Zie ook de mail die iedereen hierover heeft ontvangen:quote:Besloten is dat tot en met 31 januari 2010 het plastic reisbewijs geactiveerd kan worden om ellenlange wachtrijen te voorkomen.
In de eerste maand van het volgende jaar blijft de gewone OV-kaart nog het geldig reisbewijs in Nederland, dus ook in Amsterdam en Rotterdam, die al volledig waren overgestapt op de chipper. Bron.
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Ik heb nog geen kaart, wat moet ik doen?
Het is een hekel karwei om in het bezit te komen van deze kaart. Tenminste, voor velen! Waar deze kaarten al ruimschoots verspreid hadden moeten zijn onder de talloze studenten die hun pasfoto al (wellicht wel meerdere keren) hadden ingeleverd, is er her en der 'iets' fout gegaan, waardoor de pasfoto's zijn verdwenen. Hiervoor kun je het best contact opnemen met www.studentenreisbewijs.nl . Zij zorgen voor de distributie van deze kaarten. Pasfoto's kunnen alleen worden ingeleverd bij een postkantoor en dus niet los worden opgestuurd. Heb jij je pasfoto onlangs opgestuurd en nog niets ontvangen? Kijk dan op www.studentenreisbewijs.nl voor meer info.
Ook wordt er gezocht naar oplossingen voor mensen die op 1 januari 2010 nog géén OV-Chipkaart hebben ontvangen: http://headlines.nos.nl/forum.php/list_messages/18250Hoe gaat dat dan als ik wil gaan reizen met die kaart?
Ben je in het bezit van een Studenten OV-chipkaart en heb je er een geldig
studentenreisproduct op staan? Dan ben je nu klaar voor het reizen met het openbaar vervoer.
Reizen met de Studenten OV-chipkaart is heel eenvoudig. Het studentenreisproduct dat op de kaart staat is geldig zolang je recht hebt op studiefinanciering. Zorg ook voor het reizen tijdens je kortingsperiode voor voldoende saldo op de kaart.
Let op: Het moment van inchecken bepaalt of je je hele reis vrij, of met korting maakt. Als je incheckt tijdens de kortingsperiode, dan wordt de hele gemaakte reis met korting berekend. Check je in in je vrij reizen periode, dan is de hele reis gratis.Maar het is nog geen 1 januari 2010, en ik heb al wel zo'n kaart? Kan ik daar ook gewoon mee reizen?
Tot en met 31 december 2009 geldt alleen je oude OV-jaarkaart ('papieren versie') als je OV-jaarkaart. Op vertoonvan deze pas kun je in bus, trein, tram en metro gratis reizen. Je kunt al wel met korting reizen: zodra je je pas oplaadt bij een van de oplaadpunten en daarna met bijvoorbeeld de bus reist, ziet hij de betaling als eentje met 40% korting.Maar hoe zit dat dan met de stations van bijvoorbeeld metro waar je nu al alleen toegang hebt tot de metro met je OV-Chipkaart?
Dit geldt voor Rotterdam en Amsterdam. Klik op de links voor meer informatie over het reizen met je OV-Chipkaart (icm papieren versie) op deze metrostations.
Ook over de trams in Utrecht is er wat te zeggen:quote:Met ingang van 1 augustus kun je met je Studenten OV-chipkaart ook in de provincie Utrecht reizen. De chipkaart is vooralsnog niet geldig in de tram. Er komt een overgangsperiode tot medio 2010, waarin ook de strippenkaart nog gebruikt mag worden. Als tegen die tijd de OV-chipkaart landelijk is ingevoerd, is de strippenkaart niet meer geldig.Stel ik ben mijn papieren kwijt maar heb gelukkig al wel mijn OV-Chipkaart ontvangen? Kan ik dan die gebruiken?
Nee. Om je OV-Chipkaart als OV-jaarkaart te laten gebruiken, waarmee je op vertoon gratis kunt reizen, dien je deze te activeren zoals boven is beschreven. Aangezien deze activatie pas vanaf 1 januari 2010 geldt, is je OV-Chipkaart tot die tijd geen vrijbrief om gratis te reizen: hiervoor dien je je papieren pas te tonen. Voor stations waarvoor toegang reeds slechts mogelijk is door het gebruik van een chipkaart, geldt bovenstaande.
In 2009 zijn er drie mogelijke situaties:Je hebt naast de papieren kaart een OV-chipkaart nodig om te kunnen reizen; dit geldt in de metro van Rotterdam en vanaf 27 augustus in de metro van Amsterdam Je kunt reizen met OV-chipkaart, samen met de papieren kaart Je kunt niet reizen met OV-chipkaart, maar alleen met de papieren kaart
Over deze opties zal ik nog wat uitgebreide informatie opzoeken. Mocht je deze hebben en netjes kunnen formuleren, post ze hier, dan neem ik ze op in de FAQ
======================================================================================
Nuttige sites (tevens bronnen) en telefoonnummers
======================================================================================
www.ib-groep.nl (tot 31 december 2009)
www.ocwduo.nl (vanaf 1 januari 2010)
http://www.studentenreisbewijs.nl/
en in het bijzonder:
http://www.studentenreisbewijs.nl/veelgestelde-vragen
http://www.ib-groep.nl/pa(...)ten_ov-chipkaart.asp
Telefonisch kan via:
0900 - 66 55 444 ( ¤0,10 euro/min)
[ Bericht 54% gewijzigd door Rene op 29-12-2009 23:18:35 ]You dream it, I live it.
Nee, daar zijn speciale kastjes voor.quote:Op dinsdag 22 december 2009 13:18 schreef Mirel het volgende:
Ik hoorde dat als je je chipkaart over zo'n ding scant, dat hij geld van je rekening haalt. Maar dat geldt dus niet voor studenten die al een OV jaarkaart hadden dus?![]()
En waar ik mijn abbonement moet 'ophalen' maakt toch in principe niets uit? Langs zo'n ding scannen en da's ok toch?
Als je een al een OV-chipkaart hebt moet je daar 31 januari je product voor 2010 opladen (en nee, 'langs zo'n ding scannen' werkt niet), anders kan je wel gaan betalen als je door een poortje gaat. Lees gewoon de OP even.quote:Op dinsdag 22 december 2009 13:18 schreef Mirel het volgende:
Ik hoorde dat als je je chipkaart over zo'n ding scant, dat hij geld van je rekening haalt. Maar dat geldt dus niet voor studenten die al een OV jaarkaart hadden dus?![]()
En waar ik mijn abbonement moet 'ophalen' maakt toch in principe niets uit? Langs zo'n ding scannen en da's ok toch?
Nee, iedereen kan in principe vanaf 1 januari dat reisproduct gaan ophalen, die aangegeven periodes zijn adviesdata.quote:Op dinsdag 22 december 2009 13:34 schreef Mirel het volgende:
Lalz, ik kan pas vanaf de 2e week in januari die zooi 'ophalen'.(achternaam M)
Ja echt logisch vind ik dat systeem niet.. Ik kom in januari al amper in de buurt van zo'n oplaadpunt laat staan binnen de gegeven periodequote:Op dinsdag 22 december 2009 13:34 schreef Mirel het volgende:
Lalz, ik kan pas vanaf de 2e week in januari die zooi 'ophalen'.(achternaam M)
Oh dat wist ik niet, toch blijf ik de keuze van de locaties voor dergelijke oplaadpunten raar vinden..quote:Op dinsdag 22 december 2009 13:35 schreef Dennis101 het volgende:
[..]
Nee, iedereen kan in principe vanaf 1 januari dat reisproduct gaan ophalen, die aangegeven periodes zijn adviesdata.![]()
Je kunt het beste wat later op de avond bellen. Dan kom je er gelijk door.quote:Op dinsdag 22 december 2009 17:51 schreef Negaiido het volgende:
Heeft er nog iemand naar de klantenservice gebeld? Ik heb het twee keer geprobeerd en ik kreeg maar niemand ervoor.
Dat denk jij maar zelfs als je nu belt moet je wachten -.-' Volgensmij word ik gewoon belazerd.quote:Op dinsdag 22 december 2009 17:52 schreef Dennis101 het volgende:
[..]
Je kunt het beste wat later op de avond bellen. Dan kom je er gelijk door.
Nee dat denk ik niet, ik heb zelf ook gebeld gister om 9 uur en kwam er gelijk doorquote:Op dinsdag 22 december 2009 20:21 schreef Negaiido het volgende:
[..]
Dat denk jij maar zelfs als je nu belt moet je wachten -.-' Volgensmij word ik gewoon belazerd.
Succes, ben benieuwd of ze daar überhaupt een antwoord op hebben.quote:Op dinsdag 22 december 2009 20:44 schreef Negaiido het volgende:
Hoe het nou eigenlijk met de status van mijn ov chipkaart zit, ik vind die emails best vaag. Daarnaast zou ik ook graag willen weten hoe lang het nog duurt i.v.m. de kerstdagen etc.
Er staat een tijdelijk product op wat geldig is tot 31 januari.quote:Op dinsdag 22 december 2009 20:53 schreef pickup52 het volgende:
Marr hoe zit dat nu van 1 januari t/m 31 januari, kan je dan zowel reizen met een niet-geactiveerde OVchipkaart als een wel geactiveerde?
Maak daar maar 30 minuten van ofzo, ze nemen helemaal niet op.quote:Op dinsdag 22 december 2009 21:01 schreef KoekjesTwister het volgende:
Ik hang al 10 minuten in de wachtrij.
Ik moest 20 minuten wachtenquote:Op dinsdag 22 december 2009 20:47 schreef Negaiido het volgende:
Maar ze nemen sowiezo niet eens op: "Al onze medewerkers zijn nog steeds in gesprek" echt bullsh*t gewoon -.-.
En dat om 20:47, ik geloof er niks meer van.
Bij mij precies hetzelfde. formulier ruim voor 1 november verstuurd. Heb daarna nog 4-5 keer gebeld. begin december twee keer toegezegd dat ze het uit zouden zoeken en ik een mailtje zou ontvangen. afgelopen vrijdag ochtend gebeld: ja we hebben je foto ontvangen alleen de kaart is nog niet in productie. hang ik op kijk ik in mijn mail zie ik twee mailtjes van de klantenservice dat ze niets ontvangen hebben en of ik het opnieuw wil opsturen. wordt echt helemaal gek van die overheids zooi. vandaag weer gebeld, mijn gegevens zijn genoteerd en ik zou een tijdelijk kaart of zoiets krijgen zodat ik per 1-01-10 kan reizen.quote:Op dinsdag 22 december 2009 21:56 schreef Leucopterus het volgende:
[..]
Ik moest 20 minuten wachten![]()
Ze hadden mijn formulier (wat ik ruim voor de 'deadline' had opgestuurd) niet ontvangen. Vandaag een mailtje gekregen van de klantenservice waarin stond dat ik het formulier opnieuw moest opsturen.
Een belangrijke noot in het e-mailbericht: Heb je het aanvraagformulier langer dan enkele dagen geleden opgestuurd, dan verzoeken wij jou een nieuw aanvraagformulier op te vragen via www.studentenov-chipkaart.nl. Onze excuses voor het ongemak. Als je het formulier retourneert, zorgen wij ervoor dat jij sowieso kunt reizen met het openbaar vervoer per 1 januari 2010.
Ik hoop op het beste.
Ik begrijp het ook niet meer helemaal.quote:Op dinsdag 22 december 2009 20:44 schreef Negaiido het volgende:
Hoe het nou eigenlijk met de status van mijn ov chipkaart zit, ik vind die emails best vaag. Daarnaast zou ik ook graag willen weten hoe lang het nog duurt i.v.m. de kerstdagen etc.
In principe check je in- en uit bij de kaartlezers bij het in- en uitstappen, zoals chiren zegt. Echter, bij sommige vervoersbedrijven werkt de OV-chipkaartapparatuur nog niet (denk aan Syntus, Veolia). Aangezien je vanaf 1 januari alleen nog een OV-chipkaart hebt, laat je daar de kaart zien aan de chauffeur. Zodra de apparatuur daar werkt, check je gewoon in- en uit.quote:Op woensdag 23 december 2009 17:26 schreef MervinMinky het volgende:
Moet je als student die chipkaart in de bus aan de chauffeur laten zien of gewoon scannen in de bus?
Je checkt in bij het instappen van de bus en uit bij het uitstappen. Stap je over, dan check je dus in en uit in de eerste bus en daarna in en uit in de tweede. Dit geldt ongeveer hetzelfde voor metro's, waar je echter niet in het voertuig, maar op de stations in- en uitcheckt. Bij treinen check je alleen in op je vertrekstation en uit op je aankomststation, tenzij je van vervoerder wisselt. Overigens kun je nog niet in- en uitchecken op treinstations met je studenten-OV-chipkaart, dus volstaat het tonen aan de conducteur. Die heeft een afleesapparaatje om te controleren of er inderdaad een studentenreisrecht op staat.quote:En als je 2 bussen naar school en 2 bussen naar huis neemt moet je dan bij de laatste bus voordat je afstapt om naar huis te gaan weer scannen of jezelf af te melden?
Dat klinkt alsof er een keer saldo van je kaart is afgeschreven voor een gemaakte reis. Dat kan gebeuren als je in- en uitcheckt terwijl de automaten je abonnement/studentenreisrecht niet herkennen. Dat is het geval bij onder andere HTM en Arriva, als ik me niet vergis. Aangezien je kunt inchecken met een niet-negatief saldo, kan dat ook als je de kaart nog nooit opgeladen hebt. Daarna staat er echter een negatief saldo op de kaart en kun je ook in je vrij-reizenperiode niet meer inchecken.quote:Op woensdag 23 december 2009 20:03 schreef chiren het volgende:
Nieuwe vraag, tot 31jan geldt het tijdelijke studentenreisproduct, maar nu heb ik al een paar keer door de weeks proberen te scannen met m'n week-ovchip, maar ik kreeg de melding 'onvoldoende saldo' te zien... Iemand een idee?
Als je bedoelt of er altijd borg wordt afgeschreven die je daarna terugkrijgt, dan dacht ik van niet, maar pin me er niet op vast.quote:Moet je misschien altijd het instaptarief betalen ook al reis je in je 'vrije' periode?
dat zal wel mee vallen, met meer als twee tegelijk kun je toch niet uitstappen, en laten er nu net twee kastjes zittenquote:Op woensdag 23 december 2009 20:59 schreef MervinMinky het volgende:
Wauw, dat wordt een zooitje want als ik naar school ga met de bus zit de bus stampvol en bij de schoolhalte stapt 80% eruit, als iedereen dan met zijn pasje door de scanner moet krijgt de bus vertraging.
