Jij zit in het onderwijs?quote:Op maandag 21 december 2009 18:39 schreef ShadyLane het volgende:
[..]
Het "systeem" heet "de wereld". In deze wereld komen veel mensen tot grootse prestaties, briljante prestaties, Nobelprijswaardige prestaties. Maar het blijft wel nog steeds de wereld waar ze in moeten zien te leven.
Ik heb er geen enkele moeite mee om leerlingen die moeiteloos negens halen voor mijn vak de vrijheid te geven weg te blijven tijdens mijn lessen en in die tijd iets anders te doen waarmee ze alles uit zichzelf halen. Maar dat is vers twee nadat ze eerst de basics van functioneren in deze wereld hebben geleerd (zolang ze die niet beheersen, halen ze geen negens).
In het geval van de TS betekent dat dat ie eerst zal moeten leren de tussenstapjes op te schrijven, omdat ie anders nergens een baan of een promotieplek krijgt (of 'm in elk geval niet kan vasthouden). Pas als ie die basics onder de knie heeft, en dat moet echt wel lukken voor iemand met zo'n hoge intelligentie, kan hij voor verdere uitdaging gaan.

maak het eens concreet hierquote:Op maandag 21 december 2009 18:44 schreef ikke043 het volgende:
Ik zie een proefwerk ook zo, & ik vermoed de meeste HB'ers met mij.
Persoonlijk heb ik weinig aan de stappen uit de boeken. Die stappen zijn globaal, en kan ik zonder problemen opnoemen. Echter de stappen die ik onderneem om aan mijn antwoord te komen(de stappen zijn alleen van toepassing op deze som op zich), zijn nergens te vinden behalve in mijn hoofd. En daar gaat het dan ook fout. Ik hoop dan ook dat het top-down leren mij meer inzicht verschaft in mijn eigen redenatie. Want daar ligt het probleem.

Dit probleem had ik ook de eerste twee jaar van m'n schoolcarrière, het niet kunnen opschrijven van stapjes e.d en hierdoor was ik ook steevast de slechtste van de klas in Wiskunde, ookal begreep ik het wel. Ik deed werkelijk niks voor welk vak dan ook, wat vaak boze afdelingsleider tot gevolg had, maar heb het toch 'overleefd' om het zo maar te zeggen.quote:Op maandag 21 december 2009 15:52 schreef ikke043 het volgende:
Een kleine inleiding, Ik ben in de brugklas gediagnostiseerd met HB-problematiek. Ik werd toe geconfrontreerd met het feit dat ik veel sneller denk als dat ik kan handelen.
Nu ben ik vandaag weer tegen een probleem aangelopen tijdens mijn schoolexamen wiskunde B. Ik heb elke vraag in seconden in mijn hoofd beantwoord. Vervolgens ga ik het opschrijven en loop ik tegen het probleem
aan dat ik bij elke som wel weer iets vergeet, en niet meer kan achterhalen wat ik eerder heb bedacht.
Ik neem aan dat ik niet de enige ben. Dus heb jij hier ook mee te maken gehad of ken je iemand die dat heeft. Vertel me dan a.u.b. wat je hier aan hebt gedaan.

Wat zou je dan precies willen, naast technasium, gymnasium, tweetalig VWO, plusklassen en verbredingstrajecten? Naast de mogelijkheid om lessen te verzuimen als je zonder die lessen probleemloos je diploma kunt halen? Naast de stimulans om je te onderscheiden in olympiades, muziek, sport, onderzoek, toneel, debat? Naast de mogelijkheid om twee, of drie, of vier universitaire studies tegelijk te doen? Naast de mogelijkheid om een klas (of twee) over te slaan? Naast extra filosofie, extra wiskunde, extra onderzoeksprojectjes?quote:Op maandag 21 december 2009 18:50 schreef Soempie het volgende:
Ik bedoel te zeggen dat ik het onzin vind om het schoolsysteem niet aan te passen. Dat is toch ook al onderverdeeld in bijvoorbeeld havo en vwo? Kun je mij uitleggen wat er mis is om nog een aanpassing te doen voor mensen die meer kunnen en vastlopen in dit systeem?
Behalve het argument: het systeem is nu eenmaal zo en dit is de wereld.

Dat zijn precies de mogelijkheden die ik ook bedoel, dus blijkbaar zijn we het gewoon eens. Helaas zijn op veel scholen die mogelijkheden er -nog- niet.quote:Op maandag 21 december 2009 20:04 schreef ShadyLane het volgende:
Dit is een oprechte vraag, want m.i. zijn er massa's mogelijkheden voor leerlingen die meer aankunnen en veel van mijn leerlingen maken daar gretig gebruik van.

