble that of the late 19th century's Robert Ingersoll rather than Nietzsche. Their writings do not add to his, either: he concentrated, as they also often do, on the elementary contradictions that can be found in the Bible by any ordinary reader.

So why are they repeating such stale news? Because over 350 years of knockdown arguments against theism have failed to knock it down. You can't say that Hume, Kant, and Nietzsche finished the job and eradicated what Voltaire called "the infamy." Hart can't argue that there is no need for these books: he can't say that superstitious religion--the rotgut kind, the kind that sees God's hand in every human event and hates gays--has been wiped out.

Everyone but Hart seems to understand that the New Atheists have been galvanized by seeing fundamentalist and evangelical Christianity not only grow exponentially in numbers and influence in the world's one remaining superpower, but essentially take over its government for eight years, there to make war on science as well as on other countries. Yes, it's true, the New Atheists do not engage with Karen Armstrong's impalpable god of the educated mystics of the Middle Ages--a god whose existence is so compatible with his non-existence that nothing is at stake either way. They engage with the god of Robertson and Falwell. Hart probably abhors that god as much as the New Atheists do--I hope he does--but he would rather purge the intellectual commonwealth of everyone who fails read Thomas Aquinas from cover to cover than oppose the people who would burn Hume, Kant, and Nietzsche at the stake if they had their druthers.

While he is accusing the New Atheists of missing the point of highly sophisticated arguments for the existence of God, he seems to miss the point of a really simple argument: if there is no compelling evidence for the belief in question, the skeptic is not really required to entertain the belief and take up the billions of pages of subtle exegesis. Perhaps Dawkins goes too far in arguing that he can prove the non-existence of god, but that does not acquit Hart of setting him up as a straw man. Most atheists are content with a much more modest assertion: "I do not say that unicorns do not exist; I say that you have not given me any reason to believe that they exist." The burden is on the believer. I don't have to read Aquinas's Summa Unicornicus until you give me something better than "He will prove that unicorns, although invisible, non-physical, and undetectable, exist ontologically and necessarily because a contingent unicorn is paradoxical." When Hart's "god" turns out to be merely the spiritual plenitude out of which something rather than nothing sprang into being, the intelligent atheist merely shrugs: a god that transcendent is impossible to disprove, but the existence of he, she, or it leaves earthly matters standing precisely as they stood before. It is only when Hart's god takes an interest in us, loves us, chastises us, and takes human form and dies for us because somehow our original sin required the blood sacrifice of our Maker or the Maker's son, that the atheist is presented with anything relevant to human life; and now the atheist can choose from a thousand arguments in refutation, drawn from philology, history, science, and even religious studies. We simply know too much about anthropology, comparative religion, and how the Bible came to be written and then sacralized. Freud was wrong about almost everything he said about everything, excepting only his observation that monotheism with its eternal life is an infantile wish-fulfillment. He could get this one thing right because it is obvious to any genuinely educated person; in fact, Feuerbach got it right almost a century earlier.

The New Atheists are topical polemicists. They do not argue at Hart's level because it has already been done. They rail against the current state of affairs because it does not seem to matter that it has already been done, and it clearly needs doing again. They don't refute Aquinas, but neither does Hart rehabilitate Aquinas; and if he did, there would still be no evidence for the god of American fundamentalists. The crimes committed in the name of religion are convulsing the globe; meanwhile, Hart's argument that atheists have not proved the non-existence of the not-exactly-existing god leave things just where they are.
En dan gaan we nu weer lekker Hume, Paine en Nietzsche lezen.
  vrijdag 14 mei 2010 @ 23:06:08 #253
167383 Molurus
ex-FOK!ker
pi_81439838
quote:
Op vrijdag 14 mei 2010 22:22 schreef Gaspedaal het volgende:
Zijn artikel komt op mij daarom over als een oproep om toch niet langer meer naar Discovery Channel te kijken, maar alleen wetenschappelijke artikelen in Nature te lezen, omdat dat toch zo veel meer 'sophisticated' is.
Als dit werkelijk de strekking van zijn artikel is dan lijkt het me dat de nieuwe atheisten dat volmondig met hem eens zijn.

PS: redelijk goed commentaar inderdaad.

