abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_75891800
quote:
Op maandag 21 december 2009 18:39 schreef ShadyLane het volgende:

[..]

Het "systeem" heet "de wereld". In deze wereld komen veel mensen tot grootse prestaties, briljante prestaties, Nobelprijswaardige prestaties. Maar het blijft wel nog steeds de wereld waar ze in moeten zien te leven.

Ik heb er geen enkele moeite mee om leerlingen die moeiteloos negens halen voor mijn vak de vrijheid te geven weg te blijven tijdens mijn lessen en in die tijd iets anders te doen waarmee ze alles uit zichzelf halen. Maar dat is vers twee nadat ze eerst de basics van functioneren in deze wereld hebben geleerd (zolang ze die niet beheersen, halen ze geen negens).

In het geval van de TS betekent dat dat ie eerst zal moeten leren de tussenstapjes op te schrijven, omdat ie anders nergens een baan of een promotieplek krijgt (of 'm in elk geval niet kan vasthouden). Pas als ie die basics onder de knie heeft, en dat moet echt wel lukken voor iemand met zo'n hoge intelligentie, kan hij voor verdere uitdaging gaan.
Jij zit in het onderwijs?
[b]A question that sometimes drives me hazy: am I or are the others crazy?[/b]
  maandag 21 december 2009 @ 19:32:14 #102
75592 GlowMouse
l'état, c'est moi
pi_75891926
quote:
Op maandag 21 december 2009 18:44 schreef ikke043 het volgende:
Ik zie een proefwerk ook zo, & ik vermoed de meeste HB'ers met mij.

Persoonlijk heb ik weinig aan de stappen uit de boeken. Die stappen zijn globaal, en kan ik zonder problemen opnoemen. Echter de stappen die ik onderneem om aan mijn antwoord te komen(de stappen zijn alleen van toepassing op deze som op zich), zijn nergens te vinden behalve in mijn hoofd. En daar gaat het dan ook fout. Ik hoop dan ook dat het top-down leren mij meer inzicht verschaft in mijn eigen redenatie. Want daar ligt het probleem.
maak het eens concreet hier
eee7a201261dfdad9fdfe74277d27e68890cf0a220f41425870f2ca26e0521b0
pi_75893060
quote:
Op maandag 21 december 2009 15:52 schreef ikke043 het volgende:
Een kleine inleiding, Ik ben in de brugklas gediagnostiseerd met HB-problematiek. Ik werd toe geconfrontreerd met het feit dat ik veel sneller denk als dat ik kan handelen.

Nu ben ik vandaag weer tegen een probleem aangelopen tijdens mijn schoolexamen wiskunde B. Ik heb elke vraag in seconden in mijn hoofd beantwoord. Vervolgens ga ik het opschrijven en loop ik tegen het probleem
aan dat ik bij elke som wel weer iets vergeet, en niet meer kan achterhalen wat ik eerder heb bedacht.

Ik neem aan dat ik niet de enige ben. Dus heb jij hier ook mee te maken gehad of ken je iemand die dat heeft. Vertel me dan a.u.b. wat je hier aan hebt gedaan.
Dit probleem had ik ook de eerste twee jaar van m'n schoolcarrière, het niet kunnen opschrijven van stapjes e.d en hierdoor was ik ook steevast de slechtste van de klas in Wiskunde, ookal begreep ik het wel. Ik deed werkelijk niks voor welk vak dan ook, wat vaak boze afdelingsleider tot gevolg had, maar heb het toch 'overleefd' om het zo maar te zeggen.

De uitkomst voor mij was mijn huiswerk maken, niet alles maar gewoon af en toe een beetje, zodat je doorkrijgt hoe je het moet noteren. Als je dus eenmaal weet hoe het moet en welke stapjes je moet volgen, ook al vind je die in het boek minder goed/snel/handig dan je eigen stappen, dan stromen de voldoendes binnen. Het gaat er dus om dat je niet laat zien dat je het kan, maar dat je doet wat zij willen en wat zij vragen. Natuurlijk, er leiden meerdere wegen naar Rome, maar als je niet de gene neemt die zij willen dan schiet het niet op, ook al kom je er wel.