Dat er binnen het onderwijs meer kennis komt over HB. De gemiddelde onderwijzer weet echt niet hoe 'ie ermee om moet gaan. (of überhaupt wát het is: 'ow...dan ben je heul slim!!' ) Daarnaast: leuk dat je al die dingen noemt, maar voorlopig zijn al die dingen niet normaal bereikbaar. Er moeten potjes worden aangesproken -moeilijk, moeilijk- , mensen worden omgeschoold - oei....investeren in je werk..hmmm - en tijd worden vrijgemaakt. Feit is: er is nauwelijks geld (er zijn geen rugzakjes voor HB'ers: wél voor iedereen die er 'onderaan' uitvalt (ADHD, autisme, leesblind; en terecht, overigens), pas vorig jaar is er geld beschikbaar gesteld en worden de ervaringsdeskundigen vragen gesteld over wat er in het onderwijs zou moeten veranderen.quote:

Middelbare scholen concurreren elkaar momenteel de pan uit met ieder een eigen variant van een VWO-plustraject.quote:Op maandag 21 december 2009 20:16 schreef Five_Horizons het volgende:
Daarnaast: leuk dat je al die dingen noemt, maar voorlopig zijn al die dingen niet normaal bereikbaar.

Er is een hele route van klacht, probleem, diagnose, verklaring naar interventie en evaluatie als het om zulke problemen gaat. Dat maakt het al minder vrijblijvend als jij het hier voorstelt. Ik ken in elk geval verschillende succesverhalen na interventie. Die verhalen waren er niet geweest als er niet was ingegrepen in de manier waarop die kinderen/ jongeren les krijgen.quote:Op maandag 21 december 2009 20:11 schreef ShadyLane het volgende:
Ook toen er nog geen enkele van die mogelijkheden was wist de ene persoon wel het uiterste uit zichzelf te halen en de andere niet, Soempie. En ook als alle denkbare mogelijkheden er wel zijn, zal de ene er wel gebruik van maken en de andere niet. Het ligt veel minder buiten jezelf dan je denkt.

Je gaat van A naar D zonder langs B en C te gaan, op het moment dat je de som op papier moet oplossen moet je wel langs B en C maar het wil niet zeggen dat je daar in jouw denken makkelijk langs kunt komen.quote:Op maandag 21 december 2009 15:57 schreef ikke043 het volgende:
[..]
Het probleem is dat het wel klopt, ik kan alleen niet meer achterhalen wat ik eerder heb bedacht.

Dat wil nog niet zeggen dat het dan ook kwalitatief goed is (het is voor sommige scholen ook gewoon prestige, maar blijft er onderaan de streep niet veel over aan resultaten) .quote:Op maandag 21 december 2009 20:22 schreef ShadyLane het volgende:
[..]
Middelbare scholen concurreren elkaar momenteel de pan uit met ieder een eigen variant van een VWO-plustraject.
 (verder geldt dit ook voor heel veel scholen niet)
 (verder geldt dit ook voor heel veel scholen niet)

Je hebt helemaal gelijk dat ze er niet thuis horen, omdat het onderwijs niet aansluit op wat ze kunnen. Ze horen ook niet op de havo thuis of lager, maar juist een niveau hoger.quote:Op maandag 21 december 2009 20:18 schreef Klaploper het volgende:
Als je faalt op bijv. het vwo, ook als je nou toevallig hoogbegaafd bent, dan hoor je daar toch gewoon niet thuis? (en dan heb ik het even niet over bijzondere situaties waarbij mensen problemen hebben thuis etc.)
Je kan wel blijven zeggen dat het gebrek aan discipline of het 'niet kunnen opschrijven van tussenstappen' komt door je hoogbegaafdheid, maar ondertussen redt je het nog steeds niet op het vwo. Als je er echt thuishoorde, kon je zelf wel iets bedenken waardoor het beter zou gaan.

DAT ben ik helemaal met je eensquote:Op maandag 21 december 2009 20:25 schreef Five_Horizons het volgende:
Dat wil nog niet zeggen dat het dan ook kwalitatief goed is
 .
. .
.