[ Bericht 3% gewijzigd door Molurus op 14-05-2010 23:20:05 ]
pi_81564256
Yo, Gaspedaal. Bedankt voor het citeren van dat stukje, het brengt precies onder woorden hoe ik er zelf over ben gaan denken de laatste pakweg 2 jaar. En die Stephen Kennamer verdiend een krat bier voor het zo mooi opschrijven
Weg met de riooljournalistiek. Klik er niet op. Ze vergiftigen de maatschappij.
pi_81604979
Dit is ook nog een leuke voor Koningdavid:

http://motherjones.com/kevin-drum/2010/04/theology
quote:
Hart:
The most venerable metaphysical claims about God do not simply shift priority from one kind of thing (say, a teacup or the universe) to another thing that just happens to be much bigger and come much earlier (some discrete, very large gentleman who preexists teacups and universes alike). These claims start, rather, from the fairly elementary observation that nothing contingent, composite, finite, temporal, complex, and mutable can account for its own existence, and that even an infinite series of such things can never be the source or ground of its own being, but must depend on some source of actuality beyond itself. Thus, abstracting from the universal conditions of contingency, one very well may (and perhaps must) conclude that all things are sustained in being by an absolute plenitude of actuality, whose very essence is being as such: not a “supreme being,” not another thing within or alongside the universe, but the infinite act of being itself, the one eternal and transcendent source of all existence and knowledge, in which all finite being participates.

You can decide for yourself whether this string of words actually makes anything about God more understandable. I doubt it. But it hardly matters, because even if you like Hart's formulation, this is simply not the lived experience of Christianity for most people. Hart would like us to believe that anyone who hasn't spent years meditating on Aquinas and Nietzsche isn't worth engaging with, but walk into any Christian church in America — or the world — and you'll find it full of people who understand God much the same way Hitchens and Dawkins do, not the way Hart does. That's the reality of the religious experience for the vast majority of believers. To call a foul on those who want to engage with this experience — with the world as it is, rather than with Hart's abstract graduate seminar version of the world — is to insist that nonbelievers forfeit the game without even taking the field.
  woensdag 19 mei 2010 @ 00:50:26 #256
302800 Frith
fictief en almachtig
pi_81607574
tvp
pi_81612377
Mooi stukje van Kennamer, inderdaad. Ik krijg het idee dat er de laatste jaren (of decennia, of misschien wel eeuwen) een soort van nieuwe "intellectuele religieuze beleving" opgekomen is, met apologeten als Craig. Apologeten had je al vrij kort na de vorming van het Christendom natuurlijk, maar met al die toenemende kennis krijg ik het idee dat dit soort mensen steeds meer van het oorspronkelijke idee van geloven afdwalen. Aan de ene kant proberen ze zich hartstochtelijk over te geven aan die geloofsbelevenis, en aan de andere kant zetten ze alle intellectuele middelen in mijn ogen nogal selectief in om die opstanding van Christus toch maar aannemelijk te maken, het bestaan van God plausibel te maken met de laatste inzichten betreffende kosmologie, etcera.

Ik ben er nog niet helemaal over uit, maar het gevoel bekruipt me dat dit een valse vorm van intellectualisme is. Ik ben er steeds meer van overtuigd dat geloven geloven in de kern van het woord moet blijven: vertrouwen in God. Al die krampachtige pogingen om het met de laatste wetenschappelijke inzichten van de wetenschap compatibel te maken kunnen me eerlijk gezegd gestolen worden, en ik kan ze steeds minder serieus nemen. Ergens doet het me denken aan Nicodemus die bij Jezus komt:
quote:
Zo was er een farizeeër, een van de Joodse leiders, met de naam Nikodemus. 2 Hij kwam in de nacht naar Jezus toe. ‘Rabbi,’ zei hij, ‘wij weten dat u een leraar bent die van God gekomen is, want alleen met Gods hulp kan iemand de wondertekenen doen die u verricht.’ 3 Jezus zei: ‘Waarachtig, ik verzeker u: alleen wie opnieuw wordt geboren, kan het koninkrijk van God zien.’ 4 ‘Hoe kan iemand geboren worden als hij al oud is?’ vroeg Nikodemus. ‘Hij kan toch niet voor de tweede keer de moederschoot ingaan en weer geboren worden?’ 5 Jezus antwoordde: ‘Waarachtig, ik verzeker u: niemand kan het koninkrijk van God binnengaan, tenzij hij geboren wordt uit water en geest. 6 Wat geboren is uit een mens is menselijk, en wat geboren is uit de Geest is geestelijk. 7 Wees niet verbaasd dat ik zei dat jullie allemaal opnieuw geboren moeten worden. 8 De wind waait waarheen hij wil; je hoort zijn geluid, maar je weet niet waar hij vandaan komt en waar hij heen gaat. Zo is het ook met iedereen die uit de Geest geboren is.’ 9 ‘Maar hoe kan dat?’ vroeg Nikodemus.
Overal moet maar een antwoord op gevonden worden. Hoe is Jezus opgestaan? Hoe kan God bestaan? Kennamer noemt inderdaad Karen Armstrong, een persoon wiens visie op geloof ik voor een groot deel denk ik wel deel.
pi_81732766
quote:
Op woensdag 19 mei 2010 09:40 schreef Haushofer het volgende:
Ik ben er nog niet helemaal over uit, maar het gevoel bekruipt me dat dit een valse vorm van intellectualisme is. Ik ben er steeds meer van overtuigd dat geloven geloven in de kern van het woord moet blijven: vertrouwen in God.
Het probleem is dat zonder de rationele rechtvaardiging van je geloof je geloof mogelijk neer kan komen op onzin. Zodra iemand om een filosofische verantwoording roept wat betreft je levensvisie dien je met argumenten te komen waarom je iets doet. Toch vind ik zoiets wel raar, want ik denk dat de belangrijkste waarden in je leven amper rationeel te rechtvaardigen zijn.
pi_81733028
Daarom kom ik op atheïsme uit, want het is precies zoals Gaspedaal en Haushofer hierboven schetsen, als gelovige moet je kiezen tussen het blind navolgen van aantoonbare onzin of jezelf verliezen in een zo'n complex intellectueel abstracte kronkel dat je ongeveer een studie filosofie of theologie nodig hebt om er iets van te maken, hetgeen voor de meeste mensen überhaupt ver buiten hun capaciteiten valt.

PS Beethoven is toffer
pi_81847819
quote:
Op vrijdag 21 mei 2010 19:22 schreef Friek_ het volgende:

[..]

Het probleem is dat zonder de rationele rechtvaardiging van je geloof je geloof mogelijk neer kan komen op onzin.
Dat snap ik, maar ik denk dat mensen als Craig er helemaal in doorschieten
quote:
Zodra iemand om een filosofische verantwoording roept wat betreft je levensvisie dien je met argumenten te komen waarom je iets doet. Toch vind ik zoiets wel raar, want ik denk dat de belangrijkste waarden in je leven amper rationeel te rechtvaardigen zijn.
pi_81863229
quote:
Op vrijdag 21 mei 2010 19:29 schreef vaarsuvius het volgende:
Daarom kom ik op atheïsme uit, want het is precies zoals Gaspedaal en Haushofer hierboven schetsen, als gelovige moet je kiezen tussen het blind navolgen van aantoonbare onzin of jezelf verliezen in een zo'n complex intellectueel abstracte kronkel dat je ongeveer een studie filosofie of theologie nodig hebt om er iets van te maken, hetgeen voor de meeste mensen überhaupt ver buiten hun capaciteiten valt.

PS Beethoven is toffer
Ik vind dit heel scherp geforumuleerd. Ik denk er precies hetzelfde over na mijn studie theologie.

Wat ik ook interessant vind van de moderne tijd is dat het kamp van Dawkins altijd zijn pijlen richt op god. De focus ligt constant op het wel of niet bestaan van god, alsof dat de bottum line van religie is.

Is, als bewezen wordt dat god niet bestaat, het hele mensbeeld dat het christendom er op na houdt ook onzin?

Los of god wel of niet bestaat vind ik dat religie, en vooral het verhalende aspect, wel zinnige antwoorden heeft gegeven aangaande mensbeeld/ filosofische antroplogie.

[ Bericht 12% gewijzigd door Sattyagraha op 25-05-2010 11:34:50 ]
Vrijheid kan je toch niet bewijzen!
pi_81864004
quote:
Op dinsdag 25 mei 2010 11:24 schreef Sattyagraha het volgende:

Is, als bewezen wordt dat god niet bestaat, het hele mensbeeld dat het christendom er op na houdt ook onzin?
Hoe kan je in hemelsnaam bewijzen dat God niet bestaat?
---o---
pi_81864069
quote:
Op dinsdag 25 mei 2010 11:45 schreef mariox het volgende:

[..]

Hoe kan je in hemelsnaam bewijzen dat God niet bestaat?
Het is een stelling...

Anders geformuleerd.

Als je vooronderstelt dat god niet bestaat is dan het religieuze mensbeeld ook onzin?
pi_81864128
quote:
Op dinsdag 25 mei 2010 11:47 schreef Sattyagraha het volgende:

[..]

Het is een stelling...

Anders geformuleerd.

Als je vooronderstelt dat god niet bestaat is dan het religieuze mensbeeld ook onzin?
Voor mij is die vooronderstelling onmogelijk.
---o---
pi_81865132
quote:
Op dinsdag 25 mei 2010 11:48 schreef mariox het volgende:
Voor mij is die vooronderstelling onmogelijk.
Dan zal je wel onweerlegbaar bewijs hebben voor het tegendeel.
pi_81866565
quote:
Op dinsdag 25 mei 2010 12:17 schreef Modus het volgende:

[..]

Dan zal je wel onweerlegbaar bewijs hebben voor het tegendeel.
Ik heb zeker mijn aannemelijkheden opgebouwd gedurende mijn leven. Allemaal kleine draadjes van bewijzen die zich hebben omgevormd tot een dikke touw van een naar zekerheid naderende waarschijnlijkheid.
---o---
pi_81866717
quote:
Op dinsdag 25 mei 2010 12:58 schreef mariox het volgende:

[..]

Ik heb zeker mijn aannemelijkheden opgebouwd gedurende mijn leven. Allemaal kleine draadjes van bewijzen die zich hebben omgevormd tot een dikke touw van een naar zekerheid naderende waarschijnlijkheid.
Dat zijn slechts persoonlijke ervaringen en gevoelens, die alleen voor jou waarde hebben en niet voor de rest van de mensheid. En dan maak ik geen bezwaar tegen als je er voor jezelf over spreekt als 'bewijzen' Dat vind ik prima. Maar het zijn geen 'bewijzen' voor anderen, voor ons.
pi_81867014
quote:
Op dinsdag 25 mei 2010 13:02 schreef vaarsuvius het volgende:

[..]

Dat zijn slechts persoonlijke ervaringen en gevoelens, die alleen voor jou waarde hebben en niet voor de rest van de mensheid. En dan maak ik geen bezwaar tegen als je er voor jezelf over spreekt als 'bewijzen' Dat vind ik prima. Maar het zijn geen 'bewijzen' voor anderen, voor ons.
Tuurlijk is het voor mij persoonlijk. Want de vraag is bij dit soort dingen: Bestaat er wel zoiets als objectief bewijs?
---o---
pi_81867130
quote:
Op dinsdag 25 mei 2010 13:10 schreef mariox het volgende:

[..]

Tuurlijk is het voor mij persoonlijk. Want de vraag is bij dit soort dingen: Bestaat er wel zoiets als objectief bewijs?
bij geloofszaken..... Nee

Maar atheisten claimen dan ook niet te bewijzen dat god niet bestaat, slechts dat er 0 aanwijzingen zijn dat hij wel bestaat.

NB verwar dit niet met meer gedetailleerde bewijzen tegen losse dingen van religies, daarvan kan soms wel echt wetenschappelijk bewezen worden dat iets niet bestaat. BV de zondvloed, of de exodus uit egypte
pi_81867406
quote:
Op dinsdag 25 mei 2010 13:10 schreef mariox het volgende:

[..]

Je zou hooguit iets van een "mate van objectiviteit" kunnen formuleren.
pi_81867985
quote:
Op dinsdag 25 mei 2010 13:14 schreef vaarsuvius het volgende:

[..]

bij geloofszaken..... Nee

Maar is niet alle kennis die je opdoet een manier van geloof dan?
---o---
pi_81870732
Zo irritant, altijd in deze discussie te vervallen.

Kunnen we er niet een keer overheen stappen en over de inhoud discussiëren ipv over de kaders van het kennen/weten?
  dinsdag 25 mei 2010 @ 15:48:00 #273
167383 Molurus
ex-FOK!ker
pi_81873157
quote:
Op dinsdag 25 mei 2010 14:53 schreef Sattyagraha het volgende:
Zo irritant, altijd in deze discussie te vervallen.

Kunnen we er niet een keer overheen stappen en over de inhoud discussiëren ipv over de kaders van het kennen/weten?
Ik kan me die frustratie heel goed voorstellen. Maar bij religie zijn de kaders van het kennen/weten nou juist van fundamenteel belang: die ontbreken namelijk bij religie altijd. En zonder die kaders is een inhoudelijke discussie zinloos. Dus nee, daar kunnen we niet zomaar overheen stappen.
pi_81874294
quote:
Op dinsdag 25 mei 2010 15:48 schreef Molurus het volgende:

[..]

Ik kan me die frustratie heel goed voorstellen. Maar bij religie zijn de kaders van het kennen/weten nou juist van fundamenteel belang: die ontbreken namelijk bij religie altijd. En zonder die kaders is een inhoudelijke discussie zinloos. Dus nee, daar kunnen we niet zomaar overheen stappen.
Nou sorry hoor, maar dat is echt onzin, tenzij je er een zeer nauwe kijk op religie hanteert.

Religie levert een bepaalde ethiek, een bepaald mensbeeld, een bepaalde moraal, kunst, verhalen, etc etc. Daar kan in de meeste gevallen inhoudelijk over gediscussieerd worden zonder het wel of niet bestaan van god daar in te mengen.

En in hoeverre vind jij die kaders bij andere disciplines wel terug? Heeft Kant niet aangetoond dat er altijd grenzen zitten aan het kennen en het weten?
  dinsdag 25 mei 2010 @ 17:56:09 #275
167383 Molurus
ex-FOK!ker
pi_81879254
quote:
Op dinsdag 25 mei 2010 16:14 schreef Sattyagraha het volgende:
Nou sorry hoor, maar dat is echt onzin, tenzij je er een zeer nauwe kijk op religie hanteert.
Dat valt te bezien.
quote:
Religie levert een bepaalde ethiek, een bepaald mensbeeld, een bepaalde moraal, kunst, verhalen, etc etc. Daar kan in de meeste gevallen inhoudelijk over gediscussieerd worden zonder het wel of niet bestaan van god daar in te mengen.
Ik heb dit standpunt al eerder in deze forums verdedigd, en dat doe ik met alle liefde weer:

Religie is geen bron van ethiek of moraliteit.

De mens is zelf een bron van ethiek en moraliteit en al de zaken die je hier noemt, en heeft nogal eens de gewoonte om die op te hangen aan een hemelkapstok (die overigens eveneens door de mens is bedacht). Waarom die daar aan gehangen zouden moeten worden is mij niet duidelijk, anders dan dat het een buitengewoon makkelijk excuus is om het vooral niet over de inhoud te hebben en elke verantwoordelijkheid te ontkennen.

Dus met het risico dat we het weer over de kaders moeten hebben: zou je eens kunnen beargumenteren hoe religie een bron zou zijn van ethiek en moraliteit?

Mind you: ik heb niets tegen een inhoudelijke discussie over ethiek en moraliteit. Maar zo gauw ik religie daarin tegenkom als een op zichzelf staand argument haak ik af. "Er staat zus of zo in de Bijbel", of "het is de christelijke traditie dat" zal ik nooit accepteren als valide argumenten.
quote:
En in hoeverre vind jij die kaders bij andere disciplines wel terug? Heeft Kant niet aangetoond dat er altijd grenzen zitten aan het kennen en het weten?
Grenzen, ja. Dat betekent echter niet dat kennen en weten volledig onmogelijk zijn, noch betekent dat dat je die naar behoeven aan de hemelkapstok kunt hangen. Het is precies die hemelkapstok die een inhoudelijke discussie in de weg staat.

[ Bericht 0% gewijzigd door Molurus op 25-05-2010 18:24:10 ]
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')