Ik zeg niet dat ik HB ben o.i.d, en vind dat ook niet belangrijk, want kom op, wat heb je er nou aan, maar ik had diezelfde problemen en ben er nu vanaf!
"Underestimate me, I'll take advantage of it"
pi_75893590
quote:
Op maandag 21 december 2009 18:50 schreef Soempie het volgende:
Ik bedoel te zeggen dat ik het onzin vind om het schoolsysteem niet aan te passen. Dat is toch ook al onderverdeeld in bijvoorbeeld havo en vwo? Kun je mij uitleggen wat er mis is om nog een aanpassing te doen voor mensen die meer kunnen en vastlopen in dit systeem?

Behalve het argument: het systeem is nu eenmaal zo en dit is de wereld.
Wat zou je dan precies willen, naast technasium, gymnasium, tweetalig VWO, plusklassen en verbredingstrajecten? Naast de mogelijkheid om lessen te verzuimen als je zonder die lessen probleemloos je diploma kunt halen? Naast de stimulans om je te onderscheiden in olympiades, muziek, sport, onderzoek, toneel, debat? Naast de mogelijkheid om twee, of drie, of vier universitaire studies tegelijk te doen? Naast de mogelijkheid om een klas (of twee) over te slaan? Naast extra filosofie, extra wiskunde, extra onderzoeksprojectjes?

Dit is een oprechte vraag, want m.i. zijn er massa's mogelijkheden voor leerlingen die meer aankunnen en veel van mijn leerlingen maken daar gretig gebruik van. Dat er ook leerlingen zijn die dat om uiteenlopende redenen niet doen is een feit. Zoals ik al schreef was ik er zelf zo een: in plaats van een van die mogelijkheden aan te grijpen ging ik lamlendig in een coffeeshop hangen. Maar de mogelijkheden waren er wel, in groten getale. Ik zou niet weten welke verandering in het schoolsysteem had kunnen voorkomen dat ik in dat hol ging hangen. Een personal coach misschien, iets anders kan ik oprecht niet bedenken.
pi_75893665
Mooi bericht van ervaringsdeskundige draaijer89, hier kun je wat aan hebben TS.
  maandag 21 december 2009 @ 20:09:13 #106
30252 Soempie
Procreating
pi_75893826
quote:
Op maandag 21 december 2009 20:04 schreef ShadyLane het volgende:

Dit is een oprechte vraag, want m.i. zijn er massa's mogelijkheden voor leerlingen die meer aankunnen en veel van mijn leerlingen maken daar gretig gebruik van.
Dat zijn precies de mogelijkheden die ik ook bedoel, dus blijkbaar zijn we het gewoon eens. Helaas zijn op veel scholen die mogelijkheden er -nog- niet.
In some cases, resentment can result simply from being on the receiving end of good arguments. Collini
How much more precious is a little humanity than all the rules in the world.Piaget
pi_75893942
Ook toen er nog geen enkele van die mogelijkheden was wist de ene persoon wel het uiterste uit zichzelf te halen en de andere niet, Soempie. En ook als alle denkbare mogelijkheden er wel zijn, zal de ene er wel gebruik van maken en de andere niet. Het ligt veel minder buiten jezelf dan je denkt.
  maandag 21 december 2009 @ 20:13:02 #108
30252 Soempie
Procreating
pi_75893996
Daarnaast bedoel ik ook, coaching, een plaatsing in een programma speciaal voor HB en eventueel therapie specifiek voor leerlingen die hb zijn (zoals een sova-training), mogelijkheden voor verdieping, enz, enz.
In some cases, resentment can result simply from being on the receiving end of good arguments. Collini
How much more precious is a little humanity than all the rules in the world.Piaget
pi_75894182
quote:
Op maandag 21 december 2009 20:04 schreef ShadyLane het volgende:

[..]