Totaal niet mee eens. Wanneer je niet alles kan wat een vwo'er moet kunnen, dan hoor je w.m.b. op een lager niveau. Zo moet iemand op het vwo goed kunnen uitleggen hoe hij bij zijn antwoorden komt, zodat andere mensen het ook kunnen volgen en moeten ze genoeg discipline kunnen opbrengen om hun werk te doen. Kan je dit niet, dan ga je maar een niveau lager waarop je het wel haalt.quote:Op maandag 21 december 2009 20:26 schreef Soempie het volgende:
[..]
Je hebt helemaal gelijk dat ze er niet thuis horen, omdat het onderwijs niet aansluit op wat ze kunnen. Ze horen ook niet op de havo thuis of lager, maar juist een niveau hoger.

Sorryquote:Op maandag 21 december 2009 20:29 schreef hardmaarwaar het volgende:
Shadylane kijk mij eens juffrouw zijn van een of ander kut gym
om zu kotsen
 .
. 

quote:Op maandag 21 december 2009 20:33 schreef Klaploper het volgende:
[..]
Totaal niet mee eens. Wanneer je niet alles kan wat een vwo'er moet kunnen, dan hoor je w.m.b. op een lager niveau. Zo moet iemand op het vwo goed kunnen uitleggen hoe hij bij zijn antwoorden komt, zodat andere mensen het ook kunnen volgen en moeten ze genoeg discipline kunnen opbrengen om hun werk te doen. Kan je dit niet, dan ga je maar een niveau lager waarop je het wel haalt.

Ai, hier moet ik je op verbeteren. Mijn broertje is getest op HB en andere afwijkingen en daaruit kwam dat hij hoogbegaafd is, maar de tabel is ontoereikbaar op een bepaald gebied dus kunnen ze er geen labeltje aanhangen. Nou is het zo dat hij ook NLD er nog eens bij heeft wat betekend dat zijn rechterhersenhelft een stuk 'beter' werkt dan zijn linker. Nou wordt dit bijgesteld door zijn IQ, niet te meten maar meer dan 125 en eigenlijk dus ver daar boven, waardoor hij er nu geen last van heeft met leren.quote:Op maandag 21 december 2009 20:18 schreef Klaploper het volgende:
Als je faalt op bijv. het vwo, ook als je nou toevallig hoogbegaafd bent, dan hoor je daar toch gewoon niet thuis? (en dan heb ik het even niet over bijzondere situaties waarbij mensen problemen hebben thuis etc.)
Je kan wel blijven zeggen dat het gebrek aan discipline of het 'niet kunnen opschrijven van tussenstappen' komt door je hoogbegaafdheid, maar ondertussen redt je het nog steeds niet op het vwo. Als je er echt thuishoorde, kon je zelf wel iets bedenken waardoor het beter zou gaan.

Weet je wat je vaak ziet, of de leerling past zich aan en gaat onder zijn of haar kunnen presteren. Jij als docent vindt dat prachtig: geen kind aan, niks aan de hand, hij komt prima mee met die zesjes en zevens. Aan de andere kant zou je kunnen denken: er had meer ingezeten.quote:Op maandag 21 december 2009 20:11 schreef ShadyLane het volgende:
Ook toen er nog geen enkele van die mogelijkheden was wist de ene persoon wel het uiterste uit zichzelf te halen en de andere niet, Soempie. En ook als alle denkbare mogelijkheden er wel zijn, zal de ene er wel gebruik van maken en de andere niet. Het ligt veel minder buiten jezelf dan je denkt.

Ik heb zelf gymnasium gedaan, N&T en N&G, en ik heb ook altijd gehad dat ik wat de leraar zei omslachtig vond, en het zelf (voor mij) veel makkelijker kon oplossen. Ook heb ik nooit wat gedaan, door een enorm gebrek aan discipline. Ik heb mezelf echter gewoon aangeleerd om problemen zo op te lossen als de leraar het wilde, en uiteindelijk zonder veel te leren gewoon m'n diploma gehaald (m'n discipline probleem heb ik nog steeds, maar ik vind niet dat de school er verantwoordelijk voor is, of het ook maar had moeten oplossen). Het gaat er op het vwo niet alleen om dat je het probleem oplost, maar ook dat je leert om het zo te formuleren dat andere mensen je gedachtegang kunnen volgen.quote:Op maandag 21 december 2009 20:36 schreef Five_Horizons het volgende:
[..]
Jij hebt vast geen VWO (of HAVO...) gedaan, want wat je zegt is an sich waar, máár: als die persoon dat met wat hulp (want z'n manier van ordenen - ik noem maar wat- in z'n hoofd is voor hem te ingewikkeld) wél kunt halen, dan zou 'ie wat jou betreft gewoon moeten slagen op het VMBO?
Niets tegen het VMBO, maar daar hoort zo iemand gewoonweg niet thuis. Jij begrijpt dus totaal niet waar het over gaat.

| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |