Ik post bijna niet, maar toch wil ik melden dat ik het een bijzondere discussie vind. Direct gaan mensen beoordelen hoe jij je eigen financiële leven op orde moet stellen… De een werkt en de ander niet, nu kan je daar nog een diepe laag analyses op los laten, maar dat doe ik nu niet.
Zelf heb ik met studenten gewerkt en werk ik nog steeds met studenten die keihard moeten werken om hun studie te kunnen betalen en om rond te komen. Een harde realiteit omdat soms mensen het niet altijd even breed hebben. Daarnaast ken ik ook mensen die een studieschuld nemen bij IB-groep en vervolgens van die schuld bier halen, iets wat ik diep triest vind. IB-groep geeft de mogelijkheid om makkelijk geld te lenen, dit houd niet in dat het een standaard is. Het is misschien wel even makkelijk van “oh even lenen”…. Maar de cirkel is dan verre van rond en is het geld wat je uitgeeft wat je zelf niet hebt… Sommige mensen willen gewoon "schoon" beginnen als ze gaan werken...
Ja, je moet weten wat je ermee doet, maar damn…. Ze gebruiken het geld niet eens voor hun eigen studie maar steken het in andere dingen, gewoon raar.
Mijn situatie? Ik doe een opleiding en ik werk erbij, tot nu toe is die combinatie altijd goed gegaan en heb ik geen studie achterstand. Het feit dat je werkt houd nog niet in dat je direct 10 jaar langer doet over je studie, het heeft te maken met plannen.
Toevallig doe ik ook werk dat nauw aansluit met wat ik later wil doen… Dus alles wat ik NU leer op school pas ik toe in de praktijk en zie ik wat werkt en wat gewoon theoretisch gelul is.
Ja, niet alles in je schoolboeken is zo eenvoudig als het er staat en nee je hebt niet overal evenveel tijd voor. Wat ik vooral leer is hoe je met mensen moet omgaan, hoe je moet werken en hoe je afspraken gewoon moet nakomen. Het voordeel hiervan is dat je toch wel wat gedisciplineerd aan de slag gaat op school.
Eigenlijk denk ik dat TS meer moeite heeft met feit dat het voor sommige lui niet zo komt aanwaaien... Ik heb nog niet de studenten ontmoet die een laptop cadeau krijgen en keihard moeten werken..