Oke, thanks voor de info!quote:Op woensdag 23 december 2009 21:15 schreef Tochjo het volgende:
Dat reisproduct is een tijdelijk reisproduct, je moet echt nog een nieuwe ophalen. Maar die staat nu pas uiterlijk 1 januari voor je klaar, en het idee is dat je hem in januari ophaalt; zie www.studentenov-chipkaart.nl, linksonder. Op 1 februari zal het huidige product, met een geldigheid tot eind 2012, automatisch vervallen. Ofzo. Dat is nog wat onduidelijk, geloof ik
Hoe dan ook, in januari nog even langs de automaat en dan zou het moeten lukken.
Ik las net in een ander topic dat connexion blijkbaar vind dat je altijd een positief saldo moet hebben anders kan je blijkbaar niet inchecken, ik weet niet of dat ook voor andere vervoerders ook geldt. Ik reis eigenlijk alleen met de RET met mijn OV-chipkaart en daar hoef je geen positief saldo te hebben in je vrij reizen periode.quote:Op woensdag 23 december 2009 20:50 schreef Tochjo het volgende:
[..]
Als je bedoelt of er altijd borg wordt afgeschreven die je daarna terugkrijgt, dan dacht ik van niet, maar pin me er niet op vast.
Durf ik niet te zeggen.quote:Op donderdag 24 december 2009 01:32 schreef nicolesoufi het volgende:
Wat ik mij trouwens begin af te vragen is het uberhaupt verstandig om zo'n studentenreisproduct op te laden? Op een gegeven moment moet dat ding er ook binnen 5 dagen na je studie eraf....stel dat er net iets technisch ofzo is en dat het je niet lukt?
Ik heb geen idee, ik doe altijd gewoon pasfoto's.quote:Op donderdag 24 december 2009 11:01 schreef nicolesoufi het volgende:
Zijn de pasfoto's van foto klein goed genoeg? Ik bedoel die worden toch niet afgekeurd?
Het is nog onduidelijk wat er gebeurt met mensen die dan nog een OV-chipkaart hebben. Ik heb hetzelfde probleem, de mijne zou 31 dec bij mij bezorgd moeten worden maar ik heb hier niet erg veel vertrouwen in. Door de mederwerkster van OV-chipkaart werd mij verteld dat ik tot 31 januari met mijn oude (papiere) OV-jaarkaart kon reizen. Dit wordt echter weer ontkent door de IB-groep... Hoe het nu precies zit is nog niet duidelijkquote:Op donderdag 24 december 2009 13:05 schreef TwisterNederland het volgende:
Hier een belangrijke vraag!!!
Ik heb mijn OV-chipkaart nog niet ontvangen. Formulieren allemaal netjes en op tijd ingeleverd. Net de helpdesk aan de lijn gehad. Mijn chipkaart is gemaakt op 18 december. Bleek dus dat er een stortvloed van aanmeldingen binnen is gekomen. Duurt ongeveer nog 2 weken voordat ik hem binnen heb. Komt er dus op neer dat ik heb wel of niet heb voor 5 januari.
Ik heb nog een plastic/papieren OV-jaarkaart liggen die geldig is van jan-dec 2009. Kan ik daarmee de trein/bus inkomen volgend jaar aangezien er een potje is gemaakt bij de centrale waar die kaarten gemaakt/verstuurd worden?
Dit hele gebeuren is echt slopend geworden. Ik kan er niks aan doen dat zij er een potje van maken
De opties die ik nu heb:
- Ik heb mijn kaart op tijd binnen.
- Ik heb mijn kaart niet op tijd binnen.
De opties die ik niet heb/wil doen.
- Betalen voor de reis met trein/bus
Het gaat gewoon een puinzooi worden. Wanneer zouden ze met de oplossing komen??quote:Op donderdag 24 december 2009 17:06 schreef MaxC het volgende:
Die periode voor het ophalen is helaas geen advies maar ook bindend. Probeerde net bestelling op te hallen maar hij vond niks
Het zinnetje, 'het product staat uiterlijk 1 januari voor u klaar' heb jij niet gelezen op de site van Studentenrijsbewijs.nl?quote:Op donderdag 24 december 2009 17:06 schreef MaxC het volgende:
Die periode voor het ophalen is helaas geen advies maar ook bindend. Probeerde net bestelling op te hallen maar hij vond niks
Is pas vanaf 1 januariquote:Op donderdag 24 december 2009 17:06 schreef MaxC het volgende:
Vanaf januari... nu staat er een tijdelijke op, week voor vrij reizen en weekend voor korting (of precies andersom, net wat je hebtquote:Op donderdag 24 december 2009 18:49 schreef VegaKip het volgende:
Als ik inlog via ov-chipkaart.nl staat daar dat er 2 producten op mijn kaart staat (week+weekend). Betekent dit dat ik 'm nu al kan activeren of kan het toch pas vanaf januari?
Ok, dan ga ik in januari maar eens zo'n ding zoeken waar ik 'm kan activeren, bedanktquote:Op donderdag 24 december 2009 19:09 schreef Hugo__Boss het volgende:
[..]
Vanaf januari... nu staat er een tijdelijke op, week voor vrij reizen en weekend voor korting (of precies andersom, net wat je hebt)
quote:Op donderdag 24 december 2009 17:32 schreef Dennis101 het volgende:
[..]
Het zinnetje, 'het product staat uiterlijk 1 januari voor u klaar' heb jij niet gelezen op de site van Studentenrijsbewijs.nl?
Om te stellen dat die periode bindend is, is dus onzin.
Heb je dat aangevraagd ofzo? Of waarom krijg jij die?quote:Op zaterdag 26 december 2009 00:17 schreef nicolesoufi het volgende:
ik heb die tijdelijke ook gekregen....ik vraag me alleen af als hij tot 2012 geldig is waarom dan nog moeite doen voor een persoonlijke met reisproduct? ik bedoelik ben 1 september 2011 waarschijnlijk klaar met studeren dan stuur ik toch gewoon die tijdelijke terug? in plaats van moeite doen met opladen en dat product verwijderen en nu vechten voor een chipkaart....nou ja de aanvraagformulier is al opgestuurd, maar mocht het niet lukken dan heb ik die tijdelijke (heel kinderachtig maar lekker puh voor ze)
Dan zou ik wel even uitzoeken tot wanneer het product wat op die kaart staat geldig is. Mijn OV-chipkaart is geloof ik tot 2012 of 2013 zelfs geldig, maar ik zal toch echt mijn product voor 2010 erop moeten laden anders kan ik gewoon de volle pond gaan betalen volgend jaar.quote:Op zaterdag 26 december 2009 00:17 schreef nicolesoufi het volgende:
ik heb die tijdelijke ook gekregen....ik vraag me alleen af als hij tot 2012 geldig is waarom dan nog moeite doen voor een persoonlijke met reisproduct? ik bedoelik ben 1 september 2011 waarschijnlijk klaar met studeren dan stuur ik toch gewoon die tijdelijke terug? in plaats van moeite doen met opladen en dat product verwijderen en nu vechten voor een chipkaart....nou ja de aanvraagformulier is al opgestuurd, maar mocht het niet lukken dan heb ik die tijdelijke (heel kinderachtig maar lekker puh voor ze)
Wegens drukte op stations etc.quote:Op donderdag 24 december 2009 23:01 schreef Jaguarized het volgende:
Vandaag ook geprobeerd voor 2010 op te halen. Kreeg ook de melding dat er geen bestelling klaarstond. Op mijn account online staat nu dit:
Automatisch opladen Nee
Studenten OV-chipkaart week -
Studentenkaart korting week ¤ 0,00
Vanmiddag automatisch opladen geactiveerd.
Volgens http://www.studentenov-chipkaart.nl/ kan ik hem tussen 13 en 21 januari afhalen.Maar dat is een geadviseerde datum dus ik neem aan dat dat ook al wel eerder kan?
eh je bedoeld in de periode van 31 januari 2010 hoop ik in plaats van "voor"quote:Op zaterdag 26 december 2009 00:20 schreef Dennis101 het volgende:
[..]
Dan zou ik wel even uitzoeken tot wanneer het product wat op die kaart staat geldig is. Mijn OV-chipkaart is geloof ik tot 2012 of 2013 zelfs geldig, maar ik zal toch echt mijn product voor 2010 erop moeten laden anders kan ik gewoon de volle pond gaan betalen volgend jaar.
In andere woorden, de geldigheid van de kaart is niet hetzelfde als de geldigheid van het product wat erop staat.
Het product voor 2010 moet ik vóór eind januari erop gezet hebben. 'Voor' heeft twee betekenissen ehquote:Op zaterdag 26 december 2009 00:43 schreef CantFazeMe het volgende:
[..]
eh je bedoeld in de periode van 31 januari 2010 hoop ik in plaats van "voor"
Aangezien deze info voor nagenoeg iedereen hier nieuw is, zou ik na het weekend even de informatielijn van de OV-chipkaart bellen.quote:Op zaterdag 26 december 2009 00:49 schreef nicolesoufi het volgende:
als je een aanvraagformulier hebt aangevraagd sta je automatisch geregistreerd voor een tijdelijke kaart (dus zonder iets te doen verder krijg je ineens een kaart door je brievenbus)...
staat er een product op dan? je ontvangt tezamen met die tijdelijke kaart een brief waarin staat dat je recht op die tijdelijke kaart vervalt wanneer je persoonlijke ov-chipkaart binnenkomt....maar stel dat die nou nooit komt? ik heb mijn aanvraagformulier gisteren in de bus gedaan, maar stel dat ze mijn foto of kopie id afwijzen? en dat tot 31 januari zo blijft doorgaan? dan ontvang ik dus nooit een persoonlijke en vervalt mijn recht op die tijdelijke toch ook niet?
Ik denk dat jij de OP en/of het topic even moet lezen.quote:Op zondag 27 december 2009 21:40 schreef Mendeljev het volgende:
Ik ben even in de war. Ik heb een ov-chipkaart maar die moet ik eerst nog activeren op een station ofzo? En kun je in januari nog reizen met de oude OV-jaarkaart?
Met de oude? Je hebt toch al een chipkaart.. En zoals in het topic staat kun je in ieder geval tot 31-01 reizen met het tijdelijk abonnement dat er nu al op staat. Dus voor die tijd moet je een nieuw abonnement/bestellingen op je kaart zetten ("ophalen") dit kan op allerlei plaatsen supermarkt/postkantoor/station. Dit kun je in ieder geval doen na 01-01 (bij sommigen werkte het nu ook al) en bijvoorkeur in de opgegeven periode die op de website in de OP staat.quote:Op zondag 27 december 2009 21:40 schreef Mendeljev het volgende:
Ik ben even in de war. Ik heb een ov-chipkaart maar die moet ik eerst nog activeren op een station ofzo? En kun je in januari nog reizen met de oude OV-jaarkaart?
Op je oude ov-kaart (papieren) staat waarschijnlijk januari t/m december 2009 ofzo, maar dat is eigenlijk een grapje.quote:Op zondag 27 december 2009 21:40 schreef Mendeljev het volgende:
Dit is wat ik moet weten...gezien ik nog geen enkele chipkaart, ook geen tijdelijke heb ontvangenquote:Op zondag 27 december 2009 02:32 schreef egeltje1985 het volgende:
Conductrice zei vanaaf in de trein dat we onze papieren ov in ieder geval nog moesten bewaren en moesten meenemen in januari, omdat het allemaal nog niet zo goed gaat... Dat lijkt me wel een prima advies.
Ik kan het wel proberen, maar als de chauffeur je niet binnenlaat sta je daar mooi bij de haltequote:Op maandag 28 december 2009 10:40 schreef TwisterNederland het volgende:
Dit gaat echt een epic FAIL worden!! De boel is echt zo goed geregeld. Er zijn 2 situaties mogelijk. Je hebt geen OV-faalkaart of je hebt er 3?!ik hoor bij de eerste groep. Ik wil mijn rommel gewoon hebben
![]()
Hier overigens een reiziger die gewoon verder reist met zijn oude papieren kaart die binnenkort over datum is als mijn ov-faalkaart niet op tijd binnen is. Wie gaat dat nog meer doen??
oke, en weten die conducteurs dat ook(kan het nergens terugvinden)? want mijn chipkaart is ook nog niet binnen (aanvraagformulier al 2 maanden terug verstuurd) en die klantenservice zegt dat ze niet kunnen checken of mijn formulier aangekomen is. die gast van de helpdesk zei dat die kaart zeker niet meer voor 1 januari binnen zal zijn.quote:Op zondag 27 december 2009 22:45 schreef alwaysedo het volgende:
[..]
Op je oude ov-kaart (papieren) staat waarschijnlijk januari t/m december 2009 ofzo, maar dat is eigenlijk een grapje.
Iedereen weet ook dat het een grapje is. Dus als je na december 2009 met het ov reist is dat geen probleem.
Ik reis per trein en moet tegenwoordig ook met de busquote:Op maandag 28 december 2009 10:41 schreef Meddo het volgende:
[..]
Ik kan het wel proberen, maar als de chauffeur je niet binnenlaat sta je daar mooi bij de halte
Ik zou eerst eens de helpdesk van de OV-Chipkaart bellen, want als die buschauffeur je weigert sta je daar...quote:Op maandag 28 december 2009 10:55 schreef TwisterNederland het volgende:
[..]
Ik reis per trein en moet tegenwoordig ook met de busDan moet ik het hele gebeuren maar uitleggen over dat het een puinzooi is. Op het busstation kun je ook een steekproef houden hoeveel mensen geen ov-chipkaart hebben.
Het sarcasme droop van post af....quote:Op maandag 28 december 2009 10:42 schreef WhAzAaA het volgende:
[..]
oke, en weten die conducteurs dat ook(kan het nergens terugvinden)? want mijn chipkaart is ook nog niet binnen (aanvraagformulier al 2 maanden terug verstuurd) en die klantenservice zegt dat ze niet kunnen checken of mijn formulier aangekomen is. die gast van de helpdesk zei dat die kaart zeker niet meer voor 1 januari binnen zal zijn.
dus ik heb nu alleen nog die normale kaart die tot december geldig is, hij gaf me wel al de tip om nog zon aanvraagformulier te bestellen zodat mocht ik ooit nog bericht van ze krijgen dat mijn eerste formulier niet aangekomen is dat ik die gelijk kan versturen...
0900-0980
![]()
ov-chipkaart
heb ik net gedaan, gast zei dat er nog een oplossing komt op die studentenov-chipkaart sitequote:Op maandag 28 december 2009 10:59 schreef Dennis101 het volgende:
[..]
Ik zou eerst eens de helpdesk van de OV-Chipkaart bellen, want als die buschauffeur je weigert sta je daar...
Als je 'unknown' ziet, dan is de halte waar je bent in-/uitgestapt niet herkend. Je betaalt dan ook geen reiskosten (alleen het basistarief).quote:Op zondag 27 december 2009 21:25 schreef Mathijz het volgende:
Andere vraag:
Op dit moment heb ik een negatief saldo van ¤4,-. Nu heb ik gekeken in mijn transacties, en daar staat een unknown check in check out in?
Nu heb ik ook een keer niet uitgecheckt volgens het GVB, maar daar staat geen afschrijving op het saldo bij.
Automatisch opwaarderen activeren moet je bij een ophaalpunt doen. NS-kaartautomaten kunnen niet alle type transacties verwerken. Typ bij http://www.ov-chipkaart.n(...)npkaart/adresvinder/ even je adres in en selecteer dat je AO wilt activeren. Dan krijg je vanzelf een lijstje met locaties.quote:Op zondag 27 december 2009 21:25 schreef Mathijz het volgende:Verder heb ik een poging gedaan om het automatisch saldo te activeren. Alles lukte tot de stap ophalen bestelling, ik heb 1 eurocent gedoneerd aan translinksystems, maar kan het product nog niet ophalen bij een NS kaartautomaat. Gaan daar nog enkele dagen overheen, of is er weer wat misgegaan?![]()
Als je met korting reist moet je inderdaad voorlopig een kaartje kopen bij de NS aangezien de Studenten OV-chipkaart nog niet werkt daar.quote:Op maandag 28 december 2009 11:26 schreef ChipsZak. het volgende:
Ik heb de OP gelezen, dit topic en het vorige topic deels dus hoop dat ik er niet overheen gelezen heb, maar je moet dus nog steeds een kaartje voor het traject dat je wilt gaan reizen 'kopen'? (bij een trein. Ik reis vaak Groningen - Hengelo en terug. Daar moet ik dus nog steeds een kaartj voor kopen?)
Sowieso als je met korting reist dus?
Want ik snap er geen snars van, want het geld wordt toch eraf gehaald als je die kaart scant?
Oke dankje. Maar, hoe weet dat apparaat dan waarvoor ik een kaartje heb gekocht? Hoeveel hij zegmaar van mijn saldo af moet halen? Of is dit dat gedoe met dat je voor NStreinen nog niet hoef in en uit te checken, maar alleen die kaart hoeft te tonen aan de conducteur.quote:Op maandag 28 december 2009 11:29 schreef Dennis101 het volgende:
[..]
Als je met korting reist moet je inderdaad voorlopig een kaartje kopen bij de NS aangezien de Studenten OV-chipkaart nog niet werkt daar.
Dat weet die automaat niet, vandaar dat je een kaartje moet kopenquote:Op maandag 28 december 2009 11:31 schreef ChipsZak. het volgende:
[..]
Oke dankje. Maar, hoe weet dat apparaat dan waarvoor ik een kaartje heb gekocht? Hoeveel hij zegmaar van mijn saldo af moet halen? Of is dit dat gedoe met dat je voor NStreinen nog niet hoef in en uit te checken, maar alleen die kaart hoeft te tonen aan de conducteur.
Ah op die fiets. Dus ik heb voorlopig nog niets te doen met die in-en-uitcheck paaltjes.quote:Op maandag 28 december 2009 11:33 schreef Dennis101 het volgende:
[..]
Dat weet die automaat niet, vandaar dat je een kaartje moet kopenDe Studenten OV-chipkaart kan je niet mee in- of uitchecken bij de NS voorlopig. Je gekochte papieren kaartje tonen samen met je Studenten OV-chipkaart volstaat.
Reis jij in je vrij reizen periode kan je gewoon alleen je Studenten OV-chipkaart laten zien.
Voordat je in de trein stapt moet je dan je pas op het station voor de OV-chipkaartlezer houden (inchecken).quote:Op maandag 28 december 2009 11:37 schreef ChipsZak. het volgende:Maar zodra ik wel moet gaan in en uitchecken, dan zullen er zeker wel aanpassingen komen in die kaartautomaten ofzo? Want mijn reis naar Hengelo duurt ongeveer net zo lang als ik naar bv. Amsterdam zou reizen, maar toch zijn de kosten hiervoor anders. Dat moet die kaart dan toch weten, waar ik heenreis?Of snap ik iets niet
?
Nee, zie mijn vorige reactiequote:Op maandag 28 december 2009 11:43 schreef Carport het volgende:
Voordat je in de trein stapt moet je je pas op het station voor de lezer houden (inchecken).
Als je uitstapt moet je wederom je pas voor een lezer op het station houden (uitchecken). Je checkt dus in op Hengelo en uit in Groningen en zo kan er wel een tarief berekend worden.
Als je dat in de metro doet betaal je niets. In de bus kan dat inderdaad.quote:Op maandag 28 december 2009 11:46 schreef CantFazeMe het volgende:
Maakt het trouwens uit voor welk poortje in -en uit checkt?
Bijvoorbeeld ik loop 2x hetzelfde poortje langs?
Alleen als er op een station meerdere vervoerders zijn, maakt het uit waar je incheckt. Maar als je bv. alleen met de NS reist maakt het niet zo veel uit welke van de NS-paaltjes je neemt, zolang het maar een NS-paaltje of -poortje is.quote:Op maandag 28 december 2009 11:46 schreef CantFazeMe het volgende:
Maakt het trouwens uit voor welk poortje in -en uit checkt?
Bijvoorbeeld ik loop 2x hetzelfde poortje langs?
Nou als jij in de metro bij hetzelfde poortje in- en uitcheckt betekend dat dus dat je het perron niet hebt verlaten en betaal je dus niets.quote:Op maandag 28 december 2009 11:51 schreef Carport het volgende:
[..]
Alleen als er op een station meerdere vervoerders zijn, maakt het uit waar je incheckt. Maar als je bv. alleen met de NS maakt het niet zo veel uit welke van de NS-paaltjes je neemt, zolang het maar een NS-paaltje of -poortje is.
quote:Op maandag 28 december 2009 11:53 schreef Dennis101 het volgende:
[..]
Nou als jij in de metro bij hetzelfde poortje in- en uitcheckt betekend dat dus dat je het perron niet hebt verlaten en betaal je dus niets.
En nogmaals, je kunt bij de NS niet in- of uitchecken.
Maar als je in- en uitcheckt op hetzelfde station, heb je ook niet gereisd, dus betaal je niets.quote:Op maandag 28 december 2009 11:53 schreef Dennis101 het volgende:
[..]
Nou als jij in de metro bij hetzelfde poortje in- en uitcheckt betekend dat dus dat je het perron niet hebt verlaten en betaal je dus niets.
Studenten nu nog niet, maar straks (ergens in 2010 waarschijnlijk) wel.quote:Op maandag 28 december 2009 11:53 schreef Dennis101 het volgende:n nogmaals, je kunt bij de NS niet in- of uitchecken.
Nee hoor, dat is gewoon een maas in het systeem. Stel ik reis vanaf metrostation Slinge naar Rotterdam Centraal om daar op het perron iemand op te pikken en ik reis weer terug dan betaal ik niets om dat ik op Slinge zowel in- als uitcheck.quote:Op maandag 28 december 2009 11:57 schreef Carport het volgende:
[..]
Maar als je in- en uitcheckt op hetzelfde station, heb je ook niet gereisd, dus betaal je niets.
Als je in- en uitcheckt op hetzelfde station maar toch gaat reizen, reis je zwart en bestaat de kans dat je het bestemmingsstation niet kan verlaten.
Dus kan je er momenteel ook niet in- of uitchecken zoals jij zei.quote:[..]
Nu nog niet, maar ook studenten straks wel.
Zolang wordt toegestaan dat je ook in de richting van het incheckstation mag reizen, kan dat. Bij de NS mag dat niet en vervalt die optie.quote:Op maandag 28 december 2009 11:59 schreef Dennis101 het volgende:
[..]
Nee hoor, dat is gewoon een maas in het systeem. Stel ik reis vanaf metrostation Slinge naar Rotterdam Centraal om daar op het perron iemand op te pikken en ik reis weer terug dan betaal ik niets om dat ik op Slinge zowel in- als uitcheck.
Daarom reageer ik ook alleen op vragen die gaan over het in- of uitchecken (of de situatie waarin dat wel verplicht is) en roep ik nergens dat je vanaf 1 januari moet gaan inchecken. Want dat hoeft inderdaad dan nog niet.quote:Op maandag 28 december 2009 11:59 schreef Dennis101 het volgende:
Dus kan je er momenteel ook niet in- of uitchecken zoals jij zei.
Maar nog maar een keer dan,quote:Op maandag 28 december 2009 12:08 schreef TwisterNederland het volgende:
Dus als ik met de NS reis hoef ik niet in- en uit te checken?? Ik volg het even niet meer
quote:Op maandag 28 december 2009 11:37 schreef ChipsZak. het volgende:
[..]
Maar zodra ik wel moet gaan in en uitchecken, dan zullen er zeker wel aanpassingen komen in die kaartautomaten ofzo? Want mijn reis naar Hengelo duurt ongeveer net zo lang als ik naar bv. Amsterdam zou reizen, maar toch zijn de kosten hiervoor anders. Dat moet die kaart dan toch weten, waar ik heenreis?Of snap ik iets niet
?
Prijs zal per kilometer gaan en aan de hand daarvan zal je moeten betalen. Vraag me alleen af hoe dat dadelijk gaat als je niet de kortste route neemt, maar bijvoorbeeld via een omweg reist.quote:Op maandag 28 december 2009 12:16 schreef ChipsZak. het volgende:
Maar wat is nou het antwoord hierop dan? Heb er wel eentje gehad, maar die snap ik niet helemaal & toen werd er door Dennis (?) ook nog gezegd dat dat antwoord dus niet klopte
[..]
Om dat antwoord maar alvast te geven: zolang het een advies uit de reisplanner is, maakt dat niet uit. Neem je heel bewust een omweg (via-route), dan moet je óók op het via-station in- en uitchecken. Anders gezegd (maar daar moet ik mee uitkijken), een via-reis zal niet meer bestaan, het worden twee losse enkele reizen.quote:Op maandag 28 december 2009 12:21 schreef Dennis101 het volgende:
[..]
Prijs zal per kilometer gaan en aan de hand daarvan zal je moeten betalen. Vraag me alleen af hoe dat dadelijk gaat als je niet de kortste route neemt, maar bijvoorbeeld via een omweg reist.
Maar dat zijn pas zorgen voor later in het jaar
Oké, zo'n vermoeden had ik al inderdaad.quote:Op maandag 28 december 2009 12:26 schreef Carport het volgende:
[..]
Om dat antwoord maar alvast te geven: zolang het een advies uit de reisplanner is, maakt dat niet uit. Neem je heel bewust een omweg (via-route), dan moet je óók op het via-station in- en uitchecken. Anders gezegd (maar daar moet ik mee uitkijken), een via-traject zal niet meer bestaan, het worden twee losse enkele reizen.
True, maar hoe weet hij hoeveel kilometers ik reis? Dat zal ie toch weer moeten zien aan het kaartj wat ik kocht [Groningen - Hengelo] of berekend hij gewoon een soort afstand tussen een Chipkaart paaltje op Groningen en eentje in Hengeloquote:Op maandag 28 december 2009 12:18 schreef Hugo__Boss het volgende:
Die kaart bepaalt de prijs op basis van het aantal afgelegde kilometers, niet de reisduur. Anders zou je bij vertraging ook veel meer moeten betalen toch
In het systeem zal bekend hoeveel km het is van Groningen naar Hengelo inderdaad. En als je dadelijk met de OV-chipkaart gaat reizen hoef je dus ook geen kaartje meer te kopen.quote:Op maandag 28 december 2009 12:31 schreef ChipsZak. het volgende:
[..]
True, maar hoe weet hij hoeveel kilometers ik reis? Dat zal ie toch weer moeten zien aan het kaartj wat ik kocht [Groningen - Hengelo] of berekend hij gewoon een soort afstand tussen een Chipkaart paaltje op Groningen en eentje in Hengelo? Beetje onduidelijk uitgelegd zo, maar hopelijk snapt iemand het
Oke, aha! Dus er zal idd iets komen dat dat paaltje/kaartje weet waar ik heen wil.quote:Op maandag 28 december 2009 12:33 schreef Dennis101 het volgende:
[..]
In het systeem zal bekend hoeveel km het is van Groningen naar Hengelo inderdaad. En als je dadelijk met de OV-chipkaart gaat reizen hoef je dus ook geen kaartje meer te kopen.
In principe niet, er wordt nu al ook per kilometer afgerekend bij de NS (als ik het goed zeg) en mensen kunnen nu ook al met een gewone OV-chipkaart reizen.quote:Op maandag 28 december 2009 12:36 schreef ChipsZak. het volgende:
[..]
Oke, aha! Dus er zal idd iets komen dat dat paaltje/kaartje weet waar ik heen wil.
En de prijzen zullen dan zeker wel veranderen van wat nu de tarieven zijn..
Het is mij nu gelukt om inderdaad de haltes te zien. Het is mij nu ook gelukt op bij de AH het automatisch opwaarderen te activeren, waardeloos dat dit weer niet bij de NS kan.quote:Op maandag 28 december 2009 11:17 schreef Carport het volgende:
[..]
Als je 'unknown' ziet, dan is de halte waar je bent in-/uitgestapt niet herkend. Je betaalt dan ook geen reiskosten (alleen het basistarief).
Als je 'locatie afgeschermd' ziet staan, moet je even je instellingen aanpassen zodat je de haltes wel ziet. Op het transactieoverzicht vind je een link (anders even kijken bij veelgestelde vragen van de website www.ov-chipkaart.nl).
[..]
Automatisch opwaarderen activeren moet je bij een ophaalpunt doen. NS-kaartautomaten kunnen niet alle type transacties verwerken. Typ bij http://www.ov-chipkaart.n(...)npkaart/adresvinder/ even je adres in en selecteer dat je AO wilt activeren. Dan krijg je vanzelf een lijstje met locaties.
Voorlopig hoeft dat in 2010 niet, de bedoeling is dat het ergens in komend jaar wordt ingevoerd.quote:Op maandag 28 december 2009 13:10 schreef Mathijz het volgende:
[..]
In 2010 hoef je dus als student ook niet in en uit te checken op de stations? Dit konden ze namelijk ook weer niet activeren bij de NS.
op een brief van hun of op de bankafschriften (storting van stufi)quote:Op maandag 28 december 2009 12:28 schreef NoelGallagher het volgende:
Waar kan ik mijn correspondentienummer van de ibg vinden?
Je bent een schat. Bedanktquote:Op maandag 28 december 2009 14:45 schreef WhAzAaA het volgende:
[..]
op een brief van hun of op de bankafschriften (storting van stufi)
Wat doet er niet dan ?quote:Op maandag 28 december 2009 16:36 schreef Renzo89 het volgende:
Ik zit ook met gebakken peren. Mijn studentenkaart werkt niet en ik word alsmaar van het kastje naar de muur gestuurd, en vervolgens weer terug. Klantenservice (**** 30 minuten wachttijd) stuurt mij naar een ov-bedrijf, baliemedewerker zegt weet ik niks van en stuurt me naar een ander ventje, die verwijst me weer naar de website en die website verwijst mij weer terug naar een ov-bedrijf. GewoonSchijnbaar moet je een speciaal formulier hebben als je studenten ov-chipkaart het niet doet. Morgen stuur ik hem gewoon aan de hand van een 'vervang mijn defecte persoonlijke chipkaart' op als er nog geen oplossing is.
Zeggen dat je m bent kwijt geraakt, wordt ie geblokeerd en krijg je na het aanvraagformuliertjequote:Op maandag 28 december 2009 16:36 schreef Renzo89 het volgende:
Ik zit ook met gebakken peren. Mijn studentenkaart werkt niet en ik word alsmaar van het kastje naar de muur gestuurd, en vervolgens weer terug. Klantenservice (**** 30 minuten wachttijd) stuurt mij naar een ov-bedrijf, baliemedewerker zegt weet ik niks van en stuurt me naar een ander ventje, die verwijst me weer naar de website en die website verwijst mij weer terug naar een ov-bedrijf. GewoonSchijnbaar moet je een speciaal formulier hebben als je studenten ov-chipkaart het niet doet. Morgen stuur ik hem gewoon aan de hand van een 'vervang mijn defecte persoonlijke chipkaart' op als er nog geen oplossing is.
Waar woon je dan ? Je had hem al kunnen activeren?quote:Op maandag 28 december 2009 16:41 schreef Renzo89 het volgende:
Hij doet helemaal niks, hij reageert niet op paaltjes en bij oplaadpunten gebeurt niks. Hij is dus wel degelijk defect.
Gefeliciteerdquote:Op maandag 28 december 2009 18:57 schreef Meddo het volgende:
Mijne zat vandaag eindelijk bij de post
Volgens mij gaat het halve topic om dit probleem waar dus nog geen oplossing voor is (terwijl iedereen over 3 dagen al zo'n kaart moet hebben....quote:Op maandag 28 december 2009 22:58 schreef wardm het volgende:
Dit lees ik nu op http://www.ov-chipkaart.nl/faq/
Hoe kan ik reizen vanaf 1 januari als ik mijn studentenreisproduct nog niet heb opgehaald?
Totdat je jouw studentenreisproduct voor 2010 en verder hebt opgehaald, kun je gewoon blijven reizen met het tijdelijke studentenreisproduct dat al op jouw kaart staat. Haal je studentenreisproduct voor 2010 en verder uiterlijk 31 januari 2010 op.
Waarom gaan ze er de hele tijd vanuit dat je al zo'n kaart heb? Ik heb nog geen kaart dus ook geen tijdelijk studentenreisproductHet enige wat ik heb is mn oude vertrouwde papieren OVjaarkaart die over een paar dagen niet meer geldig is. Is er iemand die me kan vertellen hoe ik aan zo'n tijdelijke kaart kom?
Tja, als je hem hebt ga je niet klagenquote:Op maandag 28 december 2009 23:13 schreef wardm het volgende:
En ze zeiden net nog op het nieuws dat het allemaal goed is verlopen en dat 97% van de studenten al in het bezit is van een OV-chipkaart. Volgens mij hoort dit zooitje hier dan bij de gelukkige 3%
Nee het probleem zit hem in "studentenreisproduct" voor ov-chipkaart.nl is dat het product/abonnement wat op je chipkaart zit. Heel veel mensen verstaan onder het "studentenreisproduct" de chipkaart zelf... Dat is het grootste probleem omdat het daardoor zo onduidelijk wordt.. Je hebt namelijk een ov-chipkaart met een studentenreisproduct erop. Niet een studentenreisproduct met daarop een abonnement. Zo begrijp ik het tenminste (correct me if i'm wrong..)quote:Op maandag 28 december 2009 22:59 schreef Dennis101 het volgende:
[..]
Volgens mij gaat het halve topic om dit probleem waar dus nog geen oplossing voor is (terwijl iedereen over 3 dagen al zo'n kaart moet hebben....).
Dat is geen probleem, het probleem is dat mensen dadelijk geen chipkaart hebben waarmee ze kunnen reizen. En dat de communicatie slecht is mbt het activeren van je studentenreisproduct.quote:
Ik was nog bezig met typen toen ik perongeluk op invoeren kliktequote:Op maandag 28 december 2009 23:22 schreef Dennis101 het volgende:
[..]
Wat nee? Jij hebt langer de tijd om aan zo'n kaart te komen?
Ik heb de mijne ook alweer aangepastquote:Op maandag 28 december 2009 23:23 schreef DjRex89 het volgende:
[..]
Ik was nog bezig met typen toen ik perongeluk op invoeren klikte
Nee dat klopt, ik heb hem ook nog niet maar ga me er niet zo druk om maken. Want er komt uiteindelijk echt wel een oplossing voor mensen die er nog geen hebben. Daar kunnen ze echt niet tegen zeggen "Jammer maar helaas" en als het voor ons (studenten) niet duidelijk is, zal het voor de conducteurs e.d. ook niet duidelijk zijn en valt er onderling wel wat te regelen/door de vingers gezien..quote:Op maandag 28 december 2009 23:27 schreef Dennis101 het volgende:
[..]
Ik heb de mijne ook alweer aangepastMaar nogmaals, de naam van kaart doet er niet echt toe als je nog niet eens een kaart hebt
Ik hoop het echt voor je, maar feit is wel dat je de metro bijvoorbeeld niet inkomt zonder zo'n kaart. En het is natuurlijk ronduit belachelijk dat 3 dagen voor het verstrijken van de termijn nog niet iedereen een kaart heeft of dat er een oplossing is gevonden.quote:Op maandag 28 december 2009 23:31 schreef DjRex89 het volgende:
[..]
Nee dat klopt, ik heb hem ook nog niet maar ga me er niet zo druk om maken. Want er komt uiteindelijk echt wel een oplossing voor mensen die er nog geen hebben. Daar kunnen ze echt niet tegen zeggen "Jammer maar helaas" en als het voor ons (studenten) niet duidelijk is, zal het voor de conducteurs e.d. ook niet duidelijk zijn en valt er onderling wel wat te regelen/door de vingers gezien..
Ik geef je daarin ook groot gelijk. Nu staan dergelijke instanties ook niet bepaald bekend omdat ze zo goed kunnen communicerenquote:Op maandag 28 december 2009 23:33 schreef Dennis101 het volgende:
[..]
Ik hoop het echt voor je, maar feit is wel dat je de metro bijvoorbeeld niet inkomt zonder zo'n kaart. En het is natuurlijk ronduit belachelijk dat 3 dagen voor het verstrijken van de termijn nog niet iedereen een kaart heeft of dat er een oplossing is gevonden.
Ja dat kon tot nu toe wel, maar of dat in 2010 nog zo gaat werken is dus nog onbekend. En het probleem is dat het niet 1 instantie is, maar minimaal 3 instanties die volledig langs elkaar heen werken en tegenstrijdige informatie leveren.quote:Op maandag 28 december 2009 23:37 schreef DjRex89 het volgende:
[..]
Ik geef je daarin ook groot gelijk. Nu staan dergelijke instanties ook niet bepaald bekend omdat ze zo goed kunnen communicerenPersoonlijk heb ik alleen maar te maken met de bus en heel misschien de trein dus dat scheelt. Maar op alle plekken waar de metro rijdt kun je toch bij de infobalie een tijdelijke kaart krijgen? Ik heb me hier niet in verdiept dus kan het ook fout hebben.
Het is idd wel weer een goed voorbeeld van een instantie die faalt omdat er niet goed gecommuniceerd wordt..
quote:Hoe kom ik door de poortjes als ik mijn Studenten OV-chipkaart vergeten ben, of als ik ‘m nog niet ontvangen heb?
Je bent zelf verantwoordelijk voor het kunnen tonen van een geldig vervoerbewijs. Als je je Studenten OV-chipkaart niet bij je hebt, kun je niet aantonen dat je recht hebt op vrij reizen, of – in de kortingsuren – op reizen tegen reductietarief. In dat geval moet je dus een vol tarief betalen. Je kunt een anonieme OV-chipkaart kopen bij een verkoop- of oplaadautomaat en daar saldo op zetten, of – in het geval dat nog mogelijk is – een papieren trein-/strippenkaart kopen zonder korting.
Heb je je Studenten OV-chipkaart al wel aangevraagd, maar na 3 weken nog niet ontvangen? Bel dan met de Klantenservice Studenten OV-chipkaart: 0900-6655444 (¤0,10 p.m.). Zij helpen je verder.
Nou, ook daar ben ik nog niet van overtuigd, de laatste week op school heb ik het er over gehad met met een aantal medestudenten en die wisten allemaal van niets, of hadden vaag wat gehoord. De communicatie zal dus echt nog even wat beter moeten de komende weken.quote:Op maandag 28 december 2009 23:59 schreef Hugo__Boss het volgende:
Ik heb in ieder geval het idee dat er nu wel duidelijkheid is hoe het allemaal zal gaan werken... het enige probleem is denk ik nog dat mensen de kaart nog niet ontvangen hebben, maar verder denk ik dat het allemaal wel goed geregeld is op zich... maar als je je kaart pas op 1 februari activeert bij wijze van spreken.. dat scheelt je dan toch een maandje OV-schuld terwijl je er wel een maand mee hebt kunnen reizen?
Heb jij trouwens iets te maken met de hele invoering van de OV-chipkaart voor studenten als ik vragen mag? Jij reageert zo ontzettend fanatiek op alle vragen mbt dit onderwerp.. puur uit interesse hoorquote:Op dinsdag 29 december 2009 00:02 schreef Dennis101 het volgende:
[..]
Nou, ook daar ben ik nog niet van overtuigd, de laatste week op school heb ik het er over gehad met met een aantal medestudenten en die wisten allemaal van niets, of hadden vaag wat gehoord. De communicatie zal dus echt nog even wat beter moeten de komende weken.
Even langs een loket of morgen nog een keer proberen. Ik had het van de week ook in Rotterdam dat mijn kaart weigerde, de volgende dag deed hij het gewoon weer.quote:Op dinsdag 29 december 2009 00:03 schreef DanielSmith het volgende:
Tijdens het lezen van dit topic gisteravond dacht ik; "ik heb maar mazzel met mijn kaartje".
Tot vandaag.
Mijn kaart reageert niet meer, op geen van de poortjes / automaten. Geen rood lampje of een foutmelding, gewoon helemaal geen reactie. Iemand die weet of dat nog te fixxen is bij een GVB-loketje, of beland ik nu ook in bovenstaande molen?
Nee, maar ik ben schijnbaar wel één van de weinige die weet hoe het in elkaar zitquote:Op dinsdag 29 december 2009 00:04 schreef Hugo__Boss het volgende:
[..]
Heb jij trouwens iets te maken met de hele invoering van de OV-chipkaart voor studenten als ik vragen mag? Jij reageert zo ontzettend fanatiek op alle vragen mbt dit onderwerp.. puur uit interesse hoor
Nee, ok dan snap ik het... ja dat is dus het hele probleemquote:Op dinsdag 29 december 2009 00:05 schreef Dennis101 het volgende:
[..]
Nee, maar ik ben schijnbaar wel één van de weinige die weet hoe het in elkaar zitPlus, een beetje hulp voor je medefokker kan geen kwaad
Dus niet bij mij komen klagen als het niet goed gaat, ik weet verder niet meer dan op internet staat.quote:
Probleem is dat zelfs de betrokken instanties het niet eens allemaal weten.quote:ja dat is dus het hele probleemiedereen zou dus 3 dagen voor invoering eigenlijk moeten weten hoe het zit..
Thanks, ik zal het morgen nog even een keer proberen. Het feit dat 'ie niet weigert, maar gewoon helemaal niks doet baart me alleen een beetje zorgenquote:Op dinsdag 29 december 2009 00:04 schreef Dennis101 het volgende:
[..]
Even langs een loket of morgen nog een keer proberen. Ik had het van de week ook in Rotterdam dat mijn kaart weigerde, de volgende dag deed hij het gewoon weer.
Bij mij kwam er geloof ik 'ongeldige kaart' te staan, en daar stond ik dan voor een dicht metropoortjequote:Op dinsdag 29 december 2009 00:18 schreef DanielSmith het volgende:
[..]
Thanks, ik zal het morgen nog even een keer proberen. Het feit dat 'ie niet weigert, maar gewoon helemaal niks doet baart me alleen een beetje zorgen
Hoe reis je momenteel dan met 40% korting vraag ik mij af? Met de trein heb je voorlopig nog gewoon een los kaartje nodig bij andere vervoersmiddelen ligt het eraan of ze al de OV-chipkaart hebben ingevoerd. Bij de metro gewoon saldo op je kaart laden, bij sommige vervoerders heb je nog een ouderwetse strippenkaart nodig.quote:Op dinsdag 29 december 2009 11:58 schreef BettyR het volgende:
Ik wil 1 januari met het OV reizen, en moet dus die chipkaart gebruiken. De 31e reis ik nog gratis met mijn huidige OV-studentenkaart. Hoe gaat dat dan op 1 januari? Een los 40% kortingkaartje bij mijn papieren OV-jaarkaart kan dus niet meer, moet ik dan saldo zetten op de OV-chipkaart zodat ik op 1 januari met 40% korting kan reizen?
Jawel, zie ook de site van de NS, of 1 van de andere sites in de OP.quote:Op dinsdag 29 december 2009 12:08 schreef BettyR het volgende:
Normaal gesproken, dus zonder die chipkaart, zou ik gewoon naast mijn OV-jaarkaart een treinkaartje met 40% korting kopen. Dat doe ik nu ook altijd als ik met korting reis. Maar die papieren OV is volgens studentenov-chipkaart niet meer geldig. Ik ga er dus vanuit dat als ik de huidige OV met het treinkaartje van 40% korting laat zien, dat geen geldig vervoersbewijs meer is.
Graag dit topic opnieuw lezen of paar posts terugkijken, dit is al vaker voorgekomen.quote:Op dinsdag 29 december 2009 12:11 schreef Qwea het volgende:
Ooh nou, nee, tof hoor.
Godverdomme. Brief van IBG gehad. Ik moest 16 dec naar een oplaadpunt want dan kon ik mn abo halen. Doe ik dat, staat er op die kut automaat "er is geen bestelling voor u"
IBG gebeld, kunnen me niet helpen. Ik moest die achterlijke studentenreisbewijs bellen. ZIJN ZE DICHT TOT 4 JANUARI! aaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaargh
Vanaf 1 januari ben je de eerste, zie ook dit topic.quote:Op dinsdag 29 december 2009 12:11 schreef Qwea het volgende:
Ooh nou, nee, tof hoor.
Godverdomme. Brief van IBG gehad. Ik moest 16 dec naar een oplaadpunt want dan kon ik mn abo halen. Doe ik dat, staat er op die kut automaat "er is geen bestelling voor u"
IBG gebeld, kunnen me niet helpen. Ik moest die achterlijke studentenreisbewijs bellen. ZIJN ZE DICHT TOT 4 JANUARI! aaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaargh
Volgend jaar laat je je studenten-OV-chipkaart zien samen met je papieren kaartje. De conducteur kan controleren welk product er op je studenten-OV-chipkaart geladen is.quote:Op dinsdag 29 december 2009 12:08 schreef BettyR het volgende:
Ik ga er dus vanuit dat als ik de huidige OV met het treinkaartje van 40% korting laat zien, dat geen geldig vervoersbewijs meer is.
Loop even naar zo'n RET-chipkaartkantoortje en leg je probleem uit. Zij kunnen je dan een tijdelijk abonnement geven. Zo heb ik het ook gedaanquote:Op dinsdag 29 december 2009 08:42 schreef Qwerty911 het volgende:
Godenmorgen Fokkers,
Heeft iemand ervaring met mijn situatie? Ik heb als student in Rotterdam al enige tijd een OV-chipkaart maar heb voor de laatste maand van het jaar mijn stufi op moeten zeggen ivm bijverdiensten. Ik heb toen, uiteraad keurig netjes, ook het OV-studenten'reisproduct' (of hoe het ook mag heten) van mijn OV-chipkaart laten halen. Hierna heb ik met deze kaart gewoon 'op saldo' doorgereisd.
Doordat mijn studentenkaart destijds dus gedeactiveerd is betekent dit dat ik volgens mij dus geen tijdelijk reisproduct meer heb in januari? Klopt dit? Bovendien denkt de IB-groep nu weer ineens dat ik géén chipkaart heb omdat ik mijn stufi tijdelijk had gestopt.
Ik ga vanmiddag even in Rotterdam naar zo'n oplaadpunt om te kijken of het al werkt (goede vraag), maar ik ben echt de draad kwijt...
Dat kon dit jaar wel, alleen er zijn berichten dat ze geen tijdelijke kaarten meer verstrekken voor 2010. Alleen ik kan geen bevestiging/ontkenning vinden.quote:Op dinsdag 29 december 2009 14:18 schreef Carport het volgende:
[..]
Loop even naar zo'n RET-chipkaartkantoortje en leg je probleem uit. Zij kunnen je dan een tijdelijk abonnement geven. Zo heb ik het ook gedaan
Vervang het woord 'kaart' door 'reisproduct' danquote:Op dinsdag 29 december 2009 15:27 schreef Carport het volgende:
Ik heb het over het toevoegen van het reisproduct. De kaart zelf had ik al. En de persoon op wie ik reageerde ook. Dat is iets anders dan het verstrekken van tijdelijke kaarten.
Vorige week werd er bij mij totaal niet moeilijk gedaan. Situatie uitgelegd en binnen een minuut stond het eropquote:Op dinsdag 29 december 2009 15:31 schreef Dennis101 het volgende:
[..]
Vervang het woord 'kaart' door 'reisproduct' danDat werd gedaan inderdaad, alleen doen ze voor 2010 in principe niet meer, maar kan daar even niets meer over vinden.
Proberen kan altijd natuurlijk, anders weet hij zeker dat hij voor een dicht poortje staat.
Ah, netjes. Verbaasd me wel, maar dat is wel een goede tip dan.quote:Op dinsdag 29 december 2009 15:47 schreef Carport het volgende:
[..]
Vorige week werd er bij mij totaal niet moeilijk gedaan. Situatie uitgelegd en binnen een minuut stond het erop
oh, en ik altijd maar denken dat je een persoonlijke kaart krijgt met een tijdelijk product waarmee je tot 31 januari kan reizen. Dus je krijgt een kaart die geldig is tot 31 januari en later krijg je een persoonlijke kaart?!quote:Op dinsdag 29 december 2009 15:42 schreef Renesite het volgende:
[ afbeelding ]
Hoera, tijdelijke kaart in ieder geval in bezit!!
Huh? Dus ik moet OOK nog een nieuwe OV jaarkaart?quote:Op dinsdag 29 december 2009 13:59 schreef Tochjo het volgende:
[..]
Volgend jaar laat je je studenten-OV-chipkaart zien samen met je papieren kaartje. De conducteur kan controleren welk product er op je studenten-OV-chipkaart geladen is.
Kinda... Ik snap er nou helemaal geen ene hol meer van. heb de retourenveloppe (Want hij moet terug) maar gestuurd.quote:Op dinsdag 29 december 2009 15:48 schreef TwisterNederland het volgende:
[..]
oh, en ik altijd maar denken dat je een persoonlijke kaart krijgt met een tijdelijk product waarmee je tot 31 januari kan reizen. Dus je krijgt een kaart die geldig is tot 31 januari en later krijg je een persoonlijke kaart?!
Ik denk dat ze die OV-jaarkaart bedoelen die geldig is van jan - dec 2009.quote:Op dinsdag 29 december 2009 15:49 schreef Renesite het volgende:
[..]
Huh? Dus ik moet OOK nog een nieuwe OV jaarkaart?
Blijkbaar... nu vanaf 1 januari reizen met die tijdelijke en zodra je je persoonlijke hebt, die tijdelijke terugsturen en reizen met die persoonlijke en zorgen dat je uiterlijk 31 januari je reisproduct activeert op je persoonlijke zodat je ook in februari kan reizenquote:Op dinsdag 29 december 2009 15:50 schreef Renesite het volgende:
[..]
Kinda... Ik snap er nou helemaal geen ene hol meer van. heb de retourenveloppe (Want hij moet terug) maar gestuurd.
Ik snap niet dat ze wel de uitlevering van een tijdelijke kaart voor elkaar weten te boxen, maar niet een kaart mijn foto en gegevens in een automaat kunnen zetten. Is dat dan echt zoveel werk!
Hoezo nieuwe OVjaarkaart? De chipkaart is júist ter vervanging van de jaarkaart.quote:Op dinsdag 29 december 2009 15:49 schreef Renesite het volgende:
[..]
Je moet wel een treinkaartje laten zien als je met 40% korting reist. Alleen in 2009 werd er nog gewerkt met zowel oude ovjaarkaart én chipkaart tegelijk.quote:Op dinsdag 29 december 2009 16:32 schreef CantFazeMe het volgende:
Nah gewoon oude kaart 2009 en chipkaart meenemen zover ik weet. Geen treinkaartje of een nieuwe OVjaar kaart o.i.d
Hmmm ok. Maar je hoeft toch alleen maar je ov-chipkaart mee met tijdelijke product op en je mag dan toch ook gewoon in kortingsperiodes reizen? (gratis)quote:Op dinsdag 29 december 2009 16:34 schreef ChipsZak. het volgende:
[..]
Je moet wel een treinkaartje laten zien als je met 40% korting reist. Alleen in 2009 werd er nog gewerkt met zowel oude ovjaarkaart én chipkaart tegelijk.
Ik snap nu niet helemaal wat j bedoeld.quote:Op dinsdag 29 december 2009 16:36 schreef CantFazeMe het volgende:
[..]
Hmmm ok. Maar je hoeft toch alleen maar je ov-chipkaart mee met tijdelijke product op en je mag dan toch ook gewoon in kortingsperiodes reizen? (gratis)
Je moet je OV-chipkaart hebben, dat is genoeg als je in je vrij reizen periode reist, reis je in je kortingsperiode moet je je OV-chipkaart bij je hebben plus een kaartje die je met 40% korting hebt gekocht.quote:Op dinsdag 29 december 2009 16:36 schreef CantFazeMe het volgende:
[..]
Hmmm ok. Maar je hoeft toch alleen maar je ov-chipkaart mee met tijdelijke product op en je mag dan toch ook gewoon in kortingsperiodes reizen? (gratis)
En dit dus, waar datgene boven deze post over gaat snap ik niet helemaal.quote:Op dinsdag 29 december 2009 16:29 schreef Hugo__Boss het volgende:
[..]
Blijkbaar... nu vanaf 1 januari reizen met die tijdelijke en zodra je je persoonlijke hebt, die tijdelijke terugsturen en reizen met die persoonlijke en zorgen dat je uiterlijk 31 januari je reisproduct activeert op je persoonlijke zodat je ook in februari kan reizen
kreeg er vanmiddag drie in de bus!quote:Op dinsdag 29 december 2009 15:42 schreef Renesite het volgende:
[ afbeelding ]
Hoera, tijdelijke kaart in ieder geval in bezit!!
Wat wil je daarvan weten? Reis je in je vrij reizen toon je je OV-chipkaart, anders koop je een strippenkaart.quote:Op dinsdag 29 december 2009 16:46 schreef Stienn het volgende:
[..]
kreeg er vanmiddag drie in de bus!
Weet iemand hoe het zit met bedrijven die niet mee doen aan de OV Chipkaart? Ik moet elke dag met de Syntus richting zutphen om daar over te stappen naar deventer. Alleen de Syntus doet niet mee...
Roept bij mij de vraag op of ik dan een kaartje moet kopen om m'n reisproduct op te gaan halen. Zonde (er zit geen paaltje in de buurt waar ik ben op 1 januari). Of had de mevrouw het gewoon fout? Ik bedoel, ik heb daar geen bericht over gehad..quote:Vanaf 1 januari 2010 is de Studenten OV-chipkaart, geladen met een studentenreisproduct het geldige vervoerbewijs.
Dat zou half december zijn, zie je, het klopt wel!quote:Je kunt je abonnement activeren vanaf twee weken voordat je recht op studiefinanciering ingaat.
*Naar die site! Waar de zit ik nu weer? Aha, ministerie. Ok, inloggen persoonlijke gegevens. Ah, dan zit ik weer op de ib-groep-site. DIG-ID.. godver, waar heb ik die gelaten? *opzoeken*quote:De precieze datum kun je vinden als je inlogt op je persoonlijke gegevens via www.ocwduo.nl
Ah, daar eens kijken dan. Maar goed, dat had ik al gedaan, dat opzoeken. Hey, verdomd, dat is studentenreisbewijs weer. Ja, zie je, de link op studentenov-chipkaart.nl verwijst weer naar www.ocwduo.nl.quote:Op www.studentenov-chipkaart.nl kun je zien wanneer jij jouw studentenreisproduct voor 2010 en verder kunt ophalen.
Jaaa, dat is het!quote:2. Hoe reis ik vanaf 1 januari als ik mijn reisproduct voor 2010 en verder nog niet heb opgehaald
Grmbl *klik*quote:Klik hier voor het antwoord.
Aha, staat er dan al iets tijdelijks op? Nou, dat scheelt weer.quote:Totdat je jouw studentenreisproduct voor 2010 en verder hebt opgehaald, kun je gewoon blijven reizen met het tijdelijke studentenreisproduct dat al op jouw kaart staat. Haal je studentenreisproduct voor 2010 en verder uiterlijk 31 januari 2010 op.
Met "papieren kaartje" bedoelde ik een papieren treinkaartje uit de kaartautomaat.quote:Op dinsdag 29 december 2009 15:49 schreef Renesite het volgende:
Daar check je nog niet in en uit, maar laat je de studenten-OV-chipkaart zien aan de controleurs. Zie ook deze pagina van de Syntus-website.quote:Op dinsdag 29 december 2009 16:46 schreef Stienn het volgende:
Weet iemand hoe het zit met bedrijven die niet mee doen aan de OV Chipkaart? Ik moet elke dag met de Syntus richting zutphen om daar over te stappen naar deventer. Alleen de Syntus doet niet mee...
quote:Op dinsdag 29 december 2009 16:49 schreef Janetje het volgende:
Heel verhaal
Is het nou zo moeilijk om dat gewoon duidelijk te vermelden.
Als je die brief had gehadquote:Op dinsdag 29 december 2009 17:02 schreef Meddo het volgende:
[..]
Als je de brief van de IB groep (Reizen in 2010) gelezen had was dit allemaal duidelijk geweest.
Ik weet niet of jij die informatie kan halen uit een brief waarin staat dat ik per half december dat product kan ophalen, en dat toch echt, per se, voor 1 januari moet doen.quote:Op dinsdag 29 december 2009 17:02 schreef Meddo het volgende:
[..]
Als je de brief van de IB groep (Reizen in 2010) gelezen had was dit allemaal duidelijk geweest.
Ik heb vorige maand nog een mail gehad van de IB-groep waar dit in staat, dat was na de mail (ik heb niet eens een brief gehad) waarin staat dat dat vanaf de 15e kon.quote:Op dinsdag 29 december 2009 17:05 schreef Janetje het volgende:
[..]
Ik weet niet of jij die informatie kan halen uit een brief waarin staat dat ik per half december dat product kan ophalen, en dat toch echt, per se, voor 1 januari moet doen.
De brief die ik kreeg, gaf aan dat er per 1 januari uitsluitend met de ov-chipkaart gereisd kon worden, dat ik per half december inderdaad kon ophalen en dat ook vóór 1 januari moest doen. Maar meer informatie dan dat was er niet (over dat onderwerp). Geen mails gehad overigens.quote:Op dinsdag 29 december 2009 17:07 schreef Dennis101 het volgende:
[..]
Ik heb vorige maand nog een mail gehad van de IB-groep waar dit in staat, dat was na de mail (ik heb niet eens een brief gehad) waarin staat dat dat vanaf de 15e kon.
De communicatie verloopt inderdaad slecht, laten we het daar maar op houdenquote:Op dinsdag 29 december 2009 17:10 schreef Janetje het volgende:
[..]
De brief die ik kreeg, gaf aan dat er per 1 januari uitsluitend met de ov-chipkaart gereisd kon worden, dat ik per half december inderdaad kon ophalen en dat ook vóór 1 januari moest doen. Maar meer informatie dan dat was er niet (over dat onderwerp). Geen mails gehad overigens.
En als je nu de eerste letter van je achternaam invoert op die ov-chipkaart site, dan zie je dat het later is gewordenquote:Op dinsdag 29 december 2009 17:10 schreef Janetje het volgende:
[..]
De brief die ik kreeg, gaf aan dat er per 1 januari uitsluitend met de ov-chipkaart gereisd kon worden, dat ik per half december inderdaad kon ophalen en dat ook vóór 1 januari moest doen. Maar meer informatie dan dat was er niet (over dat onderwerp). Geen mails gehad overigens.
Ik zag het inderdaad ergens halverwege m'n zoektocht, half januari tot half februari was het dacht ik. Naja, wat doe je eraan.quote:Op dinsdag 29 december 2009 17:11 schreef automatic_ het volgende:
[..]
En als je nu de eerste letter van je achternaam invoert op die ov-chipkaart site, dan zie je dat het later is geworden
Uiteindelijk komen we er wel.quote:Op dinsdag 29 december 2009 17:11 schreef Dennis101 het volgende:
[..]
De communicatie verloopt inderdaad slecht, laten we het daar maar op houden
Haha, niets. Ik las net dit trouwens: http://www.gelderlander.n(...)isse-over-ovchip.ecequote:Op dinsdag 29 december 2009 17:12 schreef Janetje het volgende:
[..]
Ik zag het inderdaad ergens halverwege m'n zoektocht, half januari tot half februari was het dacht ik. Naja, wat doe je eraan.
Uiterlijk de 31 januari moet je dat product ophalen, en je kunt uiterlijk vanaf 1 januari.quote:Op dinsdag 29 december 2009 17:12 schreef Janetje het volgende:
[..]
Ik zag het inderdaad ergens halverwege m'n zoektocht, half januari tot half februari was het dacht ik. Naja, wat doe je eraan.
Echter werkt het bij sommigen nu al welquote:Op dinsdag 29 december 2009 17:14 schreef Dennis101 het volgende:
[..]
Uiterlijk de 31 januari moet je dat product ophalen, en je kunt uiterlijk vanaf 1 januari.
Je hebt gelijk, bij mij is de geadviseerde periode 13-22 januariquote:Op dinsdag 29 december 2009 17:14 schreef Dennis101 het volgende:
[..]
Uiterlijk de 31 januari moet je dat product ophalen, en je kunt uiterlijk vanaf 1 januari.
Klopt, ik hoef straks niet meer in de rij te gaan staanquote:Op dinsdag 29 december 2009 17:19 schreef Meddo het volgende:
[..]
Echter werkt het bij sommigen nu al wel
Mogelijk krijg jij net als mij en nog een user een tijdelijke op de bus gestuurd.quote:Op dinsdag 29 december 2009 17:25 schreef Dichtpiet. het volgende:
Ik heb in november een aanvraagformulier ingestuurd. Toen scheen ik mijn kopie vergeten te zijn, dombo dat ik ben. Dus ik alles weer in sturen, en wachten wachten maar kreeg niks terug.
Wat nu dan? Is mijn papieren ov nog geldig in januari? Ik heb maar weer een formulier aangevraagd, het moet maar zo dan.
Als ik de sites zo lees is dat de enige oplossing. Waarschijnlijk is de kopie van mijn ID te laat binnen gekomen dan ...
Jij kreeg vorige week maandag toch ook een mail dat je aanvraag ontvangen was? De dagtekening van de verzending van mijn echte chipkaart was die zelfde maandagquote:Op dinsdag 29 december 2009 17:29 schreef Renesite het volgende:
[..]
Mogelijk krijg jij net als mij en nog een user een tijdelijke op de bus gestuurd.
quote:Op dinsdag 29 december 2009 17:32 schreef Meddo het volgende:
[..]
Jij kreeg vorige week maandag toch ook een mail dat je aanvraag ontvangen was? De dagtekening van de verzending van mijn echte chipkaart was die zelfde maandag
Ah, die tweede zou inderdaad meer duidelijkheid verschaft hebben.quote:Op dinsdag 29 december 2009 17:29 schreef Meddo het volgende:
Dit zijn overigens mijn brieven:
1:
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
2:
[ afbeelding ]
Laat maar, ik begreep je verkeerdquote:Op dinsdag 29 december 2009 17:32 schreef Renesite het volgende:
[..]
wtf? Ik heb dus een tijdelijke binnen gekregen.
Je snapt niet helemaal wat Meddo bedoeld.quote:
Aight.quote:Op dinsdag 29 december 2009 17:34 schreef Dennis101 het volgende:
[..]
Laat maar, ik begreep je verkeerd
Ja ik dacht dat hij ineens doorkreeg dat hij een tijdelijke had ontvangenquote:Op dinsdag 29 december 2009 17:36 schreef Meddo het volgende:
[..]
Het is er verbaasd over dat mijn aanvraag een spoedbehandeling kreeg
Even bellen en vragen hoe en wat in januari wb. reizen met mogelijk een tijdelijke kaart? Al kan dat bellen wel lang durenquote:Op dinsdag 29 december 2009 12:05 schreef Stephen_Dedalus het volgende:
Ergens in de laatste week van November ben ik naar http://www.studentenov-chipkaart.nl gegaan om te kijken hoe dat nou zat met die chipkaart. Afijn toendertijd kon je ergens op de website je ov kaartnummer invoeren en ik kreeg de melding dat ik een pasfoto had ingeleverd en dat de kaart binnen twee weken opgestuurd zou worden. Het is 29 december en ik heb nog niks, vorige week maar een aanvraag voor een aanvraagformulier gedaan maarja met de kerst enzo ertussen verwacht ik er niet meer veel van....
Geen IBG meer.quote:Op dinsdag 29 december 2009 19:12 schreef warrel het volgende:
Hallo, ik heb een vraagje, en alles is zo vaag, misschien dat jullie er een zinnig antwoord op weten.
Ik heb vorig jaar al een OV-chipkaart ontvangen met studentenreizen er op. De kaart is geldig t\m 2012. Ik heb mijn per 1 jan uitgeschreven bij IBG, en heb dus geen recht meer op het studentenreisproduct. Echter, wilde ik deze gister verwijderen van mijn OV-chipkaart, maar dat kan dus helemaal niet?! Moet dit perse bij zo'n balie? Of moet je met je OV-chipkaart sowieso elk jaar weer het studentenreizen product ophalen? Dat laatste zou dus betekenen dat ik niets hoef te doen..
Hopelijk weten jullie iets, morgenvroeg fiets ik anders nog wel even langs een balie.
Je hebt geen melding gekregen? Dat hebben de meesten wel gekregen. En sowieso, zal dat pakket niet per 1 januari pas ingaan?quote:Op dinsdag 29 december 2009 19:15 schreef Pindabroodje het volgende:
Net het reisproduct opgehaald bij de lokale AH.
Moest bevestigen en nu staat het erop, wat betekend -naar wat ik heb gelezen - dat het tijdelijke abonnement nu is overschreven.
Echter, op Mijn OV-Chipkaart geeft ie nog geen informatie over de inhoud van de kaart etc, is dat bij meerdere mensen zo?
Je huidige abonnement verloopt op 31-12-2009 OF 31-01-2010 . Wanneer jij je nieuwe abbo niet ophaalt, dan kan je hem niet meer gebruiken (en hoef je dus niets te doen. Je moet het dan zien als je papieren OV). De vraag is alleen of jouw abbo nu tot 31-12-2009 loopt (wat precies goed is voor jou) of tot 31-01-2010 (dan reis je een maand "illegaal")quote:Op dinsdag 29 december 2009 19:12 schreef warrel het volgende:
Hallo, ik heb een vraagje, en alles is zo vaag, misschien dat jullie er een zinnig antwoord op weten.
Ik heb vorig jaar al een OV-chipkaart ontvangen met studentenreizen er op. De kaart is geldig t\m 2012. Ik heb mijn per 1 jan uitgeschreven bij IBG, en heb dus geen recht meer op het studentenreisproduct. Echter, wilde ik deze gister verwijderen van mijn OV-chipkaart, maar dat kan dus helemaal niet?! Moet dit perse bij zo'n balie? Of moet je met je OV-chipkaart sowieso elk jaar weer het studentenreizen product ophalen? Dat laatste zou dus betekenen dat ik niets hoef te doen..
Hopelijk weten jullie iets, morgenvroeg fiets ik anders nog wel even langs een balie.
Mijn OV-chipkaart loopt achter op de werkelijke situatie. Dat komt doordat de gegevens niet real-time ge-update (kunnen) worden. Het hangt er een beetje vanaf wanneer de systemen ge-update worden, maar het kan tot een week duren voordat de situatie op internet ook klopt. Maakt op zich ook niet zo heel veel uit. Zolang je het reisproduct maar op je kaart hebt geladen, zal het reizen wel goed gaan.quote:Op dinsdag 29 december 2009 19:15 schreef Pindabroodje het volgende:
Echter, op Mijn OV-Chipkaart geeft ie nog geen informatie over de inhoud van de kaart etc, is dat bij meerdere mensen zo?
Hoe wil jij je reisproduct op gaan halen via DigiD?quote:Op dinsdag 29 december 2009 20:06 schreef Dichtpiet. het volgende:
Waarom gaat dit nou allemaal niet netjes via DigiD?
Het aanvragen van zo'n kaart bedoel ik. Nu moet ik die overbelaste telefoonnummers bellen om te checken of het nu wel goed komt met mijn kaartje.quote:Op dinsdag 29 december 2009 20:07 schreef Dennis101 het volgende:
[..]
Hoe wil jij je reisproduct op gaan halen via DigiD?
Als het goed is hoef je bij NStreinen ook nog niet in te checken en kan dat dus kloppen.quote:Op dinsdag 29 december 2009 20:04 schreef rene90 het volgende:
Ik snap er geen fuck van, heb gewoon een ov chipkaart enne in Amsterdam werkt die prima overal. Alleen in het streekvervoer nog niet. Vandaag wilde ik inchecken in de NS en die riep "niet mogelijk".
Moet ik nu nog iets gaan ophalen ofzo?
Maar in 2010 heb ik geen papieren OV meer maar dan zou alles via de chip moeten werken, anders heb ik alleen die chipkaartquote:Op dinsdag 29 december 2009 20:10 schreef ChipsZak. het volgende:
[..]
Als het goed is hoef je bij NStreinen ook nog niet in te checken en kan dat dus kloppen.
Ik denk dat je even de OP moet lezen, maar nog maar een keer dan, de NS doet voorlopig nog mee met de chipkaart voor studenten.quote:Op dinsdag 29 december 2009 20:10 schreef rene90 het volgende:
[..]
Maar in 2010 heb ik geen papieren OV meer maar dan zou alles via de chip moeten werken, anders heb ik alleen die chipkaart
Zover ik nu weet hoef je bij de NS nog niet in en uit te checken, want dat wordt in de loop van het jaar ingevoerd. Als je gratis reist: alleen chipkaart laten zien aan meneer de conducteur & met 40% korting: treinkaartje met korting kopen en treinkaartje + chipkaart aan meneer de conducteur laten zien.quote:Op dinsdag 29 december 2009 20:10 schreef rene90 het volgende:
[..]
Maar in 2010 heb ik geen papieren OV meer maar dan zou alles via de chip moeten werken, anders heb ik alleen die chipkaart
Die hele chipkaart is vage zooi.quote:Op dinsdag 29 december 2009 20:14 schreef rene90 het volgende:
Thanks dennis en Chips.
Vage zooi, hier in de arriva bussen hebben ze leuk die chippalen staan, alleen de abo's op de chipkaart pakt dat automaat niet ofzo
Zelfde verhaal, kijk nou eens op dat kaartje wat in de OP staat waar die OV-chipkaart al geldig isquote:Op dinsdag 29 december 2009 20:14 schreef rene90 het volgende:
Thanks dennis en Chips.
Vage zooi, hier in de arriva bussen hebben ze leuk die chippalen staan, alleen de abo's op de chipkaart pakt dat automaat niet ofzo
Ach het zal allemaal welquote:Op dinsdag 29 december 2009 20:15 schreef ChipsZak. het volgende:
[..]
Die hele chipkaart is vage zooi.
Ik snap niet waarom ze niet gewoon gewacht hebben tot in ieder geval alles werkt en er klaar voor is.
Dit is zo hard falend.
De NS wilde per se het in fases invoeren. Wat het probleem van de andere vervoerders is snap ik ook nietquote:Op dinsdag 29 december 2009 20:15 schreef ChipsZak. het volgende:
[..]
Die hele chipkaart is vage zooi.
Ik snap niet waarom ze niet gewoon gewacht hebben tot in ieder geval alles werkt en er klaar voor is.
Dit is zo hard falend.
quote:Op dinsdag 29 december 2009 20:16 schreef rene90 het volgende:
[..]
Ach het zal allemaal welIs het nog wel zo in 2010 dat je gewoon 1 iemand mag meenemen met 40 procent korting of hebben ze dat wegens bezuinigingen ook afgeschaft.
Maar dat plaatje klopt dus niet, omdat je niet met je ov chipkaart kan reizen in de arriva bussen op abonnement.quote:Op dinsdag 29 december 2009 20:16 schreef Dennis101 het volgende:
[..]
Zelfde verhaal, kijk nou eens op dat kaartje wat in de OP staat waar die OV-chipkaart al geldig is
Onder dat plaatje staat waar je kan reizen met welke vervoerder, want Arriva heeft het op sommige plekken wel ingevoerd en op andere plekken niet (om het makkelijk te houden).quote:Op dinsdag 29 december 2009 20:18 schreef rene90 het volgende:
[..]
Maar dat plaatje klopt dus niet, omdat je niet met je ov chipkaart kan reizen in de arriva bussen op abonnement.
Maar klopt dus niet wat er staat, Arriva staat bij Amsterdam maar dit klopt naja, niet geheel. Ik kan dus niks doen, tijdje geleden ingecheckt, werd er saldo afgeschreven doordeweeks met gewoon studentenweek abo. Bleek dat die abo's nog niet werken erop, dan vraag ik me af hoe moeilijk het is om een stukje software erop te zetten.quote:Op dinsdag 29 december 2009 20:21 schreef Dennis101 het volgende:
[..]
Onder dat plaatje staat waar je kan reizen met welke vervoerder, want Arriva heeft het op sommige plekken wel ingevoerd en op andere plekken niet (om het makkelijk te houden).
Ah oké, dan slaat dat kaartje ook weer nergens op...quote:Op dinsdag 29 december 2009 20:22 schreef rene90 het volgende:
[..]
Maar klopt dus niet wat er staat, Arriva staat bij Amsterdam maar dit klopt naja, niet geheel. Ik kan dus niks doen, tijdje geleden ingecheckt, werd er saldo afgeschreven doordeweeks met gewoon studentenweek abo. Bleek dat die abo's nog niet werken erop, dan vraag ik me af hoe moeilijk het is om een stukje software erop te zetten.
Nogal ja, gelukkig ga ik maar 1 keer in de 2 weken met het OV en voorderest met het autotjequote:Op dinsdag 29 december 2009 20:26 schreef Dennis101 het volgende:
[..]
Ah oké, dan slaat dat kaartje ook weer nergens op...Om moe van te worden...
Ik bladerde nog even door de IBG site en kwam hier op:quote:Op dinsdag 29 december 2009 19:38 schreef automatic_ het volgende:
[..]
Je huidige abonnement verloopt op 31-12-2009 OF 31-01-2010 . Wanneer jij je nieuwe abbo niet ophaalt, dan kan je hem niet meer gebruiken (en hoef je dus niets te doen. Je moet het dan zien als je papieren OV). De vraag is alleen of jouw abbo nu tot 31-12-2009 loopt (wat precies goed is voor jou) of tot 31-01-2010 (dan reis je een maand "illegaal")
Die toegestuurde OV-studentenchipkaart was al direct geschikt voor gebruik. Daar hoefde je niets voor te doen. Dat verwijderen van het reisproduct (deactiveren zoals jij zegt) had je wel zelf moeten doen. Nu heeft er het hele jaar een geactiveerd studentenreisrecht op gestaan. Het is dan dus niet meer dan logisch dat 'ie ook gisteren werkte.quote:Op dinsdag 29 december 2009 20:37 schreef Elmostyle het volgende:
Gisteren was ik in Amsterdam en had die OV-Chipkaart die volgens de IB-Groep gedeactiveerd was nog in mijn portemonee zitten, ik dacht 'Laat ik eens kijken wat er gebeurt als ik 'm langs zo'n ding haal in de tram'. Het resultaat was dat ik gewoon ermee kan reizen, geen foutmelding of niks.
Ik heb het ding nog nooit eerder gebruikt voor gisteren, dus heb het ook nooit geactiveerd bij een bepaald punt of iets, dus ik begrijp ook niet waarom ik dat ding nog gewoon kon gebruiken, weet iemand daar antwoord op?
Om te kunnen inchecken bij een bus of tram mag het saldo van een kaart niet negatief zijn. Als je de kaart dus nog nooit hebt gebruikt, staat er weliswaar geen saldo op, maar kan je wel inchecken. Het saldo is immers 'nul' euro (je staat nog niet negatief). Bij het uitchecken komt er dan inderdaad een negatief bedrag op de kaart. Je zal een volgende keer niet meer kunnen inchecken (saldo te laag). Wil je dan toch kunnen reizen, moet je eerst saldo opladen en wordt dat bedrag in de min gelijk verrekend.quote:Op dinsdag 29 december 2009 20:37 schreef Elmostyle het volgende:
Omdat mijn Studiefinanciering en OV-Kaart dus was vervallen heb ik destijds een kortingskaart van 40% gekocht bij de NS, dit is ook direct een OV-Chipkaart. Ik dacht na het proberen van hierboven, laat ik ook eens kijken wat die NS-OV chipkaart doet als ik het bij (Een andere tram) langs zo'n scanner haal, Weer 0 probleem, en bij het uitloggen stond er leuk -0,75. Terwijl ik er nog nooit geld op heb geplaatst aangezien het de eerste keer was dat ik dat ding gebruikte. Heeft iemand hier een verklaring voor?
Dan kan je tijdens het vrij reizen gewoon je OV-chipkaart laten zien. Wanneer je met korting mag reizen, moet je officieel met een roze strippenkaart reizen. Dat geldt totdat Veolia besluit dat studenten ook daar moeten in- en uitchecken. Je kan dat ook vinden bij de veelgestelde vragen over de studentenov-chipkaart: http://www.studentenov-chipkaart.nl/veelgestelde-vragen.quote:Op dinsdag 29 december 2009 20:37 schreef Elmostyle het volgende:
Ik woon in Zeeland(Zeeuws-vlaanderen, onderaan), en geen enkele veolia bus hier beschikt nog over zo'n kastje voor je OV-Chipkaart langs te halen. En ik begreep dat vanaf 2010 er geen OV-Kaarten meer bestaan, hoe moet ik dan gaan reizen in 2010 als die kastjes nog niet in de bussen hier zitten?
Ik heb destijds dat ik over mijn limiet ging mijn OV-Kaart ook ingeleverd + Studiefinanciering op DigID opgezegd en daarover ook nog een bevestigingsbrief ontvangen, en aan de telefoon zei de IB-Groep dat zij de OV-Chipkaart zouden de-activeren aangezien ik deze niet moest inleveren bij het inleveren.quote:Op dinsdag 29 december 2009 20:46 schreef Carport het volgende:
[..]
Dat verwijderen van het reisproduct (deactiveren zoals jij zegt) had je zelf moeten doen. Nu heeft er het hele jaar een geactiveerd studentenreisrecht op gestaan. Het is dan dus niet meer dan logisch dat 'ie ook gisteren werkte.
Okequote:Op dinsdag 29 december 2009 20:46 schreef Carport het volgende:
[..]
Om te kunnen inchecken bij een bus of tram mag het saldo van een kaart niet negatief zijn. Als je de kaart dus nog nooit hebt gebruikt, staat er weliswaar geen saldo op, maar kan je wel inchecken. Bij het uitchecken komt er dan inderdaad een negatief bedrag op de kaart. Je zal een volgende keer niet meer kunnen inchecken (saldo te laag). Wil je dan toch kunnen reizen, moet je eerst saldo opladen en wordt dat bedrag in de min gelijk verrekend.
Hier hetzelfde.. en ze zijn gewoon niet te bereiken vandaagquote:Op dinsdag 29 december 2009 17:25 schreef Dichtpiet. het volgende:
Ik heb in november een aanvraagformulier ingestuurd. Toen scheen ik mijn kopie vergeten te zijn, dombo dat ik ben. Dus ik alles weer in sturen, en wachten wachten maar kreeg niks terug.
Wat nu dan? Is mijn papieren ov nog geldig in januari? Ik heb maar weer een formulier aangevraagd, het moet maar zo dan.
Als ik de sites zo lees is dat de enige oplossing. Waarschijnlijk is de kopie van mijn ID te laat binnen gekomen dan ...
Dat deactiveren kan/kon niet vanaf afstand, duus dat moest je wel zelf doen. Dat heeft in de voorwaarden van je OV-studentenkaart gestaan. Het is ook in het nieuws geweest: http://www.nu.nl/binnenla(...)t-ov-chipkaart.html. Maar als jou andere dingen zijn verteld, kan ik me voorstellen dat je even raar stond te kijkenquote:Op dinsdag 29 december 2009 20:50 schreef Elmostyle het volgende:
[..]
Ik heb destijds dat ik over mijn limiet ging mijn OV-Kaart ook ingeleverd + Studiefinanciering op DigID opgezegd en daarover ook nog een bevestigingsbrief ontvangen, en aan de telefoon zei de IB-Groep dat zij de OV-Chipkaart zouden de-activeren aangezien ik deze niet moest inleveren bij het inleveren.
Dus dat is de reden waarom ik niet snap waarom ik het wel kon gebruiken, dus dat de-activeren kon ik niet zelf doen.
Ja. Dat andere is een tijdelijk product en vanaf 1 februari 2010 niet meer geldig.quote:Op dinsdag 29 december 2009 20:57 schreef beheerder01 het volgende:
Ik heb al paar keer gekeken , maar mijn bestelling staan er nog niet op.
Maar als ik kaart wat voor kaart er op mijn ov-chipkaart staat zie ik dat ik een weekkaart heb dat geldig is tot 2012.
Moet ik dan nog steeds die van 2010 op zetten dan?
Dat klopt ook (voor de volledigheid: je moet ook in- en uitchecken bij tram en metro).quote:Op dinsdag 29 december 2009 20:57 schreef beheerder01 het volgende:
En klopt het dat je bij ns nog niet in en uit hoef te checken? alleen maar bij bussen?
Klopt inderdaad, daar hebben nogal wat mensen (bewust of onbewust) mee gefraudeerd. Alleen bij controle van je Chipkaart kon je dan tegen de lamp lopen.quote:Op dinsdag 29 december 2009 20:58 schreef Carport het volgende:
[..]
Dat deactiveren kan/kon niet vanaf afstand, duus dat moest je wel zelf doen. Dat heeft in de voorwaarden van je OV-studentenkaart gestaan. Het is ook in het nieuws geweest: http://www.nu.nl/binnenla(...)t-ov-chipkaart.html. Maar als jou andere dingen zijn verteld, kan ik me voorstellen dat je even raar stond te kijken
http://www.studentenov-chipkaart.nl/ Links onderaan je achternaam invullen en kijken wanneer je hem op kunt halen.quote:Op dinsdag 29 december 2009 21:18 schreef Sjappel het volgende:
Ik heb de openingspost gelezen, maar snap er nog steeds niks van.
Zelf heb ik al een OV-chipkaart, hij is gecontroleerd door iemand maar ik moest hem nog activeren. Dat kan ik toch doen bij een ophaalautomaat? Moet ik dan van te voren iets bestellen?
Bedankt voor je nuttige antwoordquote:Op dinsdag 29 december 2009 20:58 schreef Carport het volgende:
[..]
Dat deactiveren kan/kon niet vanaf afstand, duus dat moest je wel zelf doen. Dat heeft in de voorwaarden van je OV-studentenkaart gestaan. Het is ook in het nieuws geweest: http://www.nu.nl/binnenla(...)t-ov-chipkaart.html. Maar als jou andere dingen zijn verteld, kan ik me voorstellen dat je even raar stond te kijken
Nee vanaf de 31ste, van januari dat is.quote:Op dinsdag 29 december 2009 21:25 schreef Rorata het volgende:
ik snap het niet helemaal, betekend dat vanaf 1 januari er geld van mijn ov-chipkaart afgeschreven word totdat ik hem activeer?
Je moet hem alleen nog activeren.quote:Op dinsdag 29 december 2009 21:25 schreef Elmostyle het volgende:
[..]
Bedankt voor je nuttige antwoordIk heb vanaf 2010 weer terug stufi, dus ik neem aan dat m'n OV chipkaart dan gewoon actief blijft aangezien ik het dan weer legaal kan gebruiken. Ik zie het wel weer
Het is nu even een gezeur en straks is het prima te doenquote:Op dinsdag 29 december 2009 21:30 schreef Muta het volgende:
wat een gezeur zeg, ik ben het echt beu, nu al. voor dat ik hem ook maar 1x gebruikt heb
dus ik kan hem nu nog niet activeren?quote:Op dinsdag 29 december 2009 21:25 schreef automatic_ het volgende:
[..]
http://www.studentenov-chipkaart.nl/ Links onderaan je achternaam invullen en kijken wanneer je hem op kunt halen.
Er zijn mensen die het blijkbaar wel kunnen, maar ik zou gewoon uitgaan van de data die op die site staat. Tot 31-01-2009 kan je gewoon reizen.quote:Op dinsdag 29 december 2009 21:34 schreef Sjappel het volgende:
[..]
dus ik kan hem nu nog niet activeren?
Dan heb jij een probleem & dan verdien je het ook niet om gratis te reizen.quote:Op dinsdag 29 december 2009 21:34 schreef Muta het volgende:
ja vast, ik moet alles weer zelf regelen...
het oude systeem was 1000000x beter, egwoon even fototje maken, langs het postkantoor, en klaar is kees, je kon overal gratis heen... maar nu moet je dit en dat doen, alles gaat fout. niemand die het duidelijk kan uitleggen.
de ov site schiet geen drol op, ik zie het wel, als ik die bus niet inkom 4 januari hebben ze een probleem.
Het enige wat je moet doen (als je eenmaal zo'n kaart hebt) is hem activeren. Wat is daar nou zo lastig aan?quote:Op dinsdag 29 december 2009 21:34 schreef Muta het volgende:
ja vast, ik moet alles weer zelf regelen...
het oude systeem was 1000000x beter, egwoon even fototje maken, langs het postkantoor, en klaar is kees, je kon overal gratis heen... maar nu moet je dit en dat doen, alles gaat fout. niemand die het duidelijk kan uitleggen.
de ov site schiet geen drol op, ik zie het wel, als ik die bus niet inkom 4 januari hebben ze een probleem.
ik heb hem al maanden, ik moet hem activeren volgens die site ergens in januari...quote:Op dinsdag 29 december 2009 21:40 schreef Dennis101 het volgende:
[..]
Het enige wat je moet doen (als je eenmaal zo'n kaart hebt) is hem activeren. Wat is daar nou zo lastig aan?
Nee, je oude OV kan je op 01-01-2010 in de prullenbak gooien.quote:Op dinsdag 29 december 2009 21:42 schreef Muta het volgende:
[..]
ik heb hem al maanden, ik moet hem activeren volgens die site ergens in januari...
en jij zei dat ik de bus niet inkwam maar je weet dus ook geen drol, want mijn oude ov is blijkbaar gewoon nog geldig...
bullshit, dat zeg ik net, en dat doe ik, daarna werkt alles, nu moet ik een kaart activeren? niks is duidelijk blablabla het is gewoon een grote troep!quote:Op dinsdag 29 december 2009 21:36 schreef automatic_ het volgende:
[..]