Wat zou je dan precies willen,
Dat er binnen het onderwijs meer kennis komt over HB. De gemiddelde onderwijzer weet echt niet hoe 'ie ermee om moet gaan. (of überhaupt wát het is: 'ow...dan ben je heul slim!!' ) Daarnaast: leuk dat je al die dingen noemt, maar voorlopig zijn al die dingen niet normaal bereikbaar. Er moeten potjes worden aangesproken -moeilijk, moeilijk- , mensen worden omgeschoold - oei....investeren in je werk..hmmm - en tijd worden vrijgemaakt. Feit is: er is nauwelijks geld (er zijn geen rugzakjes voor HB'ers: wél voor iedereen die er 'onderaan' uitvalt (ADHD, autisme, leesblind; en terecht, overigens), pas vorig jaar is er geld beschikbaar gesteld en worden de ervaringsdeskundigen vragen gesteld over wat er in het onderwijs zou moeten veranderen.

Ik blijf het vinden: we zijn in Nederland gefocust op het gemiddelde en vinden een incidentele uitschieter geweldig, maar waarom zouden we er niet naar streven om dat gemiddelde dan maar omhoog te trekken?
[b]A question that sometimes drives me hazy: am I or are the others crazy?[/b]
  maandag 21 december 2009 @ 20:18:46 #110
267651 Klaploper
Wetenschappelijk onderzoeker
pi_75894294
Als je faalt op bijv. het vwo, ook als je nou toevallig hoogbegaafd bent, dan hoor je daar toch gewoon niet thuis? (en dan heb ik het even niet over bijzondere situaties waarbij mensen problemen hebben thuis etc.)
Je kan wel blijven zeggen dat het gebrek aan discipline of het 'niet kunnen opschrijven van tussenstappen' komt door je hoogbegaafdheid, maar ondertussen redt je het nog steeds niet op het vwo. Als je er echt thuishoorde, kon je zelf wel iets bedenken waardoor het beter zou gaan.
Ik vecht met zwervers voor mijn plezier. Binnenkort ook op YouTube!
pi_75894315
Ik baal hier altijd van, je moet tonen wat zij willen zien en niet wat de beste methode is. Probeer te zien welke cruciale stappen er op papier moeten staan om tot het antwoord te komen, een soort flowchart en werk deze daarna dan uit. Je kunt ook van achter naar voren werken, gewoon terugredeneren dus.
"Happiness is not getting more, but wanting less"
pi_75894494
quote:
Op maandag 21 december 2009 20:16 schreef Five_Horizons het volgende:
Daarnaast: leuk dat je al die dingen noemt, maar voorlopig zijn al die dingen niet normaal bereikbaar.
Middelbare scholen concurreren elkaar momenteel de pan uit met ieder een eigen variant van een VWO-plustraject.
pi_75894578
Is nog niemand met die site voor 'ouders van hoogbegaafden' gekomen?
Geweldig om te zien hoe hoe graag die mensen willen volhouden dat hun zoon/dochter hoogbegaafd is. Ach, slechte punten zijn de schuld van school, manier van lesgeven, geen uitdaging, etc.

Maar ik snap het wel hoor, niet iedereen denkt op dezelfde manier. Dat kan voor problemen zorgen. Maar misschien moet je je kind dan eens wat discipline bijbrengen in plaats van test na test te doen om te bewijzen dat hij nou echt hoogbegaafd is.
  maandag 21 december 2009 @ 20:24:31 #114
30252 Soempie
Procreating
pi_75894588
quote:
Op maandag 21 december 2009 20:11 schreef ShadyLane het volgende:
Ook toen er nog geen enkele van die mogelijkheden was wist de ene persoon wel het uiterste uit zichzelf te halen en de andere niet, Soempie. En ook als alle denkbare mogelijkheden er wel zijn, zal de ene er wel gebruik van maken en de andere niet. Het ligt veel minder buiten jezelf dan je denkt.
Er is een hele route van klacht, probleem, diagnose, verklaring naar interventie en evaluatie als het om zulke problemen gaat. Dat maakt het al minder vrijblijvend als jij het hier voorstelt. Ik ken in elk geval verschillende succesverhalen na interventie. Die verhalen waren er niet geweest als er niet was ingegrepen in de manier waarop die kinderen/ jongeren les krijgen.

Ik ga lekker koffie drinken, want dit wordt een welles/ nietus kwestie. Ik zou je graag door willen wijzen naar het centrum voor begaafdheidsonderzoek voor meer info.
In some cases, resentment can result simply from being on the receiving end of good arguments. Collini
How much more precious is a little humanity than all the rules in the world.Piaget
  maandag 21 december 2009 @ 20:24:46 #115
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_75894598
quote:
Op maandag 21 december 2009 15:57 schreef ikke043 het volgende:
[..]
Het probleem is dat het wel klopt, ik kan alleen niet meer achterhalen wat ik eerder heb bedacht.
Je gaat van A naar D zonder langs B en C te gaan, op het moment dat je de som op papier moet oplossen moet je wel langs B en C maar het wil niet zeggen dat je daar in jouw denken makkelijk langs kunt komen.

In sommige gevallen zal het simpelweg zo werken en vooral bij vakken als wiskunde is dat lastig, want daar nemen ze geen genoegen met alleen het antwoord.
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
pi_75894609
quote:
Op maandag 21 december 2009 20:22 schreef ShadyLane het volgende:

[..]

Middelbare scholen concurreren elkaar momenteel de pan uit met ieder een eigen variant van een VWO-plustraject.
Dat wil nog niet zeggen dat het dan ook kwalitatief goed is (het is voor sommige scholen ook gewoon prestige, maar blijft er onderaan de streep niet veel over aan resultaten) . (verder geldt dit ook voor heel veel scholen niet)
[b]A question that sometimes drives me hazy: am I or are the others crazy?[/b]
  maandag 21 december 2009 @ 20:26:25 #117
30252 Soempie
Procreating
pi_75894685
quote:
Op maandag 21 december 2009 20:18 schreef Klaploper het volgende:
Als je faalt op bijv. het vwo, ook als je nou toevallig hoogbegaafd bent, dan hoor je daar toch gewoon niet thuis? (en dan heb ik het even niet over bijzondere situaties waarbij mensen problemen hebben thuis etc.)
Je kan wel blijven zeggen dat het gebrek aan discipline of het 'niet kunnen opschrijven van tussenstappen' komt door je hoogbegaafdheid, maar ondertussen redt je het nog steeds niet op het vwo. Als je er echt thuishoorde, kon je zelf wel iets bedenken waardoor het beter zou gaan.
Je hebt helemaal gelijk dat ze er niet thuis horen, omdat het onderwijs niet aansluit op wat ze kunnen. Ze horen ook niet op de havo thuis of lager, maar juist een niveau hoger.
In some cases, resentment can result simply from being on the receiving end of good arguments. Collini
How much more precious is a little humanity than all the rules in the world.Piaget
pi_75894851
Shadylane kijk mij eens juffrouw zijn van een of ander kut gym



om zu kotsen
pi_75895046
quote:
Op maandag 21 december 2009 20:25 schreef Five_Horizons het volgende:
Dat wil nog niet zeggen dat het dan ook kwalitatief goed is
DAT ben ik helemaal met je eens .
Ik denk ook dat de explosie van het aantal leerlingen dat "vastloopt door hoogbegaafdheid" mede te wijten is aan het dalend onderwijsniveau.

Soempie, dat iemand het niet met je eens is betekent niet dat ie niets van het onderwerp weet .
  maandag 21 december 2009 @ 20:33:29 #120
267651 Klaploper
Wetenschappelijk onderzoeker
pi_75895048
quote:
Op maandag 21 december 2009 20:26 schreef Soempie het volgende:

[..]

Je hebt helemaal gelijk dat ze er niet thuis horen, omdat het onderwijs niet aansluit op wat ze kunnen. Ze horen ook niet op de havo thuis of lager, maar juist een niveau hoger.
Totaal niet mee eens. Wanneer je niet alles kan wat een vwo'er moet kunnen, dan hoor je w.m.b. op een lager niveau. Zo moet iemand op het vwo goed kunnen uitleggen hoe hij bij zijn antwoorden komt, zodat andere mensen het ook kunnen volgen en moeten ze genoeg discipline kunnen opbrengen om hun werk te doen. Kan je dit niet, dan ga je maar een niveau lager waarop je het wel haalt.
Ik vecht met zwervers voor mijn plezier. Binnenkort ook op YouTube!
pi_75895082
quote:
Op maandag 21 december 2009 20:29 schreef hardmaarwaar het volgende:
Shadylane kijk mij eens juffrouw zijn van een of ander kut gym



om zu kotsen
Sorry .
Ik hou al op. Het eten is klaar.
pi_75895216
quote:
Op maandag 21 december 2009 20:33 schreef Klaploper het volgende:

[..]

Totaal niet mee eens. Wanneer je niet alles kan wat een vwo'er moet kunnen, dan hoor je w.m.b. op een lager niveau. Zo moet iemand op het vwo goed kunnen uitleggen hoe hij bij zijn antwoorden komt, zodat andere mensen het ook kunnen volgen en moeten ze genoeg discipline kunnen opbrengen om hun werk te doen. Kan je dit niet, dan ga je maar een niveau lager waarop je het wel haalt.

Jij hebt vast geen VWO (of HAVO...) gedaan, want wat je zegt is an sich waar, máár: als die persoon dat met wat hulp (want z'n manier van ordenen - ik noem maar wat- in z'n hoofd is voor hem te ingewikkeld) wél kunt halen, dan zou 'ie wat jou betreft gewoon moeten slagen op het VMBO?

Niets tegen het VMBO, maar daar hoort zo iemand gewoonweg niet thuis. Jij begrijpt dus totaal niet waar het over gaat.
[b]A question that sometimes drives me hazy: am I or are the others crazy?[/b]
pi_75895260
quote:
Op maandag 21 december 2009 20:18 schreef Klaploper het volgende:
Als je faalt op bijv. het vwo, ook als je nou toevallig hoogbegaafd bent, dan hoor je daar toch gewoon niet thuis? (en dan heb ik het even niet over bijzondere situaties waarbij mensen problemen hebben thuis etc.)
Je kan wel blijven zeggen dat het gebrek aan discipline of het 'niet kunnen opschrijven van tussenstappen' komt door je hoogbegaafdheid, maar ondertussen redt je het nog steeds niet op het vwo. Als je er echt thuishoorde, kon je zelf wel iets bedenken waardoor het beter zou gaan.
Ai, hier moet ik je op verbeteren. Mijn broertje is getest op HB en andere afwijkingen en daaruit kwam dat hij hoogbegaafd is, maar de tabel is ontoereikbaar op een bepaald gebied dus kunnen ze er geen labeltje aanhangen. Nou is het zo dat hij ook NLD er nog eens bij heeft wat betekend dat zijn rechterhersenhelft een stuk 'beter' werkt dan zijn linker. Nou wordt dit bijgesteld door zijn IQ, niet te meten maar meer dan 125 en eigenlijk dus ver daar boven, waardoor hij er nu geen last van heeft met leren.

Nu om op jouw post terug te komen het volgende. Hij is erg slim en heeft daarom nu nog geen problemen maar straks als hij naar een hoge school gaat dan moet er opeens huiswerk worden gemaakt, verslagen worden geknutseld en ga zo maar door. Veel van dit soort kinderen hebben vroeger dus nooit wat hoeven doen, val ik ook onder maar heb gelukkig geen NLD, en hebben dus geen enkele ervaring met plannen en leren. Zodra zij op het voorgezet onderwijs komen dan wordt er wat van ze gevraagd en gaan ze voor de bijl, met als gevolg dat sommige zelfs met een VMBO diploma de school verlaten. Het is dus niet zo dat ze er niet horen, maar dat ze niet weten hoe ze het leerproces aan moeten pakken. Dit maakt ze nog niet gelijk 'niet goed genoeg' voor het VWO. Ze kunnen er zelf niets aan doen, en als de leraren er niet mee om kunnen gaan dan word het een ramp. Hij wordt gelukkig geholpen waardoor het allemaal wel goed komt
"Underestimate me, I'll take advantage of it"
  maandag 21 december 2009 @ 20:40:08 #124
30252 Soempie
Procreating
pi_75895378
quote:
Op maandag 21 december 2009 20:11 schreef ShadyLane het volgende:
Ook toen er nog geen enkele van die mogelijkheden was wist de ene persoon wel het uiterste uit zichzelf te halen en de andere niet, Soempie. En ook als alle denkbare mogelijkheden er wel zijn, zal de ene er wel gebruik van maken en de andere niet. Het ligt veel minder buiten jezelf dan je denkt.
Weet je wat je vaak ziet, of de leerling past zich aan en gaat onder zijn of haar kunnen presteren. Jij als docent vindt dat prachtig: geen kind aan, niks aan de hand, hij komt prima mee met die zesjes en zevens. Aan de andere kant zou je kunnen denken: er had meer ingezeten.

De andere kant is als de leerling rebels wordt. Vaak is de interventie dan gericht op het gedrag wat we zien: het de clown uithangen in de klas, de motivatieproblemen, etc. Deze interventie blijkt vaak geen nut te hebben. En wat er dan gebeurt is dat de leerling wordt verwezen naar het speciaal onderwijs of bijvoorbeeld de school verlaat.

Dus, laat de interventie aansluiten op de HB-leerling en ga daarmee aan de gang.

Nogmaals: centrum voor begaafdheidsonderzoek.
In some cases, resentment can result simply from being on the receiving end of good arguments. Collini
How much more precious is a little humanity than all the rules in the world.Piaget
  maandag 21 december 2009 @ 20:42:51 #125
267651 Klaploper
Wetenschappelijk onderzoeker
pi_75895514
quote:
Op maandag 21 december 2009 20:36 schreef Five_Horizons het volgende:

[..]

Jij hebt vast geen VWO (of HAVO...) gedaan, want wat je zegt is an sich waar, máár: als die persoon dat met wat hulp (want z'n manier van ordenen - ik noem maar wat- in z'n hoofd is voor hem te ingewikkeld) wél kunt halen, dan zou 'ie wat jou betreft gewoon moeten slagen op het VMBO?

Niets tegen het VMBO, maar daar hoort zo iemand gewoonweg niet thuis. Jij begrijpt dus totaal niet waar het over gaat.
Ik heb zelf gymnasium gedaan, N&T en N&G, en ik heb ook altijd gehad dat ik wat de leraar zei omslachtig vond, en het zelf (voor mij) veel makkelijker kon oplossen. Ook heb ik nooit wat gedaan, door een enorm gebrek aan discipline. Ik heb mezelf echter gewoon aangeleerd om problemen zo op te lossen als de leraar het wilde, en uiteindelijk zonder veel te leren gewoon m'n diploma gehaald (m'n discipline probleem heb ik nog steeds, maar ik vind niet dat de school er verantwoordelijk voor is, of het ook maar had moeten oplossen). Het gaat er op het vwo niet alleen om dat je het probleem oplost, maar ook dat je leert om het zo te formuleren dat andere mensen je gedachtegang kunnen volgen.
Ik vecht met zwervers voor mijn plezier. Binnenkort ook op YouTube!
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')