Sinds een half jaar ben ik werkzaam in een kleine zelfstandige onderneming, samen met nog 3 andere werknemers. Twee maanden geleden is gebleken dat ik niet geschikt ben voor deze functie, en dat ik de gegeven verantwoordelijkheden niet aan kan. Er is toen besloten mijn contract per 01-02-10 niet te verlengen. Hier ben ik mee akkoord gegaan.
Sindsdien houdt mijn werkgever al mijn activiteiten bij. Ik moet middels een timesheet elk kwartier op de werkvloer verantwoorden. Mijn baas leest mijn mailverkeer en internethistorie. Nou is dit voor mij het probleem niet, want ik heb verder niets te verbergen. het probleem ligt in de houding van mijn werkgever naar mij toe.
Elke keer als er iets niet goed gaat of niet klopt, komt mijn baas rennend te trap af en staat deze te letterlijk te schreeuwen aan mijn bureau. Bij deze 'gesprekken' is het kleinerend, intimiderend en zelfs dreigend taalgebruik niet van de lucht. Er is meermaals gedreigd mijn salaris in te houden. Eénmaal is er zelfs met fysiek geweld gedreigd.
Mijn baas houdt dus alles wat ik doe nauwlettend in de gaten, en vindt elk voorval, hoe klein ook, reden om mij apart te nemen en mij keihard met de neus op mijn fouten te drukken. Ik kan vertellen dat dit allerminst motiverend werkt. Elke keer als hij van de trap komt, houd ik mijn hart vast en denk ik: Hij zal wel weer voor mij komen. Dit gebeurd letterlijk iedere dag, en ik voel me ontzettend neerslachtig en geintimideerd door zijn uitingen en houding naar mij toe.
Verder zijn mijn collega's ingeschakeld om mij in de gaten te houden, te turven hoeveel rookpauzes ik neem en elk klein voorval m.b.t. mijn functioneren te melden.
Ik ben aan het einde van mijn latijn, en vind het moeilijk mij groot te houden. Ik sta op instorten en vraag me af in hoeverre het gedrag van mijn werkgever wel geoorloofd is.
Graag zou ik wat advies krijgen over hoe ik het beste kan handelen. Ik heb al geprobeerd het uit te praten, maar hij wil niet naar me luisteren en vindt het prima zo.