Dan heb jij een probleem & dan verdien je het ook niet om gratis te reizen.
Kom op zeg; "moet je van alles zelf regelen"; dat moest je, wat je zelf al zei, bij je gewone studentenkaart ook.
Je oude OV? Je papieren kaart? Die is niet geldig meer in 2010. Op je OV-chipkaart staat een tijdelijk reistegoed waarmee je tot 31 januari kan reizen, voor die tijd moet je dus nieuwe product ophalen. Lees anders het topic even...quote:Op dinsdag 29 december 2009 21:42 schreef Muta het volgende:
[..]
ik heb hem al maanden, ik moet hem activeren volgens die site ergens in januari...
en jij zei dat ik de bus niet inkwam maar je weet dus ook geen drol, want mijn oude ov is blijkbaar gewoon nog geldig...
Als je je kaart gaat activeren, dan werkt het ook. Klaar.quote:Op dinsdag 29 december 2009 21:43 schreef Muta het volgende:
[..]
bullshit, dat zeg ik net, en dat doe ik, daarna werkt alles, nu moet ik een kaart activeren? niks is duidelijk blablabla het is gewoon een grote troep!
De OV-chipkaart moet reizen eenvoudiger maken, maar het systeem gaat onder meer uit van perfecte mensen zonder lichamelijke handicap of ouderdomsverschijnselen. 25 problemen op een rij.
http://webwereld.nl/de-vi(...)-ov-chipsysteem.html
Ik heb meerdere aanvragen ingediend voor een OV-chipkaart. Ik krijg hem hopelijk voor februari nog in de brievenbus, daarna moet ik nog helemaal naar een supermarkt fietsen, hem activeren, en dan hopen dat alles werkt.quote:Op dinsdag 29 december 2009 21:36 schreef automatic_ het volgende:
[..]
Dan heb jij een probleem & dan verdien je het ook niet om gratis te reizen.
Kom op zeg; "moet je van alles zelf regelen"; dat moest je, wat je zelf al zei, bij je gewone studentenkaart ook.
Los van het aanvragen (wat op het laatste moment inderdaad slecht geregeld is) moest je anders naar het postkantoor fietsen en een half uur in de rij gaan staan. Vind ik dit toch wat relaxter.quote:Op dinsdag 29 december 2009 21:46 schreef KoekjesTwister het volgende:
[..]
Ik heb meerdere aanvragen ingediend voor een OV-chipkaart. Ik krijg hem hopelijk voor februari nog in de brievenbus, daarna moet ik nog helemaal naar een supermarkt fietsen, hem activeren, en dan hopen dat alles werkt.
Even naar het postkantoor met een pasfoto, ja, dat systeem was een stuk beter.
Waarom kan zo'n kaart niet vooraf geactiveerd bij mij in de brievenbus vallen? Hoezo moet deze laatste stap handmatig, en waarom kan dit niet eventueel over het internet.quote:Op dinsdag 29 december 2009 21:47 schreef Dennis101 het volgende:
[..]
Los van het aanvragen (wat op het laatste moment inderdaad slecht geregeld is) moest je anders naar het postkantoor fietsen en een half uur in de rij gaan staan. Vind ik dit toch wat relaxter.
Omdat je, net als anders, kan switchen van abonnementquote:Op dinsdag 29 december 2009 21:50 schreef KoekjesTwister het volgende:
[..]
Waarom kan zo'n kaart niet vooraf geactiveerd bij mij in de brievenbus vallen? Hoezo moet deze laatste stap handmatig, en waarom kan dit niet eventueel over het internet.
Goh, wat een werk hè. Normaal kom je natuurlijk nooit in de supermarktquote:Op dinsdag 29 december 2009 21:46 schreef KoekjesTwister het volgende:
[..]
Ik heb meerdere aanvragen ingediend voor een OV-chipkaart. Ik krijg hem hopelijk voor februari nog in de brievenbus, daarna moet ik nog helemaal naar een supermarkt fietsen, hem activeren, en dan hopen dat alles werkt.
Omdat, je net als bij je papieren kaart vroeger, je niet verplicht bent dat product op te halen.quote:Op dinsdag 29 december 2009 21:50 schreef KoekjesTwister het volgende:
[..]
Waarom kan zo'n kaart niet vooraf geactiveerd bij mij in de brievenbus vallen? Hoezo moet deze laatste stap handmatig, en waarom kan dit niet eventueel over het internet.
Zoals ik al eerder zei; je oude kaart kan per 01-01-2010 in de prullenbak.quote:Op dinsdag 29 december 2009 21:50 schreef RoW_0 het volgende:
Ik heb mijn OV chipkaart ontvangen, helemaal niets gedaan. En ik zat een keer in de bus. een keer voor de gein gechipt. en dan toen ik wegging heb ik 'm uit ge chipt. en. er stond 0 euro ofzo.
Maargoed, wat moet ik doen met mijn oude OV kaart? is mijn OV kaart zo goed?
Omdat er fysiek iets bijgeschreven moet worden bij een automaat.quote:Op dinsdag 29 december 2009 21:55 schreef KoekjesTwister het volgende:
Nou, ik heb de OV-chipkaart specifiek aangevraagd, het moge duidelijk zijn dat ik hem wel heel graag wil. Dan is het toch logisch dat hij voorgeactiveerd in de bus valt?
En anders, waarom krijgen mensen die hem niet willen wel in de bus? Is dat niet krom geregeld?
En waarom kan de activatie niet via internet...
quote:Op dinsdag 29 december 2009 21:55 schreef KoekjesTwister het volgende:
Nou, ik heb de OV-chipkaart specifiek aangevraagd, het moge duidelijk zijn dat ik hem wel heel graag wil. Dan is het toch logisch dat hij voorgeactiveerd in de bus valt?
En anders, waarom krijgen mensen die hem niet willen wel in de bus? Is dat niet krom geregeld?
En waarom kan de activatie niet via internet...
Nou, het kan toch dat ik het via internet activeer, en de eerste keer dat ik bij een vervoersmaatschappij incheck het automatisch bijgeschreven wordt.quote:Op dinsdag 29 december 2009 21:56 schreef Dennis101 het volgende:
[..]
Omdat er fysiek iets bijgeschreven moet worden bij een automaat.
Ik heb niet het idee dat dat zo makkelijk werkt, die apparaten bij de vervoerders kunnen niet veel meer dan zo'n kaart uitlezen. Maar echt, waar maak je je druk om?quote:Op dinsdag 29 december 2009 21:59 schreef KoekjesTwister het volgende:
[..]
Nou, het kan toch dat ik het via internet activeer, en de eerste keer dat ik bij een vervoersmaatschappij incheck het automatisch bijgeschreven wordt.
Als informatici vind ik het absurd dat dit proces de gebruiker hinder geeft, terwijl het veel netter opgelost kan worden. Ik kom nooit bij een supermarkt.
Als je een OV-chipkaart hebt, even de posts lezen. Als je geen OV-chipkaart hebt mag je nu gaan huilenquote:Op dinsdag 29 december 2009 22:01 schreef Nosh het volgende:
Oh shit, wat moet je doen als je hier letterlijk nú pas achterkomt?
Ik heb niets aangevraagd, heel vroeger eens wat pasfoto's achtergelaten, en dat is het.quote:Op dinsdag 29 december 2009 22:02 schreef Dennis101 het volgende:
[..]
Als je een OV-chipkaart hebt, even de posts lezen. Als je geen OV-chipkaart hebt mag je nu gaan huilen
Het gaat om het principe. Het systeem had met prachtige eenvoud opgezet kunnen worden. Maar het is nu geklooi met kastjes bij de supermarkten. Had gewoon alles via internet gedaan.quote:Op dinsdag 29 december 2009 22:00 schreef Dennis101 het volgende:
[..]
Ik heb niet het idee dat dat zo makkelijk werkt, die apparaten bij de vervoerders kunnen niet veel meer dan zo'n kaart uitlezen. Maar echt, waar maak je je druk om?
Jij komt wel dagelijks bij het postkantoor btw? Het enige wat je moet doen is langs de Primera, supermarkt of wat dan ook. Zie niet echt wat voor hinder jij daar van ondervind, zeker niet ten opzichte van de vorige methode.
Ik ga er vanuit dat dat niet mogelijk is geweest, anders hadden ze dat inderdaad wel mogen doen.quote:Op dinsdag 29 december 2009 22:05 schreef KoekjesTwister het volgende:
[..]
Het gaat om het principe. Het systeem had met prachtige eenvoud opgezet kunnen worden. Maar het is nu geklooi met kastjes bij de supermarkten. Had gewoon alles via internet gedaan.
Extra vraag: Hoe kan ik een 1e klas upgrade i.c.m. de studenten OV-chipkaart doen?
Ging de losse kaartverkoop er niet volledig uit?quote:Op dinsdag 29 december 2009 22:06 schreef Dennis101 het volgende:
[..]
Daarvoor moet je even op de site van NS kijken, maar als goed is (heb niet zoveel ervaring met de trein reizen) moet je, net als je nu doet, daar een los kaartje voor kopen
Het gaat sowieso nog wel een tijd duren voor dat de NS overstapt dacht ik.quote:Op dinsdag 29 december 2009 22:08 schreef KoekjesTwister het volgende:
[..]
Ging de losse kaartverkoop er niet volledig uit?
Ja dat klopt, maar bij de NS voorlopig nog niet, daar kun je ook niet nog in- en uitchecken,quote:Op dinsdag 29 december 2009 22:08 schreef KoekjesTwister het volgende:
[..]
Ging de losse kaartverkoop er niet volledig uit?
Saldo ¤0 wil zeggen dat je er geen geld op hebt staanquote:Op dinsdag 29 december 2009 22:23 schreef Justinn het volgende:
Ze hebben het steeds over activeren. Ik heb dus al een OV-chipkaart sinds 2008 (jaar geleden opgehaald), maar nog nooit gebruikt, omdat ik ook een OV-studentenkaart heb. Hoe weet ik uberhaupt of de mijne wel is geactiveerd en of ik hem kan gebruiken? Ik heb een account kunnen maken op www.ov-chipkaart.nl en mijn kaartnummer ingevoerd. Saldo staat op ¤ 0. Wat nu? Het komt allemaal een beetje over als een omslachtig systeem met dat opladen.
Je moet 'm nog activeren.quote:Op dinsdag 29 december 2009 22:23 schreef Justinn het volgende:
Ze hebben het steeds over activeren. Ik heb dus al een OV-chipkaart sinds 2008 (jaar geleden opgehaald), maar nog nooit gebruikt, omdat ik ook een OV-studentenkaart heb. Hoe weet ik uberhaupt of de mijne wel is geactiveerd en of ik hem kan gebruiken? Ik heb een account kunnen maken op www.ov-chipkaart.nl en mijn kaartnummer ingevoerd. Saldo staat op ¤ 0. Wat nu? Het komt allemaal een beetje over als een omslachtig systeem met dat opladen.
Nou, ze kunnen ook elke maand kijken of jij die maand ergen ingecheckt bent, en dan je totale reiskosten van die maand (met een top van ¤85) aan je prestatiebeurs schuld toevoegen. Dat is toch een mooier systeem?quote:Op dinsdag 29 december 2009 21:57 schreef automatic_ het volgende:
[..]Ik heb hem aangevraagd toen ik in de 3e van het HBO zat. Als ik na 4 HBO gestopt was en hem had gekregen, dan had ik hem ook niet nodig gehad. Wanneer toen een abbo op stond en ik wist dat niet/had dat niet door/whatever, dan had ik nu een mega boete kunnen betalen.
Dat product wat er nu op staat kan je in januari ook nog gebruiken. Als je gaat activeren staan ze allebei voor je klaar zodat je kan kiezen.quote:Op dinsdag 29 december 2009 22:32 schreef TheAgent het volgende:
Vraagje:
Ik heb altijd een weekabonnement gehad en de IB-Groep had dus ook een weekabonnement voor me klaargezet om te activeren. Een maand geleden besloot ik om te switchen en dat is ook netjes gegaan op Mijn IB-Groep. Als het goed is, moet er dus ook een weekendabonnement voor me klaarstaan bij de automaat.
Nu is mijn vraag: Is dat tijdelijk abonnement voor januari nu een week- of weekendabonnement? In het laatste geval activeer ik hem liever in de adviesperiode ipv dat gedoe nu met defecte automaten hier en daar.
Stiekem is er wel haast bij geboden, want ik had gehoopt om al gratis te kunnen reizen in het weekend na de jaarwisseling.quote:Op dinsdag 29 december 2009 22:35 schreef Dennis101 het volgende:
[..]
Dat product wat er nu op staat kan je in januari ook nog gebruiken. Als je gaat activeren staan ze allebei voor je klaar zodat je kan kiezen.
Oke, ik heb net wel een even ingelogd op de IB-groep website en daar staat onder 'Reizen' dat ik een weekabbonement heb voor de periode 01-01-2010 t/m 31-12-2010. Er staat echter geen kaartnummer bij. Op de IB-groep website staat ook:quote:Op dinsdag 29 december 2009 22:25 schreef Janetje het volgende:
[..]
Je moet 'm nog activeren.
http://www.studentenov-chipkaart.nl/waar-haal-ik-mijn-kaart-op
Je zal hem toch echt moeten activeren voor 31 januari.quote:Op dinsdag 29 december 2009 22:40 schreef Justinn het volgende:
[..]
Oke, ik heb net wel een even ingelogd op de IB-groep website en daar staat onder 'Reizen' dat ik een weekabbonement heb voor de periode 01-01-2010 t/m 31-12-2010. Er staat echter geen kaartnummer bij. Op de IB-groep website staat ook:
"Heb je al een Studenten OV-chipkaart? Dan staat daarop al een tijdelijk week- of weekendabonnement. Daarmee kun je vanaf 1 januari direct reizen als je recht hebt op studiefinanciering."
Dus volgens mij is het allemaal al in orde.![]()
Justin
Oke dan, bedankt voor de hulp.quote:Op dinsdag 29 december 2009 22:43 schreef Dennis101 het volgende:
[..]
Je zal hem toch echt moeten activeren voor 31 januari.
Krijg het er alleen maar benauwd vanquote:Op dinsdag 29 december 2009 23:04 schreef CantFazeMe het volgende:
http://webwereld.nl/de-vi(...)-ov-chipsysteem.html
Dit vind ik wel een leuk bericht.![]()
Ik moest lachen.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |